Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu předsedovi výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví. Učiním tak, jak
žádáte a předávám slovo
paní poslankyni Krejčové.
Poslankyně Zdenka Krejčová:
Děkuji vám. Takže dovolte, abych přečetla
návrh na usnesení a současně navrhuji,
aby sněmovna hlasovala po jednotlivých bodech.
Česká národní rada doporučuje
vládě ČR, aby provedla kontrolu způsobu
nabytí a hospodaření s majetkem Českého
svazu žen, vyčíslila jeho hodnotu a na základě
těchto šetření doporučila obdobný
postup, který byl přijat federální
vládou ve věci majetku KSČ a SSM.
Z 11 členů sociálně zdravotního
výboru 9 hlasovalo pro, 1 proti a 1 se zdržel
hlasování.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Rád bych dal hlasovat, nicméně připadá
mi to v tuto chvíli téměř zbytečné.
Prosím, aby byly dány další impulsy
směrem k poslancům na chodbě. Prosím,
aby byla vypnuta televize a skrutátorky prosím,
aby sledovaly počet poslanců ve sněmovně
a s výsledkem mě seznámili. (Děje
se). Takže paní poslankyně bude pokračovat
ve čtení návrhu na usnesení a až
budeme hlasovat po jednotlivých částech,
tak jak ona navrhuje, tak vždycky tu pasáž přečte
znovu.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Druhý
bod: "... aby posoudila způsob privatizace
nakladatelství a vydavatelství MONA".
9 členů soc. a zdrav. výboru hlasovalo pro,
proti nebyl žádný a 2 se zdrželi hlasování.
Výbor sociální a zdravotní nedoporučuje
zařadit bod 3, který jsem původně
uvedla, takže ho teď už nebudu číst.
Bod původně 4., nyní 3., který navrhla
paní poslankyně Kolářová zněl:
"Česká národní rada doporučuje
vládě ČR, aby vytvořila vládní
instituci pro otázky rodiny a ženy a vytvořila
tak podmínky pro řešení otázek
souvisejících s kvalitativní přeměnou
postavení ženy v rodině a ve společnosti
v České republice."
To byl návrh, který podporoval kolega Holomek. Členové
sociálního a zdravotního výboru hlasovali
takto: 4 pro, 1 proti, 5 se zdrželo hlasování
a 1 nehlasoval.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Krejčové, teď se zeptám,
kolik nás zde je. 94. Prosím, aby bylo "násilím
přivedeno" 7 poslanců.
(Smích).
Ještě než se sejdeme, mám pro vás
jednu upozornění: Protože zpráva o činnosti
předsednictva ČNR bude zařazena na pořad
schůze později, je třeba sdělit, že
předsednictvo ČNR svolalo 37. schůzi ČNR,
která začne bezprostředně po skončení
této schůze, pravděpodobně během
zítřka.
Dále svolalo 38. schůzi a to na úterý
12. května v 9,00 hod. dopoledne. Takže jste vyzýváni,
abyste počítali s tím, že se v úterý
tady všichni v plném počtu sejdeme.
Prosím paní poslankyni Krejčovou, aby přečetla
první část návrhu na usnesení
tak, abych o tom mohl dát hlasovat.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Česká
národní rada doporučuje vládě
ČR, aby
1. Provedla kontrolu způsobu nabytí a hospodaření
s majetkem Českého svazu žen a vyčíslila
jeho hodnotu a na základě těchto šetření
doporučila obdobný postup, který byl přijat
federální vládou ve věci majetku KSČ
a SSM.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo
souhlasí s tímto návrhem, nechť zvedne
ruku. 74.
Kdo je proti? 9.
Zdržel se hlasování? 15.
Kdo nehlasoval? 6.
Návrh byl přijat.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Za druhé,
posoudila způsob privatizace nakladatelství a vydavatelství
Mona.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s touto částí návrhu na usnesení,
ať zvedne ruku. 78.
Kdo je proti? 1.
Konstatuji, že tento návrh byl rovněž
přijat.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Za třetí.
Vytvořila vládní instituci pro otázky
rodiny a ženy a vytvořila tak podmínky pro
řešení otázek souvisejících
s kvalitativní přeměnou postavení
ženy v rodině a ve společnosti v ČR.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s touto částí, ať zvedne ruku.
74.
Kdo je proti? 2.
Návrh byl přijat.
Domnívám se, že je třeba dát
ještě hlasovat o celku.
Kdo souhlasí s návrhem na usnesení, jehož
jednotlivé části jsme právě
schválili, ať zvedne ruku. 78.
Kdo je proti? Nikdo.
Usnesení bylo přijato.
Dámy a pánové, máme zde zastoupenu
vládu České republiky. Je přítomen
pan místopředseda Baudyš, který odpoví
na naléhavou interpelaci paní poslankyně
Kolářové.
Pan ministr Bojar je připraven odpovědět
na interpelace, které byly označeny jako naléhavé
od paní poslankyně paní Gerty Mazalové.
Než dám slovo panu místopředsedovi Baudyšovi,
rád bych vám sdělil následující
informace pro poslance ubytované na Košíku
a na ubytovně Bardounova.
Ve čtvrtek 7. 5. od 7,30 do 8,00 hodin budou přebírat
pracovníci Kanceláře ČNR od
poslanců ubytovaných na příslušných
ubytovnách inventář Kanceláře,
tj. rádia, psací stroje a další věci.
V této době je mohou poslanci předat
pracovníkům Kanceláře ČNR v
recepci příslušné ubytovny - v hotelu
Košík panu Krejčovi, v hotelu Sandra, Bardounova
paní Slánské. Dále prosíme
pány poslance a paní poslankyně, aby v době
od 7. - 21. 5. soustředily veškerý písemný
materiál, tiskopisy, návrhy zákonu, společné
zprávy apod. do příslušných kulturních
místností na svých ubytovnách, aby
je mohli 22. 5. pracovníci ČNR odvézt
ke skartaci.
Tolik sdělení od pana ing. Stanislava Kovalovského.
Berte to v úvahu, až budete zítra ráno
vstávat, uvědomte si, že máte určitou
povinnost.
Nyní prosím pana místopředsedu vlády
doc. Baudyše, aby přednesl odpověď na
naléhavou interpelaci paní poslankyně Daniely
Kolářové.
Místopředseda vlády ČR Antonín
Baudyš: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové poslanci, ještě
než odpovím k interpelaci, dovolte, abych vám
poděkoval za schválení zákona o České
akademii věd, který sice není dokonalý,
ale rozhodně není špatný. Děkuji
vám.
Pokud jde o odpověď na interpelaci paní posl.
Kolářové, vláda ČR na dnešní
dopoledním zasedání schválila následující
znění:
Vážená paní poslankyně, k vašim
otázkám vzneseným v interpelacích
ze dne 28. 4. 1992, které se týkají prodeje
akcií akciové společnosti Rakona, firmy Procter
and Gamble sděluji následující:
1. Privatizační projekt na přímý
prodej majetkových účastí státu
na akciové společnosti Rakona firmě Procter
and Gamble byl schválen usnesením vlády ČR
ze dne 22. 7. 1991 pod č. 225.
2. Privatizační projekt byl vypracován v
souladu s náležitostmi požadovanými ustanovením
§ 6 zákona č. 90/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby. V
době schválení privatizačního
projektu nebyla ještě v účinnosti vyhláška
č. 324/1991 Sb., kterou se stanoví závazná
osnova pro vypracování privatizačního
projektu.
3. Na předmětnou majetkovou účast
nebyly předloženy žádné konkurenční
privatizační projekty. Akciová společnost
Rakona byla založena ke dni 25. 3. 1991 na základě
výjimky udělené ministerstvem zemědělství
ČR podle zákonného opatření
předsednictva FS č. 364/90 Sb. majetková
účast státu na podnikání a.
s. Rakona byla 100 %. Majetek a.s. Rakona byl oceněn
anglickou firmou Price Woterhause metodou netto diskontovaných
peněžních toků. Rozpětí
přiměřené hodnoty a. s. Rakona se
touto metodou pohybuje mezi 330 465 mil. Kčs. To odpovídá
částce 12 - 17 mil. US dolarů. Tato částka
koresponduje se závěry, ke kterým při
použití obdobných metod finanční
analýzy dospěla i investiční banka.
Ocenění bylo provedeno na celý majetek. Zvláštní
ocenění tržní sítě provedeno
nebylo. Konečná kupní cena byla stanovena
na 20 miliónů US dolarů.
5. Právní nástupce firmy František Otta
uplatnil svůj právní nárok podle §
2 odst. 3 zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích s návazností na § 47
zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby.
Zákon č. 87/1991 Sb. se na majetek znárodněný
firmě Otta nevztahuje, protože k jeho odnětí
došlo před rozhodným obdobím, tedy před
25. únorem 1948.
Skutečnost, zda znárodnění v roce
1946 bylo či nebylo zákonné nic nemění
na faktu, že po 25. únoru 1948 již rodina Ottových
neměla právní možnost znárodnění
zvrátit jako zřejmou křivdu, avšak na
tuto křivdu, stejně jako na řadu dalších,
např. tzv. avizované majetky, se zákon č.
80/91 Sb. nevztahuje. Je nepochybné, že příslušníci
rodiny Ottových nejsou oprávněnými
osobami podle zákona č. 87/91 Sb., o mimosoudních
rehabilitacích. Podle tohoto zákona je oprávněnou
osobou osoba, jejíž majetek přešel do
vlastnictví státu v rozhodném období,
tzn. od 25. února 1948 do 1. 1. 1990. Majetek firmy František
Otta, továrna na mýdlo a jedlé tuky v Rakovníku,
přešel do vlastnictví státu, a to mimo
rozhodné období. To dokazují tato fakta:
a) Podle obecného zákoníku občanského
přecházelo vlastnictví k nemovitosti až
zápisem do veřejné knihy Pozemková
kniha. Tento zápis měl tzv. konstitutivní
charakter. To znamená, že věcné právo,
např. vlastnictví, vzniklo až zápisem
do této knihy. Také k zániku vlastnického
práva mohlo dojít jen výmazem z veřejných
knih pozemkových podle § 441 a 444 citovaného
zákona. Z tohoto důvodu ministerstvo pro správu
národního majetku a jeho privatizaci správně
vycházelo ze zápisu v pozemkové knize v položce
č. 2174 pro katastrální území,
kde v části B pod číslem deníku
572 ze dne 12. 4. 1947 zapsán jako vlastník
Rakovnický tukový závod, dříve
František Otta, národní podnik. Z tohoto zápisu
vyplývá, že od 12. 4. 1947 byl vlastníkem
nemovitostí zapsaných v části A
této vložky Pozemkové knihy Rakovnický
tukový závod, národní podnik, dříve
František Otta. Výpisy z Pozemkové knihy mají
charakter veřejné listiny se všemi právy
a povinnostmi, které z toho vyplývají.
b) Trváme na úplnosti a správnosti toho,
co je uvedeno pod písmenem a). Navíc majetek rodiny
Ottových byl znárodněn podle dekretu prezidenta
republiky č. 1 ze dne 24. 10. 1945. Ustanovení §
1 odst. 4 tohoto dekretu uvádí, že příslušný
ministr vyhlásí s účinkem doručení
v Úředním listu, které podniky byly
tímto dekretem znárodněny. To se skutečně
stalo vyhláškou č. 26 ze dne 9. 1. 1946 Úředního
listu, kde pod položkou V 4 je zapsán podnik František
Otta, továrna na mýdlo a jedlé tuky Rakovník,
včetně závodu v Židovicích. Na
základě tohoto postupu přešlo vlastnictví
na československý stát mimo rozhodné
období. Jelikož v této vyhlášce
Úředního listu je tento majetek nedostatečně
popsán, a to se týká všech podniků
v této vyhlášce uvedených, byl vydán
jako individuální správní akt výměr
ministerstva výživy Československé republiky
ze dne 11. 1. 1949 č. j. 125.864/V-1948, kterým
se pouze stanovil rozsah znárodnění. To znamená,
že se přesně popsal majetek, který přešel
na stát shora uvedeným způsobem v roce 1946.
Tento individuální správní akt má
pouze deklaratorní charakter a neznamená jakoukoliv
změnu vlastnického vztahu.
Ze shora uvedených důvodů vyplývá,
že ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci nemohlo postupovat jinak, než
jak postupovalo, neboť jako orgán státní
správy nemá pravomoc přezkoumávat
zápisy v Pozemkových knihách a individuální
správní akty jiných správních
orgánů. Toto rozhodnutí správních
orgánů nemůže přezkoumávat
ani soud.
6. Podle ustanovení § 47 zákona č. 92/91
Sb., na jehož základě byl restituční
nárok uplatněn, stanoví způsob a rozsah
vypořádání restitučních
nároků konkrétní privatizační
projekt za přiměřeného použití
ustanovení zákona č. 87/91 Sb. Vyhláška
ministerstva pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR č. 324/91 Sb. pak jednotlivé
způsoby vypořádání dále
konkretizuje. Rozhodování o způsobu vypořádání
nároků k zákonně znárodněnému
majetku tedy svěřil orgánu příslušnému
ke schválení privatizačnímu projektu
přímo zákon Federálního shromáždění.
Nikoliv vyhláška, tohoto ministerstva. Postup ministerstva
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
i vlády ČR byl zcela v souladu s platnými
obecně závaznými právními předpisy.
Učiněná rozhodnutí nelze změnit.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu místopředsedovi Baudyšovi a ptám
se nyní paní poslankyně Kolářové,
zdali je s odpovědí vlády spokojena.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, dovoluji si požádat, abych mohla
prostudovat písemnou odpověď, kterou jsem teď
dostala na lavici a mohla se svou odpovědí posečkat
do zítřejšího dopoledne, kdy bychom
odpověď zařadili jako doplnění
bodu programu na zítřejší dopoledne.
Chci říci, že v celé této sporné
záležitosti, velice sporná ustanovení
vlastně případu nebo problému dvojího
znárodnění - to nebylo obsahem mé
interpelace. Obsahem mé interpelace v podstatě byla
skutečnost, že majetek rodiny Ottů byl prodán
dříve nežli byly jasně přezkoumány
všechny okolnosti, které stát nebo vládu
oprávnily s tímto majetkem naložit tak, jak
naložily. Druhou částí interpelace byla
ta skutečnost, že vláda neinformovala po podání
žádosti o vydání věci rodinu
seriózním způsobem, slušným způsobem,
jak by náleželo a nenabídla jí podmínky
k vyrovnání. Ale přesto prosím, abych
si mohla spis prostudovat a odpovědět zítra
dopoledne.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Kolářové. Pan poslanec
Kašuba se hlásí o slovo.
Poslanec Josef Kašuba: Pane předsedající,
dámy a pánové, v návaznosti na vystoupení
paní poslankyně Kolářové bych
chtěl požádat o to, abychom všichni dostali
písemně odpověď vlády na její
naléhavou interpelaci, protože tak je to obvyklé.
Vzhledem k tomu, že k odpovědi bude vedena rozprava,
bylo by vhodné, abychom se mohli s těmito
materiály seznámit. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Staniž se. Pan poslanec Stodůlka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, vzhledem k tomu, že postup, kdy rozsah majetku
zpřesňuje výměr z roku 1949, je jaksi
minimálně podivný, tak bych žádal,
aby byla k dispozici nejen odpověď, ale i kopie dokladu,
konkrétně výměru a současně
bych žádal, aby mně byl umožněn
nějakým způsobem, protože knihovnu zde
nemáme, přístup do úřední
sbírky zákonů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Předpokládám,
že by sbírky zákonů z roku 1946 měly
v parlamentě být. Také na poslanecký
průkaz by vám byl umožněn vstup do Federálního
shromáždění. Jistě tedy budete
hlasovat pro návrh paní poslankyně Kolářové,
abychom projednání tohoto bodu nyní přerušili
a vrátili se k němu v průběhu zítřejšího
dne.
Kdo souhlasí s tím, abychom projednávání
tohoto bodu přerušili, nechť zvedne ruku. 97.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Nyní prosím, aby se slova ujal pan ministr Bojar
a odpověděl na naléhavou interpelaci paní
poslankyně Gerty Mazalové.
Ministr zdravotnictví ČR Martin Bojar: Vážený
pane místopředsedo, paní poslankyně,
páni poslanci, dovolte, abych odpověď na interpelaci
paní poslankyně Mazalové z 24. 4. t.r., která
jí byla zaslána 28. 4., rozšířil.
Zároveň dovolte, abych vás upozornil, že
nebudu hovořit ani o Rakoně ani o rakovině,
ale o dvou jiných chorobách, které jsou pro
nás též důležité budu hovořit
o kardiovaskulárních nemocích a o diabetu
cukrovce.
Nejprve k problému, který je stejně závažný
jako problém Rakony, kterému se však věnuje
v našich prostředcích méně pozornosti.
Je méně atraktivní, protože souvisí
s veřejným zdravotnictvím.
Děkuji paní poslankyni za to, že opakovně
pozvedá hlas za minoritní skupiny v naší
společnosti, ke kterým musíme počítat
jak občany trpící kardiovaskulárními
chorobami, tak občany, trpící diabetem. Jsou
minoritní, nikoli však nevýznamné. Diabetiků
je v naší společnosti 500 000 a mám
za to, že 250 000 bychom mohli přidat neboť tyto
údaje, které uvádíme, nejsou zcela
přesné. Lidí, kteří trpí
kardiovaskulární chorobou je od šestého
nebo sedmého decénia naprostá většina
naší populace. Jsou oblasti, kde každý
druhý důchodce trpí kardiovaskulární
nemocí a co je podstatnější, infarkt
není chorobou, která by se v tuto chvíli
vyhýbala osobám, které dovrší
třicátý rok věku.
Paní poslankyně vycházela z údajů,
které jsou ministerstvu zdravotnictví dobře
známé, neboť profesor Černý,
přednosta našeho nejúspěšnějšího
a nejefektivněji pracujícího kardiochirurgického
pracoviště v Brně, je členem vědecké
rady ministerstva zdravotnictví, úzce s námi
spolupracuje a jeho pracoviště je jedním z
několika přímo řízených
pracovišť, která se přes všechny
výhrady, jež mohou být v systému přímého
řízení takových pracovišť
ministerstvem zdravotnictví zatím drží
nad vodou.