Tyto věci jsou všechny stručně obsaženy
v důvodové zprávě a tudíž
z hlediska důvodů pod hlavním bodem
č. 1 nemíním rozebírat podrobněji
navržené body v návrhu zákona č.
1, 3, 5, 7, 8 a 9. Uvádím pouze, že podle nové
úpravy § 20 tohoto zákona bude možné,
aby úřady práce poskytly zaměstnavateli
příspěvek na úhradu náhrady
mzdy při dočasném omezení týdenní
pracovní doby pouze tehdy, přistoupí-li zaměstnavatel
k tomuto zkrácení v důsledku přechodu
na nový výrobní program. To oznamuji proto,
že celé naše zkušenosti a úsilí
s aplikací tzv. "kurzarbeit", které
se velmi osvědčily, byly vládou ČR
Českou radou hospodářské a sociální
dohody Federálnímu shromážděním
předloženy, nebyly přijaty a tudíž
napříště nebude možné, aby
při dočasných odbytových obtížích,
což je v dnešní Evropě a v dnešním
světě zejména motivováno dočasnými
výpadky z oblasti zahraniční poptávky,
že nebude možné tuto formu pro tyto případy
používat, že nebude moci být v tomto směru
firmám a institucím pomoženo touto naší
osvědčenou praxí, nýbrž že
budou muset přistupovat k dočasnému krátkodobému
propouštění při výplatě
odstupného, což nejspíš celé řadě
firem nepomůže směrem nahoru ani směrem
dolů. Je to závažný nedostatek, kterým
bude situace na trhu práce v ČR ovlivněna,
přesto že s tím nesouhlasíme, bohužel
federální zákon obsahuje toto rozhodnutí.
Přistupuji k tomu, abych zdůvodnil některé
návrhy změn, vycházející z
našich téměř dvouletých zkušeností.
Zejména jde o to, o čem jsem byl před rokem
interpelován a co jsme vyřešili zavedením
instituce asistentských a praktikantských míst
pro čerstvé absolventy škol všech stupňů.
Tato praxe umožnila, že mladí lidé, kteří
se vyučili nebo ukončili jistý stupeň
škol, včetně vysokoškoláků,
nebyla odsouzena k nezaměstnanosti, k životu v ulicích,
podléhání nepříznivým
vlivům, ale byla zapojena do pracovních kolektivů
tam, kde se jim dostalo pracovní šance. Oznamuji vám,
že tímto způsobem byla vyřešena
zaměstnanost více jak 20 000 mladých lidí,
že tímto způsobem spojeným s dokvalifikací,
rekvalifikací, s tím, co bylo mezi úřadem
práce a zaměstnavatelem dohodnuto, došlo ke
stavu, že dnes je naprostá většina těchto
mladých lidí zcela řádně zaměstnána
a ocitá se na vzestupné pracovní dráze.
Tuto praxi proto navrhujeme v tomto zákoně zakotvit
v příslušném § 6 A.
Druhou úpravou v § 9 A je zmocnění,
aby úřady práce mohly kontrolovat i ty zaměstnavatele,
kteří prohlašují, že nikoho nezaměstnávají,
zda přitom neobcházejí zákoník
práce využíváním fiktivní
soukromo-podnikatelské činnosti jiných osob.
Toto zrušení tzv. "schwarzsystému",
které je právě dokončováno
a úřady práce přistoupili k ostřejší
kontrole a k případnému ukládání
sankcí, je touto novelou vyřešeno.
Dále doplňujeme § 15, kde návrh upravuje
zpřísnit postih vůči těm uchazečům
o zaměstnání, kteří pobírají
podporu, ale zamlčují, že vykonávají
samostatnou výdělečnou činnost. Zvýšení
sankce v tomto případě je zcela oprávněné,
protože při dnešních 100 000 lidech, pobírajících
podporu v ČR, což je 2% ve vztahu k celkovému
počtu zaměstnaných, stále sestávají
z poloviny klientely na úřadu práce, které
nechodí pro zaměstnání, přestože
máme na 100 000 volných míst, ale kteří
docházejí pro podporu a snaží se jinou
výdělečnou činností, tzv. prací
načerno získat vyšší příjmy.
Na závěr vás chci informovat, že v případě
přijetí těchto doplňků a změn
zákona má ministerstvo připravenou novelizaci
příslušných vyhlášek č.
20 a 21, tak, aby okamžitě mohla tato nová
zákonná úprava vstoupit v život, jakmile
bude uvedena v platnost, aby nevznikala zbytečná
časová mezera mezi touto zákonnou úpravou
a naší novou praxí.
Na závěr chci říci, že právě
v tomto období je velmi důležitý fakt,
že nezaměstnanost v ČR - s výjimkou
několika mikrorajonů a mikroregionů se nestala
závažným sociálním problémem
našeho života, předmětem různých
politických kalkulů a zneužití. Za tuto
činnost bych chtěl z tohoto místa poděkovat
všem pracovníkům, kteří svým
podílem a pracovním nasazením v aktivní
politice zaměstnanosti přivedli naši zemi do
stavu, kdy původně prognozovaná nezaměstnanost
nebyla naplněna a kde jsou výsledky reálné
činnosti. Tím nenaznačuji, že v této
oblasti jsme již za zenitem problémů. Spíš
naopak. Je však důležité udržet jak
legislativní tak pracovní nasazení a pak
si myslím, že naše původní obavy
v této oblasti se ukáží obavami, které
jsme dokázali intenzivní prací překonat.
Kéž by tomu tak bylo i u činností všech
potřebných nových tržních institucí.
(potlesk)
.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
panu ministrovi za "skromný úvod" a prosím
společného zpravodaje sněmovny pana kolegu
Němčíka, aby se ujal slova.
Poslanec Jindřich Němčík: Vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, dovolte mi, abych po
obsažném a jak už tradičně bývá
zvykem, květnatém úvodu pana ministra se
omezil na nezbytná konstatování a jménem
zpravodajů vás seznámil s obsahem
společné zprávy výborů ČNR
k tomuto návrhu zákona, který jste obdrželi
jako sněmovní tisk 768. V této souvislosti
bych si dovolil upozornit na to, že pokud máte ve
svých lavicích ještě společnou
zprávu k tomuto zákonu označenou jako sněmovní
tisk 772, že jde o omyl a považujte za pravou zprávu
tisk 768.
Návrh zákona projednaly tři výbory
ČNR - výbor pro sociální politiku
a zdravotnictví jako garanční výbor,
výbor církevní a humanitární
a ústavně právní výbor. Shodně
doporučily tento návrh zákona ke schválení
pléna České národní rady s
jedinou připomínkou, která vychází
z potřeby dosáhnout v bezprostřední
návaznosti účinnosti tohoto zákona
a účinnosti zákona FS, kterým se mění
a doplňuje zákoník práce a zákon
o zaměstnanosti, který byl schválen ve Federálním
shromáždění minulý týden.
Ve společné zprávě se tedy navrhuje
doplnit čl. 2, aby zněl takto: "Tento zákon
nabývá účinnosti dnem 1. června
1992." Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otvírám tedy rozpravu k tomuto bodu, do níž
se doposud nikdo nepřihlásil. Chce tak někdo
učinit teď? Pokud nikoli, tak rozpravu uzavírám
a konstatuji, že je čas k závěrečným
slovům. Pan ministr má právo se k věci
ještě vyjádřit, meritem má být
vyjádření k rozpravě, která
neproběhla. Aniž mu cokoli sugeruji, ptám se,
za se chce k věci vyjádřit?
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Milan Horálek: Všechny májové
květy byly již řečeny, pane předsedající.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Také jsem si to myslel. Pan společný zpravodaj?
Nikoli. Pak tedy nezbývá, než požádat
pracovnice kanceláře, aby sečetly přítomnost
ve sněmovně. (Vcházejí další
poslanci - počet přítomných 102.)
Dámy a pánové, budeme hlasovat o vládním
návrhu zákona. Prosím o klid. Kdo souhlasí
s vládním návrhem zákona ČNR,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 9/1991
Sb., o zaměstnanosti a o působení orgánů
České republiky na úseku zaměstnanosti,
ve znění zákona České národní
rady č. 64/1991 Sb., podle sněmovního tisku
741, ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 768, nechť zvedne ruku! 103.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? Nikdo.
Návrh zákon byl tedy přijat.
(Potlesk.)
Vážené kolegyně a kolegové, dalším
bodem, jenž by měl následovat by mělo
být pokračování v bodě
Podle mých informací, je rozprava uzavřena,
avšak paní poslankyně Krejčová
mně může korigovat, neboť jí požádám,
aby se ujala slova a přednesla návrh usnesení.
Poslankyně Hana Lagová: (mluvila z místa)
Pane místopředsedo, jednání o tomto
bodu bylo přerušeno, nikoli, že rozprava byla
uzavřena.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Nepopírám,
že bod byl přerušen, teď se v něm
znovu pokračuje. Ale mé informace jsou takové,
že rozprava byla uzavřena. Pokud jsou nesprávné,
pak mě kolegyně Krejčová jistě
opraví, vaši námitku beru v úvahu.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Dovolila
bych si přečíst návrh usnesení
doplněný pozměňovacími návrhy
pana kolegy Exnera a kolegyně Kolářové,
která není bohužel přítomna.
Pokud jde o doplňovací návrh pana kolegy
Exnera, dovolím si ho přečíst a potom
komentovat.
Doporučuje výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví věnovat v další práci
komise pro postavení ženy pozornost těmto hlavním
problémům: a) rozhodující otázky
materiálního, sociálního a politického
postavení ženy, b) příprava koncepčních
návrhů na zlepšení postavení
žen.
Domnívám se, že tento návrh není
možno zařadit do návrhu usnesení, který
jsme připravili, protože náš návrh
usnesení zní tak, že Česká národní
rada doporučuje vládě České
republiky, zatímco pan kolega Exner doporučuje výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví.
Pokud pan kolega Exner chce přednést zvláštní
návrh na další usnesení, nechť
tak učiní, ale domnívám se, že
není možno ho zařadit do usnesení, které
navrhla naše komise.
Vzhledem k tomu, že rozprava nebyla uzavřena, prosím
sněmovnu, aby se k tomu vyjádřila.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jisté
je, že rozprava uzavřena nebyla. Domnívám
se, že nemůžeme eliminovat nějaké
návrhy změn s tím, že nejsou konzistentní
s původním návrhem, nicméně
zpráva je podána a rozprava pokračuje. Ptám
se, kdo se hlásí do rozpravy.
Poslankyně Hana Lagová: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
trvám na vznesené námitce, kterou jsem uplatnila
v rozpravě, že nejde o zprávu výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví, jak
bylo doporučeno předsednictvem České
národní rady a jak bylo schváleno v pořadu
této 36. schůze.
Domnívám se, že pokud tento bod v uvedeném
znění předsednictvo ČNR navrhlo,
měl předseda výboru svolat výbor a
zprávu projednat. Udivuje mě to tím více,
že jsme se vždy ve výboru v čele s panem
předsedou snažili být ve své práci
precizní.
Uvedla jsem také ve své námitce, že
nešlo ani o zprávu komise a už vůbec ne,
jak se v bodu programu říká "o výsledcích
její dosavadní činnosti".
Byla bych ráda, kdyby tato námitka byla vzata v
úvahu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Kdo se hlásí dále do rozpravy?
(Nikdo.)
Rozpravu proto uzavírám a žádám
paní zpravodajku, aby zaujala stanovisko i k diskusnímu
příspěvku, který právě
odezněl.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Nemohu
samozřejmě paní kolegyni přesvědčit
o svém názoru, jak se zdá, ale v tomto okamžiku
si myslím, že její námitka nesouvisí
s tím, že ve sněmovně přednáším
návrh na usnesení. Sněmovna se k němu
může vyjádřit hlasováním
tak či onak.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jsem
stejného názoru, jen se ptám paní
kolegyně Lagové, zda její opakovaná
námitka má vy ústit v návrh změny
usnesení, nebo zda znamená názor ústící
v záporné hlasování proti návrhu
usnesení.
Poslankyně Hana Lagová: Domnívám
se, že by potom musel být jinak nazván bod
programu, který se projednává. Ono to totiž
s bodem programu nesouvisí. Nebyla tam uvedena ani
jedna věta o činnosti komise.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Přesto si myslím, že za daného stavu
věci, jestliže byl podán tento návrh,
je možné pouze nehlasovat pro tuto zprávu,
ztěží můžeme v rámci projednávaného
bodu měnit jeho název. Je samozřejmě
možné nepřijmout usnesení, neboť
neodpovídá tomu, co od něj ten který
poslanec očekává. Rozprava však skončila.
S faktickou poznámkou se dále hlásí
pan poslanec Pospíšil.
Poslanec Petr Pospíšil: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
byť věcně spíše souhlasím
s paní poslankyní Krejčovou, paní
poslankyně Lagová má pravdu v tom, že
na pořad pléna byl zařazen bod "zpráva
výboru o činnosti komise". Pokud bychom skutečně
o tom měli hlasovat, muselo by to být formálně
zařazeno na program pléna, pokud to zpráva
výboru opravdu není.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pokusila
bych se vysvětlit situaci, která se mi zdá
být jednoduchá a myslím, že ji zbytečně
komplikujeme.
Celá nespokojenost zřejmě vzniká z
toho, že komise byla ustanovena při výboru
sociálně zdravotním. Tato komise ale samozřejmě
pracovala jako komise. Paní poslankyně Lagová
má tudíž formálně možná
pravdu, to připouštím, ale členové
sociálně zdravotního výboru dostali
včera tuto zprávu na vědomí po dohodě
s předsedou sociálně zdravotního výboru.
V průběhu toho, kdy jsem zprávu zaměřenou
na tuto činnost komise četla, nikdo nevznesl námitky
proti obsahu.
Nemohu tudíž než trvat na tom, že předkládám
České národní radě návrh
na usnesení a nechť Česká národní
rada rozhodne hlasováním o obsahu tohoto usnesení.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Další poslanci se hlásí s faktickými
poznámkami. Pouze si dovolím konstatovat, že
ryze formálně je to tak, že výbor navrhl
zařadit do programu této schůze zprávu.
Touto zprávou může být např.
číselná řada, může to
být mimika pověřeného člena,
může to být libovolné sdělení
v libovolné formě a libovolném množství.
Sankcí je, neodpovídá-li očekávání,
že nebude přijata, dokonce ani v názvu programu.
Osobně to konstatuji, ale není jiné cesty,
jiného správného výkladu celé
této záležitosti.
S faktickou poznámkou se hlásí pan
poslanec Holomek.
Poslanec Karel Holomek: Pane místopředsedo,
podařilo se mi právě na místě
nepřítomné poslankyně Kolářové
zjistit zápis jejího návrhu doplňujícího
usnesení. Žádám vás, abych tak
mohl učinit.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Nejsem
si jist, zda tento návrh odezněl v rozpravě,
nebyl jsem přítomen.
Poslanec Karel Holomek: Zapomněl jsem říci,
že samozřejmě v rozpravě odezněl.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
potom předpokládám, že by tento návrh
měla mít zachycen paní zpravodajka. Pokud
ne, samozřejmě uvítáme vaši spolupráci.
S další faktickou poznámkou se hlásí
poslanec Soural.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
místopředsedo, situace je skutečně
jednoduchá, jednání je zmatečné.
Nemůžeme přece připustit, abychom odhlasovali
bod programu "zpráva výboru o činnosti",
a pak kdokoliv zde přednese problém, který
považuje za aktuální. V tomto směru
napadáme tento způsob projednávání.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
jsou nějaké další faktické poznámky?
(Nebyly.) Prosím paní zpravodajku, aby se ujala
slova.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Dovolte
mi navrhnout procedurální návrh, aby pan
předsedající přerušil projednávání
tohoto bodu, aby pan předseda sociálně zdravotního
výboru v nejbližší pauze, která
bude následovat, svolal členy sociálního
a zdravotního výboru.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: To
je návrh procedury, kterému jsem povinen vyhovět.
Nicméně, dovolte mi říci ještě
jednu skutečnost.
Kterýkoliv orgán sněmovny může
sdělit sněmovně, cokoliv uzná za vhodné.
Není možné korigovat názvem bodu jeho
obsah a tím prohlašovat jednání za zmatečné.
Je tomu tak: Zpráva výboru může obsahovat
několik teček a vykřičník,
pane kolego, a sněmovna s tím může nesouhlasit.
Promiňte, ale nicméně, kdo souhlasí
s návrhem paní zpravodajky na přerušení
projednávání tohoto bodu, ať zvedne
ruku? 74.
Kdo je proti? 5.
Kdo se zdržel hlasování? 17.
Děkuji. Kdo nehlasoval? 5.
Za tohoto stavu jsme schopni se usnášet. Konstatuji,
že projednávání tohoto bodu je přerušeno.
Vyhlašuji přestávku na 20 minut.
(Po přestávce).
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Lom a seznámil sněmovnu
se stanoviskem výboru.
Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, výbor se sešel
na krátkou mimořádnou schůzi, aby
uvedl do souladu zprávu komise jako zprávu výboru.
Mohu říci, že zpráva, která byla
přednesena poslankyní Krejčovou, byla jen
nepatrně upravena ve svém třetím odstavci
a jinak výbor pověřil předsedkyni
komise pro postavení ženy ve společnosti, aby
znovu přečetla návrh na usnesení,
ke kterému se výbor vyjádřil hlasováním.
Pane předsedo, prosím, abyste předal slovo
paní poslankyni Krejčové.