Středa 6. května 1992

Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, myslím si, že nejvýstižněji sdělil celou situaci pan poslanec Müller, protože se jako jediný z vystupujících kolegů zabýval platným právem. Ale vynikající anglický soudce Sir Edward Coke už před několika sty lety vysvětlil anglické společnosti, zda chce být právním státem, ve kterém platí panství práva rule of law, a nebo zda chce být společností ve které je politika nad právem. A proto bych rád citoval, že § 2 zákona 244/91, který stanoví pravomoc a úkoly naší Federální bezpečnostní a informační služby, nezná takový úkol, kterým by se tato Federální bezpečnostní a informační služba zabývala tím, co nám zde předložila a v § 3 odst. 1 písmeno a) také má předávat všem třem parlamentům České a Slovenské Federativní Republiky jenom to, co potřebují tyto parlamenty ke svému rozhodování. My jsme tady na své předposlední schůzi tohoto funkčního období a nevím, že bychom k některému schválenému bodu programu požadovali nějakou zprávu FBIS (čte ef bí aj es) k tomu, co tady potřebujeme rozhodovat. Vůbec mě nenapadá, čím ohrožují bezpečnost našeho státu pět roků mrtví novináři. A tak bych se rád zeptal, o co vlastně jde. Domnívám se, že ten, kdo nechce být loutkou na niti, ví velice dobře, že jde jenom o to, jak ovlivnit vlastně počátek předvolební kampaně a výsledek voleb. A to bych tady rád otevřeně řekl. Z tohoto důvodu také se chci zamyslet nad tím, proč máme uvažovat jinak než před časem, kdy ministr spravedlnosti České republiky nás seznámil s vynikajícím právním posudkem prof. dr. Karla Knappa, DrSc., dlouholetého ředitele Ústavu práva autorského a práv průmyslových, jednoho z mála čestných členů českého spolku právníků Všehrd, mezi jehož čestné členy patří i naše paní předsedkyně dr. Dagmar Burešová. Tento jasně uvedl, kdo může a nemůže být zveřejňován v podobných seznamech. A jasně uvedl, že to může být člen vlády, nebo poslanec zastupitelského sboru. Ale že to nemůže být nikdo jiný, ani novinář. Také pan předseda české vlády správně konstatoval nedávno v televizi, že podle platného právního řádu naší republiky novinář není veřejným činitelem podle § 89 tr. z. Ale vůbec právo neplatilo a významné dva deníky, jak Telegraf, tak Metropolitan, 30. dubna, na čarodějnice, zahájily hon na čarodějnice.

(Veselost.)

A otiskly tento seznam novinářů včetně těch novinářů, kteří již dávno zemřeli, takže jim nevadila ani hlína na jejich hrobě, natož jejich pomníky. Tak se nad tím zamysleme, zda ještě platí článek 10 Listiny základních práv a svobod, který hovoří o tom, jak se chrání morální integrita osobnosti. Proč máme článek 17 této Listiny, ev. článek 36 a 37, který umožňuje každému občanu, aby chránil tato základní lidská. práva a svobody před soudy. Z tohoto důvodu mi nezbývá, než souhlasit s návrhem pana poslance Müllera, aby nám FBIS vysvětlila v čem tedy konkrétní novináři uvedení v tomto seznamu, ve kterém deníku, ve kterém vydání, ohrozili bezpečnost tohoto státu desinformací, jaké se měli dopustit. V našich novinách se můžeme dočíst informací skutečných i neskutečných, plků, o kterých hovořil místopředseda ČNR dr. Kalvoda, ale ještě nikdy to neohrozilo bezpečnost tohoto státu. Chceme-li zasvětit poslední dny našeho funkčního období tomu, abychom před svými voliči a občany této země a před Evropou vypadali jako ti, jejichž úvahy jsou právně zcela nezkalené, tak já se k tomu připojovat nebudu.

Děkuji vám za pozornost.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Řezáčovi. Dámy a pánové, dám hlasovat o návrhu paní poslankyně...

Poslankyně Anna Röschová: Já jsem dala procedurální návrh.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, pan poslanec Lom dal jako první z poslanců, kteří vystoupili, procedurální návrh, na to navázala celá řada poslanců s doplňujícími návrhy, např. pan poslanec Kolmistr vyslovil přesvědčení, že je třeba trvat na tom, aby ředitel FBIS byl přítomen našemu projednávání, pan poslanec Šuman doplnil tuto žádost tím, aby panu řediteli FBIS byla doručena řeč pana poslance Müllera, aby ve svém vystoupení v ČNR na to mohl reagovat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Když byste dovolil, pane předsedající. Pan poslanec Dohnal navrhl, aby FBIS byla požádána, aby rozšířila seznam o všechny novináře. Moje zpráva, směřovaná vůči sněmovně, byla zaměřena právě pouze na to, aby to, co už je k dispozici, bylo předáno na ta místa, kam to patří. Pokud probíhají lustrace jmenovaných funkcionářů státních rozhlasů a televizí a tiskových kanceláří, aby to bylo předáno vydavatelům, provozovatelům sdělovacích prostředků. To bylo první směřování mého diskusního příspěvku, resp. zprávy. Protože je hotov tento seznam pouze pokud se týká novinářů, kteří jsou členy syndikátu, není možné (pan ministr Langoš říkal, že v případě, kdy by aparát byl rozšířen, by to mohli splnit do jednoho roku) rozšířit tímto způsobem seznam jmenovaných osob. Tady jde o technickou nemožnost, nikoliv o paritu těch, kteří jsou v syndikátu a těch, kteří v syndikátu nejsou. Nevím, jestli ČNR přesně sledovala to, co jsem přednesla, protože v závěru usnesení, které jsem navrhla, je právě to, co přednesl posléze pan poslanec Müller, že ČNR žádá ředitele FBIS, aby seznam jmen který je obsahem zprávy, doplnil údaji o desorientačním působení konkrétních osob na veřejnost tak, aby se ČNR mohla co nejdřív rozhodnout o účinném zásahu. Čili to je zpráva vůči nám.

Další příspěvek byl příspěvek pana poslance Loma, který k závažnosti obsahu navrhuje, aby bod byl přerušen s tím, aby se zprávou zabývaly kluby. Možná, že logicky by s tím měl souviset návrh paní poslankyně Röschové, která správě tento bod spojuje s projednáváním pracovního materiálu, který jsme obdrželi od vlády na návrh - pro zkratku říkám - lustračního zákona.

A s tím návrhem, který jsme my tady ve sněmovně v souvislosti s novelizací § 19 připravili.

Možná, že by bylo lze tyto dva body spojit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dovolil bych si oponovat, paní předsedkyně, paní poslankyně Röschová tu navrhla něco, co ještě zdaleka není na pořadu jednání ČNR. Tudíž nelze předjímat, že se to na pořad jednání ČNR dostane.

Jinak věcně s tím samozřejmě mohu za sebe souhlasit, ale opravdu je těžko dát hlasovat o tom, že se spojí tento bod s projednáváním něčeho, co jsme ještě na pořad jednání nezařadili.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Já jsem tomu rozuměla tak, že navrhuje přerušit tento bod až do doby, kdy přijde na řadu další bod.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano, pokud paní poslankyně Röschová to interpretovala takto, pak jsem ochoten dát o tom hlasovat.

Hlásí se pan poslanec Dohnal.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chtěl bych jen upřesnit to, co řekla paní předsedkyně.

Já jsem nenavrhoval, aby to bylo rozšířeno na všechny novináře, já jsem navrhnul, aby se usnesení tak, jak ho paní předsedkyně navrhla, nepřijímalo, a pokud by se sněmovna rozhodla ho přijmout, pak v tom případě, aby se vztahovalo na všechny novináře, a ne jen na členy novinářského syndikátu. Čili v tomto smyslu bych to upřesnil.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Nerad a pan poslanec Šuman.

Poslanec František Nerad: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážení přítomní, chtěl bych upozornit pouze jednou větou, že v novinách nepublikují pouze novináři.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dále pan poslanec Šuman.

Poslanec Vladimír Šuman: Chtěl bych požádat pana poslance Loma, zda by souhlasil s tím, že by jeho návrh, než o něm bude hlasováno, byl upraven v tom smyslu, že by přerušení na jednání klubu bylo až po vystoupení pana ředitele Bačinského, protože se domnívám, že tam budou takové informace, které nám umožní hlouběji se k tomu vyslovit a odpovědněji k tomu přistoupit.

Doporučuji tedy nyní přerušit jednání bez účelu klubového a až po dalším zahájení a po vystoupení ředitele Bačinského a po rozpravě před jejím skončením přerušit za účelem jednání klubů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, to je jistě rozumné.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Měla bych k tomu jen drobnou informaci.

Žádala jsem, aby projednávání tohoto bodu byl přítomen ředitel FBIS Bačinský. Pan Bačinský byl ochoten se zúčastnit schůze minulý týden - přesněji řečeno ne příliš ochoten, ale byl, - (veselost) - ale tento týden, jak řekl, je mimo Prahu a nebude k dosažení. Pokládám za svou povinnost vás o této věci informovat. (hlasy z pléna: Má přeci zástupce!)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Slovo má pan poslanec Kolmistr.

Poslanec Vladimír Kolmistr: Pan ředitel má dva náměstky, pokud se nemýlím, zprávu zpracovala instituce, ta musí být někým řízena, někdo musí být za její práci odpověden, ať se tedy dostaví zástupce této instituce, který České národní radě podá zprávu, která se týká problematiky v České republice.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.

Já se tedy pokusím, dámy a pánové, přednesené návrhy trochu zesumarizovat.

Je tu návrh na to, abychom projednávání tohoto bodu přerušili s tím, že k jeho pokračování přizveme odpovědného zástupce FBIS - (posl. Lom: dnes!) - je tu připomínka pana poslance Loma, aby se tak stalo dnes. Na základě návrhu pana poslance Šumana na FBIS bezprostředně doručit stenografický záznam vystoupení pana poslance Müllera se žádostí, aby ve svém vystoupení zástupce FBIS odpověděl i na náměty, které v tomto vystoupení zazněly.

Mohu v tomto smyslu dát hlasovat? (Nebylo námitek).

Kdo tedy s tím souhlasí, ať zvedne ruku! 93.

Je někdo proti? - Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? 3.

Kdo nehlasoval? 20.

Návrh byl přijat.

Domluvíme se tedy tak, že pana Bačinského pozveme na naše dnešní jednání. Domníváte se, ž by měl být pozván na určitou hodinu, nebo časový údaj budeme formulovat obecněji, aby se dostavil po 16 hodině? - (hlasy z pléna: v 16 hodin) dobře, požádáme, aby ředitel Bačinský nebo jeho zástupce byl v ČNR v 16 hodin k dispozici.

Dámy pánové, jsou tu ještě dvě informace.

Jedna se týká členů předsednictva, že předsednictvo se sejde ve 14 hodin ke svému zasedání.

Kromě toho pan předseda výboru pro obchod a cestovní ruch Bezděk si dovoluje požádat, aby se členové výboru sešli na dvě minuty hned teď u klavíru.

Abych nezapomněl, pokračovat v jednání budeme ve 14.30 hod.

(Schůze přerušena ve 13.08 hod.)

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v projednávání přerušeného bodu

IX.

Návrh výboru České národní rady pro vědu, vzdělání a kulturu na vydání zákona České národní rady o České akademii věd.

Jde o sněmovní tisky 667 a 761.

Návrh tohoto zákona byl projednáván v pondělí, kdy jsme také ukončili rozpravu. Včera bylo přerušeno projednávání tohoto bodu do 36. schůze a pověřili jsme současně tři výbory České národní rady přípravou stanovisek k přednesení pozměňovacích návrhů.

Podle mých informací tuto záležitost neprojednal výbor ústavně právní. Pokud je má informace špatná, prosím o korekci z pléna.

Prosím pověřené zástupce výboru rozpočtového a kontrolního a výboru pro vědu, vzdělání a kulturu, aby se vyjádřili k tomuto bodu. (K vystoupení se připravuje poslanec Klener.)

Pane poslanče, jste oním pověřeným zástupcem nebo vystupujete za navrhovatele?

Poslanec Pavel Klener: Vystupuji za navrhovatele, ale jsem schopen přednést i stanovisko výboru.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím, abyste tak učinil. Zároveň prosím pracovníky aparátu, aby zjistili, kdo je pověřeným zástupcem výboru rozpočtového a kontrolního.

Poslanec Pavel Klener: Usnesení č. 272/1992 Sb. ze dne 5. 5. k pozměňovacím návrhům poslance Payna k tisku 761 společné zprávy k návrhu zákona o České akademii věd. Výbor České národní rady pro vědu, vzdělání a kulturu po rozpravě nedoporučuje přijetí pozměňovacích návrhů poslance Jiřího Payna, neboť jeho návrhy představují ucelený celek a tvoří tak nový návrh zákona.

Podepsán ing. Vondráček, předseda a Helena Němcová, ověřovatelka.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Je zde přítomen kterýkoliv poslanec z výboru rozpočtového a kontrolního, když už není přítomen předseda?

(Poslanec Nerad.)

Může nás pan poslanec Nerad informovat o výsledku jednání a o tom, zda tento návrh byl nebo nebyl projednán?

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, rozpočtový a kontrolní výbor dnes ráno projednával tento zákon a právě vstoupivší poslanec Smělík má usnesení k tomuto zákonu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Ještě jednou velmi důrazně zvu všechny kolegy, kteří jsou v předsálí, aby se dostavili do sněmovny.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, předkládám vám usnesení č. 372 ze dne 6. května 1992 k předloženému iniciativnímu návrhu poslance Payna k zákonu ČNR o Akademii věd České republiky.

Rozpočtový a kontrolní výbor České národní rady po rozpravě: 1. konstatuje, že akademii i jednotlivé ústavy nelze jako právnické osoby podle obchodního zákoníku ustavit, protože jde o organizaci, která se nezabývá podnikatelskou činností za účelem zisku. Návrh znemožňuje zařazení akademie a jejích ústavů do kategorie rozpočtových nebo příspěvkových organizací, takže jejich právní postavení podle tohoto návrhu by bylo zcela nejasné a vyvolalo by řadu obtíží při jejich financování a v jejich hospodaření.

Varianta podle poslance Payna je řešením diskontinuitním, které je spojeno s řadou ztrát materiálních i ve vědeckém potenciálu. Návrh pana poslance Payna je v rozporu se zásadami schválenými vládou České republiky a vzhledem k odlišné koncepci pojetí zákona nelze oba návrhy jakkoli spojit. 2. trvá na přijatém usnesení rozpočtového a kontrolního výboru č. 352 ze dne 1. dubna 1992. 3. zmocňuje zpravodaje poslance Zdeňka Smělíka, aby s tímto usnesením seznámil schůzi České národní rady.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Požádám ještě o vyjádření předsedu ústavně právního výboru v tom smyslu, zda byl tento návrh tímto výborem projednán a s jakým výsledkem či nikoliv.

Poslanec Miloslav Výborný: Ústavně právní výbor České národní rady přijal dnešního dne k návrhu poslance Payna, jak byl vznesen na 36. schůzi České národní rady k zákonu České národní rady o Akademii věd České republiky usnesení č. 749.

Ústavně právní výbor České národní rady:

1. doporučuje České národní radě, aby o pozměňovacích návrzích poslance Payna hlasovala jako o celku, neboť hlasování o jednotlivých částech by mohlo vést k nepřijatelným výsledkům.

2. nezabýval se po věcné stránce návrhem poslance Payna, neboť vzhledem k nedostatku času nemohl tento návrh projednat v podrobné rozpravě.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dámy a pánové, přistoupíme k závěrečným slovům, rozprava byla ukončena.

Poslanec Jiří Payne: Nemohla být ukončena, když hovořili pouze pověření členové výborů.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Vystoupili pověření členové výborů, protože sněmovna tyto výbory pověřila zaujetím stanoviska. To učinili, ale tím není zahájena rozprava.

Prosím proto pana poslance Klenera, aby za navrhovatele se k věci vyjádřil, to znamená přednesl závěrečné slovo.

Poslanec Pavel Klener: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, zdůvodnění předlohy zákona o České akademii věd jsem učinil před dvěma dny. V rozpravě přednesl pan poslanec Payne soubor pozměňovacích návrhů, který byl charakterizován výbory, které se touto problematikou zabývaly, v podstatě jako nová verze zákona.

V těchto pozměňovacích návrzích pan poslanec Payne přinesl některé nové aspekty do tohoto zákona, a některá vylepšení. Jako celek má zákon poněkud jinou koncepci, a proto je nutné, aby sněmovna rozhodla, zda se bude zabývat tiskem ve znění společné zprávy, které bylo v podstatě odsouhlaseno. Společná zpráva obsahovala dvě verze a sněmovna rozhodla o tom, že to bude varianta č. 1 společné zprávy, což je znění ústavně právního výboru České národní rady.

Ještě bych chtěl podotknout, což jsem zapomněl učinit ve svém úvodním vystoupení, že nejsem ani jsem nikdy nebyl členem ČSAV, že tedy za předkladatele nejsem žádnými osobními zájmy angažován. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP