Po ukončení moratoria na převody majetku,
zakotveného v zákonných opatřeních
předsednictva Federálního shromáždění
č. 177/90 Sb. a 363/90 Sb., převedl Český
svaz žen částku jeden milión Kčs
nově vzniklým organizacím. Jednalo se o následující
organizace: Politická strana žen a matek, Klub pražských
žen, Asociace manažerek podnikatelek, Klub osamělých
maminek, Ženský klub český, Hnutí
za rovnoprávné postavení žen v Čechách
a na Moravě, Rómské ženy a Hnutí
podnikavých žen. K jednání došlo
u tehdy oblíbených kulatých stolů
s těmi novými spolky a organizacemi, které
byly ochotny se jednání účastnit a
finanční částku přijmout. Těžko
je dnes dokazovat, že některé z těchto
nových organizací vznikly z iniciativy bývalých
funkcionářek Československého svazu
žen. Další nově vzniklé iniciativy,
spolky a organizace se z principiálních důvodů
odmítly jednání a dělení peněz
s tak zkompromitovanou organizací účastnit
a neuplatnily vůči Českému svazu žen
žádné majetkové požadavky.
Zdůrazňujeme, že tímto způsobem
byla mezi omezený počet nově vzniklých
organizací rozdělena pouze hotovost, která
na ČSŽ připadla po likvidaci federální
organizace. Členové komise pro postavení
ženy ve společnosti získali během své
dvouměsíční existence informace, které
jsou natolik závažné, že pokládáme
za nutné na ně upozornit českou vládu
a Českou národní radu.
Po roce 1968, tedy na počátku normalizačního
období, byl v duchu tehdejšího chápání
federace vedle existující společenské
organizace Čs. svazu žen vytvořen Český
svaz žen v České republice a analogická
organizace ve Slovenské republice, jako samostatné
organizace, které byly pouze zastřešeny společným
federálním orgánem Československého
svazu žen.
Český svaz žen nevznikl až po listopadu
1989. Český svaz žen dostal po roce 1968 do
vínku hospodářské zařízení
v podobě vydavatelství a nakladatelství MONA.
Dne 26. 11. 1970 byl do podnikového rejstříku
obvodního soudu pro Prahu 1 zapsán nový statut
hospodářského zařízení
"ústředního výboru Českého
svazu žen, který je nástupcem zřizovatele
Československého svazu žen".
Na majetek federálního Československého
svazu žen bylo uvaleno moratorium, zakotvené v zákonných
opatřeních předsednictva FS a pak byl majetek
rozdělen mezi ČR a SR způsobem, který
jsme popsali. Z kompetenčních důvodů
se federální ministerstvo kultury majetkem ČSŽ
nezabývalo a ačkoliv mu tato skutečnost
musela být známá, česká vláda
a ČNR nebyly o nutnosti zabývat se tímto
majetkem informovány. Pokládáme za svou povinnost
učinit tak nyní.
Nakladatelství a vydavatelství MONA vydává
mimo jiné také časopis Vlasta. Tento časopis
existoval od roku 1945 jako obrázkový týdeník
s názvem Rada žen a publikovala v něm dr. Milada
Horáková, dr. Anna Masaryková, Eva Vrchlická
a další. V roce 1947 změnil časopis
název - vznikla Vlasta, což znamenalo i změnu
obsahu. Rada čs. žen vznikla jako nadstranická
organizace a hlásila se k odkazu ženských organizací
již z doby před první světovou válkou
a na činnost Ženské národní rady
vedené senátorkou Plamínkovou v době
mezi válkami. Byla to Rada čs. žen, která
vydávala Radu žen a později Vlastu. Rada čs.
žen a Národní fronta působily vedle
sebe až do února 1948, kdy byl vytvořen Akční
výbor čs. žen v čele s Anežkou
Hodinovou-Spurnou. Jen pro vysvětlení chci dodat,
že Národní fronta žen vznikla 1. června
1945. V ústředním výboru tohoto
společenství bylo po třech delegátkách
z každé politické strany. Rada čs.
žen byla zastoupena dr. Miladou Horákovou, M.
Netušilovou a B. Wirthovou. Od 26. února 1948 působila
v českých zemích už pouze jediná
ženská organizace.
Ženské hnutí po únoru 1948 zcela opustilo
ideje, z nichž kdysi vzniklo. Nová vrcholná
ženská organizace pouze přisluhovala komunistickému
režimu a jeho propagandě. Za čtyřicet
jedna let nesvobody byla úplně přerušena
kontinuita s myšlenkami ženského hnutí,
které vymizely z povědomí společnosti.
ČSŽ, jehož hospodářským
zařízením je nakladatelství MONA,
neudělal k dnešnímu dni prakticky žádné
kádrové změny ve vedení. Šéfredaktorkou
je stále paní Tognerová, která tam
byla kdysi doporučena Janem Pilařem. K určité
obměně došlo pouze v časopise Vlasta.
Redaktorky časopisů vydávaných v MONĚ
byly po celá léta nomenklaturními kádry,
doporučené ÚV ČSSŽ, které
v minulých dvaceti letech dohlížely na ideovou
úroveň ženských časopisů
a tím ovlivňování veřejného
mínění.
Nyní se chystá MONA k privatizaci. Má se
stát společností s ručním omezeným
nejméně s 51% zahraniční účastí.
Komisi se podařilo získat zprávu o hospodaření
ČSŽ za rok 1989. Z této zprávy vyplývá,
že zisky dosažené hospodařením
hospodářského zařízení
MONA za rok 1989 činily 53,424 mil. Kčs. Dále
zpráva konstatuje, že ve společném majetku
ČSŽ byly tři nemovitosti, a to dům ve
Zbraslavi, zakoupený v roce 1988 za 680 tisíc Kčs.
Ve vlastnictví ÚV ČSŽ byla původní
zemanská tvrz památkově chráněná
ve Starosedlckém Hrádku a dům v Litoměřicích.
V průběhu roku 1989 byly zakoupeny pro potřeby
OV a ÚV základní prostředky ve výši
2,182 tisíce Kčs a 23 osobních automobilů.
Pokládáme způsob privatizace majetku ČSŽ
za nepřijatelný. ČSŽ zdiskreditoval
v této zemi vše, co souvisí s ženskou
problematikou. Časopisy vydávané jejich vydavatelstvím
po léta přispívaly k udržení
tehdejšího systému a poslední předsedkyně
ČSSŽ paní Němcová se vepsala
do dějin svým veřejným prohlášením,
ve kterém odsoudila chování studentů
17. listopadu 1989 na Národní třídě.
Pozoruhodná je skutečnost, že paní Němcová
pracuje po listopadu 1989 až do dnešních dní
jako poradkyně ministryně federální
kontroly Kořínkové, pro otázky žen
a rodiny.
ČSŽ je dnes jen jednou z asi 25 nově
vzniklých ženských organizací. Dnešní
vedení ČSŽ říká, že
nastoupilo "demokratizační proces". Dále
však bezplatně užívá Kounicův
palác v Panské ulici, jehož reprezentační
části se ziskem pronajímá.
Majetek KSČ byl zestátněn ve prospěch
lidu ČSFR, majetek bývalého SSM ve
prospěch mládeže a dětí. Jsme
přesvědčeni, že majetek ČSŽ
by měl sloužit nejen všem současným,
ale i budoucím ženským organizacím,
tedy i těm, které se ze zásadních
důvodů nechtějí nechat zastřešovat
a reprezentovat tzv. Radou žen, která pohotově
vznikla po listopadu 1989, ale měla by sloužit i podpoře
rodiny. v tomto případě je politicky a morálně
neúnosné, aby organizace, která měla
monopolní postavení ve společnosti a pouze
z tohoto důvodu nabyla majetek, s ním mohla i nadále
disponovat, jako jediná a tím i nadále preferovaná
ženská organizace.
Ve světě jsou obvyklé tzv. familien fondy.
Navrhujeme vytvořit fond pro rodinu, který by grantovým.
systémem podporoval konkrétní projekty navržené
kteroukoli současnou i budoucí organizací,
zabývající se problematikou rodiny a žen.
Komise pro postavení ženy ve společnosti při
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
si dovolila připravit návrh usnesení, které
bych si dovolila přítomným poslancům
přečíst.
Návrh usnesení České národní
rady:
"Česká národní rada doporučuje
vládě České republiky, aby
1. provedla kontrolu způsobu nabytí a hospodaření
s majetkem ČSŽ, vyčíslila jeho hodnotu
a na základě těchto šetření
doporučila budoucí české vládě
obdobný postup, který byl přijat federální
vládou ve věci majetku KSČ a SSM.
2. Posoudila způsob privatizace nakladatelství a
vydavatelství Mona.
3. Na základě přijatého zákonného
opatření vytvořila z majetku ČSŽ
Český fond pro rodinu. Děkuji za pozornost.
(potlesk)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Krejčové.
Hlásí se někdo do rozpravy. Poslankyně
Lagová.
Poslankyně Hana Lagová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, dovolte mi říci k této projednávané
otázce několik stručných poznámek.
Za prvé bych chtěla říci, že
nemůže jít o zprávu výboru pro
sociální politiku a zdravotnictví, protože
tato zpráva nebyla projednána ve výboru a
nebyla projednána ani v příslušné
komisi. Sešly jsme se, myslím, že to bylo včera
jen několik členek této komise, měly
jsme možnost ke zprávě vyjádřit
své názory. Ty jsem uplatnila. Protože nešlo
o řádné zasedání komise, doporučila
jsem, aby tato zpráva byla iniciativní skupinou
poslanců takto přednesena. K procedurálním
otázkám máme tedy tyto výhrady.
Za druhé bych chtěla říci, že
připomínky, které jsem dávala, nebyly
všechny zohledněny a zpráva, kterou zde paní
poslankyně Krejčová přednesla, je
bezpochyby účelová, je v ní shromážděno
mnoho polopravd a domněnek a jsou shromážděny
bez nějakého konkrétního uvedení
faktů. Z těchto důvodů se nehodlám
k obsahu vyjadřovat.
Paní poslankyně Krejčové byla paní
předsedkyní vyslána za ČNR 9.
11. 1991 na kongres ženských organizací a ví,
že v závěru tohoto kongresu bylo rozhodnuto
o založení takovéto nadace, tam by samozřejmě
prostředky vkládala stávající
organizace ČSŽ (Český svaz žen),
protože tyto prostředky má.
Závěrem chci říci, že pokud jde
o usnesení, není dobrá vůle a ochota
objektivně se na věci podívat, postarat se
o takové sehnání argumentů, které
by byly objektivní, bude jen správné, pokud
se vnese světlo do těchto otázek, a pokud
vláda dá dohromady podklady k tomu, jak se věci
mají.
Samozřejmě asi vývod bude jiný, protože
nepřísluší vládě, aby
takovýto postup přijímala, protože tyto
otázky by musel řešit ústavní
zákon, tak jako tomu bylo v případě
majetku SSŽ. Takový ústavní zákon
byl předložen FS, ale na pořad sněmoven
se nedostal.
Bude správné, pokud se od těchto polopravd
a nejasností dostaneme ke skutečnému nastolení
čistých informací. To by bylo i slušné
vůči sněmovně.
(Potlesk komunistických poslanců)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Exnera.
Poslanec Václav Exner: Vážená paní
předsedkyně, kolegyně a kolegové,
musím prohlásit, že přednesená
zpráva mě skutečně hluboce zklamala.
Podle názvu jsem soudil, že se bude dotýkat
postavení žen v naší společnosti
a že se dovíme určité skutečnosti,
které v této souvislosti komise případně
výbor prošetřily, a návrhy z hlediska
perspektiv.
Pokládám samozřejmě za správné
vyřešit i majetkové otázky z minulé
doby a zajistit majetkově činnost všech ženských
organizací do budoucnosti.
Na druhé straně musím obrátit vaši
pozornost například na Statistický bulletin
ČSÚ, který je v předposledním
čísle, kde udává údaje z ledna,
věnován v jedné části problematice
postavení ženy v naší společnosti.
V této části se konstatuje, že ženy
v naší společnosti, ve všech oborech a
ve všech věkových kategoriích jsou na
tom z hlediska příjmů, postavení,
materiálního a jiného zabezpečení
hůře než muži.
Dále tento bulletin konstatuje, že tato situace se
v posledním období zhoršuje. Je nesprávné,
že se nepodařilo za celou dobu existence republiky
odstranit určitou diskriminaci žen v této oblasti,
a to ani za první republiky, kdy byla velmi hrubá,
ani za dobu do roku 1989, kdy došlo k určitému
vyrovnání (podle statistických údajů),
ale zdaleka se nedosahuje toho, co by bylo třeba. Bohužel
se však musí konstatovat, že za poslední
dva roky dochází dále ke zhoršení
postavení ženy.
Očekával bych, že právě této
problematice se bude věnovat tak důležitá
komise ustavená v ČNR.
Doporučoval bych, aby usnesení bylo doplněno
v tom směru, že právě zhodnocení
postavení ženy v naší republice a perspektivy
řešení těchto otázek by měly
být předmětem, a to rozhodujícím,
činnosti komise. Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Holomka, pak promluví
pan poslanec Lom.
Poslanec Karel Holomek: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
musím se připojit k názoru svého předřečníka,
a to v tom směru, že bych býval očekával,
že zpráva o činnosti komise o postavení
ženy ve společnosti bude také o něčem
zcela jiném, než tu bylo řečeno.
Pokládám za správné řešení
majetkových poměrů vzhledem k bývalým
organizacím. Nicméně i programové
prohlášení vlády, které jsme
slyšeli na začátku činnosti tohoto parlamentu,
konstatovalo, že rodina je v destrukci. Pro mne znamená
žena totéž, co rodina, totéž co děti.
A řešení těchto otázek v tomto
okamžiku pokládám za zásadní.
Rád bych připomněl, že jestliže
rodina v celé společnosti jako taková je
v destrukci, pak romská rodina - v návaznosti na
vzdělání, výchovu atd. - je v několikanásobně
horší situaci.
Proto doporučuji, aby v usnesení komise o činnosti
ženy ve společnosti byla tato otázka dostačujícím
způsobem zakotvena tak, aby příští
parlament tuto záležitost mohl řešit.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Holomkovi, prosím pana
poslance Loma.
Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně,
dámy a pánové. Omlouvám se za stručné
uvedení paní poslankyně Zdeny Krejčové.
Bylo to způsobeno tím, že jsem byl odvolán
ze sněmovny a vrátil jsem se na posledních
chvíli.
K procedurální stránce věci chci říci,
že komise byla ustavena koncem března a že je
tedy v činnosti velmi krátkou dobu. Zatím
se stačila jen koncepčně zorientovat v problematice
a vytyčit úkoly, které zde paní poslankyně
ve své zprávě uvedla.
Tedy jsem informován, že komise na své řádně
pozvánkou svolané schůzi se usnesla uložit
přípravu usnesení poslankyni Krejčové.
To je z té procedurální stránky. O
usnesení byli informování tito členové
a členky komise: paní Mašatová, Hochová,
Lagová, Röschová, Janů, Šepsová,
Kadlec.
Při přípravě tohoto usnesení
byly vzneseny námitky ze strany posl. Lagové.
Tolik tedy k procedurální otázce. Myslím,
že tento fakt sám o sobě nebrání
tomu, aby usnesení mohlo být našim hlasováním
buď doplněno nebo přijato nebo nepřijato.
To je procedurální záležitost.
K otázce poslance Holomka chci říci, že
postavení rodiny a problematiku rodiny nelze vztahovat
na otázku ženy. My jsme, myslím, se shodli
v tom, že rodina je záležitost stejně
tak otce - muže, jako matky - ženy. Nelze vztahovat
a spojovat otázku rodiny jenom s otázkou ženy.
Proto název komise zní "pro postavení
ženy ve společnosti", nikoliv "pro otázky
rodiny". To by pak komise musela být zaměřena
zcela jiným směrem.
Doufám, že jsem vyjasnil procedurální
otázky, které vedly ke zpochybnění
usnesení, které zde vznesla paní poslankyně
Krejčová a myslím, pokud je nějaký
konkrétně formulovaný návrh na doplnění
usnesení, že se o něm může hlasovat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím paní poslankyni Kolářovou.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, chtěla bych navrhnout doplňující
bod do tohoto usnesení, které přednesla paní
poslankyně Krejčová. Myslím, že
bude pro příští parlamentní období
nezbytně nutné, aby vznikl vládní
institut pro ženu a rodinu, rodinu a dítě nebo
ženu a dítě. A chtěla bych v
tomto usnesení navrhnout, že by v tomto institutu
měla být zvláště věnována
pozornost problematice romských žen a dětí
a problematice romských rodin a krátkodobého
a dlouhodobého plánu na integraci, integrující
prvky do naší společnosti.
Dovolte, abych zesumírovala návrh znění.
Já jsem netušila, že tato problematika bude zařazena,
čili bychom třeba s panem poslancem Holomkem
vypracovali znění.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Ještě
bych ráda doplnila několik informací o problematice
rodiny a ženy se tady hovořilo, pokud si sněmovna
vzpomene při probírání Programového
prohlášení vlády. Vystoupila tehdy kolegyně
Janů, vystoupila jsem i já. Konstatovaly jsme tehdy,
že stručně řečeno - pozdě,
ale přece vznikla tato komise při České
národní radě.
Komise se sešla celkem čtyřikrát. Během
té krátké doby jsme si skutečně
nemohli vytknout žádný jiný úkol,
než že jsme konstatovali, že je nezbytné,
aby v budoucí ČNR tato komise existovala, že
jsme pojmenovali oblasti, kterými by se měla zabývat,
že ústy poslankyně Janů i mými
jsme české vládě navrhovali, to co
navrhla kolegyně Kolářová, aby tak,
jak bývá zvykem v evropských státech,
v budoucím volebním období existovala vládní
instituce nebo úřad na vládní úrovni,
která by se problematikou rodiny zabývala.
To, že jsme se při svých 4 schůzkách
dotkli také problematiky majetkových poměrů
v ženském hnutí, bylo zcela logické,
protože disproporce mezi postavením všech nově
vzniklých spolků, iniciativ a organizací
po listopadu 1989 a stále v jistém smyslu monopolním
postavení Českého svazu žen byla do
oči bijící a představitelky těchto
nových spolků samozřejmě na tuto skutečnost
upozorňovaly.
Znovu ještě pro jasnost opakuji to, co řekl
kolega Lom, že na své poslední schůzce
komise přijala usnesení, ve kterém uložila
poslancům - členům komise, aby se obrátili
na českou vládu, což tímto činíme.
Poslankyně Lagová nebyla na této schůzi
komise přítomna, byla omluvena.
Pokud jde o moji účast na tzv. Národním
kongresu žen, tu potvrzuji. Nebyla jsem tam ovšem vyslána
paní předsedkyní Burešovou, ale právě
těmito nově vzniklými organizacemi. Zúčastnila
jsem se Národního kongresu žen jenom v úvodu
proto, abych shromážděným představitelkám
sdělila, že v České národní
radě se připravuje vznik této komise, která
by měla být dostatečně neutrálním
místem, kde by všechny jakkoliv politicky orientované
ženské iniciativy a spolky se mohly se svými
podněty obracet. Zdůraznila jsem tam tehdy, že
Národní kongres žen nereprezentuje všechny
ženy v České republice. To byl důvod
mé přítomnosti tam.
Doufám, že kolegyně Kolářová
přednese návrh na doplnění usnesení.
Pokud by to bylo třeba, tak by se návrh usnesení
mohl rozdat poslancům, ale zdá se mi to dostatečně
krátké. Samozřejmě přečtu
ráda ještě jednou.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Ptám se paní kolegyně Kolářové,
zda už má připraven návrh na doplnění
usnesení. Pokud ne, přerušila bych tento bod
také s ohledem na početní stav ve sněmovně
a když dovolíte, ještě bych před
obědem přednesla další bod, který
jsme zařadili posledně na dnešní schůzi,
a to informaci ke zprávě Federální
bezpečnostní informační služby.
Předala bych tedy na chvíli řízení
panu místopředsedovi Kasalovi.