Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji pani poslankyni Marvanové. Do rozpravy
se už nikdo nepřihlásil. Pokud se nikdo dále
nehlásí - pan poslanec Balcárek.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážená
paní předsedkyně, vážené
dámy a pánové, rád bych se ještě
vyjádřil k poznámkám poslanců
Pavlíkové a Payna ke knihovnám v obcích.
Domnívám se, že to, co prosazují poslanci
Pavlíková a Payne v této sněmovně,
odporuje základní listině lidských
práv, o čemž tady chtěla vystoupit kolegyně
posl. Kolářová na toto téma. Je to
tristní výsledek a důsledek celé filozofie.
Ministerstvo kultury např. i náměstek pana
ministra kultury Uhdeho Kabát údajně řekl,
že ministerstvo kultury je ministerstvem pro východ
a západ slunce, to je pro jevy zcela neovlivnitelné.
Čili tato politika, která neuloží povinnost
ze zákona těm obcím vést knihovny,
ta postupně povede ke kulturní genocidě našeho
národa. Pokud tato povinnost ze zákona nebude, čekáme
dva roky na nový zákon o knihovnách, nedočkali
jsme se jej. Čili to suplujeme tímto způsobem,
tak to rušení obecních knihoven bude pokračovat
geometrickou řadou. Mám konkrétní
údaje z Brna a jiných měst, hlavně
v těch větších městech, když
se v těch městských částech
Černovicích, Černých polích,
Žabovřeskách knihovny ruší, kde
mládež a důchodci mají pomocí
veřejných dopravních prostředků
a sociálně slabší vrstvy obyvatelstva
platit čtyřkorunové jízdenky, aby
se dostali do toho města, kde ta knihovna zrušena
ještě není. To znamená třeba
na náměstí Svobody nebo na Kobližnou
ulici apod. Čili já trvám na tom znění,
povinnost zřizování a spravování
veřejných knihoven. Pouze by stálo za úvahu
doplnit tuto větu: "Jde o obce, kde jsou základní
školy." i když úřady dalších
případů se poslanci v kuloárních
debatách, venku k tomuto vyslovovali negativně,
že přece u obce, kde je třeba 400 obyvatel
a kde není základní škola, že i
ty mají právo mít svou obecní knihovnu,
ale fakt je ten, že knihovna obecná veřejná
byla vždycky i v době T. G. Masaryka, v době
první republiky spojena se základní školou,
že obyčejně učitel nebo řídící
byl zároveň i knihovníkem, že by dejme
tomu toto tam mohlo být povinnost zřizování
a spravování veřejných knihoven. Jde
o obce, kde jsou základní školy. Ostatní
obce by mohly zřizovat ty menší, ale tam kde
jsou základní školy by tu povinnost měly
ze zákona.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Vzhledem k
tomu, že se už nikdo nehlásí do diskuse,
rozpravu končím a táži se pana společného
zpravodaje a pana ministra, zda potřebují přestávku
ke zpracování pozměňovacích
návrhů, zřejmě tomu tak bude vzhledem
k tomu množství.
Poslanec Josef Ježek: Vážená paní
předsedkyně, kolegyně a kolegové,
já bych navrhoval následující postup.
Jde o to, že některé pozměňovací
návrhy se velice dotýkají i následujícího
bodu programu, novely zákona o okresních úřadech.
Čili bych doporučoval, aby nyní bylo jednání
o tisku 758 přerušeno, abychom zahájili projednávání
novely zákona o okresních úřadech,
proběhla rozprava a teprve potom měli zpravodajové
společní k těmto dvou návrhům
zákonu, předkladatel i výbor pro územní
správu a národnosti možnost utřídit
pozměňovací návrhy, zaujmout k nim
stanoviska a připravit je pro hlasování.
Jinak by se nám mohlo stát, že v jednom zákoně
schválíme cosi, co je v rozporu s druhým
zákonem. Myslím, že potřeba získat
určitý čas na utřídění
pozměňovacích návrhu je evidentní.
Čili toto byl můj návrh.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci za návrh dalšího
programu. Tady nastává určitá nejasná
situace, protože pan ministr Horálek mě požádal,
abychom nyní mezi oba tyto zákony o obcích
a okresních úřadech začlenili projednání
zákona stručného o zaměstnanosti a
informoval mě, že se dohodl s panem ministrem
vnitra Tomášem Sokolem. Takže jej se táži,
jak toto ve skutečnosti je. Návrh pana poslance
Ježka je logický, protože skutečně
ty dva zákony na sebe navazují. Prosím.
Poslanec Josef Ježek: Promiňte, pokud mohu
v zájmu svém i v zájmu předkladatele
(předsedkyně ČNR Burešová:
není vám rozumět pane poslanče), pokud
mohu v zájmu svém i v zájmu sněmovny,
v zájmu překladatele, aby sněmovna schválila
můj návrh. Jakmile se doprostřed včlení
něco jiného, tak se dostaneme do mnohem hůře
řešitelných situací, než ve které
jsme nyní.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Protože se tady o tom názory různí
dám o návrhu - uděláme přestávku
pokud jde o tento návrh a přistoupíme k projednávání
Tento návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 676 a společnou zprávu výborů
jako sněmovní tisk 759. Poprosím opět
pana ministra Sokola, aby vládní návrh zákona
odůvodnil.
Ministr vnitra ČR Tomáš Sokol:
Vážená paní předsedkyně,
vážené dámy, vážení
pánové, dovolte mi, abych dnes již podruhé
z pověření vlády České
republiky uvedl projednání návrhu zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon České národní rady č.
425/1990 Sb. o okresních úřadech,.
úpravě jejich působnosti a o některých
dalších opatřeních s tím souvisejících.
Především chci konstatovat, že návrh
této novely neobsahuje změny v dosavadním
systému uspořádání státní
správy a vychází ze zkušeností,
které prokázaly, že základní
struktura okresních úřadů dosud odpovídá
současným požadavkům na vytvoření
podmínek k racionálnímu výkonu státní
správy.
Smyslem navrhované změny je zdokonalení činnosti
okresních úřadů, opírající
se o zjištění za 19 měsíců
fungování okresních úřadů.
V souladu s usnesením ČNR č. 150 z loňského
roku je navrhováno zrušit okresní úřady
ve městech, které jsou samostatnými okresy,
tedy v Brně, v Ostravě a v Plzni, přičemž
funkci zrušených okresních úřadů
v těchto městech by vykonávaly magistráty
měst. V některých otázkách
by však neměly tyto úřady rozhodovat
- jde zejména o rozhodování, které
věci z majetku České republiky mohou přejít
do vlastnictví obcí. Vzhledem k tomu, že by
mohlo docházet ke střetům, bylo nutno upravit
návrh tak, aby pro město Brno vykonával tuto
působnost okresní úřad Brno venkov,
pro Ostravu okresní úřad Opava a pro Plzeň
okresní úřad Plzeň sever.
Dále se v návrhu rozšiřují působnosti
okresních úřadů, pokud jde o plnění
úkolů spojených s řešením
mimořádných situací. Změny
se navrhují v působnosti přednostů
okresních úřadů, přičemž
nejde o změny zásadního charakteru, spíše
o zpřesnění podmínek při jmenování
a odvolávání přednostu, kdy v praxi
někdy docházelo k určitým nejasnostem.
Je navrhováno, aby přednosta okresního úřadu
byl jmenován vládou, což je stav současný,
a to na základě výsledků výběrového
řízení, přičemž pravidla
tohoto výběrového řízení
a jeho vyhlášení by zajišťoval ministr
vnitra. Současně návrh zákona zpřesňuje
podmínky, kdy je funkce přednosty neslučitelná
s funkcí v politických stranách a hnutích
a také podmínky, za nichž bude přednosta
ze své funkce odvolán. V těchto důsledcích,
že nejsou současně projednávány
návrhy dalších souvisejících
zákonů, které byly původně
součástí projektu oněch zhruba 5 zákonů,
je třeba, aby oproti proponovaným změnám
byla ponechána právní úprava okresním
shromážděním.
Dámy a pánové, na rozdíl od novely
zákona o obcích, který se těší
značné pozornosti, předpokládám,
že tyto změny nepříliš hlubokého
charakteru budou ve znění společné
zprávy, která je vládou České
republiky akceptována, přijat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi a prosím společného
zpravodaje pana poslance Kubiše, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Kubiš: Vážená paní
předsedkyně, vážené kolegyně,
vážení kolegové, na novelizaci zákona
České národní rady o obcích
zcela logicky navazuje novelizace zákona České
národní rada č. 425/1990 Sb. o okresních
úřadech, úpravě jejich působnosti
a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících ve znění
pozdějších zákonů České
národní rady.
Pod číslem tisku 759 máte všichni společnou
zprávu výborů k této novele. Vyplývá
z ní, že tento vládní návrh zákona
projednala většina výborů České
národní rady. To znamená, že většina
z nás je s návrhy novelizovaných ustanovení
podrobněji obeznámena. S ohledem na jejich
značný rozsah však považuji za vhodné
ve svém vystoupení společného zpravodaje
upozornit na nejpodstatnější navrhované
změny původního zákona.
Jak už zde pan ministr hovořil, tak především
návrh naplňuje usnesení ČNR ze
dne 14. 2. 1991 č. 105, jímž doporučuje,
aby se na území statutárních měst
Brno, Ostrava a Plzeň nezřizovaly okresní
úřady s tím, že jejich působnost
budou vykonávat magistráty těchto měst.
Úprava byla v návrhu zákona provedena s výjimkou
některých věcí, týkajících
se majetku obcí a hospodaření s ním,
kde byly některé působnosti svěřeny
ministerstvu financí České republiky - §
5 odst. 4 - a některé okresním
úřadům Brno venkov, Opava, a Plzeň
sever.
Další zásadní změnou je úprava
týkající se okresních shromáždění.
Při schvalování původního znění
zákona na podzim roku 1990 se předpokládalo,
že okresní shromáždění budou
institucí velmi krátkodobou a budou v průběhu
zhruba 2 let zrušeny. Jelikož jsme již hovořili
o absenci dalšího samosprávního stupně
nad samosprávnou obcí, nebudu se podrobněji
k této problematice vracet. Česká národní
rada doporučuje, aby byla ustanovení o okresním
shromáždění v zákoně ponechána
a nově upravena ve smyslu ustanovení 18 a) až
18 c) s tím, že se ruší § 26 původního
zákona, podle něhož mohla činnost okresních
shromáždění ukončit vláda
ČR svým nařízením. Nově
se přitom upravuje působnost okresního shromáždění
v § 18 b) a dále některé věci
formálně technického charakteru.
Navrhovaná novela také podrobněji upravuje
okruh otázek souvisejících se jmenováním
a pravomocemi přednosty okresního úřadu.
Doplňuje se důležité ustanovení
o neslučitelnosti funkce přednosty okresního
úřadu, které lze považovat za nezbytné
s ohledem na význam této vysoké správní
funkce. Proto se navrhuje zařadit do zákona nový
§ 8 a).
Další ustanovení, na které bych chtěl
upozornit, je nové znění § 6, které
lze považovat za první právní úpravu
účasti okresů v regionálních
seskupeních se zahraničními partnery. Je
to první úprava tohoto typu.
Předložený návrh zákona také
upravuje působnost okresních úřadů.
Doplňuje se o pravomoc - přezkoumat hospodaření
obce, je-li o to obcí požádán, stanovit
obcím výši náhrady nákladů,
které jim vzniknou v souvislosti s výkonem
přenesené působnosti, ukládá
se povinnost plnění úkolů spojených
s mobilizačními přípravami
státu a úkolů civilní obrany, doplňuje
se ustanovení o plnění úkolů
spojených s řešením mimořádných
událostí v případě živelných
pohrom, nehod, nebo jiného nebezpečí, které
ohrožuje životy, zdraví nebo značné
majetkové hodnoty.
Navrhuje se, aby také byly zvýšeny pokuty za
nesplnění povinností nebo porušení
obecně závazné vyhlášky podnikateli
nebo právnické osobě do 100 000 Kčs.
V § 15 se také zpřesňují kompetence
ministerstva vnitra k okresním úřadům.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, považoval jsem za vhodné upozornit
vás ve svém úvodním vystoupení
na některé zásadní změny, jejichž
provedení vláda České republiky iniciuje
předloženým návrhem novely zákona
o okresních úřadech. Další návrhy
se převážně týkají drobnějších
věcnějších i formulačních
úprav a jsou uvedeny ve společné zprávě
výboru.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu společnému zpravodaji. Zahajuji
rozpravu. Zatím se mi písemně nikdo nepřihlásil.
Hlásí se někdo do rozpravy? Pan poslanec
Foniok. Pokud si přejete vystoupit v rozpravě, prosím,
abyste dávali přihlášky písemně.
Poslanec Karel Foniok: Vážená paní
předsedkyně, vážení kolegové,
ve znění společné zprávy -
tisku 759 - navrhuji provést tuto změnu: článek
3, § 28 doplnit odstavec 7 v tomto znění: do
rozpočtu statutárních měst se poskytují
prostřednictvím ministerstva financí ČR
u měst Brna, Ostravy a Plzně od 1. 7. 1992, u ostatních
statutárních měst od 1. 1. 1993. Jde
o financování statutárních měst,
které by bylo vyčleněno z okresních
rozpočtů. Má to úzkou souvislost s
velkými problémy, které vznikají
v okresech, kde navržená statutární
města jsou, v těchto okresech dochází
k velkým problémům při schvalování
okresního rozpočtu, kdy statutární
města jako - řekl bych - specifický hybrid
velmi ztěžují toto rozdělení
finančních prostředků mezi ostatní
obce. Působí dost negativně na přerozdělování,
protože to blokuje ostatním obcím finanční
prostředky pro jejich činnost.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Foniokovi. Do rozpravy se přihlásil
poslanec Hrazdíra.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
mám jeden drobný pozměňovací
návrh, týká se článku II, odstavec
2 společné zprávy. Na druhém řádku
nahradit magistráty těchto měst "tato
města". To znamená, že první věta
by zněla: Práva a závazky, které měly
ke dni účinnosti tohoto zákona okresní
úřady pro Brno-město, Ostravu-město
a Plzeň-město přecházejí na
tato města. Je to z toho důvodu, že magistrát
těchto měst nemá právní subjektivitu,
tudíž nemůže přebírat práva
a závazky.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím, aby se ujal slova pan poslanec Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Paní předsedkyně,
kolegové a kolegyně, mám drobný pozměňovací
návrh k § 5, odstavec 1 g), kde je řečeno:
stanoví podle zvláštního zákona
výši náhrady nákladů, které
obcím vzniknou v souvislosti s výkonem přenesené
působnosti. Navrhuji vypustit slova "podle zvláštního
zákona", protože žádný takový
zvláštní zákon není a je otázka,
jestli bude. I když vím, že vláda ve svém
usnesení v minulém roce existenci takovéhoto
zvláštního zákona předpokládala.
Znovu navrhuji vypustit slova "podle zvláštního
zákona".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Ježkovi. Do diskuse už
není nikdo jiný přihlášen, rozpravu
tedy končím. Pan poslanec Kubiš.
Poslanec Josef Kubiš: Paní předsedkyně,
přimlouvám se za to, abychom přerušili
tento bod a abychom v návaznosti na připomínky
k zákonu o obcích provedli zpravodajskou zprávu
společně.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Já s tím souhlasím. Nyní
jsem mohla dát slovo panu ministru Horálkovi, ale
on mezi tím odešel. Domnívám se, že
bychom mohli teď zařadit zprávu výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví o dosavadní
činnosti komise pro postavení ženy ve společnosti,
ale pan poslanec Lom tu také není. Je někde
přítomen pan poslanec Lom? Mohli bychom využít
alespoň půl hodiny do oběda. Případně
by zprávu mohla přednést paní poslankyně
Krejčová, která tu ale také není.
(Přichází poslanec Lom.)
Prosím pana poslance Loma - jste, pane poslanče,
připraven přednést zprávu výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví o výsledcích
dosavadní činnosti komise pro postavení ženy
ve společnosti?
Poslanec Petr Lom: Dámy a pánové,
dovolte, abych uvedl zprávu našeho výboru,
kterou se vám bude prezentovat práce komise pro
postavení ženy ve společnosti. Prosím
paní poslankyni Krejčovou, aby ji přednesla.
Zpráva výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví o výsledcích dosavadní
činnosti jeho komise pro postavení ženy ve
společnosti
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, dovolte, abych vás seznámila se
zprávou komise, která byla sestavena na základě
usnesení posledního zasedání komise
24. dubna t. r. Týká se majetkových
poměrů v ženském hnutí.
Mezi opory bývalého režimu patřil mimo
pochyby Československý svaz žen, důležitá
součást Národní fronty, smutně
proslulý svojí předsedkyní soudružkou
Kabrhelovou. Tento Československý svaz žen
byl po listopadu 1989 zrušen likvidací na základě
rozhodnutí sjezdu Československého svazu
žen. Majetkovými poměry bývalé
federální organizace se zabývalo federální
ministerstvo kontroly. Podle zprávy federálního
ministerstva kontroly o rozdělení finančních
prostředků likvidovaného ústředního
výboru Československého svazu žen bylo
ze zbývajících finančních prostředků
převedeno 1 309 893,07 Kčs Českému
svazu žen a 654 046,50 Kčs Demokratické unii
žen Slovenska. Na část majetku Českého
svazu žen si činila nárok Československá
společnost moderních žen, která vznikla
z části členské základny Českého
svazu žen. Mezi oběma organizacemi došlo k majetkovému
vypořádání.