Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Růžičkovi.
Prosím pana poslance Payne, připraví se pan
poslanec Effenberger.
Poslanec Jiří Payne: Paní předsedkyně,
dámy a pánové!
Byl jsem to já, kdo při schvalování
obecního zákona navrhoval vypuštění
svazku obcí a důvodem k tomu bylo, že svazky
nepodléhají dostatečné kontrole vyšších
orgánů a bylo to jaksi jako určité
vyvázání se obce z tohoto systému.
Musím teď reagovat na kolegu Žáka a domnívám,
se, že obavy, které zde byly předneseny ve
věci svazku obcí jsou zřejmě skutečně
oprávněné a zejména v obecních
zákonech obavy, které byly vysloveny, se - pokud
je mi známo všechny naplnily. Myslím si, že
brzy se najde někdo, kdo najde tuto mezeru a využije
jí zase ke škodě obce a ve svůj prospěch.
Chtěl bych ovšem říci, že mě
velice překvapuje, že ministerstvo vnitra, které
vlastně motivuje předložení této
novelizace tím, že je potřeba umožnit
svazky obcí, že právě toto ustanovení
je v návrhu zákona naprosto katastrofálně
zpracováno, spíše bych řekl nezpracováno.
Já se tu zase dostávám do vztahu k oblíbenému
ministrovi, ale přece jenom musím říci,
že ministerstvo odvedlo velice špatnou práci,
protože na to mělo přece jen rok a třičtvrtě
a úkolem této novelizace mělo být
především zpracovat svazky obcí. A
přitom jsme dostali návrh, který je katastrofálně
nedodělaný.
Já si nemohu pomoci, ale s ministerstvem vnitra ve věci
státní správy a samosprávy v žádném
případě nemůžeme být spokojeni.
Skutečně - jak jsem řekl - dostali jsme opět
katastrofálně zpracovaný návrh.
Pokud se týče kolegy Balcárka a zřizování
knihoven, byl bych velice pro to, aby knihovny v obcích
vznikaly a nebo přinejmenším, abychom chránili
knihovny, které v obcích dosud existuji podle starých
předpisů.
Nicméně se domnívám, že navržený
pozměňovací návrh není dostatečný,
ta věc je mnohem složitější. Pravidla
pro vznik těchto knihoven by musela být mnohem podrobnější.
Pokud je mi známo - a to je výtka panu ministrovi
ministerstvo vnitra zřídilo jednu obec, kde je 38
voličů a žádný z nich nehodlá
kandidovat do obecního zastupitelstva. V této
obci nikdy žádné zastupitelstvo nevznikne a
těch 38 příbuzných, kteří
tam bydlí, budou mít jakousi místní
anarchii. Nejsem si jist, zda by bylo účelné
v této obci zřizovat knihovnu.
To znamená ustanovení o zřizování
obecních knihoven by muselo především
vycházet z počtu obyvatel, musely by se zhodnotit
finanční náklady na zřizování
těchto knihoven a na jejich údržbu, museli
bychom to zakalkulovat do státního rozpočtu,
protože obce jsou dosud financovány z rozpočtu
České republiky. Pokud v rozpočtu nebudeme
mít na to peníze, nemůžeme toto ustanovení
dát do zákona.
A další věc. Někdo potom musí
stanovit závazným předpisem obsah těchto
knihoven. Nestačí jen zřídit knihovnu,
zde budou dvě nebo tři knihy, ale někde musí
být řečeno, jaký by měl být
minimální sortiment této knihovny. Tak tomu
bylo i za první republiky, kdy existovala závazná
směrnice, která říkala, co v této
knihovně musí být. Problém je, že
potom docházelo k případům, že
vydavatelé vytvářeli jakási lobby
na ministerstvu kultury, aby příslušnou publikaci
zařadili do seznamu. Pak měli zajištěný
odbyt a obce si to musely povinně zakoupit. A tento
systém lobby na ministerstvu a obce, které si to
musejí povinně zakoupit, je zásahem do trhu
s knihami. Domnívám se, že by bylo lépe
promyslet tuto věc systematicky, do všech důsledků
a se všemi souvislostmi. Udělat o tom třeba
i zvláštní zákon a řešit
to spíše nějakými tržními
mechanismy, vytvořit knihovnám lepší
podmínky, než abychom to přikázali ze
zákona, zejména když nevíme, zda na
to máme peníze v rozpočtu.
Dále bych se chtěl zmínit o některých
ustanoveních ze spol. zprávy.
V bodě 8 § 14 se v písm. f) odst. 1 říká,
že do samostatné působnosti patří
zakládání a zřizováni právnických
osob a zařízení, případně
jejich rušení atd. Problém je v tom, že
právnická osoba se neruší ale likviduje.
(Podle občanského a obchodního zákoníku).
Zde se dostáváme do sporu s federálním
zákonem. Prosím pana ministra, aby to vyjasnil.
O nedopracovanosti tohoto zákona nám nezbývá
nic jiného než vést diskusi zde, protože
ve výborech také nebyl dostatek času, abychom
to podrobně probrali.
Domnívám se, že obce díky tomu, že
jsou zakotveny v rozpočtových pravidlech republiky
a že vyhláška 205, která reguluje podrobněji
rozpočtové a příspěvkové
organizace, přímo hovoří o obcích,
a to v tom smyslu, že mohou zakládat rozpočtové
a příspěvkové organizace. Z toho dovozuji,
že pravděpodobně ministerstvo mělo na
mysli v bodě f) rozpočtové a příspěvkové
organizace, které obce zřizují.
Mělo by to i svůj smysl, právě i s
odvoláním na to, co říkal kolega Žák.
Jsou-li to veřejně-právní korporace,
potom zřizují rozpočtové a příspěvkové
organizace. Kdyby byly soukromoprávní právnickou
osobou, mohly by zakládat jakékoli jiné právnické
osoby, mohly by ze svého majetku vyčlenit část
a založit novou právnickou osobu. Zde je účelné,
aby majetek obce zůstal, přes ta rozpočtová
pravidla a přes všechny předpisy o rozpočtových
a příspěvkových organizacích,
navázán na právnickou osobu veřejno-právní,
jíž je obec.
Z toho důvodu navrhuji, aby v písm. f) zůstalo
pouze zakládání, protože právnické
osoby se zřizují, ale mají zakladatele (to
je určitá nejasnost v našich zákonech).
V písm. f) by zůstalo zřizování
rozpočtových a příspěvkových
organizací, popř. jejich rušení. To
je přesně v souladu s rozpočtovými
pravidly. Zbytek věty - rozhodování o účasti
obcí v obchodních společnostech a nadacích
- navrhuji začlenit jako nové písmeno, protože
je to věcně jiná záležitost.
Z této věty vypustit spojku "a", vytvořit
z toho nové písmeno a zbylá písmena
přeznačit.
Dále bych se chtěl v tomže oddíle zastavit
u písm. k), kde se hovoří o volbě,
zřizování a ustanovování orgánu
obce, že patří do samostatné působnosti.
O věcech v samostatné působnosti můžeme
konat místní referendum podle zákona, který
již byl schválen. Nyní je otázkou, zda
touto volbou se rozumí pouze volba orgánů
obce vytvořených jinými orgány obce,
nebo zda se tímto míní volby do obecních
zastupitelstev. Pokud by se tím mínily volby do
obecních zastupitelstev, pak by občané v
referendu mohli navrhovat vyhlášení nových
voleb apod. Přimlouvám se za to, aby tato věc
byla zpřesněna. Nevím sice jak, ale zpřesněna
v tom smyslu, že se jedná pouze o volby orgánů
obce, nikoli zastupitelstva. Muselo by tam být "s
výjimkou obecního zastupitelstva".
Anebo - a to podávám jako návrh, o kterém
si myslím, že je nejkonsistentnější
- písm. k) vypustit. Jestliže říkáme,
že obec si zřizuje své orgány, děje
se tak v samostatné působnosti. Tolik k bodu 8.
Dále bych se chtěl zastavit u bodu 16. Tam bych
podpořil návrh, který podala kolegyně
Marvanová, aby se bod 16 vypustil.
Dále bych se chtěl zastavit u bodu 18, který
pojednává o § 25, kde v bodě g) se hovoří
o rozsahu oprávnění městských
obvodů nebo městských částí
zakládat a zřizovat, popř. rušit právnické
osoby a zařízení.
Je zde tentýž problém, na jaký jsem
upozorňoval před chvílí, to je zřizování
nebo rušení právnických osob, které
jsou nezrušitelné. Právnické osoby mají
ve svém statutu zakotvený postup při likvidaci,
ustanovuje se likvidátor a likviduje se podle zakladatelské
smlouvy nikoli podle nějakého vnějšího
zásahu.
Problém ovšem je, zda městské obvody
a městské části, které nejsou
právnickou osobou, mohou zakládat právnické
osoby tohoto druhu. Domnívám se, že tomu tak
není. Pokud bychom hovořili o rozpočtových
a příspěvkových organizacích,
pak by bylo možné, aby rozpočtové a
příspěvkové organizace zřizovaly,
a nebylo by to v rozporu, protože statut upraví podmínky
pro zřizováni těchto rozpočtových
organizací, k tomu ovšem by muselo být zvláštní
zmocnění v zákoně, protože zřizovat
rozpočtové a příspěvkové
organizace může pouze obec, nikoli městská
část.
Znamenalo by to tedy, že bychom museli provést novelizaci
rozpočtových pravidel, umožnit v nich zřizování
rozpočtových a příspěvkových
organizací i městským částem,
a potom teprve bychom mohli zařadit bod g) do této
novely. Z toho důvodu navrhuji písmeno g) vypustit,
protože nejsme schopni to vyřešit bez novelizace
rozpočtových pravidel.
V bodě 24, který pojednává o §
36 bych navrhoval provést stejné změny, jaké
jsem navrhoval u bodu 8 tak, aby dikce byla stejná, aby
nedocházelo ke sporům.
Dále k bodu 33, který pojednává o
§ 45, kde v písm. k) se říká,
že "... zastupitelstvo prohlašuje náhradníka
za člena obecního zastupitelstva na uprázdněný
mandát". Chtěl bych říci, že
je to poněkud složitější problém.
Myslím, že tato věc by měla být
řešena důsledně ve volebním zákoně.
Jsem přesvědčen, že jsme to v novelizaci,
kterou jsme provedli, velmi pečlivě ošetřili
a že stačí, když zmocnění
k tom u nebo postup, jak se reguluje nástup na uprázdněný
mandát, bude řešen ve volebním zákoně,
protože věcně tato věc patří
do volebního zákona, nikoli do zákona o obcích.
Jestliže dopouštíme, aby se směšovala
problematika volebního zákona a dostávala
do obecního zákona a naopak věci, které
by patřily do obecního zákona, máme
některé ve volebním zákonu, dostáváme
se do situací, kdy vlastně tyto věci, které
jsou ve dvou zákonech zároveň, je obtížně
možné novelizovat.
Proto navrhuji, aby se písm. k) také zcela vypustilo,
protože tato věc je řešena ve volebním
zákoně a není třeba ji zde zvlášť
upravovat.
Další připomínku bych měl k bodu
38, který zařazuje nový § 51a. Zde se
jedná o možnost zmocnit příslušný
odbor obecního úřadu k vybírání
pokut v samostatné působnosti. Zde se domnívám,
že je sporné, zda tato pravomoc může být
svěřena pouze úředníkům,
a myslím si, že tento paragraf by měl být
doplněn o nějaké možnosti odvolání,
protože úředník skutečně
není tou osobou, která nese odpovědnost za
samostatné působnosti.
Zde bych poprosil třeba předkladatele, aby se pokusil
nějakým způsobem dopracovat navržený
text, když už ta práce nebyla vykonána
při přípravě novely.
Tím bych ukončil všechny své připomínky.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Paynovi, prosím pana poslance
Effenbergera, připraví se paní poslankyně
Pavlíková.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
dovolte, abych krátce obrátil vaši pozornost
k § 15 současného zákona o obcích,
který byl sice zahrnut do připravované novely,
ale ve společné zprávě prakticky vypadl
nebo byl nahrazen textem zcela jiného obsahu. Jedná
se o právo nebo o povolení ke zřizování
provozoven na území obce.
V tomto paragrafu v odst. 2 bylo. řečeno, že
obec může tuto žádost odmítnout
pouze z důvodu ekologických nebo ohrožení
životního prostředí. Domnívám
se, že tato dikce byla smysluplná a že neztratila
na své aktuálnosti nic ani dnes, i když možná
zde převládlo optimistické mínění,
že po přijetí řady ekologických
zákonů jsou tyto nároky a tato nebezpečí
likvidována právě ustanoveními těchto
nových zákonů. Je to sice v zásadě
pravda, ale naprostá většina těchto
zákonů, prakticky a výjimkou zákona
o hodnocení vlivů činností na životní
prostředí, mají povahu sankční,
tedy řeší dodatečně prohřešky
nebo i újmu, která již vznikla.
Rád bych získal váš souhlas pro názor,
že je třeba myslet na preventivní opatření
a to právě tento paragraf zajišťoval mírou
docela přiměřenou.
Pokud snad vzniklo domnění, že by mohlo toto
ustanovení být zneužito pro jakousi obstrukci
obcí a zdráhavý postoj k tomuto povolení,
tak na druhé straně je tady daleko větší
nebezpečí - a to se objevuje již i v praxi,
- že poněkud dravá podnikatelská aktivita
může právě pominout tyto logické
ekologické zřetele a toto ustanovení bude
tomu ještě nahrávat. To znamená, že
potom obec bude očekávat vysilující
boj o dodatečnou nápravu, soudní tahanice,
ukládání pokut apod.
Proto navrhuji, aby tento paragraf v původním znění
zůstal zachován a stal se - v rozporu s návrhem
ve společné zprávě - součástí
této novely.
Děkuji za pozornost.
(Slabý potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Effenbergerovi, prosím paní
poslankyni Pavlíkovou.
Poslankyně Jiřina Pavlíková: Vážená
paní předsedkyně, kolegové a kolegyně
ve sněmovně, budu zřejmě působit
teď jako barbar v kačičkách, nicméně
nezbývá mně než oponovat návrhu
pana kolegy Balcárka.
Ráda bych tady upozornila, že knihovny jsou - sice
jakž takž, - ale přece jen chráněny
zákonem číslo 53/1959 Sb. opravdu
je to zákon hluboce socialistický, jak říkal
pan kolega, nicméně zákon, který kdyby
byl dodržován, tak by knihovnám jistou existenci
zaručil. Chci připomenout, že ne všechny
socialistické zákony jsou jenom dobré k tomu,
abychom je přestali respektovat. Mnohá jeho dikce
připomíná humoristickou přílohu
sobotního vydání některého
deníku, nicméně zákon tady je, existuje
a bude-li dodržován, opravdu knihovny nejsou v tak
katastrofální situaci, abychom se museli obávat
o jejich další existenci.
Zároveň bych ráda přitom měla
§ 14 současného zákona o obcích,
kde je přímo řečeno, že "...
při výkonu samostatné působnosti
obec zabezpečuje hospodářský, sociální,
kulturní rozvoj a uspokojování potřeb
občanů, zejména tím, že ..."
a jedna z částí je ta, že může
i zajistit tyto služby.
Dále bych ještě znovu chtěla připomenou
to, co zaznělo z úst pana poslance Payna. Přidali
bychom všem obcím bez rozdílu velikosti velké
břemeno, zároveň bychom vytvořili
předpoklady pro poněkud chaotický únik
financí. Pokud tedy už budeme trvat na tom, aby se
požadavek na uchování knihoven objevil v tomto
novelizovaném zákoně, navrhuji, abychom alespoň
rozlišili podle velikosti obcí. To znamená,
můj pozměňovací návrh by směřoval
k tomu, aby knihovny byly z tohoto zákona zřizovány
v obcích, kde je alespoň 700 obyvatel.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Pavlíkové.
Do rozpravy se přihlásil pan poslanec Ježek.
Poslanec Josef Ježek: Vážená paní
předsedkyně, dovolil bych si přednést
také jeden pozměňovací návrh.
Pan poslanec Žák se raduje, já ho tedy potěším,
ale opravdu, je to pozměňovací návrh
k § 1 původního znění zákona
o obcích, kde navrhuji doplnit odst. 2, který by
zněl:
"Území obce tvoří jedno katastrální
území nebo soubor katastrálních území,
jestliže se obec dělí na části,
které mají vlastní katastrální
území."
Dále navrhuji v tomtéž paragrafu doplnit odst.
3:
"Obec se může členit na části.
Části obcí mají samostatné
číslování domů."
Tyto návrhy jsem konzultoval jak s ministerstvem vnitra,
tak s Českým statistickým úřadem,
konzultoval jsem to i při projednávání
návrhu zákona o katastru nemovitostí České
republiky. Jedná se totiž o to: Jestliže existuje
daň z nemovitostí jestliže evidenci nemovitostí
nahrazujeme katastrem, tak opět by měl být
v této zemi pořádek v číslování
parcel, číslování domů, mělo
by být jasno, co je část obce. Část
obce je totéž, čemu se dříve
říkalo konskripční osada, později
osada, a pokud někde najdete, že část
obce se zpravidla vyznačuje samostatným číslování,
tak je to kvůli Slovensku, ale pro Českou republiku
platí, že část obce má samostatné
číslování domů. O tom, jestli
čísly popisnými, evidenčními,
zde již tedy není ani zmínka, nenavrhuje se
to.
Zatím je to upraveno pouze podzákonnou normou, která
má vztah k zákonu o územním členění
státu z roku 1960. A samozřejmě je
to velice důležité i pro státní
informační systém, kde o těchto věcech
panuje trochu chaos a ti, kteří se tím zabývají,
tak si stěžují, že pojem "část
obce" nemá zakotvení v zákoně.
Zjistil jsem při této příležitosti
- pro pobavení, - že například Evidence
obyvatelstva si vymyslela termín "bydlištní
lokalita" na rozdíl od "sídelní
lokality". Takže pokud to schválíme, tak
může i evidence obyvatelstva mluvit o části
obce v tom smyslu, jak to každý z nás máme
na razítku v občanském průkazu. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Ježkovi, prosím pana
poslance Kadlece.
Poslanec Ján Kadlec: Vážená paní
předsedkyně, vážená sněmovno,
chtěl bych reagovat na vystoupení poslanců
Marvanové a Payna, který zde vystoupili proti dobrovolným
svazkům obcí. Jistě je jim známo,
že usnesením ČNR z 26. 4. 1991 ke státoprávnímu
a územněsprávnímu uspořádání
doporučuje v bodě 5 umožnit vytváření
svazku obcí, jimž by obce mohly svěřit
část své samostatné působnosti.
Nemyslím si, že by bylo nutno nějak přísně
vymezovat co v této samostatné působnosti
mohou svěřit. Je zde přece jen navržený
blokační § 20b, který řeší
nápravu nesprávných opatření.
Naopak souhlasím s navrženou kontrolou hospodaření
svazku obcí.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím paní poslankyni Marvanovou.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, nejdříve bych ráda poopravila
už dříve přednesený návrh.
V jedné větě mi vypadla dvě
slova. Takže navrhuji, aby v novém paragramu 20a -
nebo vloženém paragrafu za § 20a odst. 4 byla
věta: "Svazek dá přezkoumat příslušným
okresním úřadem nebo auditorem". Doplnit
tato dvě slova "nebo auditorem" a dále
by pokračovalo "hospodaření svazku za
uplynulý kalendářní rok". Tato
dvě slova evidentně vypadla a jelikož jsem
se inspirovala nyní vloženým odst. 3 §
20, pokud se týká přezkoumání
rozpočtu obce příslušným okresním
úřadem nebo auditorem, je pochopitelné, že
to navrhuji i v tomto případě. Prosím,
aby v tomto znění bylo potom dáno hlasovat
o tomto mém pozměňovacím návrhu.
Druhý můj návrh směřuje k doplnění
toho, co jsem navrhovala do ustanovení o dobrovolných
svazcích obcí. Nejdříve bych ráda
reagovala na předcházející vystoupení
pana poslance Kadlece. Já jsem zde nehovořila proti
existenci svazku obcí. Naopak si uvědomuji, jako
celá sněmovna, že je nezbytné legislativně
upravit svazky obcí. Pouze jsem kritizovala to, jak tyto
svazky obcí zpracoval vládní návrh
a předloženými pozměňovacími
návrhy jsem se snažila alespoň některé
nedostatky napravit. Proto zároveň, aby nevznikla
pochybnost, zda svazky obcí budou moci, pokud budou zakotveny
a sněmovnou schváleny, aby mohly skutečně
moci vykonávat svou pravomoc, aby např. pokud vykonávají
svou činnost, mohly i zakládat právnické
osoby, různé ústavy, nemocnice apod. Aby
tedy nevznikla pochybnost tak navrhuji v § 20a odst. 2 za
první větu, kterou jsem navrhla a která řeší
co může být předmětem činností
svazků doplnit druhou větu, která by zněla:
"Svazek může zakládat právnické
osoby k plnění úkolů pro něž
byl vytvořen.". Doufám, že tímto
pozměňovacím návrhem zároveň
budou rozptýleny pochybnosti pana poslance Žáka
pokud jde o tyto návrhy, pokud jde o to, aby svazky skutečně
mohly plnit své úkoly.