Středa 6. května 1992

Poslanec Miloslav Vlk: Vážená paní poslankyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych i já předložil pozměňovací návrh k § 3 odst. 1, a to vložením za slova "Havířov", eventuálně "Jihlava" města "Karviná". Zdůvodnění: Město Karviná v dnešní podobě vzniklo v roce 1949 sloučením samostatných obcí Fryštátu, Karviné, Darkova, Ráje, a Starého města. Integrací v roce 1975 byla k městu připojena obec Louky nad Olší. V současné době má město 9 městských částí, z nichž se zejména ty okrajové vyznačují značnou nesourodostí. To je především zapříčiněno vlivem důlní činnosti, v jejímž důsledku se některá území města od centra vzdalují, protože zastavěné plochy mezi centrem města a těmito částmi jsou devastovány a asanovány.

Zdůvodnění by bylo delší. K tomuto návrhu mě opravňuje i mandát, kterým mě pověřilo městské zastupitelstvo, a to již svým usnesením z 19. 2. 1991 a z 23. 4. 1991. Na potvrzení této záležitosti přečtu i fax, který přišel včera a byl adresován předsedkyni České národní rady:

"5. května 1992 - starosta města Karviné

Vážená paní předsedkyně, opět se na vás obracíme se zařazením města Karviné mezi statutární města. Je nám známo, že v nejbližší době bude projednávána novela zákona o obcích, kde mimo jiné je uveden seznam statutárních měst.

Zdůvodnění naší žádosti bylo odesláno již v roce 1990, kdy jsme se poprvé ucházeli o zařazení mezi statutární města. V nynějším návrhu novely jsou mimo jiné i města, která zdaleka nedosahují počtu obyvatel v našem městě - Opava 63 tis., Karlovy Vary 56 tis., Karviná 68 tis.

Na základě usnesení městské rady i městského zastupitelstva vás tedy tímto žádám o zařazení města Karviná mezi tzv. statutární města, respektive o projednání tohoto návrhu v rámci rozpravy v plénu České národní rady."

Tímto tak činím a na další dokreslení bych chtěl pány poslance upozornit na to, že Karviná je vlastně určitou abnormalitou v celé republice, kdy okresní město není statutárním městem, ale vedle ležící město Havířov tento statut má.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Vlkovi a prosím, aby se ujal slova pan poslanec Hrazdíra.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi přednést drobné pozměňovací návrhy ke společné zprávě.

Doporučuji do bodu 50 za § 61, odst. 2 písm. d) tuto změnu: Přezkoumávají rozhodnutí orgánů městských obvodů a městských částí vydaná ve správním řízení, a písm. e), aby znělo: Kontrolují činnost orgánů městských obvodů a městských částí a poskytují jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolu v oblasti přenesené působnosti.

Dále doporučuji drobnou změnu u bodu 56, to jest u nového § 62 a), a sice v odst. 2 nahradit slova "úřadu města" slovem "magistrátu", takže by první věta zněla: Odporuje-li opatření rady města, jejích orgánů nebo magistrátu ve městech ..." a dále znění zůstává.

Obdobnou úpravu navrhuji v odst. 3 - rovněž nahradit slova: "úřadu města" slovem "magistrátu". první řádek by tedy zněl: Nesprávné opatření zastupitelstva města, rady města, jejích orgánů nebo magistrátu .... a další zůstává. Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci a prosím pana poslance Stodůlku, aby se ujal slova.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si vznést pozměňovací návrh k § 3, a sice doplnění statutárních měst o město Frýdek-Místek. Jinak podporuji návrh kolegy Vlka. Nebudu to zdůvodňovat historicky, ačkoliv i pro to bych našel zdůvodnění. Chci jenom upozornit, že města Karviná a Frýdek-Místek požádala o určení za statutární města předsednictvo České národní rady, což bylo zamítnuto se zdůvodněním, že se systém statutárních měst bude měnit. Když si vzpomeneme, jakým způsobem se do seznamu statutárních měst dostala stejně velká Opava, kdy přímo na plénu kolega Ježek s tímto návrhem vystoupil, mám zato, aby byla zachována rovnost mezi stejně velkými městy, mělo by být vyhověno i žádosti těchto dvou měst.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Prosím nyní pana poslance Sapáka, aby se ujal slova. Pan poslanec Povolný se vzdal slova.

Poslanec Jan Sapák: Paní předsedkyně, dámy a pánové, mám jen malý pozměňovací návrh k § 15, jak je uveden ve společné zprávě. Začátek tohoto § zní: Obce, v nichž sídlí státní orgány České republiky, jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné místnosti odpovídající jejich významu.

Navrhuji za slova "České republiky" zařadit "nebo ústřední orgány ČSFR", takže věta by potom zněla: Obce, v nichž sídlí státní orgány České republiky nebo ústřední orgány ČSFR, jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné místnosti odpovídající jejich významu.

Orgány federace nemají žádnou možnost jak by vůči obcím zajistily povinnost starat se o ústřední orgány a společenský zájem je nepochybně rovnocenný jako u České republiky.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Sapákovi. A prosím paní poslankyni Čechovou, aby se ujala slova.

Poslankyně Heda Čechová: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, protože jsme všichni dnes tak trochu rozběhaní a zdá se mi, že již všichni myslíme trochu na něco jiného, než na toto zasedání, ráda bych zdůraznila a podpořila návrh pana poslance Balcárka, který se zmínil o knihovnách. Skutečně trochu se smutkem zjišťuji, jak se knihovny ruší. Ráda bych připomněla, že za první republiky i pan prezident Masaryk nařídil, pokud se nemýlím, aby se zakládala v každé obci knihovna. Čili znovu zdůrazňuji - a prosím, abyste mě poslouchali i vy, kteří jste mimo sněmovnu - abyste podpořili návrh pana poslance Balcárka na zřízení knihoven v každé obci.

(Potlesk.)

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová. Děkuji paní poslankyni Čechové a prosím paní poslankyni Vrchlavskou. Připraví se paní poslankyně Kolářová.

Poslankyně Hana Vrchlavská: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, vznáším pozměňovací návrh k § 61, k bodu 1, písm. b) na vypuštění části "v ostatních územně členěných statutárních městech vykonávají pro území města státní správu, která ke dni 30. června 1992 příslušela okresním úřadům (s výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a 2 zákona České národní rady č. 172/1991 Sb. o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí), státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony sféře okresním úřadům."

Ve zdůvodnění navazuji na úvodní řeč pana zpravodaje, kdy dochází v tomto zákonu k mnoha mezerám a toto je v tomto zákonu nedořešeno. Toto ustanovení by naráželo na další paragrafy. S tímto vypuštěním části paragrafu - písmeno b) - souvisí i písmeno c) v závěru, kdy navrhuji vypuštěná území města, a dále v § 61 bod 3 c) vypuštění celého písmena c) ve znění pro území města státní správu, která ke dni 30. 6. 1992 příslušela okresním úřadům, s výjimkou působnosti podle § 5, odstavec 1 a 2 zákona ČNR číslo 72/91 Sb., o přechodu některých věcí z majetku České republiky do vlastnictví obcí, státní správu, která na ně byla okresním úřadem přenesena a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům. Zdůvodnění je stejné jako v předcházející části. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím paní poslankyni Kolářovou.

Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, chci také podpořit návrh pana poslance Balcárka. Je udivující, že ministerstvo kultury při novelizaci tohoto zákona vůbec nebylo přítomno. Nepodílelo se na své základní starosti. Není to poprvé. Chci na to poukázat. Absence zákona o knihovnách, knihovnického zákona je trestuhodná. Podporuji návrh pana poslance Balcárka.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Kolářové. Prosím pana poslance Žáka, připraví se pan poslanec Moskal.

Poslanec Václav Žák: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, chtěl bych říci jenom několik poznámek k projednávanému zákonu. Musím říci, že jsem byl trochu zmaten zprávou společného zpravodaje, protože jsem měl za to, že společný zpravodaj odůvodní společnou zprávu. My jsme od společného zpravodaje slyšeli zdrcující kritiku toho, s čím ve společné zprávě nesouhlasí a na závěr jsme byli vyzváni k tomu, abychom ji podpořili. To je první poznámka.

Nejdříve bych se zmínil o tom, co říkala kolegyně Marvanová, protože to považuji za důležité. Domnívám se, že v našem právu se pozvolna, ale stále rodí rozlišení mezi veřejnoprávními korporacemi a soukromými korporacemi.

Není to tak, že bychom to nerozlišovali. Už se to po novele občanského zákona a po přijetí obchodního zákoníku rozlišuje.

Právnické osoby, které se zapisují do obchodního rejstříku právnické osoby, které jsou zřizovány zákonem, nebo stát jako takový, ministerstva, obce, jsou právnickými osobami veřejného práva. To rozlišení ještě není dokonalé. V tom souhlasím s paní poslankyní Marvanovou, ale myslím, že můžeme kontinuálně přispívat k tomu, že toto rozlišení se bude precizovat. Je pravda, že na začátku ve sněmovně existovala jistá iluze o tom, že čím méně bude ingerence státu do samosprávy, tím bude lepší. Myslím, že sami narážíme na limity tehdy zvoleného přístupu. A právě tím, že jsme vlastně nezavedli žádnou ingerenci státu do samospráv, o čemž také mluvil pan kolega Ježek ve své zpravodajské zprávě, tak jsme si zkomplikovali život. Snad nejlépe je to vidět na tom, jak neumíme vyřešit rozumným způsobem zabezpečení přenesené působnosti v rámci samosprávy. Je to nejlépe vidět na tom, jaké postavení má dnes tajemník. V normálních zemích, kde samospráva podléhá jakémusi státnímu dozoru, může být přenesená i samostatná působnost svěřená starostovi. S tím, když starosta neplní úkoly přenesené působnosti, je možné zařídit jeho odvolání, vypsání nových voleb atd. My to nemůžeme udělat. Proto musíme mít v obecních úřadech tajemníka jako osobu, která garantuje státu výkon přenesené působnosti a tím nám vznikají kompetenční spory. Jednotlivé odbory obecních úřadu jsou podřízeny jak tajemníkovi, tak radě. Vztahy mezi starostou a radou, starostou a jednotlivými odbory obecních úřadů jsou prostě nejasné. Domnívám se ale, že to v současné situaci nevyřešíme, že by se měla připravit novela obecních zákonů před příštími komunálními volbami a tam zvážit znovu, jestli naše rozhodnutí, že starosta nemá být přímo volen, bylo šťastné, nebo nešťastné. Já osobně se domnívám po těch dvouletých zkušenostech, že šťastné nebylo, že bychom měli spíše podporovat přímou volbu starosty a přenést na něj zodpovědnost za výkon samostatné a přenesené působnosti a samozřejmě ingerenci státu do jeho kontroly. Tím bychom dostali daleko čistší model, který nebude zakládat spory, mnohem lepší, než je tomu dnes.

Velmi bych se nepřimlouval za to, abychom vypouštěli svazky obcí. Přesto, co kolegyně Marvanová uvádí, se domnívám, že svazky obcí jsou velmi důležité a že přistupujeme k těm zákonům v podstatě inkrementálním způsobem. To znamená, že obecní zřízení vyl jakýsi nástin. Když se podíváte na novelizaci, kterou máme předloženu, na novely jak okresních úřadů, tak obecních úřadů, vidíte, jaký nástin ty zákony vlastně byly. Ovšem po dvouleté zkušenosti dochází k jejich podstatnému zpřesnění. A my vlastně vývoj, který samospráva kontinuálně měla 150 let, absolvujeme ve velmi zkrácené době během několika let. Neřekl bych, že to je vývoj špatným směrem. Proto se domnívám, že si můžeme dovolit nechat volnou úpravu svazku s tím, že za dva roky, až bude dělána revize před novými komunálními volbami, bude možné precizněji upravit působnost těchto svazků. Nedomnívám se, že tím můžeme způsobit nějakou katastrofu, protože ty svazky budou upraveny dalšími zákonnými předpisy. Já bych se přimlouval za to, aby existovala kontrola jejich rozpočtu. To mně připadá jako racionální návrh. Děkuji vám za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Žákovi. Prosím pana poslance Moskala. Připraví se pan poslanec Růžička.

Poslanec Václav Moskal: Vážená paní předsedkyně, pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi o něco delší příspěvek a to na základě požadavku statutárního města. Přednáším pozměňovací návrhy.

K § 3, odst. 1 a 2 zní - k odstavci 1: městy se zvláštním statutem (dále jen statutární město) jsou města: České Budějovice, Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec, Hradec Králové, Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc, Ostrava, Opava, Havířov. Statutární město je městem se zvláštními pravomocemi uvedenými v tomto zákoně a v jiných obecně závazných právních předpisech. Listinu dokládající udělení zvláštního statutu města dle tohoto zákona vydá předsednictvo ČNR.

Odst. 2: území statutárního města se může členit na městské obvody (dále jen členěné statutární město).

K § 25 - členěná statutární města přijmou obecně závaznou vyhlášku.

K § 27 odst. 2 písm. c) zní: v obvodu členěného statutárního města obvodní zastupitelstvo v rozsahu mu svěřeném.

K § 44 odst. 1 třetí věta zní: při výkonu přenesené působnosti je obecní rada podřízena okresnímu úřadu s výjimkou u statutárních měst, kde je rada města podřízena ústřednímu orgánu státní správy.

K § 44 odst. 2, písm. c) zní: v městském obvodu členěného statutárního města obvodní rada v rozsahu jí svěřeném.

K § 47 odst. 3 se na konci první věty připojí slova: ve statutárních městech pokutu do 200 000 Kčs.

Odst. 3: "Pokud jednání právnické osoby a podnikatele, uvedené v odst. 1 a 2, zasahuje svými nepříznivými důsledky více městských obvodů členěného statutárního města, rozhoduje o uložení pokuty Rada města. V takovém případě může uložit pokutu do 200 tisíc Kčs. Pokutu nelze uložit, jestliže již byla uložena Obvodní radou."

Na konec § 49 se připojí slova: "... ve statutárních městech pokutu do 100 tisíc Kčs".

Na konec § 50 se připojují slova: "... ve statutárních městech pokutu do 200 tisíc Kčs".

V § 58, odst. 4 písm. b) zní: "v členěných statutárních městech magistrátní úřad a úřad městských obvodů, v ostatních statutárních městech úřad města".

V § 58, odst. 5 druhá věta zní: "Všechna písemná opatření starosty, zástupce (zástupců) starosty, obecní rady a jejích orgánů v otázkách přenesené působnosti se v záhlaví označují obecní úřad, městský úřad, úřad města, magistrátní řad, úřad městského obvodu nebo úřad městské části s uvedením názvu obce či města".

V § 59, odst. 1 druhá věta zní: "Městské zastupitelstvo, zastupitelstvo města, obvodní zastupitelstvo a místní zastupitelstvo musí vždy zřídit funkci tajemníka městského úřadu (úřadu města, magistrátního úřadu, úřadu městského obvodu, úřadu městské části)."

V § 59 se vypouští třetí věta.

V § 61 odst. 1 a 2 zní:

Odst. 1: "Úřady městských obvodů v členěných statutárních městech vykonávají státní správu

a) v rozsahu působnosti obcí a pověřených obecních úřadů v písm. d) podle odstavce písm. a)

b) pokud jim byla svěřena zastupitelstvem města"

Odst. 2: "Magistrátní úřady členěných statutárních měst

a) ve městech Brno, Ostrava, Plzeň, která jsou samostatnými okresy, vykonávají pro území okresu státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům příslušným pro města Brno, Ostrava a Plzeň, státní správu, která byla na ně těmito okresními úřady přenesena, a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům. V ostatních statutárních městech vykonávají pro území města státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům, státní správu, která na ně byla okresními úřady přenesena, a státní správ ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům.

b) Vykonávají státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanovených územních obvodech.

c) Přezkoumají rozhodnutí úřadů městských obvodů vydaná ve správním řízení jim odbornou pomoc při plnění jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti."

V § 61 se za odst. 1 a 2 zařazují nové odstavce 3 a 4, které zní:

Odst. 3: "Úřady města v ostatních statutárních městech vykonávají

a) státní správu v rozsahu působnosti obcí

b) státní správu v rozsahu působnosti pověřených obecních úřadů ve stanovených územních obvodech

c) pro území města státní správu, která ke dni účinnosti tohoto zákona příslušela okresním úřadům, státní správu, která na ně byla okresním úřadem přenesena, a státní správu ve věcech, které zvláštní zákony svěří okresním úřadům."

Odst. 4: "O odvolání proti rozhodnutí magistrátních úřadů jako orgánů prvního stupně ve správním řízení rozhodují ústřední orgány státní správy,"

V § 62 se za odst. 1, 2, 3 zařazují nové odstavce 4 a 5, které zní:

Odst. 4: "Ve statutárních městech vykonává působnost okresního úřadu podle předchozích odstavců ústřední orgán státní správy."

Odst. 5: "V městských obvodech, členěných statutárních měst vykonává působnost podle předchozích odstavců magistrátní úřad, který věc předkládá k rozhodnutí zastupitelstvu města."

Promiňte mi delší příspěvek.

Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Moskalovi. Prosím pana poslance Růžičku, připraví se pan poslanec Payne.

Poslanec Jan Růžička: Paní předsedkyně, dámy a pánové, mám pozměňovací návrh k článku 26 vládního návrhu novely, který navrhuje zrušit v § 34, odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb. Navrhuji tento odstavec v zákoně 367 v § 34 ponechat.

Zdůvodnění: Tento odstavec 2 v § 34 stanoví: "Státní orgány jsou povinny zabývat se dotazy, připomínkami a podněty člena obecního zastupitelstva a informovat ho o jejich vyřízení."

Domnívám se, že toto právo by mělo být v zákoně ponecháno, naopak jeho vypuštění by přispělo k byrokratizaci státní správy a k oklešťování pozic samosprávy. Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP