Poslanec Miloslav Vlk: Vážená paní
poslankyně, dámy a pánové, dovolte
mi, abych i já předložil pozměňovací
návrh k § 3 odst. 1, a to vložením za
slova "Havířov", eventuálně
"Jihlava" města "Karviná". Zdůvodnění:
Město Karviná v dnešní podobě
vzniklo v roce 1949 sloučením samostatných
obcí Fryštátu, Karviné, Darkova, Ráje,
a Starého města. Integrací v roce 1975 byla
k městu připojena obec Louky nad Olší.
V současné době má město 9
městských částí, z nichž
se zejména ty okrajové vyznačují značnou
nesourodostí. To je především zapříčiněno
vlivem důlní činnosti, v jejímž
důsledku se některá území města
od centra vzdalují, protože zastavěné
plochy mezi centrem města a těmito částmi
jsou devastovány a asanovány.
Zdůvodnění by bylo delší. K tomuto
návrhu mě opravňuje i mandát, kterým
mě pověřilo městské zastupitelstvo,
a to již svým usnesením z 19. 2. 1991 a z 23.
4. 1991. Na potvrzení této záležitosti
přečtu i fax, který přišel včera
a byl adresován předsedkyni České
národní rady:
"5. května 1992 - starosta města Karviné
Vážená paní předsedkyně,
opět se na vás obracíme se zařazením
města Karviné mezi statutární města.
Je nám známo, že v nejbližší
době bude projednávána novela zákona
o obcích, kde mimo jiné je uveden seznam statutárních
měst.
Zdůvodnění naší žádosti
bylo odesláno již v roce 1990, kdy jsme se poprvé
ucházeli o zařazení mezi statutární
města. V nynějším návrhu novely
jsou mimo jiné i města, která zdaleka nedosahují
počtu obyvatel v našem městě - Opava
63 tis., Karlovy Vary 56 tis., Karviná 68 tis.
Na základě usnesení městské
rady i městského zastupitelstva vás tedy
tímto žádám o zařazení
města Karviná mezi tzv. statutární
města, respektive o projednání tohoto návrhu
v rámci rozpravy v plénu České národní
rady."
Tímto tak činím a na další dokreslení
bych chtěl pány poslance upozornit na to, že
Karviná je vlastně určitou abnormalitou v
celé republice, kdy okresní město není
statutárním městem, ale vedle ležící
město Havířov tento statut má.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Vlkovi a prosím, aby se
ujal slova pan poslanec Hrazdíra.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
dovolte mi přednést drobné pozměňovací
návrhy ke společné zprávě.
Doporučuji do bodu 50 za § 61, odst. 2 písm.
d) tuto změnu: Přezkoumávají rozhodnutí
orgánů městských obvodů a městských
částí vydaná ve správním
řízení, a písm. e), aby znělo:
Kontrolují činnost orgánů městských
obvodů a městských částí
a poskytují jim odbornou pomoc při plnění
jejich úkolu v oblasti přenesené působnosti.
Dále doporučuji drobnou změnu u bodu 56,
to jest u nového § 62 a), a sice v odst. 2 nahradit
slova "úřadu města" slovem "magistrátu",
takže by první věta zněla: Odporuje-li
opatření rady města, jejích orgánů
nebo magistrátu ve městech ..." a dále
znění zůstává.
Obdobnou úpravu navrhuji v odst. 3 - rovněž
nahradit slova: "úřadu města" slovem
"magistrátu". první řádek
by tedy zněl: Nesprávné opatření
zastupitelstva města, rady města, jejích
orgánů nebo magistrátu .... a další
zůstává. Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci a prosím pana poslance
Stodůlku, aby se ujal slova.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážená
paní předsedkyně, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovoluji
si vznést pozměňovací návrh
k § 3, a sice doplnění statutárních
měst o město Frýdek-Místek. Jinak
podporuji návrh kolegy Vlka. Nebudu to zdůvodňovat
historicky, ačkoliv i pro to bych našel zdůvodnění.
Chci jenom upozornit, že města Karviná a Frýdek-Místek
požádala o určení za statutární
města předsednictvo České národní
rady, což bylo zamítnuto se zdůvodněním,
že se systém statutárních měst
bude měnit. Když si vzpomeneme, jakým způsobem
se do seznamu statutárních měst dostala stejně
velká Opava, kdy přímo na plénu kolega
Ježek s tímto návrhem vystoupil, mám
zato, aby byla zachována rovnost mezi stejně velkými
městy, mělo by být vyhověno i žádosti
těchto dvou měst.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Prosím nyní pana poslance Sapáka, aby
se ujal slova. Pan poslanec Povolný se vzdal slova.
Poslanec Jan Sapák: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, mám jen malý
pozměňovací návrh k § 15, jak
je uveden ve společné zprávě. Začátek
tohoto § zní: Obce, v nichž sídlí
státní orgány České republiky,
jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné
místnosti odpovídající jejich významu.
Navrhuji za slova "České republiky" zařadit
"nebo ústřední orgány ČSFR",
takže věta by potom zněla: Obce, v nichž
sídlí státní orgány České
republiky nebo ústřední orgány ČSFR,
jsou povinny zabezpečit pro tyto orgány důstojné
místnosti odpovídající jejich významu.
Orgány federace nemají žádnou možnost
jak by vůči obcím zajistily povinnost starat
se o ústřední orgány a společenský
zájem je nepochybně rovnocenný jako u České
republiky.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Sapákovi. A prosím paní
poslankyni Čechovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Heda Čechová:
Vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové, protože jsme všichni
dnes tak trochu rozběhaní a zdá se mi, že
již všichni myslíme trochu na něco jiného,
než na toto zasedání, ráda bych zdůraznila
a podpořila návrh pana poslance Balcárka,
který se zmínil o knihovnách. Skutečně
trochu se smutkem zjišťuji, jak se knihovny ruší.
Ráda bych připomněla, že za první
republiky i pan prezident Masaryk nařídil, pokud
se nemýlím, aby se zakládala v každé
obci knihovna. Čili znovu zdůrazňuji - a
prosím, abyste mě poslouchali i vy, kteří
jste mimo sněmovnu - abyste podpořili návrh
pana poslance Balcárka na zřízení
knihoven v každé obci.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová.
Děkuji paní poslankyni Čechové
a prosím paní poslankyni Vrchlavskou. Připraví
se paní poslankyně Kolářová.
Poslankyně Hana Vrchlavská: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, vznáším pozměňovací
návrh k § 61, k bodu 1, písm. b) na vypuštění
části "v ostatních územně
členěných statutárních městech
vykonávají pro území města
státní správu, která ke dni 30. června
1992 příslušela okresním úřadům
(s výjimkou působnosti podle § 5 odst. 1 a
2 zákona České národní rady
č. 172/1991 Sb. o přechodu některých
věcí z majetku České republiky do
vlastnictví obcí), státní správu,
která byla na ně těmito okresními
úřady přenesena a státní správu
ve věcech, které zvláštní zákony
sféře okresním úřadům."
Ve zdůvodnění navazuji na úvodní
řeč pana zpravodaje, kdy dochází v
tomto zákonu k mnoha mezerám a toto je v tomto zákonu
nedořešeno. Toto ustanovení by naráželo
na další paragrafy. S tímto vypuštěním
části paragrafu - písmeno b) - souvisí
i písmeno c) v závěru, kdy navrhuji vypuštěná
území města, a dále v § 61 bod
3 c) vypuštění celého písmena
c) ve znění pro území města
státní správu, která ke dni 30. 6.
1992 příslušela okresním úřadům,
s výjimkou působnosti podle § 5, odstavec 1
a 2 zákona ČNR číslo 72/91 Sb., o
přechodu některých věcí z majetku
České republiky do vlastnictví obcí,
státní správu, která na ně
byla okresním úřadem přenesena a státní
správu ve věcech, které zvláštní
zákony svěří okresním úřadům.
Zdůvodnění je stejné jako v předcházející
části. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím paní poslankyni Kolářovou.
Poslankyně Daniela Kolářová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, chci také podpořit návrh
pana poslance Balcárka. Je udivující, že
ministerstvo kultury při novelizaci tohoto zákona
vůbec nebylo přítomno. Nepodílelo
se na své základní starosti. Není
to poprvé. Chci na to poukázat. Absence zákona
o knihovnách, knihovnického zákona je trestuhodná.
Podporuji návrh pana poslance Balcárka.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Kolářové.
Prosím pana poslance Žáka, připraví
se pan poslanec Moskal.
Poslanec Václav Žák: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, chtěl bych říci jenom několik
poznámek k projednávanému zákonu.
Musím říci, že jsem byl trochu zmaten
zprávou společného zpravodaje, protože
jsem měl za to, že společný zpravodaj
odůvodní společnou zprávu. My jsme
od společného zpravodaje slyšeli zdrcující
kritiku toho, s čím ve společné zprávě
nesouhlasí a na závěr jsme byli vyzváni
k tomu, abychom ji podpořili. To je první poznámka.
Nejdříve bych se zmínil o tom, co říkala
kolegyně Marvanová, protože to považuji
za důležité. Domnívám se, že
v našem právu se pozvolna, ale stále rodí
rozlišení mezi veřejnoprávními
korporacemi a soukromými korporacemi.
Není to tak, že bychom to nerozlišovali. Už
se to po novele občanského zákona a po přijetí
obchodního zákoníku rozlišuje.
Právnické osoby, které se zapisují
do obchodního rejstříku právnické
osoby, které jsou zřizovány zákonem,
nebo stát jako takový, ministerstva, obce, jsou
právnickými osobami veřejného práva.
To rozlišení ještě není dokonalé.
V tom souhlasím s paní poslankyní
Marvanovou, ale myslím, že můžeme kontinuálně
přispívat k tomu, že toto rozlišení
se bude precizovat. Je pravda, že na začátku
ve sněmovně existovala jistá iluze o tom,
že čím méně bude ingerence státu
do samosprávy, tím bude lepší. Myslím,
že sami narážíme na limity tehdy zvoleného
přístupu. A právě tím,
že jsme vlastně nezavedli žádnou ingerenci
státu do samospráv, o čemž také
mluvil pan kolega Ježek ve své zpravodajské
zprávě, tak jsme si zkomplikovali život. Snad
nejlépe je to vidět na tom, jak neumíme vyřešit
rozumným způsobem zabezpečení přenesené
působnosti v rámci samosprávy. Je to nejlépe
vidět na tom, jaké postavení má dnes
tajemník. V normálních zemích, kde
samospráva podléhá jakémusi státnímu
dozoru, může být přenesená i
samostatná působnost svěřená
starostovi. S tím, když starosta neplní úkoly
přenesené působnosti, je možné
zařídit jeho odvolání, vypsání
nových voleb atd. My to nemůžeme udělat.
Proto musíme mít v obecních úřadech
tajemníka jako osobu, která garantuje státu
výkon přenesené působnosti a tím
nám vznikají kompetenční spory. Jednotlivé
odbory obecních úřadu jsou podřízeny
jak tajemníkovi, tak radě. Vztahy mezi starostou
a radou, starostou a jednotlivými odbory obecních
úřadů jsou prostě nejasné.
Domnívám se ale, že to v současné
situaci nevyřešíme, že by se měla
připravit novela obecních zákonů před
příštími komunálními volbami
a tam zvážit znovu, jestli naše rozhodnutí,
že starosta nemá být přímo volen,
bylo šťastné, nebo nešťastné.
Já osobně se domnívám po těch
dvouletých zkušenostech, že šťastné
nebylo, že bychom měli spíše podporovat
přímou volbu starosty a přenést na
něj zodpovědnost za výkon samostatné
a přenesené působnosti a samozřejmě
ingerenci státu do jeho kontroly. Tím bychom dostali
daleko čistší model, který nebude zakládat
spory, mnohem lepší, než je tomu dnes.
Velmi bych se nepřimlouval za to, abychom vypouštěli
svazky obcí. Přesto, co kolegyně Marvanová
uvádí, se domnívám, že svazky
obcí jsou velmi důležité a že přistupujeme
k těm zákonům v podstatě inkrementálním
způsobem. To znamená, že obecní zřízení
vyl jakýsi nástin. Když se podíváte
na novelizaci, kterou máme předloženu, na novely
jak okresních úřadů, tak obecních
úřadů, vidíte, jaký nástin
ty zákony vlastně byly. Ovšem po dvouleté
zkušenosti dochází k jejich podstatnému
zpřesnění. A my vlastně vývoj,
který samospráva kontinuálně měla
150 let, absolvujeme ve velmi zkrácené době
během několika let. Neřekl bych, že
to je vývoj špatným směrem. Proto se
domnívám, že si můžeme dovolit
nechat volnou úpravu svazku s tím, že za dva
roky, až bude dělána revize před novými
komunálními volbami, bude možné precizněji
upravit působnost těchto svazků. Nedomnívám
se, že tím můžeme způsobit nějakou
katastrofu, protože ty svazky budou upraveny dalšími
zákonnými předpisy. Já bych se přimlouval
za to, aby existovala kontrola jejich rozpočtu. To mně
připadá jako racionální návrh.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Žákovi. Prosím
pana poslance Moskala. Připraví se pan poslanec
Růžička.
Poslanec Václav Moskal: Vážená
paní předsedkyně, pane ministře, dámy
a pánové, dovolte mi o něco delší
příspěvek a to na základě požadavku
statutárního města. Přednáším
pozměňovací návrhy.
K § 3, odst. 1 a 2 zní - k odstavci 1: městy
se zvláštním statutem (dále jen statutární
město) jsou města: České Budějovice,
Plzeň, Karlovy Vary, Ústí nad Labem, Liberec,
Hradec Králové, Pardubice, Brno, Zlín, Olomouc,
Ostrava, Opava, Havířov. Statutární
město je městem se zvláštními
pravomocemi uvedenými v tomto zákoně a v
jiných obecně závazných právních
předpisech. Listinu dokládající udělení
zvláštního statutu města dle tohoto
zákona vydá předsednictvo ČNR.
Odst. 2: území statutárního města
se může členit na městské obvody
(dále jen členěné statutární
město).
K § 25 - členěná statutární
města přijmou obecně závaznou vyhlášku.
K § 27 odst. 2 písm. c) zní: v obvodu členěného
statutárního města obvodní zastupitelstvo
v rozsahu mu svěřeném.
K § 44 odst. 1 třetí věta zní:
při výkonu přenesené působnosti
je obecní rada podřízena okresnímu
úřadu s výjimkou u statutárních
měst, kde je rada města podřízena
ústřednímu orgánu státní
správy.
K § 44 odst. 2, písm. c) zní: v městském
obvodu členěného statutárního
města obvodní rada v rozsahu jí svěřeném.
K § 47 odst. 3 se na konci první věty připojí
slova: ve statutárních městech pokutu do
200 000 Kčs.
Odst. 3: "Pokud jednání právnické
osoby a podnikatele, uvedené v odst. 1 a 2, zasahuje svými
nepříznivými důsledky více
městských obvodů členěného
statutárního města, rozhoduje o uložení
pokuty Rada města. V takovém případě
může uložit pokutu do 200 tisíc Kčs.
Pokutu nelze uložit, jestliže již byla uložena
Obvodní radou."
Na konec § 49 se připojí slova: "... ve
statutárních městech pokutu do 100 tisíc
Kčs".
Na konec § 50 se připojují slova: "...
ve statutárních městech pokutu do 200 tisíc
Kčs".
V § 58, odst. 4 písm. b) zní: "v
členěných statutárních městech
magistrátní úřad a úřad
městských obvodů, v ostatních statutárních
městech úřad města".
V § 58, odst. 5 druhá věta zní:
"Všechna písemná opatření
starosty, zástupce (zástupců) starosty, obecní
rady a jejích orgánů v otázkách
přenesené působnosti se v záhlaví
označují obecní úřad, městský
úřad, úřad města, magistrátní
řad, úřad městského obvodu
nebo úřad městské části
s uvedením názvu obce či města".
V § 59, odst. 1 druhá věta zní:
"Městské zastupitelstvo, zastupitelstvo města,
obvodní zastupitelstvo a místní zastupitelstvo
musí vždy zřídit funkci tajemníka
městského úřadu (úřadu
města, magistrátního úřadu,
úřadu městského obvodu, úřadu
městské části)."
V § 59 se vypouští třetí věta.
V § 61 odst. 1 a 2 zní:
Odst. 1: "Úřady městských obvodů
v členěných statutárních městech
vykonávají státní správu
a) v rozsahu působnosti obcí a pověřených
obecních úřadů v písm. d) podle
odstavce písm. a)
b) pokud jim byla svěřena zastupitelstvem města"
Odst. 2: "Magistrátní úřady členěných
statutárních měst
a) ve městech Brno, Ostrava, Plzeň, která
jsou samostatnými okresy, vykonávají pro
území okresu státní správu,
která ke dni účinnosti tohoto zákona
příslušela okresním úřadům
příslušným pro města Brno, Ostrava
a Plzeň, státní správu, která
byla na ně těmito okresními úřady
přenesena, a státní správu ve věcech,
které zvláštní zákony svěří
okresním úřadům. V ostatních
statutárních městech vykonávají
pro území města státní správu,
která ke dni účinnosti tohoto zákona
příslušela okresním úřadům,
státní správu, která na ně
byla okresními úřady přenesena, a
státní správ ve věcech, které
zvláštní zákony svěří
okresním úřadům.
b) Vykonávají státní správu
v rozsahu působnosti pověřených obecních
úřadů ve stanovených územních
obvodech.
c) Přezkoumají rozhodnutí úřadů
městských obvodů vydaná ve správním
řízení jim odbornou pomoc při plnění
jejich úkolů v oblasti přenesené působnosti."
V § 61 se za odst. 1 a 2 zařazují nové
odstavce 3 a 4, které zní:
Odst. 3: "Úřady města v ostatních
statutárních městech vykonávají
a) státní správu v rozsahu působnosti
obcí
b) státní správu v rozsahu působnosti
pověřených obecních úřadů
ve stanovených územních obvodech
c) pro území města státní správu,
která ke dni účinnosti tohoto zákona
příslušela okresním úřadům,
státní správu, která na ně
byla okresním úřadem přenesena, a
státní správu ve věcech, které
zvláštní zákony svěří
okresním úřadům."
Odst. 4: "O odvolání proti rozhodnutí
magistrátních úřadů jako orgánů
prvního stupně ve správním řízení
rozhodují ústřední orgány státní
správy,"
V § 62 se za odst. 1, 2, 3 zařazují
nové odstavce 4 a 5, které zní:
Odst. 4: "Ve statutárních městech vykonává
působnost okresního úřadu podle předchozích
odstavců ústřední orgán státní
správy."
Odst. 5: "V městských obvodech, členěných
statutárních měst vykonává
působnost podle předchozích odstavců
magistrátní úřad, který věc
předkládá k rozhodnutí zastupitelstvu
města."
Promiňte mi delší příspěvek.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Moskalovi. Prosím pana
poslance Růžičku, připraví se
pan poslanec Payne.
Poslanec Jan Růžička: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, mám pozměňovací
návrh k článku 26 vládního
návrhu novely, který navrhuje zrušit v §
34, odst. 2 zákona č. 367/1990 Sb. Navrhuji
tento odstavec v zákoně 367 v § 34 ponechat.
Zdůvodnění: Tento odstavec 2 v § 34
stanoví: "Státní orgány jsou
povinny zabývat se dotazy, připomínkami a
podněty člena obecního zastupitelstva a informovat
ho o jejich vyřízení."
Domnívám se, že toto právo by mělo
být v zákoně ponecháno, naopak jeho
vypuštění by přispělo k byrokratizaci
státní správy a k oklešťování
pozic samosprávy. Děkuji.