Druhou připomínku mám k bodu 5 společné
zprávy § 18 odst. 2, písm. c). Tady nám
pan ministr Ježek vysvětlil, že se nejedná
o přesun finančních prostředků.
To jsme pochopili ve výboru špatně. Doporučil
bych změnu dikce, tak jak je ve společné
zprávě uvedena, takto: rozsah akcií (protože
půjde o akcie) a jejich rozdělení pro tento
účel - a dál už to bude pokračovat,
jak to tam je - schvaluje ČNR na návrh vlády
ČR. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Hájkovi. To byl poslední příspěvek
do rozpravy, takže rozpravu uzavírám. Ptám
se pana ministra, zda-li hodlá vystoupit a reagovat na
některé podněty a otázky, které
během rozpravy zazněly, a pana zpravodaje prosím,
aby si zatím rozmyslel, zda-li bude požadovat přestávku,
či nikoli. Prosím, pane ministře, teď
máte slovo vy.
Ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci Tomáš Ježek: Vážený
pane předsedající, vážená
Česká národní rado, dovoluji si odpovědět
na připomínky a podněty, které zde
padly v rozpravě. Pan poslanec Květ pouze podporuje
návrh přednesený panem poslancem Ledvinkou
a já jsem jenom rád, že tomu tak je. Panu poslanci
Líbalovi odpovídám takto: původní
návrh novely, který byl předložen vládě,
obsahoval pokus legislativně upravit nové postavení
privatizačních komisí, tak jak jsem o tom
hovořil tenkrát v odpovědi na vaši interpelaci.
Myslím si, že ten návrh minimálně
ho dostal ode mne pan poslanec Máca a ještě
někdo - existuje, nakonec tento návrh neprošel
z legislativně technických důvodů,
protože vláda usoudila, že to není nutné.
Ke změně v postavení privatizačních
komisí však přesto dojde. Myslím si,
že už není třeba měnit statut a
postavení komisí, tak jak ho upravuje zákon
427 o malé privatizaci. Komise už stejně dobíhají.
My jsme se domluvili na tom, že do konce srpna je budeme
redukovat maximálně na 15 členů, z
toho 5 členů placených a od 1. listopadu
Fond národního majetku si bude z nejlepších
členů komisí v regionech vytvářet
svá pracoviště a do konce roku budou komise
zrušeny úplně. Toto "do konce roku"
říkám ne tak ostře, jako ta dvě
data předchozí, možná, že to bude
v lednu, ale v té době chceme komise zrušit,
protože očekáváme, že malá
privatizace už bude u konce. V žádném
případě se už nemůže dotýkat
majetku, na který byly předloženy projekty
pro první vlnu, protože to už je také
uzavřeno z hlediska projektů a kupónová
privatizace je pro tuto vlnu připravena. Takže se
privatizačním komisím zmenšuje pole
působnosti. Co se myslí tím, když se
hovoří o komisích zřízených
podle zvláštního předpisu - to je od
kaz na zákon, to nemá žádný jiný
význam, než jako odkaz na zákon, kterým
se ty komise zřídily. Ještě jednou -
na postavení komisí se nic nemění
s tím, že komise budou utlumovány podle harmonogramu,
který jsem zde nastínil a koncem roku si Fond národního
majetku z těch nejlepších členů
komise bude zřizovat regionální pracoviště,
aby komise mohly zhruba koncem letošního a začátkem
příštího roku být úplně
zrušeny.
K panu poslanci Matějkovi - podporuje návrh pana
poslance Bendy. Já s tím samozřejmě
vřele souhlasím. Měl by raději peníze
než majetek. S tím si dovolím nesouhlasit.
Myslím si, že nadacím, a to odpovídá
i návrhu pana poslance Hájka by měly být
svěřeny akcie tak, aby nadace vykonávaly
zároveň roli akcionáře.
Jaká suma je určena pro družstva? Tuto sumu
nejsem zatím schopen přesně kvantifikovat.
Nároky chodí, ale v každém případě
to bude suma řádově nižší,
než je ta, o které je řeč při
převodu na obce.
Je to suma řádu miliónů, nikoli miliard
ale přesnou nejsem schopen hned určit. Buď
jak buď jsou pouze dvě varianty, jak nároky
platit. Není žádná třetí.
Buď státní rozpočet a ten to nemá
zahrnuto ve svých výdajích, anebo Fond národního
majetku, který tuto možnost má a je to analogické,
jak se už platí nároky v souvislosti s uplatňováním
zákona 403. Znovu upozorňuji, že je to částka
řádově nižší než je
u obcí.
Naposledy vystoupil pan poslanec Hájek a říkal,
že nahrazení rozpočtových příjmů
obcím je to, co bylo navrhováno. Dovolím
si oponovat - není to totéž. Tehdy se hovořilo
o pevném procentu, které by šlo obcím,
čili by to byla neznámá částka.
Bylo to v době před cenovou liberalizací,
před přechodem na konvertibilitu ve značně
nejisté době, kdy jsme nemohli ještě
vědět, jak to bude s naší měnou.
Jde o pevně stanovenou jednorázovou částku,
nikoliv nekalkulovatelný tok prostředků do
rozpočtu obcí. Čili to není zdaleka
totéž. Ale myslím, že částka
1,2 miliardy je přesně ta, kterou mají obce
dostat a ministerstvo financí umí peníze
dopravit přesně tam, kde problémy v rozpočtech
vznikly. Souhlasím s tím, aby částka
byla uvedena přesně v zákoně. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Ježkovi a ptám se pana poslance Dobala,
zdali je připraven.
Poslanec Viktor Dobal: Jsem připraven, ale obávám
se, že sněmovna ještě nebude připravena,
protože budeme hned hlasovat.
(Přicházejí další poslanci. Přítomno
102 poslanců.)
V rozpravě zazněly čtyři pozměňovací
návrhy. Jeden podle mne procedurální návrh
- přednesl pan poslanec Matějka a tím bych
začal. Navrhoval přerušit jednání,
pokud se nedoví částku specifikovanou na
družstva. Myslím, že pan ministr odpověděl
na dotaz, řekl alespoň řádově
sumu. Proto bych se chtěl otázat pana poslance Matějky,
jestli trvá na tomto procedurálním návrhu.
Pokud ano, měli bychom o něm asi hlasovat.
Poslanec Jaroslav Matějka: I přes to, že
pan ministr uvedl, že jde řádově o nižší,
podle mne to není správná specifikace. Ale
chovejme se tolerantně, svůj návrh beru zpět.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Matějkovi, budeme se věnovat dalším
pozměňovacím návrhům.
Poslanec Viktor Dobal: Budeme projednávat pozměňovací
návrhy v pořadí tak, jak zazněly s
tím, že vás budu upozorňovat pokud by
se vylučovaly.
První pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Ledvinka a týká se doplnění
§ 18 odst. 2 o nové písmeno j) tohoto znění:
"K úhradě nákladů spojených
s odstraňováním škod na životním
prostředí způsobených dosavadní
činností podniku." Tento návrh podpořil
také ve svém vystoupení pan poslanec Květ.
Myslím, že můžeme nechat o návrhu
hlasovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 97.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 13.
Návrh byl přijat.
Poslanec Viktor Dobal: Druhý pozměňovací
návrh přednesl pan poslanec Benda a řeší
dva problémy.
Za prvé vypustit ve společné zprávě
bod 5 a doplnit ve znění vládního
návrhu bod 5, tudíž v § 18 odst. 2 písmeno
c) doplnit text na konci "určený ČNR
na návrh vlády". To jsou dva pozměňovací
návrhy pana poslance Bendy. Ke stejnému bodu se
vyjádřil také pan poslanec Hájek,
který doporučil poslední větu ve znění
"rozsah akcií a jejich rozdělení pro
tento účel schvaluje Česká národní
rada na návrh vlády". To jsou rozdíly
v těchto dvou návrzích. Předpokládám,
že jestliže sněmovna přijme pozměňovací
návrh pana poslance Bendy, který podpořil
také pan poslanec Matějka, pak je bezpředmětné
hlasovat o návrhu pana poslance Hájka.
Nechal bych hlasovat o vypuštění bodu 5 ve
společné zprávě a doplnění
písmene c) v § 18 vládního návrhu
odstavec 2 o "ČNR na návrh vlády".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhy tak, jak je nyní pan společný
zpravodaj ještě jednou přečetl, ať
zvedne ruku. 88.
Kdo je proti? Nikdo.
Tyto návrhy byly přijaty.
Poslanec Viktor Dobal: Další pozměňovací
návrh přednesl pan poslanec Hájek, který
se týká článku 1 § 15 odst. 2
písm. g ve znění vládního
návrhu zákona, kde navrhuje toto znění
v první větě doplnit jednorázovému
posílení rozpočtu obcí text: ve výši
1,2 miliardy Kčs. Pak by to pokračovalo úplně
stejně a text za středníkem ve třetím
řádku od konce - výši prostředků
určených pro tento účel atd. by byl
vypuštěn. Myslím, že o tomto návrhu
můžeme dát hlasovat.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji,
dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 87.
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Poslanec Viktor Dobal: Poslední pozměňovací
návrh pana poslance Hájka vzhledem k tomu, že
byl odsouhlasen návrh pana poslance Bendy myslím,
že je bezpředmětné, abychom o něm
hlasovali. Jinak jsme vyčerpali všechny pozměňovací
návrhy a myslím, že můžeme přistoupit
k hlasování o návrhu jako celku ve znění
společné zprávy s přijatými
pozměňovacími návrhy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s vládním návrhem zákona ČNR
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické osoby, ve znění zákona
ČNR č. 438/1991 Sb. a zákon ČNR
č. 171/1991 Sb. o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodů majetku státu
na jiné osoby a Fondu národního majetku ČR
ve znění zákonů ČNR č.
285/1991 Sb. a č. 438/91 Sb. podle sněmovního
tisku 693 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 693 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 781 a po schválení pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 112.
Kdo je proti? Nikdo
Kdo se zdržel hlasování? 4.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Děkuji
panu společnému zpravodaji a panu ministrovi blahopřeji.
Pan ministr chce sněmovně ještě cosi
sdělit, takže mu uděluji slovo.
Ministr pro správu národního majetku a
jeho privatizaci ČR Tomáš Ježek:
Vážený pane předsedající,
vážená Česká národní
rado, toto byl bezpochyby poslední zákon v tomto
volebním období, myslím z naší
kuchyně. Já bych chtěl České
národní radě poděkovat za opravdu
velkou vstřícnost při projednávání
všech zákonů, které jsme zde společně
během těch 2 let projednávali a myslím,
že privatizace, jak se nám daří, je
nám odměnou všem za tuto spolupráci.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Ježkovi. Dalším bodem budeme pokračovat
ve schváleném programu této schůze.
Dalším bodem je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 484 a společnou zprávu k němu jako sněmovní
tisk 782. Prosím pověřeného zástupce
skupiny poslanců navrhovatelů pana poslance Ledvinku,
aby předložený návrh odůvodnil.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně,
vážení kolegové.
(místopředseda ČNR Jan Kasal: prosím
pány poslance, omlouvám se panu poslanci Ledvinkovi,
prosím pány poslance, kteří v tuto
chvíli kdy začínáme projednávat
další závažný zákon, se
věnují ve sněmovně zcela něčemu
jinému, aby už tak nečinili, aby zaujali místa
v lavicích. Pokud je nezbytně nutné, tak
jednotlivé poslance budu o to žádat jmenovitě.
Prosím, pane poslanče, věřím,
že to nebude třeba.)
Nejprve mi dovolte, abych vám jménem poslanců
Jana Kasala, Josefa Bezděcha, Stanislava Bělehrádka,
Miroslava Výborného, Ivo Svobody, Františka
Nerada, Julia Jančáryho a mým poděkoval
za možnost projednat na 36. schůzi, tedy ještě
v tomto volebním období, náš návrh
zákona ČNR o hospodářské komoře
a agrární komoře ČR.
Současně mi dovolte, abych se při této
příležitosti s vámi podělil
o svůj osobní pocit. Měl jsem to štěstí,
že jsem se jako společný zpravodaj zúčastnil
aktivně projednávání a schvalování
prvního transformačního zákona, kterým
jsme zde před více než rokem a půl definitivně
zahájili v ČR praktickou cestu k ekonomické
reformě. Zdá se mi, že dnes projednávaný
návrh zákona o komorách je završením
naší cesty ke komplexnímu legislativnímu
zabezpečení ekonomické reformy. Zdá
se mi, že i na tomto procesu můžeme rekapitulovat
a ptát se, zda tato 2letá cesta byla či nebyla
úspěšná a já si nyní dovolím
vyjádřit své přesvědčení,
že úspěšná byla. Vždyť
jsme v relativně krátké době přijali
celou řadu zákonů vytvářejících
rámec tržního mechanismu v oblasti nástrojů
řízení i při prosazování
nové struktury podnikatelských forem. Zbývá
nám skutečně vytvořit legislativní
podmínky pro dlouhodobé historicky kultivované
potřeby všech podnikatelů s cílem sdružovat
se, koordinovat a propojovat své podnikatelské záměry,
bránit se nekalému podnikání a vedle
demonstrace nezávislosti podnikatelské sféry
na státních orgánech vytvářet
co nejvhodnější podmínky pro rozvoj
podnikání a vedle demonstrace nezávislosti
podnikatelské sféry na státních orgánech
vytvářet co nejvhodnější podmínky
pro rozvoj podnikání. Právě proto
jsem před více než rokem zpracovali zásady
zákona o hospodářských komorách,
které byly projednány v orgánech ČNR.
Následně jsme zpracovali poslanecký návrh
zákona, který si vám dnes dovolujeme
jako tisk 484 předložit k projednání.
Musím na tomto místě přiznat, že
se nám při zpracování zásad
i paragrafovaného znění nepodařilo
objasnit celou problematiku. Teprve díky nesmírnému
úsilí vás poslanců se podařilo
i za pomoci české vlády dojít k určitému,
podle našeho názorů, přijatelnému
kompromisnímu vyjádření společnou
zprávou výborů.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, dovolte mi, abych jménem předkladatelů
poděkoval všem, kteří se aktivně
účastnili zlepšování naší
předlohy. Především mi dovolte, abych
poděkoval všem členům ústavně
právního výboru a národohospodářského
výboru a jmenovitě potom abych poděkoval
3 kolegům, kteří se nejvíce podíleli
na konečné verzi - pánům poslancům
Žákovi, Popovičovi a Budinskému.
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych závěrem
své předkládací zprávy doporučil
ČNR, aby předložený poslanecký
návrh zákona ČNR o hospodářské
komoře a agrární komoře ČR,
a to ve znění společné zprávy
výboru ústavně právního, národohospodářského
a výboru pro obchod a cestovní ruch projednala a
schválila. Věřím, že přijetí
tohoto zákona významně přispěje
k žádoucímu zkvalitnění právních
podmínek podnikatelům a potažmo nám
všem, zapotřebí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Karlu Ledvinkovi za odůvodnění
předloženého návrhu a nyní prosím
společného zpravodaje výborů, poslance
Vladimíra Budinského, aby se ujal slova.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážený
pane místopředsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, zákon, který
projednáváme je jedním z nejdůležitějších
zákonů této naší schůze
a velice důležitým zákonem v procesu
ekonomické transformace a do jisté míry tuto
transformaci i završuje, protože vede k dalšímu
odstátnění činností v hospodářské
oblasti. Myslím si, že ČNR přijetím
toho zákona v závěru svého volebního
období prokáže, že jí zájmy
podnikatelů a zemědělců opravdu leží
na srdci.
Dovolte mi, abych zrekapituloval vývoj tohoto zákona.
Jak již řekl předkladatel, skupina poslanců
předložila 21. listopadu minulého roku návrh
zákona o Hospodářské komoře.
Tento návrh zákona byl projednán ve výborech
ČNR a společnou zprávu a stanoviska jednotlivých
výborů máte v úvodu tisku 782.
Bohužel stanoviska jednotlivých výborů
byla dost rozporná a nebylo možné z těchto
stanovisek udělat konzistentní společnou
zprávu. Z těchto důvodů byla vytvořena
pracovní skupina při ministerstvu obchodu a cestovního
ruchu, jejímž úkolem bylo vypracovat další
verzi zákona. Skupina nebyla stoprocentně úspěšná
a celé násilí vyvrcholilo v březnu
letošního roku ve zpracování vládního
návrhu zákona, který pod tiskem 666 byl do
České národní rady doručen,
ale předsednictvo ČNR neschválilo jeho projednání
ve zkrácené lhůtě.
Z těchto důvodů výbory národohospodářský,
výbor pro obchod a cestovní ruch a výbor
ústavně právní vypracovaly několik
verzí zákona, několik verzí společné
zprávy, kterou velice iniciativně dopracovala skupina
poslanců, vedená panem poslancem Veselým,
a kterou tvořil velice aktivně za spoluúčasti
podnikatelských svazů, pracovníků
Československé obchodní a průmyslové
komory a dalších zástupců podnikatelů
pan poslanec Popovič. Těmto pracem předcházela
i série jakýchsi seminářů,
které proběhly na půdě ČNR.
V této místnosti proběhl seminář
zorganizovaný Československou obchodní a
průmyslovou komorou, na kterém vystoupili zástupci
obchodních komor z jednotlivých evropských
zemí s nejrůznějším pojetím,
jak s členstvím povinným v komoře.
tak s členstvím nepovinným, a výsledkem
všech těchto prací, které trvaly desítky
hodin, je paragrafové znění společné
zprávy, které projednal na několika opravdu
večerních, až několika nočních
zasedáních ústavně právní
výbor.
Čili to je vývoj, jakým se zákon,
který nyní projednáváme, ubíral.
Základní otázkou tohoto zákona, s
kterou jsme se potýkali i na semináři, je
otázka povinného nebo nepovinného členství.
V naší středoevropské oblasti, ve všech
státech s námi sousedících, ve všech
nám ekonomicky blízkých, s podobnými
obchodními zvyklostmi, je povinné členství.
Nepovinné členství mají státy
s jinými obchodními tradicemi, jsou to zejména
Velká Britanie, Irsko a Skandinávské země.
Tento problém, zda udělat Obchodní komoru
nebo Hospodářskou komoru, jako veřejno právní
subjekt s povinným členstvím, nebo občansko
právní subjekt s nepovinným členstvím,
vede prakticky k jedinému řešení. Obě
cesty jsou možné, ale jestliže zvolíme
cestu povinného členství, musíme do
zákona zabudovat maximum mechanizmů, které
umožní kontrolu, které zabudují do komory
demokratické prvky tak, aby tato komora s povinným
členstvím nemohla být zneužita. Jestliže
zvolíme cestu nepovinného členství,
musíme tak jako mi to na semináři v Budapešti
sdělil zástupce Irské obchodní komory
zabudovat do našeho zákona řadu dalších
povinností, aby se kdekterý hospodářský
subjekt nebo kdekterá skupina nemohla prohlásit
za komoru a tímto způsobem zneužívat
dobrého jména komor, které vzhledem k historické
tradici ve světě hospodářské
komory mají.
My jsem vzhledem k stanovisku vlády, vzhledem k filosofii
tisku 484, který de facto dnes projednáváme,
vzhledem k obchodním zvyklostem a tradici, která
panuje v středoevropském prostoru zvolili filosofii
povinného členství, ale v návrhu zákona
je zabudován opravdu maximální počet
demokratických prvků tak, aby nebylo komoru možno
zneužít.
Chtěl bych poděkovat všem, kteří
se na tvorbě zákona podíleli, kteří
k tomu přistoupili vstřícně a dokázali
zabudovat do toho velice flexibilního zákona, který
vypracoval pan poslanec Popovič, Agrární
komoru, to bych chtěl zdůraznit, to je věc,
která zůstává trochu mimo pozornost
sdělovacích prostředků, tuto napjatou
dobu, ale zřízení Agrární komory
je velice důležité a myslím si, že
Agrární komora napomůže v budoucí
době tomu, po čem jsme i my zde dva roky volali,
formulaci a prosazování agrární politiky.