V průběhu privatizace se stalo, že obcím
byly privatizovány provozovny, které obcím
přinášely zisky a tyto zisky byly zakalkulovány
do rozpočtových příjmů obcí.
Obce v důsledku toho přišly o rozpočtové
příjmy a dostaly se v řadě případů
do finanční krize. Dále obce musely také
vracet některé majetky v souvislosti s uplatněním
zákona 403 a toto všechno byly události, které
mnohé obce přivedly do finančních
obtíží.
My jsme už delší dobu tuto věc zjišťovali
a ve spolupráci s panem ministrem Špačkem,
ministrem financí, jsme se pokusili vyčíslit
celkovou částku, o kterou se jedná. Ministerstvo
financí vskutku tuto kvantifikaci udělalo a jedná
se o 1,2 mil. Kčs, které by na základě
této novely bylo možno převést do rozpočtu
obcí. Já jsem už také tuto částku
podrobně diskutoval s panem guvernérem Tošovským
a kladl jsem otázku základní a relevantní,
zda použití této částky 1,2 mil.
Kčs pro rozpočtové účely je
nebezpečné pro stabilitu naší měny.
Byl jsem ujištěn, že v žádném
případě nikoliv. Takže to je jeden prvek.
Dalším důvodem, který rozšiřuje
použití prostředků nebo výnosů
z malé privatizace analogicky k předchozímu,
je, že potřebujeme hradit družstvům v
souvislosti s uplatňováním zákona
42 náhrady za majetek, který družstva v minulosti
úplatně získala od státu a teď
jej musí vracet. My musíme těmto družstvům
tyto náhrady poskytovat. Systém už samotný
je již připraven, už dokonce běží.
Družstva tyto nároky již uplatňují
a myslím, že se nám to podařilo dobře
organizačně zvládnout, ale pouze nám
chybí vlastní zdroj, takže na schválení
této novely, na svolení hradit tyto náklady
z výnosů malé privatizace, závisí
vlastně dokončení tohoto vypořádávání
se s družstvy, které ukládá zákon
42. To je novela, která se týká zákona
500 o tzv. malé privatizaci.
Pak je zde článek druhý, který má
6 prvků, které se týkají novelizace
zákona 171, zákona o velké privatizaci. Tam
je jeden bod, který je velmi jednoduchý a říká,
že privatizační projekt může vypracovat
rovněž komise pro privatizaci zřízená
podle zvláštního předpisu. My považujeme
okresní privatizační komise za ne toliko
ty, které provádějí vlastní
dražby a vlastní prodeje podle zákona 427,
ale také za zdroj nedocenitelných znalostí.
Znalostí, které nikdy nemůžeme na ministerstvo
mít a nikdy je nemůžeme v těch komisích
tak říkajíc přečerpat a soustředit
je u nás, a proto nám velmi záleží
na tom, abychom i privatizační komise mohly nějakým
způsobem zapojit do procesu velké privatizace a
dát jím příležitost, jak využít
tyto znalosti, kterými disponují.
Proto myslím, že je velmi dobré, kdyby tyto
komise mohly vypracovávat privatizační projekty.
Dalším prvkem, který je více méně
technický, který vyplývá z logiky
rozvoje těch institucí, které se vytvářejí
kolem privatizačního procesu je, že na fond
může být převeden majetek, který
je na pozemkovém fondu tak, aby fond národního
majetku mohl jako celek prodávat např. státní
statek, protože půda je na pozemkovém fondu
tak, aby mohl být projektován jako celek, musí
být převeden na Fond národního majetku
a ten pak kompletuje a prodá majetek jako celek.
Čili tento prvek je více méně technický
a vyplývá z logiky operací, které
Fond národního majetku provádí.
Nejdůležitější inovační
prvek je bod c, který rozšiřuje paletu bezúplatných
převodů, které FNM může dělat.
Víte, že FNM už podle existující
úpravy má několik titulů, podle kterých
může převádět majetek bezúplatně.
Tím nejznámějším titulem je samozřejmě
kupónová privatizace, kdy se bezúplatně
převádí majetek na držitele investičních
kupónu v procesu kupónové privatizace.
Vedle toho FNM může převádět
majetek také na obce bezúplatně, může
převádět majetek na kapitálové
vybavení bank, tuto operaci Fond už provedl, emitoval
koncem minulého roku za třicet miliard obligací,
část už mezitím splatil, a může
dále převést majetek do nemocenského
důchodového a zdravotního pojištění.
A k tomu je zde připojen další titul, který
je opravdu inovativní, a to je, že Fond může
převést majetek, nikoli peníze, majetek,
to znamená majetkové účasti, akcie,
do nadací. Úvaha, která stojí za tím,
je tato. U nás, protože jsme společnost na
prahu rozvoje tržních struktur, společnost
bez bohatých lidí, bez donátorů, bez
těch, kteří by živili nadace z dobrovolných
darů, tak si myslíme, že by bylo dobré
a užitečné nadace "vyživit"
v procesu privatizace, svěřit jim část
majetku, aby se o něj staraly. Tím by vznikla velice
užitečná paralelní finanční
struktura, která ve všech tržních ekonomikách
existuje, kdy vedle státního rozpočtu se
o ty bohulibé účely, jako je sociální,
humanitární, zdravotní, kulturní a
další pomoc sociálně slabším
lidem, starají tyto různé nadace. A to je
důchodový pohled na věc. A ten pohled
z druhé strany: očekáváme, že
tyto nadace by mohly sehrát úlohu dobrého
akcionáře, to jest toho, který by dbal na
to, aby podnik, akciová společnost, jehož akcionáři
by byli, se chovala řádně a řádně
hospodařila. Bylo by to rozšíření
spektra akcionářů, kteří vzejdou
z kupónové privatizace. Toto je jeden z inovačních
prvků.
Dalším prvkem, který je zde předložen
a který rozšiřuje zákonem předepsané
možnosti použití zdrojů ve Fondu národního
majetku, je pro řešení specifického
problému, který vznikl v procesu privatizace. Víte,
že závazná osnova pro vypracování
privatizačního projektu obsahuje řadu 3,
kdy ještě před privatizací bylo třeba
vypořádat restituční nároky,
vypořádat majetek nepotřebný pro podnikatelské
účely, což je činnost, která
je velmi časově náročná a zdlouhavá,
a kdybychom museli čekat, než všechna tato vypořádání
proběhnou, stalo by se, že by se privatizace protáhla
na nesmírně dlouhou dobu.
Proto jsme zvolili takovou techniku, že ponecháváme
za nově vzniklou akciovou společností, která
vznikne z transformace státního podniku, starý
státní podnik o jednom, dvou až třech
pracovnících a tento starý státní
podnik přebírá tyto povinnosti, to znamená,
povinnost vypořádat majetek nepotřebný
pro podnikatelské účely, restituční
nároky a do doby vypořádání
těchto nároků nebo povinností, vyplývajících
z privatizačního procesu se, potřebuje nějak
financovat. V případě, že tento podnik
není schopen z vlastních příjmů
tyto své povinnosti splnit, než bude likvidován,
potřebujeme, abychom mohli zdroje FNM použít
pro financování těchto zanikajících
podniků.
Je důležité, že písmeno h) obsahuje
i zábrany toho, aby finanční disciplína,
která je u toho nezbytná, se nevymkla z kontroly.
Předposledním prvkem je analogická operace,
o níž jsem již hovořil, že FNM přebírá
v privatizačních projektech také majetek,
který je podle zákona příslušný
do Pozemkového fondu a tudíž FNM musí
mít právo převádět určitý
majetek na Pozemkový fond. To je opět technická
operace, technický prvek, který koncepčně
nepřináší nic nového.
Posledním prvkem, o kterém je zde řeč,
je, že Fond může pověřit komise
pro privatizaci organizováním a pořádáním
veřejné dražby a veřejné soutěže.
Jde o to, že malá privatizace postupně dohasíná
a postupně přibývá dražeb a vůbec
prodejů, které se provádějí
podle zákona 92 a my potřebujeme mít v místech
agenty, kteří by nám s těmito dražbami
pomáhali. Komise jsou ty, které ty dražby umějí
dělat, mají v tom značné zkušenosti
a Fond potřebuje vysloveně jejich pomoc.
Teď jenom dvě - tři věci nad rámec
této novely, než skončím. My jsme už
s komisemi na posledním shromáždění
dojednali postupný zánik komisí a postupný
přechod malých částí komisí,
jejich přeměnu, v detašovaná pracoviště
FNM v bývalých krajských městech,
eventuálně v regionech a tento prvek nám
umožní onen postupný přechod komisí
pod Fond národního majetku.
Čili to jsou všechny prvky, které obsahuje
novela. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Tomáši Ježkovi za úvodní
slovo a za odůvodnění zákonů
a prosím společného zpravodaje výborů
ČNR Viktora Dobala, aby se ujal slova.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
vážené dámy, vážení
pánové, budu velmi stručný. Pan ministr
obšírně vysvětlil důvody a věcný
obsah přijímaných novel. Proces privatizace
musí nutně reagovat na změněné
podmínky a dolaďovat podle aktuální
situace přijaté právní normy.
Rád bych pouze zdůraznil jeden aspekt navrhovaných
novel a to vytvoření podmínek pro tak klíčovou
oblast, jako je privatizace zdravotnictví.
Návrhy novel obou zákonů se zabývaly
tři výbory ČNR ústavně právní
výbor, rozpočtový a kontrolní výbor
a národohospodářský výbor ČNR.
Všechny tři výbory doporučily plénu
České národní rady, aby novely zákonů
projednalo a přijalo.
Před zahájením rozpravy bych navrhl, abychom
novely projednali ve znění společné
zprávy, kterou jste obdrželi jako tisk č. 781.
Prosím pana předsedajícího, aby zahájil
rozpravu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu společnému zpravodaji za stručnost a
otevírám rozpravu.
Jako první se přihlásil pan poslanec Ledvinka,
dále se připraví pan poslanec Benda. Další
písemné přihlášky nemám.
Vyzývám vás proto, pokud chcete do rozpravy
vstoupit, abyste se hlásili, pokud možno písemně.
Poslanec ČNR Karel Ledvinka: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
ministře, vážení kolegové, kolegyně!
Dovolte mi, abych přednesl krátký, doplňující
návrh, a to v § 18, odst. 2/ zákona č.
171/1991 Sb., o působnosti orgánů České
republiky ve věcech převodu majetku státu
na jiné osoby, a o fondu majetku České republiky,
doplnit nové písm. j), které zní,
cituji: "K úhradě nákladů, spojených
s odstraňováním škod na životním
prostředí, způsobených dosavadní
činností podniku".
Dovolte mi krátké zdůvodnění.
Zákonem č. 92/1992 Sb., kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby bylo
v § 6a, odst. 2/, písm. c) nově stanoveno,
že součástí privatizačního
projektu je i vyčíslení škod na životním
prostředí, způsobených dosavadní
činností podniku, např. § 8, odst. 2/
zákona č. 17/1992 Sb., o životním prostředí.
Vzhledem k tomu, že je třeba do § 18 zákona
č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodu
majetku státu na jiné osoby, a o Fondu národního
majetku České republiky, doplnit potřebnou
působnost Fondu národního majetku České
republiky. V rámci této působnosti by fond
náklady vzniklé při odstraňování
škod na životním prostředí hradil
ze svých prostředků, získaných
zaplacením kupní ceny, a to tomu, kdo tyto škody
odstranil.
Výše nákladů bude limitována
ekologickým auditem vypracovaným podle směrnic,
které vydá ministerstvo pro životní
prostředí.
To je technické odůvodnění a dovolte
mi, abych vás ještě zdržel tím,
že bych se pokusil srozumitelnou řečí
vysvětlit to, co jsem navrhl.
Přichází celá řada privatizačních
projektů na ministerstvo pro správu národního
majetku a jeho privatizaci, potažmo do Hospodářské
rady české vlády, či do české
vlády, kde je velmi výrazně zhoršeno
minulým užíváním životní
prostředí. Zdá se, že ten kdo rozhoduje,
stojí před neřešitelným problémem,
jakým způsobem se "zasituovat" při
schválení privatizačního projektu.
Zdálo by se, že z logiky věci vyplývá,
že třeba tržní ohodnocení určitého
ekonomického subjektu bychom mohli snížit o
určitou částku na odstranění
ekologických problémů a přímo
je směřovat k řešení tohoto problému.
To by ovšem znamenalo zřídit jakýsi
imaginární fond životního prostředí,
jaksi navíc, odstraňovaný na každý
ekonomický subjekt zvlášť.
Zdá se nám, že by z logiky věci bylo
nejrozumnější, kdybychom prostředky
snížili tomu, kdo kupuje, nebo je nahradili z ceny
tomu kdo koupí a přímo je směřovali
jmenovitě na odstranění ekologických
problémů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ledvinkovi. Dále se přihlásil
poslanec Benda, kterému uděluji slovo. Připraví
se pan poslanec Květ.
Poslanec ČNR Marek Benda: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, dovolím
si také přednést návrh k § 18,
odst. 2/, a to ve znění společné zprávy,
kde novela doplňuje podporu nadací určených
vládou. Společná zpráva navrhuje doplnit
výši prostředků určených
pro tento účel. Schvaluje Česká národní
rada na návrh vlády České republiky.
Při projednávání v ústavně
právním výboru jsme navrhli jiné doplnění,
o kterém se domnívám, že je vhodnější,
protože doplnění obsažené ve společné
zprávě je, podle mého názoru:
1. nepřesné, protože se nejedná o prostředky,
ale o majetek,
2. nevystihuje to, co ústavně právní
výbor zamýšlel.
Můj návrh tudíž zní: písm.
c) ve znění vládního návrhu
novely bez společné zprávy. Konec věty
by zněl: "a podpory nadací určených
Českou národní radou na návrh vlády".
Jde o to, aby rozhodnutí o tom, která nadace a hlavně
které typy nadací, zda to budou spíše
nadace směřované na kulturu, na sociální
věci, zdravotnictví, dělal politický
orgán, kterým je Česká národní
rada a ne exekutiva.
Toto je návrh, který prošel i v ústavně
právním výboru.
Zároveň navrhuji, aby druhý bod ve společné
zprávě byl vypuštěn, a to i v případě,
že by neprošel můj první návrh,
protože se domnívám, že tento bod ve společné
zprávě je skutečně špatný,
protože se nejedná o prostředky a nevidím
rozumný důvod, aby Česká národní
rada schvalovala konkrétní výši převáděného
majetku.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bendovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec
Květ, připraví se pan poslanec Líbal.
Poslanec ČNR Jan Květ: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, kolegyně a kolegové, rád
bych z tohoto místa ještě podpořil návrh,
který zde přednesl pan poslanec Ledvinka, a to nejen
z důvodů ochrany životního prostředí,
což vyplývá z mé profese a z členství
ve výboru, ale i proto, že jsem byl přítomen
zasedání komise ministerstva životního
prostředí, která se těmito otázkami
nedořešených dluhů vůči
životnímu prostředí v procesu privatizace
zabývala. Dva američtí experti, kteří
tam byli, zdůrazňovali, že přijetí
tohoto opatření otevře také daleko
více cestu zahraničním investorům,
protože budou mít jistotu v tom, do jaké míry
budou či nebudou činěni zodpovědnými,
v tomto případě vlastně nebudou, za
skryté poškození životního prostředí,
které se objeví třeba i později, jako
je tomu nyní v objektech některých podniků,
na jejichž privatizaci se tito zahraniční investoři
budou podílet.
Proto vyzývám vás všechny, abyste tento
návrh poslance Ledvinky podpořili, protože
opravdu má klíčový význam.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Květovi. Prosím, aby se dále
slova ujal pan poslanec Líbal, připraví se
pan poslanec Matějka.
Poslanec ČNR Vladimír Líbal: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, nemám žádný
pozměňující návrh, leč
dovolte mi, abych se vyjádřil k článku
II, odst. 1/, o kterém mám určité
pochybnosti.
Říká se zde: Privatizační projekt
může vypracovat rovněž komise pro privatizaci,
zřízená podle zvláštního
předpisu.
Je to možná věcí názoru, ale
domnívám se, že vzhledem k tomu, jak důležitým
orgánem jsou privatizační komise a v souvislosti
s touto novelou se jí dávají i rozhodovací
pravomoci, vzhledem k velké privatizaci, je otázkou,
a mám o tom vážné pochybnosti, je-li
vhodné, aby tato komise byla zřizována pouze
podle zvláštního předpisu. Domnívám
se, že by to mělo být řešeno zákonnou
normou.
V podstatě se odvolávám i na to, co
mi řekl pan ministr Ježek v odpovědi na mou
interpelaci, která se týkala právě
problémů kolem privatizačních komisí,
resp. jedné privatizační komise v Plzni,
kdy řekl, že je připravena novela příslušných
zákonů, která bude předložena
České národní radě ve velmi
krátké době, která zcela mění
postavení privatizačních komisí a
odstraňuje určité ambivalence, které
v jejich postavení jsou, totiž nejasnost, zda jsou
to orgány státní správy, nebo co to
vlastně je, protože tam jsou určité
vady.
Domnívám se, že by to měla být
zákonná norma, která by jasně vymezovala,
v jakém postavení privatizační komise
budou a pod co vlastně budou spadat a mělo by to
být řešeno tímto způsobem.
Ještě bych se rád zeptal pana ministra, jaký
on má konkrétně vzhledem k této skutečnosti
na to názor. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Líbalovi. Nyní prosím, aby
se slova ujal pan poslanec Matějka. Připraví
se pan poslanec Hájek.
Poslanec Jaroslav Matějka: Pane předsedající,
kolegové, kolegyně, ani já nemám,
stejně jako pan poslanec Líbal, pozměňovací
návrh, ale v podstatě také dva dotazy. Ten
první souvisí s tím, o čem mluvil
pan kolega Benda, v rámci dotací poskytovaných
nadacím, protože fond podle vyjádření
pana ministra nedisponuje žádnými finančními
prostředky, bylo by zřejmě správné,
aby rozhodování o převádění
majetku nadacím nebylo na exekutivě, ale na poslaneckém
sboru. To za prvé. Za druhé - mi tak zcela není
jasné, jak bude, kdo bude, jakým způsobem
bude převáděn majetek z fondu právě
těmto nadacím. Myslím, že to není
účelná cesta, bylo by možná lepší
se toho hotového majetku zbavit a nadacím poskytovat
finanční prostředky, než přímo
budovy a další věci, jak jste nepřesně
vyjádřil, pane ministře, ve svém vystoupení.
Druhá záležitost se týká toho,
že pro vypořádání nároků
mezi družstvy a státem zde není v podkladovém
materiálu, ani ve vystoupení předkladatele
specifikována suma, o jakou se zřejmě bude
jednat. U dotací obcím jste specifikoval 1,2 miliardy,
u této částky specifikace v podkladových
materiálech i ve vašem vystoupení chybí.
Doporučuji do doby, než tato částka
bude kvantifikována, jednání o návrhu
zákona přerušit. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Matějkovi. Nyní má slovo pan
poslanec Hájek.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, já mám dvě připomínky,
resp. pozměňovací návrhy. Především
k čl. 2 písm. g) - návrhu podle risku č.
693. Chtěl bych úvodem připomenout, že
v této sněmovně jsme podávali řadu
návrhů při zahájení malé
privatizace, aby část výnosů z této
akce byla příjmem obecních rozpočtů.
Tenkrát bylo argumentováno tím, že by
šlo o inflační peníze. Dnes jsme slyšeli,
že i pan Tošovský řekl, že to žádné
inflační peníze nebudou a můžeme
se tedy k tomu původnímu návrhu jinou formou
vrátit. Protože znám špatnou rozpočtovou
situaci obecních úřadů, doporučoval
bych, aby toto vrácení proběhlo co nejrychleji.
Můj návrh spočívá v tom, aby
v písm. g) čl. 1 byla napsána konkrétní
částka 1,2 miliardy Kčs, a pak by mohlo odpadnout
to dovětí za středníkem - že
výši prostředků pro tento účel
schvaluje ČNR na návrh vlády ČR.
Touto změnou bychom vlastně vyřešili
to, že by ČNR se nemusela znovu k tomuto problému
vracet a nedošlo by k prodlevě v převedení
těchto zdrojů do obecních rozpočtů.
Takže ještě jednou, v první větě
písm. g) bych doporučoval - k jednorázovému
posílení rozpočtů obcí ve výši
1,2 miliardy Kčs - pak by to celé pokračovalo
a dovětek za středníkem by vypadl.