Pondělí 4. května 1992

A neradi bychom si pravděpodobně zavřeli dveře do budoucna, že abychom svěřili uskutečnění výlučně pracovištím akademie, která by v mnohém slova smyslu, např. u lékařů, tuto postgraduální výchovu, čili specializaci pravděpodobně nemohla uskutečnit.

Dovolte, abych učinil časovou zkratku: pro případ, že by byl přijat návrh pozměňovacích změn, které zde přednášel pan poslanec Payne, a které jsou v mnohém slova smyslu zpřesněním a doplněním, tak v tomto návrhu je v § 15 dovolte abych to do zásoby řekl předem - v odst. 4: "ústavy spolupracují s vysokými školami zejména tím, že přispívají k výuce studentů, uskutečňují postgraduální studium a vychovávají vědecké pracovníky", v případě, že by tato verze byla přijata, dovolte, abych navrhl v § 15 pozměňovacího návrhu poslance Payne odst. 4 tento text:

"Ústavy spolupracují s vysokými školami zejména tím, že přispívají k výuce studentů, podílejí se na postgraduálním studiu a výchově vědeckých pracovníků."

Děkuji vám, že jste mě vyslechli.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Lomovi a předávám slovo panu poslanci Čundrlemu.

Poslanec Václav Čundrle: Vážený pane místopředsedo, vážení kolegové, mám dva pozměňovací návrhy ke společné zprávě výborů.

Jedná se o § 2 odst. 1, kde doporučuji za slovo "uskutečňuje" vložit slovo "vědecký", takže akademie "... uskutečňuje vědecký výzkum".

Dále je to § 7 odst. 3, kde doporučuji doplnit větu: "Členství v radě je neslučitelné s funkcí ředitele." Zdůvodnění: funkce rady se kříží s funkcí ředitelů, je to řízení běžné činnosti, jmenování, odvolávání, rozpočet, hlavně jeho rozdělování a jak víme, tak se také neosvědčila kumulace funkcí.

Mám potom ještě jeden procedurální návrh. Protože pan kolega Payne tady přednesl téměř nový zákon, doporučuji, abychom jeho návrh dostali písemně, abychom jej mohli odpovědně posoudit.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Čundrlemu. To byla poslední přihláška do rozpravy. Hlásí se ještě někdo. Vzhledem k tomu, že tomu tak není, rozpravu končím. Já bych se chtěl zeptat společného zpravodaje, jaký postup dále navrhuje. Návrh pana poslance Čundrleho eviduji.

Poslanec Josef Ježek: Já se připojuji, pokud mám navázat na vystoupení pana poslance Čundrleho k tomu, co on navrhuje. Samozřejmě, že návrh poslance Payna musí mít všichni ve sněmovně k dispozici. Zároveň nezbývá, než jednání přerušit, protože zde bude problém, jakým způsobem návrh poslance Payna projednávat. To si myslím, že je otázka natolik složitá, že nezbývá, než aby se k tomu vyjádřily příslušné výbory. Nyní nám vzniká problém. Pozor, protože není tak úplně jednoduché chápat návrh poslance Payna jako pozměňovací návrh k jednotlivým paragrafům části 1 společné zprávy. O to jde. To pravděpodobně nebude možné, čili výbory a v daném případě zřejmě také výbor ústavně právní, neb je autorem znění ve smyslu části 1 společné zprávy, se k tomuto základnímu problému musí vyjádřit.

Nemůžeme podle mého názoru hlasovat tak, že budeme návrhy poslance Payna chápat jednoznačně, jako pozměňovací návrhy k jednotlivým paragrafům části 1 společné zprávy. Já bych prosil ještě i zástupce předkladatele, aby se k tomu vyjádřil.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, pan poslanec Klener se ujímá slova.

Poslanec Pavel Klener: Já se domnívám, že to, co navrhl pan společný zpravodaj, je jediné řešení, protože ta verze, nebo připomínky předložené panem poslancem Paynem obsahují řadu návrhů velice dobrých, ale jsou tam věci, které ani já, ani pan společný zpravodaj rozhodnout nebo k nim zaujmout stanovisko nemůžeme, protože jsou to otázky právnické. K tomu bude muset zaujmout stanovisko ústavně právní výbor. Souhlasím s tím, aby se urychleně tento návrh nebo připomínky pana poslance Payna rozmnožily, aby to také poslanci mohli při projednávání sledovat a doporučoval bych, aby je ústavně právní výbor a náš výbor nějakým způsobem k tomuto vyjádřil.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za tento názor. Pan poslanec Výborný se hlásí s faktickou poznámkou. Z nadšeného výrazu jeho tváře soudím, že se chystá svolat schůzi svého výboru.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající. Ten výraz není nadšený. Kromě toho, že jsme zasedali včera od brzkých dopoledních hodin do dnešních ranních hodin bych chtěl říci, že my to asi stěží můžeme zvládnout. Protože budeme pravděpodobně i dnes zasedat, pokud nepadneme, neboť máme ještě projednat několik tisků, které tato sněmovna zřejmě chce mít projednány v tomto volebním období. Velmi bych doporučoval, aby se s pozměňujícími návrhy poslance Payna seznámili všichni poslanci a aby se k nim vyjádřil garanční výbor, tj. výbor pro vědu, vzdělání a kulturu, a to za pomoci legislativy ČNR. Zdaleka totiž není potřebné, aby právní posouzení návrhu uskutečňoval pouze ústavně právní výbor. Je zde řada profesionálních úředníků, kteří se k tomu mohou také kromě výboru pro vědu, vzdělání a kulturu zodpovědně a kvalifikovaně vyjádřit. Ovšem ten procedurální návrh padl, takže bude nutno hlasovat o tom, zda podle § tuším 22 jednacího řádu, nás sněmovna pověří resp. si vyžádá naše stanovisko.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Já se domnívám, že to nebylo tak přesně formulováno jako procedurální návrh. Byl to jeden z námětů pro to, jak pojmout projednávání dále. Já se domnívám, že ani nebudu muset dávat hlasovat o přerušení projednávání tohoto bodu, akceptujeme všichni resp. naprosto logicky souhlasíme s tím, že si vyžádáme sumu těch pozměňovacích návrhů tak, aby je měl každý k dispozici a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu tak jako tak počítal s tím, že se k tomu bude muset vyjádřit. Je k dispozici i stanovisko vlády, které dopředu sdělil pan místopředseda Baudyš. Přerušuji tedy projednávání tohoto bodu. Požádám Kancelář o to, aby pro všechny poslance rozmnožila sumu pozměňovacích návrhů pana poslance Payna. Nechť zváží pan kolega Payne, jestli by do toho tisku bylo možno ještě doplnit to, co dál padlo v rozpravě jako pozměňovací návrhy, neboť něco zde formuloval pan kolega Lom a pan poslanec Čundrle. Pak by to projednávání bylo ještě kvalitnější. V tomto okamžiku si dovolím udělat desetiminutovou přestávku a po té přejdeme zpět k balíku daňových zákonů. Budeme začínat prosím vládním návrhem zákona o dani z nemovitostí a o dani silniční. Sejdeme se zde za 10 minut čtyři.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené kolegyně a kolegové, vrátíme se nyní k projednávání bodu č. 10 našeho programu, což je

Vládní návrh zákona ČNR o dani z nemovitostí, sněmovní tisky 659 a 752.

Vítám na naši schůzi pana ministra Špačka, společný zpravodaj pan poslanec Jančáry již zaujal své místo.

Tento bod jsme začali projednávat ve čtvrtek dopoledne. Vedli jsme k němu rozpravu, která byla ukončena. Poté jsme jednání přerušili. Nyní přejdeme k závěrečným slovům.

Než dám slovo panu ministru Špačkovi, požádám ještě jednou pracovnice Kanceláře, aby se pokusili přilákat na projednávání tohoto důležitého zákona kolegy a kolegyně, kteří jsou v budově. Sumu pozměňovacích návrhů jsme obdrželi jako podklad k předloženým tiskům před několika hodinami.

Přejdeme k závěrečným slovům. Dávám slovo ministru financí panu Špačkovi.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně a poslanci, myslím, že po zhodnocení všech připomínek je vidět, že se poslanci velmi pečlivě návrhu věnovali. Podle mne většinu věcí lze vyřešit. Některé je samozřejmě třeba dořešit při hlasování.

Spíše se mi zdá problém, aby sněmovna byla schopna usnášení, abychom mohli jednotlivé pozměňovací návrhy buď odhlasovat, nebo zamítnout. K jednotlivým věcem, kde je potřeba širší výklad, k pozměňovacím návrhům bych se vzal zvláštní slovo.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Domnívám se, že budeme muset požádat pracovníky Kanceláře, aby vyslali signál do míst, kde probíhá jednání rozpočtového a kontrolního výboru.

Předám slovo společnému zpravodaji panu poslanci Jančárymu.

Poslanec Julius Jančáry: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, obdrželi jste materiál, ve kterém jsou shrnuty pozměňovací návrhy k tisku 659, k vládnímu návrhu ČNR o dani z nemovitostí ve znění tisku 752 společné zprávy výborů. Tento materiál je uspořádán podle paragrafů. Dříve, než začneme hlasovat, opravte si, jak upozornil kolega Kalfus a kolegyně Vorlová: ve společné zprávě na str. 3 v § 11, v odst. 1 je skutečně chybně uvedeno písm. c). Správně má být písm. b). Je to technická záležitost.

K jednotlivým pozměňovacím návrhům.

Kolega Žák navrhl v odst. 1 v § 3 vynechat znění "jejichž hranice v terénu neexistují, neboť jsou sloučeny do větších celků." Jedná se o situaci, ve které jsou stanoveny případy, kdy poplatníkem daně není vlastník, ale nájemce. Stanovisko rozpočtového výboru i předkladatele k tomuto návrhu je záporné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Můžeme hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 9.

Kdo je proti? 24.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím o další návrh.

S technickou poznámkou se hlásí kolega Benda.

Poslanec Marek Benda: Může být ověřena přítomnost ve sněmovně?

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano. Prosím, aby mi skrutátorky sdělily, jaký je aktuální stav, co se týče přítomnosti poslanců ve sněmovně. 84. Je to o 17 lidí méně, než je potřeba. Požádal bych pracovnice Kanceláře, aby se pokusily přivolat poslance a poslankyně. Rozpočtový a kontrolní výbor v tomto okamžiku nezasedá, ale zřejmě tráví chvíle zaslouženého odpočinku někteří ve sněmovně, někteří v jiné sněmovně.

Poslanec Jiří Payne: Žádám, aby bylo hlasováno po částech. Jde o část textu pozměňovacího návrhu s výjimkou příspěvkových organizací. Smyslem návrhu bylo zaměnit termín právnické osoby, nikoliv rozšiřovat působnost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Pak je však třeba, aby pan zpravodaj přesně formuloval rozdělení pozměňovacího návrhu a komentoval ho.

Poslanec Julius Jančáry: První část, o které by se hlasovalo, by tudíž zněla takto: pozemky ve vlastnictví státu nebo obce, ke kterým mají právo hospodaření nebo nájem rozpočtové organizace, založené ústředními orgány státní správy, okresním úřadem nebo obcí.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Jaké je vyjádření předkladatele a garančního výboru?

Poslanec Julius Jančáry: Garanční výbor to podrobně takto nepitval, ale sám se domnívám, že je to možné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Chce se k tomu pan ministr vyjádřit?

Ministr financí Karel Špaček: Zde se jedná o složitou právní úpravu, ke které zde mám celý právnický rozbor. Doporučuji proto, abychom na chvíli přerušili jednání, abych se mohl poradit s právníky. Nerad bych uvedl dikci, která by nebyla zcela přesná.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Dámy a pánové, jde sice o nepříjemnou situaci, ale domnívám se, že několik sekund předkladateli zákona musíme v tak důležitém okamžiku poskytnout.

Vyzývám vás, abyste neopouštěli sněmovnu a chvíli vyčkali.

Děkuji vám za pochopení.

(jednání přerušeno)

Vážené poslankyně, vážení poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání. Do rozpravy se přihlásila paní poslankyně Stiborová, připraví se pan poslanec Payne.

Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, chtěla bych opravit svůj pozměňovací návrh, který jsem přednesla k § 12, odstavci 1 písm. b), bodu 3.

Stahuji svůj pozměňovací návrh, protože na základě toho, jak jsem ho formulovala, by mohl být nepřehledně vykládán. Doporučuji proto, aby § 12, odst. 1 písmeno b) bod 3 zůstal tak, jak byl formulován. Dále navrhuji, aby byl začleněn nový bod číslo 5 nebo 6, a to podle toho, jaké další pozměňovací návrhy jsou předloženy. Tento bod doplněný za návěstí u staveb, by zněl: "pro individuální rekreaci a chat ve vlastnictví držitelů průkazů ZTP a ZTP/P."

Tento návrh měním proto, že byl také diskutován se členy rozpočtového a kontrolního výboru s tím, že by byl jak pro sněmovnu, tak i pro výklad zákona logičtější. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Stiborové a předávám slovo panu poslanci Paynovi.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, po krátké poradě jsme dospěli k upřesněnému textu, který by zněl: "pozemky ve vlastnictví státu nebo obce, ke kterým mají právo hospodaření nebo nájem ústřední orgány státní správy, rozpočtové organizace, zřízení ústředními orgány státní správy, okresním úřadem nebo obcí." Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, slyšeli jsme upřesnění pozměňovacího návrhu.

Do rozpravy se dále hlásí paní poslankyně Vorlová.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, chci využít otevřené rozpravy k tomu, abych vás požádala, abyste se podívali na stránku, kterou jsem vám před chvílí rozdala do lavic. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji poslankyni Vorlové. Hlásí se pan poslanec Vlka a potom ještě jednou pan poslanec Payne.

Poslanec Miloslav Vlk: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, dovolte mi, abych i já upřesnil svůj pozměňovací návrh. Týká se § 12 bodu b) u staveb za druhé na dobu maximálně 15 let po změně systému vytápění z pevných paliv na vytápění plynem, elektřinou a koksem atd.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Koks není pevné palivo, pane poslanče?

Poslanec Miloslav Vlk: Je, já jsem to tady na minulé schůzi upřesnil, že koks je v podstatě již dražší topení. Topení koksem je dražší než elektřinou.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já rozumím, ale zřejmě bude třeba použít jinou formulaci vzhledem k tomu, že koks těžko označíme za jiné než pevné palivo.

Poslanec Miloslav Vlk: Doporučuji "pevných paliv" škrtnout, na vytápění plynem, elektřinou a koksem.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Příliš se v tom nevyznám a prosil bych odborníky, aby mi pomohli. Ale pokud vynecháme sousloví pevná paliva, pak to bude vlastně znamenat, že když topím nějakým jakýmkoliv médiem třeba plynem a změním to na koks, tak se na mě bude vztahovat tato úleva a to logiku nemá.

Poslanec Ivo Svoboda: Pevných paliv s výjimkou koksu.

Poslanec Miloslav Vlk: Dobře, přebírám návrh poslance Svobody - z pevných paliv s výjimkou koksu. Děkuji. Tím by tam byl i koks zahrnut.

Poslanec Jiří Payne: Omlouvám se, ale zapomněl jsem v § 9 odst. 1 písm. b) jsem navrhoval obdobné znění. Návrh, který jsem teď přednesl, by se vztahoval i na § 9 odst. 1 písm. b). Ve stejné dikci, jak jsem to přečetl.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za upřesnění, snažil jsem se dávat pozor, ale nevím, jestli toto zaznamenal pan společný zpravodaj. Zaznamenal, děkuji. Hlásí se poslanec Květ.

Poslanec Jan Květ: Omlouvám se, ale u těch paliv je stále jistý zmatek. Jsme u § 12 odst. 1 písm. b). Položka 2 - "po změně systému vytápění z pevných paliv na vytápění plynem a elektřinou". Souhlasím s tím, z pevných paliv vyjmout koks a dřevo. Čili pevných paliv s výjimkou koksu a dřeva. Anebo potom na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, biomasy a podobně. Po změně vytápění z pevných paliv s výjimkou koksu a dřeva na vytápění plynem a elektřinou nebo na systém využívající obnovitelné energie solární, větrné, biomasy a podobně. Protože koks a dřevo jsou ekologicky únosná paliva. Zbývá uhlí, ale by bylo lépe se tomu vyhnout, protože i rašelina, brikety - pálení rašeliny je považováno za nesprávné využívání přírodních zdrojů. Navrhoval bych tedy, jak jsem to řekl: "z pevných paliv s výjimkou koksu a dřeva na vytápění plynem a elektřinou atd." a za "větrné" doplnit "biomasy". Tím by to snad bylo vyřešeno.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Požádal bych ještě o předání písemného pozměňovacího návrhu. S faktickou poznámkou se hlásí pan ministr Špaček.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Chtěl bych upozornit, že tyto daně budou vybírat finanční úřady. Jde o to, aby to vůbec mohli posoudit. Například někdo si udělá větrník na výrobu elektřiny, ale samozřejmě mimo to musí ještě topit nějakým jiným médiem, protože mu to nebude stačit. A kde je teď hranice a kolik korun má dostat a kdo má být osvobozen. Myslím, že je to přílišná komplikace tohoto zákona. Musíme mít také na mysli to, že tyto daně se musí skutečně vybrat přesně a každý musí vědět, kolik má platit nebo z čeho je osvobozen. Nemůžeme to nechat úplně na volných úvahách. Doporučoval bych původní znění dokonce mně osobně se nezdá ani koks.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Špačkovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu tak není, rozpravu končím. Doufám, že pan společný zpravodaj obdržel písemně i nové pozměňovací návrhy a předávám mu slovo.

Poslanec Julius Jančáry: Děkuji. Budeme tedy hlasovat o návrhu pana poslance Payna a sice o znění § 4 odst. 1 písm. b). Pozemky ve vlastnictví státu nebo obce, ke kterým mají právo hospodaření nebo nájem ústřední orgány státní správy, rozpočtové organizace zřízené ústředními orgány státní správy, okresním úřadem nebo obcí. Je to text, který byl konzultován s předkladatelem souhlasně.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP