A neradi bychom si pravděpodobně zavřeli
dveře do budoucna, že abychom svěřili
uskutečnění výlučně
pracovištím akademie, která by v mnohém
slova smyslu, např. u lékařů, tuto
postgraduální výchovu, čili specializaci
pravděpodobně nemohla uskutečnit.
Dovolte, abych učinil časovou zkratku: pro případ,
že by byl přijat návrh pozměňovacích
změn, které zde přednášel pan
poslanec Payne, a které jsou v mnohém slova smyslu
zpřesněním a doplněním, tak
v tomto návrhu je v § 15 dovolte abych to do zásoby
řekl předem - v odst. 4: "ústavy spolupracují
s vysokými školami zejména tím, že
přispívají k výuce studentů,
uskutečňují postgraduální studium
a vychovávají vědecké pracovníky",
v případě, že by tato verze byla přijata,
dovolte, abych navrhl v § 15 pozměňovacího
návrhu poslance Payne odst. 4 tento text:
"Ústavy spolupracují s vysokými školami
zejména tím, že přispívají
k výuce studentů, podílejí se na postgraduálním
studiu a výchově vědeckých pracovníků."
Děkuji vám, že jste mě vyslechli.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Lomovi a předávám
slovo panu poslanci Čundrlemu.
Poslanec Václav Čundrle: Vážený
pane místopředsedo, vážení kolegové,
mám dva pozměňovací návrhy
ke společné zprávě výborů.
Jedná se o § 2 odst. 1, kde doporučuji za slovo
"uskutečňuje" vložit slovo "vědecký",
takže akademie "... uskutečňuje vědecký
výzkum".
Dále je to § 7 odst. 3, kde doporučuji doplnit
větu: "Členství v radě je neslučitelné
s funkcí ředitele." Zdůvodnění:
funkce rady se kříží s funkcí
ředitelů, je to řízení běžné
činnosti, jmenování, odvolávání,
rozpočet, hlavně jeho rozdělování
a jak víme, tak se také neosvědčila
kumulace funkcí.
Mám potom ještě jeden procedurální
návrh. Protože pan kolega Payne tady přednesl
téměř nový zákon, doporučuji,
abychom jeho návrh dostali písemně, abychom
jej mohli odpovědně posoudit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Čundrlemu. To byla poslední
přihláška do rozpravy. Hlásí
se ještě někdo. Vzhledem k tomu, že tomu
tak není, rozpravu končím. Já bych
se chtěl zeptat společného zpravodaje, jaký
postup dále navrhuje. Návrh pana poslance Čundrleho
eviduji.
Poslanec Josef Ježek: Já se připojuji,
pokud mám navázat na vystoupení pana poslance
Čundrleho k tomu, co on navrhuje. Samozřejmě,
že návrh poslance Payna musí mít všichni
ve sněmovně k dispozici. Zároveň nezbývá,
než jednání přerušit, protože
zde bude problém, jakým způsobem návrh
poslance Payna projednávat. To si myslím, že
je otázka natolik složitá, že nezbývá,
než aby se k tomu vyjádřily příslušné
výbory. Nyní nám vzniká problém.
Pozor, protože není tak úplně jednoduché
chápat návrh poslance Payna jako pozměňovací
návrh k jednotlivým paragrafům části
1 společné zprávy. O to jde. To pravděpodobně
nebude možné, čili výbory a v daném
případě zřejmě také
výbor ústavně právní, neb je
autorem znění ve smyslu části 1 společné
zprávy, se k tomuto základnímu problému
musí vyjádřit.
Nemůžeme podle mého názoru hlasovat
tak, že budeme návrhy poslance Payna chápat
jednoznačně, jako pozměňovací
návrhy k jednotlivým paragrafům části
1 společné zprávy. Já bych prosil
ještě i zástupce předkladatele, aby
se k tomu vyjádřil.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, pan poslanec Klener se ujímá slova.
Poslanec Pavel Klener: Já se domnívám,
že to, co navrhl pan společný zpravodaj, je
jediné řešení, protože ta verze,
nebo připomínky předložené panem
poslancem Paynem obsahují řadu návrhů
velice dobrých, ale jsou tam věci, které
ani já, ani pan společný zpravodaj rozhodnout
nebo k nim zaujmout stanovisko nemůžeme, protože
jsou to otázky právnické. K tomu bude muset
zaujmout stanovisko ústavně právní
výbor. Souhlasím s tím, aby se urychleně
tento návrh nebo připomínky pana poslance
Payna rozmnožily, aby to také poslanci mohli při
projednávání sledovat a doporučoval
bych, aby je ústavně právní výbor
a náš výbor nějakým způsobem
k tomuto vyjádřil.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za tento názor. Pan poslanec Výborný
se hlásí s faktickou poznámkou. Z nadšeného
výrazu jeho tváře soudím, že
se chystá svolat schůzi svého výboru.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající.
Ten výraz není nadšený. Kromě
toho, že jsme zasedali včera od brzkých dopoledních
hodin do dnešních ranních hodin bych chtěl
říci, že my to asi stěží
můžeme zvládnout. Protože budeme pravděpodobně
i dnes zasedat, pokud nepadneme, neboť máme ještě
projednat několik tisků, které tato sněmovna
zřejmě chce mít projednány v tomto
volebním období. Velmi bych doporučoval,
aby se s pozměňujícími návrhy
poslance Payna seznámili všichni poslanci a aby se
k nim vyjádřil garanční výbor,
tj. výbor pro vědu, vzdělání
a kulturu, a to za pomoci legislativy ČNR. Zdaleka totiž
není potřebné, aby právní posouzení
návrhu uskutečňoval pouze ústavně
právní výbor. Je zde řada profesionálních
úředníků, kteří se k
tomu mohou také kromě výboru pro vědu,
vzdělání a kulturu zodpovědně
a kvalifikovaně vyjádřit. Ovšem ten
procedurální návrh padl, takže bude
nutno hlasovat o tom, zda podle § tuším 22 jednacího
řádu, nás sněmovna pověří
resp. si vyžádá naše stanovisko.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji. Já se domnívám,
že to nebylo tak přesně formulováno
jako procedurální návrh. Byl to jeden z námětů
pro to, jak pojmout projednávání dále.
Já se domnívám, že ani nebudu muset
dávat hlasovat o přerušení projednávání
tohoto bodu, akceptujeme všichni resp. naprosto logicky souhlasíme
s tím, že si vyžádáme sumu těch
pozměňovacích návrhů tak, aby
je měl každý k dispozici a výbor pro
vědu, vzdělání a kulturu tak jako
tak počítal s tím, že se k tomu bude
muset vyjádřit. Je k dispozici i stanovisko vlády,
které dopředu sdělil pan místopředseda
Baudyš. Přerušuji tedy projednávání
tohoto bodu. Požádám Kancelář
o to, aby pro všechny poslance rozmnožila sumu pozměňovacích
návrhů pana poslance Payna. Nechť zváží
pan kolega Payne, jestli by do toho tisku bylo možno ještě
doplnit to, co dál padlo v rozpravě jako pozměňovací
návrhy, neboť něco zde formuloval pan kolega
Lom a pan poslanec Čundrle. Pak by to projednávání
bylo ještě kvalitnější. V tomto
okamžiku si dovolím udělat desetiminutovou
přestávku a po té přejdeme zpět
k balíku daňových zákonů. Budeme
začínat prosím vládním návrhem
zákona o dani z nemovitostí a o dani silniční.
Sejdeme se zde za 10 minut čtyři.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Vážené kolegyně a kolegové,
vrátíme se nyní k projednávání
bodu č. 10 našeho programu, což je
Vládní návrh zákona ČNR o dani
z nemovitostí, sněmovní tisky 659 a 752.
Vítám na naši schůzi pana ministra Špačka,
společný zpravodaj pan poslanec Jančáry
již zaujal své místo.
Tento bod jsme začali projednávat ve čtvrtek
dopoledne. Vedli jsme k němu rozpravu, která byla
ukončena. Poté jsme jednání přerušili.
Nyní přejdeme k závěrečným
slovům.
Než dám slovo panu ministru Špačkovi,
požádám ještě jednou pracovnice
Kanceláře, aby se pokusili přilákat
na projednávání tohoto důležitého
zákona kolegy a kolegyně, kteří jsou
v budově. Sumu pozměňovacích návrhů
jsme obdrželi jako podklad k předloženým
tiskům před několika hodinami.
Přejdeme k závěrečným slovům.
Dávám slovo ministru financí panu Špačkovi.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně a poslanci,
myslím, že po zhodnocení všech připomínek
je vidět, že se poslanci velmi pečlivě
návrhu věnovali. Podle mne většinu věcí
lze vyřešit. Některé je samozřejmě
třeba dořešit při hlasování.
Spíše se mi zdá problém, aby sněmovna
byla schopna usnášení, abychom mohli jednotlivé
pozměňovací návrhy buď odhlasovat,
nebo zamítnout. K jednotlivým věcem, kde
je potřeba širší výklad, k pozměňovacím
návrhům bych se vzal zvláštní
slovo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Domnívám se, že budeme muset požádat
pracovníky Kanceláře, aby vyslali signál
do míst, kde probíhá jednání
rozpočtového a kontrolního výboru.
Předám slovo společnému zpravodaji
panu poslanci Jančárymu.
Poslanec Julius Jančáry: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
obdrželi jste materiál, ve kterém jsou shrnuty
pozměňovací návrhy k tisku 659, k
vládnímu návrhu ČNR o dani z nemovitostí
ve znění tisku 752 společné zprávy
výborů. Tento materiál je uspořádán
podle paragrafů. Dříve, než začneme
hlasovat, opravte si, jak upozornil kolega Kalfus a kolegyně
Vorlová: ve společné zprávě
na str. 3 v § 11, v odst. 1 je skutečně chybně
uvedeno písm. c). Správně má být
písm. b). Je to technická záležitost.
K jednotlivým pozměňovacím návrhům.
Kolega Žák navrhl v odst. 1 v § 3 vynechat znění
"jejichž hranice v terénu neexistují,
neboť jsou sloučeny do větších
celků." Jedná se o situaci, ve které
jsou stanoveny případy, kdy poplatníkem daně
není vlastník, ale nájemce. Stanovisko rozpočtového
výboru i předkladatele k tomuto návrhu je
záporné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Můžeme hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 9.
Kdo je proti? 24.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím o další
návrh.
S technickou poznámkou se hlásí kolega Benda.
Poslanec Marek Benda: Může být ověřena
přítomnost ve sněmovně?
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Ano. Prosím, aby mi skrutátorky sdělily,
jaký je aktuální stav, co se týče
přítomnosti poslanců ve sněmovně.
84. Je to o 17 lidí méně, než je potřeba.
Požádal bych pracovnice Kanceláře, aby
se pokusily přivolat poslance a poslankyně. Rozpočtový
a kontrolní výbor v tomto okamžiku nezasedá,
ale zřejmě tráví chvíle zaslouženého
odpočinku někteří ve sněmovně,
někteří v jiné sněmovně.
Poslanec Jiří Payne: Žádám,
aby bylo hlasováno po částech. Jde o část
textu pozměňovacího návrhu s výjimkou
příspěvkových organizací. Smyslem
návrhu bylo zaměnit termín právnické
osoby, nikoliv rozšiřovat působnost.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Pak je však třeba, aby pan zpravodaj
přesně formuloval rozdělení pozměňovacího
návrhu a komentoval ho.
Poslanec Julius Jančáry: První část,
o které by se hlasovalo, by tudíž zněla
takto: pozemky ve vlastnictví státu nebo obce, ke
kterým mají právo hospodaření
nebo nájem rozpočtové organizace, založené
ústředními orgány státní
správy, okresním úřadem nebo obcí.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Jaké je vyjádření
předkladatele a garančního výboru?
Poslanec Julius Jančáry: Garanční
výbor to podrobně takto nepitval, ale sám
se domnívám, že je to možné.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Chce se k tomu pan ministr vyjádřit?
Ministr financí Karel Špaček: Zde se
jedná o složitou právní úpravu,
ke které zde mám celý právnický
rozbor. Doporučuji proto, abychom na chvíli přerušili
jednání, abych se mohl poradit s právníky.
Nerad bych uvedl dikci, která by nebyla zcela přesná.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Dámy a pánové, jde sice
o nepříjemnou situaci, ale domnívám
se, že několik sekund předkladateli zákona
musíme v tak důležitém okamžiku
poskytnout.
Vyzývám vás, abyste neopouštěli
sněmovnu a chvíli vyčkali.
Děkuji vám za pochopení.
(jednání přerušeno)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Do rozpravy se přihlásila
paní poslankyně Stiborová, připraví
se pan poslanec Payne.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, chtěla bych opravit
svůj pozměňovací návrh, který
jsem přednesla k § 12, odstavci 1 písm. b),
bodu 3.
Stahuji svůj pozměňovací návrh,
protože na základě toho, jak jsem ho formulovala,
by mohl být nepřehledně vykládán.
Doporučuji proto, aby § 12, odst. 1 písmeno
b) bod 3 zůstal tak, jak byl formulován. Dále
navrhuji, aby byl začleněn nový bod číslo
5 nebo 6, a to podle toho, jaké další pozměňovací
návrhy jsou předloženy. Tento bod doplněný
za návěstí u staveb, by zněl: "pro
individuální rekreaci a chat ve vlastnictví
držitelů průkazů ZTP a ZTP/P."
Tento návrh měním proto, že byl také
diskutován se členy rozpočtového a
kontrolního výboru s tím, že by byl
jak pro sněmovnu, tak i pro výklad zákona
logičtější. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Stiborové a předávám
slovo panu poslanci Paynovi.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, po krátké poradě
jsme dospěli k upřesněnému textu,
který by zněl: "pozemky ve vlastnictví
státu nebo obce, ke kterým mají právo
hospodaření nebo nájem ústřední
orgány státní správy, rozpočtové
organizace, zřízení ústředními
orgány státní správy, okresním
úřadem nebo obcí." Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, slyšeli jsme upřesnění
pozměňovacího návrhu.
Do rozpravy se dále hlásí paní poslankyně
Vorlová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, chci využít otevřené rozpravy
k tomu, abych vás požádala, abyste se podívali
na stránku, kterou jsem vám před chvílí
rozdala do lavic. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji poslankyni Vorlové. Hlásí
se pan poslanec Vlka a potom ještě jednou pan poslanec
Payne.
Poslanec Miloslav Vlk: Pane místopředsedo,
vážená sněmovno, dovolte mi, abych i
já upřesnil svůj pozměňovací
návrh. Týká se § 12 bodu b) u staveb
za druhé na dobu maximálně 15 let po změně
systému vytápění z pevných
paliv na vytápění plynem, elektřinou
a koksem atd.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Koks není pevné palivo, pane poslanče?
Poslanec Miloslav Vlk: Je, já jsem to tady na minulé
schůzi upřesnil, že koks je v podstatě
již dražší topení. Topení
koksem je dražší než elektřinou.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Já rozumím, ale zřejmě
bude třeba použít jinou formulaci vzhledem
k tomu, že koks těžko označíme
za jiné než pevné palivo.
Poslanec Miloslav Vlk: Doporučuji "pevných
paliv" škrtnout, na vytápění plynem,
elektřinou a koksem.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Příliš se v tom nevyznám a prosil
bych odborníky, aby mi pomohli. Ale pokud vynecháme
sousloví pevná paliva, pak to bude vlastně
znamenat, že když topím nějakým
jakýmkoliv médiem třeba plynem a změním
to na koks, tak se na mě bude vztahovat tato úleva
a to logiku nemá.
Poslanec Ivo Svoboda: Pevných paliv s výjimkou
koksu.
Poslanec Miloslav Vlk: Dobře, přebírám
návrh poslance Svobody - z pevných paliv s výjimkou
koksu. Děkuji. Tím by tam byl i koks zahrnut.
Poslanec Jiří Payne: Omlouvám se,
ale zapomněl jsem v § 9 odst. 1 písm. b) jsem
navrhoval obdobné znění. Návrh, který
jsem teď přednesl, by se vztahoval i na § 9 odst.
1 písm. b). Ve stejné dikci, jak jsem to přečetl.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za upřesnění, snažil jsem
se dávat pozor, ale nevím, jestli toto zaznamenal
pan společný zpravodaj. Zaznamenal, děkuji.
Hlásí se poslanec Květ.
Poslanec Jan Květ: Omlouvám se, ale
u těch paliv je stále jistý zmatek. Jsme
u § 12 odst. 1 písm. b). Položka 2 - "po
změně systému vytápění
z pevných paliv na vytápění plynem
a elektřinou". Souhlasím s tím, z pevných
paliv vyjmout koks a dřevo. Čili pevných
paliv s výjimkou koksu a dřeva. Anebo potom na systém
využívající obnovitelné energie
solární, větrné, biomasy a podobně.
Po změně vytápění z pevných
paliv s výjimkou koksu a dřeva na vytápění
plynem a elektřinou nebo na systém využívající
obnovitelné energie solární, větrné,
biomasy a podobně. Protože koks a dřevo jsou
ekologicky únosná paliva. Zbývá uhlí,
ale by bylo lépe se tomu vyhnout, protože i rašelina,
brikety - pálení rašeliny je považováno
za nesprávné využívání
přírodních zdrojů. Navrhoval bych
tedy, jak jsem to řekl: "z pevných paliv s
výjimkou koksu a dřeva na vytápění
plynem a elektřinou atd." a za "větrné"
doplnit "biomasy". Tím by to snad bylo vyřešeno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Požádal bych ještě o předání
písemného pozměňovacího návrhu.
S faktickou poznámkou se hlásí pan ministr
Špaček.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Chtěl bych upozornit, že tyto daně budou
vybírat finanční úřady. Jde
o to, aby to vůbec mohli posoudit. Například
někdo si udělá větrník na výrobu
elektřiny, ale samozřejmě mimo to musí
ještě topit nějakým jiným médiem,
protože mu to nebude stačit. A kde je teď hranice
a kolik korun má dostat a kdo má být osvobozen.
Myslím, že je to přílišná
komplikace tohoto zákona. Musíme mít také
na mysli to, že tyto daně se musí skutečně
vybrat přesně a každý musí vědět,
kolik má platit nebo z čeho je osvobozen. Nemůžeme
to nechat úplně na volných úvahách.
Doporučoval bych původní znění
dokonce mně osobně se nezdá ani koks.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Špačkovi. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu
tak není, rozpravu končím. Doufám,
že pan společný zpravodaj obdržel písemně
i nové pozměňovací návrhy a
předávám mu slovo.
Poslanec Julius Jančáry: Děkuji. Budeme
tedy hlasovat o návrhu pana poslance Payna a sice o znění
§ 4 odst. 1 písm. b). Pozemky ve vlastnictví
státu nebo obce, ke kterým mají právo
hospodaření nebo nájem ústřední
orgány státní správy, rozpočtové
organizace zřízené ústředními
orgány státní správy, okresním
úřadem nebo obcí. Je to text, který
byl konzultován s předkladatelem souhlasně.