Pondělí 4. května 1992

Následuje § 4, který je také novým a pojednává o financování Akademie. Pod § 4 by byl nadpis "financování Akademie".

Navrhuji, aby odstavec 1 zněl: Akademie je financována z rozpočtu České republiky.

Odstavec druhý: Akademie může pro svou činnost získávat finanční prostředky i z jiných zdrojů. Toto je také analogie z vysokoškolského zákona.

Následuje část druhá s podnadpisem "orgány Akademie".

§ 5: orgány Akademie jsou: a) akademický sněm, legislativní zkratka dále jen sněm; b) akademická rada, dále jen rada; c) prezident Akademie, dále jen prezident; d) vědecká rada Akademie, dále jen vědecká rada; e) kontrolní komise.

Zde dochází tudíž k přejmenování ředitele Akademie na prezidenta Akademie a vytváří se nový orgán Akademie, a to kontrolní komise. Domníváme se, že je třeba dbát na dostatečné zajištění kontrolních mechanismů.

Naopak je vypuštěn institut předsednictva, který se zdá být nadbytečný, a rada Akademie si sama může zřídit takovouto operativní jednotku tím, že pověří některé své členy určitými funkcemi. Je to i uvedeno i ve druhé části společné zprávy, kde také bylo navrhováno, aby předsednictvo rady Akademie bylo vypuštěno.

Následuje nadpis "sněm" a § 6.

Odstavec 1: sněm je nejvyšším orgánem akademie.

Odstavec 2: sněm tvoří: a) ředitelé ústavů, b) volení zástupci ústavů, c) další členové, zejména z řad významných domácích a zahraničních vědců, představitelů vysokých škol, zástupců ústředních orgánů státní správy, podnikatelských a bankovních kruhů.

Odstavec 3: funkční období sněmu je čtyřleté.

Odstavec 4: sněm svolává prezident podle potřeby, nejméně však dvakrát za rok. Prezident sněm svolá vždy, požádá-li o to alespoň jedna pětina členů sněmu.

V odstavci 4. dochází tudíž ke změně, že sněm svolává prezident a nikoliv rada. Zdá se nám, že prezident, jako monokratický orgán je schopen svolání sněmu provést, zatímco rada, ačkoliv jsou splněny podmínky pro svolání, tzn. že jedna pětina žádá o svolání, by například nemusela odhlasovat toto svolání a museli bychom šetřit nějaké sistační pravomoci, což by u téměř nejvyššího orgánu bylo komplikované.

Z tohoto důvodu se zdá být účelnější, aby sněm svolával prezident.

V odstavci 3. vypouštíme, týká se to funkčního období sněmu, část, která je ve společné zprávě, o tom, že by mohlo být stanoveno jinak. Je zde odkaz na závěrečná ustanovení, která v tomto návrhu jsou pojata poněkud jinak. Není tudíž třeba, aby v odstavci 3 bylo pokračování.

Následuje § 7, odstavec 1.: sněm a) schvaluje návrh statutu Akademie, b) schvaluje výroční zprávu o činnosti Akademie, c) schvaluje rozpočet a závěrečný účet Akademie, d) schvaluje rozdělení finančních prostředků ústavům, pokud nejsou účelově vázány, e) zakládá ústavy a schvaluje jejich statut, f) navrhuje předsednictvu ČNR kandidáta na prezidenta, g) volí a odvolává viceprezidenty a další členy rady na základě návrhů ústavů, h) rozhoduje o dalších věcech, které mu vyhradí statut.

Tato ustanovení jsou velice analogická tomu, co bylo uvedeno ve společné zprávě, a liší se pouze formulačně.

Následuje nový odstavec 2: ve věcech uvedených v odstavci 1 písm. f) a g) se sněm usnáší tajným hlasováním.

Vysvětlení: jedná se o návrh na prezidenta Akademie a na viceprezidenta. Domníváme se, že zákon by tady měl stanovit už i formu hlasování, že hlasování je tajné, aby byla skutečně zajištěna demokracie uvnitř tohoto orgánu.

Následuje nadpis "rada" a § 8.

Odstavec 1: rada je výkonným orgánem Akademie a je odpovědná sněmu.

Odstavec 2: radu tvoří prezident, viceprezidenti a další členové rady, volení ze členů sněmu na základě návrhů ústavů. Předseda vědecké rady je členem rady s hlasem poradním.

Odstavec 3: funkční období rady je 4 roky. Člen rady může být do této funkce volen nejvýše 2 po sobě jdoucí období.

V odst. 2 dochází ke změně, že předseda vědecké rady je členem rady akademie, ovšem pouze s hlasem poradním. Jestliže totiž tak, jak je to uvedeno i ve společné zprávě, vědecká rada má být poradním orgánem, pak i předseda by měl mít hlas poradní. Je to jen důsledné promítnutí tohoto ustanovení ze společné zprávy do textu zákona.

Následuje § 9 odst. 1. Rada zejména a) předkládá sněmu zprávy a návrhy projednání a provádí jeho usnesení, b) návrh vědeckých rad ústavů jmenuje a odvolává ředitele ústavu, c) řídí mezi zasedáními sněmu běžnou činnost akademie, d) předkládá sněmu návrh výroční zprávy o činnosti akademie, e) předkládá sněmu návrh rozpočtu a závěrečný účet akademie.

Následuje odst. 2 - Otázky vědní politiky akademie je rada povinna projednat s vědeckou radou. Z ustanovení § 9 jsou analogická ve společné zprávě, došlo jenom k drobné změně v pravomocích sněmu a důsledek se promítá do tohoto paragrafu.

Následuje § 10 s nadpisem prezident.

Odst. 1 - Statutárním orgánem akademie je prezident.

Odst. 2 - Prezident akademie předsedá zasedání sněmu a rady.

Vysvětlení - Zase dochází k drobným odlišnostem od společné zprávy. Z toho, že statutárním orgánem je prezident, vyplývá i to, že jedná, tudíž toto ustanovení by bylo nadbytečné.

Následuje § 11 a nadpis viceprezident, který je nový.

Tento § zní: viceprezidenti zastupují prezidenta v době jeho nepřítomnosti nebo jsou-li jím pověřeni.

Následuje § 12 s nadpisem vědecká rada.

Odst. 1 - Vědecká rada je stálým poradním orgánem rady ve věcech přípravy a realizace vědní politiky akademie.

Odst. 2 - Vědeckou radu tvoří a) volení zástupci vědeckých rad ústavů, b) další členové vědecké rady, zejména zástupci vysokých škol a dalších vědeckých institucí a významní vědci ze zahraničí.

Odst. 3 - Funkční období vědecké rady je 4 roky.

Odst. 4 - Vědecká rada volí ze svého středu předsedu vědecké rady.

Odst. 5 - Vědeckou radu svolává předseda vědecké rady.

K tomu zase odůvodnění. V odst. 2 písm. b) tohoto návrhu dochází k nepatrné změně a sice v tom smyslu, že zástupci vysokých škol a zahraničních vědců a podobně nejsou povinně členy vědecké rady, ale výčet se stává pouze demonstrativní.

Následuje § 13 s nadpisem kontrolní komise. Tento paragraf je nový. Odst. 1 - Kontrolní komise má devět členů.

Odst. 2 - Kontrolní komisi volí Česká národní rada.

Odst. 3 - Kontrolní komise prověřuje, zda činnost akademie a ústavů je v souladu s obecně závaznými právními předpisy, statutem akademie, popřípadě příslušným statutem ústavu, přezkoumává hospodaření akademie a ústavů z hlediska účelnosti a hospodárnosti. K tomu vysvětlení. Komise má obdobné postavení jako kontrolní komise, jako dozorčí rada u některých fondů nebo některých dalších institucí veřejno-právních, které se zde zákony zřizovaly.

Následuje § 14 s nadpisem statut akademie.

Odst. 1 - Statut akademie schvaluje Česká národní rada na návrh sněmu.

Odst. 2 - Statut akademie stanoví a) počet členů sněmu rady a vědecké rady, b) pravidla jednání a usnášení orgánů akademie, c) způsob volby popřípadě jmenování i odvolání členů sněmu, d) způsob volby členů rady a vědecké rady, e) způsob volby kandidáta na prezidenta a způsob přijetí návrhu na jeho odvolání, f) práva a povinnosti prezidenta, viceprezidentů a členů rady, g) podrobnosti o organizaci a hospodaření akademie.

Následuje odst. 3 - Akademie se registruje na základě statutu akademie u rejstříkového soudu. Zde v § 14 dochází k přesnější specifikaci toho, co by mělo být obsaženo ve statutu a opět inspirací k těmto ustanovením byl vysokoškolský zákon.

Následuje část III. a nadpis ústavy.

§ 15 odst. 1 - Ústavy jsou právnickými osobami.

Odst. 2 - Ústavy ručí za své závazky do výše svého jmění.

Odst. 3 - Úkolem ústavu je vědecké bádání, výzkum, zvyšování úrovně poznání a vzdělanosti, přispívat k zvyšování vědecké, technické a hospodářské úrovně České republiky. Přitom navazují na celosvětový vývoj vědy, rozvíjejí mezinárodní spolupráci v oblasti vědy, získávají, zpracovávají a rozšiřují vědecké informace, poskytují vědecké posudky, stanoviska a doporučení.

Odst. 4 - Ústavy spolupracují s vysokými školami, zejména tím, že přispívají k výuce studentů, uskutečňují postgraduální studium a vychovávají vědecké pracovníky.

Následuje § 16 nadepsaný financování ústavů.

Odst. 1 - Ústavy jsou financovány z rozpočtu akademie.

Odst. 2 - Ústavy mohou pro svoji činnost získávat finanční prostředky i z jiných zdrojů. Vysvětlení k tomuto - celý tento systém právnických osob, to je právnická osoba akademie a právnické osoby ústavy akademie jsou provázány jednak organizační strukturou danou statuty a jednak finančními prostředky. Ústavy akademie jsou napojeny na rozpočet akademie a akademie je financována z rozpočtu České republiky.

Následuje § 17.

Odst. 1 - Statutárním orgánem je ředitel ústavu. Legislativní zkratka dále jen ředitel.

Odst. 2 - Ředitel předem projedná s vědeckou radou ústavu zaměření činnosti a organizaci ústavu.

Odst. 3 - Ředitele jmenuje a odvolává rada na návrh vědecké rady ústavu.

Následuje § 18 - vědecká rada ústavu.

Odst. 1 - Vědecká rada ústavu je stálým poradním orgánem ředitele ústavu.

Odst. 2 - Vědecká rada je volena shromážděním vědeckých pracovníků ústavu.

Odst. 3 - Vědecká rada se vyjadřuje k činnosti a organizaci ústavu a ke koncepčním otázkám jeho řízení a rozvoje.

Odst. 4 - Vědecká rada podává návrh radě na jmenování a odvolání ředitele ústavu.

Odst. 5 - Vědecká rada ústavu volí své zástupce ve vědecké radě.

Odst. 6 - Činnost vědecké rady ústavu řídí předseda volený vědeckou radou ústavu z jejich členů.

Následuje § 19 - statut ústavu. Tento paragraf opět je rozvedení podrobnější specifikací toho, co musí obsahovat statut akademie.

Odst. 1 - Statut ústavu schvaluje sněm na návrh rady.

Odst. 2 - Statut ústavu stanoví a) podrobnosti o organizaci a hospodaření ústavu, b) počet členů vědecké rady ústavu, c) pravidla jednání a usnášení vědecké rady, d) způsob volby popřípadě jmenování a odvolání členů vědecké rady ústavu, e) práva a povinnosti ředitele ústavu, f) délku funkčního období ředitele a vědecké rady ústavu, g) okruh pracovníků, kteří mohou být zvoleni do vědecké rady ústavu, h) způsob zániku a likvidace ústavu, majetková a jiná práva po skončení likvidace přecházejí na akademii, která je převede na vládu České republiky, i) výše základního jmění ústavu.

Následuje odst. 3 - Ústav se registruje na základě statutu ústavu u rejstříkového soudu. Zde bych snad měl vysvětlit otázku majetkových práv. Majetek - jak už jsem říkal na začátku - by měl z federace přejít na republiku a správu majetku by měla převzít vláda. Postupnou transformací budou jednotlivé ústavy předávány do akademie na základě jakýchsi privatizačních projektů. Určitá část majetku akademie by ovšem neměla přejít do nově zřizované České akademie, ale měla by být privatizována podle normálních privatizačních zákonů.

Jiná část majetku by měla přímo přejít k vysokým školám. Tento model transformace umožňuje všechny tyto procesy plynule provádět.

A ustanovení v písmenu "h" odst. 2 právě umožňuje, aby bylo možno i některá pracoviště, některé ústavy akademie, převést ještě zpětně např. k vysokým školám.

Samozřejmě registrace u rejstříkového soudu je z důvodu právní jistoty třetích osob, které budou s akademií uzavírat smlouvy, aby měly jistotu do jaké míry ručí tato právnická osoba za závazky.

Statut podle tohoto návrhu obsahuje všechno potřebné, tak jak to stanoví obchodní zákoník, všechny potřebné podmínky pro registraci u rejstříkového soudu.

Následuje poslední a závěrečná část čtvrtá a nadpis "Ustanovení předchodná a závěrečná".

§ 20: "Vláda České republiky může na základě návrhu prezidenta převést vlastnictví státu k některým věcem, jakož i další majetková práva a závazky s nimi související na ústav". Toto je vlastně jeden z nejpodstatnějších paragrafů a to je transformační formulace, na základě které bude docházet k předávání vlastnictví akademie z pravomoci výkonné moci vlády ČR - na nově zřízení právní subjekt, který může hned v červenci začít připravovat tyto projekty tak, aby jakmile majetek dostane Česká republika od federace, aby okamžitě mohl být zahájen proces transformace podle § 20.

Následuje předposlední § 21:

"Do doby řádného jmenování prezidenta podle tohoto zákona jmenuje prezidenta předsednictvo ČNR na návrh vlády ČR." Zde bych chtěl připomenou, že vláda má svůj poradní orgán pro vědeckou činnost a kromě toho jsme dnes dopoledne schválili zákon o grantové agentuře, kde vlastně vzniká přesněji stanovený nový poradní orgán vlády pro vědeckou činnost, tzn. že vláda by měla být schopná dát kvalifikovaný návrh na prezidenta akademie.

A závěrečný § 22 by zněl:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení."

To jsou všechny pozměňovací návrhy, které jsem chtěl přednést. Omlouvám se, že jsem takto zdržoval, ale náš výbor neprojednával tento sněmovní tisk, a proto jsem měl příležitost přednést své návrhy až na plénu. i

Děkuji za vaši trpělivost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Paynovi. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslance Lom.

Poslanec Petr Lom: Vážený pane místopředsedo ČNR, vážené poslankyně, vážení poslanci, vývoj, kterým se ubírá zákon o akademii, svědčí o nesmírné zodpovědnosti českého zákonodárného sboru, který chápe úlohu akademie jako úlohu nejvyššího vědeckého orgánu, na který může být každý národ právem hrdý.

Domnívám se, že bych měl vznést jeden pozměňovací návrh, který se týká jenom jedné části tohoto návrhu zákona, a to postgraduálního studia.

Postgraduální čili postpromoční studium po ukončení vysoké školy bylo zakotveno v zákonu o vysokých školách, byl to, pokud se nemýlím, jeden z posledních zákonů, který jsme v kooptovaném období ČNR do června 1990 přijímali. Tam tento termín není jasně vymezen a už při příjímání tohoto zákona byl zdrojem debat a kontroverzních názorů.

Pokud rozumíme postgraduálním studiem studium doktorandské, které zakončuje v bezprostřední návaznosti studium, např. titul Juris Utriusque Doctor po ukončení právního směru, tak je to něco jiného, než když chápeme postgraduální studium jako výchovu, jako vědecký úkol, jako vědeckou práci na kterémkoliv pracovišti, a je to zase jiné postgraduální studium, které se končí např. u škol lékařského směru specializací oboru.

Proto aby nedocházelo k vzájemným míšením těchto pojmů, protože jsem si jist, že zákonodárce měl při tvorbě tohoto odstavce na mysli určitý druh tohoto postgraduálního studia, navrhuji, aby tam nebylo v § 13 původní verze tisku 667, která je stejná i ve znění společné zprávy pod písmenem"e" - "uskutečňuje postgraduální studium, protože tím vzniká určitá obligace, určitá povinnost a jsou celé řády postgraduálního studia, které pracoviště akademie uskutečnit nemůže.

Navrhuji tedy, aby text návrhu § 13 písmene "e" zněl:

"Ve spolupráci s vysokými školami se podílí na postgraduálním studiu a výchově vědeckých pracovníků".

Domnívám se, že tato formulace je průchodnější a že umožní všem pracovištím akademie, aby tuto výchovu dělala, protože kdyby bylo "uskutečnění", tak to naráží na praktické problémy, protože my jsem v zákonu 220 o lékařské, farmaceutické a stomatologické komoře zakotvili v § 2, že se komora vyjadřuje k podmínkám a způsobu dalšího vzdělávání lékařů, stomatologů a lékárníků, čili také svým způsobem toto uskutečňování postgraduální výchovy ovlivňuje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP