Nyní bych požádal pana společného
zpravodaje, pana poslance Ježka, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
na začátku mého zpravodajského vystoupení
bych s ohledem na jedno naše usnesení chtěl
sdělit, že jsem byl zaměstnancem ČSAV
v letech 1977 - 1990. Pohyboval jsem se tam kdesi na pomezí
geografie, demografie a sociologie, vím tedy dost o tom,
jak byla akademie věd řízena ústředním
výborem KSČ, vím dost o tom, jak v těchto
poměrech vypadaly vztahy mezi vysokými školami
a akademií věd. Mohu vám říci,
že často v akademii věd se kádrovalo
mnohem méně, než na vysokých školách
podle zásady "pod svícnem bývá
největší tma".
Musím se začátkem zpravodajské zprávy
zmínit o určitých souvislostech tohoto návrhu
zákona, který, i když je předkládán
skupinou poslanců, vychází z plánu
legislativní práce vlády, vychází
z vládního návrhu zásad tohoto zákona,
vznikl v úzké návaznosti na návrh
zákona ČNR o Vědě a technologiích
s využitím našich i zahraničních
zkušeností.
Zásady obou těchto zákonů vycházejí
ze současného stavu organizace vědecké
činnosti v České republice a umožňují
postupnou transformaci institucionálně oddělených
oblastí základního výzkumu, aplikovaného
výzkumu a vzdělávání ve vzájemně
propojenou soustavu, která - doufejme - využije potencionálu
akademie věd, vysokých škol a resortních
ústavů v oblasti vědecké činnosti
a vzdělávání.
Příkladem pro navrhovatele byla především
Společnost Maxe Plancka ve Spolkové republice Německo,
jejíž organizační uspořádání
je založeno na otevřeném systému, na
vědecké individualitě, na úzké
spolupráci s vysokými školami a na využívání
rozmanitých zdrojů financování.
Účelem navrhovaného zákona o Akademii
věd České republiky je vytvoření
legislativního prostředí pro pokračování
v transformaci akademie věd.
Jde o to zejména odstranit asymetrický model ČSAV
- Slovenská akademie věd. Možná, že
se nám tento zákon bude hodit v případě
přijetí deklarace o svrchovanosti Slovenska, v případě
vyhlášení slovenské ústavy. Jde
o to, že nyní existuje pouze Československá
akademie věd, Česká akademie věd neexistuje.
Kdysi začínala málem existovat na začátku
70. let, ale nebylo možno v této tendenci pokračovat.
Další účel spočívá
ve vytváření personální unie
ve vědě a výuce, usnadnění
úsilí spolupráce akademie věd a vysokých
škol, např. při zřizování
společných pracovišť. Jde o to dokončit
transformaci akademie věd v otevřenou soustavu vědeckých
pracovišť, kde bude významným prostředkem
konkurenční prostředí a systém
účelového financování vytvořený
zákonem o vědě a technologiích. Důležité
je umožnit i svobodnou soutěž vědeckých
projektů, umožnit růst těm nejlepším
týmům vědců i růst vyhraněných
vědeckých osobností. V neposlední
řadě jde také o to zabránit úniku
mozků, který by mohl významně naši
kapacitu v tomto oboru zhoršit. Dále je zapotřebí
upozornit i na dlouholetou tradici, kterou tato instituce má,
na kterou přece jenom navazuje. Existovala zde Královská
česká společnost nauk, Česká
akademie věd a umění a dovoluji si upozornit,
že dvoustého výročí vzniku Královské
české společnosti nauk nebylo nikterak významně
vzpomenuto.
V zájmu odstranění minulosti provedla akademie
věd od listopadu 1989 celou řadu kroků, na
které by bylo rozumné upozornit. Došlo k oddělení
souboru ústavů od sboru akademiků, došlo
ke snížení centrální administrativy
o 50 %. Ten centralistický model byl významně
oslaben. Došlo k selektivnímu snížení
počtu pracovníků akademie věd k 1.
1. 1992 o 30 %, ve srovnání s rokem 1989, tzn. z
13 896 na 9729 osob. Byla vybudována interní grantová
agentura akademie, která koordinuje zhruba 35 % vědecké
kapacity akademie věd.
Bylo zahájeno systematické hodnocení vědeckých
pracovišť podle mezinárodně uznávaných
kritérií. Toto hodnocení slouží
k regulaci institucionálních prostředků,
poskytovaných jednotlivým pracovištím.
Znamená to, že návrh zákona, který
je vám předkládán, má umožnit
pokračovat v této transformaci.
Společná zpráva příslušných
výborů České národní
rady k návrhu výboru ČNR pro vědu,
vzdělání a kulturu na vydání
zákona České národní rady o
České akademii věd, tisk. č. 667,
je vám předkládána ve zvláštní
podobě. Je rozdělena na dvě části.
První část obsahuje znění společné
zprávy, totožné s návrhem celého
zákona podle verze, jak ji vypracoval ústavně
právní výbor. Druhou část tvoří
běžně uspořádaná společná
zpráva, kde jsou uvedeny pozměňovací
návrhy k předloženému návrhu
zákona, k návrhu předloženého
výborem ČNR pro vědu, vzdělání
a kulturu.
Já, jako společný zpravodaj po poradě
se zpravodaji výborů, kteří tento
zákon projednávali, musím navrhnout následující
postup. Jde o to, že dost dobře by bylo neracionální
projednávat obě dvě části společné
zprávy. S ostatními zpravodaji jsme se dohodli,
že navrhnu, abychom hlasováním rozhodli, zda
budeme projednávat znění první části
společné zprávy, která obsahuje celý
návrh zákona a nebo část druhou společné
zprávy. Jako zpravodajové jsme se dohodli, že
vám doporučujeme, abychom za základ projednávání
vzali část první, protože tato část
společné zprávy také lépe navazuje
na schválené zásady tohoto zákona,
na zásady schválené vládou.
Domnívám se, že bychom měli v plénu
hlasováním rozhodnout o tomto postupu. A potom zahájit
všeobecnou rozpravu k předložené společné
zprávě, k tisku 761.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ježkovi, než zahájím
rozpravu, měli bychom rozhodnout hlasováním
o tom, jak budeme pojímat tisky, které máme
předloženy.
Kdo je pro přijetí toho, vlastně procedurálního
návrhu, bude to spíš orientační
hlasování, jak ho přednesl pan poslanec Ježek,
ať zvedne ruku. 72.
Děkuji. Kdo je proti? Nikdo.
Děkuji. Tento návrh byl přijat.
Nyní se o slovo přihlásil pan místopředseda
vlády. Já mu ho v souladu s jednacím řádem
ihned uděluji.
Místopředseda vlády ČR Antonín
Baudyš: Vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové poslanci. Pokud jde o podmínky
k rozvoji vědy a techniky a o způsob orientování
vývoje technologií, je již dlouhá léta
zřejmé, že tento je třeba zásadně
změnit. Je třeba zásadně změnit
strukturu vědní základny. Transformace by
měla definitivně ukončit období nejistoty
a stát se základem pro vytvoření odpovídajících
podmínek pro práci nezanedbatelného počtu
kvalitních jednotlivců i skupin. Je třeba,
aby se tato reforma odvíjela zdola nahoru, pokud jde o
náplň a hodnocení a shora dolů, pokud
jde o organizační a legislativní rámec.
Už dnes existují doklady o úsilí vytvořit
střediska výzkumu, která by existovala mimo
rámec univerzit, akademie i resortních výzkumných
ústavů. Pozitivní dovršení tohoto
úsilí by znamenalo významný příspěvek
k pluralitní povaze výzkumu. V průběhu
transformace by měly být dnešní ústavy,
dnešní Československé akademie věd,
stejně jako i všechna ostatní pracoviště,
zařazeny do jedné z těchto kategorií:
a) ústavy, které by po transformaci měly
být zachovány jako samostatné ústavy
vědního výzkumu. Patrně často
bude žádoucí slučování
ústavů nebo vyčlenění pracovních
skupin, větší ústavy by měly
podporovat zejména interdisciplinární vědeckou
práci a kromě toho by měly existovat menší
skupiny kolem vynikajících odborníků,
pokud nemohou být ustaveny v rámci vysoké
školy nebo ve spolupráci s ní. Tyto skupiny
by ovšem nebyly trvalými institucemi;
b) pracovní skupiny nebo ústavy, které mohou
být společnými pracovišti vysoké
školy a organizace či sdružení ústavů
základního vědeckého výzkumu.
Tato společná pracoviště by byla částečně
financována prostřednictvím sdružení
ústavů a částečně vysokou
školou. Koncepce výzkumu a jeho realizace by byly
schvalovány oběma institucemi. Úzká
spolupráce mezi vysokou školou a výzkumným
pracovištěm by byla umožněna institucionálně;
c) pracoviště nebo jejich části, která
by měla přímo přejít na vysokou
školu.
Za d) - Pracoviště, nebo jejich části,
pro které vzhledem k jejich výzkumu převážně
aplikovaného charakteru je výhodnější
financování z jiných zdrojů, než
jen ze státních prostředků na vědu,
což v podstatě znamená převést
na komerční bázi.
Za e) - pracoviště provádějící
strategicky cílený výzkum nebo další
náročné programy jejichž budoucí
úspěšný rozvoj je vzhledem k finanční
náročnosti nemyslitelný bez adresné
podpory vládou. Taková pracoviště by
se mohla přetvořit na státní, případně
federální výzkumná střediska
zakládaná na přísně výběrovém
principu.
Pracoviště základního vědního
výzkumu se sdružují do větších
celků sdružených společnou střešní
organizací. Takovou střešní organizací,
v budoucnosti jistě ne jedinou by měla být
ve smyslu předkládaného zákona také
budoucí Česká akademie věd, chcete-li
Národní vědecké sdružení.
Detailní organizační struktura je sice velmi
důležitá pro optimální fungování,
ale závažnější jsou následující
dva základní aspekty. Především
to musí být sdružení velmi volná,
neboť konkrétní vědecká práce
je závislá především na úrovni
pracovišť, která musí být do značné
míry autonomní a na kvalitě jednotlivých
pracovních skupin. Kromě toho by však střešní
organizace jako přímý příjemce
státní finanční podpory měla
mít navíc grémium zastupující
širší společenské zájmy.
Mezi popsaným a současným stavem naší
vědeckovýzkumné základny evidentně
neexistuje spojitý přechod. Vláda je přesvědčena,
že předkládaný zákon jako první
krok ke komplexní transformaci je v souladu s potřebou
variability struktury vědeckých institucí
a vyjadřuje se k rigidním strukturám. Předkládaný
zákon o České akademii věd výše
řečené umožňuje.
Je však zřejmé, že zákonem o ČAV
není vyčerpána problematika vytvoření
žádoucího legislativního prostředí
pro podporu rozvoje vědy, vzdělanosti a orientace
vývoje technologie. Tento zákon je však spolu
se zákonem o vědě a technologiích
nezbytným prvním krokem ke komplexní transformaci
organizačních norem vědeckých institucí
a finanční podpory bádání a
orientace vývoje technologie. Proto zákon o ČSV
a zákon o vědě a technologiích, jehož
základem je agentová agentura a koordinační
rada, je nutno chápat jednotně.
V budoucnu musí být věda a technika vedle
politiky a ekonomiky i u nás určující
silou společenské dynamiky. K transformaci vědy
je potřeba proto přistupovat jako k reformě
jednoho z podstatných subsystémů tržně
orientované společnosti, který zabezpečí
budoucí konkurenční schopnost našeho
hospodářství a náležitou kulturní
úroveň naší společnosti v procesu
integrace Československa do Evropy. Je zřejmé,
že celý proces transformace bude časově
náročný a rozhodně ne jednoduchý.
Je vázán na vznik legislativního rámce
a na podporu vládních orgánů. Bez
těchto dvou momentů by zřejmě nemělo
smysl o něm ani uvažovat. To by ale znamenalo nechat
vědu na pospas nejistotě a nevypočitatelným
ekonomickým tlakům, které by mohly vést
k úniku mozků a především ke
ztrátě zájmu mladé generace se všemi
negativními důsledky pro naši budoucnost.
Závěrem chci poděkovat vážené
sněmovně, jednak za schválení zákona
o vědě a technologii a chci také poděkovat
všem, kteří přispěli k vypracování
společného zákona o ČSV a projevili
zájem i o jeho výsledné dopracování
a znění.
Chtěl bych pouze požádat váženou
sněmovnu o schválení zákona o ČAV
tak, aby celková koncepce a struktura nevybočila
z vládních zásad zákona, což
si myslím, pokud jsem správně informován,
že ani po celé řadě připomínek,
které zde odezní, nehrozí. Věřím,
že tyto připomínky povedou podle mého
názoru k dalšímu zpřesnění
textu. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi české
vlády. Otevírám rozpravu, do které
se jako první písemně přihlásil
pan poslanec Payne, kterému předávám
slovo.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
pane místopředsedo, dámy a pánové,
domnívám se, že věda je nejen podstatnou
součástí tržní ekonomiky, ale
i jedním z pilířů demokratického
systému. Demokracie stojí také na tom, že
je zajištěna svoboda bádání a
že jsou pro ni zajištěny také příslušné
podmínky.
Chtěl bych přednést poměrně
rozsáhlejší pozměňovací
návrhy k předloženým textům,
které se podle mého názoru více blíží
zásadám a pojetí, které reprezentuje
vláda, zejména jsme to slyšeli ve zprávě
pana místopředsedy.
Jednou z těchto změn je, že akademie by měla
být právnickou osobou jako takovou, neměla
by být vedena jako orgán státní správy.
To podle mého názoru zajišťuje daleko
větší svobodu pro vědecké bádání
než instituce, která je součástí
státní správy. Takováto právnická
osoba, která by se zřídila zákonem
by byla příjemcem dotací z rozpočtu
České republiky.
Druhá změna spočívá v tom,
že statut akademie by měla schvalovat ČNR.
Je to analogické, jako třeba statuty některých
fondů nebo Rady televizního vysílání,
které také schvaluje ČNR.
Za třetí - u některých orgánů
navrhuji změnit název, například místo
předseda akademie navrhuji prezident akademie. Jestliže
máme prezidenty různých komor, myslím
si, že i akademie by mohla mít prezidenta.
Další změnou je, že i jednotlivé
ústavy, pracoviště akademie by měly
být právnickými osobami. Myslím si,
že k tomu, aby vědci mohli skutečně
svobodně vykonávat své poslání,
musí mít možnost bez zásahu zvenčí
rozhodovat o tom, kudy se vývoj výzkumu bude ubírat.
Čtvrtá změna se snaží řešit
problém majetku ČSAV, který dosud není
svěřen do působnosti ČR. Tato věc
je legislativně komplikovaná. Tyto návrhy
vycházejí z představy, že neříká-li
zákon nic, potom majetek za republiku přebírá
vláda ČR. V těchto návrzích
je zvláštní transformační ustanovení,
jakým způsobem dojde k transformaci akademie. Domníváme
se, že tento způsob transformace, kterou někteří
zástupci akademie odhadují, že bude trvat několik
let, je daleko praktičtější a je to
analogie toho, jako když provádíme ekonomickou
reformu. Víme sice, jaký je cílový
stav, ale transformace probíhá podle zvláštního
režimu.
Poslední výhodou této koncepce je, že
účinnost zákona může být
hned dnem vyhlášení, tudíž neprodleně
jakmile zákon vyjde ve Sbírce, je možno zahájit
přípravy pro transformaci a celý proces se
tím urychlí.
Začnu přednášet pozměňovací
návrhy a pokusím se každý oddíl
odůvodnit.
Zákon by měl být uvozen slovy: "ČNR
se usnesla na tomto zákoně" a následovala
by preambule, která v dosavadním textu nebyla. Vzhledem
k tomu, že se domnívám, že vědecká
činnost je záležitostí, která
by měla mít zvláště důstojné
postavení, navrhuji, aby zákon měl preambuli,
která by zněla takto:
"Posláním akademie věd ČR je
rozvíjet vědecké poznatky na základě
tvůrčího vědeckého bádání."
V duchu národních a všelidských, vědeckých,
humanitních a demokratických tradic nese zvláštní
zodpovědnost za rozvoj vzdělanosti a vědeckého
poznání jako součást kultury celé
společnosti a současně tak přispívá
ke zvyšování vědecké, technické
a hospodářské úrovně společnosti.
Přitom navazuje na celosvětový vývoj
vědeckého poznání.
Následuje část první s nadpisem "Základní
ustanovení".
§ 1: Zřizuje se Akademie věd České
republiky, legislativní zkratka dále jen "akademie".
Akademie je právnickou osobou, sídlem Akademie je
hlavní město Praha. Akademie ručí
za své závazky do výše svého
jmění.
První odstavec je více méně analogií
dosavadního návrhu. Jediným zpřesněním
je, že o Praze opět hovoříme jako o
hlavním městě Praze, tak jak je v zákoně
ustanoveno.
Druhý odstavec vychází ze změny, že
Akademie je právnickou osobou. Pokud nějaký
subjekt je označen za právnickou osobu a neříká-li
se o jakou, jedná se o veřejnou obchodní
společnost, kde členové ručí
za závazky i svým soukromým jměním.
Odstavec 2 tedy doplňuje ustanovení, že se
jedná o právnickou osobu v tom smyslu, že Akademie
ručí pouze do výše jmění
Akademie. Znamená to, že vědci nebudou ručit
za závazky Akademie svým osobním majetkem.
Zdá se nám, že tento typ právnické
osoby je ideální pro zabezpečení akademické
svobody vědců.
§ 2: Posláním Akademie je vytváření
podmínek pro zvýšení úrovně
poznání a vzdělanosti a pro uskutečňování
vědeckého výzkumu a bádání.
Tento paragraf je analogický paragrafu 2, který
je ve druhé části společné
zprávy. Zároveň ovšem specifikuje úkol,
který má Akademie plnit.
§ 3 představuje nový oddíl o akademických
právech a svobodách. Zde se návrh přidržuje
volně zákona o vysokých školách,
kde také je zaručena akademická svoboda vysokoškolským
pracovníkům.
§ 3 má podnadpis "práva a svobody"
a odstavec 1 zní: vědeckým pracovníkům,
zde by byl odkaz 1, Akademie a ústavu Akademie, legislativní
zkratka dále jen "ústav", se zaručuje
svoboda vědeckého bádání, legislativní
odkaz číslo 2 a právo zveřejňování
jeho výsledku, právo na různé odborné,
vědecké a filozofické názory a náboženská
vyznání.
Odkaz 1 pod čarou by zněl: § 1 a 22 zákona
č. 172/1990 Sb., o vysokých školách.
Odkaz 2 by zněl: článek 15, odstavec 1 a
2 ústavního zákona č. 23/1991 Sb.,
Listina základních práv a svobod.
Tento zákon díky tomuto odkazu je vlastně
jakousi přesnější specifikací
svobody vědeckého bádání, zakotvené
v Listině lidských práv. Domnívám
se, že právě tím je zakotvena důstojnost
vědeckého povolání.
Následuje odstavec 2 § 3: využívání
a uplatňování těchto práv a
svobod musí být v souladu se zásadami demokracie,
humanity a právním řádem.
Následuje odstavec 3: v Akademii a v ústavech nesmí
politické strany, politická hnutí vytvářet
své organizace.
Chtěl bych podotknout ke 3. odstavci, že analogií
toho, co je ustanoveno i na vysokých školách,
že politické strany nesmějí na vysokých
školách zakládat své organizace, protože
jak vysokoškolské vzdělání, tak
i věda by neměly podléhat politickým
tlakům, které by mohly být uplatňovány
díky politickým organizacím ve vědeckých
institucích. Je to tudíž v souladu s federálním
zákonem o vysokých školách.