Já bych požádal pana poslance Maška, aby
se v tomto okamžiku ujal slova.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové! Téměř
před rokem ustavená vyšetřovací
komise ČNR pro otázky lustrací dnes předkládá
svoji závěrečnou zprávu. Vzhledem
k tomu, že v průběhu činnosti komise
jste byli informováni několika průběžnými
zprávami a protože závěrečná
zpráva vám byla minulý týden předložena,
přednesu jenom krátce souhrn základních
údajů.
Vyšetřovací komise ve skupinách osob,
které byly určeny k prošetření,
zjistila více než 60 případů
evidence v materiálech StB. Komise řešila celkem
58 případů. Ten rozdíl je dán
několika případy lidí, kteří
ze svých funkcí a míst odstoupili dříve,
než komise zahájila šetření.
Z těch 58 případů vcelku v 19 případech
komise prokázala spolupráci se státní
bezpečností, v 18 případech uzavřela
šetření se zjištěním, že
spolupráce s StB nebyla prokázána a 21 rozpracovaných
případů pak dle usnesení č.
333 komise dále nešetřila, protože tyto
případy podléhají posouzení
podle zákona FS č. 451/1991 Sb.
Pokud jde o šetření poslanců ČNR,
komise zjistila, že celkem 2 poslanci ČNR byli evidováni
v kategorii agent, 1 poslanec jako agent vojenské kontrarozvědky,
jeden poslanec jako tajný spolupracovník vojenské
kontrarozvědky, jeden poslanec jako informátor,
2 poslanci pak byli evidováni jako kandidáti tajné
spolupráce a jejich spolupráce s StB byla komisí
prokázána a jeden poslanec byl evidován státní
bezpečností jako důvěrník a
jeho spolupráce s StB byla komisí rovněž
prokázána.
Jde tedy celkem o 8 poslanců, z nichž 4 odstoupili,
4 nikoli a byli zveřejněni. Kromě těchto
případů komise dále zjistila, že
ještě další 3 poslanci České
národní rady byli evidováni v protokolu registru
svazků spolupracovníků bývalé
vojenské kontrarozvědky.
Jedná se o tajného spolupracovníka s krycím
jménem Raketa, s registračním číslem
49 193, evidovaného od 22. 1. 1963 do 30. 11. 1964, kdy
byl jeho agenturní svazek komisionelně skartován.
Dále se jedná tajného spolupracovníka
s krycím jménem Hurvínek, s registračním
číslem 32 058, evidovaného od 27. 11. 1962
do 21. 10. 1963, kdy byl jeho svazek skartován.
Dále jde o tajného spolupracovníka s krycím
jménem Oldřich, s registračním číslem
19 772, evidovaného od 10. 4. 1959 do 18. 11. 1960, kdy
byl jeho svazek předán do archivu krajské
správy ministerstva vnitra, kde byl 18. 1. 1964 rovněž
skartován.
Jde o případy spolupráce během základní
vojenské služby a protože z šetření
komise vyplývají pochybnosti o charakteru spolupráce
s VKR v průběhu základní vojenské
služby, dospěla komise většinou hlasů
k rozhodnutí jména těchto poslanců
nezveřejnit.
Tady k tomu bych měl asi podat nějaké vysvětlení.
Já se přiznám, že jsem pro toto rozhodnutí
komise nehlasoval, ale přesto se pokusím věcně
vyložit, případně podrobnější
informace vám podá kolega Havlovič.
V tomto období ve svazcích VKR v protokolech registru
svazků jsou dva typy zápisů. Jednak jsou
to zápisy, kde je uvedeno krycí jméno a v
okamžiku, kdy ta spolupráce končí, je
tam razítko, agenturní svazek, číslo
atd. skartován. Druhý typ zápisu jsou zápisy,
kde není uvedeno krycí jméno a kde je při
ukončení je razítko svazek KA/KI, což
znamená kandidát agenta nebo kandidát informátora,
byl skartován.
Protože jsme z těchto dvou zápisů usoudili,
že se v prvním případě jedná
o tajné spolupracovníky, v druhém případě
o kandidáty tajné spolupráce, spadala by
záležitost vlastně pod bod 2 našeho usnesení,
kde stačí prokázat evidenci. Přesto,
protože jsme si nebyli jisti, jak to probíhalo při
základní vojenské službě, dotazovali
jsme se pracovníků vojenského obranného
zpravodajství, a ti nám nejprve sdělili,
že podle těch razítek a krycích jmen
nelze s jistotou usuzovat, protože údajně ta
razítka byla používána prostě
někdy tak, někdy tak, jak se to hodilo.
Pracovníci komise proto prošli veškeré
protokoly registru svazků za ta léta od 1959 až
do roku 1969 a zjistili, že tato informace nebyla pravdivá,
že tedy ve všech případech, kdy není
uvedeno krycí jméno, je tam razítko, pokud
je ta spolupráce ukončena, agenturní svazek
skartován. Z toho tedy lze usoudit, že jsme skutečně
ve všech třech případech jednalo alespoň
z hlediska evidence o tajné spolupracovníky. Otázkou
samozřejmě je, nakolik v průběhu základní
vojenské služby byla tato spolupráce dobrovolná
a nakolik skutečně probíhala. To v těchto
případech nebylo možno zjistit, protože
všechny věci byly skartovány, tam ještě
v okamžiku, kdy docházelo ke skartaci, existovaly
tzv. závěrečné zprávy, které
byly číslovány, ty bohužel byly také
skartovány asi po pěti letech.
Nelze tedy dnes o té spolupráci nic dalšího
zjistit a výpověďmi svědků komise
nic bližšího neprokázala, proto tedy komise,
nebo zřejmě proto tedy komise, členové
komise, kteří hlasovali pro toto rozhodnutí,
hlasovali tak, jak hlasovali a většinou 8 hlasů,
což je nadpoloviční většina všech
členů komise, bylo rozhodnuto tak, jak jsem vám
sdělil. Dále pak v řadách členů
vlády České republiky a jejích náměstků
bylo zjištěno 6 případů, z toho
jeden příslušník státní
bezpečnosti, tři agenti státní bezpečnosti,
jeden držitel propůjčeného bytu a jeden
tajný spolupracovník státní bezpečnosti.
Všichni tito lidé odstoupili ve stanovené lhůtě
ze svých funkcí. Mezi členy Presidia federálního
majetku nebyl zjištěn žádný případ
spolupráce s StB, u členů výkonného
výboru federálního majetku byl zjištěn
jeden případ kandidáta tajné spolupráce
a jeden důvěrník StB.
Mezi soudci Nejvyššího soudu České
republiky pak jeden případ tajného spolupracovníka
vojenské kontrarozvědky, jeden případ
kandidáta tajné spolupráce. Všechny
tyto případy jsou řešeny v souladu se
zákonem 451/91 Sb.
Případy osob, u nichž byla zjištěna
spolupráce s StB z řad zaměstnanců
Úřadu české vlády a Kanceláře
České národní rady byly oznámeny
vedoucím těchto organizací, a to v souladu
s usnesením České národní rady
č 236 ze dne 13. září.
Pokud byste měli na tom zájem, mohu vám uvést
bližší čísla, pokud se jedná
o Kancelář České národní
rady, v Kanceláři České národní
rady šlo o 16 osob, z toho jeden bývalý příslušník
StB, 4 agenti, 2 informátoři, 2 tajní spolupracovníci
1. správy, 1 tajný spolupracovník vojenské
kontrarozvědky, 9 důvěrníků
a 2 kandidáti tajné spolupráce. To je samozřejmě
v součtu víc než těch 16, oni někteří
byli evidováni vícekrát a v různých
kategoriích.
Jak jsem již řekl, o těchto lidech jsme informovali
spolupracovníka komise pana kancléře a pokud
je mi známo, řada těchto lidí již
v Kanceláři ČNR nepracuje.
Pak bych tady chtěl přednést usnesení,
ale předtím snad ještě malá zmínka.
V průběhu práce vyšetřovací
komise vznikaly často fámy o tom, že v práci
komise jsou značné rozpory, že komise svá
usnesení a rozhodnutí přijímá
těsnou většinou hlasů a podobně.
K rozporům samozřejmě docházelo. Bylo
to dáno už tím, že komise byla složena
podle politického klíče a všichni víte,
že názory politických stran na lustrace a na
celou práci komise se značně různí.
Přesto vás chci ujistit, že velká většina
rozhodnutí vyšetřovací komise byla učiněna
absolutní většinou hlasů, plným
počtem nebo téměř plným počtem
a pouze v několika případech to bylo méně
než tuším 10 hlasů. Ono usnesení,
nebo jednací řád nám ukládal
rozhodovat nadpoloviční většinou hlasů
všech členů komise.
Co to vlastně znamenalo, se dá ukázat na
tom, že v posledním období bylo členů
komise pouze 14 po odvolání pana poslance Čecha,
nadpoloviční většina byla tedy stále
8, přitom pro dlouhodobou nemoc se nezúčastňoval
pan poslanec Nedbálek, takže členů bylo
vlastně 13 a při průměrně jedné
absenci zasedalo obvykle 12 členů komise. Většina
8 znamenala tedy ne nadpoloviční, ale dvoutřetinovou
většinu.
Chtěl bych teď přednést návrh
tohoto usnesení České národní
rady:
Česká národní rada:
1. Bere na vědomí závěrečnou
zprávu vyšetřovací komise České
národní rady pro otázky lustrací.
2. Ukládá vyšetřovací komisi
České národní rady předat shromážděný
materiál k uložení v Kanceláři
České národní rady.
3. Ukončuje činnost vyšetřovací
komise České národní rady pro otázky
lustrací.
Na závěr, abych předešel diskusím,
které proběhly ve Federálním shromáždění,
chci upozornit na to, že nikdo z členů komise,
ani z jejích funkcionářů, nebyl za
svou práci finančně nijak odměněn
a naší odměnou bude to, že schválíte
naši závěrečnou zprávu.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Maškovi a otevírám
rozpravu k tomuto bodu jednání. Do rozpravy se písemně
přihlásil pan poslanec Chromý, kterého
ovšem nevidím ve sněmovně. A pardon.
Předávám mu tedy slovo.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane předsedající, vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
velmi nerad vystupuji, ale nemohu jinak. Ani poslední zpráva
vyšetřovací komise České národní
rady mě totiž nezbavila určitých rozpaků
nad její činností. Právě jako
bývalý člen této vyšetřovací
komise pociťuji nutnost před touto sněmovnou
kriticky zhodnotit díl vlastní odpovědnosti
a zkušenost, kterou jsem získal v případu
posuzování případu bývalého
ministra životního prostředí, našeho
kolegy pana poslance Moldana.
Kriticky nehodnotím naše tehdejší rozhodnutí,
na kterém bych i dnes nic neměnil. Vycházelo
z čestných úmyslů. Komise z hlediska
posuzovaného vysokého státního postu
nemohla nepřehlédnout jistou mravní diskvalifikaci.
A to ji myslím nejvíce ovlivnilo při
posuzování jejího tehdy jednomyslného
závěru.
Neodčinitelnou chybu však spatřuji v tom, že
jsme celou záležitost posuzovali ad hoc, aniž
bychom ji obecně nejprve upravili zákonnou normou
a aniž bychom tehdy respektovali platnou právní
úpravu v otázce presumpce neviny, danou § 2,
odst. 2 trestního řádu. Naopak jsme zákon
v případě pana poslance Moldana nectili.
O diskutabilnosti zasahování, respektive nevyjasněnosti
či nerespektování dělby jednotlivých
složek moci, nemluvě. To byly důvody, které
mě tehdy logicky vedly k rezignaci na další
působení v komisi. Potvrdila je i posléze
polovičatost tzv. lustračního zákona
v otázce presumpce neviny.
Jsem si zároveň vědom, že mé
odstoupení z komise, ale i tato forma veřejné
omluvy panu poslanci Moldanovi může těžko
napravit, to, co musel podstoupit díky skutečnosti,
že nebyl respektován platný právní
řád. Byla to jeho causa, která se stala zdrojem
mých pochybností nad činností komise,
nebo chcete-li nad obsahem práce na základě
usnesení ČNR a dále tzv. lustračním
zákonem.
Jedná se zejména o rozpor mezi jednotlivými
kategoriemi spolupracovníků StB. U kategorie kandidáta
tajné spolupráce, důvěrníka,
předpokládá evidence tohoto faktu ještě
další podmínky, lustrační zákon
respektuje a dává možnost u této kategorie
soudní přezkum, zatímco u dalších
kategorií stačí k pozitivnímu označení
poslance, bez možnosti soudního přezkumu, samotný
fakt evidence státní bezpečnosti.
Tak bohužel jsem se stal i v činnosti komise ČNR
bezmocným svědkem v případě
dvou pozitivně označených poslanců,
Heleny Němcové a Vladimíra Laštůvky.
Jsou evidováni v registrech svazků státní
bezpečnosti, ale přitom podle směrnice pro
práci se spolupracovníky kontrarozvědky scházejí
podle mého názoru ty podstatné písemnosti,
jejich vázací akty, jimi vystavené písemné
zprávy. V případě paní poslankyně
Němcové, která byla v registru svazků
vojenské kontrarozvědky, není ani jasné,
o jakou kategorii tajného spolupracovníka se má
v jejím případě jednat. Podle mého
názoru nedostatečnost zákona a usnesení
České národní rady v časovém
postižení a podrobnějším věcném
vymezení se tu stala pramenem nové křivdy,
křivdy o to drsnější, že je opět
výsledkem popření platného ustanovení
právního řádu, ale také nerespektování
jedné z nejdůležitějších
zásad právního státu, dělby
moci.
Dokladem je i závěr vyšetřovací
komise České národní rady z její
poslední zprávy. Činnost údajných,
tajných, opět blíže nespecifikovaných
spolupracovníků VKR při výkonu jejich
prezenční vojenské služby se zde hodnotí
jako negativní nález. Přesto, že se
jedná o činnost vyšetřovací komise,
orgánu nejvyššího zákonodárného
sboru v České republice, i zde se myslím
projevuje větší objektivní funkčnost
ustanovení lustračního zákona, který
pro ověření, byť jen určitých
skutečností, zřídil nezávislou
komisi, která není složena z poslanců.
Skutečnost, že usnesení České
národní rady není v souladu s ustanoveními
zákona č. 451, a to zejména s § 2, odst.
2, znamená ve svých důsledcích, že
nález nezávislé komise Federálního
ministerstva vnitra u občanů a tedy i u poslanců
České národní rady, kteří
byli evidováni v materiálech StB jako důvěrníci,
či kandidáti tajné spolupráce nebo
tajní spolupracovníci důvěrného
styku, tedy že tento nález komise Federálního
ministerstva vnitra může být i vzhledem k možnosti
soudního přezkumu zcela opačný, než
závěry vyšetřovací komise České
národní rady.
To na práci komise, ale i na politickou odpovědnost
nás, poslanců, vrhá nepříznivé
světlo, proto bych navrhnul rozšířit
předložené usnesení o žádost
České národní rady Federálnímu
ministerstvu vnitra o vydání osvědčení
podle zákona č. 451 stávajícím
poslancům České národní rady.
Závěry ústavně právního
výboru České národní rady,
které zde byly zejména v průběhu minulého
roku k této otázce prezentovány a které
jsem si prošel, svou jistou nerozhodností členů
ústavně právního výboru při
hlasování o změně usnesení
České národní rady k obsahu práce
vyšetřovací komise ve smyslu federálního
zákona, 7 členů se tehdy zdrželo hlasování,
3 hlasovali pro a 4 proti, tyto závěry mě
daleko více přesvědčují o rozporuplnosti
usnesení České národní rady
k obsahu práce vyšetřovací komise, které
jsme přijali.
A to i přesto, že tehdejší předseda
ústavně právního výboru a nynější
ministr spravedlnosti pan dr. Novák hodnotil na této
půdě a z tohoto řečniště
usnesení k obsahu práce vyšetřovací
komise jako přísnější nežli
federální zákon. Jak pro koho. Přiznám
se i k jisté bezradnosti nalézt z této situace
politicky a mravně únosné východisko,
a to i proto, že jakékoli usnesení České
národní rady, navrhující nyní
změnu usnesení k obsahu práce, nebo iniciující
novelizace zákona č. 451, považuji v tuto chvíli
za prázdné politické gesto.
Novelizace lustračního zákona je však
podle mého soudu nevyhnutelná již proto, aby
se vrátila občanská čest těm
občanům a obětem minulého režimu,
které nynější právní norma
naházela do jednoho pytle se skutečnými viníky
s trestní, politickou a morální odpovědností.
Lze tedy jen doufat, že naše nepříliš
dobrá zkušenost s tímto zákonem poslouží
poslancům nového parlamentu k tomu, aby se nejen
nedopustili stejných chyb jako my, ale pokusili se napravit
chyby naše.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Chromému, dále se
přihlásil do rozpravy pan poslanec Kolmistr, kterému
předávám slovo, připraví se
pan poslanec Válek.
Poslanec Vladimír Kolmistr: Vážená
sněmovno, při posledním projednávání
zprávy vyšetřovací komise jsem zde vystupoval
a poukazoval jsem na nesrovnalosti v práci komise v případě
naší kolegyně poslankyně Heleny Němcové,
přes moje upozornění na to, že komise
nemá žádné důkazy o charakteru
její spolupráce, při poukazování
na to, že komise v tomto případě jednala
v rozporu s tím, jak postupovala v případě
poslanec Moldana, přesto sněmovna zprávu
komise vzala na vědomí. Když jsem si přečetl
zprávu, kterou nám na dnešní zasedání
komise předložila, přesvědčil
jsem se o tom, že jsem měl pravdu.
Protože v případě, které komise
uvádí, třech spolupracovníků
vojenské kontrarozvědky ze 60 let, komise došla
na základě šetření k pochybnostem
o charakteru jejich spolupráce, a proto jejich jména
nezveřejnila. S tím bych souhlasil, ale v případě
paní kolegyně Němcové nemohly být
ani tyto pochybnosti, protože komise neměla jediný
důkaz o charakteru této spolupráce, a navíc
jak už zde bylo konstatováno, jak mnou a potom kolegyní
Kantůrkovou, vůbec nezohlednila další
registraci paní kolegyně Němcové,
která byla vedena v registru jako osoba nepřátelská.
Jaké z toho vyvozovat závěry, co teď
s tím, omluvit se paní kolegyni Němcové,
bylo by to k něčemu, pomohlo by to nebo vyřeší
se to tím, že se zveřejní jména
těch tří, ve kterých se komise, nebo
že to bude sněmovna požadovat, ve kterých
se komise rozhodla jejich jména nezveřejňovat?
Stojíme teda před tím morálním
problémem, který tady naznačil kolega Chromý
a který ukazuje, že bez řádných
a přesných pravidel pro takovou činnost,
ať se chceme nebo nechceme, tato záležitost stává
účelovou i přesto, že složení
komise bylo z představitelů různých
politických směrů nevyhneme se tomu, aby
se mnohdy nepostupovalo účelově tak, jako
se to v případě kolegyně Němcové
stalo. Protože jestli komise měla pochybnosti u třech
lidí, a dospěla k závěru nezveřejňovat
to, nevím proč s takovým spěchem,
u nemocného člověka, se snažila za každou
cenu rychle její jméno zveřejnit.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kolmistrovi, předávám
slovo panu poslanci Válkovi, připraví se
paní poslankyně Němcová.
Poslanec Alois Válek: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jako člen vyšetřovací komise pro otázky
lustrací jsem se často setkával s typy lidí,
které minulý režim používal k udržení
svých pozic prostřednictvím obludné
státní bezpečnosti. Metody práce této
instituce jsou dostatečně známy, proto se
zaměřím pouze na několik skutečností,
které často unikají různým
kritikům dnešního vývoje a lustračního
zákona.
Zajímalo mne totiž, co dnes dělají bývalí
příslušníci StB, po ztrátě
svého zaměstnání a sice ti, co se
nazývali řídícími orgány
agentů a dalších spolupracovníků.
Na rozdíl od mnohých, jimž bylo vyšší
vzdělání upíráno, většina
mladších estébáků absolvovala
vysoké školy a jsou teď inženýry
nebo právníky. Před komisí vypovídali
jako svědkové a bylo pozoruhodné, jak čtyřicátníci,
muži v rozkvětu fyzických i duševních
sil, trpí ztrátou paměti i v těch
případech, které se odehrály docela
nedávno. Ani tato předčasné skleróza
jim však kupodivu nebrání v tom, aby vykonávali
náročná povolání na základě
svého diplomu.
Setkal jsem se pouze s jedním nezaměstnaným
a několika důchodci, ostatní pracují
jako podnikoví nebo samostatní právníci,
někteří soukromě podnikají,
čímž popírají jednu ze základních
pouček ideologie, které sloužili a pouze jeden
se živí prací svých rukou, jako dělník.
To byl prakticky jediný muž, vzbuzující
sympatie v líčení svého života,
a právě ten narazil na počáteční
odpor svých nových spolupracovníků,
který se mu však údajně podařilo
po několika měsících překonat
svou prací a jednáním. Několik bývalých
StB dokonce nadále slouží v řadách
policie.