A teď se dostáváme do kontradikce, protože
právnická osoba má právo se zavazovat,
vstupovat do závazků, uzavírat smlouvy, jednat
vlastním jménem atd., leč ústřední
orgán státní správy nikoliv. Ústřední
orgán státní správy je veřejnoprávní
institucí, která může pouze to, co je
v zákoně dovoleno. Zde tedy se dostáváme
k zásadnímu sporu, který mj. vyplývá
už z nepřesně používaného
pojmu právnická osoba, kterou se nahrazuje ve všech
případech pojem právního subjektu,
ačkoliv tomu tak není. Právnické osoby
- podle teorie existují pouze tři typy veřejno-právních
a tři typy soukromo-právních a žádné
jiné. I náš zákon taxativně vyjmenovává,
co je právnickou osobou, ale my nemůžeme smísit
ústřední orgán státní
správy s pojmem právnická osoba.
Vzhledem k tomu, že vyhláška 205 poměrně
přesně specifikuje, co to znamená mít
postavení ústředního orgánu
státní správy, i když ten odkaz zde
není učiněn zcela přesně a
pokud budu mít na to chvíli čas, tak se pokusím
navrhnout odkaz pod čarou, který by upřesnil
toto znění a vzhledem k tomu, že pojem právnická
osoba vylučuje, aby mohla spravovat např. rozpočtovou
kapitolu, protože právnická osoba není
nikomu odpovědna, nemůže být ze zákona
nikomu odpovědna, není nikomu také podřízena,
navrhuji v § 9 odst. 2 vypustit. Tzn., že Grantová
agentura by byla pouze ústředním orgánem
státní správy, nikoliv však právnickou
osobou. Měla by zhruba postavení ministerstva, ačkoliv
v jejím čele není ministr a nebyla by právnickou
osobou, tak jako ani ministerstva nejsou právnickou osobou.
Za třetí k odst. 4 v § 9, kde se hovoří
o statutu, jenž schvaluje vláda České
republiky, domnívám se, že z hlediska právní
jistoty třetích osob musí být řečeno
nejenom, kdo statut schvaluje, ale kde je statut k dispozici.
Protože předpokládám, že vláda
nemá dostatek úředních místností,
kde by mohla veřejnosti dávat k nahlédnutí
tento statut, doporučil bych na konec odst. 4 v §
9 doplnit slova "statut podléhá registraci
u rejstříkového soudu". Potom totiž
u rejstříkového soudu, kde se vede rejstřík
všech společností, každý kdo má
zájem, může najít tento statut a z hlediska
právní jistoty ví, s kým jedná
a v jakých mezích tato organizace ručí
za své závazky nebo nikoliv.
Správnější by ovšem právně
bylo, kdyby tento statut byl přímo buďto součástí
zákona, nebo kdyby byl regulován pod zákonnou
normou a vyšel ve Sbírce zákonů. Bohužel
návrh zákona je koncipován tak právně
rozporuplně, že nelze to vylepšovat bez přepsání
podstatných částí tohoto zákona.
Pokud se týče § 15 - 2, tam jenom upozorňuji
nepodávám návrh - ale upozorňuji,
že pravděpodobně se dostaneme zase do sporu,
kdy Česká národní rada volí
i odvolává Dozorčí radu, což
je v pořádku, ale asi by stálo za to zmínit,
kdo navrhuje. Bývá zvykem, že návrhy
může podávat v takovýchto případech
někdo jiný, ale to je věc koncepce a navrhovatele
tuto věc - nevím, zda to tedy mysleli skutečně
takto, nebo zda to je spíše přehlédnutí.
Ještě jedna poznámka, kterou ovšem také
nedovedu vyřešit, pokud někdo ve sněmovně
je schopen se tím zabývat, ten návrh nebyl
dostatečně projednán, zdá se mi, že
zkrácená lhůta nebyla dostatečná
k tomu, abychom vyřešili všechny problémy.
V § 2 se říká, že technologiemi
se rozumí činnosti, které vedou k technologickým
řešením. To je tautologie, ten odstavec v §
2 by zasloužil celý přeformulovat, protože
nic neříká. Říká, že
technologie je technologické řešení,
což by pravděpodobně nemělo být,
ale já skutečně v tomto okamžiku a v
tak zkrácené lhůtě, jak byla u tohoto
návrhu zkrácena, nejsem schopen přednést
seriózní pozměňovací návrhy,
skoro, bych se přimlouval za to, abychom projednání
tohoto návrhu odložili na pozdější
dobu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi, kdyby tam nebylo to slovo
skoro, tak bych to chápal jako procedurální
návrh, ale dále se do rozpravy přihlásil
pan poslanec Exner s návrhy na doplnění tisků
669 a 762, předávám mu tedy slovo.
Poslanec Václav Exner: Paní předsedkyně,
pane místopředsedo, pane místopředsedo
vlády, dámy a pánové! Při jednání
na výborech se diskutovalo o otázkách přístupu
veřejnosti k výsledkům činnosti, která
vyplyne z dotací státu při financování
vědecké činnosti a vývoje technologií.
Problematikou se zabývá § 3,odst. 2, konkrétně
písmeno a). Po dalších konzultacích
s některými vědeckými pracovníky
dovoluji si navrhnout doplnění tohoto písmene
tak, aby byla zajištěna práva na výsledky
vědecké činnosti nebo vývoje technologií.
Navrhuji tedy konkrétní znění písmene
a) následující: Po zabezpečení
práv na výsledky vědecké činnosti
nebo vývoje technologií zajistit k výsledkům
přístup veřejnosti a umožnit jejich
uplatnění.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Exnerovi, pan poslanec Preclík
se hlásí do rozpravy, předávám
mu slovo.
Poslanec Vladimír Preclík: Vážená
paní předsedkyně, pane místopředsedající,
dámy a pánové, dovolte mi jenom krátkou
připomínku, pozměňující
návrh k části čtvrté, pojednávající
o grantové agentuře České republiky.
§ 11 odst. a), který až dosud zní: "Grantová
agentura zejména vyhlašuje veřejnou soutěž
na poskytování účelových finančních
prostředků na konkrétní vědecké
činnosti, navržené fyzickými nebo právnickými
osobami. Navrhuji vložit před čárku,
za slovem "činnosti" slova "včetně
činnosti v oblasti kultury", takže celý
odstavec a) by zněl: "Vyhlašuje veřejnou
soutěž na poskytování účelových
finančních prostředků na konkrétní
vědecké činnosti a činnosti v oblasti
kultury, navržené fyzickými nebo právnickými
osobami.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Preclíkovi, prosím
pan poslanec Moldan. Žádnou písemnou přihlášku
nemám.
Poslanec Bedřich Moldan: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, já
mám dotaz k předkladatelům, a to k §
3, odst. 2, kde se píše fyzické a právnické
osoby, kterým byla poskytnuta finanční podpora
atd. jsou povinny zajistit přístup veřejnosti
k výsledkům této činnosti a umožnit
jejich uplatnění. Já se ptám, za jakých
podmínek bude zajištěn přístup
veřejnosti, jestli to bude zdarma v nějaké
ročence, nebo jak se to předpokládá,
protože si myslím, že zejména v oblasti
vývoje technologií ta věc asi nebude tak
jednoduchá a přitom, ale jsou ty věci samozřejmě
ze státních prostředků, čili
ten přístup veřejnosti jistě je nutný,
ale není mně jasné, za jakých podmínek
se toto bude činit.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Moldanovi, hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu
tak není, rozpravu končím a nyní bych
se chtěl zeptat pana společného zpravodaje,
jaký čas potřebuje na zpracování
pozměňovacích návrhů, 10 minut.
Děkuji. Udělám tedy na 10 minut přestávku,
sejdeme se zde za 12 minut, 5 minut po jedenácté,
prosím přesně.
(Přestávka)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážení poslanci, budeme pokračovat v
přerušeném jednání, společný
zpravodaj i zástupce předkladatelů již
jsou přítomni, o slovo se nyní přihlásil
zástupce vlády pan místopředseda Baudyš,
já mu předávám slovo.
Místopředseda vlády Antonín Baudyš:
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, přihlásil jsem
se o slovo, abychom otevřeli rozpravu, a tím umožnili
vyřešit některé problémy, na
kterých jsme se dohodli. Já se osobně domnívám,
že v § 8 v odst. 4 se dostalo nedopatřením,
že členství v radě je neslučitelné
s funkcí poslance. Tam to je skutečně,
není mi známo, proč by to mělo být.
Dále v bodě 5 téhož § 8 je, že
další náležitosti, nezbytné pro
činnost, budou upraveny statutem, který do jednoho
měsíce. Chtěl bych upozornit pány
poslance a paní poslankyně na to, je tam do 60 dnů
a pokud tam bude do 60 dnů, je to v rozporu se závěrečnými
ustanoveními tohoto zákona, takže by bylo rozumnější,
kdyby tam bylo do jednoho měsíce.
A dále bych chtěl zaujmout stanovisko k tomu,
co zde řekl pan poslanec Moldan. Totiž to zajištění
přístupu veřejnosti je věcí
komplikovanou, v původním návrhu jsme s tím
nepočítali, protože může jít
o zpřístupnění technologických
procesů, které mohou být předmětem
utajení nebo mohou vést k problémům
v komerční oblasti. Takže se domnívám,
že ten bod a) za čárkou, by bylo možno
rozšířit podle podmínek stanovených
zřizovatelem a zřizovatelem je vláda a ta
stanoví tedy podmínky co lze a co nelze zpřístupnit
veřejnosti s ohledem na komerční využití,
utajení atd. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu místopředsedovi, s faktickou
poznámkou se hlásí pan poslanec Vondráček.
Poslanec Josef Vondráček: Vážený
pane místopředsedo, vážená sněmovno,
návrhy, které přednesl pan místopředseda
vlády, pan Baudyš, uvedu jako svůj poslanecký
návrh.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vondráčkovi, dále
se do rozpravy hlásí pan poslanec Payne, kterému
uděluji slovo.
Poslanec Jiří Payne: Já jsem
po dohodě s předkladateli a se zástupcem
vlády jsme dospěli k jiné konstrukci §
9 odst. 2. Já bych tedy stáhnul svůj předchozí
návrh a místo něj bych navrhnul znění:
Grantová agentura je rozpočtovou organizací,
zřizovanou vládou České republiky.
Sídlem grantové agentury je hlavní město
Praha. V souvislosti s tím bych také stáhnul
ten návrh, že statut podléhá registraci
u rejstříkového soudu, protože rozpočtová
organizace vždy má svého zřizovatele
a u něj je statut také k nahlédnutí,
tím pádem není potřeba registrace
a samozřejmě v § 8 souhlasím s tím
návrhem v odst. 4 a podporuji ho. A ještě jsme
chtěli, tak to už je všechno podle dosavadní
rozpravy.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji panu poslanci Paynovi za jeho upřesňující
slova. Hlásí se ještě někdo do
rozpravy k tomuto návrhu zákona? Jestliže tomu
tak není, rozpravu končím a chtěl
bych se zeptat pana společného zpravodaje, zda je
schopen ihned zareagovat závěrečným
slovem.
Ano, prosím, předávám tedy slovo panu
poslanci Kozlovi, zároveň bych chtěl požádat
pracovnice Kanceláře, aby přizvali poslance
do sněmovny. Chtěl bych se zeptat zástupce
navrhovatelů, pana poslance Klenera, zda si přeje
vystoupit v tomto okamžiku ještě před
tím než přistoupíme k závěrečnému
hlasování o pozměňovacích návrzích?
Není tomu tak. Prosím pana zpravodaje, aby se ujal
slova.
Poslanec František Kozel: Ze dvou částí
rozpravy vyplynulo několik návrhů, z první
rozpravy pan poslanec Payne stáhnul své návrhy,
takže bychom se měli nejprve vyjádřit
k návrhu pana poslance Exnera, který se týkal
§ 3, odst. 2 a navrhoval doplnit znění do této
podoby: Po zabezpečení práv na výsledky
vědecké činnosti nebo vývoje technologií
zajistit přístup veřejnosti k výsledkům
a umožnit jejich uplatnění.
Tento návrh nedoporučujeme, protože pan místopředseda
Baudyš navrhl potom později v návrhu, který
převzal pan poslanec Vondráček, znění
vhodnější.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 12.
Kdo je proti? 30. Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec František Kozel: Další návrh
přednesl pan poslanec Preclík, který navrhuje
vložit do odstavce a) § 11 za slova vědecké
činnosti, včetně vědecké činnosti
v oblasti kultury a pokračovat dále. Jestli dovolíte,
já bych přečetl znění celého
toho písmene a): Vyhlašuje veřejnou soutěž
na poskytování účelových finančních
prostředků na konkrétní vědecké
činnosti, vsuvka: včetně vědecké
činnosti v oblasti kultury navržené fyzickými
nebo právnickými osobami.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 77.
Kdo je proti? 1. Děkuji, tento návrh byl přijat.
Prosím další návrh.
Poslanec František Kozel: Další návrhy
přednesl pan místopředseda Baudyš a
předložil pan poslanec Vondráček. První
návrh se týká § 8 odst. 4, kde ve společné
zprávě navrhuje vypustit slova: s funkcí
poslance."
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Ano děkuji.
Kdo je tedy pro tento návrh, ať zvedne ruku! 80. Děkuji.
Kdo je proti? 1. Děkuji, tento návrh byl přijat.
Prosím další návrh.
Poslanec František Kozel: Další návrh
se týká § 8, odst. 5 společné
zprávy, kde jsou navržena slova "do jednoho měsíce"
- nahradit slovy "do 60 dnů". Nový návrh
zní: vrátit se zpět vzhledem k závěrečným
ustanovením ke slovům "do jednoho měsíce."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 95. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec František Kozel: Další návrh
se týká § 3, odst. 2 písm. a) návrhu
zákona, kde je navrženo doplnit na konci věty:
"podle podmínek stanovených zřizovatelem."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 89. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec František Kozel: To byl poslední návrh
pana místopředsedy Baudyše. Další
návrh přednesl pan poslanec Payne a týká
se § 9, odst. 2. Pan poslanec Payne navrhuje nové
znění tohoto odstavce 2 a toto znění
je: "Grantová agentura je rozpočtovou organizací
zřizovanou vládou České republiky,
sídlem grantové agentury je hlavní město
Praha."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 92. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Poslanec František Kozel: To byly všechny
pozměňovací návrhy. Ještě
pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Ještě jsem
navrhoval v § 13, odst. 1 učinit tečku a vypustit
konec věty.
Poslanec František Kozel: Omlouvám se,
skutečně to byl první návrh z první
části rozpravy. § 13 návrhu zákona,
kde kolega Payne navrhuje ukončit odst. 1 za slovy, "který
řídí její činnost" a vynechat
zbytek - a "je oprávněn jednat jejím
jménem ve všech záležitostech."
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Ano, děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu ať zvedne ruku! 87. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo,
I tento návrh byl přijat.
To byl poslední pozměňovací návrh,
můžeme tedy přejít k hlasování
o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s návrhem poslanců Pavla Klenera
a dalších na vydání zákona České
národní rady o vědě a technologiích
podle sněmovního tisku 669 ve znění
společné zprávy výborů České
národní rady podle sněmovního tisku
762 a podle schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku! 104. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 2. Děkuji.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl schválen.
(Potlesk.)
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, domnívám se, že bychom mohli v tomto
okamžiku využít času, který zde
zbývá a projednat bod 27, tedy závěrečnou
zprávu vyšetřovací komise ČNR
pro otázky lustrací. Pan profesor Klener se ještě
hlásí o slovo, prosím.
Poslanec Pavel Klener: Nechci zdržovat jednání,
vážená sněmovno dovolte, abych vám
poděkoval za váš přístup k projednání
tohoto zákona. Jistě žádný zákon
není dokonalý, není dokonalý ani tento
zákon, ale je významným přínosem
ke zlepšení způsobu financování
ve vědecké činnosti vývoje technologií.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji panu profesoru Klenerovi, jako zástupci
navrhovatelů i společnému zpravodaji, což
jsem před tím opomněl a nyní se chci
zeptat, je-li nějaká námitka proti tomu,
co jsem navrhoval procedurálně, jako určité
racionalizační opatření, jestliže
tomu tak není, přejdeme k bodu 27, což je