Pondělí 4. května 1992

A teď se dostáváme do kontradikce, protože právnická osoba má právo se zavazovat, vstupovat do závazků, uzavírat smlouvy, jednat vlastním jménem atd., leč ústřední orgán státní správy nikoliv. Ústřední orgán státní správy je veřejnoprávní institucí, která může pouze to, co je v zákoně dovoleno. Zde tedy se dostáváme k zásadnímu sporu, který mj. vyplývá už z nepřesně používaného pojmu právnická osoba, kterou se nahrazuje ve všech případech pojem právního subjektu, ačkoliv tomu tak není. Právnické osoby - podle teorie existují pouze tři typy veřejno-právních a tři typy soukromo-právních a žádné jiné. I náš zákon taxativně vyjmenovává, co je právnickou osobou, ale my nemůžeme smísit ústřední orgán státní správy s pojmem právnická osoba.

Vzhledem k tomu, že vyhláška 205 poměrně přesně specifikuje, co to znamená mít postavení ústředního orgánu státní správy, i když ten odkaz zde není učiněn zcela přesně a pokud budu mít na to chvíli čas, tak se pokusím navrhnout odkaz pod čarou, který by upřesnil toto znění a vzhledem k tomu, že pojem právnická osoba vylučuje, aby mohla spravovat např. rozpočtovou kapitolu, protože právnická osoba není nikomu odpovědna, nemůže být ze zákona nikomu odpovědna, není nikomu také podřízena, navrhuji v § 9 odst. 2 vypustit. Tzn., že Grantová agentura by byla pouze ústředním orgánem státní správy, nikoliv však právnickou osobou. Měla by zhruba postavení ministerstva, ačkoliv v jejím čele není ministr a nebyla by právnickou osobou, tak jako ani ministerstva nejsou právnickou osobou.

Za třetí k odst. 4 v § 9, kde se hovoří o statutu, jenž schvaluje vláda České republiky, domnívám se, že z hlediska právní jistoty třetích osob musí být řečeno nejenom, kdo statut schvaluje, ale kde je statut k dispozici. Protože předpokládám, že vláda nemá dostatek úředních místností, kde by mohla veřejnosti dávat k nahlédnutí tento statut, doporučil bych na konec odst. 4 v § 9 doplnit slova "statut podléhá registraci u rejstříkového soudu". Potom totiž u rejstříkového soudu, kde se vede rejstřík všech společností, každý kdo má zájem, může najít tento statut a z hlediska právní jistoty ví, s kým jedná a v jakých mezích tato organizace ručí za své závazky nebo nikoliv.

Správnější by ovšem právně bylo, kdyby tento statut byl přímo buďto součástí zákona, nebo kdyby byl regulován pod zákonnou normou a vyšel ve Sbírce zákonů. Bohužel návrh zákona je koncipován tak právně rozporuplně, že nelze to vylepšovat bez přepsání podstatných částí tohoto zákona.

Pokud se týče § 15 - 2, tam jenom upozorňuji nepodávám návrh - ale upozorňuji, že pravděpodobně se dostaneme zase do sporu, kdy Česká národní rada volí i odvolává Dozorčí radu, což je v pořádku, ale asi by stálo za to zmínit, kdo navrhuje. Bývá zvykem, že návrhy může podávat v takovýchto případech někdo jiný, ale to je věc koncepce a navrhovatele tuto věc - nevím, zda to tedy mysleli skutečně takto, nebo zda to je spíše přehlédnutí.

Ještě jedna poznámka, kterou ovšem také nedovedu vyřešit, pokud někdo ve sněmovně je schopen se tím zabývat, ten návrh nebyl dostatečně projednán, zdá se mi, že zkrácená lhůta nebyla dostatečná k tomu, abychom vyřešili všechny problémy. V § 2 se říká, že technologiemi se rozumí činnosti, které vedou k technologickým řešením. To je tautologie, ten odstavec v § 2 by zasloužil celý přeformulovat, protože nic neříká. Říká, že technologie je technologické řešení, což by pravděpodobně nemělo být, ale já skutečně v tomto okamžiku a v tak zkrácené lhůtě, jak byla u tohoto návrhu zkrácena, nejsem schopen přednést seriózní pozměňovací návrhy, skoro, bych se přimlouval za to, abychom projednání tohoto návrhu odložili na pozdější dobu.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Paynovi, kdyby tam nebylo to slovo skoro, tak bych to chápal jako procedurální návrh, ale dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Exner s návrhy na doplnění tisků 669 a 762, předávám mu tedy slovo.

Poslanec Václav Exner: Paní předsedkyně, pane místopředsedo, pane místopředsedo vlády, dámy a pánové! Při jednání na výborech se diskutovalo o otázkách přístupu veřejnosti k výsledkům činnosti, která vyplyne z dotací státu při financování vědecké činnosti a vývoje technologií. Problematikou se zabývá § 3,odst. 2, konkrétně písmeno a). Po dalších konzultacích s některými vědeckými pracovníky dovoluji si navrhnout doplnění tohoto písmene tak, aby byla zajištěna práva na výsledky vědecké činnosti nebo vývoje technologií. Navrhuji tedy konkrétní znění písmene a) následující: Po zabezpečení práv na výsledky vědecké činnosti nebo vývoje technologií zajistit k výsledkům přístup veřejnosti a umožnit jejich uplatnění.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Exnerovi, pan poslanec Preclík se hlásí do rozpravy, předávám mu slovo.

Poslanec Vladimír Preclík: Vážená paní předsedkyně, pane místopředsedající, dámy a pánové, dovolte mi jenom krátkou připomínku, pozměňující návrh k části čtvrté, pojednávající o grantové agentuře České republiky. § 11 odst. a), který až dosud zní: "Grantová agentura zejména vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytování účelových finančních prostředků na konkrétní vědecké činnosti, navržené fyzickými nebo právnickými osobami. Navrhuji vložit před čárku, za slovem "činnosti" slova "včetně činnosti v oblasti kultury", takže celý odstavec a) by zněl: "Vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytování účelových finančních prostředků na konkrétní vědecké činnosti a činnosti v oblasti kultury, navržené fyzickými nebo právnickými osobami.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Preclíkovi, prosím pan poslanec Moldan. Žádnou písemnou přihlášku nemám.

Poslanec Bedřich Moldan: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, já mám dotaz k předkladatelům, a to k § 3, odst. 2, kde se píše fyzické a právnické osoby, kterým byla poskytnuta finanční podpora atd. jsou povinny zajistit přístup veřejnosti k výsledkům této činnosti a umožnit jejich uplatnění. Já se ptám, za jakých podmínek bude zajištěn přístup veřejnosti, jestli to bude zdarma v nějaké ročence, nebo jak se to předpokládá, protože si myslím, že zejména v oblasti vývoje technologií ta věc asi nebude tak jednoduchá a přitom, ale jsou ty věci samozřejmě ze státních prostředků, čili ten přístup veřejnosti jistě je nutný, ale není mně jasné, za jakých podmínek se toto bude činit.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Moldanovi, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Jestliže tomu tak není, rozpravu končím a nyní bych se chtěl zeptat pana společného zpravodaje, jaký čas potřebuje na zpracování pozměňovacích návrhů, 10 minut. Děkuji. Udělám tedy na 10 minut přestávku, sejdeme se zde za 12 minut, 5 minut po jedenácté, prosím přesně.

(Přestávka)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážení poslanci, budeme pokračovat v přerušeném jednání, společný zpravodaj i zástupce předkladatelů již jsou přítomni, o slovo se nyní přihlásil zástupce vlády pan místopředseda Baudyš, já mu předávám slovo.

Místopředseda vlády Antonín Baudyš: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, přihlásil jsem se o slovo, abychom otevřeli rozpravu, a tím umožnili vyřešit některé problémy, na kterých jsme se dohodli. Já se osobně domnívám, že v § 8 v odst. 4 se dostalo nedopatřením, že členství v radě je neslučitelné s funkcí poslance. Tam to je skutečně, není mi známo, proč by to mělo být. Dále v bodě 5 téhož § 8 je, že další náležitosti, nezbytné pro činnost, budou upraveny statutem, který do jednoho měsíce. Chtěl bych upozornit pány poslance a paní poslankyně na to, je tam do 60 dnů a pokud tam bude do 60 dnů, je to v rozporu se závěrečnými ustanoveními tohoto zákona, takže by bylo rozumnější, kdyby tam bylo do jednoho měsíce.

A dále bych chtěl zaujmout stanovisko k tomu, co zde řekl pan poslanec Moldan. Totiž to zajištění přístupu veřejnosti je věcí komplikovanou, v původním návrhu jsme s tím nepočítali, protože může jít o zpřístupnění technologických procesů, které mohou být předmětem utajení nebo mohou vést k problémům v komerční oblasti. Takže se domnívám, že ten bod a) za čárkou, by bylo možno rozšířit podle podmínek stanovených zřizovatelem a zřizovatelem je vláda a ta stanoví tedy podmínky co lze a co nelze zpřístupnit veřejnosti s ohledem na komerční využití, utajení atd. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu místopředsedovi, s faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Vondráček.

Poslanec Josef Vondráček: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, návrhy, které přednesl pan místopředseda vlády, pan Baudyš, uvedu jako svůj poslanecký návrh.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vondráčkovi, dále se do rozpravy hlásí pan poslanec Payne, kterému uděluji slovo.

Poslanec Jiří Payne: Já jsem po dohodě s předkladateli a se zástupcem vlády jsme dospěli k jiné konstrukci § 9 odst. 2. Já bych tedy stáhnul svůj předchozí návrh a místo něj bych navrhnul znění: Grantová agentura je rozpočtovou organizací, zřizovanou vládou České republiky. Sídlem grantové agentury je hlavní město Praha. V souvislosti s tím bych také stáhnul ten návrh, že statut podléhá registraci u rejstříkového soudu, protože rozpočtová organizace vždy má svého zřizovatele a u něj je statut také k nahlédnutí, tím pádem není potřeba registrace a samozřejmě v § 8 souhlasím s tím návrhem v odst. 4 a podporuji ho. A ještě jsme chtěli, tak to už je všechno podle dosavadní rozpravy.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji panu poslanci Paynovi za jeho upřesňující slova. Hlásí se ještě někdo do rozpravy k tomuto návrhu zákona? Jestliže tomu tak není, rozpravu končím a chtěl bych se zeptat pana společného zpravodaje, zda je schopen ihned zareagovat závěrečným slovem.

Ano, prosím, předávám tedy slovo panu poslanci Kozlovi, zároveň bych chtěl požádat pracovnice Kanceláře, aby přizvali poslance do sněmovny. Chtěl bych se zeptat zástupce navrhovatelů, pana poslance Klenera, zda si přeje vystoupit v tomto okamžiku ještě před tím než přistoupíme k závěrečnému hlasování o pozměňovacích návrzích? Není tomu tak. Prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.

Poslanec František Kozel: Ze dvou částí rozpravy vyplynulo několik návrhů, z první rozpravy pan poslanec Payne stáhnul své návrhy, takže bychom se měli nejprve vyjádřit k návrhu pana poslance Exnera, který se týkal § 3, odst. 2 a navrhoval doplnit znění do této podoby: Po zabezpečení práv na výsledky vědecké činnosti nebo vývoje technologií zajistit přístup veřejnosti k výsledkům a umožnit jejich uplatnění.

Tento návrh nedoporučujeme, protože pan místopředseda Baudyš navrhl potom později v návrhu, který převzal pan poslanec Vondráček, znění vhodnější.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 12.

Kdo je proti? 30. Děkuji.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Poslanec František Kozel: Další návrh přednesl pan poslanec Preclík, který navrhuje vložit do odstavce a) § 11 za slova vědecké činnosti, včetně vědecké činnosti v oblasti kultury a pokračovat dále. Jestli dovolíte, já bych přečetl znění celého toho písmene a): Vyhlašuje veřejnou soutěž na poskytování účelových finančních prostředků na konkrétní vědecké činnosti, vsuvka: včetně vědecké činnosti v oblasti kultury navržené fyzickými nebo právnickými osobami.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 77.

Kdo je proti? 1. Děkuji, tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec František Kozel: Další návrhy přednesl pan místopředseda Baudyš a předložil pan poslanec Vondráček. První návrh se týká § 8 odst. 4, kde ve společné zprávě navrhuje vypustit slova: s funkcí poslance."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano děkuji.

Kdo je tedy pro tento návrh, ať zvedne ruku! 80. Děkuji.

Kdo je proti? 1. Děkuji, tento návrh byl přijat.

Prosím další návrh.

Poslanec František Kozel: Další návrh se týká § 8, odst. 5 společné zprávy, kde jsou navržena slova "do jednoho měsíce" - nahradit slovy "do 60 dnů". Nový návrh zní: vrátit se zpět vzhledem k závěrečným ustanovením ke slovům "do jednoho měsíce."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 95. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec František Kozel: Další návrh se týká § 3, odst. 2 písm. a) návrhu zákona, kde je navrženo doplnit na konci věty: "podle podmínek stanovených zřizovatelem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 89. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec František Kozel: To byl poslední návrh pana místopředsedy Baudyše. Další návrh přednesl pan poslanec Payne a týká se § 9, odst. 2. Pan poslanec Payne navrhuje nové znění tohoto odstavce 2 a toto znění je: "Grantová agentura je rozpočtovou organizací zřizovanou vládou České republiky, sídlem grantové agentury je hlavní město Praha."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku! 92. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat.

Poslanec František Kozel: To byly všechny pozměňovací návrhy. Ještě pan poslanec Payne.

Poslanec Jiří Payne: Ještě jsem navrhoval v § 13, odst. 1 učinit tečku a vypustit konec věty.

Poslanec František Kozel: Omlouvám se, skutečně to byl první návrh z první části rozpravy. § 13 návrhu zákona, kde kolega Payne navrhuje ukončit odst. 1 za slovy, "který řídí její činnost" a vynechat zbytek - a "je oprávněn jednat jejím jménem ve všech záležitostech."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji.

Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu ať zvedne ruku! 87. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo,

I tento návrh byl přijat.

To byl poslední pozměňovací návrh, můžeme tedy přejít k hlasování o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s návrhem poslanců Pavla Klenera a dalších na vydání zákona České národní rady o vědě a technologiích podle sněmovního tisku 669 ve znění společné zprávy výborů České národní rady podle sněmovního tisku 762 a podle schválených pozměňovacích návrhů, ať zvedne ruku! 104. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 2. Děkuji.

Konstatuji, že tento návrh zákona byl schválen.

(Potlesk.)

Vážené poslankyně, vážení poslanci, domnívám se, že bychom mohli v tomto okamžiku využít času, který zde zbývá a projednat bod 27, tedy závěrečnou zprávu vyšetřovací komise ČNR pro otázky lustrací. Pan profesor Klener se ještě hlásí o slovo, prosím.

Poslanec Pavel Klener: Nechci zdržovat jednání, vážená sněmovno dovolte, abych vám poděkoval za váš přístup k projednání tohoto zákona. Jistě žádný zákon není dokonalý, není dokonalý ani tento zákon, ale je významným přínosem ke zlepšení způsobu financování ve vědecké činnosti vývoje technologií.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkuji panu profesoru Klenerovi, jako zástupci navrhovatelů i společnému zpravodaji, což jsem před tím opomněl a nyní se chci zeptat, je-li nějaká námitka proti tomu, co jsem navrhoval procedurálně, jako určité racionalizační opatření, jestliže tomu tak není, přejdeme k bodu 27, což je

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP