Čtvrtek 30. dubna 1992

Dále je stanovena povinnost vydavatelů tisku sdělit správcům daně bližší identifikační údaje o inzerentech, kteří podnikají pod značkou, aniž by jejich totožnost z inzerátu byla patrná, a kde i v těchto případech dochází ke značným daňovým únikům.

Velice pečlivě jsme při přípravě návrhu zákona zvažovali u místního šetření a daňové kontroly oprávnění pracovníků správců daně vstupovat tak i do obydlí, které daňový subjekt užívá rovněž pro podnikání. Tento problém byl i předmětem rozsáhlé diskuse při projednávání návrhu zákona ve výborech České národní rady, zejména ve výboru ústavně právním a to jak z hlediska potřebnosti tohoto institutu pro řádný výkon daňové správy, tak i z hlediska dodržení mezinárodně právních závazků, které v tomto směru ČSFR přijala. Závěrem bylo konstatováno, že v návrhu zákona zřízené právo vstupu je plně potřebné a že není v rozporu s Listinou základních lidských práv a svobod. Také při posuzování navrženého textu úpravy tohoto oprávnění pracovníků správce daně bylo po podrobném projednání alternativních návrhů shledáno, že text obsažený v návrhu zákona splňuje potřebné požadavky nejlépe, a proto doporučuji, aby byl v navrženém znění schválen. Daně jsou základním zdrojem financování společenských potřeb, a proto snižovat daňovou povinnost nebo upouštět od vymáhání daní lze pouze tehdy, je-li pro to celospolečenský důvod. Rovněž tak jakýkoli pokus o daňový únik je nutno chápat jako nebezpečnou protispolečenskou činnost, která ve svých důsledcích poškozuje všechny občany, a proto je nutno dát prostor spravedlivému, ale přitom důraznému postupu při správě daní. Návrh zákona vychází důsledně z toho, že od nikoho nesmí být požadováno na daních více, než kolik činí jeho zákonná daňová povinnost, ale současně musí být zajištěno, aby tuto svou daňovou povinnost splnil včas a ve správné výši. Návrh zákona byl projednán ve výborech České národní rady, kde mu byla věnována velká péče. Připomínky shrnuté ve společné zprávě zkvalitňují zejména legislativně rozsáhlý text návrhu zákona. Doporučuji, aby Česká národní rada navrhovaný zákon o správě daní a poplatků schválila. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji a prosím společného zpravodaje výborů pana poslance Svobodu, aby se ujal slova.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona o správě daní a poplatků tak, jak je předkládán v podobě sněmovního tisku č. 691 ve znění společné zprávy tisk č. 775 je v praxi naší daňové správy skutečné novum. Je to jedna z oněch právních norem, které přijímáme po více než 40leté mezeře, norma, která svým způsobem završí už přijaté nebo projednávané daňové zákony, konkrétní hmotně právní předpisy. Zároveň je to norma, která svým způsobem doplní celý systém úpravy výkonů a používání daní, to jest jejím přijetím a přijetím příslušných hmotně právních předpisů budeme mít k dispozici kompletní soustavu daní, podrobný návod, jak daně vybírat a třetí prvek, rozpočtová pravidla nás čekají v budoucnosti. Je to zároveň norma, po jejímž přijetí už rok volají pracovníci našich nových územních finančních orgánů, kteří do této doby jsou stále nuceni pro správu daní a poplatků používat zastaralé právní předpisy minulé doby, z nichž mnohé nejsou ani zákony, nýbrž pouhými vyhláškami.

Jeden z hlavních významů této normy vidím rovněž v tom, že sjednocuje postup veškerých orgánů pověřených v České republice správou daní a poplatků, a to, že tuto důležitou normu předkládáme na konec, plyne i z toho, že musíme reagovat v jejím závěrečném schváleném tvaru na konkrétní formulace příslušných daňových zákonů. Vládní návrh tohoto zákona projednaly ústavně právní výbor, výbor rozpočtový a kontrolní a výbor národohospodářský. Vyslovily s ním souhlas a doporučují jej ke schválení ve znění společné zprávy, nicméně, ke společné zprávě jsem nucen konstatovat, že se do ní vloudila, zřejmě během redakce, chyba. Prosím vás, na straně 5 společné zprávy, předposlední odst. dole v § 41 odst. 7 vypustit písm. b).

Toto tam nepatří, dohodli se tak zpravodajové. Prosím, abyste si to ze společné zprávy škrtli.

Jinak během projednávání ve výborech se ukázalo, že není zásadních rozporů na tento zákon. Většina pozměňovacích návrhů tak, jak vznikly na půdě výboru pouze upřesňuje nebo doplňuje dikci. Jen jeden nebo dva návrhy se týkají zásadnějších změn. Mohu tedy i já osobně doporučit přijetí tohoto zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Paní poslankyně Vorlová.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci k vystoupení, které měl přede mnou poslanec Svoboda - § 41 odst. 7 písm. b), které bylo ve společné zprávě uvedeno jako písm. vypuštěné - není mi to zcela jasné, protože věci movité, pokud nejsou specifikovány, jsou velice široce vymezeny. Myslím, že by mělo být písm. b) spíše vypuštěno.

K § 4 odst. 1 předposlední řádek, kde se stanoví místní příslušnost správce daně u fyzické osoby bydliště v České republice, jinak místo, kde se převážně zdržuje. Slovo "jinak" se mi zdá dost nepřesné. Jakoby poukazovalo na to, když fyzická osoba má bydliště jinde než v České republice. To ale řeší odst. 2. Domnívám se, že místo slova "jinak" by mělo být "nebo".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dalším přihlášený je pan poslanec Svoboda, připraví se pan poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji za slovo, rád bych zde přednesl dvě skupiny pozměňovacích návrhů. První skupina, obsahově menší, jsou pozměňovací návrhy, na kterých jsme se dohodli při poradě zpravodajů s tím, že já jako sněmovní zpravodaj je přednesu jako poslanec.

První z těchto pozměňovacích návrhů se týká § 33 odst. 6. Na konci odst. 6 - je to ve znění společné zprávy - původní text podle vládního návrhu, je to poslední věta na straně 40 "údaje o půjčkách a o úsporných vkladech". Po konzultaci s pracovníky banky byla navržena formulace "údaje o úvěrech a vkladech". Nicméně do společné zprávy bylo navrženo pouze "údaje o úvěrech". Navrhuji tedy za skupinu zpravodajů, aby byl tento odstavec doplněn slovy "a vkladech".

Druhý pozměňovací návrh se týká § 45 odst. 5. Týká se povinnosti správce daní rozesílat daňový výměr. Zde navrhujeme první větu doplnit formulací "nejpozději do konce příštího zdaňovacího období" a poté vypustit poslední větu. Je to jediný pozměňovací návrh. Týká se upřesnění procedury nutné pro vyžádání daňového výměru v některých případech.

Další pozměňovací návrhy, kterých je celá skupina, byly vypracovány ve spolupráci s předkladatelem s ministerstvem financí. Prosil bych pracovnice aparátu, aby z oné bílé tašky je vyňali a rozdělili mezi poslance. Tato poněkud neobvyklá strategie, to je promítat rozsáhlejší skupinu změn se souhlasem předkladatele v plénu je vynucena časovými ohledy. Všechny změny se týkají pasáží na konci vládního návrhu, to jsou ustanovení specifická pro správu jednotlivých daní a týkají se oněch daní, které jsou upraveny federálními zákony. Jak víte, federální zákony byly schváleny teprve před několika dny. Proto byla zvolena tato netradiční cesta k promítnutí potřebných zásahů do našeho zákona o správě daní. Nyní je to otázka dalšího postupu. Navrhujeme tedy změnit § 79 odst. 5 na znění "poplatník, u něhož základ daně tvoří součet dílčích základů zálohy podle odst. 2 a 3 neplatí, pokud je jedním z nich dílčí základ příjmu ze závislé činnosti a funkčních požitků a tento dílčí základ činí více než 50 % celkového základu daně. Pokud dílčí základ z příjmu ze závislé činnosti a z funkčních požitků činí méně než 50 %, zálohy vypočtené podle odst. 2 a 3 se platí v poloviční výši."

Rovněž tak navrhujeme upravit § 80 odst. 6 tak, aby byl v souladu s § 81 odst. 3 podle něhož u poplatníka, který bude pobírat příjmy současně od více plátců, bude plátce provádět výpočet daně za uplynulé zdaňovací období povinně a nelze proto v těchto případech uplatnit původně navrhované znění § 80 odst. 6. To je, že sraženou zálohou je daňová povinnost splněna. Nový § 80 odst. 6 zní: "sraženou zálohou jsme z poplatníků, kteří za totéž zdaňovací období nemají kromě mzdy od plátců, u nichž podepsali prohlášení podle § 84 odst. 5 písm. b) a příjmů zdanitelných zvláštní sazbou jiné zdanitelné příjmy, je daňová povinnost splněna."

Dále navrhuji, aby byla v § 81 odst. 1 vypuštěna poslední věta, neboť tento odkaz se stává zbytečným. V § 81 odst. 4 za dosavadní text navrhuji doplnit "pokud poplatník svoji předkládací povinnost vůči plátci daně ani na výzvu nesplní, plátce daně zúčtování záloh neprovede, tuto skutečnost sdělí příslušnému správci daně, který výsledek výpočtu daně podle odst. 3 sdělí poplatníkovi rozhodnutím." Je to upřesnění, vyjasnění předchozí formulace.

Nyní v § 84 odst. 5 písm. d) a v § 85 odst. 1 písm. e) v původním návrhu zákona jsou číselně uvedeny hranice, které navazují na hranice stanovené v návrhu zákona o daních z příjmů.

S ohledem na to, že federální norma může být změně nezávisle na naší prováděcí normě, navrhuji vypustit tyto konkrétní hranice příjmů a upravit znění těchto dvou paragrafů takto:

§ 84 odst. 5 písm. "d" zní: "... že manželka nebo manžel, žijící ve společné domácnosti, nemá vlastní příjem přesahující roční hranici stanovenou zvláštním zákonem".

§ 85 odst. 1 písm. "e" zní: "Rozhodnutím o přiznání starobního důchodu. Je-li poplatník jeho příjemce, pokud důchod nepřesahuje ročně hranici stanovenou zvláštním zákonem".

Další změnou upřesňující text k § 85 je tato: § 88 odst. 1 písm. "a" zní: "... platným občanským průkazem, a to vlastním, druhého z manželů, popř. občanskými průkazy dětí starších 15 let, jde-li o prokázání existence manželky a nezletilých dětí (vlastních, osvojených a dětí v péči, která nahrazuje péči rodičů). Nejsou-li uvedené skutečnosti zřejmé z občanského průkazu, je nutno prokázat je jiným úředním dokladem".

Dalšími změnami, jejich provedení považuji za nutné, jsou změny týkající se § 88 a předkládám je tedy jako svůj pozměňovací návrh.

§ 88 zní: "Placení záloh a splatnost daně.

1. Poplatníci, jejichž daňová povinnost za předchozí zdaňovací období přesáhla 1 milion korun, platí počínaje lednem následujícího roku měsíční zálohy ve výši jedné dvanáctiny daňové povinnosti za předchozí zdaňovací období vždy do konce kalendářního měsíce. Záloha za měsíc prosinec se neplatí a poplatník vyrovná celoroční daňovou povinnost ve lhůtě pro podání přiznání.

2. Poplatníci, jejichž daňová povinnost v předchozím zdaňovacím období nepřesáhla 1 milion korun, platí čtvrtletní zálohu na daň za běžné zdaňovací období a to ve výši jedné čtvrtiny daňové povinnosti za předchozí zdaňovací období. Čtvrtletní zálohy jsou splatné do konce příslušného kalendářního čtvrtletí. Záloha na čtvrté čtvrtletí se platí v poloviční výši. Daňová povinnost se vyrovná ve lhůtě pro podání přiznání.

3. Zálohy neplatí poplatníci, jejichž daňová povinnost za uplynulé zdaňovací období činila méně než 200.000 Kčs a roční daňovou povinnost uhradí najednou ve lhůtě pro podání přiznání.

4. Novým poplatníků správce daně stanoví zálohy s přihlédnutím k předpokládané daňové povinnosti."

Tato úprava předpokládá vypuštění původního odstavce 1 a 2, odst. 3 označit jako odst. 5, odst. 4 se vypouští a odst. 5 a 7 přečíslovat na 6 až 8.

Omlouvám se za tuto nutnou proceduru. Byla vedena pouze zájmem doladit text tohoto zákona vůči textu již schválených federálních právních norem.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji také, prosím pana poslance Palkosku a pana poslance Exnera, aby se připravil.

Poslanec Ivo Palkoska: Dámy a pánové, mé pozměňovací návrhy se budou týkat čtyř paragrafů. Předně v § 15 odst. 3 navrhuji, aby byla vypuštěna slova "bez náhrady" a další text až do konce věty, tzn. od slov "bez náhrady" až do konce věty.

Odůvodnění: jedná se o úpravu, kde daňový orgán může požádat o kopie materiálů na náklady poplatníka. Jsem toho názoru, že tyto náklady mohou být tak vysoké, že by bylo na tíži poplatníka, aby byl povinen toto hradit. Pokud bude mít úřad zato, že si musí tyto údaje zjistit a dokumentovat, nechť si to udělá na vlastní náklady. Zbylý text po této úpravě mu to umožní.

Pokud by byla vznesena námitka, že jde i o vyžádání výpisů, tak jsem ochoten změnit tento návrh tak, aby byla vypuštěna slova "bez náhrady nákladů na toto vyhotovení" a současně i slova "nebo si vyžádat". Tím by se celá věc vyřešila.

Další návrh je k § 45 odst. 5, nejsem si jist, jestli pan zpravodaj o tom hovořil, ale pokud ne, tak zde navrhovatel konstruuje fikci doručení daňového rozhodnutí, která je ve vládním návrhu neproveditelná a nepoužitelná. Z tohoto důvodu navrhuji, aby tato fikce byla vázána pouze na období jednoho zdaňovacího období a současně, aby se vypustila poslední věta v tomto odstavci, takže legislativní úprava by byla: na konci první věty doplnit "nejpozději do konce příštího zdaňovacího období" a vypustit poslední větu tohoto odstavce.

Další návrh se týká § 60 návrhu zákona, který je kontroverzní mezi navrhovatelem a Československou státní bankou. Po konzultacích s pracovníky banky jsem došel k závěru, že text, který je v návrhu zákona, neodpovídá kompetencím, neboť kompetenci na úpravu bankovnictví má federace. Je třeba proto tento text změnit tak, aby vyhovoval jak požadavkům navrhovatele tak i kompetencím. Navrhuji proto, aby § 60 zněl takto: "Splnění povinností platit daň.

1. Povinnost platit daň je splněna u bezhotovostních převodů z účtu u bank dnem, kdy byla platba odepsána z účtu daňového dlužníka,

b) u plateb v hotovosti dnem, kdy banka, pošta nebo jiná oprávněná osoba hotovost přijala nebo převzala.

2. Odepsání platby z účtu daňových dlužníků a připsání platby daně na účty správce daně provádějí banky ve lhůtách stanovených zvláštními předpisy.

3. Pokud banka, která vede účet správce daně nepřipíše platbu daně ve prospěch jeho účtu ve stanovené lhůtě, zaplatí správci daně částku ve výši odpovídající diskontní sazbě SBČS z částky včas nepřipsané a to ode dne, kdy měla být platba na účet připsána.

4. Odstavec: Daňový dlužník je povinen sdělit správci daně den, kdy došlo k odepsání částky daně z jeho účtu u banky. Daňový dlužník je povinen uhradit daň přednostně před ostatními platbami.

V § 90 je zmocnění pro ministerstvo, aby obecně závazným právním předpisem stanovilo okruh nově vzniklých daňových subjektů a bližší podmínky pro jejich osvobození od daně. Navrhuji, aby dosavadní text byl označen jako odst. 1 a aby byl doplněn text odst. 2, který je konformní s dosud platnou právní úpravou, která umožňuje ministerstvu učinit opatření k zamezení tvrdostí a nesrovnalostí v případě daňového řízení, nebo daně, což nemůžeme při takto složité materii ani my zde vyloučit. Navrhuji proto, aby odst. 2 zněl: "Ministerstvo může učinit opatření k zamezení tvrdostí a nesrovnalostí, popř. povolit úlevu na dani." Navrhuji, aby tyto návrhy stejně jako ostatní návrhy byly projednány po přerušení rozpravy v garančním výboru a teprve poté o nich bylo hlasováno.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Exnera.

Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, velmi vítám, že v tomto zákoně se počítá také s formou předávání informací pomocí technických nosičů dat, a to v § 15 a v § 39. Tím, že společná zpráva navrhuje tuto možnost zahrnout do § 39 odst. 2, však je způsobeno, že v první větě je slovo "jen" před výrazem "na tiskopisech" nadbytečné, respektive není správné. Kromě toho společná zpráva používá mírně jinou dikci pro označení nosiče, než je v § 15.

Návrh ve společné zprávě konzervuje na neomezeně dlouhou dobu také to, že předávání informací na technických nosičích dat by bylo jenom duplicitní formou předávání informací. Na základě těchto věcí navrhuji následující úpravy do § 39 odst. 2: 1. V první větě vynechat slovo "jen". 2. Větu na konci odstavce doplňovanou dle společné zprávy uvést ve tvaru "je-li přiznání nebo hlášení podáno na technickém nosiči dat, musí být ve tvaru stanoveném pro tento účel ministerstvem".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pan zpravodaj se chce vyjádřit, ale k tomu bude mít možnost v rozpravě. Hlásí se ještě někdo do rozpravy k tomuto návrhu? Pokud nikoli, pak rozpravu uzavírám. Myslím, že účinnější bude to vyjádření jak pana ministra, tak pana zpravodaje až bezprostředně před dalším jednání o tomto bodě. Ale nic jim nebrání vystoupit teď, přejí-li si to. Není tomu tak.

Já bych si dovolil nečekaně navrhnout přerušení projednávání tohoto bodu a postup k dalšímu bodu, jímž je vládní návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 549/1991 Sb., o soudních poplatcích a poplatku za výpis z rejstříku trestů. Znovu rekapituluji: sněmovní tisk 683 obsahuje návrh zákona, společnou zprávu výborů pak obsahuje sněmovní tisk 767. Má-li pan ministr připraveno, tak ho požádám, aby návrh zákona uvedl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP