Dále je stanovena povinnost vydavatelů tisku sdělit
správcům daně bližší identifikační
údaje o inzerentech, kteří podnikají
pod značkou, aniž by jejich totožnost z inzerátu
byla patrná, a kde i v těchto případech
dochází ke značným daňovým
únikům.
Velice pečlivě jsme při přípravě
návrhu zákona zvažovali u místního
šetření a daňové kontroly oprávnění
pracovníků správců daně vstupovat
tak i do obydlí, které daňový subjekt
užívá rovněž pro podnikání.
Tento problém byl i předmětem rozsáhlé
diskuse při projednávání návrhu
zákona ve výborech České národní
rady, zejména ve výboru ústavně právním
a to jak z hlediska potřebnosti tohoto institutu pro řádný
výkon daňové správy, tak i z hlediska
dodržení mezinárodně právních
závazků, které v tomto směru ČSFR
přijala. Závěrem bylo konstatováno,
že v návrhu zákona zřízené
právo vstupu je plně potřebné a že
není v rozporu s Listinou základních lidských
práv a svobod. Také při posuzování
navrženého textu úpravy tohoto oprávnění
pracovníků správce daně bylo po podrobném
projednání alternativních návrhů
shledáno, že text obsažený v návrhu
zákona splňuje potřebné požadavky
nejlépe, a proto doporučuji, aby byl v navrženém
znění schválen. Daně jsou základním
zdrojem financování společenských
potřeb, a proto snižovat daňovou povinnost
nebo upouštět od vymáhání daní
lze pouze tehdy, je-li pro to celospolečenský důvod.
Rovněž tak jakýkoli pokus o daňový
únik je nutno chápat jako nebezpečnou protispolečenskou
činnost, která ve svých důsledcích
poškozuje všechny občany, a proto je nutno dát
prostor spravedlivému, ale přitom důraznému
postupu při správě daní. Návrh
zákona vychází důsledně z toho,
že od nikoho nesmí být požadováno
na daních více, než kolik činí
jeho zákonná daňová povinnost, ale
současně musí být zajištěno,
aby tuto svou daňovou povinnost splnil včas a ve
správné výši. Návrh zákona
byl projednán ve výborech České národní
rady, kde mu byla věnována velká péče.
Připomínky shrnuté ve společné
zprávě zkvalitňují zejména
legislativně rozsáhlý text návrhu
zákona. Doporučuji, aby Česká národní
rada navrhovaný zákon o správě daní
a poplatků schválila. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
a prosím společného zpravodaje výborů
pana poslance Svobodu, aby se ujal slova.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, návrh zákona o správě daní
a poplatků tak, jak je předkládán
v podobě sněmovního tisku č. 691 ve
znění společné zprávy tisk
č. 775 je v praxi naší daňové
správy skutečné novum. Je to jedna z oněch
právních norem, které přijímáme
po více než 40leté mezeře, norma, která
svým způsobem završí už přijaté
nebo projednávané daňové zákony,
konkrétní hmotně právní předpisy.
Zároveň je to norma, která svým způsobem
doplní celý systém úpravy výkonů
a používání daní, to jest jejím
přijetím a přijetím příslušných
hmotně právních předpisů budeme
mít k dispozici kompletní soustavu daní,
podrobný návod, jak daně vybírat a
třetí prvek, rozpočtová pravidla nás
čekají v budoucnosti. Je to zároveň
norma, po jejímž přijetí už rok
volají pracovníci našich nových územních
finančních orgánů, kteří
do této doby jsou stále nuceni pro správu
daní a poplatků používat zastaralé
právní předpisy minulé doby, z nichž
mnohé nejsou ani zákony, nýbrž pouhými
vyhláškami.
Jeden z hlavních významů této normy
vidím rovněž v tom, že sjednocuje postup
veškerých orgánů pověřených
v České republice správou daní a poplatků,
a to, že tuto důležitou normu předkládáme
na konec, plyne i z toho, že musíme reagovat v jejím
závěrečném schváleném
tvaru na konkrétní formulace příslušných
daňových zákonů. Vládní
návrh tohoto zákona projednaly ústavně
právní výbor, výbor rozpočtový
a kontrolní a výbor národohospodářský.
Vyslovily s ním souhlas a doporučují
jej ke schválení ve znění společné
zprávy, nicméně, ke společné
zprávě jsem nucen konstatovat, že se do ní
vloudila, zřejmě během redakce, chyba. Prosím
vás, na straně 5 společné zprávy,
předposlední odst. dole v § 41 odst. 7 vypustit
písm. b).
Toto tam nepatří, dohodli se tak zpravodajové.
Prosím, abyste si to ze společné zprávy
škrtli.
Jinak během projednávání ve výborech
se ukázalo, že není zásadních
rozporů na tento zákon. Většina pozměňovacích
návrhů tak, jak vznikly na půdě výboru
pouze upřesňuje nebo doplňuje dikci. Jen
jeden nebo dva návrhy se týkají zásadnějších
změn. Mohu tedy i já osobně doporučit
přijetí tohoto zákona.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Paní poslankyně
Vorlová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci k vystoupení, které měl přede
mnou poslanec Svoboda - § 41 odst. 7 písm. b), které
bylo ve společné zprávě uvedeno jako
písm. vypuštěné - není mi to
zcela jasné, protože věci movité, pokud
nejsou specifikovány, jsou velice široce vymezeny.
Myslím, že by mělo být písm.
b) spíše vypuštěno.
K § 4 odst. 1 předposlední řádek,
kde se stanoví místní příslušnost
správce daně u fyzické osoby bydliště
v České republice, jinak místo, kde se převážně
zdržuje. Slovo "jinak" se mi zdá dost nepřesné.
Jakoby poukazovalo na to, když fyzická osoba má
bydliště jinde než v České republice.
To ale řeší odst. 2. Domnívám
se, že místo slova "jinak" by mělo
být "nebo".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji. Dalším přihlášený
je pan poslanec Svoboda, připraví se pan poslanec
Palkoska.
Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji za slovo, rád
bych zde přednesl dvě skupiny pozměňovacích
návrhů. První skupina, obsahově menší,
jsou pozměňovací návrhy, na kterých
jsme se dohodli při poradě zpravodajů s tím,
že já jako sněmovní zpravodaj je přednesu
jako poslanec.
První z těchto pozměňovacích
návrhů se týká § 33 odst. 6.
Na konci odst. 6 - je to ve znění společné
zprávy - původní text podle vládního
návrhu, je to poslední věta na straně
40 "údaje o půjčkách a o úsporných
vkladech". Po konzultaci s pracovníky banky byla navržena
formulace "údaje o úvěrech a vkladech".
Nicméně do společné zprávy
bylo navrženo pouze "údaje o úvěrech".
Navrhuji tedy za skupinu zpravodajů, aby byl tento odstavec
doplněn slovy "a vkladech".
Druhý pozměňovací návrh se
týká § 45 odst. 5. Týká se povinnosti
správce daní rozesílat daňový
výměr. Zde navrhujeme první větu doplnit
formulací "nejpozději do konce příštího
zdaňovacího období" a poté vypustit
poslední větu. Je to jediný pozměňovací
návrh. Týká se upřesnění
procedury nutné pro vyžádání
daňového výměru v některých
případech.
Další pozměňovací návrhy,
kterých je celá skupina, byly vypracovány
ve spolupráci s předkladatelem s ministerstvem financí.
Prosil bych pracovnice aparátu, aby z oné bílé
tašky je vyňali a rozdělili mezi poslance.
Tato poněkud neobvyklá strategie, to je promítat
rozsáhlejší skupinu změn se souhlasem
předkladatele v plénu je vynucena časovými
ohledy. Všechny změny se týkají pasáží
na konci vládního návrhu, to jsou ustanovení
specifická pro správu jednotlivých daní
a týkají se oněch daní, které
jsou upraveny federálními zákony. Jak víte,
federální zákony byly schváleny teprve
před několika dny. Proto byla zvolena tato netradiční
cesta k promítnutí potřebných zásahů
do našeho zákona o správě daní.
Nyní je to otázka dalšího postupu. Navrhujeme
tedy změnit § 79 odst. 5 na znění "poplatník,
u něhož základ daně tvoří
součet dílčích základů
zálohy podle odst. 2 a 3 neplatí, pokud je jedním
z nich dílčí základ příjmu
ze závislé činnosti a funkčních
požitků a tento dílčí základ
činí více než 50 % celkového
základu daně. Pokud dílčí základ
z příjmu ze závislé činnosti
a z funkčních požitků činí
méně než 50 %, zálohy vypočtené
podle odst. 2 a 3 se platí v poloviční výši."
Rovněž tak navrhujeme upravit § 80 odst. 6 tak,
aby byl v souladu s § 81 odst. 3 podle něhož
u poplatníka, který bude pobírat příjmy
současně od více plátců, bude
plátce provádět výpočet daně
za uplynulé zdaňovací období povinně
a nelze proto v těchto případech uplatnit
původně navrhované znění §
80 odst. 6. To je, že sraženou zálohou je daňová
povinnost splněna. Nový § 80 odst. 6 zní:
"sraženou zálohou jsme z poplatníků,
kteří za totéž zdaňovací
období nemají kromě mzdy od plátců,
u nichž podepsali prohlášení podle §
84 odst. 5 písm. b) a příjmů zdanitelných
zvláštní sazbou jiné zdanitelné
příjmy, je daňová povinnost splněna."
Dále navrhuji, aby byla v § 81 odst. 1 vypuštěna
poslední věta, neboť tento odkaz se stává
zbytečným. V § 81 odst. 4 za dosavadní
text navrhuji doplnit "pokud poplatník svoji předkládací
povinnost vůči plátci daně ani na
výzvu nesplní, plátce daně zúčtování
záloh neprovede, tuto skutečnost sdělí
příslušnému správci daně,
který výsledek výpočtu daně
podle odst. 3 sdělí poplatníkovi rozhodnutím."
Je to upřesnění, vyjasnění
předchozí formulace.
Nyní v § 84 odst. 5 písm. d) a v § 85
odst. 1 písm. e) v původním návrhu
zákona jsou číselně uvedeny hranice,
které navazují na hranice stanovené v návrhu
zákona o daních z příjmů.
S ohledem na to, že federální norma může
být změně nezávisle na naší
prováděcí normě, navrhuji vypustit
tyto konkrétní hranice příjmů
a upravit znění těchto dvou paragrafů
takto:
§ 84 odst. 5 písm. "d" zní: "...
že manželka nebo manžel, žijící
ve společné domácnosti, nemá vlastní
příjem přesahující roční
hranici stanovenou zvláštním zákonem".
§ 85 odst. 1 písm. "e" zní: "Rozhodnutím
o přiznání starobního důchodu.
Je-li poplatník jeho příjemce, pokud důchod
nepřesahuje ročně hranici stanovenou zvláštním
zákonem".
Další změnou upřesňující
text k § 85 je tato: § 88 odst. 1 písm. "a"
zní: "... platným občanským průkazem,
a to vlastním, druhého z manželů, popř.
občanskými průkazy dětí starších
15 let, jde-li o prokázání existence manželky
a nezletilých dětí (vlastních, osvojených
a dětí v péči, která nahrazuje
péči rodičů). Nejsou-li uvedené
skutečnosti zřejmé z občanského
průkazu, je nutno prokázat je jiným úředním
dokladem".
Dalšími změnami, jejich provedení považuji
za nutné, jsou změny týkající
se § 88 a předkládám je tedy jako svůj
pozměňovací návrh.
§ 88 zní: "Placení záloh a splatnost
daně.
1. Poplatníci, jejichž daňová povinnost
za předchozí zdaňovací období
přesáhla 1 milion korun, platí počínaje
lednem následujícího roku měsíční
zálohy ve výši jedné dvanáctiny
daňové povinnosti za předchozí zdaňovací
období vždy do konce kalendářního
měsíce. Záloha za měsíc prosinec
se neplatí a poplatník vyrovná celoroční
daňovou povinnost ve lhůtě pro podání
přiznání.
2. Poplatníci, jejichž daňová povinnost
v předchozím zdaňovacím období
nepřesáhla 1 milion korun, platí čtvrtletní
zálohu na daň za běžné zdaňovací
období a to ve výši jedné čtvrtiny
daňové povinnosti za předchozí zdaňovací
období. Čtvrtletní zálohy jsou splatné
do konce příslušného kalendářního
čtvrtletí. Záloha na čtvrté
čtvrtletí se platí v poloviční
výši. Daňová povinnost se vyrovná
ve lhůtě pro podání přiznání.
3. Zálohy neplatí poplatníci, jejichž
daňová povinnost za uplynulé zdaňovací
období činila méně než 200.000
Kčs a roční daňovou povinnost uhradí
najednou ve lhůtě pro podání přiznání.
4. Novým poplatníků správce daně
stanoví zálohy s přihlédnutím
k předpokládané daňové povinnosti."
Tato úprava předpokládá vypuštění
původního odstavce 1 a 2, odst. 3 označit
jako odst. 5, odst. 4 se vypouští a odst. 5 a 7 přečíslovat
na 6 až 8.
Omlouvám se za tuto nutnou proceduru. Byla vedena pouze
zájmem doladit text tohoto zákona vůči
textu již schválených federálních
právních norem.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
také, prosím pana poslance Palkosku a pana poslance
Exnera, aby se připravil.
Poslanec Ivo Palkoska: Dámy a pánové,
mé pozměňovací návrhy se budou
týkat čtyř paragrafů. Předně
v § 15 odst. 3 navrhuji, aby byla vypuštěna slova
"bez náhrady" a další text až
do konce věty, tzn. od slov "bez náhrady"
až do konce věty.
Odůvodnění: jedná se o úpravu,
kde daňový orgán může požádat
o kopie materiálů na náklady poplatníka.
Jsem toho názoru, že tyto náklady mohou být
tak vysoké, že by bylo na tíži poplatníka,
aby byl povinen toto hradit. Pokud bude mít úřad
zato, že si musí tyto údaje zjistit a dokumentovat,
nechť si to udělá na vlastní náklady.
Zbylý text po této úpravě mu to umožní.
Pokud by byla vznesena námitka, že jde i o vyžádání
výpisů, tak jsem ochoten změnit tento návrh
tak, aby byla vypuštěna slova "bez náhrady
nákladů na toto vyhotovení" a současně
i slova "nebo si vyžádat". Tím by
se celá věc vyřešila.
Další návrh je k § 45 odst. 5, nejsem
si jist, jestli pan zpravodaj o tom hovořil, ale pokud
ne, tak zde navrhovatel konstruuje fikci doručení
daňového rozhodnutí, která je ve vládním
návrhu neproveditelná a nepoužitelná.
Z tohoto důvodu navrhuji, aby tato fikce byla vázána
pouze na období jednoho zdaňovacího období
a současně, aby se vypustila poslední věta
v tomto odstavci, takže legislativní úprava
by byla: na konci první věty doplnit "nejpozději
do konce příštího zdaňovacího
období" a vypustit poslední větu tohoto
odstavce.
Další návrh se týká § 60
návrhu zákona, který je kontroverzní
mezi navrhovatelem a Československou státní
bankou. Po konzultacích s pracovníky banky jsem
došel k závěru, že text, který
je v návrhu zákona, neodpovídá kompetencím,
neboť kompetenci na úpravu bankovnictví má
federace. Je třeba proto tento text změnit tak,
aby vyhovoval jak požadavkům navrhovatele tak i kompetencím.
Navrhuji proto, aby § 60 zněl takto: "Splnění
povinností platit daň.
1. Povinnost platit daň je splněna u bezhotovostních
převodů z účtu u bank dnem, kdy byla
platba odepsána z účtu daňového
dlužníka,
b) u plateb v hotovosti dnem, kdy banka, pošta nebo jiná
oprávněná osoba hotovost přijala nebo
převzala.
2. Odepsání platby z účtu daňových
dlužníků a připsání platby
daně na účty správce daně provádějí
banky ve lhůtách stanovených zvláštními
předpisy.
3. Pokud banka, která vede účet správce
daně nepřipíše platbu daně ve
prospěch jeho účtu ve stanovené lhůtě,
zaplatí správci daně částku
ve výši odpovídající diskontní
sazbě SBČS z částky včas nepřipsané
a to ode dne, kdy měla být platba na účet
připsána.
4. Odstavec: Daňový dlužník je povinen
sdělit správci daně den, kdy došlo k
odepsání částky daně z jeho
účtu u banky. Daňový dlužník
je povinen uhradit daň přednostně před
ostatními platbami.
V § 90 je zmocnění pro ministerstvo, aby obecně
závazným právním předpisem
stanovilo okruh nově vzniklých daňových
subjektů a bližší podmínky pro
jejich osvobození od daně. Navrhuji, aby dosavadní
text byl označen jako odst. 1 a aby byl doplněn
text odst. 2, který je konformní s dosud platnou
právní úpravou, která umožňuje
ministerstvu učinit opatření k zamezení
tvrdostí a nesrovnalostí v případě
daňového řízení, nebo daně,
což nemůžeme při takto složité
materii ani my zde vyloučit. Navrhuji proto, aby odst.
2 zněl: "Ministerstvo může učinit
opatření k zamezení tvrdostí a nesrovnalostí,
popř. povolit úlevu na dani." Navrhuji, aby
tyto návrhy stejně jako ostatní návrhy
byly projednány po přerušení rozpravy
v garančním výboru a teprve poté o
nich bylo hlasováno.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana poslance Exnera.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo,
pane ministře, dámy a pánové, velmi
vítám, že v tomto zákoně se počítá
také s formou předávání informací
pomocí technických nosičů dat, a to
v § 15 a v § 39. Tím, že společná
zpráva navrhuje tuto možnost zahrnout do § 39
odst. 2, však je způsobeno, že v první
větě je slovo "jen" před výrazem
"na tiskopisech" nadbytečné, respektive
není správné. Kromě toho společná
zpráva používá mírně jinou
dikci pro označení nosiče, než je v
§ 15.
Návrh ve společné zprávě konzervuje
na neomezeně dlouhou dobu také to, že předávání
informací na technických nosičích
dat by bylo jenom duplicitní formou předávání
informací. Na základě těchto věcí
navrhuji následující úpravy do §
39 odst. 2: 1. V první větě vynechat
slovo "jen". 2. Větu na konci odstavce doplňovanou
dle společné zprávy uvést ve tvaru
"je-li přiznání nebo hlášení
podáno na technickém nosiči dat, musí
být ve tvaru stanoveném pro tento účel
ministerstvem".
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Pan zpravodaj se chce vyjádřit, ale k tomu bude
mít možnost v rozpravě. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy k tomuto návrhu?
Pokud nikoli, pak rozpravu uzavírám. Myslím,
že účinnější bude to vyjádření
jak pana ministra, tak pana zpravodaje až bezprostředně
před dalším jednání o tomto bodě.
Ale nic jim nebrání vystoupit teď, přejí-li
si to. Není tomu tak.
Já bych si dovolil nečekaně navrhnout přerušení
projednávání tohoto bodu a postup k dalšímu
bodu, jímž je vládní návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 549/1991 Sb., o soudních
poplatcích a poplatku za výpis z rejstříku
trestů. Znovu rekapituluji: sněmovní tisk
683 obsahuje návrh zákona, společnou zprávu
výborů pak obsahuje sněmovní tisk
767. Má-li pan ministr připraveno, tak ho požádám,
aby návrh zákona uvedl.