Čtvrtek 30. dubna 1992

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji panu zpravodaji. Omlouvám se, nevěnoval jsem pozornost posledním vašim slovům, čili pokud jste v nich měl něco pro mě, pomozte mi!

Poslanec Zdeněk Smělík: Žádal jsem vás, zda mohu vystoupit v diskusi jako první.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Můžete až rozpravu otevřu, a to proto, že nikdo jiný se nepřihlásil. Takže otevírám rozpravu a máte slovo.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážená sněmovno, při projednávání návrhu tohoto zákona jsme opomněli z jakési časové nekoordinovanosti jednu položku, která by zařazena být měla a která nebyla v průběhu projednávání postihnuta. Merit věci spočívá v tom, že k 15. dubnu nabyl účinnosti zákon 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotních zařízeních. Část třetí tohoto zákona, to je § 8-13, upravuje provozování nestátního zařízení na základě oprávnění k provozování, jež vzniká rozhodnutím o registraci okresního úřadu příslušného podle místa k provozování nestátního zařízení.

V souvislosti s tím je třeba zabezpečit možnost vybírání správního poplatku za tento úkon. Zároveň je třeba posoudit možnost nabytí účinnosti této nové položky k 1. 7. 1992 a zapracování tohoto do přechodných a závěrečných ustanovení k zákonu o správních poplatcích vybíraných správními orgány ČR.

Zdůvodnění spočívá v tom, že už dnes jsou na okresních úřadech registrováni zájemci o povolení a v případě, že bychom podle projednávané novely měli platnost až od 1. 1. 1993, nastal by velký finanční únik u okresních úřadů, které tato povolení provádí. A vzhledem k tomu, že se jedná převážně o neopakovatelné, tak by se dalo říci, že převážná část žadatelů by bezplatně tato oprávnění získala. Z tohoto důvodu navrhuji, abychom do projednávaného návrhu zákona zpracovali do položky 7 písm. "d" tohoto znění:

"Vydání rozhodnutí o registraci k provozování nestátního zdravotnického zařízení - 1000 Kčs." Do zmocnění k této položce doplnit. "obdobně se postupuje, jde-li o změny a zrušení registrace podle písm. "d".

Do poznámky se uvede: "poplatek podle písm. "a" se vybere až po provedení úkonu. Poplatek podle písm. "b", "c" a "d" se vybere již při podání."

V návaznosti na tento návrh bychom byli nuceni upravit § 14 odst. 1, který by zněl: "Tento zákon s výjimkou položky 7 písm. "d" sazebníku nabývá účinnosti 1. 1. 1993.

Za druhé - položka 7 písm. "d" sazebníku nabývá účinnosti dne 1. 7. 1992". Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se dále přihlásili dva poslanci. Než jim dám slovo, dovolte mi jednu úvahu. Jde o to, že dnešním programem má být rovněž onen bod, jemuž má být přítomna vláda a ředitel Federální bezpečností informační služby. Další signály, jež jsou mi sem adresovány, spočívají v tom, že téměř polovina poslanců uvažuje o odjezdu mezi pátou až šestou hodinou.

(hluk)

Prosím o korekci. Okolo půl páté. Takže vidíte všichni, dámy a pánové, kdo chce opustit naše řady. Jde o to, že kdybychom dosáhli dohody, že např. do pěti hodin bychom zde pokračovali projednáním daňových zákonů, další způsob ukončení této schůze může spočívat v tom, že kterýkoliv jeden poslanec vstane a požádá o zjištění počtu poslanců ve sněmovně, a pokud se tak nestane, můžeme bez hlasování projednávat např. do dohodnutých 17.00 hod. a pak schůzi přerušit do pondělka 9.00 hodin. Táži se tedy, zda má někdo námitky proti tomu, abychom přestali udržovat v pohotovosti jak Českou vládu tak i pana Bačinského, kteří v ní doposud setrvávají. Pokud není námitek, s ohledem k programu dnešní schůze, očekávanému a možnému, pak se podle tohoto zařídí, pokud námitka bude, budou v pohotovosti dále. Pokud nikoliv, pak děkuji za vaše přispějí. Pan kolega Karas.

Poslanec Jiří Karas: (z místa) Navrhuji, abychom se spočítali, kolik nás tady je a termín posunuli na 16.30.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, jestliže navrhnete, abychom se spočítali, pak stihnete předchozí vlak, protože skončíme nyní. Takže se vás ptám, zda na svém návrhu trváte? Kolega Kadlec ukazuje, že pan kolega Karas na svém návrhu netrvá.

Dobrá. Prosím tedy, pokračujme dále a prosím Kancelář, aby zařídila sdělení jak vládě tak panu Bačinskému, že se jejich účast nepředpokládá.

Teď se hlásil pan ministr Špaček, i když v rozpravě jsou přihlášeni pánové Payne a Dohnal.

Takže pane ministře prosím, po vás budou vystupovat pánové Payne a Dohnal.

Ministr financí ČR Karel Špaček: K tomu návrhu na nabytí účinnosti: pan zpravodaj navrhuje, aby § 14 zněl: "Tento zákon nabývá účinnosti 1. 1. 1993..." a dává tam výjimku u jedné položky, která by měla platit od 1. července. Já chápu věcné důvody, které k tomu vedou, ale mám velkou pochybnost, zda takto může být účinnost zákona schválena. Já bych spíše doporučoval, abychom provedli rychlou novelizaci starého zákona kvůli této položce, tj. doplnili tento zákon o tu položku, aby celý nový zákon mohl platit od 1. 1. 1993. Podle mne by to vypadalo dost neobvykle, že jedna věc by měla platit předem. Ale k tomu bych zase prosil oddechový čas, abych se poradil s právníky, abychom to měli čisté.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Payneho, aby se ujal slova, a připraví se pan poslanec Dohnal.

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych učinit několik poznámek ještě k sazebníku poplatků.

Zejména se jedná o položku 1 psím. d). Nahlédnutí do živnostenského rejstříku je zpoplatněno částkou Kčs 50. Já se domnívám, že nahlédnutí do živnostenského rejstříku bude velice běžnou záležitostí, kterou bude potřebovat téměř každý občan, myslím, že tato sazba je např. ve srovnání s nahlédnutím do matriky neúměrná. Myslím si to také proto, že živnostenský rejstřík je veden naprosto chaotickým způsobem, částečně v obcích a částečně na okresních úřadech. K tomu, aby byl vyhledán příslušný živnostník, bude třeba zpravidla učinit toto nahlédnutí dvakrát. Proto se domnívám, že částka Kčs 50,- by měla být nahrazena částkou Kčs 20,-.

Dále u položky 4 se hovoří o nahlédnutí do výpisu z dokumentů a v poznámce se hovoří o tom, že v případě výpisů z matrik vedených v jiném než v českém jazyce se poplatek zvyšuje na dvojnásobek. Vzhledem k tomu, že v naší zemi existuje přinejmenším také úřední jazyk slovenský a nevidím důvod, proč by výpis z dokumentů ve slovenském jazyce měl být zpoplatněn dvojnásobnou sazbou, navrhuji v poznámce za výraz "v českém" doplnit "nebo slovenském". Nechávám na zástupcích jazykových menšin přítomných zde ve sněmovně, aby zvážili, jak tomu bude u jiných jazyků. Já myslím, že překlad z jiného jazyka je náročnější než výpis ze slovenského jazyka.

V položce 7 se za vydání živnostenského listu požaduje Kčs 1000,- a za vydání koncesní listiny Kčs 2000,-. Domnívám se, že tato částka je neúměrně vysoká. Navrhuji, aby místo Kčs 1000,- bylo uvedeno Kčs 500,- v písmenu b) a v písmenu c) navrhuji částku za vydání koncesní listiny snížit na Kčs 1000,-. K této věci se ještě vrátím v souvislosti s dalšími položkami později.

Naopak u položky 12, kde se jedná o vydání loveckého lístku, což je ve srovnání s živnostenským listem nebo koncesním listem záležitost řekl bych skoro extravagantní, mi připadá poplatek absurdně nízký. Myslím, že by to mělo být postaveno přinejmenším na stejnou rovinu. Poplatek za roční vydání loveckého lístku by měl být Kčs 1000,- asi tak, jak je navrhováno u živnostenského oprávnění. U tříletého oprávnění navrhuji Kčs 2000,- u našich občanů. Jedná se o písm. a) v položce 12.

Dalo by se říci, že podle původního návrhu je lépe být pistolníkem než živnostníkem, jak naznačují tyto poplatky.

Učinil bych také návrh k položce 14, kde navrhuje společná zpráva nahradit slovo "stromů" slovem "dřevin". Ale odkaz k položce 14 odkazuje na vyhlášku o ochraně stromů. Tzn., že z hlediska jednotnosti právní terminologie by bylo lépe přidržet se původního vládního návrhu, který v položce 14 navrhuje slovo "stromů" s poukazem na to, že slovo "dřevina" je pojem biologického charakteru, který není právně přesně definován. Kromě toho jsou dřeviny, které z praktického hlediska nemají charakter stromů. Nahrazením slova "dřeviny" slovem "stromy" bychom se dostali do absurdní situace, že i u zakrslých dřevin by byl nutný poplatek Kčs 100. A to mi připadá absurdní.

Následně k položce 17 (uzavření manželství) bych navrhoval, na rozdíl od společné zprávy ponechat původní vládní návrh. S ohledem na zákon, který umožňuje uzavírat také církevní sňatek, by novomanželé nebo snoubenci uzavírali pouze sňatky církevní, protože by nemuseli platit žádné poplatky. Tam bychom vytvořili tlak směrem k náboženskému přesvědčení občanů. To by nebylo na místě.

K položce 31: Tam se opět ukazuje, že je lépe být pistolníkem než živnostníkem. Jedná se o zbrojní průkaz. Myslím, že částka Kčs 300,- za vydání zbrojního průkazu je také nemístně malá. Zbraní zde máme až příliš mnoho a občanská společnost nepotřebuje být tolik vybavena zbraněmi. Myslím, že poplatek by mohl být místo 300,- Kčs celých 1000,- Kčs. Tuto změnu navrhuji.

V položce 33 se rovněž domnívám, že zřízení střelnice je činností téměř na úrovni živnostenské koncese, a tak není důvod, aby zde ty částky byly nižší než u živnostníků. To je naprosto neúměrné. Navrhuji tedy v bodě a) zvýšit částku na Kčs 1000,- a stejně tak v bodě b) a c). V bodě d) doporučuji ponechat původní návrh Kčs 200,-.

Nakonec v položce 46 jsme opět u toho, že by měli živnostníci, popřípadě i jiné druhy povolání být postaveny zhruba na stejnou rovinu. Proto bych navrhoval v bodě a) a b) vydání oprávnění k hornické činnosti a vydání povolení k hornické činnosti, poplatek zvýšit, a to v obou případech na Kčs 1000,- abychom přibližně dodrželi rovnost živnostníků se střelnicemi, hornictvím, apod.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Dohnala.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, v sazebníku správních poplatků v položce 5 na str. 9 úplně dole se píše: "výpis a potvrzení o domovské příslušnosti nebo národnosti nebo státním občanství". Domnívám se, že naše mluva v současné době termín domovská příslušnost nezná. Pokud mi předkladatel nevysvětlí, co tento termín znamená, tak navrhuji, abychom slova "domovská příslušnost" z tohoto zákona vyškrtli.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Hlásí se několik poslanců.) Pánové, vtip toho, že se nehlásíte písemně nebo se hlásíte opožděně je v tom, že je znemožněno stanovit vaše pořadí. V tom případě pan poslanec Vlk, který se přihlásil písemně, má přednost, a prosím jej, aby se ujal slova.

Poslanec Miloslav Vlk: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, rád bych se pozastavil právě u již zmíněné položky č. 17 - povolení k uzavření manželství u jiného než příslušného obecního úřadu.

Jelikož včera schválený zákon umožňuje uzavírat i sňatek jenom církevní navrhuji, aby příslušný obecní úřad byl postaven na roveň farnímu úřadu v místě. To znamená, že u farního úřadu v místě bydliště by poplatky za uzavření sňatku nebyly placeny, tak jak je tomu v současné době u civilních sňatků.

Dále bych se pozastavil u položky 23 - povolení k provozování výherních hracích automatů, kdy se za každý hrací přístroj vybírá částka 20 000 Kčs.

Ve zmocnění správní orgán, který by dal povolení k provozování hracích přístrojů podle písm. b) lze snížit tento poplatek o 50 %, jde-li o povolení na dobu kratší než 6 měsíců. Navrhuji, aby toto snížení bylo změn: "snížení o jednu dvanáctinu za každý měsíc, kdy hrací přístroj nebyl v provozu".

Jedná se o to, že hrací přístroje po polovině roku již nejsou provozovateli nasazovány, takže dochází v podstatě k úbytku daní, protože tito provozovatelé přístroje nenasazují z důvodů nevýhodnosti provozování hracích přístrojů na kratší dobu než 6 měsíců.

Dále jde o položku č. 46: za úkony v oblasti hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Vydání povolení k hornické činnosti pro stanovení dobývacího prostoru ve výši 100 Kčs bylo výborem navrženo zvýšit na částku 500 Kčs, ovšem dotazem u báňského úřadu jsem zjistil, že tyto náklady jsou daleko vyšší a v připomínkovém řízení byl vznesen požadavek, aby za místní šetření, pokud je nařízeno podle zvláštních předpisů nebo se koná z podnětu účastníka, se účtovalo za každé tři hodiny sto korun. Vzhledem k tomu, že šetření pro stanovení dobývacího prostoru je časově značně náročné, navrhuji, aby tato částka byla zvýšena na 1000 Kčs.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dále se písemně přihlásil pan kolega Palkoska. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Ivo Palkoska: Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan poslanec Smělík zde navrhl úpravu poplatků, která se týká lékařů, dále můj předřečník navrhl další úpravu poplatků, která se týká manželství. U obou případů je zřejmé, že by bylo na místě upravit tyto poplatky s účinnosti od 1. 7. Stejnou účinnost navrhl i pan poslanec Smělík. Bohužel koncepce zákona, který je předložen, toto vylučuje, neboť se jedná o úplnou novelu, nikoliv pouze o změnu sazebníku, ke které bude moci docházet po 1. lednu 1993. Dojde-li sněmovna k závěru, že je třeba upravit lékařům vydávání registrací nebo registrační řízení, bude nutno tento zákon o ustanovení, která budou novelovat dosud platný zákon o správních poplatcích a zejména sazebník správních poplatků doplnit. Jinak to bohužel není možné.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane poslanče, do rozpravy se dále hlásí pan poslanec Matějka, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec František Matějka: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem poněkud na rozpacích, jak uvést svůj návrh, aby byl uveden správně. Pan kolega Payne zde srovnával vydávání loveckých lístků se živnostenskými koncesemi a nevím s čím vším možným.

Živnostenské oprávnění dostane člověk jednou za život a má ho stále. Platnost loveckého lístku se musí prodlužovat buď po roce nebo po třech letech a pokud by bylo nutné za každé prodloužení platit 1000 Kčs, byl by to nesmysl.

Navrhuji proto, aby roční lovecký lístek stál 100 Kčs a tříletý lovecký lístek 150 Kčs. Dále, aby úprava týkající se zbrojního průkazu zůstala, tak jak je uvedeno v návrhu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Předpokládám, že v tomto zákoně nebude relevantní otázka tetřevů, tetřívků a sluk.

Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Nikdo. Rozpravu uzavírám.

Následuje návrh, abychom projednávání tohoto bodu přerušili a pokračovali projednáváním dalšího bodu. To znamená, že rozprava je uzavřena, ale příště by se k tomuto bodu mohl vyjádřit jak pan ministr, tak i pan zpravodaj.

Dalším bodem, k němuž rovněž bude vystupovat pan ministr Špaček, je

XXIV.

Vládní návrh zákona České národní rady o správě daní a poplatků

Upozorňuji, že jde o sněmovní tisk 691 a společná zpráva je ve sněmovním tisku 755.

Může pan ministr vystoupit s odůvodněním návrhu?

(Ano.)

Prosím proto pana ministra, aby se ujal slova.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, předstupuji před vás s velmi důležitým návrhem zákona.

Předložený návrh zákona o správě daní a poplatků společně s jednotlivými daňovými zákony vytváří předpoklady pro řádné fungování nové daňové soustavy. Je samozřejmě důležité mít velmi dobře propracované, promyšlené daňové zákony, abychom věděli, kdo má kolik zaplatit. Neméně důležité je však i to, abychom věděli, jakým způsobem budou tyto daně vybírány.

Tento zákon tudíž stanovuje přesná práva a povinnosti jak daňových plátců, tak i finančních úřadů.

Řádné fungování daňového systému vyžaduje nahradit současnou právní roztříštěnost správy daní komplexním předpisem, který umožní snazší orientaci správci daní i jednotlivých daňových subjektů v daňovém řízení a vytvoří předpoklady pro efektivní výkon správy daní finančními orgány i orgány územními.

Předkládaný návrh řeší kromě obecných institutů daňového řízení i specifika při správě jednotlivých daní. Jedná se o ta ustanovení, která nemohla být s ohledem na dělbu působnosti zapracována do federálních daňových zákonů a dále o ta ustanovení, která mají výlučně profesní charakter. Koncepce zákona vychází z osvědčení právních ustanovení obsažených v dříve platných předpisech a současně využívání zahraničních zkušeností a doporučení expertů Mezinárodního měnového fondu. Správa daní a poplatků v novém daňovém systému je založena především na principu rovnosti daňových subjektů při řízení a možnosti využití řádných a mimořádných opravných prostředků.

Ve prospěch poplatníků jsou v návrhu zákona založeny také široké možnosti prodlužování lhůt, pokud závažné okolnosti neumožní poplatníkům dostát včas své daňové povinnosti. Vládní návrh zákona umožňuje též osvobození od daně z příjmů až na dobu dvou let pro nově vzniklé daňové subjekty. Předpokládá se, že podle aktuálních podmínek a potřeb společnosti okruh daňových subjektů a výše osvobození budou konkretizovány obecně závazným právním předpisem. Výrazněji jsou posíleny restriktivní nástroje proti snahám o daňové úniky, nepoctivost, falšování, či vedení neprůkazné evidence. Za nedostatky v těchto oblastech lze při opakovaném zjištění uložit pokutu až do výše 2 mil. korun, případně i pozastavit činnost. Novým opatřením proti daňovým únikům je zavedení povinnosti přiznání k majetku. Toto opatření však má smysl tehdy, pokud poskytne celkový přehled o movitém a nemovitém majetku a majetkových právech daňového subjektu. Správci daně umožní zjištění nezdaněného příjmu a jeho následné zdanění. Jedná se výlučně o procesní institut, který nezakládá novou daňovou povinnost a bude pouze prostředkem pro kontrolu plnění daňových povinností jednotlivých subjektů. Cílem není zjišťování výše majetku, nýbrž prokázání toho, že přírůstek majetku pochází z řádně zdaněných zdrojů. Pro dobu správy daní je nezbytná i povinná součinnost třetích osob v daňovém řízení. Kromě obvyklé oznamovací povinnosti ohledně vyplacených částek a součinnosti státních orgánů je nově zavedena i povinná součinnost pošt, vydavatelů, veřejných přepravců a dalších. Jde například o povinnost pošt a spojů sdělovat správcům daně zejména totožnost osob, které mají pronajaty poštovní schránky a uživatelů telefonních stanic s nezveřejněnými telefonními čísly. To slouží k identifikaci daňových subjektů, které uskutečňují mnohdy rozsáhlé transakce jen pod označením poštovní schránky či telefonního čísla a bez jejich identifikace pak dochází ke značným daňovým únikům.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP