Čtvrtek 30. dubna 1992

Naproti tomu recipročně bude platit na Slovensku úhrada daně uskutečněná na území České republiky.

Na závěr svého vystoupení chci sněmovně rovněž doporučit, aby vládní návrh zákona České národní rady o dani silniční byl ve znění společné zprávy, event. dalších pozměňovacích návrhů přijat. Případné pozměňující návrhy požaduji předložit písemně.

Nyní vás, pane předsedající, žádám, abyste k návrhu zákona otevřel rozpravu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji vám, pane zpravodaji, otevírám rozpravu k tomuto návrhu.

Konstatuji, že jako první se písemně přihlásil pan poslanec Kalfus, kterého prosím, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Marek a dále v rozpravě vystoupí pan zpravodaj.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mám k uvedenému zákonu dva pozměňující návrhy, které jsem již přednesl našemu výboru, ve kterém byl jeden z nich schválen, ale do společné zprávy se nedostal. Proto využívám této příležitosti a uvádím ho zde.

Já a náš výbor se domníváme, že uvedená daň se přímo klasicky nabízí k tomu, aby byla využita pro životní prostředí. Automobily a silniční doprava nám silně znečišťují a znehodnocují životní prostředí nejen tím, že zabetonováváme část republiky, ale i hlukem a emisemi, které automobily vypouštějí. Proto se domníváme, že je logické, aby část takto získaných prostředků silniční daně šla na ekologické účely a navrhujeme proto, aby byl k zákonu připojen nový § 17 v tomto znění: "Výnos daně podle tohoto zákona je z jedné třetiny příjmem fondu životního prostředí České republiky s odvoláním na zákon České národní rady č. 338/1991 Sb., o státním fondu životního prostředí České republiky.".

Uvědomujeme si samozřejmě námitku, že výnos tohoto fondu je připraven jako jeden ze zdrojů silničního fondu, ale protože jsme zde slyšeli od pana ministra, že je jenom jedním ze zdrojů silničního fondu, domníváme se, že tento silniční fond bude muset mít i další zdroje. Nebude tudíž porušena logika toho, že jediným příjmem silničního fondu by byla tato silniční daň.

Domníváme se, že spojení problematiky znečišťování životního prostředí a fondu, který by měl tlumit tyto následky je logické, a proto podáváme tento návrh.

Další návrh, který předkládáme, je také ekologický. Jde o vložení písmene h) do § 2 v tomto znění: osobní automobily používané k osobní potřebě a ostatní osobní automobily osvobozené od daně budou od 1. ledna 1994 podléhat zdanění ve výši 1000 Kčs ročně, pokud nebudou k tomuto datu opatřeny účinnými katalyzátory.

Po opatření vozidla katalyzátorem se daně vrací za rok, během kterého k této skutečnosti došlo. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Maryta.

Poslanec Jiří Maryt: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, k uvedenému návrhu zákona o dani silniční bych chtěl uvést několik poznámek. Jako pozitivní beru ten fakt, že v zákoně, v paragrafovaném znění, byla zaznamenána připomínka z našeho výboru při projednávání zásad o zvýhodnění kombinované přepravy. K samotnému paragrafovanému znění, zejména v § 6 a 7, bych mohl mít některé výhrady a pozměňující návrhy, co se týče sazeb a rozdělení nákladních automobilů do jednotlivých kategorií podle hmotnosti. Nicméně, neučiním tak, protože se domnívám, že by to neprospělo při projednávání v plénu.

Nemohu ale nechat bez povšimnutí skutečnost, že v důvodové zprávě se praví, cituji: "Z rozpočtového hlediska bude silniční daň jedním z příjmů silničního fondu České republiky, ze zdrojů silničního fondu budou též hrazeny příspěvky na výstavbu a údržbu silniční sítě v hlavním městě Praze a v dalších statutárních městech."

Samozřejmě vím, že důvodová zpráva není součástí zákona, ale deklaruje svým způsobem představu předkladatele o budoucím rozdělení a řešení této problematiky, zejména v rozpočtových zákonech, které budou řešit výnos této daně, a v zákoně o silničním fondu. Nemohu, nicméně, s tímto souhlasit. Domnívám se, že část výnosu této daně by měla být zahrnuta do rozpočtu obcí, a to všech. Zejména si myslím, že by měly být zvýhodněny ty obce, které jsou v blízkosti hraničních přechodů a jsou tedy nejvíce zatíženy kamionovou přepravou. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana zpravodaje, aby vystoupil v rozpravě.

Poslanec Jaromír Kapusta: Já dávám, pane předsedající, jako pozměňující návrh k § 2, odst. c): u dikce končící "a dálnic," pokračovat "vozidla horské služby, vozidla Správy národních parků a vozidla chráněných krajinných oblastí."

Mám za to, že tyto typy nepodnikatelských vozidel zde nejsou uvedeny.

Dále pan předřečník mě předešel. Měl jsem rovněž výhradu k důvodové zprávě. Mám za to, že je mnoho měst v této republice, kde bude velmi nezbytné použít zdrojů silničního fondu, nejen tam, kde to bylo poslancem Marytem vyjmenováno.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Do rozpravy se už nepřihlásil nikdo. Jako by se stalo.

Poslanec Vojtěch Dohnal: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, nechci přednést žádný pozměňovací návrh. Chci se pouze vyjádřit k návrhu, který přednesl pan kolega Kalfus - aby ti majitelé motorových vozidel, kteří nebudou mít namontovány katalyzátory, byli za to de facto pokutováni. Obávám se, jak to dohodl pan poslanec Kalfus, že nebude těch katalyzátorů na našem trhu dostatek a povede to opět ke šmelině a černému trhu s nimi. Nic víc, nic méně. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Ne, tak bych rozpravu uzavřel. Pan ministr má, samozřejmě, právo se vyjádřit.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Především bych se chtěl vyjádřit k návrhu pana poslance Kalfuse. Je velmi sympatické, aby z těchto peněz se peníze dostaly na ekologii. Upozorňuji ovšem, že v našich daňových zákonech není určeno, kam daně poplynou. Čili, není tam daňové určení. To by byl jediný zákon, kde by se přímo stanovovalo, kam daně přijdou. To je věcí zákonů jiných. Z tohoto hlediska je to hledisko formální.

Druhé hledisko je to, že ty čtyři milióny sto toho výnosu na silnice potřebujeme. My na silnice potřebujeme dokonce ne čtyři, ale dvanáct miliard korun. Silniční fond bude jenom jedna třetina prostředků, které jsou nezbytné na silnice. Jinými slovy, peněz tím nezískáme více, bude jich stejně, jenom se jinak rozdělí. A dopadne to tak, že na silnice ze silničního fondu poplyne příslušná částka zmenšená o třetinu. Budou se tam muset dostat prostředky i odjinud, to znamená z rozpočtu a nebo tedy z jiných zdrojů. Takže, nejde tady o peníze navíc, jen o jejich jiné rozdělení.

Z obou těchto důvodů vám dávám na zvážení, jestli přímo tedy do zákona se to má takto stanovovat. Jinak, samozřejmě, je velmi neobvyklé do zákona dávat to, že zpoplatnil někdo za něco, co nemá. To je případ těch katalyzátorů.

V obou těchto případech bych tedy spíš doporučoval návrh vládní nebo tedy znění vládního návrhu.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dospěli jsme právě do fáze, která opět znamená položit si otázku, zda budeme hlasovat o návrzích změn. Navrhuji, z důvodů, které jsou evidentní, zvolit stejný postup, jako v případě předcházejícího zákona. Znamená to - přerušení projednávání tohoto bodu s tím, že bychom přistoupili k bodu následujícímu, jímž je, pro vaši informaci,

Vládní návrh zákona České národní rady o správních poplatcích vybíraných správními orgány České republiky.

Ze stejných důvodů mám jisté rozpaky dát hlasovat o tom, zda souhlasíte s přerušením projednávání tohoto bodu. Na místo toho se zeptám, zda je nějakých námitek proti tomu, abych jednání o tomto bodu přerušil. Pokud není, pak tak činím, přerušuji projednávání k tomuto bodu a přistoupíme tedy k bodu, který jsem předeslal.

Připomenu jen, že návrh zákona byl rozdán jako sněmovní tisk č. 662, společná zpráva výborů jako sněmovní tisk č. 745.

Opět požádám pana ministra, aby odůvodnil tento vládní návrh zákona.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení poslanci, návrh zákona o správních poplatcích, který vláda České republiky předkládá České národní radě k projednání, je jedním ze zákonů, který doplňuje tu novou daňovou soustavu. Předložený návrh nahradí dosavadní unitární zákon č. 105, který je z roku 1951, o správních poplatcích. Pak byla samozřejmě řada dalších navazujících norem.

V důsledku kompetenčních změn vyplývajících z ústavního zákona jsou zpracovány samostatné zákony České národní rady a Slovenské národní rady o správních poplatcích. Cílem nové právní úpravy je přehlednost, jednoduchost a administrativní nenáročnost vyměřování a vybírání správních poplatků.

Nové pojetí předloženého návrhu zákona se projevuje zejména v těchto oblastech:

1. Vzhledem k ustanovením ústavního zákona o československé federaci a Listině základních práv a svobod, podle nichž lze daně a poplatky ukládat jen na základě zákona, je sazebník správních poplatků zapracován přímo do zákona. Dříve jsme měli vyhlášku o těchto správních poplatcích.

2. Do zákona byly zapracovány některé nové položky za úkony zejména v oblasti důlní činnosti, civilního letectví, periodického tisku a veterinární péče.

3. A to považuji za důležitý nový rys, že kompenzace vzrůstajících nákladů orgánů státní správy na vyřizování žádostí by měla být zajištěna přiměřeným zpoplatněním za jejich podání, a to se tímto návrhem provádí. Navrhuje se tedy zpoplatnění žádostí, což by také mělo přispět k zamezení neuvážených podání, zbytečných podání, k orgánům státní správy.

Za podání žádosti u ústředních orgánů státní správy, vyžaduje-li vyřízení rozhodnutí správního orgánu ve správním nebo daňovém řízení, zaplatí poplatník 200 Kčs.

U okresních úřadů, obecních úřadů a jiných než ústředních orgánů státní správy zaplatí za obdobný úkon 100 Kčs. Těmto poplatkům nebudou podléhat stížnosti, oznámení a podněty občanů ani podání, ke kterým je účastník řízení povinen na základě obecně závazných předpisů.

4. Vzhledem k praktickým zkušenostem a k potřebě posílit právní jistoty poplatníků se upouští od sazby poplatku stanoveného rozpětím a ponechává se pouze sazba stanovená pevnou částkou nebo procentem.

5. Zůstává dosavadní princip placení poplatku kolkovými známkami do 1 tis. Kčs, jde-li o úkony prováděné správními orgány České republiky s výjimkou úkonů prováděných okresními úřady a orgány obcí. Možnost placení poplatků i převodem z účtu u peněžního ústavu nebo poukázkou na účet příslušného orgánu je upravena zákonem o správě daní a poplatků.

Dále zákon umožní, aby ministerstvo financí ČR obecně závazným právním předpisem mohlo přiznat úplné nebo částečné osvobození od poplatků některým skupinám osob nebo pro určité úkony. Může jít například o Československý červený kříž a podobné organizace.

Dále se navrhuje, aby okresní úřady a magistrátní úřad hlavního města Prahy měly možnost v jednotlivých odůvodněných případech poplatek snížit nebo prominout, jde-li o úkon prováděný okresním úřadem nebo orgánem obce. Obdobné oprávnění se navrhuje též pro finanční ředitelství, jde-li o úkony prováděné správními orgány republiky. Příjmy z těchto poplatků jsou upraveny zákonem o rozpočtových pravidlech. To znamená, že poplatky vybírané správními orgány České republiky budou příjmem státního rozpočtu České republiky a poplatky za úkony prováděné okresními úřady a obcemi budou příjmem jejich rozpočtu.

Zároveň předpokládáme, že některé přesně specifikované poplatky v oblasti silniční dopravy budou v návaznosti na zákon o státním silničním fondu ČR příjmem tohoto fondu. V roce 1990 činil příjem státního rozpočtu ze správních poplatků cca 590 mil. Kčs a tehdejších národních výborů 187 mil. Kčs. Podle kvalifikovaného odhadu lze očekávat podle nového zákona roční příjem státního rozpočtu ze správních poplatků ve výši asi 800 mil. Kčs až 900 mil. Kčs a okresních úřadů a obcí ve výši 800 mil. Kčs až 1 mld.. Kčs.

Upozorňuji na skutečnost, že oproti vládnímu návrhu společná zpráva výborů ČNR doporučuje snížit sazby poplatků za úkony budoucích katastrálních úřadů na polovinu, to je ze 100 na 50 Kčs za každý jednotlivý úkon. Obdobně u položky 35 za rozhodnutí o vkladu a zápisu smluv do katastru nemovitosti je navrhováno snížení sazeb z nabývací ceny nemovitostí a ze zajišťované pohledávky na polovinu. Podle našeho odhadu provedeného ve spolupráci s Českým úřadem geodetickým a kartografickým jde o snížení příjmů pro státní rozpočet ČR ve výši zhruba 160 mil. Kčs. Podle mého názoru by tedy výše těchto poplatků měla zůstat v té podobě, jak je navrhováno. Jednotlivé položky sazebníku byly v příslušných výborech ČNR důkladně posouzeny zejména z hlediska jejich výše i dalších upřesňujících ustanovení tak, aby maximálně vyhovovaly potřebám správních orgánů v praxi a byly zároveň přijatelné a srozumitelné poplatníkům.

Navrhuji, aby návrh zákona byl v předloženém znění schválen.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji pane ministře. Požádám teď společného zpravodaje výboru pana poslance Smělíka, aby se ujal svého úkolu.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, předložený návrh zákona o správních poplatcích vybíraných správními orgány ČR - tisk ČNR č. 662 ve znění společné zprávy č. 745 je v pořadí třetí o poplatcích, které máme schválit, aby daňová reforma mohla být od 1. 1. 1993 plně uvedena do života.

Současná právní úprava správních poplatků pochází ještě z doby unitárního Československa z roku 1951, která byla změněna a doplněna zákonným opatřením Národního shromáždění č. 138/1960 Sb. V roce 1971 legislativní orgány rozhodly o vydání společné vyhlášky federálního a republikových ministerstev o správních poplatcích a to z důvodu racionalizace tehdejšího pojetí právního řádu. Pro nepřehlednost několika prováděcích předpisů bylo nutno vydat novou vyhlášku. Ta dosud platná společná vyhláška všech ministerstev financí o správních poplatcích byla vydána 19. 12. 1990. V ní se již uplatňuje znění v právních úpravách některých oblastí správního práva a byla v ní už upravena kompetence mezi správními orgány federace a republik, což si vyvolalo rozdělení jednotlivých položek do dvou sazebníků. Podle prvního sazebníku vybírají poplatky správní orgány republik, okresní úřady a obecní úřady. Podle druhého sazebníku pak vybírají poplatky správní orgány federace.

Již při vydání této vyhlášky se předpokládala její omezená platnost do konce roku 1992 s tím, že do té doby obě republiky vydají nové zákony o vybírání správních poplatků. Správní poplatky se budou vybírat za úkony spojené s činností státních orgánů, které jsou prováděny ve prospěch poplatníka a jsou uvedeny v prováděcím předpise. Nově je navrženo zpoplatňování některých podání žádostí orgánům státní správy, obcím při výkonu přenesené působnosti a státním archivům.

Při určování a rozsahu právní úpravy správních poplatků byla zohledněna potřeba logické návaznosti na dosavadní systém správního práva. U položky 36 týkající se poplatků za povolení zahraničních přeprav je již přihlédnuto k potřebám Evropského společenství. Zdůrazňuji, že budou zpoplatňovány úkony za sepsání různých písemností před veřejně právními osobami, které za tuto činnost vybírají odměnu na základě tarifů stanovených příslušnými předpisy.

Přestože v současném období dochází ke změnám hmotněprávních předpisů v oblasti správního práva, např. úsek dopravy, podnikání apod., může být tlak na úpravu jednotlivých poplatných úkonů a sazeb, což by si vyžádalo i změnu v prováděcím předpisu, byla při konstrukci zákona zvolena varianta odpovídající článku 11 odst. 5 Listiny základních práv a svobod, schválené ústavním zákonem 23/1991 a v souladu s článkem 12 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., ve znění pozdějších předpisů, lze daně za poplatky ukládat jen na základě zákona tím, že poplatné úkony a sazby jsou stanoveny zákonem, uvedeném v příloze tak, jak již zde řekl pan ministr.

I když se očekává nárůst příjmů z důvodů zpoplatňování některých žádostí a podání orgánů státní správy, nepočítá se, že si navržená úprava vyžádá nárůst pracovních sil.

Celkový finanční efekt navržené zákonné úpravy pro příjem státního rozpočtu ČR je příjem cca 800 mil. Kčs, u okresních úřadů a obcí je očekáván nárůst z 90 mil. v roce 1990 na cca 800 mil. až 1 miliardu ročně.

Návrh zákona byl přikázán na projednání třem výborům ČNR - ústavně právnímu, národohospodářskému a rozpočtovému a kontrolnímu, které jej projednaly a doporučily ke schválení České národní radě. Všechny doporučené návrhy z výborů byly zapracovány do společné zprávy.

Dvě změny se týkaly paragrafovaného znění. První je k § 6 - splatnost poplatků: doplňuje se odst. 5 na konci odstavce o slova "... anebo kdy na provedení úkonu je veřejný zájem".

Druhá se týká § 8 - vracení poplatku: je navrženo nové znění odst. 2 takto: "Nedošlo-li k provedení úkonu vinou poplatníka, může správní orgán, který poplatek vybírá, na žádost poplatníka vrátit nejvýše 65 % z částky zaplacené na poplatek."

Další zahrnuté návrhy do společné zprávy č. 745 se týkají 17 položek z celkového počtu 51 v příloze. V převážné míře jde o taxativnost těchto položek. Pro úsporu času je nebudu ze společné zprávy opakovat.

Jako společný zpravodaj doporučuji sněmovně zákon k přijetí. Žádám o zahájení diskuse.

Děkuji a pokud mohu, současně se přihlásím jako první do diskuse.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP