Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Šumanovi, prosím paní
poslankyni Vorlovou.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, vzhledem k tomu, že se zřejmě bude
hlasovat ve znění společné zprávy,
navrhuji v souladu s výkladem pana ministra Špačka
podle § 19 písm. a) vypuštění konce
věty v druhém odstavečku "a číslovka
300 000 se nahrazuje 500 000" a stejně tak v posledním
odstavečku "a číslovka 300 000 se nahrazuje
500 000" navrhuji vypustit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Vorlové, ještě
se hlásí pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Dobré poledne dámy
a pánové. Vystoupení pana kolegy Svobody
proběhlo za zřetelného nezájmu sněmovny,
ovšem toto vystoupení jak se domnívám,
otřáslo základy celého zákona
a možná i panem ministrem. To, co řekl, bylo
zcela nepřipravené a nemůže to fungovat.
Jeho úmyslem zřejmě bylo dostat se zpátky
na 7% sazbu v případech, kdy se bude jednat o podnikatelské
subjekty, které jsou zatíženy a podléhají
dani z přidané hodnoty, tj. daň z přidané
hodnoty 5% z převodu věci plus 2% navrhované
zdanění. Já po rozšifrování
tohoto problému, pokud jsem ho rozšifroval správně,
navrhuji, aby nebyla uzavírána rozprava k této
věci a aby výbor spolu se zpravodajem celou záležitost
projednal a abychom se ještě před hlasováním
k tomu vrátili.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Je to procedurální návrh. Chce paní
poslankyně Röschová vystoupit ještě
před tím? Já bych o něm měla
dát hlasovat. Paní poslankyně Röschová,
potom pan ministr Špaček - pan ministr má přednost.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Já bych doporučoval přijmout návrh
pana poslance Palkosky, protože ty sazby jsou dělány
tak, aby tam nemohlo docházet k vzájemným
fingovaným převodům, ať už úplatným
nebo bezúplatným. Čili, dědické,
darovací a převod nemovitostí musí
mít velmi úzké vzájemné vazby.
Jakmile tam budeme mít sazby, které nebudou na sebe
navazovat, a to je třeba posoudit, tak potom, samozřejmě,
bude docházet k fingovaným normálním
prodejům. To je ta známá věc, že
se něco prodá, celá fabrika za 1 marku
a tím dochází k úplatnému převodu.
Čili, tam bych potřeboval time out, takříkajíc,
abych si to zkonzultoval s právníky, protože
na druhé straně uznávám skutečnost,
že při převodu zejména některých
podniků a velkých majetkových podstat by
tato daň neměla být překážkou
k tomu, aby se tržní mechanismy rozvinuly. Doporučoval
bych skutečně, aby byla provedena právnická
expertíza asi během poledne k této otázce.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Já
bych také doporučovala přijmout návrh
pana poslance Palkosky a poprosila bych rozpočtový
výbor, aby se znovu vrátil k návrhu pana
poslance Homoly, který zde byl přednesen. Já
jsem to pochopila tak, že 7% sazba se snižuje na 5%
a potom ta konstantní čísla se snižují,
ale procenta, která u toho jsou, zůstávají
stejná. Já se domnívám, že to
by přece jenom mělo být v souladu. Takže
jestli by s tím, co bude projednávat rozpočtový
výbor, jestli by ještě jednou nemohl promyslet
návrh, který tady byl vznesen panem poslancem Homolou.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, nyní dám hlasovat o návrhu
pana poslance Palkosky, abychom přerušili tento bod
k tomu, aby se mohly sejít výbory a projednat zejména
návrh pana poslance Svobody, který koncepčně
mění celý návrh zákona tak,
jak jej vláda předložila. Pan poslanec Kapusta.
(Poslanec Kapusta z místa - připomínka k
počtu poslanců ve sněmovně) Prosím,
aby aparát laskavě zařídil, aby sem
poslanci přišli. Slibuji, že po tomto bodu bychom
mohli udělat přestávku dříve
a spojit s polední přestávkou i projednávání
ve výborech, na přípravu prvního bodu,
který jsme dnes projednávali. Předpokládám,
že kolegové, kteří se zdržovali
v kuloárech slyšeli návrh pana poslance Palkosky
a před tím příspěvek pana poslance
Svobody, takže mohu nyní dát rovnou hlasovat
o návrhu pana poslance Palkosky na přerušení
za tím účelem, aby se mohly sejít
ústavněprávní výbor, výbor
pro rozpočet a kontrolu a výbor národohospodářský.
Dávám hlasovat o tomto procedurálním
návrhu, kdo je pro, ať zvedne ruku. 79.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 11.
Kdo nehlasoval? 2.
Nejsme usnášeníschopní, prosím
kolegy, kteří se zdržují v kuloárech,
případně ti, kteří jsou napojeni
na monitor, aby se dostavili do sněmovny. Upozorňuji,
že neúčastí zatěžují
ostatní poslance. Máme dnes ještě celou
řadu bodů k projednání a budeme tady
sedět do půl noci. Prosím skrutátorky,
aby se pokusily sečíst přítomné.
(101.) Děkuji, jsme usnášeníschopní
a dávám hlasovat znovu.
Kdo je pro přerušení schůze za účelem
sejíti se těch tří výborů,
ať zvedne ruku. 83.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 18.
Děkuji. Návrh na přerušení byl
přijat.
Domnívám se, že bude nejvhodnější,
když uděláme i polední přestávku
a sejdeme se ve čtvrt na dvě. Ještě
než odejdete z této místnosti, upozorňuji,
že dám slovo panu poslanci Lomovi a ještě
chci upozornit na to, že NHV se sejde v místnosti
č. 108, ÚPV v místnosti č. 55, rozpočtový
a kontrolní výbor v předsednictvu.
Poslanec Petr Lom: Děkuji. Chci říci
jen krátké sdělení: Poslanci, kteří
se chtějí účastnit tiskové
konference, míním poslance výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, se sejdou v místnosti
obvyklé. Tuším 213 nebo 217 nahoře,
kde bývají obvykle tiskovky.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, tedy ve čtvrt na dvě.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Paní
poslankyně, páni poslanci, pokračujeme v
projednávání bodu: Vládní návrh
zákona České národní rady o
dani dědické, darovací a dani z převodu
nemovitostí. Jsem informován, že rozprava k
tomuto bodu není ještě uzavřena. Než
se budeme věnovat tomuto bodu jednání, dovolte
mi návrh, který bude modifikován podle počtu
poslanců ve sněmovně. Jde o ten způsob
projednávání daňových zákonů,
který by spočíval v ukončení
rozpravy nikoli v dalších fázích legislativního
procesu a pokračování dalším
bodem opět až do fáze ukončení
rozpravy - pokud jde o dnešní program. Mezitím
by garanční výbor měl možnost
náležitě posoudit návrhy změn
v příštím týdnu by se pokračovalo
hlasováním o návrzích změn
a zákonech jako takových. Bude to vyžadovat
po každé ukončené rozpravě hlasovat
o přerušeném návrhu, který přednesu
na přerušení projednávání
toho, kterého bodu. I na tom hlasování se
patrně pozná usnášeníschopnost
sněmovny. Protože, jak jsem informován, není
ukončena rozprava k návrhu zákona o dani,
dědické, darovací a z převodu nemovitostí,
pak pokračujeme rozpravou. Nevím, že by byl
kdokoli přihlášen. Pokud se mýlím,
tak mě prosím opravte.
Poslanec Jiří Hrbek: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, jelikož ještě
nebyla ukončena rozprava, dovolil bych si navrhnout několik
pozměňovacích návrhů k zákonu
o dani dědické, darovací a dani z převodu
nemovitostí. Ve smyslu toho, že ve společné
zprávě byla udělána úprava
proti původnímu návrhu, to znamená
pro dědice nebo pro občany první skupiny,
byla nezdaněná částka, to je §
19 písm. a) zvýšena na 500 tisíc korun,
ze 300 tisíc korun, zatímco u skupiny druhé,
tzn. příbuzní, setry, bratři a sourozenci
atd. zůstala suma 60 tisíc korun. Domnívám
se, že tím se tito rodinní příslušníci
dostali na téměř stejnou úroveň
jako naprosto cizí občané a myslím
si, že tato částka u té druhé
skupiny by měla být také svým způsobem
upravena. Proto navrhuji, aby v § 19 písm. a) bylo,
pokud bude přijat návrh, že skupina jedna bude
500 tisíc korun, byla skupina dvě částka
60 tisíc korun nahrazena částkou 250 tisíc
korun. Totéž v § 19 písm. b).
Dále bych navrhoval úpravu v § 18, kde je lhůta
pro splatnost 30 dnů, tuto lhůtu prodloužit.
Když si uvědomíme, že někdo nenadále
zjistí, že dědil majetek za 40 mil. korun,
těžko asi do jednoho měsíce sežene
peníze, aby zaplatil daň. Proto navrhuji tuto lhůtu
30 dní prodloužit na 3 měsíce. Domnívám
se, že stát o ty peníze nepřijde a dědicům
bude aspoň dána možnost dát nějaké
peníze dohromady. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana kolegu, aby se zastavil u zpravodaje a zeptal
se, zda zachytil jeho návrhy změn. Hlásí
se ještě někdo do rozpravy? Prosím,
pan poslanec Šabata.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
dovolte mi, abych přeci jen ještě navrhl jeden
doplněk k § 19, kde by bylo účelné
zařadit odst. 2 ve znění: od daně
dědické, darovací a z převodu nemovitostí
je po dobu 5 let od nabytí platnosti tohoto zákona
osvobozen první převod movitých a nemovitých
věcí mezi uvedenými oprávněnými
osobami podle zákona 229/1991 ve znění zákona
93/1992, zákona 403/1990 Sb., zákona 87/1991 Sb.,
a zákona 42/1992 Sb. Poplatník je povinen výše
uvedené skutečnosti řádně doložit.
Prosím pěkně, jedná se o dědění,
darování a převod nemovitého zemědělského
majetku, který vlastně jeho vlastníci nemohli
po dlouhou dobu několika desetiletí užívat,
a proto nedošlo ani k dědění nebo k
jiným druhům převodů mezi členy
rodiny. A nyní, když jim byl tento majetek vydán,
vlastně dojde k převodu z té nejstarší
žijící generace na tu generaci, která
je schopna s tímto majetkem nějakým způsobem
podnikatelsky nakládat.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Chce ještě někdo vystoupit v rozpravě?
Pokud nikoli, rozpravu uzavírám. Dámy a pánové,
jednak z toho důvodu, že společný zpravodaj
výborů sněmovny bude potřebovat nějaký
čas k seřazení pozměňovacích
návrhů, jednak i z toho důvodu, že se
domnívám, že by bylo vyloučeno hlasovat
o těchto návrzích změn, konec konců
i o návrhu zákona jako takovém, pak navrhuji
postup spočívající v tom, že
bychom pokračovali projednáváním dalšího
bodu. Jsou proti tomuto návrhu nějaké výhrady?
Pokud nikoli, pak považuji tento bod za přerušený.
Pokračujeme v projednávání dalšího
bodu, který spočívá v projednání
vládního návrhu zákona ČNR
o dani silniční. Připomínám,
že jde o sněmovní tisk 661. Společná
zpráva výboru je ve sněmovním tisku
754. A já už žádám pověřeného
člena vlády ČR, pana ministra Špačka,
aby návrh odůvodnil.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Vážený pane předsedající,
vážená paní předsedkyně,
vážení páni poslanci, pokračujeme
v naší šňůře daňových
zákonů. Tentokrát vám chci zdůvodnit
návrh zákona o dani silniční.
Rovněž tento návrh zákona vychází
ze schválené koncepce daňové soustavy.
Silniční daň bude daní novou. Upraví
zdanění využívání silniční
a dálniční sítě v ČR
pro tuzemské i zahraniční uživatele
pozemních komunikací. Při zpracování
návrhu zákona bylo přihlédnuto k připravovanému
systému zdanění vozidel v Evropských
společenstvích a k základnímu dokumentu
Evropských společenství pro kombinovanou
dopravu.
Předmětem daně budou vymezena vozidla používaná
k podnikatelské činnosti. Podnikáním
se zde v souladu s obchodním zákoníkem rozumí
podnikatelská činnost prováděná
samostatně podnikatelem vlastním jménem a
vlastní odpovědnost za účelem dosazení
zisku. Důkaz toho, že vozidlo je používáno
k podnikání vyplývá z účetnictví
poplatníka.
Doba, po kterou bude vozidlo během kalendářního
k podnikatelské činnosti používáno
nebude pro výši daní rozhodná. Bude-li
osobní automobil, který je majetkem zaměstnance,
použit ke služebním účelům
dostane zaměstnanec náhradu za jeho použití
podle vyhlášky o cestovních náhradách
a silniční daň samozřejmě platit
nebude.
Zdůrazňuji, že nebude zdaněn individuální
motorismus jak v oblasti motorových vozidel, tak i v oblasti
přípojných vozidel používaných
k osobní potřebě občanů.
Daň by měla působit i na další
snížení negativního dopadu na životní
prostředí. Prostřednictvím úlev
za kombinovanou dopravu systémem silnice - železnice
a silnice - voda je vytvořen zájem ve větším
využívání těchto nových
forem dopravy. Návrh zákona rovněž obsahuje
úlevy za ekologický pohon vozidel a za vybavení
vozidel účinnými katalyzátory.
Od daně budou osvobozena jednostopá vozidla a dále
některá vozidla, na jejichž provozu je všeobecný
zájem. Jde např. o vozidla používaná
pro zdravotní péči, sociální
služby, požární ochranu i o vozidla městské
hromadné dopravy. Dani rovněž nemají
podléhat kolové traktory používané
v zemědělství a v lesnictví.
Sazby daně pro tuzemské uživatele silnic jsou
navrženy v rozpětí od 1200 do 58 000 Kčs.
Z toho osobní automobily do 3000 ccm podle objemu válců
motoru a ostatní vozidla podle celkové hmotnosti
v závislosti na počtu náprav. Např.
za osobní automobil Škoda Favorit, který má
objem válců 1300 ccm, zaplatí poplatník
Kčs 2400 ročně, u vozidla Tatra 613 (obsah
nad 3000 ccm) zaplatí Kčs 3000. U nákladního
automobilu typu Tatra 813 se třemi nápravami a o
celkové hmotnosti 20 tun bude daň činit 17
500 ročně.
Sazba daně pro zahraničního uživatele
navazuje na tuto sazbu, je však odpovídajícím
způsobem zprogresívněna. Např. daň
za 24 hodin provozu na území ČR činí
jednu padesátinu daně pro tuzemského poplatníka.
Kromě silniční daně budou cizozemská
vozidla nadále zpoplatněna formou správních
poplatků. Podle nově navržené úpravy
zákona ČNR o správních poplatcích,
které budou vybírány orgány v ČR
s účinností od 1. 1. 1993, se vychází
z předpokladu, že budou zrušeny tzv. kontingenty
za počet přeprav a zpoplatnění bude
podléhat každé vozidlo při jedné
přepravě ve výši Kčs 5000.
Příležitostná mezinárodní
přeprava uskutečňovaná zahraničním
provozovatelem v tuzemsku bude ještě navíc
zatížena daní z přidané hodnoty
v závislosti na počtu přepravovaných
osob a ujetých kilometrů. Mezinárodní
doprava zboží bude zatím od daně z přidané
hodnoty osvobozena.
Ve srovnání se současným stavem se
předpokládá zhruba stejný výnos
ze správy poplatků silniční daně
a daně z přidané hodnoty od zahraničních
uživatelů tuzemské silniční sítě.
Silniční daň má být nákladovou
položkou a u poplatníků daně z příjmu
bude snižovat celkový základ daně.
Její výnos, který je propočítán
na 4100 miliónů korun, má být jedním
ze zdrojů silničního fondu ČR. Přínos
z mezinárodní přepravy je předpokládán
z této částky ve výši půl
miliardy korun. Prostředky silničního fondu
jsou určeny na výstavbu a velké opravy silniční
a dálniční sítě v ČR.
Správa silniční daně bude příslušet
finančním úřadům. Při
placení daně na hraničních přechodech
v rámci mezinárodní přepravy je nezbytná
spolupráce celnic.
Silniční daň vybraná podle příslušného
zákona Slovenské národní rady se bude
považovat za daň zaplacenou i pro území
České republiky. Dělení výnosů
silniční daně, vybrané na hraničních
přechodech České a Slovenské Federativní
Republiky, bude dohodnuto mezi vládami České
republiky a Slovenské republiky.
Zásady této daně, schválené
vládou České republiky, projednaly na svých
schůzích v listopadu 1991 a v lednu 1992 příslušné
výbory České národní rady.
Z jednání vyplynuly některé cenné
podněty, které byly vzaty v úvahu při
dalších etapách prací.
Paragrafované znění zákona bylo vládou
schváleno v březnu a počátkem dubna
bylo projednáno výbory národohospodářským,
ústavně právním, rozpočtovým
a kontrolním České národní
rady. Tyto výbory, až na menší připomínky
technického rázu, s návrhem souhlasily.
Navrhuji České národní radě
vyslovit s předloženým návrhem zákona
o silniční dani ve znění úprav
uvedených ve společné zprávě
zmíněných výborů České
národní rady k vládnímu návrhu.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Žádám nyní společného
zpravodaje výborů České národní
rada pana poslance Kapusty, aby se ujal slova.
Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dostáváme se k projednávání
dalšího daňového zákona.
Je předložen návrh zákona o silniční
dani, resp. schválené změny v rozdělení
působnosti mezi federací a republikami. Platnost
tohoto zákona se v souladu s harmonogramem reformy daňové
soustavy předpokládá od 1. ledna 1993.
Silniční daň bude daní novou. Při
její přípravě byl vzat v úvahu
navrhovaný systém v Evropském společenství.
Navrhovaný zákon schválila vláda České
republiky 18. března t. r. a byl projednán počátkem
tohoto měsíce ve třech výborech České
národní rady, a to národohospodářském,
ústavně právním, rozpočtovém
a kontrolním.
Správa této nově zaváděné
daně bude v působnosti České republiky
a budou ji vykonávat finanční úřady,
přičemž zajištění účelového
uplatnění zákona o silniční
dani u zahraničních přepravců na hraničních
přechodech si vyžádá spolupráci
s celními orgány.
K zásadám zákona o dani silniční
bych chtěl uvést tyto nejdůležitější
skutečnosti: - silniční daň budou
platit tuzemské i zahraniční právnické
i fyzické osoby z nákladních automobilů,
autobusů, přívěsů, návěsů,
resp. kolových traktorů podle celkové hmotnosti,
resp. počtu náprav, z osobních automobilů
podle objemu válců za předpokladu, že
vozidla budou využívána k podnikatelské
činnosti. Nebude totiž zdaněn individuální
motorismus; - poplatníkem daně bude držitel
vozidla zapsaný v technickém průkazu vozidla
a u cizozemských vozidel v mezinárodním provozu
bude daň platit řidič vozidla; - cílem
daně je zpoplatnění užívání
silniční a dálniční sítě
tuzemskými i zahraničními dopravci s cílem
získání zdrojů pro financování
její výstavby a modernizace; - výnos daně
bude jedním z příjmů nově zřizovaného
silničního fondu České republiky,
který bude upravovat zvláštní zákon;
- sazby daně jsou navrženy podle propočtu nákladů
na dopravní cestu podle jednotlivých druhů
vozidel; - silniční daň bude částečně
působit i na snížení současných
ekologických problémů vyplývajících
z využívání veřejných
komunikací, zejména osvobozením vozidel používaných
v kombinované dopravě a dílčím
osvobozením vozidel vybavených katalyzátory;
- daňová povinnost vznikne tak, že vozidlo
začne být používáno k podnikání;
- daň se bude platit za celé zdaňovací
období, pokud nebude odňata státní
poznávací značka dopravním inspektorátem;
- daňová povinnost potrvá až do vyřazení
vozidla z evidence dopravního inspektorátu, případně
zanikne uplynutím zdaňovacího období,
a to pokud ve zdaňovacím období následujícím
nebude vozidlo k podnikání používáno;
- daň by měla být nákladovou položkou
a u poplatníků daně z příjmů
by měla snižovat základ daně; - silniční
daň, která bude vybírána podle příslušného
zákona Slovenské národní rady na území
Slovenska, se bude považovat za daň zaplacenou i na
území České republiky.