Čtvrtek 30. dubna 1992

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Šumanovi, prosím paní poslankyni Vorlovou.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, vzhledem k tomu, že se zřejmě bude hlasovat ve znění společné zprávy, navrhuji v souladu s výkladem pana ministra Špačka podle § 19 písm. a) vypuštění konce věty v druhém odstavečku "a číslovka 300 000 se nahrazuje 500 000" a stejně tak v posledním odstavečku "a číslovka 300 000 se nahrazuje 500 000" navrhuji vypustit.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Vorlové, ještě se hlásí pan poslanec Palkoska.

Poslanec Ivo Palkoska: Dobré poledne dámy a pánové. Vystoupení pana kolegy Svobody proběhlo za zřetelného nezájmu sněmovny, ovšem toto vystoupení jak se domnívám, otřáslo základy celého zákona a možná i panem ministrem. To, co řekl, bylo zcela nepřipravené a nemůže to fungovat. Jeho úmyslem zřejmě bylo dostat se zpátky na 7% sazbu v případech, kdy se bude jednat o podnikatelské subjekty, které jsou zatíženy a podléhají dani z přidané hodnoty, tj. daň z přidané hodnoty 5% z převodu věci plus 2% navrhované zdanění. Já po rozšifrování tohoto problému, pokud jsem ho rozšifroval správně, navrhuji, aby nebyla uzavírána rozprava k této věci a aby výbor spolu se zpravodajem celou záležitost projednal a abychom se ještě před hlasováním k tomu vrátili.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Je to procedurální návrh. Chce paní poslankyně Röschová vystoupit ještě před tím? Já bych o něm měla dát hlasovat. Paní poslankyně Röschová, potom pan ministr Špaček - pan ministr má přednost.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Já bych doporučoval přijmout návrh pana poslance Palkosky, protože ty sazby jsou dělány tak, aby tam nemohlo docházet k vzájemným fingovaným převodům, ať už úplatným nebo bezúplatným. Čili, dědické, darovací a převod nemovitostí musí mít velmi úzké vzájemné vazby. Jakmile tam budeme mít sazby, které nebudou na sebe navazovat, a to je třeba posoudit, tak potom, samozřejmě, bude docházet k fingovaným normálním prodejům. To je ta známá věc, že se něco prodá, celá fabrika za 1 marku a tím dochází k úplatnému převodu. Čili, tam bych potřeboval time out, takříkajíc, abych si to zkonzultoval s právníky, protože na druhé straně uznávám skutečnost, že při převodu zejména některých podniků a velkých majetkových podstat by tato daň neměla být překážkou k tomu, aby se tržní mechanismy rozvinuly. Doporučoval bych skutečně, aby byla provedena právnická expertíza asi během poledne k této otázce.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Já bych také doporučovala přijmout návrh pana poslance Palkosky a poprosila bych rozpočtový výbor, aby se znovu vrátil k návrhu pana poslance Homoly, který zde byl přednesen. Já jsem to pochopila tak, že 7% sazba se snižuje na 5% a potom ta konstantní čísla se snižují, ale procenta, která u toho jsou, zůstávají stejná. Já se domnívám, že to by přece jenom mělo být v souladu. Takže jestli by s tím, co bude projednávat rozpočtový výbor, jestli by ještě jednou nemohl promyslet návrh, který tady byl vznesen panem poslancem Homolou.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, nyní dám hlasovat o návrhu pana poslance Palkosky, abychom přerušili tento bod k tomu, aby se mohly sejít výbory a projednat zejména návrh pana poslance Svobody, který koncepčně mění celý návrh zákona tak, jak jej vláda předložila. Pan poslanec Kapusta. (Poslanec Kapusta z místa - připomínka k počtu poslanců ve sněmovně) Prosím, aby aparát laskavě zařídil, aby sem poslanci přišli. Slibuji, že po tomto bodu bychom mohli udělat přestávku dříve a spojit s polední přestávkou i projednávání ve výborech, na přípravu prvního bodu, který jsme dnes projednávali. Předpokládám, že kolegové, kteří se zdržovali v kuloárech slyšeli návrh pana poslance Palkosky a před tím příspěvek pana poslance Svobody, takže mohu nyní dát rovnou hlasovat o návrhu pana poslance Palkosky na přerušení za tím účelem, aby se mohly sejít ústavněprávní výbor, výbor pro rozpočet a kontrolu a výbor národohospodářský.

Dávám hlasovat o tomto procedurálním návrhu, kdo je pro, ať zvedne ruku. 79.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 11.

Kdo nehlasoval? 2.

Nejsme usnášeníschopní, prosím kolegy, kteří se zdržují v kuloárech, případně ti, kteří jsou napojeni na monitor, aby se dostavili do sněmovny. Upozorňuji, že neúčastí zatěžují ostatní poslance. Máme dnes ještě celou řadu bodů k projednání a budeme tady sedět do půl noci. Prosím skrutátorky, aby se pokusily sečíst přítomné. (101.) Děkuji, jsme usnášeníschopní a dávám hlasovat znovu.

Kdo je pro přerušení schůze za účelem sejíti se těch tří výborů, ať zvedne ruku. 83.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 18.

Děkuji. Návrh na přerušení byl přijat.

Domnívám se, že bude nejvhodnější, když uděláme i polední přestávku a sejdeme se ve čtvrt na dvě. Ještě než odejdete z této místnosti, upozorňuji, že dám slovo panu poslanci Lomovi a ještě chci upozornit na to, že NHV se sejde v místnosti č. 108, ÚPV v místnosti č. 55, rozpočtový a kontrolní výbor v předsednictvu.

Poslanec Petr Lom: Děkuji. Chci říci jen krátké sdělení: Poslanci, kteří se chtějí účastnit tiskové konference, míním poslance výboru pro sociální politiku a zdravotnictví, se sejdou v místnosti obvyklé. Tuším 213 nebo 217 nahoře, kde bývají obvykle tiskovky.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, tedy ve čtvrt na dvě.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Paní poslankyně, páni poslanci, pokračujeme v projednávání bodu: Vládní návrh zákona České národní rady o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí. Jsem informován, že rozprava k tomuto bodu není ještě uzavřena. Než se budeme věnovat tomuto bodu jednání, dovolte mi návrh, který bude modifikován podle počtu poslanců ve sněmovně. Jde o ten způsob projednávání daňových zákonů, který by spočíval v ukončení rozpravy nikoli v dalších fázích legislativního procesu a pokračování dalším bodem opět až do fáze ukončení rozpravy - pokud jde o dnešní program. Mezitím by garanční výbor měl možnost náležitě posoudit návrhy změn v příštím týdnu by se pokračovalo hlasováním o návrzích změn a zákonech jako takových. Bude to vyžadovat po každé ukončené rozpravě hlasovat o přerušeném návrhu, který přednesu na přerušení projednávání toho, kterého bodu. I na tom hlasování se patrně pozná usnášeníschopnost sněmovny. Protože, jak jsem informován, není ukončena rozprava k návrhu zákona o dani, dědické, darovací a z převodu nemovitostí, pak pokračujeme rozpravou. Nevím, že by byl kdokoli přihlášen. Pokud se mýlím, tak mě prosím opravte.

Poslanec Jiří Hrbek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, jelikož ještě nebyla ukončena rozprava, dovolil bych si navrhnout několik pozměňovacích návrhů k zákonu o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí. Ve smyslu toho, že ve společné zprávě byla udělána úprava proti původnímu návrhu, to znamená pro dědice nebo pro občany první skupiny, byla nezdaněná částka, to je § 19 písm. a) zvýšena na 500 tisíc korun, ze 300 tisíc korun, zatímco u skupiny druhé, tzn. příbuzní, setry, bratři a sourozenci atd. zůstala suma 60 tisíc korun. Domnívám se, že tím se tito rodinní příslušníci dostali na téměř stejnou úroveň jako naprosto cizí občané a myslím si, že tato částka u té druhé skupiny by měla být také svým způsobem upravena. Proto navrhuji, aby v § 19 písm. a) bylo, pokud bude přijat návrh, že skupina jedna bude 500 tisíc korun, byla skupina dvě částka 60 tisíc korun nahrazena částkou 250 tisíc korun. Totéž v § 19 písm. b).

Dále bych navrhoval úpravu v § 18, kde je lhůta pro splatnost 30 dnů, tuto lhůtu prodloužit. Když si uvědomíme, že někdo nenadále zjistí, že dědil majetek za 40 mil. korun, těžko asi do jednoho měsíce sežene peníze, aby zaplatil daň. Proto navrhuji tuto lhůtu 30 dní prodloužit na 3 měsíce. Domnívám se, že stát o ty peníze nepřijde a dědicům bude aspoň dána možnost dát nějaké peníze dohromady. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana kolegu, aby se zastavil u zpravodaje a zeptal se, zda zachytil jeho návrhy změn. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Prosím, pan poslanec Šabata.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, dovolte mi, abych přeci jen ještě navrhl jeden doplněk k § 19, kde by bylo účelné zařadit odst. 2 ve znění: od daně dědické, darovací a z převodu nemovitostí je po dobu 5 let od nabytí platnosti tohoto zákona osvobozen první převod movitých a nemovitých věcí mezi uvedenými oprávněnými osobami podle zákona 229/1991 ve znění zákona 93/1992, zákona 403/1990 Sb., zákona 87/1991 Sb., a zákona 42/1992 Sb. Poplatník je povinen výše uvedené skutečnosti řádně doložit. Prosím pěkně, jedná se o dědění, darování a převod nemovitého zemědělského majetku, který vlastně jeho vlastníci nemohli po dlouhou dobu několika desetiletí užívat, a proto nedošlo ani k dědění nebo k jiným druhům převodů mezi členy rodiny. A nyní, když jim byl tento majetek vydán, vlastně dojde k převodu z té nejstarší žijící generace na tu generaci, která je schopna s tímto majetkem nějakým způsobem podnikatelsky nakládat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? Pokud nikoli, rozpravu uzavírám. Dámy a pánové, jednak z toho důvodu, že společný zpravodaj výborů sněmovny bude potřebovat nějaký čas k seřazení pozměňovacích návrhů, jednak i z toho důvodu, že se domnívám, že by bylo vyloučeno hlasovat o těchto návrzích změn, konec konců i o návrhu zákona jako takovém, pak navrhuji postup spočívající v tom, že bychom pokračovali projednáváním dalšího bodu. Jsou proti tomuto návrhu nějaké výhrady? Pokud nikoli, pak považuji tento bod za přerušený.

Pokračujeme v projednávání dalšího bodu, který spočívá v projednání vládního návrhu zákona ČNR o dani silniční. Připomínám, že jde o sněmovní tisk 661. Společná zpráva výboru je ve sněmovním tisku 754. A já už žádám pověřeného člena vlády ČR, pana ministra Špačka, aby návrh odůvodnil.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážená paní předsedkyně, vážení páni poslanci, pokračujeme v naší šňůře daňových zákonů. Tentokrát vám chci zdůvodnit návrh zákona o dani silniční.

Rovněž tento návrh zákona vychází ze schválené koncepce daňové soustavy. Silniční daň bude daní novou. Upraví zdanění využívání silniční a dálniční sítě v ČR pro tuzemské i zahraniční uživatele pozemních komunikací. Při zpracování návrhu zákona bylo přihlédnuto k připravovanému systému zdanění vozidel v Evropských společenstvích a k základnímu dokumentu Evropských společenství pro kombinovanou dopravu.

Předmětem daně budou vymezena vozidla používaná k podnikatelské činnosti. Podnikáním se zde v souladu s obchodním zákoníkem rozumí podnikatelská činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a vlastní odpovědnost za účelem dosazení zisku. Důkaz toho, že vozidlo je používáno k podnikání vyplývá z účetnictví poplatníka.

Doba, po kterou bude vozidlo během kalendářního k podnikatelské činnosti používáno nebude pro výši daní rozhodná. Bude-li osobní automobil, který je majetkem zaměstnance, použit ke služebním účelům dostane zaměstnanec náhradu za jeho použití podle vyhlášky o cestovních náhradách a silniční daň samozřejmě platit nebude.

Zdůrazňuji, že nebude zdaněn individuální motorismus jak v oblasti motorových vozidel, tak i v oblasti přípojných vozidel používaných k osobní potřebě občanů.

Daň by měla působit i na další snížení negativního dopadu na životní prostředí. Prostřednictvím úlev za kombinovanou dopravu systémem silnice - železnice a silnice - voda je vytvořen zájem ve větším využívání těchto nových forem dopravy. Návrh zákona rovněž obsahuje úlevy za ekologický pohon vozidel a za vybavení vozidel účinnými katalyzátory.

Od daně budou osvobozena jednostopá vozidla a dále některá vozidla, na jejichž provozu je všeobecný zájem. Jde např. o vozidla používaná pro zdravotní péči, sociální služby, požární ochranu i o vozidla městské hromadné dopravy. Dani rovněž nemají podléhat kolové traktory používané v zemědělství a v lesnictví.

Sazby daně pro tuzemské uživatele silnic jsou navrženy v rozpětí od 1200 do 58 000 Kčs. Z toho osobní automobily do 3000 ccm podle objemu válců motoru a ostatní vozidla podle celkové hmotnosti v závislosti na počtu náprav. Např. za osobní automobil Škoda Favorit, který má objem válců 1300 ccm, zaplatí poplatník Kčs 2400 ročně, u vozidla Tatra 613 (obsah nad 3000 ccm) zaplatí Kčs 3000. U nákladního automobilu typu Tatra 813 se třemi nápravami a o celkové hmotnosti 20 tun bude daň činit 17 500 ročně.

Sazba daně pro zahraničního uživatele navazuje na tuto sazbu, je však odpovídajícím způsobem zprogresívněna. Např. daň za 24 hodin provozu na území ČR činí jednu padesátinu daně pro tuzemského poplatníka.

Kromě silniční daně budou cizozemská vozidla nadále zpoplatněna formou správních poplatků. Podle nově navržené úpravy zákona ČNR o správních poplatcích, které budou vybírány orgány v ČR s účinností od 1. 1. 1993, se vychází z předpokladu, že budou zrušeny tzv. kontingenty za počet přeprav a zpoplatnění bude podléhat každé vozidlo při jedné přepravě ve výši Kčs 5000.

Příležitostná mezinárodní přeprava uskutečňovaná zahraničním provozovatelem v tuzemsku bude ještě navíc zatížena daní z přidané hodnoty v závislosti na počtu přepravovaných osob a ujetých kilometrů. Mezinárodní doprava zboží bude zatím od daně z přidané hodnoty osvobozena.

Ve srovnání se současným stavem se předpokládá zhruba stejný výnos ze správy poplatků silniční daně a daně z přidané hodnoty od zahraničních uživatelů tuzemské silniční sítě.

Silniční daň má být nákladovou položkou a u poplatníků daně z příjmu bude snižovat celkový základ daně.

Její výnos, který je propočítán na 4100 miliónů korun, má být jedním ze zdrojů silničního fondu ČR. Přínos z mezinárodní přepravy je předpokládán z této částky ve výši půl miliardy korun. Prostředky silničního fondu jsou určeny na výstavbu a velké opravy silniční a dálniční sítě v ČR.

Správa silniční daně bude příslušet finančním úřadům. Při placení daně na hraničních přechodech v rámci mezinárodní přepravy je nezbytná spolupráce celnic.

Silniční daň vybraná podle příslušného zákona Slovenské národní rady se bude považovat za daň zaplacenou i pro území České republiky. Dělení výnosů silniční daně, vybrané na hraničních přechodech České a Slovenské Federativní Republiky, bude dohodnuto mezi vládami České republiky a Slovenské republiky.

Zásady této daně, schválené vládou České republiky, projednaly na svých schůzích v listopadu 1991 a v lednu 1992 příslušné výbory České národní rady. Z jednání vyplynuly některé cenné podněty, které byly vzaty v úvahu při dalších etapách prací.

Paragrafované znění zákona bylo vládou schváleno v březnu a počátkem dubna bylo projednáno výbory národohospodářským, ústavně právním, rozpočtovým a kontrolním České národní rady. Tyto výbory, až na menší připomínky technického rázu, s návrhem souhlasily.

Navrhuji České národní radě vyslovit s předloženým návrhem zákona o silniční dani ve znění úprav uvedených ve společné zprávě zmíněných výborů České národní rady k vládnímu návrhu. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Žádám nyní společného zpravodaje výborů České národní rada pana poslance Kapusty, aby se ujal slova.

Poslanec Jaromír Kapusta: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dostáváme se k projednávání dalšího daňového zákona.

Je předložen návrh zákona o silniční dani, resp. schválené změny v rozdělení působnosti mezi federací a republikami. Platnost tohoto zákona se v souladu s harmonogramem reformy daňové soustavy předpokládá od 1. ledna 1993.

Silniční daň bude daní novou. Při její přípravě byl vzat v úvahu navrhovaný systém v Evropském společenství. Navrhovaný zákon schválila vláda České republiky 18. března t. r. a byl projednán počátkem tohoto měsíce ve třech výborech České národní rady, a to národohospodářském, ústavně právním, rozpočtovém a kontrolním.

Správa této nově zaváděné daně bude v působnosti České republiky a budou ji vykonávat finanční úřady, přičemž zajištění účelového uplatnění zákona o silniční dani u zahraničních přepravců na hraničních přechodech si vyžádá spolupráci s celními orgány.

K zásadám zákona o dani silniční bych chtěl uvést tyto nejdůležitější skutečnosti: - silniční daň budou platit tuzemské i zahraniční právnické i fyzické osoby z nákladních automobilů, autobusů, přívěsů, návěsů, resp. kolových traktorů podle celkové hmotnosti, resp. počtu náprav, z osobních automobilů podle objemu válců za předpokladu, že vozidla budou využívána k podnikatelské činnosti. Nebude totiž zdaněn individuální motorismus; - poplatníkem daně bude držitel vozidla zapsaný v technickém průkazu vozidla a u cizozemských vozidel v mezinárodním provozu bude daň platit řidič vozidla; - cílem daně je zpoplatnění užívání silniční a dálniční sítě tuzemskými i zahraničními dopravci s cílem získání zdrojů pro financování její výstavby a modernizace; - výnos daně bude jedním z příjmů nově zřizovaného silničního fondu České republiky, který bude upravovat zvláštní zákon;

- sazby daně jsou navrženy podle propočtu nákladů na dopravní cestu podle jednotlivých druhů vozidel; - silniční daň bude částečně působit i na snížení současných ekologických problémů vyplývajících z využívání veřejných komunikací, zejména osvobozením vozidel používaných v kombinované dopravě a dílčím osvobozením vozidel vybavených katalyzátory; - daňová povinnost vznikne tak, že vozidlo začne být používáno k podnikání; - daň se bude platit za celé zdaňovací období, pokud nebude odňata státní poznávací značka dopravním inspektorátem; - daňová povinnost potrvá až do vyřazení vozidla z evidence dopravního inspektorátu, případně zanikne uplynutím zdaňovacího období, a to pokud ve zdaňovacím období následujícím nebude vozidlo k podnikání používáno; - daň by měla být nákladovou položkou a u poplatníků daně z příjmů by měla snižovat základ daně; - silniční daň, která bude vybírána podle příslušného zákona Slovenské národní rady na území Slovenska, se bude považovat za daň zaplacenou i na území České republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP