Čtvrtek 30. dubna 1992

Nyní zazněl návrh pana poslance Jančáryho, aby sněmovna rozhodla, že budeme hlasovat po jednotlivých logických blocích.

Kdo je pro tento způsob hlasování, ať zvedne ruku. 104.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl rovněž přijat.

Pak tu zazněl návrh pana poslance Payna, ale ten byl technického rázu. Zpravodaj i navrhovatel s tím projevili souhlas, takže o tom nebudu dávat hlasovat.

Můžeme tedy přerušit tento bod a přistoupit k projednávání dalšího bodu, jak jsme si právě odhlasovali. Prosím pana ministra Špačka, aby tento návrh zákona, který jste obdrželi jako sněmovní tisk 660 a ke kterému jste společnou zprávu výborů obdrželi jako sněmovní tisk 753, uvedl.

XXI.

Vládní návrh zákona ČNR o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí podle sněmovních tisků 660 a 753

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážená paní předsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, odůvodním vám nyní návrh dalšího zákona z té série. Jde o návrh zákona o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí. Jak víte, je to další z těch zákonů, který je v celkové té naší schválené daňové soustavě.

Podle schválených principů a zásad daňové reformy má tento zákon nahradit dosavadní notářské poplatky z dědictví, darování a z převodu nemovitostí. Příprava tohoto zákona probíhá už delší dobu, stejně jako příprava těch všech ostatních. Návrh zásad byl vypracován již loni. V září loňského roku je schválila vláda. Závěrem roku 1991 a počátkem roku 1992 projednaly návrh zásad zákona výbory ČNR. V průběhu ledna až února bylo zpracováno paragrafované znění, které schválila vláda. Výbory ČNR projednaly paragrafované znění na přelomu března a dubna.

Jak vidíte, příprava toho zákona trvá již delší dobu, stejně jako příprava všech ostatních daňových zákonů, které v současné době projednáváte. Není to zákon, který by se projednával na poslední chvíli. Tím reaguji na kritiku, která zde byla vznesena. Jde fakticky jenom o dokončení prací, které probíhají již delší dobu.

Předložený návrh znamená v podstatě návrat k principům z let 1921 až 1957 a opět se vrací k označení daň. Nejde tedy o poplatky za úkony nebo smlouvy, nýbrž jde o jednorázovou daň či dávku majetkového charakteru.

Pokud jde o daň dědickou, tak jí bude podléhat nabytí movitých a nemovitých věcí, pohledávek, peněžních prostředků, cenných papírů a jiných majetkových práv a hodnot v důsledku úmrtí občana. Základem této daně má být cena nabytého majetku jednotlivými dědici po odečtení dluhu zůstavitele, který na dědice přešel zůstavitelovou smrtí.

Nově se navrhuje zavedení progresívních klouzavých sazeb, které přihlížejí k výši zděděného majetku. V porovnání s dosavadní úpravou, kde sazby byly lineární a činily podle příbuzenského poměru 1, 5 a 20 procent, se navrhují tyto sazby:

V první skupině, do které patří příbuzní v řadě přímé (rodiče, děti, vnuci, prarodiče a manželé) sazby 1 - 5 procent v závislosti na výši základu daně.

Ve druhé skupině, do které řadíme sourozence, příbuzné manžela v řadě přímé (např. tchán a tchyně), osoby, které žili se zůstavitelem nejméně po dobu jednoho roku ve společné domácnosti a které pečovali o společnou domácnost nebo byly odkázány výživou na zůstavitele, dále manžele dětí (zeťové a snachy), manžele rodičů, nevlastní rodiče, synovce, neteře, strýce a tety, navrhujeme sazby v rozpětí 3 - 10 procent, zase v závislosti na výši základu.

U ostatních fyzických a právnických osob navrhujeme sazby ve výši 7 - 40 procent v závislosti na výši základu daně.

Uvedená sazba se stanoví podle výše hodnoty nabytého majetku a podle příbuzenského vztahu či poměru mezi zůstavitelem a dědicem. V nové právní úpravě dochází k podstatnému rozšíření druhé skupiny osob, a to o příbuzné manžela v řadě přímé - tchány, tchyně, zetě, snachy, synovce, neteře, strýce a tety. Tyto osoby jsou za současné právní úpravy zařazeny do třetí skupiny.

Pokud jde o daň darovací, tak této dani bude podléhat nabytí v podstatě stejných věcí a práv, jako je tomu u daně dědické, a to na základě právního úkonu a jinak než úmrtím občana, pokud k němu dochází zcela nebo z části bezúplatně.

Předmět a konstrukce této daně jsou v podstatě obdobné s daní dědickou. Důvod je jasný, bez darovací daně by docházelo k obcházení dědické daně, k bezúplatnému poskytnutí darů a tím k převodu majetku z uživatele za jeho života budoucím dědicům.

Návrh zákon předpokládá jak u daně dědické, tak daně darovací osvobození movité věci osobní povahy bez vkladu hotovostí a cenných papírů. Ve srovnání se současnou právní úpravou se navrhuje u právní skupiny poplatníků zvýšení tohoto osvobození z dosavadních 50.000 na 300.000 u movitých věcí, pokud neslouží k podnikatelské činnosti, a rovněž na 300.000 Kčs u vkladů, cenných papírů a peněžních prostředků v hotovosti.

U poplatníků zařazených do druhé skupiny se tato hranice jak u movitých věcí, tak i u vkladů navrhuje ve výši 60.000,- Kčs.

U poplatníků třetí skupiny jsou od daně osvobozeni ti, jejichž výše základu daně činí 20.000,- Kčs.

Ve společné zprávě výborů České národní rady k návrhu tohoto zákona se doporučuje osvobodit movité věci i vklady u první skupiny poplatníků do výše 500.000,- Kčs. To by znamenalo, že u každého jednotlivého nabyvatele v první skupině by osvobození činilo až 1 mil. Kčs. V důsledku toho by zdanění prakticky podléhaly pouze nemovitosti.

Movité věci, s výjimkou movitých věcí sloužících k podnikání by byly, až na výjimečné případy, osvobozeny.

Toto zvýšení by znamenalo snížení příjmů státního rozpočtu České republiky o cca 100 mil. Kčs. K tomu bych chtěl uvést, že v původním návrhu ministerstva financí byly tyto osvobozené částky navrženy ve výši 150.000,- Kčs.

Vláda při svém projednávání zvýšila tyto částky na 300.000,- Kčs. Nyní se navrhuje zvýšení o 500.000,- Kčs, což v každém případě znamená snížení daňového výnosu. Z mého hlediska jde o významné zjednodušení práce finančních úřadů, protože okruh zdaňovaných osob se podstatně snižuje. K úbytku příjmů musíme však samozřejmě přihlédnout a uvažte i z hlediska daňové spravedlnosti, která hranice je nejvýhodnější, nejlepší a nejspravedlivější. Sám doporučuji návrh vládní, tzn. 300.000,- Kčs. O tom zřejmě budete muset rozhodovat hlasováním.

Pokud jde o daň z převodu nemovitostí, bude se vybírat za úplatný převod, a to jak u fyzických, tak i u právnických osob. Základem daně z převodu nemovitostí bude cena sjednaná dohodou, nejméně ve výši ceny zjištěné dle cenového předpisu.

Sazba daně z převodu nemovitosti se navrhuje u první skupiny poplatníků ve výši 1 - 5%, u druhé skupiny poplatníků ve výši 3 -10%. Tyto sazby jsou tudíž shodné se sazbami údajně dědické a darovací.

U třetí skupiny poplatníků, tzn. těch, u kterých není žádný příbuzenský vztah, doporučujeme sazbu 4 - 10%, a to v závislosti na hodnotě převáděného majetku.

Ve srovnání s daní darovací a dědickou je u třetí skupiny navrhována nižší sazba daně z převodu nemovitostí. Vycházíme z toho, že jinak by sazba daně u úplatných převodů byla příliš vysoká. Je to prostě jiný případ, než když se něco dědí.

V návrhu zákona se promítají změny, k nimž dojde v důsledku privatizace státních notářů. V souvislosti s navrhovaným přechodem vyměřovací činnosti u daně dědické, darovací a z převodu nemovitostí ze státních notářství na územní finanční orgány se předpokládá zvýšení počtu pracovníků územních finančních orgánů zhruba o 300 osob, ale v podstatě jde jen o jakousi delimitaci pracovníků ze sféry státních notářství na územní finanční orgány.

Celkové příjmy z notářských poplatků, z dědictví, darování a z převodu nemovitostí činily v roce 1991 535 mil. Kčs. Vzhledem k nově navrženým progresívním sazbám daně dědické, darovací a z převodu nemovitostí lze předpokládat vyšší příjmy z těchto daní, nikoliv však nějaké podstatné zvýšení. Podle předběžného odhadu lze uvažovat s příjmy ve výši cca 800 mil. Kčs.

Vládní návrh zákona byl projednán v národohospodářském výboru, rozpočtovém a kontrolním výboru a ústavně právním výboru České národní rady. S návrhem těchto výborů na úpravu jednotlivých ustanovení zákona v podstatě souhlasím. Doporučuji jenom zvážit návrh na zvýšení částky na 500.000,- Kčs. Sám doporučuji, aby návrh byl přijat podle toho, jak navrhuje vláda.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi. Prosím dále společného zpravodaje pana poslance Františka Homolu, aby se ujal slova.

Poslanec ČNR František Homola: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, vážení kolegové, vážené kolegyně, vážení hosté!

Moje zpravodajská zpráva k vládnímu návrhu zákona o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí, nebude nikterak výjimečně dlouhá, leč musím poznamenat, že projednávaný zákon jako součást nového daňového systému nahradí dosavadní notářské poplatky z dědictví, darování a z převodu nemovitostí, které jsou upraveny zákony České národní rady a vyhláškami ministerstva financí ve znění pozdějších předpisů.

Vámi studované znění návrhu zákona v porovnání se současnou právní úpravou se zásadně liší od stávající praxe, kdy sazby notářských poplatků jsou stanoveny podle stupně příbuzenského a osobního poměru mezi občany lineárními sazbami ve výši 1%, 5% a 20%, bez ohledu na hodnotu nabytého či převedeného majetku.

Nový zákon navrhuje zavedení daně dle příbuzenského poměru a dle výše nabytého majetku. Návrh zákona, jak bylo řečeno předkladatelem, definuje celkem 3 skupiny: první skupinu představ ují příbuzní v řadě přímé a manželé, rozsáhlá skupina 2, zahrnuje příbuzné v řadě nepřímé, a do třetí skupiny jsou zahrnuty ostatní fyzické a právnické osoby.

Čím vzdálenější je příbuzenský vztah a vyšší základ daně, tím vyšší je jeho sazba. Sazby jsou většinou klouzavé a pohybují se od 1 do 40%.

V kategorii sazby dědické, darovací a z převodu nemovitostí u osob zařazených do první skupiny, tj. nejbližších příbuzných, je sazba v rozmezí od 1 do 5 %, ve druhé kategorii, tj. u dalších příbuzných, činí sazba od 3 do 10 %. Ostatní právnické a fyzické osoby jsou zatíženy sazbou daně dědické a darovací ve výši 5 - 40 %. Zde dochází ke změně oproti tisku 660 z rozhodnutí rozpočtového a kontrolního výboru.

U daně z převodu nemovitostí se sazba daně pohybuje od 4 do 20 %. Dalším podstatným jevem je skutečnost, že v navrhovaném znění už nejde o poplatek za úkon, jak bylo v dřívějších právních normách stanoveno, či službu, ale nově se zavádí označení daň, přestože jde o jednorázovou daň, nebo dávka majetkového charakteru, pokud se týká nabytí majetku děděním a darem, tzn. zpravidla bez vlastního přičinění.

Vládní návrh zákona navrhuje tudíž zavedení progresívní daňové sazby v závislosti na výši daně a skupině poplatníků. Vyšší základy jsou výrazněji zdaněny, než tomu bylo doposud. Toto pojetí považujeme za blízké posílení sociální spravedlnosti a zároveň, jak jsme slyšeli z návrhu, posiluje také fiskální situaci státu.

Pokud se týká technologie projednávání zásad zákona o dani dědické, darovací a z převodu nemovitostí, zásady byly řádně schváleny vládou České republiky a v závěru 1991 předloženy České národní radě.

Předsednictvo přikázalo materiál 3 výborům - ústavně právnímu, národohospodářskému a rozpočtovému. Navrhovatel zákona při tvorbě paragrafovaného znění připomínky těchto výborů zohlednil a do znění zapracoval. V průběhu projednávání paragrafového znění vznikly pozměňovací návrhy, které jsou dokumentovány ve společné zprávě výborů.

Na závěr mi dovolte, vážené kolegyně a kolegové, abych vládní návrh zákona o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitosti, obsažené v tisku 660 a ve znění společné zprávy, doporučil k projednání a po rozpravě navrhované znění zákona ke schválení.

Děkuji za pozornost.

Vážená paní předsedkyně, prosím, abyste zahájila rozpravu k návrhu zákona a prosím, abyste zaevidovala mou přihlášku do rozpravy.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu společnému zpravodaji. Do diskuse se přihlásila paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, dovolte mi, abych přednesla pozměňovací návrh, který se týká § 21 odst. 1. Tento paragraf je označen jako daňové přiznání. Domnívám se, že při projednání ve výborech vypadla jedna drobnost, a proto bych si dovolila to přednést jako pozměňovací návrh. Je to ve třetí řádce od shora za slovo "uzavření darovací smlouvy ohledně movité věci", tam by byla částka, pak by text pokračoval "poskytnutí daru movité věci do ciziny". A dál by potom zůstalo "nebo přijetí daru movité věci atd."

Podle § 5 tohoto návrhu zákona u daně darovací je poplatníkem při darování do ciziny vždy dárce. Darování movité věci vždy nemusí projít smlouvou, tzn. že by nám dary, které budou poskytnuty, vypadly z daňového přiznání. To je odůvodnění k tomuto pozměňovacímu návrhu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Röschové. Pan poslanec Homola chce vystoupit s pozměňovacím návrhem.

Poslanec František Homola: Vážené kolegyně a kolegové, chci napravit určitou technickou nebo neúplnou připomínku obsaženou ve společné zprávě z rozpočtového a kontrolního výboru, která se týkala § 14, kde rozpočtový a kontrolní výbor schválil, aby sazba daně dědické a darovací u osob zařazených do III. skupiny byla ze 7 % snížena na 5 %. Tento návrh byl řádně schválen a projednán. Jsou zde technické pouze numerické dopady, zapomněli jsme na to, že je třeba daně upravit na celé stránce v § 14. Prosím pěkně, aby hodnoty nebo čísla byla opravena následujícím způsobem. Místo 70 000 na 50 000 místo 160 000 na 140 000 místo 520 000 na 500 000 místo 820 000 na 800 000 místo 1.360 000 na 1.340 000 místo 3.560.000 na 3.540.000 místo 6.360.000 na 6.340.000 místo 9.860.000 na 9.840.000 -

Děkuji za zaevidování.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Homolovi. Přihlásil se do rozpravy pan poslanec Svoboda.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážená paní předsedkyně, vážení přítomní. Chtěl bych upozornit na určitý koncepční vnitřní nesoulad tohoto návrhu zákona. Řeší totiž dvě věci nebo dva druhy převodu vlastnických práv nebo nabývání a pozbývání vlastnických práv, která se svým charakterem liší. Na jedné straně řeší zdanění při úkonech dědických a při darováních, kromě toho řeší zdanění převodu nemovitostí obecně, čili převodu nemovitostí realizovaných na základě smluvním a na základě smlouvy vzniklé ze svobodné vzájemné vůle obou stran. Mám za to, že toto pojetí by mělo být vyjádřeno i v zákoně.

Navíc bych chtěl upozornit i na další věc, kterou si zřejmě řada z nás dosud neměla čas uvědomit, díky tomu, že tento zákon následuje ve velmi těsném časovém sledu za zákonem federálním o dani z příjmu a o dani z přidané hodnoty. Totiž v tom, že převod na smluvním základě, převod nemovitosti je zatížen v řadě případů daní z přidané hodnoty a v řadě případů je převodce, částka, kterou převodce obdrží jako úplatu za převáděnou nemovitost předmětem daně z příjmu. Jsou tam určitá osvobození, ale není jich mnoho.

Další okolnost, která mě vede k podání tohoto návrhu je tato: v této době bude docházet zřejmě k velkým převodům vlastnických práv k nemovitostem. Nejenom z důvodů zvýšené mobility obyvatel, ale především z důvodu rozvoje podnikatelské činnosti. Myslím, že bychom neměli být parlamentem, který některé převody nemovitostí zatíží až dvacetiprocentní daní. Uvědomme si, že továrna, nemovitost v tržní ceně 40 mil Kčs v dnešní době je spíše velká dílna než tovární objekt. To s podporou dalšího argumentu, který říká toto: u dědictví a darování určujeme cenu jakýmsi právním postupem, cenu daňovou. Tato cena daňová - všichni víme, bylo tomu tak v minulosti a bude tomu tak i v budoucnosti má vždycky tendenci pokulhávat za cenou tržní. Z důvodu, které jsem uvedl, budou u převodu velkých nemovitostí prosazovány ceny tržní z důvodů zdanění. Kdo nabývá nemovitost, ten si ji zahrne do odpisu. Ten, na koho je převedena, sice platí daň z příjmu a nemůže to udělat jinak, protože černý přesun peněz bude dříve či později daňovými úřady postižen. Z tohoto důvodu, který povede převodce a nabyvatele k tomu, aby respektovali tržní cenu, předkládám následující pozměňovací návrh:

V § 11 vypustit slova "a daně z převodu nemovitostí". V § 12 a 13, to jsou zdaňovací tabulky, rovněž vypustit "z převodu nemovitostí". 15 zní pouze "sazba daně z převodu nemovitostí" - nadpis, a text zní: "sazba daně činí 2 procenta".

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Svobodovi, chce se ještě někdo přihlásit do rozpravy. Pan poslanec Šuman a připraví se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Vladimír Šuman: Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové. Můj pozměňovací návrh se týká § 11 odst. 2 a 3. Jsem si vědom, že hranice o tom, do které skupiny patří ti kteří příbuzní, je vždycky problematická. Ale přiznám se, že po zvážení bych doporučil, aby sourozenci byli zařazeni do první skupiny a byli tím pádem vyškrtnuti z odst. 3 a tento vztah příbuzenský převeden do odst. 2.

Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP