Nyní zazněl návrh pana poslance Jančáryho,
aby sněmovna rozhodla, že budeme hlasovat po jednotlivých
logických blocích.
Kdo je pro tento způsob hlasování, ať
zvedne ruku. 104.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl rovněž přijat.
Pak tu zazněl návrh pana poslance Payna, ale ten
byl technického rázu. Zpravodaj i navrhovatel s
tím projevili souhlas, takže o tom nebudu dávat
hlasovat.
Můžeme tedy přerušit tento bod a přistoupit
k projednávání dalšího bodu,
jak jsme si právě odhlasovali. Prosím pana
ministra Špačka, aby tento návrh zákona,
který jste obdrželi jako sněmovní tisk
660 a ke kterému jste společnou zprávu výborů
obdrželi jako sněmovní tisk 753, uvedl.
Ministr financí ČR Karel Špaček:
Vážená paní předsedkyně,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, odůvodním vám nyní
návrh dalšího zákona z té série.
Jde o návrh zákona o dani dědické,
dani darovací a dani z převodu nemovitostí.
Jak víte, je to další z těch zákonů,
který je v celkové té naší schválené
daňové soustavě.
Podle schválených principů a zásad
daňové reformy má tento zákon nahradit
dosavadní notářské poplatky z dědictví,
darování a z převodu nemovitostí.
Příprava tohoto zákona probíhá
už delší dobu, stejně jako příprava
těch všech ostatních. Návrh zásad
byl vypracován již loni. V září
loňského roku je schválila vláda.
Závěrem roku 1991 a počátkem roku
1992 projednaly návrh zásad zákona výbory
ČNR. V průběhu ledna až února
bylo zpracováno paragrafované znění,
které schválila vláda. Výbory ČNR
projednaly paragrafované znění na přelomu
března a dubna.
Jak vidíte, příprava toho zákona trvá
již delší dobu, stejně jako příprava
všech ostatních daňových zákonů,
které v současné době projednáváte.
Není to zákon, který by se projednával
na poslední chvíli. Tím reaguji na kritiku,
která zde byla vznesena. Jde fakticky jenom o dokončení
prací, které probíhají již delší
dobu.
Předložený návrh znamená v podstatě
návrat k principům z let 1921 až 1957 a opět
se vrací k označení daň. Nejde tedy
o poplatky za úkony nebo smlouvy, nýbrž jde
o jednorázovou daň či dávku majetkového
charakteru.
Pokud jde o daň dědickou, tak jí bude podléhat
nabytí movitých a nemovitých věcí,
pohledávek, peněžních prostředků,
cenných papírů a jiných majetkových
práv a hodnot v důsledku úmrtí občana.
Základem této daně má být cena
nabytého majetku jednotlivými dědici po odečtení
dluhu zůstavitele, který na dědice přešel
zůstavitelovou smrtí.
Nově se navrhuje zavedení progresívních
klouzavých sazeb, které přihlížejí
k výši zděděného majetku. V porovnání
s dosavadní úpravou, kde sazby byly lineární
a činily podle příbuzenského poměru
1, 5 a 20 procent, se navrhují tyto sazby:
V první skupině, do které patří
příbuzní v řadě přímé
(rodiče, děti, vnuci, prarodiče a manželé)
sazby 1 - 5 procent v závislosti na výši základu
daně.
Ve druhé skupině, do které řadíme
sourozence, příbuzné manžela v řadě
přímé (např. tchán a tchyně),
osoby, které žili se zůstavitelem nejméně
po dobu jednoho roku ve společné domácnosti
a které pečovali o společnou domácnost
nebo byly odkázány výživou na zůstavitele,
dále manžele dětí (zeťové
a snachy), manžele rodičů, nevlastní
rodiče, synovce, neteře, strýce a tety, navrhujeme
sazby v rozpětí 3 - 10 procent, zase v závislosti
na výši základu.
U ostatních fyzických a právnických
osob navrhujeme sazby ve výši 7 - 40 procent v závislosti
na výši základu daně.
Uvedená sazba se stanoví podle výše
hodnoty nabytého majetku a podle příbuzenského
vztahu či poměru mezi zůstavitelem a dědicem.
V nové právní úpravě dochází
k podstatnému rozšíření druhé
skupiny osob, a to o příbuzné manžela
v řadě přímé - tchány,
tchyně, zetě, snachy, synovce, neteře, strýce
a tety. Tyto osoby jsou za současné právní
úpravy zařazeny do třetí skupiny.
Pokud jde o daň darovací, tak této dani bude
podléhat nabytí v podstatě stejných
věcí a práv, jako je tomu u daně dědické,
a to na základě právního úkonu
a jinak než úmrtím občana, pokud k němu
dochází zcela nebo z části bezúplatně.
Předmět a konstrukce této daně jsou
v podstatě obdobné s daní dědickou.
Důvod je jasný, bez darovací daně
by docházelo k obcházení dědické
daně, k bezúplatnému poskytnutí darů
a tím k převodu majetku z uživatele za jeho
života budoucím dědicům.
Návrh zákon předpokládá jak
u daně dědické, tak daně darovací
osvobození movité věci osobní povahy
bez vkladu hotovostí a cenných papírů.
Ve srovnání se současnou právní
úpravou se navrhuje u právní skupiny poplatníků
zvýšení tohoto osvobození z dosavadních
50.000 na 300.000 u movitých věcí, pokud
neslouží k podnikatelské činnosti, a
rovněž na 300.000 Kčs u vkladů, cenných
papírů a peněžních prostředků
v hotovosti.
U poplatníků zařazených do druhé
skupiny se tato hranice jak u movitých věcí,
tak i u vkladů navrhuje ve výši 60.000,- Kčs.
U poplatníků třetí skupiny jsou od
daně osvobozeni ti, jejichž výše základu
daně činí 20.000,- Kčs.
Ve společné zprávě výborů
České národní rady k návrhu
tohoto zákona se doporučuje osvobodit movité
věci i vklady u první skupiny poplatníků
do výše 500.000,- Kčs. To by znamenalo, že
u každého jednotlivého nabyvatele v první
skupině by osvobození činilo až 1 mil.
Kčs. V důsledku toho by zdanění prakticky
podléhaly pouze nemovitosti.
Movité věci, s výjimkou movitých věcí
sloužících k podnikání by byly,
až na výjimečné případy,
osvobozeny.
Toto zvýšení by znamenalo snížení
příjmů státního rozpočtu
České republiky o cca 100 mil. Kčs. K tomu
bych chtěl uvést, že v původním
návrhu ministerstva financí byly tyto osvobozené
částky navrženy ve výši 150.000,-
Kčs.
Vláda při svém projednávání
zvýšila tyto částky na 300.000,- Kčs.
Nyní se navrhuje zvýšení o 500.000,-
Kčs, což v každém případě
znamená snížení daňového
výnosu. Z mého hlediska jde o významné
zjednodušení práce finančních
úřadů, protože okruh zdaňovaných
osob se podstatně snižuje. K úbytku příjmů
musíme však samozřejmě přihlédnout
a uvažte i z hlediska daňové spravedlnosti,
která hranice je nejvýhodnější,
nejlepší a nejspravedlivější. Sám
doporučuji návrh vládní, tzn. 300.000,-
Kčs. O tom zřejmě budete muset rozhodovat
hlasováním.
Pokud jde o daň z převodu nemovitostí, bude
se vybírat za úplatný převod, a to
jak u fyzických, tak i u právnických osob.
Základem daně z převodu nemovitostí
bude cena sjednaná dohodou, nejméně ve výši
ceny zjištěné dle cenového předpisu.
Sazba daně z převodu nemovitosti se navrhuje u první
skupiny poplatníků ve výši 1 - 5%, u
druhé skupiny poplatníků ve výši
3 -10%. Tyto sazby jsou tudíž shodné se sazbami
údajně dědické a darovací.
U třetí skupiny poplatníků, tzn. těch,
u kterých není žádný příbuzenský
vztah, doporučujeme sazbu 4 - 10%, a to v závislosti
na hodnotě převáděného majetku.
Ve srovnání s daní darovací a dědickou
je u třetí skupiny navrhována nižší
sazba daně z převodu nemovitostí. Vycházíme
z toho, že jinak by sazba daně u úplatných
převodů byla příliš vysoká.
Je to prostě jiný případ, než
když se něco dědí.
V návrhu zákona se promítají změny,
k nimž dojde v důsledku privatizace státních
notářů. V souvislosti s navrhovaným
přechodem vyměřovací činnosti
u daně dědické, darovací a z převodu
nemovitostí ze státních notářství
na územní finanční orgány se
předpokládá zvýšení počtu
pracovníků územních finančních
orgánů zhruba o 300 osob, ale v podstatě
jde jen o jakousi delimitaci pracovníků ze sféry
státních notářství na územní
finanční orgány.
Celkové příjmy z notářských
poplatků, z dědictví, darování
a z převodu nemovitostí činily v roce 1991
535 mil. Kčs. Vzhledem k nově navrženým
progresívním sazbám daně dědické,
darovací a z převodu nemovitostí lze předpokládat
vyšší příjmy z těchto daní,
nikoliv však nějaké podstatné zvýšení.
Podle předběžného odhadu lze uvažovat
s příjmy ve výši cca 800 mil. Kčs.
Vládní návrh zákona byl projednán
v národohospodářském výboru,
rozpočtovém a kontrolním výboru a
ústavně právním výboru České
národní rady. S návrhem těchto výborů
na úpravu jednotlivých ustanovení zákona
v podstatě souhlasím. Doporučuji jenom zvážit
návrh na zvýšení částky
na 500.000,- Kčs. Sám doporučuji, aby návrh
byl přijat podle toho, jak navrhuje vláda.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Prosím dále společného
zpravodaje pana poslance Františka Homolu, aby se ujal slova.
Poslanec ČNR František Homola: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane ministře, vážení kolegové,
vážené kolegyně, vážení
hosté!
Moje zpravodajská zpráva k vládnímu
návrhu zákona o dani dědické, darovací
a z převodu nemovitostí, nebude nikterak výjimečně
dlouhá, leč musím poznamenat, že projednávaný
zákon jako součást nového daňového
systému nahradí dosavadní notářské
poplatky z dědictví, darování a z
převodu nemovitostí, které jsou upraveny
zákony České národní rady a
vyhláškami ministerstva financí ve znění
pozdějších předpisů.
Vámi studované znění návrhu
zákona v porovnání se současnou právní
úpravou se zásadně liší od stávající
praxe, kdy sazby notářských poplatků
jsou stanoveny podle stupně příbuzenského
a osobního poměru mezi občany lineárními
sazbami ve výši 1%, 5% a 20%, bez ohledu na hodnotu
nabytého či převedeného majetku.
Nový zákon navrhuje zavedení daně
dle příbuzenského poměru a dle výše
nabytého majetku. Návrh zákona, jak bylo
řečeno předkladatelem, definuje celkem 3
skupiny: první skupinu představ ují příbuzní
v řadě přímé a manželé,
rozsáhlá skupina 2, zahrnuje příbuzné
v řadě nepřímé, a do třetí
skupiny jsou zahrnuty ostatní fyzické a právnické
osoby.
Čím vzdálenější je příbuzenský
vztah a vyšší základ daně, tím
vyšší je jeho sazba. Sazby jsou většinou
klouzavé a pohybují se od 1 do 40%.
V kategorii sazby dědické, darovací a z převodu
nemovitostí u osob zařazených do první
skupiny, tj. nejbližších příbuzných,
je sazba v rozmezí od 1 do 5 %, ve druhé kategorii,
tj. u dalších příbuzných, činí
sazba od 3 do 10 %. Ostatní právnické a fyzické
osoby jsou zatíženy sazbou daně dědické
a darovací ve výši 5 - 40 %. Zde dochází
ke změně oproti tisku 660 z rozhodnutí rozpočtového
a kontrolního výboru.
U daně z převodu nemovitostí se sazba daně
pohybuje od 4 do 20 %. Dalším podstatným jevem
je skutečnost, že v navrhovaném znění
už nejde o poplatek za úkon, jak bylo v dřívějších
právních normách stanoveno, či službu,
ale nově se zavádí označení
daň, přestože jde o jednorázovou daň,
nebo dávka majetkového charakteru, pokud se týká
nabytí majetku děděním a darem, tzn.
zpravidla bez vlastního přičinění.
Vládní návrh zákona navrhuje tudíž
zavedení progresívní daňové
sazby v závislosti na výši daně a skupině
poplatníků. Vyšší základy
jsou výrazněji zdaněny, než tomu bylo
doposud. Toto pojetí považujeme za blízké
posílení sociální spravedlnosti a
zároveň, jak jsme slyšeli z návrhu,
posiluje také fiskální situaci státu.
Pokud se týká technologie projednávání
zásad zákona o dani dědické, darovací
a z převodu nemovitostí, zásady byly řádně
schváleny vládou České republiky a
v závěru 1991 předloženy České
národní radě.
Předsednictvo přikázalo materiál 3
výborům - ústavně právnímu,
národohospodářskému a rozpočtovému.
Navrhovatel zákona při tvorbě paragrafovaného
znění připomínky těchto výborů
zohlednil a do znění zapracoval. V průběhu
projednávání paragrafového znění
vznikly pozměňovací návrhy, které
jsou dokumentovány ve společné zprávě
výborů.
Na závěr mi dovolte, vážené kolegyně
a kolegové, abych vládní návrh zákona
o dani dědické, darovací a dani z převodu
nemovitosti, obsažené v tisku 660 a ve znění
společné zprávy, doporučil k projednání
a po rozpravě navrhované znění zákona
ke schválení.
Děkuji za pozornost.
Vážená paní předsedkyně,
prosím, abyste zahájila rozpravu k návrhu
zákona a prosím, abyste zaevidovala mou přihlášku
do rozpravy.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu společnému zpravodaji. Do diskuse
se přihlásila paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, dovolte mi, abych přednesla pozměňovací
návrh, který se týká § 21 odst.
1. Tento paragraf je označen jako daňové
přiznání. Domnívám se, že
při projednání ve výborech vypadla
jedna drobnost, a proto bych si dovolila to přednést
jako pozměňovací návrh. Je to ve třetí
řádce od shora za slovo "uzavření
darovací smlouvy ohledně movité věci",
tam by byla částka, pak by text pokračoval
"poskytnutí daru movité věci do ciziny".
A dál by potom zůstalo "nebo přijetí
daru movité věci atd."
Podle § 5 tohoto návrhu zákona u daně
darovací je poplatníkem při darování
do ciziny vždy dárce. Darování movité
věci vždy nemusí projít smlouvou, tzn.
že by nám dary, které budou poskytnuty, vypadly
z daňového přiznání. To je
odůvodnění k tomuto pozměňovacímu
návrhu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové. Pan
poslanec Homola chce vystoupit s pozměňovacím
návrhem.
Poslanec František Homola: Vážené
kolegyně a kolegové, chci napravit určitou
technickou nebo neúplnou připomínku obsaženou
ve společné zprávě z rozpočtového
a kontrolního výboru, která se týkala
§ 14, kde rozpočtový a kontrolní výbor
schválil, aby sazba daně dědické a
darovací u osob zařazených do III. skupiny
byla ze 7 % snížena na 5 %. Tento návrh byl
řádně schválen a projednán.
Jsou zde technické pouze numerické dopady, zapomněli
jsme na to, že je třeba daně upravit na celé
stránce v § 14. Prosím pěkně,
aby hodnoty nebo čísla byla opravena následujícím
způsobem. Místo 70 000 na 50 000 místo 160
000 na 140 000 místo 520 000 na 500 000 místo 820
000 na 800 000 místo 1.360 000 na 1.340 000 místo
3.560.000 na 3.540.000 místo 6.360.000 na 6.340.000 místo
9.860.000 na 9.840.000 -
Děkuji za zaevidování.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Homolovi. Přihlásil
se do rozpravy pan poslanec Svoboda.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážená paní
předsedkyně, vážení přítomní.
Chtěl bych upozornit na určitý koncepční
vnitřní nesoulad tohoto návrhu zákona.
Řeší totiž dvě věci nebo
dva druhy převodu vlastnických práv nebo
nabývání a pozbývání
vlastnických práv, která se svým charakterem
liší. Na jedné straně řeší
zdanění při úkonech dědických
a při darováních, kromě toho řeší
zdanění převodu nemovitostí obecně,
čili převodu nemovitostí realizovaných
na základě smluvním a na základě
smlouvy vzniklé ze svobodné vzájemné
vůle obou stran. Mám za to, že toto pojetí
by mělo být vyjádřeno i v zákoně.
Navíc bych chtěl upozornit i na další
věc, kterou si zřejmě řada z nás
dosud neměla čas uvědomit, díky tomu,
že tento zákon následuje ve velmi těsném
časovém sledu za zákonem federálním
o dani z příjmu a o dani z přidané
hodnoty. Totiž v tom, že převod na smluvním
základě, převod nemovitosti je zatížen
v řadě případů daní
z přidané hodnoty a v řadě případů
je převodce, částka, kterou převodce
obdrží jako úplatu za převáděnou
nemovitost předmětem daně z příjmu.
Jsou tam určitá osvobození, ale není
jich mnoho.
Další okolnost, která mě vede k podání
tohoto návrhu je tato: v této době bude docházet
zřejmě k velkým převodům vlastnických
práv k nemovitostem. Nejenom z důvodů zvýšené
mobility obyvatel, ale především z důvodu
rozvoje podnikatelské činnosti. Myslím, že
bychom neměli být parlamentem, který některé
převody nemovitostí zatíží až
dvacetiprocentní daní. Uvědomme si, že
továrna, nemovitost v tržní ceně 40
mil Kčs v dnešní době je spíše
velká dílna než tovární objekt.
To s podporou dalšího argumentu, který říká
toto: u dědictví a darování určujeme
cenu jakýmsi právním postupem, cenu daňovou.
Tato cena daňová - všichni víme, bylo
tomu tak v minulosti a bude tomu tak i v budoucnosti má
vždycky tendenci pokulhávat za cenou tržní.
Z důvodu, které jsem uvedl, budou u převodu
velkých nemovitostí prosazovány ceny tržní
z důvodů zdanění. Kdo nabývá
nemovitost, ten si ji zahrne do odpisu. Ten, na koho je převedena,
sice platí daň z příjmu a nemůže
to udělat jinak, protože černý přesun
peněz bude dříve či později
daňovými úřady postižen. Z tohoto
důvodu, který povede převodce a nabyvatele
k tomu, aby respektovali tržní cenu, předkládám
následující pozměňovací
návrh:
V § 11 vypustit slova "a daně z převodu
nemovitostí". V § 12 a 13, to jsou zdaňovací
tabulky, rovněž vypustit "z převodu nemovitostí".
15 zní pouze "sazba daně z převodu nemovitostí"
- nadpis, a text zní: "sazba daně činí
2 procenta".
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Svobodovi, chce se ještě
někdo přihlásit do rozpravy. Pan poslanec
Šuman a připraví se paní poslankyně
Vorlová.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážená
paní předsedkyně, kolegyně a kolegové.
Můj pozměňovací návrh se týká
§ 11 odst. 2 a 3. Jsem si vědom, že hranice o
tom, do které skupiny patří ti kteří
příbuzní, je vždycky problematická.
Ale přiznám se, že po zvážení
bych doporučil, aby sourozenci byli zařazeni do
první skupiny a byli tím pádem vyškrtnuti
z odst. 3 a tento vztah příbuzenský převeden
do odst. 2.