Čtvrtek 30. dubna 1992

Za třetí - v § 6 odst. 1 se hovoří o zahradách. Samozřejmě zpravidla si pod pojmem zahrada představujeme zahradu na venkově. Problém ovšem zůstává u zahrad, které jsou ve městě. Domnívám se, že zahrady, které jsou ve městě, by měly podléhat podstatně nižšímu zdanění, protože každý kousek zeleně, který ve městě je, by měl být naopak chráněn. Dokonce možná, že by měly být zcela zbaveny zdanění, protože v opačném případě majitel zahrady se bude snažit zahradu zastavit a bude dělat všechno proto, aby této dani unikl tím, že zahradu výhodně prodá nebo dá k dispozici pro stavební účely. Domnívám se, že naše daňová politika ve městech by měla být vedena právě tím směrem, aby zahrad ve městech bylo co nejvíce. Vzhledem k tomu, že pojem město je v zákoně o obcích velmi přesně definováno, myslím si, že bychom v § 6 odst. 1 písm. a) za slova "zahrad" mohli doplnit slova "s výjimkou zahrad ve městech." Pokud bychom se rozhodli zahrady ve městech zdaňovat, a to tedy předkládám k úvaze, navrhuji v odst. 2 doplnit písmeno d), které by znělo: "Zahrad ve městech", sazba by činila 0,10 Kčs. Myslím si, že není třeba dále odůvodňovat, zájem aby ve městech byly zahrady, je zcela zřetelný.

K § 12 bych chtěl říci, že tam opět vidíme nedostatek toho, za co jsem včera chválil ministra Dybu, kde v jeho návrhu zákona byl vypracován kontrolní mechanismus. Paragraf 12 umožňuje dávat úlevy na daních. O těchto úlevách budou rozhodovat úředníci a takováto ustanovení automaticky vedou - jak již jsme se mohli mnohokrát přesvědčit zpravidla k úplatkům, viz například ministerstvo privatizace, kde ať už se jedná o důvodná nebo nedůvodná podezření, vždycky tyto problémy vznikají. Vzhledem k tomu, že naše sněmovna by měla být dostatečně suverénní, aby nedodělávala chyby, které udělá ministerstvo, nedoporučuji rozšířit bod této schůze o usnesení, ve kterém bychom uložili ministerstvu financí dopracovat novelizaci tohoto zákona týkající se tohoto paragrafu 12, ve které by byl dopracován dostatečný kontrolní mechanismus, případně specifikovány přesně podmínky, za jakých úlevy mohou být poskytnuty tak, aby k úplatkům nemohlo docházet.

Poslední poznámka se týká § 15 odst. 1 písm. a). V písm. a) se totiž hovoří o poplatnících provozujících zemědělskou výrobu. Zemědělská výroba je vázána na určité roční období. Jedná se o produkty z letní sklizně a produkty z podzimní sklizně. Z tohoto důvodu termíny placení daní v zemědělství by měly být posunuty tak, aby zemědělci mohli daně platit z výtěžku těchto sklizní. Proto navrhuji, aby termín 31. srpna byl nahrazen termínem 31. října, to je až po letní sklizni, kdy už část sklizně může být prodána a z tohoto výtěžku mohou zemědělci platit tuto daň. A termín 30. listopadu by byl nahrazen termínem 31. března. Zase z výtěžku zimní produkce, řekněme brambor, mohou platit tuto daň do 31. března. To jsou všechny pozměňovací návrhy, které jsem chtěl podat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Paynovi. Prosím pana poslance Vlka a připraví se pan poslanec Hrazdíra.

Poslanec Miloslav Vlk: Paní předsedkyně, pane ministře, dámy a pánové. Dovolte, abych požádal pana ministra o vysvětlení k § 9 - osvobození od daně, k bodu b), kde se osvobozují od daně stavby ve vlastnictví státu nebo obce. Jsou totiž byty, které jsou v těchto stavbách prodány a zajímá mě vztah vlastníků těchto bytů k tomuto daňovému zákonu.

Dále k § 12 - úlevy na daně jsou velmi problematicky proveditelné. Správce daně může poskytnout úlevu na dani. Vyvolá to kupu žádostí na finanční úřady, které asi tuto vlnu nebudou moci zvládnout. Není uvedena v tomto ustanovení ani výše úlev ani termín, na jak dlouho tyto úlevy mohou platit.

Podíváme -li se na § 12, odst. 2 b) - úlevy u daní ze staveb po změně systému vytápění z pevných paliv na vytápění plynem a elektřinou, náklady na tato opatření jsou daleko vyšší, než může činit jakákoliv úleva daně na jeden rok. Proto bych navrhoval, aby zde bylo konstatováno, že tyto úlevy se poskytují na určitou dobu, navrhuji 15 let a ve výši 50 %. Dále bych navrhl, aby bod 2 byl doplněn o ekologické palivo koks, protože ne ve všech oblastech lze zavést plynofikaci nebo elektrifikaci topných systémů a to z toho důvodu, že některá obydlí se nacházejí v oblastech, kde plynofikace a elektrifikace je velmi obtížná a topení do té doby, kdy je ho dostatek, je v současné době na úrovni nákladového topení plynem a elektřinou.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci, prosím pana poslance Hrazdíru, připraví se pan poslanec Stibic.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážená paní předsedkyně, pane ministře, paní kolegyně, páni kolegové. Vládní návrh zákona o dani z nemovitostí nebyl přikázán výboru pro územní správu a národnosti, ale přesto z vlastní iniciativy tento projednal. Proto asi tato informace se neprojevila ve společné zprávě zpravodaje. Považuji za nutné a za vhodné přednést pozměňovací návrh k § 11 předloženého zákona tak, jak byl výborem navržen.

Odst. 3 písm. a) u koeficientu 3,5 změnit takto: ve městech nad 50 000 obyvatel a ve Františkových Lázních, Luhačovicích, Mariánských Lázních a Poděbradech. Upozorňuji, že jde o změnu, jak ve vztahu k vládnímu návrhu zákona, tak o změnu ve vztahu ke zpravodajské zprávě.

Odst. 3 písm. b) § 11 změnit takto: u staveb, umístěných v jednotlivých částech obce může obec rozhodnout o použití koeficientu jako u obce o 1 - 3 kategorie nižší nebo jednu kategorii vyšší v členění obcí podle odst. a) s výjimkou obcí do 300 obyvatel.

Děkuji vám za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci, prosím pana poslance Stibice, připraví se pan poslanec Kalfus.

Poslanec Jaromír Stibic: Vážená paní předsedkyně, vážený pane ministře, dámy a pánové, chtěl bych za zemědělce vyjádřit uznání a díky výborům, které zohlednily potřeby restrukturalizace zemědělství a zahrnuly příslušné pozměňovací návrhy do znění společné zprávy, kteréžto znění vřele podporuji. Nesouhlasím ale s návrhem kolegy Šabaty, který byl oděn sice do tak krásného hávu, ale dovolím si říci, že vlastně představuje systémový podraz, který je v rozporu s agrární politikou vlády. Daň je ekonomickým nástrojem, kterým stát v tomto případě uplatňuje svou agrární politiku. Daň nutí vlastníka, aby buď hospodařil nebo půdu pronajal. Je to dobře nebo špatně, ptám se. Já se domnívám, že to je základní princip, který je potřeba udržet. A proto tento návrh kolegy Šabaty je nebezpečný, protože by vlastně umožnil, aby vlastníci klidně nechali půdu ladem i tam, kde je to v rozporu se zájmy státu.

Konečně bych se rád zmínil o otázce, která souvisí s obnovou vesnic. Pomalu a jistě se rozjíždí program obnovy vesnice, který je podporován vládou, stoupenci životního prostředí i politickými subjekty a pravděpodobně v budoucnu bude předmětem i státních subvencí. V této souvislosti je daň u původních objektů vlastně naprosto organicky spojena s potřebnou úlevou, protože není logické vybírat vyšší daň a na druhé straně to řešit subvencí. Čili mně jde o to, kdo udržuje původní architekturu obce a tudíž vlastně už jede v tom programu obnovy vesnice, i když tyto budovy nejsou kulturní památkou, měl by mít úlevu. A proto navrhuji doplnění do § 12 odst. 1, písm. b) do bodu 4. za slova: "kulturními památkami" doplnit "nebo součástí původní vesnické zástavby významné pro vzhled obce".

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, prosím pana poslance Kalfuse, připraví se paní poslankyně Hofrová.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, já bych chtěl upozornit na technickou chybu ve společné zprávě a to na str. 3 k § 11 odst. 1 je řečeno v písm. a) a potom písm. c) zní - to písmeno c) má být evidentně písm. b), zní - prosím vás, opravte si to, myslím, že to je technické nedopatření.

Dále bych chtěl navrhnout v návrhu společné zprávy výborů je navrhováno zúžení pro Pozemkový fond u daně z pozemků a staveb. Přitom však chybí určení poplatníka daně. Proto se domnívám, že je třeba doplnit větu v § 3 za odst. 1 tohoto znění: U pozemků spravovaných Pozemkovým fondem ČR, které jsou pronajaty, je poplatníkem daně nájemce. A dále z téhož důvodu je třeba doplnit § 8 odst. 1, první větu tak, aby zněla: Poplatníkem je vlastník stavby, jde-li o stavbu ve správě Pozemkového fondu ČR, je jím nájemce. Děkuji vám za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci, prosím paní poslankyni Hofrovou. Připraví se pan poslanec Šabata.

Poslankyně Jarmila Hofrová: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, mám jeden pozměňovací návrh a to k § 9 odst. 1 písm. j), kde navrhuji, aby text: "na dobu 5 roků" v úvodu tohoto ustanovení byl nahrazen textem na dobu 15 roků. Zdá se mi, že takové řešení by znamenalo sjednocení lhůty osvobození od daně u novostaveb, podle písm. g) tohoto paragrafu restituovaných obytných domů podle písm. h) i úpravy písm. i) odst. 1 tohoto paragrafu. Podotýkám, že v těchto třech případech je lhůta jednotná a to 15 let. Společná zpráva u písm. j), jehož změnu navrhuji, hovoří o lhůtě 10 let, ale toto řešení považuji za nedostatečné.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Hofrové, pan poslanec Moldan se připravil do rozpravy, pak ještě paní poslankyně Vorlová.

Promiňte, pan poslanec Šabata.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, nejdříve bych chtěl jednu technickou drobnost, kterou jsem si uvědomil opožděně. Ve společné zprávě je v § 6 odst. 1 navržen pozměňovací návrh, kterým se kategorie luk a pastvin rozděluje vlastně na dvě kategorie. Tzn. na louky zvlášť a pastviny zvlášť. U luk se zavádí zvláštní sazba půl procenta a pastviny se přeřazují do skupiny s hospodářskými lesy, rybníky atd. V návrhu zákona o katastru nemovitostí se nepoužívá tento termín louky a pastviny a je nahrazen trvalými travními porosty. S ohledem na vývoj, ke kterému došlo v posledních desetiletích, se domnívám, že je to přesnější kategorie, protože skutečně kategorie trvalých lesních porostů se stala kategorií neoratelných zemědělských pozemků, tak jak je to dneska poměrně přesně vymezeno. Protože všechno, co bylo oratelné, bylo převedeno do orné půdy a zorněno. Proto se domnívám, že bude lepší používat termín "trvalé travní porosty" z toho hlediska, že jsou to neoratelné pozemky, čili samozřejmě pozemky, kde jsou velká omezení z hlediska zemědělské produkce a proto navrhuji, aby v odst. 1 písm. a) § 6 byla vypuštěna slova "luk a pastvin" a naopak v písm. b) byla před původní text, který tady byl v návrhu zákona vložena slova: "trvalých travních porostů, hospodářských lesů a rybníků s intenzívním atd." To je jedna technická věc.

Potom přece jenom pan kolega Stibic mne vyprovokoval k uvedení dalších argumentů, proč navrhuji rozšíření daňových prázdnin i na pozemky, na kterých nehospodaří sami vlastníci, ale které jim byly vydány a oni uzavřeli nájemní smlouvy s jinými zemědělskými podnikateli, kteří na nich hospodaří.

Rád bych vás upozornil na několik okolností, ke kterým pravděpodobně dojde. Dnes jsme v období povinného nájmu zemědělské půdy ze strany dosavadních uživatelů, nájmu ze zákona. Ve smyslu příslušných ustanovení zákona 229. To je ale povinný nájem, který vlastně je povinný jenom na dobu jednoho roku, poněvadž tento uživatel má právo tuto nájemní smlouvu s roční výpovědní lhůtou vypovědět. Pravděpodobně se v celé řadě případů právě u pozemků, které jsou např. na velkých svazích a mají sníženou úrodnost, stane, že tito uživatelé, tito nájemci ze zákona, nájemní smlouvy k těmto pozemkům vypovědí a vlastníkům je vrátí. A vlastníci, kteří ne z vlastní viny, ale z viny toho, co tady bylo vytvářeno 40 let, už nejsou dneska schopni tyto pozemky obdělávat. A protože objektivně je hospodaření na těchto pozemcích ztrátové, oni nenajdou žádného nájemce. No, co udělají v takovém případě, když z pozemků nemají žádný příjem a navíc mají povinnost platit daň? Asi to nabídnou státu. Darovací smlouvou. Čili můžeme klidně vyvolat další vlnu darovacích smluv ve prospěch státu v těch případech, pokud jde o pozemky s nízkou úrodností, pozemky špatně přístupné, prostě tam, kde nebude zájem žádného zemědělského podnikatele je obdělávat. To je další argument, který mě vedl k tomu, abychom rozšířili ty pětileté daňové prázdniny, pokud jde o daň z pozemku i na pozemky, na kterých nehospodaří přímo vlastník, abychom tedy vytvořili předpoklad, že se v mnohem větším měřítku najde hospodář, který bude za trochu dostupných podmínek na nich hospodařit.

Ale argumentů samozřejmě je víc. Např. už v současné době je značný počet nájemních smluv na hospodaření na pozemcích, které byly vydány vlastníkům, ale v těchto smlouvách vůbec nebylo uvažováno, že bude vyměřována daň z pozemků také u těch skupin pozemků, které jsou zařazeny do 22 méně úrodných skupin pozemků. A to je většina zemědělských pozemků. A tyto smlouvy nelze z tohoto zákona přece zrušit. Tady tedy vznikne celá spousta problémů, které si vyžádají několikaletý čas, aby se vytvořily podmínky pro regulérní vyměřování a vybírání daně z pozemku.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Šabatovi. Nyní bych prosila o slovo kolegu Moldana, přihlásila se paní poslankyně Vorlová.

Poslanec Bedřich Moldan: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, je velké množství rekreačních chat a chalup pro individuální rekreaci v národních parcích a v zónách I., to znamená těch přísněji chráněných, v chráněných krajinných oblastech.

Domnívám se, že bychom měli poněkud znepříjemnit život právě těm lidem, kteří mají tyto chaty a chalupy v těchto zvláště chráněných územích, protože bychom měli dopřát co nejvíce prostoru pro všechny ostatní lidi, aby se mohli v těchto územích rekreovat. Myslím si, že by vhodnou formou, jak toto učinit, bylo poněkud zvýšit daně v těchto oblastech pro stavby určené pro individuální rekreaci.

Dovoluji si proti navrhnout, aby do § 11, který hovoří o sazbě daně u jednotlivých staveb, byl doplněn odst. 3, pardon, odst. 4, a to před současný § 4, současný § 4 by se přečísloval na pátý. Nový odst. 4 by zněl: "Základní sazba daně podle odst. 1, písm. b), příp. zvýšená podle odst. 2, se násobí koeficientem 2, pokud jsou stavby umístěny v národních parcích a v zónách I., chráněných krajinných oblastí, vyhlášených podle zvláštních předpisů."

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím paní poslankyni Vorlovou o slovo, připraví se pan poslanec Chromý.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, chci jen upozornit na nelogičnost návrhu kolegy Payna k § 6, kdy požadoval v odst. 1 písm. a), aby se vyjmuly zahrady v městech z působnosti té jednoprocentní daně. Pramení to zřejmě ze špatného počítání nebo z nepochopení. 1 % zdanění znamená, že na 100 m zahrady se bude platit - podle přiřazení k jednotlivým katastrům - 30 haléřů až 11,89 Kčs, jak nám sdělil pan ministr, průměrně však 4,60 Kčs. Kolega Payne říkal, že to bude tlačit na to, aby se tyto zahrady přeměňovaly na stavební pozemky. Není tomu tak, protože přeměnou na stavební pozemek by z těchto 100 m platil poplatník 200 Kčs. A pokud by se mu podařilo postavit tam dům, tak by platil 10 Kčs ze 100 m.

Možná, že si kolega Payne nepovšimnul, že podle vyhlášky 23 z roku 1964, kterou se provádí zákon 22/1964, o evidenci nemovitostí, mezi "ostatní" plochy, které se tady v návrhu zdaňují 0,10 Kčs, lze považovat i okrasné zahrady, pokud nejsou zemědělskou půdou. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Pan poslanec Chromý se vzdal svého slova. Nemám již žádné další písemné přihlášky do rozpravy. Hlásí se ještě někdo? Není tomu tak. Rozpravu končím.

A protože se závěrečným slovem společného zpravodaje je spojeno hlasování o pozměňovacích návrzích, navrhuji vám, abychom tento bod přerušili, požádali pana ministra, aby nám přednesl jako další bod vládní návrh zákona České národní rady o dani dědické, darovací a o dani z převodu nemovitostí.

Prosím, kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. Prosím kolegy, kteří jsou na chodbě, aby se dostavili do sněmovny. Ještě má faktickou poznámku pan ministr. Já jsem předpokládala, že s tím pan ministr bude po předchozí dohodě takto souhlasit.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Souhlasím, ale doporučuji, abychom postupovali racionálně, aby všechny pozměňovací návrhy, které tu zazněly, byly tedy písemně zformulovány, abychom je mohli nejen se zpravodajem, ale i daňovými odborníky, posoudit skutečně do důsledků. Některé z nich, samozřejmě, byly rozporné, některé byly dokonce i proti sobě. Je tedy třeba, abychom ke každému měli jednak stanovisko zpravodaje, event. výboru, jednak bych také prosil, aby tam bylo stanovisko předkladatele, protože ten zákon musí tvořit jeden celek. A v některých případech návrhy, které tady byly předneseny, se týkají - když to domyslíme do důsledků i jiných paragrafů. A je tedy třeba, abychom tu vyrobili přesný zákon, protože je, myslím, velmi důležitý pro většinu obyvatelstva.

Doporučoval bych tedy volit tento postup a samozřejmě bych pokračoval, když to odhlasujete, zdůvodňováním dalšího zákona.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu ministrovi. Hlásí se pan poslanec Benda.

Poslanec Marek Benda: Poprosil bych, aby byla zpráva rozdána všem poslancům, abychom věděli, o čem se hlasuje.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Slovo má pan poslanec Jančáry.

Poslanec Julius Jančáry: Paní předsedkyně, dámy a pánové, jednací řád nám umožňuje sestavení pozměňovacích návrhů do logických bloků. Žádám tedy souhlas sněmovny, aby zpráva byla sestavena podle jednotlivých paragrafů. Dále půjdou pozměňovací návrhy v tom pořadí, v jakém byly vzneseny k jednotlivým paragrafům.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, dávám hlasovat. První je můj návrh na přerušení tohoto bodu s tím, že bychom přikročili k projednávání dalšího bodu. Dávám hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 83.

Kdo je proti? 1.

Musím dát hlasovat dále, kdo se zdržel, abych zjistila, zda jsme usnášeníschopni. 10.

Nejsme usnášeníschopni. Kdo nehlasoval? 5.

Ještě nejsme usnášeníschopní. Prosím kolegy, kteří jsou venku, aby se dostavili do sněmovny. Táži se znovu, kdo nehlasoval. 13. Děkuji. Návrh na přerušení tohoto bodu byl tedy přijat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP