Čtvrtek 30. dubna 1992

Další návrh, který vznáším, je vypustit z § 4 celé písm. f). Je to rozšíření návrhu pana poslance Žáka. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, prosím pana poslance Smělíka o slovo.

Poslanec Zdeněk Smělík: Vážená paní předsedkyně, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, chtěl bych přednést několik pozměňovacích návrhů.

První se týká § 3, odst. 1, který, jak už kolega Žák zdůraznil, může podle mne způsobit v tom předloženém znění neuvěřitelné komplikace. Týká se to především těch zpochybňujících hranic neexistence evidence v terénu nebo na mapách. V opačném případě by to původní znění, že poplatníkem je vlastník, mohlo být předmětem velkých sporů a soudních rozepří. Z toho důvodu bych tento problém chtěl řešit dvěma zněními, které předkládám a podle nichž si myslím, že by došlo k vyjasnění toho rozčlenění.

Odst. 1 by tedy zněl: "Poplatníkem daně z pozemku je vlastník pozemku, pokud je současně uživatelem."

Odst. 2: "V jiných případech než u odst. 1 je poplatníkem nájemce nebo uživatel."

Další můj pozměňovací návrh se týká § 5 - základ daně. Nechtěl bych opakovat to, co už bylo několika poslanci, včetně pana ministra, řečeno. Je to skutečně meritum celé této problematiky, kterou dneska projednáváme. Kolega Hájek již rovněž zmiňoval to, do jaké míry ta cena pozemku vůbec zohledňuje daňovou představu. Bylo tu také řečeno, že v průběhu pěti let jsme schopni tyto věci vypořádat.

Při té příležitosti si dovolím připomenout, že už před téměř 250 lety, kdy se Marie Terezie snažila do nedefinovaných podmínek zavést pořádek a zavedla tereziánský katastr, později opravený Josefem II., začalo to fungovat z výtěžku, katastrálního výtěžku a těch 250 let to fungovalo dobře a oni to dokázali zvládnout. Nevím tedy, proč my, dneska, po 250 letech, v tomto vidíme problém. To, že od roku 1954, přestaly pozemkové knihy plnit svou knihovní soudcovskou funkci a pořádek se přestal ztrácet až v roce 1964, kdy evidence nemovitostí toto dílo dokončila, to respektujeme jako fakt. Že jsme si z této situace pomáhali při vydávání vyhlášek k oceňování nemovitostí, poslední je myslím z listopadu minulého roku, tím, že usnadníme v případných kupních smlouvách dědických zprůměrovat tu cenu půdy nějakou hodnotou, to se nám stává, toto provizoriem. Tato operace se dnes stává jakýmsi podkladem, který v tomto případě už uzákoňujeme a prostě ho chceme používat jako dokonalý.

A já si myslím, že zde bychom se dopustili velikánské nespravedlnosti, především vůči těm individuálním, drobným samostatným hospodářům, kteří mohou mít v držení od toho průměru velice odlišnou půdní parcelu. Jestliže prostě přijmeme takovou představu, že v současné době musíme ze situace vyjít a nevidíme jinou cestu, tak jak to ústavně právní výbor také formuloval, že cena pozemku bude katastrálně určena po dohodě ministerstev financí a zemědělství vyhláškou pro celý katastr, tak to může být pro mne respektovatelné pouze v tom případě, že někdo velkoplošně hospodaří a má tam pozemky lepší i horší, takže se mu výtěžek zprůměruje. Ale v žádném případě nemohu přistoupit na to, že jednotlivá parcela se může nacházet v rozdílné kvalitě, a to v plusu či mínusu. V tomto případě to vidím velice politicky nešťastné, kdybychom to neoddělili.

Ještě bych zdůraznil, že těch případů je 1 - 2 %. Spočítal jsem, že jde asi o 20 miliónů korun. To nezachrání státní rozpočet, ale my bychom nikomu nezdůvodnili to, že cena pozemku se liší dvoj až trojnásobně v katastru (jde o 7 - 8 Kčs) a dvacetinásobně v katastrální výtěžnosti (jde o 7 - 120 Kčs). A to by měl být základ daně! Vždyť my se už dopouštíme dvojí nespravedlnosti. Proto považujte tento můj úvod jako vysvětlení mého návrhu.

Čili můj návrh by byl:

"Základem daně z pozemků orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů, luk a pastvin (odkaz 2) je cena půdy. Vznikne násobením skutečné výměry pozemku v metrech čtverečních průměrnou cenou půdy stanovenou na jeden metr čtvereční:

a) přiřazenou jednotlivým katastrálním územím (odkaz 2) odvozenou z bonitních půdně ekologických jednotek k 1. 1. zdaňovaného období. Cena půdy pro daňové účely je dána vyhláškou vydanou na základě zmocňovacího stanovení tohoto zákona (§ 17 odst. 1), a to ve znění této vyhlášky ke dni 1. ledna 1993. Tuto cenu půdy pro daňové účely lze měnit pouze zákonem ČNR." V podstatě akceptuji to stanovisko ústavně právního výboru.

"b) u soukromě hospodařících zemědělců a ostatních vlastníků půdy, kteří nepodnikají jako právnické osoby, dle bonitních půdně ekologických jednotek." To mohou a dokáží na těch katastrech nebo v těch jednotlivých obcích vyčlenit.

Další návrh se týká § 6 odst. 3. Na konci odstavce navrhuji doplnit slova "a nejsou v rozporu s platnými právními předpisy". Týká se to těch stavebních pozemků, které byly často a velmi účelově vyčleněny do výhledového intravilánu, kde do toho nemohl vlastník mluvit. Velmi často se sledovalo to, že se ke střediskové obci bude přičleňovat další obec, a tak se prostor mezi obcemi navrhoval do intravilánu. Tyto věci také byly často schváleny, ale to ještě nevylučuje, že se jednalo o rozpor s platnými právními předpisy. V dnešní době, kdy dochází k rozlučování obcí, je to evidentní.

Čtvrtý návrh se týká § 7 odst. 3, kdy za slova "čistírny odpadních vod" doplňuji "stavby pro ochranu půdy". V podstatě jde o vymezení předmětu daně, čerpačky, povrchové odvodňování apod.

Poslední můj návrh se týká § 9 odst. 1 písmeno h), kdy za slova "obytné domy" navrhuji doplnit "a hospodářské budovy postavené před rokem 1948 sloužící zemědělské výrobě". V podstatě se jedná o ty statky, které byly používány pro různé strojně traktorové stanice. Dnešní vlastník po restituci bude nucen tyto stavby totálně rekonstruovat a revidovat. Myslím, že by měl být od daně osvobozen. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím paní poslankyni Vorlovou a připraví se pan poslanec Moskal.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, nepředstupuji před vás s nějakým pozměňovacím návrhem, ale naopak chci varovat před přijetím pozměňovacího návrhu pana poslance Hájka, který se týkal § 6. Pan poslanec Hájek navrhoval v tomto paragrafu v odst. 2 písm. b), aby se u stavebních pozemků, kde je nyní navrhována výše sazby 2 koruny za metr, daň diferencovala podle velikosti obce, tak jak je tomu analogicky u staveb.

Chci říci, že daně jsou pochopitelně nejen vyjádřením nějakého stavu a vyjádřením nějaké spravedlnosti, ale že mohou být i účinným nástrojem záměrů politiky státu v určité oblasti. Například tím, že diferencujeme daň u staveb - a u půdorysných staveb např. 10x10 metrů je toto rozpětí od nejmenších obcí se sazbou Kčs 30 po Prahu se sazbou Kčs 350/m, vytváříme vlastně tlak na to, aby se zabránilo vylidňování malých obcí, aby si lidé uvědomili, že v těch malých obcích mají kromě nevýhod také výhodu - třeba v podobě levného bydlení. Samozřejmě tato daň z nemovitostí není jedinou, kde to můžeme vyjádřit a podpořit.

U daně z pozemků, kdyby se tato diferenciace zavedla, tak by se vytvořil tlak na to, aby veškeré nezastavěné pozemky byly okamžitě prodány těmi lidmi, kteří si stavbu okamžitě nemohou dovolit, a také by byl tlak na to, aby byly tyto pozemky zastavěny. Kdyby byla přijata taková stupnice jako u staveb, tak pozemek 800 metrů v Praze by byl zdaněn částkou přes 7000,- Kčs za rok. Kdyby se mělo u této daně diferencovat, měla by být diferenciace obrácená, a to tak, aby ten tlak na zastavění vznikl spíše u menších obcí, aby se podpořila desurbanizace, pokrytí území obyvatelstvem i tam, kde je dnes vylidněno, a aby se nepodporovala překotnou výstavbou koncentrace lidí do velkých měst, která přináší velké problémy.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Prosím dále pana poslance Moskala, aby se ujal slova.

Připraví se paní poslankyně Stiborová.

Poslanec ČNR Václav Moskal: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, k návrhu zákona bych chtěl podotknout, že je velký rozdíl mezi starou stavbou, např. z minulého století, postavenou z kamene a bačkor, oproti novým stavbám z cihel a z jiného novodobého stavebního materiálu.

K tomuto faktoru, tj. stáří budovy, v minulosti, za první republiky se přihlíželo, a proto se udělovala sleva.

Navrhuji doplnit § 12 odst. 1/ písm. b), po odstavec č. 5/: "Jejichž stáří přesahuje 100 let".

Dále mi dovolte, dámy a pánové, abych poukázal, a to i ve znění některých předchozích příspěvků, na budoucí námitky občanů, na nesrovnalosti v kvalitě pozemků v rámci jednoho katastru. Na některých schůzích jsem se tady o tom již zmiňoval. Rozdíl může činit až 10 bonitních tříd.

Poslanec Smělík zde předložil určitý návrh. Doporučoval bych, aby se k němu přihlíželo tak, že by se v § 5 odst. 1/ doplnila věta: "Základ daně se bude u zemědělských půd měnit s postupným novým zařazováním pozemků do bonitních tříd dle katastrálního výtěžku".

Chápu, že to bude práce huronská, velmi nákladná, ale víme, že katastrální výtěžky byly stanoveny. Mám kupř. katastrální arch, ve kterém jsou uvedeny pozemky, číslo katastrálního pozemku a vedle toho katastrální výtěžek. Domnívám se, že postupem doby, abychom odstranili tuto obrovskou nesrovnalost, bychom měli přihlížet k těmto bonitním třídám dle katastrálního výtěžku. Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Moskalovi. Dále je do rozpravy přihlášena paní poslankyně Stiborová, připraví se pan poslanec Payne.

Poslankyně ČNR Marie Stiborová: Pane místopředsedo, dámy a pánové, z hlediska obecné připomínky návrhu zákona o dani z nemovitosti a obecně k celému daňovému systému bych se ráda připojila k názorům těch poslanců, kteří hovoří o tom, že nyní asi není ta nejšťastnější doba, kdy parlamenty tyto návrhy zákonů o daních projednávají a schvalují. Je to dáno tím, že skutečně dochází k takové situaci, že vlastně tyto parlamenty předurčují cosi budoucím vládám a bude potom možná ještě obtížnější pro nové vlády a systémy, jak hospodářskou a sociálně hospodářskou situaci budou skutečně v tomto státě řešit.

Nechci zde však hovořit obecně. Ráda bych zde přednesla jeden pozměňující návrh, který se týká našich občanů postižených, kteří jsou vlastníky průkazů ZPP a ZPP/P.

O této problematice hovoří § 12 v souvislosti s úlevami na daních. Ráda bych pozměnila text tohoto paragrafu, a to v odst. 1/ písm. b) v bodě 3. Znění této části je takovéto: "Správce daně může poskytnout na žádost poplatníka úlevy na dani u staveb, obytných domů ve vlastnictví sociálně potřebných držitelů průkazů ZPP a ZPP/P, sloužících výhradně k jejich trvalému bydlení.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, víte, že vaši invalidní nebo tělesně postižení spoluobčané jsou vystaveni silným finančním tlakům a zatížením, která vyplývají z jejich zdravotního stavu. Připadá mi tudíž v tomto případě nešťastné, aby za předpokladu, že jsou vlastníky rekreačních objektů, staveb, v nich nemohli pobývat převážnou část roku, což může přispět ke zlepšení jejich zdravotního stavu.

Doporučuji proto změnit text v § 12, odst. 1/ písm. b) v bodě 3.: "U staveb, obytných domů ve vlastnictví sociálně potřebných, držitelů průkazů ZPP a ZPP/P, sloužících k jejich trvalému bydlení a rekreaci".

Děkuji vám.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Stiborové. Prosím, aby se slova dále ujal pan poslanec Payne, připraví se pan poslanec Vlk.

Poslanec ČNR Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi přičinit několik poznámek k tomuto návrhu zákona.

Především bych se chtěl vyjádřit k § 5 odst. 1/, o kterém se již zde zmiňoval kolega Žák.

Ve společné zprávě se navrhuje, aby základ pro výpočet daně byl stanoven vyhláškou, přičemž tato vyhláška by v budoucnosti měla být změněna již pouze zákonem.

Domnívám se, že z hlediska Listiny lidských práv, která říká, že daně lze vybírat pouze na základě zákona, a vzhledem k tomu, že daně jsou vždy věcí zpropadeně politickou, domnívám se, že takovéto zmocnění nemůžeme v žádném případě učinit.

Proto bych navrhoval v § 5 za slova "stanovenou na 1 m2" doplnit slova "v příloze tohoto zákona, která je jeho součástí".

Příloha dosud součástí není, tzn., že všechna ustanovení tohoto zákona, která se odvolávají na tuto skutečnost, budou neúčinná až do doby, kdy ministerstvo financí nám předloží přílohu tohoto zákona, kterou schválíme samostatně a vyjde ve Sbírce zákonů. Do té doby budou tato ustanovení neúčinná.

Myslím, že to je daleko regulérnější postup než tak, jak zde říkáme, což je záležitost velice neobvyklá, jak zní ve společné zprávě, že bude vydána vyhláška, kterou lze potom měnit už jenom zákonem.

Druhá moje poznámka se týká § 3 odst. 2/, kde se hovoří o skutečném uživateli. Přimlouvám se za to, aby slovo "skutečný" bylo vypuštěno, tak jak už zde bylo navrženo, protože by mohlo docházet k řadě sporů a bude přesnější, řekneme-li "uživatel".

Dále bych se chtěl zmínit o problému, který byl zavlečen do našeho právního řádu nedůsledným promítnutím některých federálních norem do ostatních zákonů. Jedná se o občanský a obchodní zákoník.

V občanském zákoníku je taxativně stanoveno, co se rozumí pod pojmem právnická osoba. V žádném případě však právnickou osobou není označena rozpočtová nebo příspěvková organizace. Tyto organizace jsou zřízeny na základě rozpočtových pravidel, avšak federální norma byla vydána později než rozpočtová pravidla, takže vlastně nepřímo tato rozpočtová pravidla novelizuje.

Musím říci, že rozpočtové a příspěvkové organizace jsou typickým důsledkem promítání bývalého socialistického řádu, který jsme dosud nedokázali správně vyřešit.

Problém se týká § 4 odst. 1/ písm. b), kde se hovoří o právnických osobách, které jsou zapojeny, ve společné zprávě se navrhuje nahradit slovo "zapojeny" slovem "napojeny" na státní rozpočet, případně rozpočet okresního úřadu nebo rozpočet obce. Problémem je, že právnické osoby mohou být zřizovány pouze na základě federálních zákonů, tam jsou taxativně vyjmenovány, a právnických osob, které jsou napojeny na rozpočet, bude velice málo. Budou to pouze podnikatelé, kteří např. zažádají o nějakou podporu z fondu životního prostředí nebo z fondu kultury apod.

Žádná jiná právnická osoba totiž na státní rozpočet napojena nebude. Rozpočtové a příspěvkové organizace zde však vyjmenovány nejsou, tudíž se na ně tento paragraf nevztahuje, ačkoliv - a tady bych poprosil pana ministra o vysvětlení, kdyby bylo možné - se domnívám, že by bylo možné, že navrhovatel měl na mysli rozpočtové a příspěvkové organizace. Z tohoto důvodu, pokud správně rozumím záměru předkladatele, navrhuji nahradit v § 4 odst. 1 v písm. b) text zbytek tohoto ustanovení v písm. b), který začíná slovem "právnické osoby", nebo takhle. Přečtu celý text od slova "ke", to znamená od čárky a slovo "ke kterým mají právo hospodaření" by text zněl: "Ke kterým mají právo hospodaření nebo nájem rozpočtové a příspěvkové organizace založené ústředními orgány státní správy, okresním úřadem nebo obcí." Obdobně ze stejných důvodů bude nutné v § 9 odst. 1 písm. b) opět nahradit dosavadní znění za čárkou slovy "ke kterým mají právo hospodaření rozpočtové a příspěvkové organizace založené ústředním orgánem státní správy, okresním úřadem nebo obcí". Tolik tedy druhé téma.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP