Chtěl bych zdůraznit, že je třeba nejen
hovořit o podpoře podnikatelů, ale musíme
pro ně i něco udělat. Proto mám několik
pozměňovacích návrhů: - §
9 doporučuji doplnit o další odstavec v tomto
znění: Na dobu pěti let jsou osvobozeny nově
vybudované stavby, sloužící k podnikání
a pořízené z jiných než státních
prostředků. Toto ustanovení se vztahuje i
na stavby, které byly zrekonstruovány, a to v případech,
kdy náklady na rekonstrukci byly hrazeny z jiných
prostředků než státních a činily
alespoň 50% zůstatkové stavby, - v §
9 navrhuji dále vypustit písm. f), v § 11 odst.
d/ doporučuji sloučit sazbu pro podnikatelskou činnost
na sazbu 3,- Kčs na 1 m, a to bez ohledu na obor podnikání,
- v § 11 odst. 3/ písm. b) doporučuji následující
formulaci: Obce budou diferencovat výši koeficientu
podle rozčlenění obce na části
centrální, střední a okrajové.
Koeficient bude použit v případě okrajových
částí až o 2 kategorie; - v § 12
odst. 2/ doporučuji nahradit termín "potvrzený"
termínem "doklady".
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Veselému. Paní poslankyně
Röschová se vzdává slova, takže
prosím, aby se slova ujala paní poslankyně
Vorlová, připraví se pan poslanec Svoboda.
Dále se do rozpravy připraví pan poslanec
Hájek a pan poslanec Žák.
Poslankyně ČNR Milada Vorlová: Vážená
paní předsedkyně, vážení
poslanci, především chci upozornit na zřejmě
tiskovou chybu ve společné zprávě,
a to na str. 3, § 11 odst. 1/, kde je uveden pozměňovací
návrh pod písm. c).
Text, z něhož se v tomto písm. c) vychází,
je v návrhu zákona, § 11 uveden pod písm.
b). Písm. c) se týká garáží.
Ve společné zprávě se zřejmě
jedná o písm. b). Ke stejnému § 11 bych
chtěla dále přednést pozměňovací
návrh, a to u odst. 1/ písm. d) - 1/ "U staveb
sloužících pro zemědělskou výrobu,
staveb pro lesní a vodní hospodářství",
doporučuji dále doplnit mým pozměňovacím
návrhem "a staveb sloužících recyklaci
odpadů".
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Vorlové. Prosím,
aby se slova ujal pan poslanec Svoboda, připraví
se pan poslanec Hájek.
Poslanec ČNR Ivo Svoboda: Vážená
paní předsedkyně, vážení
přítomní, předmětem mého
vystoupení nebude konkrétní pozměňovací
návrh, ale prezentace stanoviska k celému návrhu
zákona ve znění společné zprávy.
U daně z nemovitostí se z hlediska rozpočtové
soustavy naší federace nejedná o daň
zvláště významnou. Pan ministr ve svém
úvodním slově uvedl, že její
odhadovaný výnos dosáhne částky
5,6 mld. Kčs. Nicméně bychom neměli
tuto daň pokládat za něco okrajového,
uvědomíme-li si, že jsme již několikrát
deklarovali svou politickou vůli tuto daň rozpočtově
směřovat k obcím a obecním rozpočtům.
Z tohoto pohledu se nám pak tato daň musí
jevit úplně jinak. V letošním roce rozdělujeme
mezi okresy a obce částku zhruba 60 mld. Kčs.
Jedná se tedy u daně z nemovitostí o zhruba
10 % této částky, což je již hodnota
dosti významná. Porovnáme-li předpokládaný
výnos této daně s objemem globální
dotace, zjistíme, že daň z nemovitostí
může nabýt rozsahu až 20 % globální
dotace a právě tímto přepočtem
se stává velmi významným příjmem
obecních rozpočtů.
Znamená to ale zároveň, že každá
zásadní změna do daňových sazeb
v rozsahu osvobození a možných úlev
se může rovněž tak zásadně
promítnout do obecních rozpočtů v
příštím roce.
Z tohoto důvodu Občanské hnutí akceptuje
vládní návrh zákona ve znění
společné zprávy. Akceptujeme i určité
snížení daně z pozemků, neboť
víme, že zemědělství je v situaci
velmi složité a ona částka, o kterou
se jedná, zahrnutá ve snížení,
může být pro některé majitele
pozemků rozhodující, ale rozpočtový
dopad této úlevy nebude příliš
významný.
Rovněž tak podporujeme diferenciaci u sazeb daně
z obytných budov tam, kde společná zpráva
rozšiřuje právo obcí snížit
daňovou sazbu až o 2 stupně v sazebníku
podle koeficientů, neboť máme zato, že
obec sama může nejlépe posoudit, jakým
způsobem a v jakém rozsahu diferencovat.
Tolik stanovisko našeho Klubu k tomuto návrhu. Chtěl
bych jménem Klubu požádat všechny poslance
z ostatních politických stran, aby s ohledem na
předloženou kvantifikaci jak při předkládání
pozměňovacích návrhů, tak při
hlasování postupovali uvážlivě
a s vědomím toho, že nyní rozhodujeme
o závažné části obecních
příjmů pro příští
rok a léta další.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím, aby se slova ujal pan poslanec Hájek
a připraví se pan poslanec Žák.
Poslanec ČNR Richard Hájek: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, dovolte mi nejprve jednu obecnou poznámku.
Nepovažuji za příliš šťastné
v této době projednávat s plnou odpovědností
celý balík daňových zákonů.
Říkám to především z toho
důvodu, že považuji daňové zákony
za jeden ze základních, finančních
a tedy transformačních nástrojů k
celému pohybu, ke kterému dochází
mezi podnikatelskými subjekty.
Daňové zákony ovlivňují podnikatelskou
kapitolu svou tržní i spotřebitelskou dynamikou
a nejsou tedy pouze inkasním nástrojem rozpočtu
státu nebo republiky.
Osobně mi dost vadí, že k celému balíku
daňových zákonů není, byť
třeba ve variantách, předložená
určitá kvantifikace možných dopadů
na daňového poplatníka. Myslím, že
argument, že vše je v pohybu, nejsou na místě,
protože právě daňovými zákony
pohyb významně determinujeme. Tolik úvodem
a nyní k vlastnímu návrhu zákona.
Každý dobrý daňový zákon
musí splňovat určitá kritéria,
musí jednoznačně odpovídat na některé
základní otázky. Na otázku: kdo platí,
za co platí, kdy a jak platí, kolik platí,
eventuálně komu platí. Myslím, že
zákon podle předloženého tisku ve znění
společné zprávy, tisk 652, vcelku dobře
zvládá odpovědi na první dvě
otázky: kdo platí a za co platí.
Myslím si, že je i docela dobrým řešením,
že vznikl nový zákon, který budeme projednávat
následně - zákon o správě daní
a poplatků, kde je definována technologie vybírání,
čili tam nacházíme odpověď i
na otázku, kdy a jak. Na otázku komu připadá
daňové inkaso, je tady logický odkaz na rozpočtová
pravidla. Proti tomu nic nenamítám, ale myslím
si, že právě tento zákon, který
teď projednáváme, je typickým daňovým
zákonem, jehož inkaso musí skončit na
úrovni obcí a domnívám se, že
by nebylo na škodu i to, co říkal předřečník
Svoboda, nějakým způsobem alespoň
deklarovat - a to nejenom v důvodové zprávě
deklarovat - že inkaso je v přímém rozpočtu
obce. Možná že by to šlo vyjádřit
i v názvu zákona. Víme, že v některých
zemích je v názvu zákona již označeno,
že je to zákon země, zákon spolku, zákon
obce apod. Myslím si, že nejvíce problematická
je odpověď na otázku u tohoto zákona,
kolik se platí. Pochybení vzbuzuje § 5 odst.
1, kde u základu daně u pozemků, orné
půdy, chmelnic, zahrad a ovocných sadů, luk
a pastvin se pracuje s kategorií průměrné
ceny na metr čtvereční s odvoláním
na zmocňovací ustanovení § 17 odst.
1. To je asi zásadní a metodicky nejsložitější
problém tohoto zákona.
Prakticky to znamená, že v okamžiku schvalování
nejsme schopni posoudit ani výši zdanění
ani přiměřenost ostatním kategoriím
pozemků, čili nejsme schopni posoudit ani základní
daňové relace. Pan ministr tady vysvětlil
příčinu, proč je tato forma nebo metoda
volena, protože v podstatě zřejmě asi
prakticky každé jiné řešení
by bylo řešení, které by z této
daně učinilo daň, kterou neumíme vybírat.
Podle mého názoru však ani příliš
tuto skutečnost nevylučuje rozšíření
ve znění společné zprávy. To
rozšíření není přesné,
myslím, že tam došlo i k pochybení. Nemůže
tam být uvedena cena půdy, protože cena půdy
je v základním návrhu zákona, jí
patří termín, kde rovnítko pro základ
daně, ale musí tam být důsledně
uveden odkaz na termín průměrná cena
půdy. Upozorňuji na tento problém.
Nemám žádný pozměňovací
návrh, protože si myslím, že se v podstatě
lepší řešení vymyslet nedá,
ale tento základní prvek daňové nečistoty
tady je a bylo by asi velmi rozumné, aby si toho vláda
byla vědoma a seznam průměrných cen
byl opravdu vyhláškou schválen objektivně
a odpovědně.
Mám jeden zásadní pozměňovací
návrh k § 6 k sazbě daně stavebních
pozemků. Je to v odst. 2 § 6, kde je stanovena sazba
daně 2 koruny za metr. Nebudu rozporovat výši
této sazby, ale vlastně přístup k
této kategorii, ke kategorii stavebních pozemků
z pohledu daňového. Stavební pozemky jsou
a nesporně budou předmětem slušného
obchodu i předmětem spekulací. Tomu se nevyhneme.
Je však potřebné a v logice konstrukce sazby
daně ze staveb, kde je koeficientem navržená
diferenciace podle velikosti sídla diferencovat i daň
ze stavebního pozemku. Jinými slovy daň ze
stavebního pozemku v Praze musí být výrazně
vyšší než daň ze stavebních
pozemků v jiných méně významných
místech naší republiky. Doporučoval
bych rozšířit § 6 o odst. 4 tohoto znění:
"Základní sazba daně podle odst. 2 písm.
b) se násobí koeficientem: a)" a tady bych
necitoval, doporučuji převzít dikci ve znění
společné zprávy tak, jak je u staveb podle
velikosti sídel a převzít i odst. b), ve
kterém společná zpráva dává
kompetence obci snížit sazbu nebo koeficient až
o dvě kategorie.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím pana poslance Žáka, připraví
se pan poslanec Nerad.
Poslanec Václav Žák: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, měl bych rád také několik
poznámek k dani z nemovitosti. Omlouvám se, částečně
se budu odvolávat na usnesení ústavně
právního výboru, částečně
mám několik nových pozměňovacích
návrhů, což dělám nerad, ale
neměl jsem je k dispozici, když se projednával
tento zákon v našem výboru.
Jak si jistě všimnete, konstrukce zákona je
taková, že naše sněmovna bude pevně
v ruce třímat procento sazby, ale základ,
z něhož se daň bude vypočítávat,
je dán vládní vyhláškou. Ústavně
právní výbor nad řešením
tohoto problému strávil hodně času
a navrhli jsme řešení, které je obdobné,
jako je řešení v sousedních zemích,
ve kterém je vlastně vládní vyhláška
fixována k určitému datu. Tudíž
ke změně platnosti sazeb je třeba souhlasu
parlamentu.
Ze společné zprávy tato naše konstrukce
byla vypuštěna a přimlouval bych se a podávám
návrh, aby usnesení ústavně právního
výboru bylo přijato jako pozměňovací
návrh. To je první návrh.
Dále v § 3 odst. 1 doporučuji vynechat "jejichž
hranice v terénu neexistují, neboť jsou sloučeny
do větších celků". Odůvodnění
- neexistence hranic v terénu se obtížně
prokazuje, z hlediska společné zprávy se
vkládá odst. 4, kde nájemce pozemku, není-li
sám poplatníkem, za daň ručí.
Tím pádem máme nájemce a vlastníka
propojené, takže není důvod, aby nájemce
nebyl plátcem vždy v případě,
když se jedná o pronájem.
Co se týče § 3 odst. 2 - doporučuji
vypustit slovo "skutečný", stačí
- je poplatníkem daně uživatel. Není
třeba se zmiňovat, je-li skutečný.
Co se týče § 4 odst. 1 písm. a) tam
je zajímavé, je napsáno, že od daně
z pozemků jsou osvobozeny pozemky ve vlastnictví
státu a obce. Dále je napsáno: "pozemky
ve vlastnictví státu nebo obce, ke kterým
mají právo hospodaření" atd.,
já se domnívám, že to písm. a)
je třeba vypustit, protože zákon upravuje,
v kterých případech pozemky ve vlastnictví
státu nebo obce, které jsou v nájmu, platí
nebo neplatí daň. Doporučuji, aby se to písmeno
vypustilo, jinak lze těžko nalézt logickou
souvislost mezi odst. 1 § 3 a další konstrukcí
zákona. A tatáž připomínka se
opakuje v § 9 odst. 1 písm. a).
K § 4 odst. 1 písm. f), kde je konstruováno
osvobození od pozemků, které tvoří
funkční celek se stavbou a je tam i sdružení
občanů. Já doporučuji vypustit "sdružení
občanů".
Co se týče písm. m) téhož paragrafu,
ve kterém ve společné zprávě
se osvobozují rekultivované pozemky na 5 let a pozemky
vrácené lesní výrobě na dobu
25 let, navrhuji upřesnit text tak, aby bylo zřejmé
od kdy se lhůta počítá.
Já bych navrhl, aby tam bylo "pozemky rekultivované
po 1. 1. 1993". Děkuji, to je vše.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím pana poslance Nerada, připraví
se pan poslanec Šabata. Do diskuse jsou ještě
přihlášeni páni poslanci Lom, Smělík,
opět paní poslankyně Vorlová, Moskal,
Stiborová.
Poslanec František Nerad: Paní předsedkyně,
vážení zástupci vlády, vážení
přítomní, dovolte mi přednést
dva pozměňovací návrhy. První
pozměňovací návrh je k § 7 odst.
3. V tomto § - jsou od daně ze staveb osvobozeny rozvody
tepelných energií, ale jako stavby jsou ještě
jiné rozvody, např. rozvody plynu a rozvody jiných
energií. Doporučoval bych vyškrtnout slovo
"tepelné" a slovo "energie" změnit
na slovo "energií". Doufám, že jsem
zdůvodnil tento můj návrh a dále v
§ 21 ve zrušovacích ustanoveních bod 2
doplnit slova: "§ 1 písm. g)" a "§
8", to už tam zůstane. Zdůvodňuji
to tím, že v § 1 písm. g) je dislokační
poplatek a v § 8 se zrušuje. Čili, chtělo
by to dát do kontextu. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím pana poslance Šabatu, připraví
se pan poslanec Lom.
Poslanec Miloslav Šabata: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, já jsem se neopovážil
nikdy na plénu zdržovat, snažil jsem se vždycky
své připomínky uplatnit ve výboru.
Tentokrát, shodou okolností, jsem se nemohl zúčastnit
projednávání tohoto zákona v našem
národohospodářském výboru a
proto si dovolím vás upozornit na dvě okolnosti.
Ve zdůvodnění daně z nemovitostí
jsme slyšeli vlastně argumenty, které se zabývají
příjmovou složkou daně. Ty jsou samozřejmě
odzbrojující, protože výnos daně
je určen obcím, tudíž většina
poslanců tady sedících bude hlasovat bez
jakýchkoliv úprav, které by výnos
daně snižovaly, ve prospěch přijetí
tohoto zákona. Ale já se domnívám,
že situace není stejná jako v sousedních
zemích, kde hospodářský vývoj
nebyl přerušen tou 40letou periodou nebo možná
50letou a že nemůžeme bezezbytku převzít
to, co právě teď platí v sousedních
zemích, kde nedošlo k tomu, k čemu došlo
u nás. Tzn., že bychom měli brát zřetel
také na toho poplatníka. Na poplatníka podnikatele.
Mám na mysli podnikatele v zemědělství.
Jestli jste trochu přemýšleli o situaci, která
je v současné době v našem zemědělství,
tak vás musela znepokojit situace, kdy v krátké
době dojde k úplné transformaci našeho
zemědělství na zemědělského
podnikání, které bude podstatně ekonomicky
funkčnější, které umožní
podstatně snížit náklady na výrobu
potravin a tím cenu u nás vyráběných
potravin a ostatních zemědělských
výrobků tak, aby naše zemědělství
bylo konkurenceschopné se zemědělstvím
v zahraničí. Pokud se nám to nepovede, tak
dojde k podstatnému omezování zemědělské
činnosti na našem území, poněvadž
si nebudeme předstírat, že u nás jsou
ideální podmínky pro zemědělství.
To jenom na malé části našeho území.
O tom také svědčí to, že se až
dosud zemědělská daň vybírala
jenom z těch prvních 20 skupin, řekněme
PESek, jak se tomu odborně říká, čili
20 skupin pozemků, které mají vyšší
úroveň úrodnosti, než činí
průměr. Ale přitom těch 20 skupin
dosahovalo pouhých 35% výměry zemědělské
půdy, ze které se platila zemědělská
daň. Tzn., že u nás převládají
nepříznivé podmínky pro zemědělskou
činnost. Tak to můžeme skutečně
říci. A když si představíte,
že v nejbližší době, v poměrně
krátké době dojde k přerodu našeho
zemědělství, ze socialistických velkopodniků
o rozměrech tisíců hektarů na podniky
provozované soukromými podnikateli, ať už
budou mít různou formu, ale v každém
případě podstatně menší,
čímž klesne jejich velikost z těch tisíců
hektarů na stovky hektarů. Kdo trošku vesnici
zná, ví, že s tím budou spojeny nemalé
náklady pro tyto soukromé podnikatele, protože
při té obrovské koncentraci zemědělské
výroby, kterou jsme v rámci zemědělské
velkovýroby měli, budou muset téměř
všichni vlastníci doplnit svoje zemědělské
podniky, které budou mít rozměr v desítkách,
ve stovkách hektarů celou řadu věcí,
které dneska jsou koncentrovány na jiných
katastrech, které obhospodařovalo dosavadní
velké zemědělství, tak určitě
si uděláte aspoň trochu představu,
jakému zatížení, nákladovému
zatížení budou v tomto počátku
soukromí zemědělští podnikatelé
vystaveni.
Nemluvě o tom, že dnešní vlastnictví
zemědělského majetku je rozptýleno
na spoustu vlastníků, kteří nemají
dál možnost, z různých důvodů,
se zemědělskou činností zabývat.
Čili dojde k přesunu tohoto vlastnictví do
rukou těch fyzických osob, které budou v
zemědělství podnikat. A bude se to týkat
i privatizace státního majetku. Čili, téměř
všichni podnikatelé v zemědělství
budou zatíženi i obrovskými investičními
vklady na pořízení půdy, budov a ostatního
inventáře.
Z těchto důvodů bych si dovolil navrhnout
úpravu písm. n), v § 4, a to v tom smyslu,
že by byla vypuštěna poslední věta
za čárkou, za odkazem 14 - "Pokud na nich vlastníci
nebo osoby blízké samy hospodaří",
a to proto, že nám právě jde o podnícení,
podporu vzniku nových tržních soukromopodnikatelských
zemědělských podniků, které
budou mít zvýšené náklady, na
což jsem si dovolil upozornit.
Kromě toho bych si při této příležitosti
dovolil upozornit i na tu otázku, že jsme např.
teď ráno probírali návrh zákona
o katastru nemovitostí. Tam např. v důvodové
zprávě je uvedeno, že dát do použitelného
stavu katastr nemovitostí si vyžádá
šesti let. Takže, stanovení daňové
povinnosti bude v mnoha, opravdu v mnoha, případech
velmi problematické, protože nebude vůbec jasné,
kdo je vlastníkem a kdo je plátcem daně.
Nemluvě o tom, jak už tu bylo upozorněno, pokud
jde o ceny půdy stanovené na základě
bonitovaných půdně ekologických jednotek,
že tam, kde stávající stav, ze kterého
se bude vycházet při výpočtu daně
z pozemku, by vyhověl dosavadní situaci, kdy uživatel
platil zemědělskou daň, ale platil ji z celého
katastru, takže bylo úplně jedno, jak budou
umístěny pozemky s různou bonitou v katastru.
Teď, když to bude platit vlastník, a to ve většině
případů drobný vlastník, to
už vůbec není jedno. A v našich členitých
poměrech jsou často rozdíly mezi úrodností
jednotlivých pozemků a jsou velmi velké.
Vím, že v návrhu zákona je zmírňovací
ustanovení, že může být daň
snížena, jenže to je velice, podle mého
názoru, vágní a je v poloze slibu, který
zdaleka nemusí být realizován. To byl první
pozměňující návrh - vypustit
poslední větu v písm. n), § 4.
Druhá drobnost se týká § 11, odst. 4,
v němž bych navrhoval, aby za slovo "činnosti"
byl vložen dovětek "s výjimkou zemědělské
prvovýroby" a pak teprve by byla tečka. Navrhuji
to proto, že na vesnici ještě dlouho budeme mít
kombinované stavby, kde v jednom objektu bude jak obytná
část, tak část hospodářská,
která slouží nebo bude sloužit k zemědělskému
podnikání. Mám na mysli např. sýpku,
která běžně bývá jako
zvláštní podlaží, zrovna právě
nad obytnou částí zemědělských
staveb. Těch příkladů ale je jistě
na vesnici mnohem víc. Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Šabatovi. Prosím o slovo
pana poslance Loma, připraví se poslanec Smělík.
Poslanec Petr Lom: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
hodlám pledovat pro daňovou úlevu, která
se bude týkat daně ze staveb pro zdravotnické
a sociální účely. Privatizace ve zdravotnictví,
která toho času dosud stále ještě
se nemůže rozeběhnout pro absenci podzákonných
norem, neposkytuje provozovatelům nestátních
zdravotnických zařízení žádné
výhody, kterým se těší podnikatelé
středního a drobného rozsahu.
Měl jsem připraven text pozměňovacího
návrh, ale text, který přednesl poslanec
Veselý k § 9 je výstižnější,
a proto se k němu připojuji s určitou vsuvkou.
Navrhuji doplnění § 9 o další písm.
m) tohoto znění: "Na dobu pěti let jsou
osvobozeny nově vybudované stavby sloužící
k podnikání nebo pro poskytování zdravotní
a sociální péče a pořízené
z jiných než ze státních prostředků.
Toto ustanovení se vztahuje i na stavby, které byly
rekonstruovány, a to v případech, že
náklady na rekonstrukci byly hrazeny z jiných prostředků
než státních a činily alespoň
50 % zůstatkové stavby." Konec pozměňovacího
návrhu.
Do návrhu poslance Veselého je tedy vsunuta vsuvka
"nebo pro poskytování zdravotní a sociální
péče", jinak je návrh identický.