Poslankyně Hana Marvanová: Pokud budeme usnesení
chápat tak, jak jej nyní vyložil pan předsedající,
a i to je možné, pak navrhuji, aby se nyní
Česká národní rada usnesla, že
k projednání tohoto bodu přistoupí
až poté, kdy záležitost projedná
ústavně právní výbor, a to
ve smyslu § 22 jednacího řádu, to znamená,
že přerušujeme projednávání
tohoto bodu, dokud tuto záležitost určený
výbor, tzn. výbor ústavně právní,
neprojedná.
Prosím, aby se o tomto návrhu hlasovalo.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dávám hlasovat o tom, že přerušujeme
projednávání tohoto bodu a žádáme
ústavně právní výbor, aby ke
zprávě generálního prokurátora
zaujal stanovisko.
Kdo souhlasí s návrhem paní posl. Marvanové,
ať zvedne ruku? 40
Kdo je proti? 38
Kdo se zdržel hlasování? 31 Konstatuji, že
návrh paní poslankyně Marvanové přijat
nebyl.
Nyní prosím zpravodaje výboru petičního,
pro právní ochranu a bezpečnost posl. Miroslava
Čapka, aby přednesl stanovisko garančního
výboru.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane místopředsedo, vážené dámy,
vážení pánové. Plénum
České národní rady uložilo generálnímu
prokurátorovi České republiky podat zprávu
o vyřízení dosud podaných podnětů
k postihu pro porušování zákonů
ve vztahu k politickým odpůrcům režimu
před 17. listopadem.
Tato zpráva byla předložena všem poslancům
a předpokládám, že jste se s ní
seznámili. Zpráva je poměrně podrobná,
v některých směrech jde i nad rámec
zadaného úkolu, např. v informacích
o vývoji obecné kriminality či personálním
obsazení prokuratur nebo pokud jde o vyřizování
rehabilitací.
Na druhé straně je však možno zprávě
vytknout, že není vyčíslen počet
případů, které byly podnětovány
a jak s nimi bylo naloženo, v přehledné tabulce.
Proto v zájmu objektivity je nutno uvést některé
skutečnosti.
Jak vyplývá z přílohy III zprávy,
bylo podáno celkem 9 žalob na 27 bývalých
příslušníků StB či SNB
za nezákonné jednání při zásazích
proti demonstracím v letech 1988 až 1989.
V některých případech byly obžaloby
již soudy projednány a vyneseny rozsudky, celkem v
5 případech, zbytek je ve fázi projednávání.
Dalších 9 podnětů bylo řešeno
jiným způsobem než podáním obžaloby,
a to ve dvou případech zastavením, v pěti
přerušením a ve dvou případech
postoupením ke kázeňskému řízení.
V dalších 14 případech, které
řešila samostatně VOP Praha byly podány
dvě obžaloby a v jenom z těchto případů
došlo ke zproštění soudem. V 11 případech
bylo řízení přerušeno a v jednom
případě dosud trestní řízení
probíhá.
Pokud jde o jednotlivé prokuratury v rámci generální
prokuratury ČR, tyto obdržely celkem 61 podnětů
k trestnímu stíhání v naznačeném
směru. V tom je obsažena i část případů,
které generální prokuratura, resp. podřízené
prokuratury řešily z vlastní iniciativy. Z
tohoto množství bylo v souladu s trestním řádem
či zákonem o prokuratuře 24 případů
postoupeno jinému orgánu, zde federálnímu
ministerstvu vnitra či příslušným
vojenským prokuraturám nespadajících
do kompetence generální prokuratury ČR.
Dalších 20 případů, resp. podnětů
bylo odloženo, 5 případů bylo přerušeno
a v 8 případech probíhá další
šetření. Ve třech případech
byla věc řešena jinak, tzn. že v jednom
případě byl podnět vzat zpět,
ve dvou případech byly řešeny podle
zákona o prokuratuře.
Zde je na místě učinit jednu poznámku,
že povinností orgánů, kterým
byla takováto věc postoupena jiným orgánem,
zde generální prokuraturou, není povinností
těchto orgánů informovat o tom, jak bylo
s takto postoupenými případy dále
naloženo.
Jak vyplývá z učiněného výčtu,
část věcí byla postoupena příslušným
vojenským obvodovým prokuraturám, tyto pak
jako dozorové orgány v trestním řízení
věci ve svými závaznými pokyny postoupili
vyšetřovacím orgánům Federálního
ministerstva vnitra. Především pak úřadu
pro dokumentování a vyšetřování
činnosti bývalé Státní bezpečnosti.
Jak dále vyplývá z předloženého
materiálu, především jak je patrno z
dopisu náměstka generálního prokurátora
ČSFR a hlavního vojenského prokurátora
ministerstvu vnitra ČSFR, dochází ke značným
průtahům ve vyšetřování
u vyšetřovacích orgánů FMV, kdy
tyto kolikrát ani nereagují na urgence a závazné
pokyny dozorového prokurátora.
Dámy a pánové, jak je ostatně obsaženo
i v předloženém materiálu zprávy
o vyřízení dosud podaných podnětů
k postihu porušování zákonů ve
vztahu k politickým odpůrcům režimu
před 17. listopadem, prokuratura by měla především
fungovat jako dozor nad trestním řízením,
neměla by fungovat jako vyšetřovací
orgán, jako tomu bylo v minulosti. Tyto úkoly byly
svěřeny vyšetřovatelům, kterým
byla také proto náležitě zvýrazněna
jejich profesní samostatnost. Proto by případná
kritika měla směřovat především
tímto směrem. Prokuratura jako taková by
do budoucna měla mimo tohoto úkolu především
vystupovat jako státní žalobce před
soudem.
Výbor petiční, pro právní ochranu
a bezpečnost jako garanční výbor se
předloženou zprávou zabýval na jednání
výboru 22. dubna 1992 a přijal usnesení v
tomto znění: 1)Výbor petiční,
pro právní ochranu a bezpečnost doporučuje
ČNR vzít zprávu generálního
prokurátora o vyřízení dosud podaných
podnětů k postihu porušování
zákonů ve vztahu k politickým odpůrcům
režimu před 17. listopadem 1989 na vědomí,
2) požádat ministra vnitra ČSFR, aby podnikl
opatření, která zvýší
efektivnost vyřizování zmíněných
podnětů.
Návrh usnesení ČNR by měl proto vyznít
v tomto smyslu. Usnesení vám bylo písemně
rozdáno na lavice. Toto usnesení bylo za přítomnosti
12 členů výboru přijato 11 hlasy,
jeden člen výboru se zdržel hlasování.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Čapkovi, prosím ho, aby se ujal povinnosti
společného zpravodaje. Chci si pro sebe upřesnit
usnesení, které jste přednesl. Neformuloval
jste ho, že by to měl být návrh na usnesení
ČNR. Je to tak myšleno?
Děkuji.
Otevírám rozpravu. Kdo se hlásí do
rozpravy? Paní poslankyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
generální prokurátore, vážená
sněmovno, prosila bych, zda by pan generální
prokurátor nemohl upřesnit některé
skutečnosti na straně 3 zprávy, kterou nám
podal. Do jisté míry nerozumím tomu, o čem
se tady hovoří.
V odst. 3 je řečeno, že v roce 1990 napadl
celkem 119 stížností na chování
a postup prokurátorů a vyšetřovatelů,
jak s tím bylo naloženo atd. Pak je tady dál:
z celkových 19 podnětů v roce 1990. Podnět
jsem chápala jako podnět k trestnímu stíhání,
ale v další větě se pokračuje,
že se jako bezdůvodné odložili 4 stížnosti.
Bere se to z výčtu podnětů. Nerozumím
tomu, zda se jednalo o stížnosti, nebo o podnět
k zahájení trestního stíhání.
Kdyby se jednalo o podněty, nemohlo by se postupovat podle
paragrafu zákona o prokuratuře, ale podle trestního
řádu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Röschové. Kdo se dále
hlásí do rozpravy. Pan poslanec Palkoska.
Poslanec Ivo Palkoska: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, je mi líto, že
nebyla dána příležitost ústavně
právnímu výboru, aby projednal tento materiál,
nebyla to skutečně zvůle ústavně
právního výboru, že by se nechtěl
tím zabývat, ale netroufli jsme si pozvat pana prokurátora
ve dvanáct hodin nebo v jednu hodinu v noci. Ani jsme na
to neměli sílu. Protože jste nám nevyhověli,
nezbývá mi než položit několik
otázek panu prokurátorovi z tohoto místa,
byť by mi bylo milejší, kdyby se to odehrálo
v mnohem komornějším prostředí.
Pan prokurátor ve své zprávě uvádí
na straně 3, že provedl ještě před
účinností novelizovaného ustanovení,
zřejmě zákona o prokuratuře, výměnu
všech krajských prokurátorů a byla provedena
šedesátiprocentní obměna okresních
prokurátorů nebo jejich náměstků.
Pokud je mi známo, obměna probíhala tak,
že řada prokurátorů byla z okresní
prokuratury přeřazena ke krajským prokuraturám
a obráceně krajští prokurátoři
byli ustanoveni okresními prokurátory a pod. V praxi
se tomu říkalo, že se zamíchalo měchačkou
v hrnci a jenom se obsadili funkce jinak. Zajímalo by mě,
jaké je dnes procentní obsazení prokuratur
novými pracovníky, kteří vůbec
nebyli na prokuratuře před rokem 1990. Kolik jich
zastává vedoucí funkce?
Dále si pan prokurátor stěžuje na str.
4 v bodu a), že došlo k nárůstu kriminality,
a že nestíhá jeho aparát vykonávat
funkce. Dovoluji se poukázat, že nápad, tak
jak je v bodě a) uveden, je stejný jako před
rokem 1990, přičemž počty prokurátorů
se nijak podstatně nesnížili. Když srovnáme
tento problém s problémem u soudů, soudy
jsou v podstatně horší situaci. Navíc
je třeba přihlédnout k tomu, že prokurátorům
ubyla podstatná část činnosti, a to
je rozhodování o vazbě. Dnes prokurátor
dubluje vyšetřovatele a dohlíží
pouze na činnost vyšetřovatele. Hlavní
odpovědnost, pokud se týká omezování
osobní svobody, je na soudech.
S tím souvisí i bod b).
Z příloh, které jsme obdrželi, mi není
jasné, jak prokurátor a jeho podřízení
řeší otázky pochybnosti o tom, zda se
některý z prokurátorů dopustil trestného
činu či nikoli. Například uvádím
přílohu 4, kde se jedná o dílčí
zprávu krajského prokurátora Hradec Králové,
že ve SPR 367/90 bylo zjištěno, že tehdejší
okresní prokurátor se podílel na účelovosti
celého řízení v součinnosti
s orgány StB. Bylo vedeno řízení podle
§ 40a zákona o prokuratuře. Předpokládám,
že je to řízení, aby opustil prokuraturu.
Toto řízení bylo odloženo, když
bývalému okresnímu prokurátorovi byl
přiznám plný invalidní důchod
a ukončil činnost v resortu. Pod značkou
SPR 379/90 trestní oznámení na tehdejšího
okresního prokurátora a vyšetřovatele
prokuratury bylo podáno trestní oznámení.
Výsledek je: oba pracovníci prokuratury podali rezignaci
na své funkce.
Ve věci krajského prokurátora v Ostravě:
trestní oznámení na bývalého
okresního prokurátora, předsedu okresního
soudu a 4 bývalé příslušníky
StB. Věc byla postoupena. Ve zbývající
části byla odložena podle § 159 trestního
řádu. Není zdůvodněno proč.
Krajská prokuratura České Budějovice
SPR 367/90 provedena prověrka trestních spisů,
které zpracovával prokurátor bývalého
speciálního oddělení krajské
prokuratury. Bylo zjištěno, že jmenovaný
uplatňoval nepřiměřené trestní
represe. Nečinil žádná opatření
proti neodůvodněnosti domovních prohlídek,
odnímání věcí atd. Po zjištění,
že jsou dány podmínky pro postup 40a zákona
o prokuratuře, jmenovaný podal sám rezignaci
a odešel.
Všechny tyto věci podle mého názoru,
zejména tato poslední by mohla naplnit skutkovou
podstatu trestného činu a mělo by být
zřejmě vedeno trestní stíhání,
aby bylo zjištěno, zda jsou naplněny podmínky
pro obvinění těchto osob, či nikoli.
Vyřízení všech těchto věcí
odložením z důvodu, že příslušní
pracovníci odešli z prokuratury považuji za alibismus.
Po zodpovězení těchto otázek bych
navrhl doplnění usnesení pléna ČNR.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Palkoskovi. Kdo dále se hlásí
do rozpravy? Paní poslankyně Krejčová.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, posledně jsem
při projednávání tohoto bodu položila
panu generálnímu prokurátorovi několik
otázek týkajících se publikací
Knížata zloby a trestního stíhání
ve věci týdeníku Politika. Předpokládala
jsem, že pan generální prokurátor využije
příležitosti pokračování
v přerušeném bodu a odpoví na mé
otázky. Takže si dovoluje své otázky
připomenout a očekávám odpověď
na ně.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je to
samozřejmě vaše právo, paní poslankyně,
ale v tuto chvíli probíráme bod, který
se jmenuje nějak jinak. Ale samozřejmě vám
nechci upírat právo pokládat otázky
týkající se i období současného,
které nemá vztah k tomu, co je předmětem
projednávaného bodu. Protože se nikdo nehlásí,
jsem povinen se zeptat pana prokurátora, zdali se chce
ujmout slova.
(Ano.)
Prosím.
Generální prokurátor ČR Ludvík
Brunner: Vážený pane místopředsedo,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předně bych se chtěl
v úvodu omluvit. Nepočítal jsem, že
tento bod přijde na program v tuto chvíli. Zúčastnil
jsem se zasedání vlády a počítal
jsem, že tento bod bude projednáván zítra,
ale nicméně myslím, že budu schopen
odpovědět na některé otázky,
které zde byly položeny.
Pokud jde o paní poslankyni Röschovou, chtěla
vysvětlit zřejmě početní nesrovnalosti
na str. 3. Chtěl bych říci, že v textu
je uvedeno, že v roce 1990 napadlo celkem 119 stížností
na konání a postih prokurátorů nebo
vyšetřovatelů, pouze 14 z nich se týkalo
postupu proti odpůrcům minulého režimu.
Vlastních poznatků v tomto období získala
generální prokuratura pět. To znamená,
že celkem bylo 19 stížností, které
byly předmětem této zprávy. Pak tam
uvádíme, jak s nimi bylo naloženo. Tolik, pokud
jde o počet. Zbývající byly stížnosti
v dalších agendách.
Poslankyně Anna Röschová: Mně
nešlo o počet, ale o to, jestli se to týká
stížností.
Generální prokurátor ČR Ludvík
Brunner: Ano, byly to stížnosti, které
byly řešeny inspekcí nebo tehdejším
kontrolním odborem generálního prokurátora
za dr. Rychetského. Pokud jde o těch pět
stížností, bylo to z vlastní činnosti,
poněvadž byl nařízen přezkum
agendy, která byla vyřizována tehdejším
speciálním oddělením a z nich byly
potom činěny tyto závěry. Z konkrétních
věcí roku 1990 nemohu vám odpovědět
konkrétně, protože to jsem já neřešil,
to bylo v době, kdy jsem nastupoval do funkce. A byly to
stížnosti na postup prokurátora a dopadalo
na ně novelizované ustanovení § 40 a)
zákona o prokuratuře, kde k 30. 6. 1991 bylo možno
se rozloučit s těmi, kteří při
výkonu prokurátorského dozoru nepostupovali
tak, jak by měli, to znamená, že v podstatě
profesně zklamali. Podléhali vlivům zejména
státní bezpečnosti z materiálů,
které jim byly předkládány a nepřiměřeným
způsobem vyvozovali trestní represi proti politickým
odpůrcům tehdejšího režimu.
Pokud jde o pana poslance Palkosku, jestli mohu stručně.
Řekl jste v úvodu, že jste si netroufli mě
pozvat. Myslím, že byste mě mohli natolik znát,
že kdybyste mě pozvali o půlnoci, tak bych
přišel. Pokud vím, jednání podle
telefonátu z České národní
rady, když jsem se měl zúčastnit jednání
ústavně právního výboru, začátek
byl určen na 19.30 hodin. Byl jsem připraven, bylo
to pondělí a vrátil jsem se ze služebního
jednání kolem čtvrté nebo páté
hodiny a dozvěděl jsem se, že toto jednání
odpadá. Kdybyste posunuli termín, věřte,
že bych se tohoto jednání zúčastnil.
Každý den sedím v práci do sedmi nebo
osmi hodin.
Pokud jde o funkci okresních a krajských prokurátorů,
podával jsem ve zprávě, která byla
projednávána zde na podzim loňského
roku, byly tam konkrétní údaje, kolik bylo
vyměněno funkcionářů po revoluci.
Tyto výměny prováděl také bývalý
generální prokurátor dr. Rychetský,
kdy z hlediska vedoucích kádrů tehdejších
byla provedena zásadní výměna ve funkcích
krajských prokurátorů. Tím byly zajištěny
chody krajských prokuratur. Samozřejmě ne
všude bylo možno provést výměnu
ve funkcích okresních prokurátorů.
Tam byla provedena obměna zhruba v 60 % případů
postupně, ovšem v současné době
jsou v těchto funkcích z 80 % jiní pracovníci.
Pravda je, že situace personální v porovnání
se Slovenskem je poněkud odlišná. Jen pro vaši
informaci - v současné době mi chybí
160 lidí. Noví pracovníci, kteří
nastoupili na prokuraturu po lednu 1990, procházejí
základní čekatelskou dobou, než mohou
být stanoveni do funkcí prokurátorů.
Samozřejmě děláme všechno pro
to, abychom jejich zapojení do činnosti urychlili.
Včera jsme měli další zkoušky nových
právních čekatelů, zhruba asi 200
se jich dostavilo ke zkoušce. Povolil jsem výjimku,
poněvadž zkouška má dvě části
- písemnou a ústní.
Vzhledem k naprosto katastrofální situaci jsem souhlasil
s tím, že se podrobovali pouze ústní
zkoušce a k písemným zkouškám vůbec
nešli. To, že by někdo z nich byl zařazen
ve funkci, takový případ neznám, jsou
ovšem pracovníci, kteří pracují
zhruba 4 nebo 5 let a jsou dnes do těchto funkcí
instalováni. Předpokládáme, že
mají dostatek zkušeností, aby mohli tuto funkci
vykonávat, ale přesto práce prokurátora
je natolik odpovědná, že se domnívám,
když v advokacii trvá auskultanská doba 3 roky,
na prokuratuře zůstává 2 roky a přesto
vzhledem k situaci, v jaké jsme, jí zkracujeme na
minimálních 6 měsíců. Po 6
měsících ti, kteří jsou schopni
a prokazují určitou kvalitu, aby mohli tuto práci
dělat, jsou se spoluodpovědností jmenováni
prokurátory. Myslím si, že zde děláme
dost, pro to, abychom tento negativní stav nějakým
způsobem eliminovali.
V této souvislosti bych ještě řekl,
že mi bylo při některém jednání
zde vytýkáno, že chráním staré
struktury a bráním přílivu mladé
krve na prokuraturu. Chtěl bych říci, že
předminulý týden jsem po projednání
s děkanem právnické fakulty pozval studenty
závěrečných ročníků
právnické fakulty na besedu, kde jsem je chtěl
nějakým způsobem zlákat pro činnost
v prokuratuře. Přišlo jich na besedu 9, z toho
jedna byla studentka 1. ročníku. Z těch devíti
mi řeklo, že 5 jich má zájem pracovat
na prokuratuře, ale z těch pěti byli 3 stipendisté
prokuratury ze Severočeského kraje. Tolik, abyste
měli představu, jak se mladí právníci
v současné době hrnou do státní
služby, speciálně do činnosti prokuratury.
Pokud jde o tu legendu, pane poslanče, mám na to
jiný názor. Poslal jsem také petičnímu
výboru - alespoň tuším, že to bylo
doručeno, neboť takto jsem rozhodl na operativní
poradě - vyhodnocení signálů za rok
1991, nejen stav kriminality, ale i statistické údaje
o veškerých agendách zpracovávaných
resortem prokuratury a v porovnání s číselnými
údaji za posledních 10 let můžete dospět
k názoru, že nárůst je enormní,
zejména v oblasti kriminality, kde se musíme vypořádat
s porovnáním s rokem 1989 - jde zhruba o 160% nárůst
kriminality.
Stejně tak jsme za rok 1991 zažalovali 44 000 osob,
což je zhruba asi o 16 000 více než v roce 1989.
To samo svědčí o práci prokuratury.
Samozřejmě, máte pravdu v tom, že vzhledem
k novelám některých předpisů
dochází k omezení agend. Ovšem pouze
v oblasti občansko-soudního dozoru, kde nám
odpadly stížnosti, ovšem stále probíhá
přechodné období, ať na úseku
civilním - jak víte do konce roku 1992 podněty
napadlé v občansko-právní oblasti
budou prokuraturou ještě vyřizovány.
Takže předpokládáme pokles agendy v
této souvislosti na úseku civilního přesunu
zhruba až na podzim letošního roku s tím,
že budeme moci některé kvalifikované
pracovníky převést do jiných agend.
Jak byla řešena trestní oznámení
na příslušné prokuratury. To jsem již
řekl v úvodu