Středa 29. dubna 1992

Poslanec Josef Vondráček: Protože nebylo jiných pozměňovacích návrhů, doporučuji, pane místopředsedo, kdybyste nechal hlasovat o znění vládního návrhu zákona České národní rady o změně názvu Vysoké školy veterinární v Brně a změně postavení a názvu Pedagogické fakulty v Hradci Králové - tisk 672 a tak, jak je obsažen ve společné zprávě - tisk 775.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Dávám tedy hlasovat o celém návrhu zákona.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona České národní rady o změně názvu Vysoké školy veterinární v Brně a o změně postavení a názvu Pedagogické fakulty v Hradci Králové podle sněmovního tisku 672, ve znění společné zprávy výboru České národní rady podle sněmovního tisku 775, ať zvedne ruku. 95.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 9.

Takže konstatuji, že návrh zákona byl přijat.

Děkuji panu společnému zpravodaji, panu ministrovi, (Potlesk.) a protože je téměř třičtvrtě na jednu, vyhlašuji polední přestávku do 14.00 hodin. Ve 14.00 hodin budeme pokračovat projednáváním statutu pozemkového fondu. Ještě se vrátím ke vzkazu pana poslance Hrazdíry, který žádá, aby hned na začátku polední přestávky se výbor pro územní správu a národnosti sešel u klavíru na kratičkou poradu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dámy a pánové, pokračujeme v našem jednání. Budeme projednávat

XIV.

Vládní návrh statutu Pozemkového fondu České republiky

Vládní návrh statutu Pozemkového fondu jste obdrželi jako sněmovní tisk 744. Prosím pověřeného člena vlády České republiky ministra Bohumila Kubáta, aby nám předložený návrh přednesl.

(Hlasy o malém počtu přítomných.)

Pro zahájení schůze je třeba, aby byla nadpoloviční většina účastníků. Schůze byla zahájena včera a dnes bylo její pokračování. Není důvod, abychom udržovali usnášeníschopnost v průběhu celého dne. Navíc každý, pan ministr Kubát, jako pan poslanec Šabata patří k nějaké politické straně a i to svědčí o tom, jak si ta která politická strana váží, když její představitel vystupuje. Takže můžeme pokračovat. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych stručně uvedl statut Pozemkového fondu. Návrh statutu Pozemkového fondu, který je vám předložen, byl projednán v Hospodářské radě celkem dvakrát, neboť zde byly předneseny některé zásadní připomínky, které jsme dopracovali do zákona a Hospodářská rada jej doporučila na projednání vládě. Stejně tak byly zapracovány do tohoto návrhy připomínky Legislativní rady, návrh tohoto statutu byl projednán ve výborech České národní radě.

Stručně bych chtěl říci, že cílem tohoto navrhovaného statutu je zejména:

- upravit působnost Pozemkového fondu České republiky v rámci schválení privatizačních projektů při transformaci státního majetku na jiné právnické a fyzické osoby,

- upravit vzájemný vztah Pozemkového fondu ČR a Fondu národního majetku ČR a vztah Pozemkového fondu ČR k orgánům státní správy,

- upravit povinnosti právnických a fyzických osob v průběhu transformace státního majetku,

- stanovení následků, porušení těchto povinností,

- upravit soustavu orgánů Pozemkového fondu ČR v rámci její působnosti a jejích vzájemných vztahů.

Při přípravě návrhu statutu jsme vycházeli především z právní úpravy Pozemkového fondu ČR a ostatních předpisů, které upravují související oblasti společenských vztahů.

S ohledem na skutečnost, že řada aspektů probíhajícího privatizačního procesu je upravována zvláštními předpisy, zejména zákonem č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby ve znění zákona č. 92/1992 Sb., zákonem č. 229/1990 Sb. o úpravě vlastnických vztahů k půdě a k jinému zemědělskému majetku ve znění zákona č. 93/1992 Sb. a zákonem č. 171/1991 Sb. o působnosti orgánu České republiky ve věcech převodu majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku ČR a v neposlední řadě také zákonem č. 569/1991 Sb. o Pozemkovém fondu ČR, je návrh statutu koncipován široce a je tudíž logické, že jako právní norma, která nemá obecnou působnost, přebírá i některá ustanovení platných právních předpisů, které upravují související oblasti společenských vztahů.

Stručně a jednodušeji řečeno, jedná se nám o to, že i ve vládě a v Legislativní radě se objevily některé připomínky, že statut cituje znění zákona, ovšem když jsme si to všechno vysvětlili a ujasnili, tak jsme dospěli k tomu, že v některých oblastech je nutné, aby tam byla provedena přesná citace. Tolik, abych ubral z některých úvodních připomínek domnívám se, že jako úvodní slovo by to stačilo.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Kubátovi za úvodní slovo a prosím, aby se slova ujal společný zpravodaj pan poslanec Miloslav Šabata.

Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové, dovolte mi ve vstupní informaci říci asi toto: zúčastnil jsem se, samozřejmě, přípravy návrhu statutu Pozemkového fondu ČR, který byl potom dvakrát projednán v Hospodářské radě vlády. V Hospodářské radě vlády bylo tentokrát zaujato jiné stanovisko, než bylo zaujato při přípravě statutu Fondu národního majetku České republiky, kde statutu Fondu národního majetku byl zopakován celý zákon, resp. část zákona 171, která se týkala zřízení Fondu národního majetku.

V případě Pozemkového fondu Hospodářská rada došla k názoru, jak jsem byl informován, že je zbytečné tam opakovat ty věci, které jsou v zákoně o Pozemkovém fondu České republiky a tím pádem tam byly tyto části vypuštěny. To mělo za následek to, že v některých pasážích se věci, které byly v původním návrhu statutu Pozemkového fondu jako drobný doplněk, staly hlavní náplní příslušných částí a dostaly se do rozporu s názvy jednotlivých paragrafů a částí tohoto statutu. V tomto smyslu jsme na schůzi národohospodářského výboru dne 22. 4. doporučili některé změny, aby se tak vyloučil nesoulad mezi nadpisem, názvem paragrafů a textem.

Kromě toho byla vypuštěna některá ustanovení, která se jevila členům národohospodářského výboru jako nesprávná. Mám tím na mysli např. písm. b) odst. 3 čl. II - vypustili jsme tam převod majetku pro účely nemocenského a důchodového pojištění, písm. d) téhož odstavce, téhož článku - tam jsme vypustili, že svého majetku Pozemkový fond používá k náhradám nákladů spojených s přípravou a prováděním privatizačních projektů, poněvadž ze zákona 92/1992 vyplývá, že Pozemkový fond nabývá zemědělský majetek do svého vlastnictví až teprve po schválení privatizačního projektu. Čili celá agenda přípravy privatizačních projektů spadá vlastně do působnosti Fondu národního majetku.

To jsou hlavní důvody, které nás vedly k určitým úpravám původního návrhu statutu Pozemkového fondu, jak ho předložil pan premiér Pithart.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šabatovi a otevírám rozpravu. Písemně se do rozpravy nikdo nepřihlásil. Zdá se, pokud jsme schopen zaregistrovat, že se do rozpravy nikdo nehlásí, takže rozpravu končím a konstatuji, že by ode mne bylo krajně naivní se domnívat, že v tuto chvíli jsme usnášeníschopní. Takže, dámy a pánové, je 14.13 hodin. Ve 14.25 h. bude sněmovna usnášeníschopná. V případě, že nebude usnášeníschopná, sejdeme se zítra v 9 hodin ráno.

/Potlesk./

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Domnívám se, že můžeme přistoupit k hlasování. Prosím společného zpravodaje, aby se ujal svých povinností.

Poslanec Miloslav Šabata: Protože nebyly žádné pozměňovací návrhy, lze nechat hlasovat o návrhu usnesení.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem statutu Pozemkového fondu České republiky, ve znění sněmovního tisku 744 ať zvedne ruku. 87.

Kdo je proti? 2.

Zdržel se hlasování? 15.

Konstatuji, že jsme schválili statut Pozemkového fondu České republiky.

Slovo má pan ministr Kubát.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážená ČNR, děkujeme a doufám, že se zasadíme o to, aby restituce proběhly tak, jak si všichni restituenti přejí. Děkujeme a na shledanou.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkujeme panu ministru Kubátovi.

Dámy a pánové, nyní je na pořadu bod

XV.

Návrh statutu Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání

Podle zákona ČNR o Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání nám tato Rada předkládá návrh statutu. Tento návrh byl rozdán. Jako zpravodajka výboru pro vědu, vzdělání a kulturu je uvedena paní poslankyně Hana Marvanová, která v tuto chvíli dlí mimo sněmovní síň. Musíme chvilku vyčkat.

Je řada na vás, paní poslankyně, abyste odůvodnila statut Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Domnívala jste se, že začínáme ve 14.30, ale my jsme začali již před 5 minutami.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, podle zákona ČNR č. 103/1992 o Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání kterým byla zřízena Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, podle jeho § 7, odst. 3, podrobnosti o organizaci činnosti Rady a úřadu, jakož i výši odměny členů Rady upraví statut Rady. Statut rady schvaluje na návrh Rady ČNR. Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání České národní radě návrh statut předložila a tento návrh projednal výbor pro vědu, vzdělání a kulturu. Předložený návrh statutu, který máte na lavicích, výbor projednal bez připomínek. Proto vám jej doporučuji schválit.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Marvanové za odůvodnění. Otevírám rozpravu. Do rozpravy se nikdo nehlásí, proto ji končím.

Dávám hlasovat o tom, kdo souhlasí s předloženým návrhem statutu Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 94.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 7. Návrh byl přijat.

Děkuji paní poslankyni Marvanové za zpravodajské uvedení.

Dalším bodem by měla být Zpráva generálního prokurátora ČR o vyřízení dosud podaných podnětů k postihu porušování zákonů ve vztahu k politickým odpůrcům režimu před 17. listopadem.

Je to pokračování přerušeného jednání z 34. schůze ČNR. Pan prokurátor přítomen ale není. Pan doktor Botur bude pana prokurátora bezprostředně informovat o tom, že je nezbytné, aby se co nejrychleji dostavil do sněmovny. Věřím, že se tak stane.

S faktickou poznámkou chce předstoupit paní poslankyně Röschová,

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane místopředsedo, dovoluji si říci sněmovně, že ústavně právnímu výboru tato zpráva byla přikázána k projednání a ze zcela zřejmých důvodů, protože jsme byli časově tak vytíženi, jsme tuto zprávu neprojednali. Domnívám se, že bychom o tomto bodu jednat neměli.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je to názor ústavně právního výboru nebo je to názor osobní paní poslankyně Röschové? Zdá se, že je to názor ústavně právního výboru. Pan poslanec Výborný, takto předseda zmíněného výboru.

Poslanec Miloslav Výborný: Nikoli názor, ale pravda je, že ústavně právní výbor tuto zprávu neprojednal. Názor, že by sněmovna neměla se zprávou generálního prokurátora zabývat, je názor poslankyně Röschové.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Netroufám si teď na to, abych konstatoval, zdali podmínkou pro projednávání tohoto bodu je stanovisko ústavně právního výboru? Je? (Není.) Takže nám nic nebrání, abychom tento bod projednávali a popř. uzavřeli tento bod nějakým usnesením, rozhodne-li tak sněmovna. Vzhledem k tomu, že pan generální prokurátor je v tuto chvíli již na cestě, předkládám vám návrh, abychom před zmíněný bod předřadili bod

XVI.

Zpráva dozorčí komise ČNR pro kontrolu používání operativní techniky Policií České republiky

kterou by přednesl pan poslanec Kužílek. Pan poslanec Kužílek je připraven tuto zprávu přednést, ptám se vás, zdali je souhlas s tím, abychom tento bod předřadili zprávě generálního prokurátora ČR. Je s tím souhlas? (Ano.) Takže prosím pana poslance Kužílka, aby se ujal svých povinností.

Poslanec Oldřich Kužílek: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dámy a pánové. Tato zpráva dozorčí komise je průběžná. Komise bude pracovat až do skončení volebního období. Všechny poznatky a formální pravidla kontroly budou předány dozorčí komisi zvolené v dalším volebním období. Jsem přesvědčen, že ke zdravé společnosti patří i to, aby byla dostatečně informována o metodách, které jsou neobvyklé, za normálních okolností naprosto nepřijatelné a přesto nutné pro účinný odpor společnosti proti zločinu. Takovými metodami jsou různé formy používání operativní techniky, které jsou povoleny Policii ČR.

Nejčastějším typem operativní techniky je odposlech hovorů, ale jsou i další metody. Jediným prostředkem, jak zajistit, že tyto metody nebudou zneužity, je fungující kontrolní systém. Dozorčí komise ČNR se v tomto volebním období zaměřila především na vytvoření formálních pravidel pro kontrolu. Tento úkol splnila předložením jednacího řádu a statutu dozorčí komise a tím, že v prvním období zaměřila svou kontrolní činnost na zavedení takových formálních zvyklostí ze strany Policie a dalších orgánů, aby kontrola byla snadná a přehledná.

V této oblasti komise zaznamenala výrazné zlepšení obsahové úrovně a doloženosti jednotlivých žádostí o povolení operativní techniky oproti prvnímu období po přijetí zákona o Policii ČR. Dozorčí komise provádí kontrolu povolených žádostí o použití operativní techniky na čtyřech místech. Obecná evidence se nachází v kanceláři ministra vnitra. Detailní evidence se zdůvodňujícími podklady jsou komisi k dispozici za kriminální službu v kanceláři vrchního kriminálního rady, za službu ochrany ekonomických zájmů v kanceláři ředitele této služby a za inspekci ministra vnitra v kanceláři hlavního inspektora.

Dozorčí komise provádí kontrolu tak, že kontroluje počty jednotlivých případů ve všech službách, porovnává je s počty evidovanými u ministra, kontroluje, zda každá žádost splňuje všechny podmínky dané zákonem o Policii ČR, zda evidence žádostí je přehledná, jednoznačná, zda nemůže být pozměněna, zavedena zpětně - zde je zřejmé, bylo-li souhlasu ministra dosaženo předem nebo výjimečně ve lhůtě 24 hodin po zavedení operativní techniky apod.

Komise provedla kontrolu v lednu a v dubnu t. r. Další formou práce komise jsou jednotlivé kontroly na jednotlivých místech. Členové komise provedli dvě takové kontroly. V prvním případě byl prověřen i v tisku publikovaný případ televizních kamer na Václavském náměstí, kde bylo zjištěno, že toto zařízení užívané bývalou StB, je již dávno neschopné provozu. Člen dozorčí komise zajistil dohodu vedoucího hotelu Evropa s pracovníky Policie ČR o demontáži zařízení.

Ve druhém případě byla provedena kontrola hlavních rozvodů a kabelových komor dvou telefonních ústředen ve Zlíně. Člen dozorčí komise nezjistil žádné nezákonné manipulace s technickým zařízením. Při kontrole žádostí o povolení operativní techniky komise zjistila toto:

1. V období od schválení zákona o Policii ČR dodnes byla operativní technika nasazena v 70 případech, z toho ve 27 v roce 1992. Naprostá převaha případů se týká kriminální služby. Dvě podané žádosti o nasazení operativní techniky nebyly ministrem schváleny.

2. Ve dvou případech bylo souhlasu ministra výjimečně dosaženo až po nasazení operativní techniky ve lhůtě 24 hodiny.

3. Všechny použití operativní techniky se týkala případů, pro které je použití operativní techniky povol no. Pouze v jednom případě dozorčí komise požaduje další doložení oprávněnosti použití operativní techniky.

4. Formální zdůvodnění žádostí o povolení operativní techniky bylo v některých případech v počátečním období nedostatečné, věcně však v těchto případech nikdy nešlo o použití, které zákon nepovoluje.

5. Kvalita zdůvodnění použití operativní techniky se v průběhu sledovaného období výrazně zlepšila.

6. Komise hodnotila i efektivitu použití operativní techniky. V případu nasazení operativní techniky kriminální službou za rok 1992, polovina případů použití operativní techniky vedla přímo k realizaci případu, tj. např. k zadržení pachatelů při činu, nalezení nezákonných důkazů apod. Případy, které nevedou k realizaci případů však také nelze hodnotit jako neúspěšné, neboť často znamenají vyloučení některé vyšetřovací verze, někdy vedou též k odhalení jiné trestné činnosti. Dozorčí komise hodnotí nasazení operativní techniky jako vysoce účinné.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP