Kdo souhlasí s tím, abychom přerušili
projednávání bodu: "Návrh rozpočtového
a kontrolního výboru na přijetí usnesení
České národní rady k zákonu
o podnikových, oborových a resortních a dalších
zdravotních pojišťovnách s působností
na území České republiky" a požádali
národohospodářský výbor a výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví a výbor
rozpočtový, aby se k návrhu na usnesení
ještě vrátily.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 86.
Kdo je proti? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 21.
Tento návrh byl přijat. Takže projednávání
tohoto bodu je přerušeno.
Dámy a pánové, nyní budeme projednávat
bod:
S faktickou poznámkou pan poslanec Lom.
Poslanec Petr Lom: Doplňuji tento návrh s
časovým omezením 10, maximálně
15 minut.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, v době, kdy jste tady asi nebyl, obávám
se.
(Z místa poslanec Petr Lom: Neopustil jsem sněmovnu.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Měl
jsem pocit, že jsem dával hlasovat o přerušení
projednávání tohoto bodu na dobu nezbytně
nutnou, aby se sešly tyto tři výbory a udal
jsem jako termín dnes večer a nebo zítra
ráno. Pokud trváte na svém návrhu,
tak samozřejmě dám o tom návrhu hlasovat.
Kdo se domnívá, že tyto výbory, které
jsme požádali o stanovisko, by se měly sejít
nyní na deset minut, ať zvedne ruku. 62
Kdo je proti? 2.
Kdo se zdržel hlasování? 47.
Návrh poslance Loma byl přijat, takže výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví se
sejde u klavíru ve 108 b) a výbor rozpočtový
a kontrolní v kanceláři. Dámy a pánové
je 11,34 minut. V 11,45 minut začínáme s
pokračováním projednávání
tohoto bodu. Připomínám, že bude vhodné,
abychom se pokusili projednat body, k nimž přišli
páni ministři Vopěnka a Kubát, protože
probíhá zasedání vlády a jejich
přítomnost na zasedání vlády
je nezbytně nutná. (Přestávka.)
Paní poslankyně, páni poslanci, budeme pokračovat
v projednávání tohoto bodu. Se stanoviskem
rozpočtového výboru nás seznámí
pan poslanec Svoboda. Výbor trvá, pokud jsem informován,
na svém původním stanovisku.
Poslanec Ivo Svoboda: Výbor trvá a argumenty
budou předneseny až bude pokračovat rozprava.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Rozprava
pokračuje, pane poslanče.
Poslanec Ivo Svoboda: V tomto prostředí nemyslím,
že je to rozprava, ale je to spíše monolog.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře.
Takže prosím o zintenzivnění zvukových
signálů směrem k poslancům, kteří
tráví čas na chodbě a prosím
pana poslance Ledvinku, aby se připravil. Nebo kdo bude
z pánu vystupovat první? Pan poslanec Svoboda, nebo
pan poslanec Ledvinka? Jestli věci pomůže,
že si vezmu zvonec a půjdu to zase svolávat
zvoncem, rád to tak učiním, ale už mi
bylo nabízeno, že budu vybaven klackem. Rákosku
nabízel pan poslanec Kozel.
Poslanci, po "kulturní vložce" budeme pokračovat.
Prosím pana poslance Svobodu, aby seznámil se stanoviskem
výboru kontrolního a rozpočtového.
Poslanec Ivo Svoboda: Rozpočtový a kontrolní
výbor trvá na svém původním
stanovisku návrhu usnesení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Prosím pana poslance Ledvinku, aby odůvodnil stanovisko
výboru národohospodářského
a dále se hlásí pan poslanec Janeček.
Poslanec Karel Ledvinka: Já bych si dovolil přednést
stanovisko našeho výboru a výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, které nedoporučuje
sněmovně přijmout toto usnesení. Odůvodnění:
Návrh usnesení rozpočtového a kontrolního
výboru vychází z logiky věci solidarity,
s čímž souhlasíme všichni, ale
netýká se tohoto zákona, proto nedoporučujeme
jeho přijetí.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Ledvinkovi. Slova se ujme poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Já naváži
v podstatě na rozpravu, která tady byla při
projednávání Prohlášení
vlády k zakončení volebního období
a navrhuji toto usnesení:
Česká národní rada doporučuje
vládě České republiky, aby do konce
svého funkčního období přijala
podzákonné normy tak, aby bylo definováno
ekonomické prostředí ve zdravotnictví.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Takže tady je další návrh na usnesení.
Chci se zeptat pana poslance Janečka, zdali tento návrh
je kontroverzní s návrhem výboru rozpočtového
a kontrolního, nebo zda-li ho doplňuje. Je to návrh
na další usnesení?
Poslanec Josef Janeček: Já osobně
se domnívám, že celý ten balík
problémů je právě v tom, že není
definováno to ekonomické prostředí
a to nebude vyřešeno pouze tímto a je potřeba
přijmout více podzákonných norem.
Víme, že včera tady byla demonstrace. Je tam
nejistota. Jde o to prostě upozornit na to vládu,
protože vláda to může do konce svého
funkčního období přijmout. A tím
by odpadly tyhle problémy.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Janečkovi. Slovo má opět pan
poslanec Svoboda.
Poslanec Ivo Svoboda: Já bych rád reagoval
na průběh rozpravy před přerušením
s ohledem na ty příspěvky, které byly
zatím předneseny. Mám za to, že se opravdu
jedná o určité nedorozumění,
ale neformuloval bych ho do takové hloubky, jako předřečníci.
Řekl bych, že je to spíše nedorozumění
plynoucí z neseznámení se s problematikou.
Za prvé. Zazněly zde argumenty, odkazy na pojišťovací
systém první republiky, princip konkurence atd.
Já považuji za velmi věcně zavádějící
srovnávat s pojišťovacím systémem
první republiky, kdy pojištěním pokrývané
náklady na zdravotní péči byly ve
vztahu k hrubému domácímu produktu, i když
tehdy jsme tento pojem neznali, byly mnohem nižší.
Jednalo se tedy o problémy, které v hladině
nákladů byly úplně jinde, mnohem níže
než jsou dnes. To prosím vás mějme všichni
na paměti, srovnáváme-li s historickým
vzorem našeho pojištění za první
republiky.
My budujeme model zdravotního pojištění
pro společnost, která na něj už nyní
dává 7 % domácího produktu. Doufejme
že za několik let bude moci dávat více.
Čili měli bychom se odrazit věcně
z tohoto 7 procentního stupátka a ne ze stupátka,
které je o několik procentních bodů
níže. Není znám příklad,
že jest řešeno vymáhání
příspěvků na všeobecné
zdravotní pojištění navrženým
způsobem. Jsou známy příklady, je
to zhruba 50 na 50.
Princip konkurence. Princip konkurence je v tomto návrhu
obsažen, nicméně nebyl explicitně formulován,
čili si ho zformuluji tím, že řeknu
to, o čem toto usnesení není. Toto usnesení
se netýká zdravotní péče poskytované
v rámci připojištění. Není
tam o něm zmínka a je to tak dobře. Tato
zdravotní péče má financování
jiné, bude mít jiné, přes fondy jiné
struktury a je to věc konkrétní další
zdravotní pojišťovny.
V návrhu, který předkládá rozpočtový
a kontrolní výbor, je obsažen velmi závažný
prvek konkurence. Tento návrh totiž předpokládá,
že každá z oněch dalších pojišťoven,
bude mít k dispozici potřebné prostředky
pro poskytování zdravotní péče
v rozsahu podle zákona na jednoho pojištěnce.
A to bez rozdílu toho, zda tito pojištěnci
budou v pracovním poměru nebo podnikateli a budou
si tedy platit své pojištění sami, anebo
zda to budou důchodci nebo děti pojištěnců.
Mám za to, že právě s principem solidárnosti
je tato myšlenka plně kompatibilní.
Pokud by tyto pojišťovny nemohly čerpat efektivně
a objektivně změřené příspěvky,
ony příspěvky, které bude hradit stát,
protože je musí hradit podle zákona 550 za
ty pojištěnce, kteří si sami pojištění
neplatí, je to v pořádku a konkurence se
přesouvá do nákladové stránky
poskytování služeb. Nikoliv do stránky
nižších nebo vyšších příjmů
v poměru na jednoho pojištěnce. Stále
hovořím o základní zdravotní
péči. Ne o dalších možnostech,
které jsou v zákoně obsaženy. Těch
se to netýká. A pak tedy mohou pojišťovny
na rovné výchozí bázi ukázat,
jak dobré smlouvy uzavřou se zdravotnickými
zařízeními, s lékaři a co všechno
v rámci tohoto příspěvku nebo této
částky - říkejme částky,
příspěvek si škrtněte - této
částky budou schopny v konkurenčním
prostředí, které takto vytvoří,
poskytovat. Toto je konkurence a je to zároveň konkurence,
která bude mít tendenci minimálně
k nezvyšování nákladů na zdravotní
péči.
Hovořilo se tady o časovém horizontu. Říkám
znovu a v návrhu usnesení to je, že tento způsob
začíná k 1. 1. 1993. Mluvíme o roce
příštím, nikoliv o roce letošním.
Tímto návrhem není dotčena včera
přijatá právní úprava, která
obsahuje pasáže o možnosti vytvářet
již nyní určité rezervní fondy.
Říkám to explicitně, i když to
z návrhu usnesení podle mého názoru
vyplývá v plném rozsahu.
Další problém vymáhání,
nevymáhání soudy. Hovořím o
určitých zkušenostech z praxe. Mám za
to, že vymáhání těchto příspěvků,
respektive stavět nebo spoléhat v provozu jiných
zdravotních pojišťoven, zejména menších
na to, že soudně vymohou příspěvky
je iluzí. Víme sami, že obchodní soudy
i jiné soudy odkládají řízení
až o dva roky, situace se zřejmě v dohledné
době nezlepší. Tento mechanismus samozřejmě
pak zajistí, že i ona jiná zdravotní
pojišťovna, v jejíž prospěch z libovolných
důvodů nebyl příspěvek vybrán,
např. z důvodů insolvence zaměstnavatele,
to bude velmi častý případ, bude mít
své fondy pro základní pojištění
beze zbytku doplněny.
Další snad detail, pokud jsem byl informován,
byla zde rozprava o minimální velikosti jiné
zdravotní pojišťovny. V tomto modelu samozřejmě
ztrácí smysl definice dolního limitu, neboť
možné riziko z nevyrovnání rizik jde
k tíži onoho zúčtovacího centra.
Pokud hovoříme o složitosti mechanismu, chtěl
bych jenom podotknout, že na podobném principu pracuje
clearinkové centrum státní banky, které
provádí několik miliónů převodů
za 24 hodin a bez zádrhelů. Problémy bankovnictví
nejsou ve státní bance. Tím bych tedy skončil
k onomu návrhu usnesení.
Pokud se týče návrhu pana poslance Janečka,
nebudu jej zde reformulovat, protože jsem si ho nestihl poznamenat
přesně. Mám za to, že není v
rozporu s návrhem usnesení, nýbrž naopak
toto usnesení tento návrh usnesení pozitivně
doplňuje. Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Svobodovi. Zdá se, že v tuto chvíli
rozpravu ukončím a dáme tedy hlasovat o dvou
usneseních, jednak o návrhu, tak jak ho předložil
rozpočtový a kontrolní výbor a přednesl
pan poslanec Svoboda, a poté o návrhu pana poslance
Janečka, jehož návrh, jak bylo řečeno,
doplňuje návrh rozpočtového a kontrolního
výboru - buď za prvé a nebo také může
stát naprosto samostatně v případě,
že by návrh rozpočtového a kontrolního
výboru nebyl přijat. Takže nezáleží
v podstatě na pořadí, nejedná se o
protinávrh, dám tedy hlasovat prvně o návrhu
rozpočtového a kontrolního výboru.
Přejete si, prosím, aby bylo ještě jednou
přečteno toto usnesení? Takže prosím
pana poslance Svobodu.
Poslanec Ivo Svoboda: Děkuji. "Česká
národní rada naléhavě doporučuje
vládě ČR, aby doplnila koncepci transformace
zdravotnictví ČR o návrh a realizaci kroků
nutných pro jednotné a účinné
financování Všeobecné zdravotní
pojišťovny i dalších zdravotních
pojišťoven, nejlépe prostřednictvím
platebního centra zdravotní péče ČR.
Toto centrum by mělo být pověřeno
výkonem státní správy, zejména
ve věcech vymáhání příspěvků
zdravotního pojištění a jejich rozdělování
jednotlivým zdravotním pojišťovnám
s termínem zahájení činnosti k 1.
1. 1993." Já bych ale přece jenom chtěl
možná přeformulovat, "rozdělování"
bych navrhoval nahradit slovem "převádění".
"Rozdělování" se mi nelíbí
stejně jako řadě jiných kolegů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
kolego, přečtěte to ještě jednou
ve formě, o které bych mohl dát hlasovat.
Poslanec Ivo Svoboda: Čili tu poslední větu.
Stačí?
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím
pan poslanec Payne? Nebyla otevřena rozprava. Pane poslanče,
kdyby pan poslanec Svoboda, vzhledem k tomu, že to usnesení
nemáme před sebou, přednesl slovo, které
změnil, tak to asi nikdo nezpozorujeme. Ptám se
sněmovny, zdali je na závadu, aby došlo k této
změně. Pokud s tím rozpočtový
a kontrolní výbor souhlasí, samozřejmě,
protože je to jeho návrh na usnesení. (Šum
ve sněmovně).
Souhlas.
Poslanec Ivo Svoboda: Mohu tedy přečíst
poslední větu? Poslední věta by zněla:
"Toto centrum by mělo být pověřeno
výkonem státní správy, zejména
ve věcech vymáhání příspěvků
zdravotního pojištění a jejich převádění
jednotlivým zdravotním pojišťovnám
s termínem zahájení činnosti k 1.
1. 1993."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pan poslanec
Payne je nespokojen s procedurou, takže pane poslanče,
co navrhujete? Aby bylo dáno hlasovat o tom původním
textu? (Šum). V podstatě se domnívám,
že nemusíme podstupovat tuto verzi, pokud s tím
budete souhlasit. Má někdo námitky proti
tomu, aby byla otevřena rozprava? Nemá námitky,
takže otevírám rozpravu. Pan poslanec Svoboda
přednese pozměňující návrh.
Poslanec Ivo Svoboda: Čili předkládám
svůj pozměňující návrh
k návrhu usnesení rozpočtového a kontrolního
výboru. V poslední větě, která
zde byla čtena, nahradíme slovo "rozdělování"
slovem "převádění".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Kdo dále se chce zúčastnit rozpravy? Pokud
nikdo, rozpravu končím a dám hlasovat o pozměňujícím
návrhu pana poslance Svobody k návrhu na usnesení
v tom smyslu, jak jsme to vyslechli před necelou minutou.
Kdo souhlasí s pozměňujícím
návrhem, tak jak jej přednesl pan poslanec Svoboda,
ať zvedne ruku. 51.
Kdo je proti? 12.
Kdo se zdržel hlasování? 52.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Nyní dám hlasovat o celém návrhu usnesení
rozpočtového a kontrolního výboru.
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne
ruku. 44.
Kdo je proti? 47.
Návrh nebyl přijat.
Paní poslankyně Röschová s faktickou.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo,
chtěla bych, kdyby pan poslanec Janeček mohl přečíst
návrh na usnesení.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Chtěl
jsem ho k tomu vyzvat právě. Takže děkuji
vám za nápovědu a prosím pana poslance
Janečka, aby vyhověl sněmovně a přečetl
návrh na usnesení k tomuto bodu.
Poslanec Josef Janeček: Návrh usnesení.
Česká národní rada doporučuje
vládě ČR, aby do konce svého funkčního
období přijala podzákonné normy tak,
aby bylo definováno ekonomické prostředí
ve zdravotnictví.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji.
Dávám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem na usnesení tak jak
zaznělo, ať zvedne ruku. 99.
Kdo je proti? 1.
Takže tento návrh na usnesení byl přijat.
Děkuji, panu poslanci Svobodovi za spolupráci a
přistoupíme k projednávání
dalšího bodu, abychom využili přítomnosti
členů vlády. Dalším bodem je
vládní návrh zákona ČNR
o změně názvu Vysoké školy
veterinární v Brně a o změně
postavení a názvu Pedagogické fakulty v Hradci
Králové. Prosím o klid. Návrh zákona
jste obdrželi jako sněmovní tisk 672 a společnou
zprávu výboru k němu jako sněmovní
tisk 775. Prosím nyní pověřeného
člena vlády ČR ministra Petra Vopěnku,
aby vládní návrh zákona odůvodnil.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane místopředsedo,
vážené poslankyně, vážení
poslanci. Vláda ČR předkládá
dnešní schůzi návrh zákona o
změně názvu dvou vysokých škol.
Jedná se o Vysokou školu veterinární
se sídlem v Brně a pedagogickou fakultu, sídlící
v Hradci Králové. Obě vysoké školy
přistoupily ke změně názvu, z důvodu,
které považuji za ryze racionální a
související především s obsahovými
a organizačními změnami jejich studia.
Vysoká škola veterinární v Brně
se rozhodla pro změnu svého názvu na "Vysoká
škola veterinární a farmaceutická v
Brně". Důvodem této změny je,
jak uvádí důvodová zpráva k
návrhu zákona, rozšíření
této vysoké školy již v minulém
školním roce o fakultu farmaceutickou. Její
název nebyl dosud obsažen v názvu vysoké
školy, což přinášelo jisté
obtíže, především pro studenty
studia farmaceutického, např. z hlediska jejich
dokladů o ukončení studia, kde název
jejich oboru bude potřebné uvádět.
Jedná se totiž o skutečnost, že studenti
studující farmacii na této škole ji
studují jako farmacii obecnou, tedy nikoli úzce
veterinární. Tato potřebná fakulta
byla zřízena při Vysoké škole
veterinární především na základě
možnosti vhodného využití společného
materiálního zázemí, pro které
byly na Vysoké škole veterinární již
vytvořeny podmínky. Tedy poněkud volně
řečeno, jde o to, aby absolventi farmacie z Brna
neměli na svých diplomech napsáno, že
jsou zvěrolékaři.