Středa 29. dubna 1992

Kdo souhlasí s návrhem paní poslankyně Pavlíkové na vypuštění slova "Slezský" ať zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 15. Návrh byl přijat.

Můžeme pokračovat.

Poslanec Pavel Havlovič: Dále v rozpravě vystoupil poslanec Havlovič, který předložil několik pozměňovacích návrhů. Navrhl vypuštění původního bodu 20, vládního návrhu, který zní: "V § 17, odst. 1 se vypouštějí slova: "a spravuje"

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem poslance Havloviče, ať zvedne ruku? 88.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: Dále navrhl v původním bodu 22, vládního návrhu v § 18, odst. 1. doplnit za slova "přímo řídí" slova "a spravuje".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku? 93. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: V původním bodu 26, vládního návrhu v § 19, odst. 2 v prvé větě navrhl za slova "vůči organizacím" vložit slova "a ostatním osobám". Dále navrhl v témže odstavci v druhé větě vypustit text za slovy "dalších jiných orgánů" a nahradit jej textem: ", organizací a ostatních osob (§ 23, odst. 1) jakož i jejich předchůdců, jejichž působnost se vztahuje nebo vztahovala pouze na území města a jeho částí". V odst. 3 téhož § 19, navrhl za slovo "organizací" doplnit text, ", ostatních osob (§ 23, odst. 1)". Navrhl, aby o těchto třech návrzích, které spolu úzce souvisejí, bylo hlasováno současně.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je s tímto návrhem souhlas, mohu dát hlasovat současně o všech třech návrzích? (Je).

Takže kdo souhlasí s tímto blokem pozměňovacích návrhů pana poslance Havloviče, ať zvedne ruku? 85.

Kdo je proti? 2. Dva vidím, pan poslanec Váca, pan poslanec Výborný. Takže dva jsou proti, přesto byl návrh přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: V původním bodu 30 vládního návrhu, v § 23, v odst. 2 a v odst. 3 navrhl vypustit slova "věcně a územně".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku? 62.

Kdo je proti? Nikdo.

Souhlasíte-li, konstatuji, že tento návrh byl přijat? (Připomínky z pléna.) Nesouhlas? Takže musím dokončit hlasování.

Kdo se zdržel hlasování? 52.

Návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: V původním bodu 30, vládního návrhu v § 23, navrhl doplnit na konec odst. 2, text: "(§ 18 odst."

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku? 77.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat

Poslanec Pavel Havlovič: Dále navrhl v původním bodu 31, vl. návrhu v § 25, doplnit do odst. 1, namísto druhé věty vypuštěné ve společné zprávě text tohoto znění: "Tyto archivy přímo řídí ministerstvo vnitra a spravují je jejich zřizovatelé".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím návrhem, ať zvedne ruku? 75.

Kdo je proti? 4.

Návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: V § 31, odst. 1, navrhl vypustit text v písm. a) a navrhl jej nahradit je tímto zněním: "základní kritéria hodnocení písemností a postup při skartačním řízení,".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s touto změnou, ať zvedne ruku? 71.

Kdo je proti? Nikdo

Návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: Jako poslední vystoupil v rozpravě pan poslanec Balcárek k čl. III., kde navrhl účinnost od 1. 9. 1992.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Balcárka, ať zvedne ruku? 89.

Kdo je proti? Nikdo.

I tento návrh byl přijat.

Poslanec Pavel Havlovič: Pane předsedající, tím byly vyčerpány všechny pozměňovací návrhy v rozpravě uplatněné. Prosím, abyste nechal hlasovat o vládním návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění společné zprávy výborů a přijatých pozměňovacích návrhů.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano. Doplním, že tak bude učiněno podle sněmovního tisku 627 a společná zpráva má č. 770, aby bylo pořádku učiněno zadost. Dávám o návrhu usnesení tak, jak jste jej přednesl, hlasovat.

Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku? 110.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 3.

Takže konstatuji, že tento návrh byl přijat. Panu ministrovi gratuluji, panu poslanci Havlovičovi děkuji. Vážené dámy a pánové, děkuji vám nejen za archiváře, ale především za budoucí generaci historiků. Děkuji.

Dámy a pánové, nyní prosím ověřovatele ČNR poslance Balcárka, aby vás seznámil s výsledky volby. Pane poslanče, ujměte se slova a budeme pokračovat návrhem rozpočtového a kontrolního výboru.

Poslanec Pavel Balcárek: Pane předsedající, vážené dámy a pánové, jménem ověřovatelů si dodatečně vás dovoluji seznámit s výsledky tajného hlasování při druhé volbě členů prezidia Pozemkového fondu ČR, která se odehrála ve včerejších pozdních večerních hodinách. K volbě bylo ověřovateli převzato 200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno 108 hlasovacích lístků, odevzdáno bylo 108 platných lístků, odevzdáno bylo 0 neplatných lístků. Počet neodevzdaných hlasovacích lístků O, počet nevydaných hlasovacích lístků 92.

Pro navržené kandidáty byly hlasy odevzdány takto: pro pana Pavla Hnilicu bylo odevzdáno 78 platných hlasů. Pro pana Františka Svobodu bylo odevzdáno 21 platných hlasů. Čili zbývajícím členem prezidia Pozemkového fondu České republiky byl zvolen pan Pavel Hnilica. Jménem ověřovatelů mu k tomuto zvolení gratuluji. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Balcárkovi, panu Hnilicovi gratuluji též. Dámy a pánové, nyní přistoupíme k dalšímu bodu pořadu, kterým je

XII.

Návrh rozpočtového a kontrolního výboru České národní rady na přijetí usnesení České národní rady k zákonu ČNR o podnikových, oborových, resortních a dalších zdravotních pojišťovnách s působností na území České republiky.

Prosím pana poslance Svobodu, aby se ujal slova a přednesl návrh na usnesení.

Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážení hosté. Byl jsem pověřen rozpočtovým a kontrolním výborem České národní rady, abych zde přednesl návrh na usnesení, navazující na již projednaný a schválený zákon o oborových, resortních a dalších zdravotních pojišťovnách. Rozpočtový a kontrolní výbor se návrhem tohoto zákona zabýval ve značné míře zejména v souvislosti s otázkami bezporuchového vyrovnaného a efektivního financování těchto pojišťoven.

Při projednávání návrhu zákona došel k závěru, že není vytvořen zatím ani legislativní a tím méně věcný rámec k naplnění tohoto cíle a předkládá se snahou iniciovat potřebné procesy České národní radě návrh tohoto usnesení:

"Česká národní rada naléhavě doporučuje vládě České republiky, aby doplnila koncepci transformace zdravotnictví České republiky o návrh a realizaci kroků nutných pro jednotné a účinné financování Všeobecné zdravotní pojišťovny i dalších zdravotních pojišťoven nejlépe prostřednictvím platebního centra zdravotní péče České republiky. Toto centrum by mělo být pověřeno výkonem státní správy zejména ve věcech vymáhání příspěvků zdravotního pojištění a i pro sdělování jednotlivým zdravotním pojišťovnám s termínem zahájení činnosti k 1. 1. 1993."

Pokusím se tento návrh velmi stručně odůvodnit. Ani již přijatý zákon o všeobecném zdravotním pojištění, ani zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně, ani včera schválený zákon o dalších zdravotních pojišťovnách neřeší otázku rovnoměrného a spolehlivého financování provozu těchto pojišťoven.

Problém by byl řešitelný patrně jednoduchou novelou zákona č. 550, pokud bychom i výhledově předpokládali, že v České republice bude působit pouze jediná zdravotní pojišťovna, t. j. Všeobecná zdravotní pojišťovna. Protože toto však nepředpokládáme, a včera přijatý zákon naopak umožňuje vznik dalších zdravotních pojišťoven, je nutno se touto problematikou zabývat. Z pohledu věcného není zřejmě dost dobře možné, ponechat financování dalších zdravotních pojišťoven na příspěvcích vybíraných od pojištěnců těchto zdravotních pojišťoven a na příspěvcích proplácených zaměstnavateli pojištěncům, jakož i na státním příspěvku. Důvod je velmi jednoduchý. Předpokládáme, že řada těchto pojišťoven bude orientována resortně a vycházíme-li z rozdílných mzdových hladin v těchto resortech, dostaneme se snadno do situace, kdy některé pojišťovny budou předotovány a jiné budou dotovány nedostatečně. Samozřejmě toto by šlo k tíži všeobecného zdravotního pojištění, realizovaného Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Rovněž tak by bylo technicky patrně obtížné distribuované řešení vůbec vymáhání těchto příspěvků a nárokování státního příspěvku za ony pojištěnce, kteří nemají vlastní příjem, nebo jejichž úroveň příjmu neumožňuje, aby sami přispívali na pojištění.

Z těchto dvou důvodů tedy navrhujeme přijetí tohoto usnesení. Rovněž tak ještě poslední důvod podpůrný. Tento mechanismus výrazným způsobem zjednoduší kontrolu placení příspěvků a rovněž tak zjednoduší kontrolu výkonu daňové zprávy ve věcech daně z příjmu. Děkuji za pozornost a je možno otevřít rozpravu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji pane poslanče. Takže dám na vás a otevírám k tomuto bodu rozpravu. Jako první se hlásí poslanec Janeček, uděluji mu slovo.

Poslanec Josef Janeček: Vím, že tato otázka byla hluboce diskutována ze všech stran. Byla diskutována ve Správě všeobecného zdravotního pojištění - je to otázka, která vlastně do dneška není vyřešena jednoznačně. Toto stanovisko je tedy stanovisko, pohled této určité strany.

Myslím si, že by se k tomu měl vyjádřit jak zdravotní výbor, tak výbor národohospodářský, protože je to otázka zásadního významu a nelze hlasovat takto z pléna. Jestli dovolíte, poprosil bych tyto výbory, aby znovu tuto problematiku prošly a podívaly se na to a zaujaly k tomu zodpovědné stanovisko. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane poslanče, jestli rozumím, v podstatě jste vznesl procedurální návrh na přerušení projednávání tohoto bodu, přikázání tohoto usnesení výboru národohospodářskému a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví s tím, že bychom se k němu vrátili na této schůzi ještě? Takto to bylo myšleno. Registruji tento návrh. Hlásí se poslanec Lom.

Poslanec Petr Lom: Pane místopředsedo, domnívám se, že bude postačovat přerušit schůzi na 10 minut na krátkou poradu vzhledem k obsahu usnesení, které navrhuje poslanec Svoboda.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře, děkuji. Hlásil se pan poslanec Váca. Bere zpět. Hlásí se ještě poslanec Payne a poslanec Ledvinka.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, otázka zdravotního pojišťovnictví je pro nás zatím částečně velkou neznámou. Představy o tom, jak by takový systém měl fungovat, můžeme čerpat buď ze zahraničních zkušeností a nebo z toho, jak probíhal pojišťovenský systém u nás v době první republiky. Nutno říci, že fungoval velice dobře.

Pokud vím, není znám ve světě případ, že by někdo takovýmto způsobem reguloval financování pojišťoven. Protože tím by se vlastně odstranil princip konkurence, který - jak jsem včera ve zprávě zpravodaje odůvodňoval - je tím nejpodstatnějším, co zdravotnický systém nejvíce potřebuje.

Systém vymáhání příspěvků je řešen na základě vztahů, které jsou obvyklé v tržním hospodářství, jsou to vztahy založené na smlouvě. Každý pojištěnec uzavírá smlouvu s pojišťovnou a tato smlouva má právní závaznost a je tudíž vymahatelná soudní cestou. Za první republiky existovaly dokonce zvláštní soudy pro tyto případy. Případů - konfliktů bude pravděpodobně veliké množství a naše soudy musí samozřejmě počítat s tím, že budou tyto případy řešit. Mohou totiž vzniknout spory o to, zda pojišťovna správně uznala nárok pojištěnce, zda mu správně uznala to, zda plní léčebné postupy nebo nikoliv, a že v takovém případě na příklad pojišťovna omezí proplácení příslušného lékařského ošetření, pokud pacient nedodržel předepsanou léčebnou kůru. Ovšem, v takovém případě dochází ke sporům o přiměřenost takového zkrácení.

Domnívám se, že tyto věci jsou všechny natolik složité, že nelze vytvořit ústřední orgán, který by o těchto věcech rozhodoval, ale že tyto věci skutečně musí řešit nezávislý soud, který jedině může posoudit plnění či neplnění smlouvy mezi pojišťovnou a pojištěncem z kterékoliv strany. Ty stížnosti ty budou nepochybně jak ze strany pojištěnců, tak ze strany pojišťovny.

Z toho důvodu se domnívám, že vytvoření takového koordinačního centra by dokonce mohlo působit zcela opačným způsobem, než jak jsme předpokládali, že bude působit konkurenční princip. Z toho důvodu bych se skoro přimlouval také za to, aby se k věci mohli vyjádřit zejména garanční výbor, který se koncepcí zdravotnictví zabývá.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Paynovi a slovo má pan poslanec Ledvinka.

Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, také sdílím obavy rozpočtového a kontrolního výboru i ministerstva financí České republiky, že není všechno v pořádku s koncepcí zdravotnictví. Ale já si skutečně myslím, že jde o hluboké nedorozumění.

(Smích, potlesk.)

Koncepce zdravotní pojišťovny pro letošní rok je daná. My jsme pouze schválili to, že nedáme všechny peníze jedné pojišťovně, ale dáme ji druhé? Vždyť to není pravda. My jsme schválili, že všechny prostředky státního rozpočtu v letošním roce dostane Všeobecná zdravotní pojišťovna. Prostředky, které na vznik těchto oborových pojišťoven budou z prostředků disponibilního zisku jednotlivých podniků nemohou zajímat žádný centrální orgán. To je věc podniků.

A pokud se týká příštího roku, já si myslím, že z logiky věci vyplývá, že nová vláda bude konečně privatizovat zdravotnictví a konečně se zabývat koncepcí zdravotnictví v té plné šíři, jak se to skutečně má dít. Já bych doporučoval rozpočtovému a kontrolnímu výboru, aby posoudil toto usnesení ještě jednou. Moc bych ho o to prosil, aby eventuelně zvážil tu možnost, že pro letošní rok, do konce roku bychom možná usnesením ČNR mohli doporučit vládě, aby se tím zabývala, ale víc nic, ale také nic míň.

Děkuji.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji poslanci Ledvinkovi. Tím jsme vyčerpali všechny přihlášky do rozpravy, takže nyní dám hlasovat o těch procedurálních návrzích. Zdá se v podstatě, že tady jsou dva návrhy. Jeden, aby byla schůze přerušena zhruba na 10 minut, od pana poslance Loma, aby se mohl garanční výbor k této problematice vyjádřit a před tím tady byl návrh pana poslance Janečka, aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno, rozumím tedy na delší dobu, aby se výbor pro sociální politiku a zdravotnictví a výbor národohospodářský, a jestliže to doplním o to, co zde zaznělo z úst pana poslance Ledvinky, aby se k tomu vrátil i rozpočtový a kontrolní výbor, v podstatě, abychom projednávání tohoto bodu přerušili na delší dobu a vrátili se k němu navečer nebo zítra. Takže dám tedy hlasovat o těch návrzích tak, jak šly v pořadí za sebou. To znamená:

Kdo souhlasí s návrhem poslance Janečka, abychom pro tuto chvíli přerušili projednávání tohoto bodu, ať zvedne ruku. 67

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 21.

Kdo nehlasoval vůbec? Chybí nám 8 poslanců.

Prosím, aby bylo dáno zvukové znamení poslancům, aby vešli do sálu. (Děje se.)

Zdá se, že mohu hlasování opakovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP