Kdo souhlasí s návrhem paní poslankyně
Pavlíkové na vypuštění slova
"Slezský" ať zvedne ruku. 90.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 15. Návrh byl
přijat.
Můžeme pokračovat.
Poslanec Pavel Havlovič: Dále v rozpravě
vystoupil poslanec Havlovič, který předložil
několik pozměňovacích návrhů.
Navrhl vypuštění původního bodu
20, vládního návrhu, který zní:
"V § 17, odst. 1 se vypouštějí slova:
"a spravuje"
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem poslance Havloviče, ať
zvedne ruku? 88.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: Dále navrhl v původním
bodu 22, vládního návrhu v § 18, odst.
1. doplnit za slova "přímo řídí"
slova "a spravuje".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku? 93. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: V původním
bodu 26, vládního návrhu v § 19, odst.
2 v prvé větě navrhl za slova "vůči
organizacím" vložit slova "a ostatním
osobám". Dále navrhl v témže odstavci
v druhé větě vypustit text za slovy "dalších
jiných orgánů" a nahradit jej textem:
", organizací a ostatních osob (§ 23,
odst. 1) jakož i jejich předchůdců,
jejichž působnost se vztahuje nebo vztahovala pouze
na území města a jeho částí".
V odst. 3 téhož § 19, navrhl za slovo "organizací"
doplnit text, ", ostatních osob (§ 23, odst.
1)". Navrhl, aby o těchto třech návrzích,
které spolu úzce souvisejí, bylo hlasováno
současně.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Je s
tímto návrhem souhlas, mohu dát hlasovat
současně o všech třech návrzích?
(Je).
Takže kdo souhlasí s tímto blokem pozměňovacích
návrhů pana poslance Havloviče, ať zvedne
ruku? 85.
Kdo je proti? 2. Dva vidím, pan poslanec Váca, pan
poslanec Výborný. Takže dva jsou proti, přesto
byl návrh přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: V původním
bodu 30 vládního návrhu, v § 23, v odst.
2 a v odst. 3 navrhl vypustit slova "věcně
a územně".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku? 62.
Kdo je proti? Nikdo.
Souhlasíte-li, konstatuji, že tento návrh byl
přijat? (Připomínky z pléna.) Nesouhlas?
Takže musím dokončit hlasování.
Kdo se zdržel hlasování? 52.
Návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: V původním
bodu 30, vládního návrhu v § 23, navrhl
doplnit na konec odst. 2, text: "(§ 18 odst."
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku? 77.
Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat
Poslanec Pavel Havlovič: Dále navrhl v původním
bodu 31, vl. návrhu v § 25, doplnit do odst. 1, namísto
druhé věty vypuštěné ve společné
zprávě text tohoto znění: "Tyto
archivy přímo řídí ministerstvo
vnitra a spravují je jejich zřizovatelé".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo
souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem, ať zvedne ruku? 75.
Kdo je proti? 4.
Návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: V § 31, odst. 1, navrhl
vypustit text v písm. a) a navrhl jej nahradit je tímto
zněním: "základní kritéria
hodnocení písemností a postup při
skartačním řízení,".
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s touto změnou, ať zvedne ruku? 71.
Kdo je proti? Nikdo
Návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: Jako poslední
vystoupil v rozpravě pan poslanec Balcárek k čl.
III., kde navrhl účinnost od 1. 9. 1992.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem pana poslance Balcárka, ať zvedne
ruku? 89.
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Poslanec Pavel Havlovič: Pane předsedající,
tím byly vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy v rozpravě uplatněné. Prosím,
abyste nechal hlasovat o vládním návrhu zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví,
ve znění společné zprávy výborů
a přijatých pozměňovacích návrhů.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Ano.
Doplním, že tak bude učiněno podle sněmovního
tisku 627 a společná zpráva má č.
770, aby bylo pořádku učiněno zadost.
Dávám o návrhu usnesení tak, jak jste
jej přednesl, hlasovat.
Kdo s tím souhlasí, ať zvedne ruku? 110.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 3.
Takže konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Panu ministrovi gratuluji, panu poslanci Havlovičovi děkuji.
Vážené dámy a pánové,
děkuji vám nejen za archiváře, ale
především za budoucí generaci historiků.
Děkuji.
Dámy a pánové, nyní prosím
ověřovatele ČNR poslance Balcárka,
aby vás seznámil s výsledky volby. Pane poslanče,
ujměte se slova a budeme pokračovat návrhem
rozpočtového a kontrolního výboru.
Poslanec Pavel Balcárek: Pane předsedající,
vážené dámy a pánové,
jménem ověřovatelů si dodatečně
vás dovoluji seznámit s výsledky tajného
hlasování při druhé volbě členů
prezidia Pozemkového fondu ČR, která se odehrála
ve včerejších pozdních večerních
hodinách. K volbě bylo ověřovateli
převzato 200 hlasovacích lístků, z
toho bylo vydáno 108 hlasovacích lístků,
odevzdáno bylo 108 platných lístků,
odevzdáno bylo 0 neplatných lístků.
Počet neodevzdaných hlasovacích lístků
O, počet nevydaných hlasovacích lístků
92.
Pro navržené kandidáty byly hlasy odevzdány
takto: pro pana Pavla Hnilicu bylo odevzdáno 78 platných
hlasů. Pro pana Františka Svobodu bylo odevzdáno
21 platných hlasů. Čili zbývajícím
členem prezidia Pozemkového fondu České
republiky byl zvolen pan Pavel Hnilica. Jménem ověřovatelů
mu k tomuto zvolení gratuluji. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Balcárkovi, panu Hnilicovi gratuluji též.
Dámy a pánové, nyní přistoupíme
k dalšímu bodu pořadu, kterým je
Prosím pana poslance Svobodu, aby se ujal slova a přednesl
návrh na usnesení.
Poslanec Ivo Svoboda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, vážení
hosté. Byl jsem pověřen rozpočtovým
a kontrolním výborem České národní
rady, abych zde přednesl návrh na usnesení,
navazující na již projednaný a schválený
zákon o oborových, resortních a dalších
zdravotních pojišťovnách. Rozpočtový
a kontrolní výbor se návrhem tohoto zákona
zabýval ve značné míře zejména
v souvislosti s otázkami bezporuchového vyrovnaného
a efektivního financování těchto pojišťoven.
Při projednávání návrhu zákona
došel k závěru, že není vytvořen
zatím ani legislativní a tím méně
věcný rámec k naplnění tohoto
cíle a předkládá se snahou iniciovat
potřebné procesy České národní
radě návrh tohoto usnesení:
"Česká národní rada naléhavě
doporučuje vládě České republiky,
aby doplnila koncepci transformace zdravotnictví České
republiky o návrh a realizaci kroků nutných
pro jednotné a účinné financování
Všeobecné zdravotní pojišťovny i
dalších zdravotních pojišťoven nejlépe
prostřednictvím platebního centra zdravotní
péče České republiky. Toto centrum
by mělo být pověřeno výkonem
státní správy zejména ve věcech
vymáhání příspěvků
zdravotního pojištění a i pro sdělování
jednotlivým zdravotním pojišťovnám
s termínem zahájení činnosti k 1.
1. 1993."
Pokusím se tento návrh velmi stručně
odůvodnit. Ani již přijatý zákon
o všeobecném zdravotním pojištění,
ani zákon o Všeobecné zdravotní pojišťovně,
ani včera schválený zákon o dalších
zdravotních pojišťovnách neřeší
otázku rovnoměrného a spolehlivého
financování provozu těchto pojišťoven.
Problém by byl řešitelný patrně
jednoduchou novelou zákona č. 550, pokud bychom
i výhledově předpokládali, že
v České republice bude působit pouze jediná
zdravotní pojišťovna, t. j. Všeobecná
zdravotní pojišťovna. Protože toto však
nepředpokládáme, a včera přijatý
zákon naopak umožňuje vznik dalších
zdravotních pojišťoven, je nutno se touto problematikou
zabývat. Z pohledu věcného není zřejmě
dost dobře možné, ponechat financování
dalších zdravotních pojišťoven na
příspěvcích vybíraných
od pojištěnců těchto zdravotních
pojišťoven a na příspěvcích
proplácených zaměstnavateli pojištěncům,
jakož i na státním příspěvku.
Důvod je velmi jednoduchý. Předpokládáme,
že řada těchto pojišťoven bude orientována
resortně a vycházíme-li z rozdílných
mzdových hladin v těchto resortech, dostaneme se
snadno do situace, kdy některé pojišťovny
budou předotovány a jiné budou dotovány
nedostatečně. Samozřejmě toto by šlo
k tíži všeobecného zdravotního
pojištění, realizovaného Všeobecnou
zdravotní pojišťovnou. Rovněž tak
by bylo technicky patrně obtížné distribuované
řešení vůbec vymáhání
těchto příspěvků a nárokování
státního příspěvku za ony pojištěnce,
kteří nemají vlastní příjem,
nebo jejichž úroveň příjmu neumožňuje,
aby sami přispívali na pojištění.
Z těchto dvou důvodů tedy navrhujeme přijetí
tohoto usnesení. Rovněž tak ještě
poslední důvod podpůrný. Tento mechanismus
výrazným způsobem zjednoduší
kontrolu placení příspěvků
a rovněž tak zjednoduší kontrolu výkonu
daňové zprávy ve věcech daně
z příjmu. Děkuji za pozornost a je možno
otevřít rozpravu.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
pane poslanče. Takže dám na vás a otevírám
k tomuto bodu rozpravu. Jako první se hlásí
poslanec Janeček, uděluji mu slovo.
Poslanec Josef Janeček: Vím, že
tato otázka byla hluboce diskutována ze všech
stran. Byla diskutována ve Správě všeobecného
zdravotního pojištění - je to otázka,
která vlastně do dneška není vyřešena
jednoznačně. Toto stanovisko je tedy stanovisko,
pohled této určité strany.
Myslím si, že by se k tomu měl vyjádřit
jak zdravotní výbor, tak výbor národohospodářský,
protože je to otázka zásadního významu
a nelze hlasovat takto z pléna. Jestli dovolíte,
poprosil bych tyto výbory, aby znovu tuto problematiku
prošly a podívaly se na to a zaujaly k tomu zodpovědné
stanovisko. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Pane
poslanče, jestli rozumím, v podstatě jste
vznesl procedurální návrh na přerušení
projednávání tohoto bodu, přikázání
tohoto usnesení výboru národohospodářskému
a výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
s tím, že bychom se k němu vrátili na
této schůzi ještě? Takto to bylo myšleno.
Registruji tento návrh. Hlásí se poslanec
Lom.
Poslanec Petr Lom: Pane místopředsedo, domnívám
se, že bude postačovat přerušit schůzi
na 10 minut na krátkou poradu vzhledem k obsahu usnesení,
které navrhuje poslanec Svoboda.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Dobře,
děkuji. Hlásil se pan poslanec Váca. Bere
zpět. Hlásí se ještě poslanec
Payne a poslanec Ledvinka.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, otázka zdravotního
pojišťovnictví je pro nás zatím
částečně velkou neznámou. Představy
o tom, jak by takový systém měl fungovat,
můžeme čerpat buď ze zahraničních
zkušeností a nebo z toho, jak probíhal pojišťovenský
systém u nás v době první republiky.
Nutno říci, že fungoval velice dobře.
Pokud vím, není znám ve světě
případ, že by někdo takovýmto
způsobem reguloval financování pojišťoven.
Protože tím by se vlastně odstranil princip
konkurence, který - jak jsem včera ve zprávě
zpravodaje odůvodňoval - je tím nejpodstatnějším,
co zdravotnický systém nejvíce potřebuje.
Systém vymáhání příspěvků
je řešen na základě vztahů, které
jsou obvyklé v tržním hospodářství,
jsou to vztahy založené na smlouvě. Každý
pojištěnec uzavírá smlouvu s pojišťovnou
a tato smlouva má právní závaznost
a je tudíž vymahatelná soudní cestou.
Za první republiky existovaly dokonce zvláštní
soudy pro tyto případy. Případů
- konfliktů bude pravděpodobně veliké
množství a naše soudy musí samozřejmě
počítat s tím, že budou tyto případy
řešit. Mohou totiž vzniknout spory o to, zda
pojišťovna správně uznala nárok
pojištěnce, zda mu správně uznala to,
zda plní léčebné postupy nebo nikoliv,
a že v takovém případě na příklad
pojišťovna omezí proplácení příslušného
lékařského ošetření, pokud
pacient nedodržel předepsanou léčebnou
kůru. Ovšem, v takovém případě
dochází ke sporům o přiměřenost
takového zkrácení.
Domnívám se, že tyto věci jsou všechny
natolik složité, že nelze vytvořit ústřední
orgán, který by o těchto věcech rozhodoval,
ale že tyto věci skutečně musí
řešit nezávislý soud, který jedině
může posoudit plnění či neplnění
smlouvy mezi pojišťovnou a pojištěncem z
kterékoliv strany. Ty stížnosti ty budou nepochybně
jak ze strany pojištěnců, tak ze strany pojišťovny.
Z toho důvodu se domnívám, že vytvoření
takového koordinačního centra by dokonce
mohlo působit zcela opačným způsobem,
než jak jsme předpokládali, že bude působit
konkurenční princip. Z toho důvodu bych se
skoro přimlouval také za to, aby se k věci
mohli vyjádřit zejména garanční
výbor, který se koncepcí zdravotnictví
zabývá.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Paynovi a slovo má pan poslanec Ledvinka.
Poslanec Karel Ledvinka: Vážený pane
předsedající, kolegyně, kolegové,
také sdílím obavy rozpočtového
a kontrolního výboru i ministerstva financí
České republiky, že není všechno
v pořádku s koncepcí zdravotnictví.
Ale já si skutečně myslím, že
jde o hluboké nedorozumění.
(Smích, potlesk.)
Koncepce zdravotní pojišťovny pro letošní
rok je daná. My jsme pouze schválili to, že
nedáme všechny peníze jedné pojišťovně,
ale dáme ji druhé? Vždyť to není
pravda. My jsme schválili, že všechny prostředky
státního rozpočtu v letošním
roce dostane Všeobecná zdravotní pojišťovna.
Prostředky, které na vznik těchto oborových
pojišťoven budou z prostředků disponibilního
zisku jednotlivých podniků nemohou zajímat
žádný centrální orgán.
To je věc podniků.
A pokud se týká příštího
roku, já si myslím, že z logiky věci
vyplývá, že nová vláda bude konečně
privatizovat zdravotnictví a konečně se zabývat
koncepcí zdravotnictví v té plné šíři,
jak se to skutečně má dít. Já
bych doporučoval rozpočtovému a kontrolnímu
výboru, aby posoudil toto usnesení ještě
jednou. Moc bych ho o to prosil, aby eventuelně zvážil
tu možnost, že pro letošní rok, do konce
roku bychom možná usnesením ČNR mohli
doporučit vládě, aby se tím zabývala,
ale víc nic, ale také nic míň.
Děkuji.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji
poslanci Ledvinkovi. Tím jsme vyčerpali všechny
přihlášky do rozpravy, takže nyní
dám hlasovat o těch procedurálních
návrzích. Zdá se v podstatě, že
tady jsou dva návrhy. Jeden, aby byla schůze přerušena
zhruba na 10 minut, od pana poslance Loma, aby se mohl garanční
výbor k této problematice vyjádřit
a před tím tady byl návrh pana poslance Janečka,
aby projednávání tohoto bodu bylo přerušeno,
rozumím tedy na delší dobu, aby se výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví a výbor
národohospodářský, a jestliže
to doplním o to, co zde zaznělo z úst pana
poslance Ledvinky, aby se k tomu vrátil i rozpočtový
a kontrolní výbor, v podstatě, abychom projednávání
tohoto bodu přerušili na delší dobu a
vrátili se k němu navečer nebo zítra.
Takže dám tedy hlasovat o těch návrzích
tak, jak šly v pořadí za sebou. To znamená:
Kdo souhlasí s návrhem poslance Janečka,
abychom pro tuto chvíli přerušili projednávání
tohoto bodu, ať zvedne ruku. 67
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 21.
Kdo nehlasoval vůbec? Chybí nám 8 poslanců.
Prosím, aby bylo dáno zvukové znamení
poslancům, aby vešli do sálu. (Děje
se.)