Středa 29. dubna 1992

V tom programu, který jsme schválili, nebo jste upravili, to znamená nyní bude projednáván bod "Vládní návrh zákona České národní rady", o změnách.

(Připomínky z pléna.)

Dobře, pan docent Malík tady navrhoval sněmovně, abychom dnešní projednávání upravili následujícím způsobem, abychom jako první bod projednali stávající bod 18, tzn. vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákona České národní rady o archivnictví, dále by následoval návrh rozpočtového a kontrolního výboru na přijetí usnesení České národní rady k zákonu o podnikových, oborových, resortních a dalších pojišťovnách, dále vládní návrh zákona o změně názvu Vysoké školy veterinární atd., dále vládní návrh statutu Pozemkového fondu České republiky atd., tak jak to ukládá program.

Kdo souhlasí s touto změnou? Hlásí se pan poslanec.

(Připomínka z pléna.)

Prosím pěkně pane poslanče, dávejte pozor! My jsme na začátku schůze odhlasovali, že k tomu ještě přijmeme usnesení České národní rady a toto je bod, který se jmenuje usnesení k tomu projednávanému zákonu. Takže v tomto smyslu.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku! 100.

Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že návrh byl schválen, takže dalším bodem je

XI.

Vládní návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 97/1974 Sb., o archivnictví

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 627 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk 770. Prosím nyní pověřeného člena vlády České republiky pana ministra Tomáše Sokola, aby vládní návrh zákona odůvodnil.

Ministr vnitra České republiky Tomáš Sokol: Vážené dámy a vážení panové, vážený pane předsedající. Jsem si vědom toho, že je trochu problematické po takto slibném začátku jednání předkládat něco tak vnitřně nevzrušivého jako je zákon o archivnictví, ale bohužel musím tak učinit, neboť jsem byl vládou k tomu pověřen. Na druhé straně chci soukromě konstatovat, že nepociťují ony svíravé pocity úzkosti, které pociťuji vždy, když před tuto sněmovnu předstupuji v nějaké otázce týkající se bezpečnosti nebo policie, ale mohu představit jinou doposud odvrácenou část resortu ministerstva vnitra, a to je archivnictví.

Dosavadní právní úprava archivnictví je obsažena v zákoně České národní rady č. 97/1974 Sb. Zcela zjevně zaostává za vývojem oboru archivnictví i vývojem v rámci právní atmosféry v tomto státě. Proto bylo vládou České republiky uloženo ministerstvu vnitra České republiky do konce tohoto roku zpracovat návrh zásad nového zákona o archivnictví. Do doby než tento návrh bude předložen a případně Českou národní radou přijat, je ovšem třeba provést některé změny ve stávajícím zákoně, které jsou zcela nezbytné z hlediska hladkého chodu archivnictví. Pokud je známo, materiál byl v rámci České národní rady projednán, jde o záležitost více méně bezrozporovou a k předložené zprávě nemá vláda České republiky zásadnější připomínky. Pokud by z další diskuse vyplynuly návrhy na změny, které by podle názoru české vlády mohly vést ke komplikacím a nebo ztěžovat faktickou funkci zákona, dovolil bych se vyjádřit na konci rozpravy. Zatím vám všem děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Tomáši Sokolovi za odůvodnění a nyní prosím společného zpravodaje výboru pana poslance Pavla Havloviče, aby se ujal slova.

Poslanec Pavel Havlovič: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte prosím, abych nejprve dostál povinnosti vyplývající pro mne z usnesení České národní rady č. 288 z 15. listopadu 1991 a sdělil, že jsem absolventem oboru archivnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a že jsem až do svého uvolnění pro výkon funkce poslance tohoto zákonodárného sboru pracoval v Okresním archivu v Klatovech.

Vážené dámy a pánové, je vám předkládán vládní návrh novely zákona České národní rady č. 97/1974 Sb., o archivnictví, sněmovní tisk 627. O skutečnostech, které byly určující pro vypracování návrhu, a rovněž o významu novely, hovořil ve svém úvodním slově pan ministr Sokol. Omezím se proto jen na stručné zdůvodnění společné zprávy - tisk 770.

Výbory ústavně právní, pro územní správu a národnosti a výbor pro vědu, vzdělání a kulturu, které návrh zákona projednaly, vyslovily s ním souhlas a doporučily České národní radě, aby jej schválila s úpravami obsaženými ve společné zprávě. Ústavně právní výbor navrhl z § 1 zákona vypustit slova za slovy "budoucím generacím". Následný text je jen odrazem doby vzniku zákona v úvodním ustanovení. Tento bod se jako nový vkládá před dosavadní bod 1 vládního návrhu, přičemž se ostatní body přečíslují.

K původnímu bodu 5, § 6 navrhuje ústavně právní výbor připojení nového odstavce 5 umožňujícího původci požádat ministerstvo vnitra České republiky o poskytnutí příspěvku na zajištění ochrany a odborné péče o archiválie.

Výbor pro územní správu a národnosti navrhl změnu znění poznámky pod čarou vztahující se k § 6 odst. 1. Jde o legislativní zpřesnění.

V § 7, odst. 2 navrhuje výbor pro územní správu a národnosti nahradit slova "jakýkoliv archiv" slovy "příslušný archiv". Účelem změny je zabránit teritoriálnímu rozptylu archiválií.

Návrh výboru pro vědu, vzdělání a kulturu na připojení nového odst. 4 v § 10 zvýrazňuje dosah § 8, odst. 2 a má zabránit úniku částí národního kulturního dědictví do zahraničí.

Pouze technickou úpravou je návrh výboru pro územní správu a národnosti nahradit v původním bodě 9, jedná se o § II, odst. 1, slovo "vedoucího" slovy "nebo vedoucího".

Výbor pro územní správu a národnosti a ústavně právní výbor navrhly na místo vypuštěného odst. 2 v § 15 dát nový odst. 2 tohoto znění: "Státní archivy a archivy měst se svojí činností podílejí na výkonu státní správy v rozsahu vymezeném tímto zákonem". Na schůzce zpravodajů jsme se rozhodli do společné zprávy začlenit obsahově širší znění, navržené výborem pro vědu, vzdělání a kulturu kodifikující současný faktický stav a praxi.

V § 18, odst. 2 druhá věta navrhuje ústavně právní výbor s ohledem na znění § 23 odst. 1 vložit za slovo "organizací" slova "a ostatních osob". Jedná se o zpřesnění pro jednoznačnost výkladu. Požadavky Státního oblastního archivu v Brně a Státního oblastního archivu v Opavě na změnu názvů našly svůj odraz v připomínce ústavně právního výboru v § 18 odst. 2.

Do společné zprávy naopak nebyl zahrnut návrh výboru pro vědu, vzdělání a kulturu na zařazení nového bodu před původní bod 22 vládního návrhu, který by vedl k vyčlenění těchto dvou výše zmíněných archivů ze sítě státních oblastních archivů a zároveň k vytvoření nové kategorie "Zemské archivy". V odst. 1, § 18 a), 19 a 20 se nahrazuje slovo "řídí" slovem "spravují". Slovem "řídí" se rozumí odborně metodické řízení archivů, slovem "spravuje" jejich zřizování a zabezpečování po stránce organizační, personální, materiální a finanční.

Změna nadpisu nad § 19, navržená výborem pro územní správu a národnosti, a z toho vycházející úprava v § 31 je jen zpřesněním znění vládního návrhu obdobně jako návrh téhož výboru doplnit v § 19, odst. 2 v prvé větě za slova "oblastního archivu" slova "a státního okresního archivu". Návrh ústavně právního výboru vztahující se k původnímu bodu 30 logicky vyplývá z § 7, odst. 2, na který se zde zároveň odkazuje.

Připomínky ke znění § 25 podaly všechny tři výbory. Sbor nápravné výchovy se řádně podřizuje pravidelné archivní péči a není třeba jej zahrnovat do tohoto paragrafu.

Návrhem obsaženým ve společné zprávě se ruší dosavadní výsadní postavení spisoven a archivů uvedených ministerstev, ozbrojených sil a bezpečnostních sborů a tím i možnost svévolných manipulací s jejich archiváliemi.

Na tomto místě bych chtěl upozornit na tiskovou chybu, která se vloudila do textu v závorce na konci odstavce 2 § 25 společné zprávy. Správný text zní: "(§ 2, odst. 2 a 3 a § 6, odst. 3)".

V § 27 zákona navrhuje výbor pro územní správu a národnosti slova v závorce "§ 11 a 12" nahradit slovy "§ 11" s ohledem na původní bod 12 vládního návrhu, kterým se paragraf 12 vypouští. Ústavně právní výbor a výbor pro územní správu a národnosti navrhují v původním bodu 34 - jedná se o § 30 nahradit slova "§ 28, odst. 2" slovy "§ 28", neboť obecné předpisy o správním řízení se vztahují na řízení podle ustanovení celého paragrafu 28.

Účinnost tohoto zákona navrhuje ústavně právní výbor dnem 1. října 1992. Vzniká tak dostatečný časový prostor jak pro původce písemností, aby se seznámili se zněním zákona, tak i pro ministerstvo vnitra České republiky k přípravě prováděcích předpisů.

Vážené dámy a pánové, schválení návrhu tohoto zákona ve znění společné zprávy a přijatých pozměňovacích návrhů považuji za velmi potřebné. Děkuji vám za pochopení i za podporu při hlasování o zkrácení zákonné lhůty na projednávání novely a prosím o písemné znění vašich pozměňovacích návrhů. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Havlovičovi za přednesení zprávy a otevírám rozpravu. Do rozpravy se přihlásili prozatím dva poslanci, paní poslankyně Pavlíková, kterou zvu k mikrofonu a posléze - jako poslanec pan poslanec Havlovič.

Poslankyně Jiřina Pavlíková: Pane předsedající, vážení kolegové. Můj pozměňovací návrh se týká společné zprávy str. 2, odstavce, který se vztahuje k původnímu bodu 22, § 18. Myslím, že tady jsme se ocitli v oné příslovečné situaci, kdy cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. Chceme vrátit opavskému archivu původní název, ale dopouštíme se jistého nonsensu. Navrhuji, aby z názvu "Slezský zemský archiv v Opavě" bylo vypuštěno označení "Slezský" a název zněl jenom "Zemský archiv v Opavě". Na vysvětlenou bych si dovolila přečíst část z listu ředitele této instituce, který jistě je člověk velmi objektivní a znalý celého problému. Dovolte tedy abych citovala:"

V našem případě musí být název "Zemský archiv v Opavě", nikoliv "Slezský zemský archiv v Opavě, a to proto, že náš archiv je bývalým archivem zemí, respektive knížectví Opavského, Krnovského a Těšínského, a teprve od r. 1742 Země slezské, přesněji řečeno rakouského Slezska. Navíc má významné pracoviště v Olomouci, kde by název "Slezský zemský archiv" působil dost podivně. Historičtější je název "Zemský archiv" také proto, že byl používán od roku 1930 až do r. 1954."

Já jen podotýkám, že tento návrh nemá žádné finanční nároky, ale jde pouze o uznání historického názvu a postavení obou archivů, jak brněnského, tak opavského, v archivní síti.

Můj pozměňovací návrh tedy směřuje k tomu, abychom vypustili označení "Slezský zemský archiv v Opavě" a zůstali u názvu "Zemský archiv v Opavě".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Pavlíkové, nyní prosím, aby se slova ujal poslanec Havlovič.

Poslanec Pavel Havlovič: Vážené dámy a pánové, dovolte, abych přednesl několik pozměňovacích návrhů. Chtěl bych zdůraznit, že se nejedná o návrhy, které by mně neprošly hlasováním ve výboru. V § 17. odst. 1. Navrhuji vypustit původní bod 20, vládního návrhu, který zní: "V § 17, odst. 1 se vypouštějí slova "a spravuje". Odůvodnění. Vládní návrh ponechává řízení Státního ústředního archivu v Praze v pravomoci ministerstva vnitra ČR, ovšem není řečeno, kdo bude tento archiv spravovat.

Proto navrhuji ponechat odst. 1, § 17 v původním znění. K § 18, odst. 1. Navrhuji v původním bodu 22 vládního návrhu v § 18, odst. 1 doplnit za slova "přímo řídí" slova "a spravuje". Odůvodnění je obdobné jako v předchozím návrhu. Ministerstvo vnitra řídí státní ústřední archiv a státní oblastní archivy, což je opodstatněné, ale jakoby se zříkalo povinnosti tyto archivy spravovat, což již opodstatněné není.

K § 19, odst. 2. Navrhuji v původním bodu 26 vládního návrhu v § 19. odst. 2 v prvé větě za slova "vůči organizacím" vložit slova "a ostatním osobám". Dále navrhuji v témže odstavci ve druhé větě vypustit text za slovy "dalších jiných orgánů" a nahradit jej textem: ", organizací a ostatních osob (§ 23 odst. 1), jakož i jejich předchůdců, jejichž působnost se vztahuje nebo vztahovala pouze na území města a jeho částí". V odstavci 3 téhož § 19 navrhuji za slovo "organizací" doplnit text, ", ostatních osob (§ 23 odst. 1)". Tyto tři návrhy přednesené k § 19, odst. 2 spolu velmi úzce souvisejí, proto navrhuji, aby byly předmětem jednoho hlasování. Odůvodnění: Archiv hlavního města Prahy plní pro území hl. města Prahy funkci státního oblastního archivu, státního okresního archivu a archivu města. Pokud by tyto návrhy nebyly přijaty, nemůže Archiv hl. města Prahy plnit beze zbytku úkoly státního oblastního archivu. Jinými slovy, na území Prahy by nebyl archiv dohlížející na skartaci a pečující o archiválie vzniklé z činnosti fyzických osob a některých právnických osob.

K § 23, odst. 2 a 3. Navrhuji v původním bodu 30, vládního návrhu v § 23, odst. 2 a v odst. 3 vypustit slova "věcně a územně". Navrhuji, aby o vypuštění tohoto textu bylo rozhodnuto jedním hlasováním. Odůvodnění. Návrh sjednocuje dikci použitou v návrhu novely. Příslušným archivem se vždy rozumí archiv věcně a územně příslušný.

K § 23 odst. 2. Navrhuji v původním bodu 30, vládního návrhu v § 23 doplnit na konec odst. 2 text: "(§ 18, odst. 2)". Odůvodnění: Znění vládního návrhu by vedlo k nejednotnému výkladu, který archiv je oprávněn provádět skartační řízení.

K § 25. odst. 1. Navrhuji v původním bodu 31 vl. návrhu v § 25 doplnit do odst. 1 na místo druhé věty vypuštěné ve společné zprávě text tohoto znění: "Tyto archivy přímo řídí ministerstvo vnitra a spravují je jejich zřizovatelé". Odůvodnění: návrh obsažený ve společné zprávě, tj. vypustit z odst. 1 druhou větu, sice ruší dosavadní výsadní postavení uvedených ministerstev, ozbrojených sil a bezpečnostních sborů, není ovšem navrhována žádná úprava řízení a spravování jejich archivů. Navržené znění svěřuje řízení těchto archivů ministerstvu vnitra, jak je tomu v případě všech ostatních archivů v České republice, a jejich správu ponechává zřizovatelům. Tato úprava je plně v souladu s odst. 2, tohoto § ve znění společné zprávy.

K § 31, odst. 1, písm. a). Navrhuji v § 31 odst. 1 vypustit text v písmenu a) a nahradit jej tímto zněním: "základní kritéria pro hodnocení písemností a postup při skartačním řízení,". Odůvodnění: Do doby, než bude přijat zákon a spisové službě, je nezbytné stanovit pravidla výběru a předávání archiválií do archivů v souladu s ustanoveními novely předpisem ministerstva vnitra. Tím jsem vyčerpal všechny své pozměňovací návrhy, děkuji vám za pozornost i za trpělivost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Havlovičovi, kdo dále se hlásí do rozpravy? Pan poslanec Balcárek.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, jen velice stručně. Z titulu své profese hovořím tedy jako člověk, který je původním povoláním archivář, historik. Na úvod mého vystoupení bych chtěl vřele doporučit přijetí tohoto návrhu zákona, na něž archivnictví čeká téměř dva roky, a to zoufale.

Hlavně bych doporučoval přijmout tento návrh zákona ve znění společné zprávy a ve znění všech připomínek, které přednesl pan společný zpravodaj pan poslanec Havlovič. Se všemi připomínkami se ztotožňuji. Konzultoval jsem tento návrh zákona s širokou obcí archivářskou, i s připomínkami uvedenými ve společné zprávě a nikdo neměl proti nim námitek. Zvláště podtrhuji význam tohoto návrhu zákona, který není tak nepodstatný, jak se zmínil ve svém úvodu pan ministr Sokol, z toho důvodu, že zabraňuje a sjednocuje a dává možnost rušit speciální rezortní skartační směrnice a odstraňuje možnost živelné, nekontrolované skartace a skartačních afér u resortů jmenovaných v § 25, které máme ještě v čerstvé paměti. Je zde řečeno: "vyřazování písemností vzniklých z činnosti federálního ministerstva vnitra, fed. ministerstva národní obrany, federální bezpečností služby, ozbrojených sil, ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb se řídí ustanoveními tohoto zákona," čili to je novum a je to velké plus tohoto zákona. Stejně pak bych chtěl zdůraznit také § 10 a sice bod 8, kdy je lapidárně řečeno, to je také velmi podstatné novum, velice důležitý §, bod 4 - Archiválie nelze vyvážet do ciziny, s výjimkou účelů uvedených v § 8. To se vztahuje i na archiválie nabyté do vlastnictví cizími státními příslušníky a občany ČSFR trvale se zdržujícími v cizině".

Přeci jen bych ale měl jeden pozměňovací návrh, a to je žádost široké obce archivářské, která se domnívá, že bychom nemuseli čekat půl roku na účinnost tohoto zákona, zde je navrhována dnem 1. 10. Po konsultaci s panem ministrem Sokolem i po konzultaci s panem společným zpravodajem bych si dovolil navrhnout účinnost alespoň ke dni 1. 9. 1992. Alespoň o ten měsíc, aby se archivářská obec dočkala účinnosti tohoto tak potřebného návrhu zákona. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Balcárkovi, protože se do rozpravy nikdo již nehlásí, tak rozpravu končím, ptám se pana ministra, zdali si přeje promluvit. Přeje si promluvit, takže mu uděluji slovo.

Ministr Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, budu moci být maximálně stručný, protože jsme průběžně pozměňovací návrhy tak, jak byly předneseny, konzultovali s panem společným zpravodajem. Zjistil jsem, že nic z toho, co je navrhováno není na překážku funkce tohoto zákona, jde spíše o jistá legislativní zpřesnění, nebo vylepšení zákona, to znamená, že mohu za vládu prohlásit, že nemáme k připomínkám, jak budou projednávány, žádných svých negativních stanovisek.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru a nyní se ptám pana poslance Havloviče, zda je připraven bezprostředně nás provést pozměňovacími návrhy? Je tomu tak, prosím, aby se ujal slova a poslance, kteří jsou v předsálí, prosím, aby rozmnožili naše řady, abychom se nevystavovali riziku, že nebudeme usnášení schopni. Prosím pane poslanče!

Poslanec Pavel Havlovič: Vážené dámy a pánové, prvním pozměňovacím návrhem, který byl uplatněn v rozpravě, byl pozměňovací návrh paní poslankyně Pavlíkové k původnímu bodu 22, § 18 společné zprávy, a to na vypuštění slova "Slezský".

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Kdo souhlasí s návrhem poslankyně Pavlíkové, ať zvedne ruku? 82

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? Odvážně ruce nahoru. 12.

Kdo nehlasoval vůbec? Vidím jednu ruku. Přišel pan poslanec Šuman, druhá ruka, přesto dámy a pánové musím v zájmu vašem i v zájmu svém poprosit, aby byl dán gong, znamení pro všechny, kteří jsou v předsálí, že by se měli odhodlat vstoupit do síně a splnit svou povinnost. Pak za předpokladu, že nikdo neopustí sněmovnu, dám hlasovat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP