Úterý 28. dubna 1992

Jinak mám za to, že se zcela zbytečně spěchá, protože předchozí novelou byl vlastně přechodný režim upraven do konce roku 1993. Víme, že podle zákona o půdě 229 z roku 1991 každý, kdo je oprávněnou osobou podle zákona o půdě, může uplatnit svůj nárok do Silvestra letošního roku. Pokud uvážíme příslušné řízení před pozemkovým úřadem nebo přezkumné řízení před soudem podle § 9 odst. 2 zákona o půdě, je celkem zřejmé, že se ty honitby k 1. dubnu 1993 budou někde tvořit velice těžce.

To jsou mé dva základní návrhy a výhrada k celému návrhu, který je dnes předložen. Děkuji vám za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Květ, kterého prosím o slovo.

Poslanec Jan Květ: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, dovoluji si předložit několik doplňujících a pozměňujících návrhů, které jsou podle názoru mého a většiny kolegů z výboru pro ochranu životního prostředí důležité proto, aby myslivost také řádně plnila jeden ze svých úkolů, jímž je ochrana přírody. Budu je přednášet podle bodů, jak jsou očíslovány v tisku 637, tj. ve společné zprávě.

První připomínky se týkají bodu 18, což je § 19, kde oceňujeme, že bylo vypuštěno rozdělení zvěře na užitkovou a škodnou, ale ještě tam chybí jeden odstavec, podle našeho názoru, který - teď nevím, jaké by měl číslo, protože jsou 4. A 5., čili by to byl odstavec 6. s textem: "Zvěří podle odstavce jedna nemohou být zvláště chráněné druhy volně žijících živočichů podle předpisů na ochrany přírody a krajiny", kde bude příslušný odkaz na zákon č. 114/92 Sb., o ochraně přírody a krajiny. "Je-li nezbytná regulace jejich početních stavů, může ji příslušný orgán ochrany přírody povolit jako výkon práva myslivosti za podmínek stanovených v zákoně o ochraně přírody a krajiny ", kde jsou také odkazy postupně na § 48, 75-80 a § 56 zákona ČNR o ochraně přírody a krajiny.

Potom další bod, ke kterému mám připomínky, je bod 24., to se týká také § 24 (zde je tedy náhodná shoda) a zde navrhujeme doplnit v odstavci 2: "Plán mysliveckého hospodaření a lovu schvaluje okresní úřad", "popř. Správa národního parku" s odkazem na § 78 odst. 4 zákona č. 114/92 Sb., o ochraně přírody a krajiny, neboť v národních parcích Státní správa myslivosti náleží správám národních parků, nikoliv okresním úřadům.

Další bod, ke kterému je připomínka, je bod 27., což se týká § 29.

Tam jde jen o malou změnu v prvním odstavci. Je to na konci první věty "Je-li v zájmu zemědělské nebo lesní výroby a nebo v zájmu mysliveckého hospodaření třeba, aby u některého druhu zvěře počet byl snížen, může okresní úřad povolit popř. uložit uživateli honiteb příslušnou úpravu zvěře". Zde chybí slovo "počtu" - čili doplnit slovo "počtu zvěře".

Další připomínky jsou k bodu 28, to se týká § 30, kde některé návrhy našeho výboru byly přijaty, ale v odst. 1 písm. d) je nynější úprava podle společné zprávy "lovit zvěř kromě prasat divokých a lišek obecných, tetřevů, tetřívků a sluk za noci...". Tam je specifikováno, co znamená za noci. Navrhujeme vypustit slova "tetřevů, tetřívků a sluk".

V témže odst. písm. f), kde se zakazuje chytat zvěř do ok nebo na lep, navrhujeme nový text "chytat zvěř do ok, na lep a želez, která zvěř okamžitě neusmrtí". Tolik připomínky.

Pokud jde o § 19, kde je výčet zvěře, bereme na vědomí a chtěl bych zdůraznit, očekáváme, že při vypracování novely prováděcí vyhlášky opravdu dojde k tomu, co uvádí druhý odstavec § 19, tzn., že ministerstvo zemědělství ČR může spolu s ministerstvem životního prostředí ČR měnit výčet zvěře. Ve výboru jsme tento výčet navrhli změnit, nebudu do toho zasahovat, ale apeluji na předkladatele a potažmo na ministerstva, aby vyhláškou výčet zvěře uvedli do souladu s tím, že některé druhy zvěře, které jsou celoročně hájené, by bylo možno ze zvěře vypustit a ponechat je jako volně žijící živočichy tak, jak jsou definováni v zákoně č. 114 na ochranu přírody a krajiny. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane předsedající, vážená poloprázdná sněmovno. Chtěla bych jen několik málo slov říci k této předložené novele. Samozřejmě tento návrh novely je kompromisem obou zarputilých stran. Jistěže chápu rozhořčení pana poslance Řezáče, který tvrdí, že návrh novely je velmi špatný právně a dovolává se jiných právníků této sněmovny. Chápu jeho rozhořčení, protože novela - ať je jaká chce, zakotvuje jedno, to je, že právo myslivosti se odvozuje od práva vlastnického. Domnívám se, že je to velice podstatná věc a do jisté míry - i když ne úplně - umožňuje jiné sdružení než myslivecký svaz. To chápu, že se panu poslanci Řezáčovi nelíbí.

Na druhou stranu pánům poslancům ze životního prostředí bych chtěla říci k pozměňovacím návrhům, že by možná celý problém vyřešili, kdyby zpravodaj výboru pro životní prostředí přišel na tvoření společné zprávy. Tam by bylo možno odůvodnit, proč se jejich návrhy nezařadily do společné zprávy.

Nyní mi dovolte hovořit spíš věcně a to je, abych přednesla pozměňovací návrh k bodu 37, tj. § 44 b) odst. 3. Za slova "na základě předložených oznámení", tam by byla čárka "při splnění podmínek stanovených tímto zákonem a žádostí rozhodnou okresní úřady s účinností od 1." a to by už pokračovalo. Promiňte, řekla jsem návrh špatně. Bylo by "na základě předložených oznámení, žádostí" a teď by byl pozměňovací návrh, kdy za slovo "žádostí" by přišlo "a při splnění podmínek stanovených tímto zákonem" a věta by pokračovala dále.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Posledním přihlášeným v rozpravě je pan poslanec Body, prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec Ladislav Body: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Kolega Veselý nás zde informoval o tom, že není myslivcem. Chci dodat, že nejenže nejsem myslivcem, ale ani myslivcem nebudu. Nicméně obrátila se na mne myslivecká sdružení středočeského regionu a zaslala mi připomínky k projednávanému návrhu zákona o myslivosti, které předkládám jako připomínky svoje a žádám, aby se s nimi předkladatelé seznámili.

Krátká připomínka, ještě jedna poznámka. Kolegyně a kolegové, chtěl bych zde přečíst dopis, který mi adresoval člověk, který má vztah ke zvěři, k přírodě, myslivosti. Člověk, kterému neublížila zvěř, ani příroda či myslivost, ale kterému ublížili určití lidé.

"Vážený pane poslanče, v nejbližších dnech máte v České národní radě projednávat novelu zákona č. 23/62 Sb., kterou předkládá pan poslanec ing. Matějka. Přestože svou důležitostí se nemůže rovnat s jinými zákony na které bude navazovat bude - jak je předpokládáno - velice diskutovaným a neslavně přijatým zákonem. Osobně jsem začal provozovat myslivost od roku 1947 a otec byl zakládajícím členem okresního spolku Českého svazu mysliveckého a 15 let jsem nemohl myslivost vykonávat, protože jsem byl v 50. letech odsouzen pro velezradu. Samozřejmě, že o všechny pušky jsem přišel, ale to jsem již oželel. Teprve po 89 roce mi bylo umožněno myslivost provozovat. V roce 1990 jsem byl zvolen za předsedu Okresního výboru Českého mysliveckého svazu v Mladé Boleslavi a snažím se ve své funkci uplatňovat poznatky získané z myslivosti ještě před rokem 1948. Mohu vás ujistit, že ti, kteří se podíleli na perzekuování myslivců v 50. letech, nebo ti, kteří normalizovali a provozovali myslivost po roce 1968, funkce v našem okrese nevykonávají. Mám však obavy, že přijetím navrhované novely pana poslance ing. Matějky dojde ke značnému poklesu úrovně české myslivosti a k drancování přírodního bohatství státu. Prosím vás proto, pozměňte předkládaný návrh tak, aby navazoval na předcházející zákony a respektoval zachování životních podmínek zvěře. Proto by se honitby měly vytvářet v rámci obecních katastrů.

Pronájem by měla provádět obec jako základní článek zemského uspořádání, výši pronájmu určovat z produkce zvěře nebo bonity toho kterého druhu zvěře v honitbě normovaných. Určit, kolik členů myslivecké organizace musí být na 100 hektarů honební plochy. Myslivecké organizaci ponechat možnost podílet se na řízení v našem státě a následně i v regionu v mysliveckých otázkách, jako jsou úpravy doby odstřelu zvěře, odhad škod způsobených zvěří a na zvěři, přípravou uchazečů o první lovecký lístek, organizovat chovatelské přehlídky, kynologické, střelecké a jiné akce zajišťující další odborný růst českých myslivců, ale podílet se také na kontrole dodržování zákonů v provozu myslivosti. V žádném případě však nepřipustit možnost najímat honitby cizími státními příslušníky.

Na závěr uvádím: 15 let mi bylo upíráno vyžívat se v provozování myslivosti, ale myslím si, že tento zákon by mi po stránce finanční náročnosti znemožnil provozovat myslivost vůbec, tak jako mnoha dalším našim obětavým myslivcům.

Děkuji vám a přeji hodně štěstí. Pan Semilský Miroslav, Mladá Boleslav.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. To byl poslední diskusní příspěvek v rozpravě. Protože se už nikdo nehlásí, rozpravu uzavírám. Táži se pana navrhovatele, jestli si přeje vyjádřit se ještě na závěr. Opakuji: Nevyzývám, ale táži se, zda si přeje vystoupit na závěr.

Poslanec František Matějka: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, chci se vyjádřit o několika pozměňovacích návrzích.

Pan poslanec Moldan - už jsem se mu to tady snažil vysvětlit. Na doplnění uvedu jednu věc: že právě tento zákon je střet dvou koncepcí. Jedna z koncepcí je koncepce Českého mysliveckého svazu, kdy měly být honitby vytvářeny ze shora, tzn. bez účasti vlastníků, pouze rozhodnutím okresních orgánů, a my zase říkáme obráceně, že vlastníci by měli podle stanovených kritérií vytvářet honitby. Samozřejmě potom je ten zbytek, kde toto nenastane, a jenom v tomto případě by nastoupil státní orgán. Je to určitý kompromis. Znova bych zopakoval, že s návrhy nemohu souhlasit, protože by nám to nabouralo celou tu koncepci.

K panu poslanci Řezáčovi: k výměře 800 hektarů. Samozřejmě, že ta výměra byla několikrát diskutována. Zákon trval třicet let. Víme, že třicet let se integrovalo všechno hospodářství, nikdo z mysliveckého svazu za těch třicet let nevystoupil s tím, že ty honitby 500 hektarů jsou malé a nezměnil to. Měli možnosti, samozřejmě, protože to určitě šlo a dnes, když se vracíme zpátky k rozumným výměrám, tak bychom výměru zvětšovali. Nevím proč, když říkáme, že je to minimální výměra a při tvorbě honiteb je to jeden ze tří atributů stanovení honitby. Je to jeden z těch mantinelů. Jsou tam ještě dva další a všechny tři musí být splněny. Jsou honitby, kterým 500 hektarů stačí, samozřejmě, že jsou honitby, kde to nestačí, ale bude to vytvářet tým odborníků a už apriori my tady nastolujeme tu věc, že odborníci nejsou odborníci. S tím bych nesouhlasil.

Názor, který tu pan poslanec vznesl, vypustit všude tam, kde navrhujeme vypuštění "po projednání s Českým mysliveckým svazem, o těch jednotlivých rozhodnutích - je to stanoveno v § 38. Když si ho přečtete, tak my říkáme, protože proč "po projednání s Českým mysliveckým svazem". Může být Moravský myslivecký svaz atd. V § 38 v odst. 1 říkáme, že ústřední řízení myslivosti v České republice přísluší ministerstvu zemědělství České republiky, přitom spolupracuje s pověřenými zástupci mysliveckých a ostatních zainteresovaných organizací, v okresech řídí myslivost okresní úřady, přitom spolupracují s pověřenými zástupci vlastníků a nájemců honiteb a mysliveckých organizací. My nemůžeme apriori předjímat, že tu bude jenom Český myslivecký svaz. Tuto připomínku bych také nedoporučoval.

Souhlasíme s připomínkami pana poslance Květa a s připomínkou paní poslankyně Röschové.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana společného zpravodaje, aby, chce-li, se vyjádřil na závěr a spojil vyjádření s pozměňovacími návrhy.

Poslanec Josef Veselý: Pane předsedající, spojil bych své vystoupení hned s pozměňujícími návrhy. Novela tohoto zákona se rodila velice těžce a je dohoda všech zainteresovaných organizací a subjektů na tom, aby tato novela vypadala tak, jak je navrhována ve společné zprávě.

Pane předsedající, dal bych hlasovat o pozměňujících návrzích. První byl pan poslanec Moldan, který navrhoval v § 6 vypustit odst. 2, 4 a 5. Bylo zde zdůrazněno, že pan předkladatel nedoporučuje.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Pane kolego, já bych si dovolil vás na chvíli přerušit, protože jsme zjevně neusnášeníschopni. Já udělám ještě jeden pokus a dovolím si požádat kolegy, kteří jsou na doslech, aby se dostavili k hlasování o dnešním posledním zákonu. Dejme jim k tomu několik desítek sekund. Prosím také pracovníky aparátu, aby se opět rozešli po kuloárech a osobně zvali pány poslance.

Prosím pana společného zpravodaje, aby přednesl znovu návrh změny.

Poslanec Josef Veselý: Pane předsedající, první pozměňující návrh přednesl pan poslanec Moldan, v § 6 vypustit odst. 2, 4 a 5. Předkladatel nedoporučuje, slyšeli jste zdůvodnění. Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Předpokládám, že ten návrh je každému jasný. Pane zpravodaji, ještě jednou prosím jen ocitovat návrh změny.

Poslanec Josef Veselý: Pan poslanec Moldan navrhoval v § 6 vypustit odst. 2, 4 a 5. Po vysvětlení pana předkladatele nedoporučujeme toto vypustit.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro pozměňovací návrh, přednesený panem poslancem Moldanem, nechť zvedne ruku. 10.

Kdo je proti? 31.

Kdo se zdržel hlasování? 48.

To znamená, že jsme zjevně neusnášeníschopni. Požádám vás o chvilku strpení a musím požádat pracovníky aparátu, aby se poohlédli po dalších poslancích.

Dovolte, abychom pokračovali, prosím pracovníky aparátu, aby setrvali u dveří a bez mého výslovného souhlasu nikoho nepouštěli mimo jednací místnost. Důvody jsou pouze zdravotní.

Prosím o klid a prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Veselý: Ještě jednou bych nechal hlasovat o pozměňujícím návrhu pana poslance Moldana, který navrhoval v § 6 vypustit odst. 2, 4 a 5. Garanční výbor a pan předkladatel nedoporučuje tuto změnu, zdůvodnil to již třikrát. Prosím o hlasování.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je prosím pro návrh pana poslance Moldana, nechť zvedne ruku. 6.

Kdo je proti? 39.

Kdo se zdržel hlasování? 65.

Děkuji, návrh tedy nebyl přijat.

Prosím pana zpravodaje

Poslanec Josef Veselý: Další návrh přednesl pan poslanec Řezáč, kde navrhuje, aby všude, kde je minimální výměra, bylo upraveno na 800 hektarů. Nechť rozhodne o tomto návrhu sněmovna.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 20.

Kdo je proti? 32.

Kdo se zdržel hlasování? 52.

Děkuji, tento návrh také nebyl přijat.

Poslanec Josef Veselý: Další pozměňující návrh zněl tak, že všude tam, kde se vyskytuje "po projednání s mysliveckým svazem" vrátit do novely zákona. Bylo vysvětleno panem předkladatelem, že nelze předjímat návrh tak, jak se bude nový svaz nebo nová myslivecká organizace jmenovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pokud je ten návrh srozumitelný, žádám o hlasování. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 15.

Kdo je proti? 33.

Návrh nebyl přijat.

Prosím pana zpravodaje.

Poslanec Josef Veselý: Další pozměňující návrh přednesl pan poslanec Květ. K § 19 doporučuje vložit nový odstavec č. 6 tohoto znění: "Zvěří podle odst. 1 nemohou být zvláště chráněné druhy volně žijících živočichů podle předpisů na ochranu přírody a krajiny (podle § 75-80 téhož zákona) a je-li nezbytná regulace jejich početních stavů, může jí příslušný orgán ochrany přírody (odrážka č. 2 - § téhož zákona) povolit jako výkon práva myslivosti za podmínek stanovených v zákoně o ochraně přírody a krajiny. (odrážka č. 3 - § 56 téhož zákona)." Podle vyjádření pana předkladatele, tento návrh je doporučen.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Je srozumitelný takto přednesený návrh?

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 41.

Kdo je proti? 5.

Kdo se zdržel hlasování? 52.

Tento návrh tedy nebyl přijat.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP