Tento zákon byl za dobu své účinnosti,
tj. až do dnešního dne, třikrát
novelizován. Poprvé v roce 1971, zákonem
ČNR č. 146/1971 Sb., kterou se mění
a doplňuje zákon o národních výborech
a upravuje působnost národních výborů
na některých úsecích státní
správy. Podruhé v roce 1977 zákonem ČNR
96/1977 Sb., o hospodaření v lesích a státní
správě lesního hospodářství.
Obě tyto novely přinesly pouze nepatrné změny
v kompetencích a ve lhůtách pro uplatnění
nároků na náhradu škody způsobené
zvěří.
Třetí podstatnější novelu přijímal
již tento parlament. Jde o zákon č. 143/1991
Sb., který prodloužil platnost smluv o postoupení
výkonu práva myslivosti do 31. 12. 1993. Toto prodloužení
se týkalo pouze smluv, u nichž byla platnost skončena
uplynutím doby. Jistě si na přijímání
novely i na diskuse kolem ní vzpomínáte.
Při té příležitosti jsem slíbil,
že udělám všechno pro to, aby do konce
tohoto volebního období došlo k podstatnější
změně právní úpravy na úseku
myslivosti.
Naše volební období končí, scházíme
se na jednom z našich posledních jednání
a já tedy stojím před vámi, abych
splnil svůj slib a uvedl návrh novely na zmiňovaný
zákon. Jsem si plně vědom, že vztahy
v této oblasti a tím i příslušné
právní předpisy se mění a vyvíjejí
a ve svém důsledku mají dopad i na zákon
o myslivosti. Podle mého názoru však nelze
se změnou zákona o myslivosti čekat až
na tzv. konečný stav, kdy budou zcela vyřešeny
vlastnické vztahy k půdě, budou zcela běžně
a bez problémů aplikována ustanovení
zákonů souvisejících, např.
zákona o ochraně přírody a krajiny,
o lesích, o ochraně zvířat proti týrání
a následující.
S ohledem na dynamiku vývoje dané oblasti bylo využito
formy zákona starého, nikoliv formy zákona
nového. Přitom nelze jednoznačně tvrdit,
že vše co je v zákoně o myslivosti z roku
1962, je špatné a musí být změněno.
Naopak, cílem bylo využít pozitiva zmíněného
zákona a upravit pouze ty instituty, které již
neodpovídají, dokonce v mnoha případech
již nejsou v souladu nebo jsou v rozporu s právním
řádem tak, jak se postupně od konce listopadu
1989 vyvíjí. Cílem bylo i nahradit a doplnit
to, co se neosvědčilo nebo v právní
úpravě chybělo.
Navrhovaná novela s přihlédnutím k
Listině základních práv a svobod a
následnému zákonu o sdružovaní
občanů odstraňuje výsadní postavení
Českého mysliveckého svazu, včetně
povinného členství v něm a ponechává
sdružování občanů za účelem
výkonu práva myslivosti na základě
obecně právních předpisů. Odstraňuje
i dvojaké postavení mysliveckých sdružení,
která jsou podle dosavadní úpravy jednak
organizační složkou Českého mysliveckého
svazu a jednak samostatnou organizací ve smyslu dříve
platného hospodářského zákoníku.
V návrhu novely je dosud užívaný pojem
státní a jiné socialistické organizace
nahrazen termínem, který je užíván
v současné právní úpravě,
tj. právnické osoby. Přitom je upuštěno
od správy a užívání pozemku jako
obecného základu pro možnost žádání
uznání pozemku za honitbu a pro přiznání
práva myslivosti. Jako základu je využito právo
vlastnické při zrovnoprávňování
všech jeho forem a subjektů a s možností
převést smluvně právo myslivosti na
toho, komu jsou smluvně přenechávány
do nájmu příslušné pozemky.
Možnost výkonu práva myslivosti ve vlastní
režii, to je na vlastní účet, je na
rozdíl od dosavadní úpravy, kdy byla tato
možnost přiznána pouze státním
organizacím, dána každému objektu, kterému
v honitbě bude příslušet právo
myslivosti. Tato možnost s sebou nenese žádné
snížení odbornosti při výkonu
práva myslivosti, jak se někteří lidé
domnívají a jak se šíří
ve veřejnosti. Zachování odbornosti je zajištěno
instituty, které novelou nejsou měněny, např.
povinností mít pro každou honitbu kvalifikovaného
mysliveckého hospodáře, pro každých
500 hektarů honitby mít mysliveckou stráž,
přitom sama možnost výkonu práva myslivosti
je vázána na povolenku k lovu, lovecký lístek,
k jehož získání je kromě jiného
základní podmínkou složení zkoušek
z myslivosti. Navíc v zájmu zachování
druhové a početní pestrosti zvěře
na našem území je v novele upravován
v praxi běžně užívaný institut
normované stavy zvěře a s jeho dodržováním
jsou spojeny i důsledky sankčního charakteru.
Uznání honiteb je ponecháno v kompetenci
orgánů státní správy, okresních
úřadů, při dodržení kritérií,
kterými jsou zejména minimální výměra
honitby, ta zůstává nezměněna
tak, jak byla v původním zákoně č.
62, zájmy chovu zvěře, je umožněno
i zohlednění zájmů vlastníků
honebních pozemků nebo těch uživatelů,
na které vlastníci spolu s nájmem pozemku
převedli smluvně i příslušné
právo myslivosti.
Jsem přesvědčen a pevně doufám,
že navrhovaná novela pomůže napravit křivdy,
k nimiž v minulosti došlo a které jsou v současné
době v podstatě kryty a nelze je napravit či
odstranit. Jde zejména o následky tzv. integrace
honiteb a s tím spojené integrace mysliveckých
sdružení, pokynů vydaných k zabezpečení
výkonu práva myslivosti v pohraničním
pásmu atd.
Zákon o myslivosti stejně jako všechny ostatní
zákony je kompromisem mezi zájmy jednotlivých
skupin lidí. Tímto kompromisem by však měly
být sledovány optimální vazby, které
by ve svém důsledku vedly k obnovení u nás
dosti zanedbaného životního prostředí,
rovnováhy v přírodě a vytvoření
vhodnějších životních podmínek
pro zvěř, která je zcela nepochybně
velmi citlivým a významným bioindikátorem
životního prostředí a bez pomoci lidí
a v současném přetechnizovaném světě
má velmi malé vyhlídky na přežití.
Věřím, že v případě
přijetí navrhované novely se tato právní
úprava stane dobrým východiskem pro tvorbu
skutečně dobrého zákona o myslivosti.
Závěrem bych chtěl ještě poznamenat,
že zejména práce na této novele zákona
pro mne spojená s nesčetným jednáním
s lidmi prostými i učenými mi znovu poukázala
na to, jak malá pozornost byla věnována utváření
právního vědomí obyvatelstva naší
republiky a jak nesmírný úkol v této
oblasti každého z nás ještě čeká,
a to nejen ve vztahu k druhým, ale trpělivá
mravenčí práce sama na sobě. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Prosím pana zpravodaje pana poslance Veselého, aby
se ujal slova.
Poslanec Josef Veselý: Pane předsedající,
dámy a pánové, dříve než
vyslechnete zpravodajskou zprávu k novele zákona
o myslivosti, kterou předkládá pan poslanec
Matějka, chtěl bych prohlásit, že nejsem
členem žádného mysliveckého sdružení
a výkon práva myslivosti jsem nikdy nevykonával.
V krátké době se projednává
již druhá novela tohoto zákona. První
novelu zákona o myslivosti jsme přijali v závěru
minulého roku a týkala se prodloužení
nájemních smluv mysliveckým organizacím,
protože v té době by se ocitla řada
mysliveckých sdružení v určitém
vakuu. U této novely jsem byl spoluautorem.
Novela zákona, kterou máte před sebou, řeší
zásadním způsobem nové pojetí
celého zákona o myslivosti. Jsou zde zakotveny vlastnické
vztahy k půdě, které jsou v dnešním
pojetí změn ekonomické reformy nezastupitelné
a jednoznačně se s vlastníky půdy
musí i v tomto zákoně počítat.
Zákon řeší i transformaci myslivecké
organizace, nikoliv však, že by tuto organizaci někdo
zrušil nebo zatracoval, vždyť myslivecká
organizace u nás má bohatou historii.
Již doba po první světové válce
přinesla i snahy o spojování různých
loveckých, mysliveckých, střeleckých,
trubačských, kynologických spolků
do jedné organizace, která byla založena pod
názvem Československá myslivecká jednota
v roce 1923 v Brně. Sloučení těchto
spolků se ukázalo jako výhodné a už
v roce 1930 se tato naše československá organizace
prezentuje na valném shromáždění
v Paříži a zakládá spolu s Polskem,
Rumunskem a Francií Mezinárodní radu pro
chov a ochranu zvěře, která se později
rozrůstá jako nevládní organizace
světového významu.
V roce 1938 z iniciativy lesnické sekce v Československé
myslivecké jednotě vzniká návrh na
to, aby členství v myslivecké organizaci
se vázalo k vydání loveckého lístku
s důrazem na zlepšení a zvýšení
úrovně dodržování mysliveckých
zvyků, tradic, obyčejů, bezpečnostního
zacházení se zbraní a pojištění.
Na přelomu roku 1940 a 1941 je tento doplněk schválen
a povinné členství myslivecké organizace
platí až do současné doby.
Československá myslivecká jednota i po válce
v roce 1945 aktivovala přípravu a vznik nového
zákona o myslivosti, který byl v roce 1947 schválen.
V roce 1962 je Československá myslivecká
jednota přejmenována na Československý
myslivecký svaz a v období 1968 až 1969 se
rozdělovala na Český myslivecký svaz
a Slovenský poľovnický svaz. Tolik krátce
k historii Českého mysliveckého svazu.
Věřím, že převážná
většina myslivců se sdruží na základě
zákona o sdružování občanů
opět do organizace myslivců, byť by se jmenovala
jakkoliv. Je logické, že by měla existovat
jedna zastřešující organizace, která
z pověření všech nově vzniklých
mysliveckých organizací bude jako partner pro státní
správu a bude řešit i zastupování
myslivců v mezinárodních organizacích
FCI, CIC apod. a vzájemném zahraničním
styku.
Tento zákon měl zvláštní osud.
Když jsme pracovali na první novele ve spolupráci
s mysliveckým svazem, již tenkrát bylo jasné,
že je potřeba připravit zcela nový zákon
o myslivosti. Vzhledem k nevyjasněnosti vlastnických
vztahů k půdě, kdy vlastníci mají
možnost uplatnit svá práva do 31. 12. 1992,
se od tohoto záměru upustilo. Nicméně
pan poslanec Matějka dospěl k názoru, a domnívám
se, že správnému, že novelu zákona
připraví se svými spolupracovníky.
Po předložení zásad tohoto zákona,
které vyvolaly bouři nevole v myslivecké
veřejnosti, bylo jasné, že budou muset následovat
obtížná jednání s myslivci, vlastníky
půdy, kteří mají v tomto zákoně
své nezadatelné právo, dále mezi předkladatelem
a ministerstvem zemědělství České
republiky. Proti těmto zásadám došlo
na Českou národní radu, tím i na národohospodářský
výbor, který je gesčním výborem
pro tento zákon přes, a teď řeknu číslo,
které platilo asi před třemi nedělemi,
zhruba 820 petic s přibližně 65 000 podpisy.
Rázem se tento zákon stal legendou celé České
národní rady, protože za dobu trvání
České národní rady nepřišlo
tolik petic s tolika podpisy. Je fakt, že řada petic
a podpisů, které docházely v poslední
době, protestovaly proti něčemu, co už
neexistovalo. Abych byl upřímný, mne myslivci,
vlastníci i zvěř, strašili i o půlnoci.
Proto národohospodářský výbor
svolal k tomuto zákonu seminář, na kterém
se zúčastnili zástupci myslivců z
celé České republiky. Zástupce okresu
nesměl být ovšem žádný z
funkcionářů, ale pouze řadový
člen mysliveckého sdružení. Domnívám
se, že i tento seminář prospěl a vzájemně
některé vazby a vztahy u tohoto zákona objasnil.
Před seminářem i po něm jsem vyvolal
několikrát jednání mezi předkladatelem,
ministerstvem zemědělství České
republiky, mysliveckým svazem i zástupci vlastníků
půdy, kde se dopracovávalo paragrafované
znění tohoto zákona tak, aby bylo schůdné
pro všechny zúčastněné partnery,
ale hlavně tak, aby byla zohledněna zvěř
a její chov.
Vážená sněmovno, ať z pravé
strany nebo z levé strany, velice vás prosím,
opakuji, velice vás prosím, abyste tento zákon
brali ne jako politickou otázku, ale abyste respektovali
především odbornou a faktickou stránku
věci a měli na paměti v prvé řadě
zvěř, která se bohužel bránit
nemůže. Předkládaný návrh,
a to zdůrazňuji, vážená sněmovno,
včetně zpracované společné
zprávy je výsledkem jednání a odborných
pohledů všech zainteresovaných stran a jsou
zde zpracovány i připomínky vlády.
Vychází ze vzájemných dojednání
a věřím, a znovu vás velice prosím,
i když řada zpravodajů vás tolik neprosí,
abyste tyto dohody, které byly uzavřeny, džentlmensky
ctili a nenabourávali zásady těchto křehkých
svazků předkládané novely v duchu
společné zprávy, protože bych byl velice
nerad, abychom pustili z této sněmovny do světa
špatný zákon, který bude směřovat
především proti zájmům zvěře
a zvýhodňovat pouze jednu zájmovou skupinu.
Je mi jasné a věřím, že i vám,
že jakýkoliv zákon o myslivosti vytvořený
v kterékoli, byť i pozdější době,
nebude stoprocentně vyhovovat jedné ani druhé
straně.
Je zcela logické a zdůrazňuji, že je
třeba počítat s minimální výměrou
honitby 500 hektarů. Je třeba ctít, že
honitby se vytvářejí tak, aby byly respektovány
zájmy chovu zvěře a že v podstatě
řízení myslivosti se provádí
na okresech za spolupráce všech zainteresovaných
složek. Mám na mysli myslivecké organizace,
nájemce i vlastníky půdy. Totéž
se děje i v řízení myslivosti na úseku
ministerstva zemědělství. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Děkuji panu zpravodaji a otevírám rozpravu,
do níž se prozatím nikdo nepřihlásil.
Přeje si někdo v rozpravě vystoupit? Pan
poslanec Moldan.
Poslanec Bedřich Moldan: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno. Zákon o myslivosti je reliktem přístupu
k přírodě a ke krajině, který,
doufám, už pomalu opouštíme a jsem rád,
že máme tady před sebou novelu. Ale nejde jenom
o to, že máme změněné přístupy
k přírodě, která je samozřejmě
zcela jinak v dnešní době ohrožena než
tomu třeba bylo za první republiky a zákony
z období, které jsou 50 nebo více let staré,
nám v tomto naprosto nemohou být žádným
vzorem. To je jedna věc.
Některé připomínky, které výbor
pro životní prostředí a urbanismus zpracoval,
byly v tomto smyslu zapracovány, i když ne všechny,
a dovolíme si ještě některé uplatnit.
Mně jde však ještě o jinou věc.
V dnešní době, jak doufám jsou plně
uznávána vlastnická práva fyzických
osob. Mám ovšem pocit, že v tomto smyslu zákon
do vlastnických práv dosti značně
stále ještě zasahuje. Myslím si, že
to není správné. Mám na mysli několik
pozměňovacích návrhů, které
si dovolím předložit.
V § 6 se v odst. 2 praví: okresní úřad
může uznat z vlastního podnětu za vlastní
honitbu souvislé honební pozemky atd. dále,
jestliže vlastník sám nepředloží
návrh na jejich uznání za honitbu. Navrhuji,
aby tento odstavec byl vypuštěn.
Podobně navrhuji, aby byl vypuštěn odstavec
4 stejného paragrafu, protože to je totéž,
jenže se to týká více pozemků,
když by mohly být spojeny. Totéž navrhuji
- totiž vypuštění ve stejném paragrafu
odstavce 5 ze stejného důvodu. Podobný problém
se týká ještě § 8, kdy navrhuji,
aby byla učiněna změna v druhé části
§ 8. Musím se teď přiznat, že jsem
úplně přesně nepochopil dikci toho,
jestli by mi to mohli předkladatelé vysvětlit.
Tam se píše: při uznávání
samostatné bažantnice rozhodne okresní úřad
současně o přičlenění
přilehlých cizích honebních pozemků
v potřebném rozsahu.
Můj dotaz zní: V případě, že
by byly schváleny mé pozměňovací
návrhy pro § 6, potom, jestli tomu dobře rozumím,
by toto nepřicházelo v úvahu, jestliže
by vlastník s tím nesouhlasil. Jestli tomu dobře
rozumím, potom bych nevznášel žádný
pozměňovací návrh k § 8. Mohli
byste mi odpovědět?
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda:
Tahle procedura trpí v tento den, zkuste třeba
nějak konzultaci poskytnout. Dá se to udělat
také tak, že pan poslanec Moldan, v případě,
že bude spokojen s vaším vysvětlením,
vezme zpět svůj návrh.
Poslanec František Matějka: Já
to tak chápu. Chtěl bych se vyjádřit
předně k § 6, odstavci 2, 4 a 5. Záměr
je takový, že nelze, aspoň dnes, v přechodné
době, nechat některá území,
která mohou být uznána za honební
pozemek, aby zůstala takto myslivecky neobhospodařována.
Kdybychom vypustili v § 6 odst. 2 a 4 tato ustanovení,
může se stát, že pokud by vlastníci
nevytvořili honební společenstva, nemůžeme
tam vytvořit honitby a území nemůže
být myslivecky obhospodařováno.
Prosím vás, já si myslím, že
je to opravdu profesní záležitost a je to opravdu
zásah do vlastnického práva, ovšem zástupci
vlastníků, se kterými jsme jednali, nemají
zásadní připomínku proti tady tomuto.
A je to v zájmu zvěře, opravdu, prosím
vás.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já
myslel - vysvětlit smysl návrhu - ne přemlouvat.
Poslanec Jaroslav Matějka: Jestli to tak stačí?
(Stačí).
Poslanec Bedřich Moldan: Netrvám na pozměňovacím
návrhu k § 8, ale k § 6 ano. Byla by tedy snad
ještě jediná alternativa, že okresní
úřad to vytvoří se souhlasem vlastníka.
To pak by snad bylo možné?
Takže trvám na svém návrhu.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dále se přihlásil do rozpravy pan poslanec
Řezáč s nepochybně stručným
vystoupením. Prosím, pane kolego.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený pane místopředsedo,
vážené kolegyně a kolegové, úvodem
bych chtěl prohlásit, že stejně jako
navrhovatel poslanec ing. Matějka jsem členem Mysliveckého
sdružení a členem Českého mysliveckého
svazu, takže mohu mít na věci osobní
zájem, mohu se tedy cítit podjatý.
Chci říci, že tuto normu jsme původně
připravovali v poněkud jiném pojetí
společně s navrhovatelem a dalšími navrhovateli
předchozí novely zákona o myslivosti, schválené
26. března loňského roku. Pokud nahlédnete
do stenografického záznamu z březnové
schůze loňského roku, tak na straně
40 najdete vystoupení ministra zemědělství
pana dr. Kubáta, ve kterém jasně hovoří
o tom, že byl společný záměr
připravit zcela nový zákon o myslivosti,
který by měl být schválen až
v roce příštím v roce 1993.
Chci otevřeně říci, že tento
naposledy předložený tisk se společnou
zprávou jsou skutečně výsledkem mnoha
kompromisů a celkem ten materiál není příliš
podařený. Má i závažné
právní vady, které nebudu raději rozebírat.
Myslím, že by bylo lépe, kdyby se k nim vyjádřil
třeba dr. Palkoska, taktéž místopředseda
ústavně právního výboru, který
žádný osobní vztah k myslivosti nemá.
Chci říci, že pokud se vůbec rozhodneme
pro takovouto normu hlasovat, že bychom měli napravit
alespoň základní koncepční
chyby, které nadále v pracovním materiálu
zůstávají. Navrhuji za prvé, aby minimální
výměra honitby uvedená v § 6 a dalších
navazujících ustanovení byla zvýšena
z výměry 500 ha nejméně na 800 ha.
Vysvětlím, proč:
Uvažuje se někdy o tom, že kdysi byla minimální
výměra honitby ještě za rakousko-uherské
monarchie 200 rakouských jiter, tedy cca 115 ha, v Německu
dokonce 75 ha. To bylo ovšem v době, kdy převažovala
drobná zvěř, tedy zajíci, bažanti,
koroptve a další, kdežto dnes tato drobná
zvěř prakticky se vyskytuje velice málo a
zejména díky voliérovým chovům.
Naproti tomu se daleko více podařil chov spárkaté
zvěře, zejména srnčí, ale i
černé. Uvědomíme-li si, že třeba
černá zvěř má pohyb za den
40 km, pak lze těžko říci, že na
500 ha by mohl někdo myslivecky hospodařit třeba
s černou zvěří, ale i se srnčí
zvěří.
Zejména je to velice složité u lesních
honiteb, kde bylo logické, když minimální
výměra honitby by se pohybovala kolem 1500 ha, a
tak o tom hovoří každý, kdo o myslivosti
a mysliveckém hospodaření v současném
období v ČR něco ví.
Navrhuji tedy minimální výměru místo
500 ha 800 ha a chci zdůraznit, že je to požadavek
ještě minimální. Myslím si, že
mohu poukázat jenom na sousední státy, se
kterými jsme někdy přirovnáváni
v reformě, takže v Polsku nebo v Maďarsku se
průměrná výměra honitby pohybuje
kolem 2,3 ale někdy i 8 nebo 10 tis. ha.
Pokud jde o druhou zásadní připomínku
a můj pozměňovací návrh, navrhuji,
aby všude, kde se navrhuje vypuštění slov
"po projednání s Československým
mysliveckým svazem", bylo toto vypuštěno,
neboť je naprosto nelogické, aby se stát zbavoval
povinnosti alespoň projednat tyto otázky, zejména
uznání honiteb, v podstatě s organizací,
která sdružuje skutečné odborníky,
lidi, kteří musejí vykonat velice náročné
odborné zkoušky ze sedmi skupin předmětů
před devítičlenným senátem
a kteří také péči o lesní
zvěř zajišťují, včetně
přikrmování v zimním období,
včetně ochrany zvěře před nakažlivými
chorobami a včetně zdůraznění
chovatelského ekologického hlediska.