Úterý 28. dubna 1992

VIII.

Návrh poslanců V. Cibuzara a dalších na vydání zákona ČNR o podnikových, oborových, resortních a dalších zdravotních pojišťovnách s působností na území České republiky podle sněmovních tisků 654 a 765

Poslanec Miroslav Raška: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové. Jménem skupiny poslanců předkládám plenární schůzi ČNR návrh zákona ČNR o podnikových, oborových, resortních a dalších zdravotních pojišťovnách s působností na území ČR, krátce návrh zákona o zaměstnaneckých pojišťovnách dle sněmovního tisku 654.

Smysl zřízení pojišťoven vidíme především ve vytvoření protimonopolního prostředí v oblasti všeobecného a zdravotnického pojištění, které povede zejména ke zvýšení tlaku na poskytování co nejkvalitnějších služeb v oblasti zdravotního pojištění, dále k rozšíření spektra a zkvalitnění zdravotní péče, a to zejména pro profese, které se nejvíce opotřebovávají při výkonu práce, jsou nejvíce ohrožené pracovním prostředím a nebo na jejich bezchybném výkonu práce závisí životy a bezpečnost našich občanů.

Předpokládaná orientace současně na prevenci umožní následným snížením nároku na léčebnou péči zlepšit a rozšířit zdravotní péči pro pojištěnce. Zřízení zaměstnaneckých pojišťoven povede rovněž k tlaku na zhospodárnění provozu všech zdravotních pojišťoven včetně Všeobecné zdravotní pojišťovny. Významná je navrhovaná legální možnost vnesení dalších finančních prostředků pro zdravotnictví a to z podnikové a podnikatelské sféry. Je to bez dalších nároků na státní rozpočet. Lze očekávat vnesení prostředků právě ve prospěch té své zdravotní pojišťovny.

Je ještě celá řada důvodů pro vznik zaměstnaneckých pojišťoven. Je to mj. skutečnost, že takovéto pojišťovny existují ve všech vyspělých demokraciích a existovaly již v Československu. Rušeny byly až v 50. letech. Vznik zaměstnaneckých pojišťoven předpokládá na základě zvláštního zákona - § 12 zákona č. 550/1991 Sb., o všeobecném zdravotním pojištění.

Přijetí zákona o zaměstnaneckých pojišťovnách již nyní se jeví naléhavé zejména z těchto důvodů: Je třeba předejít problémům, které se projevily a projevují u Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR v důsledku nedostatečné organizační přípravy a minimální doby na spuštění její činnosti - 14 dnů. Už v průběhu I. pololetí 1992 by proto měly vznikat správy budoucích zaměstnaneckých pojišťoven tak, aby v roce 1993 nejpozději k 1. 1. mohly první zaměstnanecké pojišťovny zahájit svou činnost.

Finanční prostředky na objekty těchto pojišťoven, jejich vnitřního zařízení, včetně výpočetního systému, na mzdy pracovníků těchto pojišťoven vnesou zaměstnavatelské subjekty, které budou mít na zaměstnanecké pojišťovně zájem. Dále je účelné kompenzovat pracujícím ztrátu sociálních výhod spočívající v první a druhé důchodové kategorii, které jsou před zrušením. Kompenzace ve formě zaměstnaneckých pojišťoven je již očekávána.

Z uvedených hledisek a důvodů předkládáme návrh zákona o zaměstnaneckých pojišťovnách a žádáme plénum České národní rady o jeho přijetí ve smyslu předložené zpravodajské zprávy sněmovní tisk 765.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Společným zpravodajem výborů ČNR by měl být kolega Payne. Je-li tomu tak, prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Payne: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Myslím, že bylo poměrně podrobně zdůvodněno proč je třeba uvažovat o zákoně o zdravotních pojišťovnách resortních, oborových a dalších. Přece jenom bych si dovolil ještě udělat několik poznámek.

V oblasti zdravotnictví předpokládáme, že bude stanoven obecně závazným právním předpisem sazebník lékařských výkonů, které budou mít svoji relativní cenu vůči jednomu bodu. Otázkou je, jak bude vznikat cena jednoho bodu. Tuto věc jsem konzultoval s některými experty ze zahraničí a ukazuje se, že zájmem pojišťovny je vybrat od pojištěnců co nejvíce peněz a co nejméně vydat lékařům, kteří jsou v lékařské komoře. Zájmem lékařů nepochybně je získat co nejvíce peněz za co nejméně výkonů. To znamená, že oba dva tyto subjekty usilují o co nejvyšší cenu jednoho bodu. Jedinou pojistkou proti tomu, aby cena nerostla do neúměrné výše, dokonce až tak neúměrné, že by to neuneslo sociální zatížení občanů, je princip konkurence mezi pojišťovnami. A to je právě ten krok, který bychom teď měli učinit. Domnívám se, že bez tohoto kroku skutečně nelze zajistit, že s finančními prostředky, které jsou určeny na zdravotní péči bude nakládáno skutečně hospodárně. To je jeden z důvodů.

Druhý důvod, který bych chtěl ještě doplnit je ten, že finanční prostředky do zdravotnictví, kterých - jak víme - je nedostatek, budou čerpány nejenom ze zdrojů podniků, nebo dalších institucí, které budou přispívat na zdravotnictví, ale budou čerpány také z toho, že akumulované finační prostředky v pojišťovně - a to je princip všech pojišťoven budou investovány a přinesou následně další zisk. Pokud bude existovat pouze jedna pojišťovna s jedním managementem, který investuje svěřené prostředky, potom nelze posoudit, zda tato pojišťovna je tou nejlepší. Jakmile ovšem vzniknou pojišťovny alespoň dvě, je možné posuzovat, která z nich se chová lépe ve prospěch svých pojištěnců.

Domnívám se tedy, že toto jsou opravdu zásadní důvody pro přijetí tohoto zákona. Tento zákon má ve srovnání se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou podstatně jednodušší stavbu a předpokládá se, že mnohé věci budou stanoveny statutem. Např. podíl pojištěnců na řízení pojišťovny. Tento statut podle zákona bude schvalován ústředním orgánem státní správy, zřizovatelem těchto pojišťoven a z tohoto hlediska se domnívám, že je záruka - alespoň podle našich konzultací se zdá, že ministerstva jsou schopna dostatečně posoudit takovéto návrhy. Lze tedy říci, že pojištěnci budou mít záruku, že pojišťovna je nepodvede.

Návrh zákona samozřejmě počítá i s tím, že může dojít k tomu, že by některá pojišťovna zanikla a zákon by měl řešit otázku toho, aby se někdo neocitl bez zdravotního pojištění aniž by to bylo jeho zapříčiněním. Proto je tam řečeno, že pojišťovna se může sloučit a v případě zániku mohou být pojišťovací smlouvy převedeny na jinou pojišťovnu.

Návrh zákona byl zpracován skupinou poslanců výboru pro sociální politiku a zdravotnictví ČNR a při prvním projednávání ve výboru bylo konstatováno, že některé věci je třeba upravit a závěrečné znění i s připomínkami z výborů máte dnes před sebou. Domnívám se, že tento návrh patří mezi kvalitnější část návrhů, které jsme tady projednávali a proto jej doporučuji také ke schválení.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám k tomuto bodu rozpravu do níž se prozatím nikdo nehlásí. Pan poslanec Lom.

Poslanec ČNR Petr Lom: Vážený pane místopředsedo České národní rady, vážené poslankyně a poslanci, vážený pane ministře, stojíme před schválením zákona, který vnese do poskytování zdravotní péče ony tržní principy, o kterých hovoříme, které se projeví v určitém konkurenčním tlaku.

Nepochybuji o tom, že všichni víme, jakou důležitou úlohu sehrály zaměstnanecké pojišťovny v minulém století ve formě tzv. pokladen, ať už to byly drážní nebo bratrské, na formování obecného povědomí o nutnosti pojišťovacího systému. Chceme tyto tradice obnovit a chceme je obnovit demokratickým způsobem. To je smysl tohoto návrhu zákona, který Česká národní rada projednala tak, aby měla na zřeteli, že tržní principy mohou ovlivnit i úroveň poskytované zdravotní péče. Souhlasím s předloženým návrhem zákona a doporučuji I ho poslankyním a poslancům ke schválení a dovoluji si povznést dva pozměňovací návrhy.

První se týká § 4, písm. a), kde je určen numerický počet zaměstnanců nebo podléhající zaměstnání na 20.000. Navrhuji snížení tohoto počtu na 10.000 právě z důvodu toho, abychom nevytvářeli určité exkluzivity, které by byly omezeny pouze na velké podniky.

Druhý návrh je k § 7. K tomuto návrhu předkládám dva pozměňovací návrhy. Za prvé navrhuji, aby celý § 7 byl z celého návrhu zákona vypuštěn, protože vytváří určitá omezení. V zákoně 550 je určeno, že každý má právo na výběr své pojišťovny. Tímto § 7 poněkud omezujeme ustanovení zákona 550, že je zde možná trochu účelově řečeno, že zaměstnanecká pojišťovna pojišťuje především, atd. jak je uvedeno v § 7. Domnívám se, že nelze ze zdravotního pojištění vypustit možnost svobodné volby, a proto navrhuji, aby § 7 byl vypuštěn.

K témuž paragrafu, neprojde-li tento první pozměňovací návrh, navrhuji, aby bylo vypuštěno slůvko "především".

Jinak návrh po provedených úpravách je velice konzistentní. Předpokládám, že bude funkční a že přispěje ke zvýšené úrovni poskytované zdravotní péče. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pokud nikoliv, rozpravu uzavírám. Táži se navrhovatelů, zda si přejí se vyjádřit. Není to nutné, pokud si přejete, můžete se vyjádřit.

Poslanec Miroslav Raška: Já se pokusím vysvětlit počet 20.000 pojištěnců, které navrhujeme. Vycházeli jsme z nutnosti zajistit určitou ekonomickou stabilitu pojišťovny a vyšli jsme z ekonomických propočtů, kde jako stabilizující prvek jsme zvolili počet pojištěnců a při počtu 20.000 pojištěnců jsme se dostali pod úrokovou míru běžného bankovního úvěru. Tzn. domníváme se, že počet 20.000 zaměstnanců nebo pojištěnců v tomto případě zajišťuje ekonomickou stabilitu pojišťovny, která je v jiných ekonomických systémech řešena jiným způsobem.

Co se týká § 7 a jeho případného vypuštění, domníváme se, že dikce § 7 je volená námi takto z toho důvodu, neboť zaměstnavatelský subjekt, který bude žádat o zřízení pojišťovny chce svým způsobem zabezpečit v okruhu pojištěnců, ve kterém působí, zlepšenou zdravotní péči. Dikce je zvolena tak, že nikterak nekoliduje se zákonem 550, neboť v závěru věty je uvedeno, že pojišťovna je povinna pojistit všechny osoby dle zákona 550, tzn., že může být pojištěna kterákoliv osoba a její právo není omezeno, je pouze fakultativně zdůrazněno, že důchodce a zaměstnance podnikatelského subjektu, který žádá o zřízení pojišťovny, pojišťuje především.

Domníváme se, že druhý návrh dr. Loma, tzn. vypuštění slůvka "především" by naopak znamenalo preferenci, kterou jako navrhovatelé tam nechceme mít, tzn. výrazně bychom zvýhodnili zaměstnance a bývalé zaměstnance a jejich rodinné příslušníky proti ostatním pojištěncům. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, prosím tedy společného zpravodaje, aby se ujal slova a spojil s tímto slovem také hlasování o pozměňovacích návrzích.

Poslanec ČNR Jiří Payne: Děkuji za udělení slova. Pokusil bych se ještě vyjádřit k § 7. § 7 měl zřejmě podle předkladatelů za cíl, aby pojišťovny, zřízené např. nějakým podnikatelem, poskytovaly přednostně pojištění zaměstnancům tohoto podniku, a to je vlastně i smysl toho, proč nějaký podnikatel takovou pojišťovnu zřizuje nebo zakládá, totiž, aby stabilizoval své zaměstnance v daném podniku, aby zbytečně nerozvazovali pracovní poměr. Je to jeden z prostředků, jak zlepšením sociální péče lze si zajistit stabilní zaměstnance.

Domnívám se, že § 7 je možno vypustit, ale naprosto stejného výsledku patrně dosáhneme, když ho tam ponecháme. Myslím si, že pojišťovna tak jako tak bude hledat cesty, jak pojišťovat přednostně zaměstnance svého resortu nebo svého podniku.

Pokud by tedy § 7 vypadl, pojišťovny se budou stejně tak chovat, pokud jej tam ponecháme, pojišťovny, tak jako v předchozím případě, budou mít stejně za povinnost pojišťovat každého dalšího, pokud k tomu budou mít možnosti.

Ve shodě s předkladatelem se domnívám, že vypuštění slova "především" by patrně znamenalo spíše zhoršení dikce zákona, nikoliv změnu ve smyslu jak měl patrně na mysli kolega Lom.

Pokud se týče té změny 20.000 na 10.000, je to skutečně otázka volné úvahy, tam nelze se asi opřít o žádné argumenty. Tolik tedy k předneseným návrhům. Nyní bych měl požádat o hlasování o těchto návrzích.

Celkem tedy byly předneseny tři pozměňovací návrhy. První návrh se týkal § 4, odst. 1 písm. a), ve kterém číslovka 20.000 měla být nahrazena číslovkou 10.000. Návrh podával poslanec Lom.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku, prosím. 10.

Kdo je proti? 19.

Kdo se zdržel hlasování? 76.

Návrh tedy nebyl přijat.

Poslanec ČNR Jiří Payne: Druhý pozměňovací návrh se vztahoval k § 7 a byl přednesen ve dvou alternativách. První alternativa navrhuje celý § 7 vypustit, druhá alternativa navrhuje z § 7 vypustit slovo "především". Navrhuji proto, abychom hlasovali o vypuštění celého § 7 z návrhu zákona.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku, prosím. 14.

Kdo je proti? 28.

Zdržel se hlasování? 62.

Děkuji, návrh nebyl přijat.

Poslanec ČNR Jiří Payne: V takovém případě nastupuje druhá alternativa vztahující se k § 7, a sice vypustit z § 7 slovo "především".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.

Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 5.

Kdo je proti? 41.

Děkuji, návrh nebyl přijat.

Poslanec ČNR Jiří Payne: Vzhledem k tomu, že jsme hlasovali o všech pozměňovacích návrzích, prosím, abychom hlasovali o předloženém návrhu zákona ve znění společné zprávy bez dalších připomínek odhlasovaných v plénu, neboť nebyly schváleny.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo souhlasí s návrhem zákona poslanců Václava Cibuzara a dalších na vydání zákona ČNR o podnikových, oborových, resortních a dalších zdravotních pojišťovnách s působností na území České republiky, podle sněmovního tisku 654 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 765, nechť zvedne ruku. 106.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Děkuji za spolupráci. Děkuji navrhovateli a zpravodaji.

Dovolte, abych pokračoval v selekci dalších bodů, které není možno projednat pro nepřítomnost důležitých osob pro tyto zákony, tj. návrh zákona, kterým se mění a novelizuje zákon o soudních poplatcích atd., dále zákon, jimž se mění a doplňuje zákon o archívnictví.

Přicházíme k návrhu zákona posl. Františka Matějky na vydání zákona ČNR, jímž se mění, a doplňuje a upravuje zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti. Prosím, faktická poznámka.

(Poznámka z pléna): Dovoluji si vznést dotaz, proč nebyla projednána novela zákona o archivnictví?

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Konzultoval jsem tuto možnost s panem ministrem Sokolem, který je pověřeným členem vlády. Sdělil mi, že při nečekaném spádu našeho jednání nemá připraveny podklady.

Jsou nějaké námitky proti tomu, aby se projednával zákon o myslivosti? Pan poslanec Řezáč.

Nevedeme rozpravu, ale námitky považuji za poctivé nechat odeznít.

Poslanec ČNR Vladimír Řezáč: Pane místopředsedo, chtěl jsem navrhnout, aby v průběhu této debaty mohl vystoupit předseda Českého mysliveckého svazu prof. Hromas, který ovšem nepředpokládal, že bude jednáno o tomto tisku dnes, ale zítra, takže dnes není v Praze přítomen. Z toho důvodu žádám, aby se toto projednávalo zítra. Je to předseda Českého mysliveckého svazu, který sdružuje 120.000 členů. Zatím jsme vždycky umožnili příslušným zástupcům podobných organizací, aby mohli ve sněmovně při projednávání tak závažných norem vystoupit.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já jsem toho názoru, pane kolego, že by byla tato otázka řešitelná tím, že bychom nejprve hlasovali o vašem návrhu, aby promluvil tento funkcionář, a teprve potom se rozhodli o zařazení tohoto bodu na pořad.

Jsou nějaké další připomínky k návrhu na projednání tohoto bodu? Není-li námitek, pak navrhuji, abychom hlasováním rozhodli o návrhu pana kolegy Řezáče, aby se k projednávanému bodu mohl vyjádřit předseda prof. Hromas funkce vám byla sdělena.

Kdo je tedy pro návrh pana kolegy Řezáče, aby bylo prof. Hromasovi umožněno vystoupit v souvislosti s projednáváním zákona o myslivosti?

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 35.

Kdo je proti? 38.

Děkuji, tento návrh nebyl přijat.

Zeptám se, zda-li je ještě přítomen pan poslanec Veselý? Ano, je přítomen. Je připraven podat zpravodajskou zprávu? Je připraven. Pokud není námitek proti projednávání tohoto bodu, který jako návrh zákona je obsažen ve sněmovním tisku 597 a společná zpráva výborů k němu ve sněmovním tisku 637, prosím pana poslance Matějku, aby předložený návrh zákona odůvodnil.

IX.

Návrh poslance ČNR Františka Matějky na vydání zákona ČNR, kterým se mění, doplňuje a upravuje zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti podle sněmovních tisků 597 a 637

Poslanec ČNR František Matějka: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, předkládám návrh zákona, který vzbudil jeden z největších ohlasů prezentovaných, mimo jiné netušeným příjmem peticí adresovaných nejen ČNR, ale téměř každému z vás. Jde o návrh novely zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP