V tomto směru byl námi návrh předložen
a poté došlo v rámci toho, co máte před
sebou jako společnou zprávu, tisk 763, k některým
úpravám. Já se k těm úpravám
ještě vrátím, budu se k některým
z nich vyjadřovat, ale v zásadě lze říci,
že při všech jednáních nebyla neshoda
o okruhu - řekl bych funkcí, které mají
být nyní chráněny, resp. okruh osob,
které by v těchto funkcích neměly
být. Ale domnívám se, že některé
funkce, tak jsou ve společné zprávě
pojaty, nejsou funkce takového významu, aby bylo
potřeba v jejich rámci přistupovat k těmto
preventivním opatřením. Nicméně
k tomu se vrátím na závěr svého
přednesu.
Není dost dobře možné, aby vláda
předkládala takový zákon a přitom
se předkladatel ani slovem nezmínil o problematice,
která s takto předloženým zákonem
vyvstává vzhledem k problémům, které
jsou do určité míry se zákonem 451/91.
Všichni víme, že ještě v průběhu
přípravy zákona a ihned po jeho přijetí
se vedly dost zuřivé diskuse mezi právníky
i mezi neprávníky o tom, jestli tento zákon
je v souladu se zákony tohoto státu s mezinárodními
úmluvami, které jsme přijali, či s
ústavou.
Zcela stranou bych ze svého pohledu ponechal diskuse, které
vedli neprávníci, protože neprávníci
podle mého názoru mohli ztěží
vážným způsobem argumentovat ve věcech,
které se bytostně dotýkají podstaty
práva. Pokud budu hovořit o druhé skupině
právníků, pak je třeba říci,
že jejich názory se vzácně rozdělily.
Lze vznésti dost přesvědčivou argumentaci
těch, kteří tvrdí, že tento zákon
není žádným zásahem do jakékoli
normy, kterou by tento stát byl v jakékoli formě
vázán, tedy do normy vnitrostátní
nebo mezinárodní, kterou jsme přijali do
svého právního řádu či
se zavázali se jí podřídit.
Stejně tak existuje argumentační skupina,
která tvrdí přesný opak. Předpokládám,
že všem je známo, že mj. i federální
vláda pověřila svého předsedu,
aby předložil Ústavnímu soudu návrh
na přezkoumání ústavnosti zákona
č. 451. Předpokládám, že všichni
z vás jsou seznámeni s jistě rozsáhlou
zprávou Mezinárodní organizace práce,
která se k tomuto zákonu staví velmi rezervovaně
a na závěr navrhuje celou řadu opatření,
která by měla tento zákon nějakým
způsobem pozměňovat, či pozměňovat
jeho účinek.
Připomínám tyto věci pouze pro pořádek
a proto, že se domnívám, že mají
být v této věci zdůrazněna
všechna závažnější fakta.
Na druhé straně nebudu tuto zprávu či
cokoli jiného v této věci citovat, protože
to bychom nebyli s věcí hotovi ani do konce volebního
období, pouze na tyto věci upozorňuji.
Pokud se vážené dámy a pánové
podíváte na zákon a na společnou zprávu
tisk 763, zjistíte, že jsou návrhy na změny
navrhovaného zákona především
k § 2. Tady se tyto změny týkají toho,
že okruh osob, resp. funkcí na které by měl
případně přijatý zákon
dopadnout se rozšiřují o vedoucího staršího
referenta specialistu a staršího referenta specialistu.
Požádal bych vás, abyste si znovu vybavili
ideu s jakou byl přijímán lustrační
zákon na federální úrovni, kdy se
jasně hovořilo o významnějších
funkcích a abyste si vybavili i konkrétní
znění tohoto zákona pokud jej nemáte
před sebou.
Vedoucí starší referent specialista nebo starší
referent specialista jsou úřednické hodnosti
nevelkého významu. Pokud jsem se informoval vedoucí
starší referent specialista je skutečně
vedoucím kolektivu asi tří nebo čtyř
pracovníků, které více méně
řídí po organizační stránce,
tzn. v rámci toho, co dělají např.
v kriminální službě. Starší
referent specialista je referent, který pracuje na krajské
úrovni a proto, aby mohl být starší
referent, tzn., aby měl vyšší plat, musí
splňovat určité kvalifikační
předpoklady, mít vysokou školu.
Již v rámci jednání výboru jsem
upozorňoval na to, že autoři zákona
č. 451 neměli na mysli funkce na úrovni např.
mistra, nebo odborného referenta, nebo vedoucího
odborného referenta, což jsou poslední dvě
funkce běžně užívané ve
státní správě. Funkce, které
jsou podle mého názoru srovnatelné s funkcemi
zde navrhovanými, které by měly mít
zvláštní režim z hlediska toho, jak je
upravuje tento zákon.
Domnívám se, že to nejsou natolik významné
funkce, a proto bych doporučoval, aby tyto funkce zahrnovány
do zákona ČNR nebyly.
Obdobně druhý odstavec, § 2, písm. f),
navrhuji doplnit do zákona staršího vyšetřovatele.
Zde jde pouze zase o to, že je to vyšetřovatel,
který svoji činnost realizuje v rámci krajského
stupně, přičemž fakticky dělá
práci jako vyšetřovatel normální
na okrese. Je-li nějaký rozdíl, pak jen v
tom, že pojmem starší vyšetřovatel
se míní kvalitnější, zkušenější
pracovník, který je tedy samozřejmě
tomu i přiměřeně tomu i honorován,
ale jinak jde o naprosto stejnou funkci člověka,
který je pověřován procesně
vyšetřováním nějaké věci,
tedy přeloženo do běžné řeči,
sedí u stolu, sepisuje protokoly, vypracovává
návrhy vyšetřování nebo koncepty
vyšetřování a 90% jeho činnosti
je procesního charakteru. Jsou to zejména protokoly
nebo jiné vyšetřovací úkoly,
které všechny spadají pod dohled prokurátora.
Je prakticky vyloučeno, aby se tento starší
vyšetřovatel nějakým zásadním
způsobem odchýlil od toho, co mu ukládají
příslušné předpisy. Domnívám
se, že v tomto případě také není
třeba na něj klást nějaké zvýšené
požadavky ve smyslu tohoto zákona.
Dále bych si dovolil obrátit vaši pozornost
k § 3, odst. 3, kde je navrhováno, aby v případě,
že ministr poskytne výjimku z tohoto zákona,
což je jinak ustanovení, které považuji
za docela rozumné, každý takový případ
oznámí příslušnému orgánu
České národní rady. Mně nejde
o nějaké osobní pocity v té věci,
ale systémově se domnívám, já
jsem o tom velmi přemýšlel, protože chápu,
kde je racio tohoto opatření, ale na druhé
straně, když jsem si konstruoval model demokratické
společnosti, pak mi do něj nezapadá jakýkoliv
ministr, který musí svá jednotlivá
rozhodnutí takovýmto způsobem předkládat
ke kontrole. Mám pocit, že to nezapadá do představ
o tom, jak by demokratické orgány navzájem
měly fungovat.
Proto doporučuji vaší pozornosti, abyste tedy
zvážili, zdali je skutečně potřebné
a zda-li je systémově správné, aby
ministr tímto způsobem každý jednotlivý
případ musel přinést s celou složkou
a očekávat, jaký bude verdikt těch,
kteří budou jeho rozhodnutí přezkoumávat
a eventuelně jaksi nějak hlouběji zdůvodňoval.
Celkově bych chtěl říci, že jsem
schopen, pokud se někdo dotáže, jakým
způsobem, v jakých početních stavech
se znění zákona v té formě,
v jaké je jednak předloženo vládou,
jednak ve společné zprávě, dotkne
policejního sboru, pokud jde o počet osob, které
budou tímto zákonem zasaženy. I když samozřejmě
nikdy nejsme schopni dát dohromady zcela přesná
čísla, domnívám se, že to v tomto
rozsahu, v jakém je materiál předložen,
bude zhruba 1500 lidí, kteří budou muset
vesměs opustit své funkce. Říkám
to proto, ne že bych chtěl jakýmkoliv způsobem
strašit nebo vyhrožovat, ale proto, že předpokládám,
že samozřejmě se někdo na toto musí
zeptat, protože to je logicky věc, která je
při rozhodování o této věci
svým způsobem také relevantní.
Vážené dámy a vážení
pánové, domnívám se, že pokud
jde o předlohu tohoto zákona, zejména týkající
se resortu ministerstva vnitra, neboť předpokládám,
že to, co se bezprostředně dotýká
Sboru nápravné výchovy bude komentovat pan
ministr spravedlnosti. Řekl jsem vše, co jsem pro
tento úvod považoval z hlediska vaší informovanosti
pro správné rozhodnutí za důležité,
a proto vám děkuji.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Přeje si pan ministr Novák připojit několik
slov? Přeje. Má tedy slovo.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák:
Vážené dámy, vážení
pánové, návrh zákona, který
je vám nyní předložen, se týká
i Sboru nápravné výchovy, který je
součástí ministerstva spravedlnosti, a proto
i já jsem jedním z předkladatelů tohoto
návrhu zákona. Rád stručně
zmínil o dvou aspektech předloženého
návrhu zákona. Prvním je ústavně
právní hledisko. Jinými slovy, je zde otázka,
proč má být přijímán
zákon České národní rady, jestliže
platí a je účinný zákon č.
451 z roku 1991 Sb., tzv. lustrační zákon.
Tento postup je nezbytný právě proto, že
podle článku 27 ústavního zákona
o Československé federaci patří do
výlučné působnosti republik zřizovat
vlastní ozbrojené sbory a upravovat jejich postavení,
oprávnění a ostatní poměry.
Proto je třeba dovodit, že stanovení zvláštních
předpokladů pro výkon některých
funkcí v Policii České republiky a u Sboru
nápravné výchovy je ve výlučné
legislativní působnosti České národní
rady. Zákon č. 451 z roku 1991 Sb., se tedy nevztahuje
na některé předpoklady pro výkon některých
funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním
příslušníků Policie České
republiky a Sboru nápravné výchovy. Tuto
legislativní mezeru má právě vymezit
nyní předkládaný zákon. Chci
upozornit, že stejný legislativní přístup
zvolila i Slovenská národní rada, která
obdobný zákon již přijala.
Druhým aspektem, o kterém bych chtěl stručně
hovořit, je nyní diskutovaná otázka
souladu zákona č. 451/1991 Sb., s mezinárodními
úmluvami o lidských právech, jimiž je
ČSFR vázána. Tato otázka může
být položena přirozeně i při
této rozpravě a může být samozřejmě
předneseno mnoho argumentů pro a proti.
Domnívám se, že je třeba vycházet
z předpokladu, že chceme být právním
státem a jedním z podstatných rysů
právního státu je právě to,
že pokud zákony platí, nejsou příslušným
způsobem zrušeny, zavazují všechny subjekty.
Musíme tedy tímto pohledem pohlížet
i na tzv. lustrační zákon, tedy zákon
federální. Jde o zákon, který je součástí
československého právního řádu
a je třeba podle jeho ustanovení postupovat. Je
teda třeba zvážit, jaký význam
má rozprava o tom, zda předložený návrh
zákona je v rozporu s mezinárodními úmluvami
či nikoliv. Domnívám se, že bych právě
měli vycházet z platného zákona federálního
s tím, že nyní projednávaný návrh
zákona pouze doplňuje tento federální
zákon pro určité skupiny osob s přihlédnutím
i k některým zvláštnostem ozbrojených
bezpečnostních sborů.
Tento návrh zákona byl projednán ve výboru
ústavně právním a ve výboru
petičním, pro právní ochranu a bezpečnost,
který byl výborem gesčním. Oba tyto
výbory se velmi pečlivě zabývaly předloženým
návrh zákona. Ke společné zprávě,
která vzešla z jednání těchto
výborů, mám jednu připomínku.
jde o návrh, který vyplývá ze společné
zprávy, tisk 763, který navrhuje k § 5 odst.
1 vložit nové písmeno "d" tohoto
znění:
"Občan nebyl zařazen na úseku vnitřní
ochrany Sboru nápravné výchovy České
republiky." Bylo naším záměrem,
aby tato zákonná úprava byla vymezena analogicky,
jak u příslušníků Sboru nápravné
výchovy, tak u příslušníků
Policie. A z tohoto pohledu vzniká určitá
asymetrie s porovnáním § 3, odst. 1, písm
b), který považuje jako předpoklad pro výkon
funkcí podle § 2, že občan nebyl příslušníkem
Sboru národní bezpečnosti zařazeným
ve funkci náčelníka odboru a vyšší
ve Státní bezpečnosti.
Návrh tedy vzešel z jednání výborů
České národní rady. Je mnohem širší
než původní návrh, který je obsažen
ve vládním návrhu zákona, neboť
postihuje všechny občany, kteří kdy
vůbec i byli zařazeni v orgánech vnitřní
ochrany Sboru nápravné výchovy. Podle mého
přesvědčení, abychom dosáhli
v tomto směru symetrie, aby tento zákon byl přibližně
stejný jak pro Sbor nápravné výchovy,
tak pro Policii České republiky, navrhuji proto,
aby § 5, odst. 1, písm. d), byl přijat v tomto
znění:
"Občan nebyl ve funkci náčelníka
odboru nebo oddělení nebo vedoucím skupiny
vnitřní ochrany."
Pokud se týče stanoviska pana ministra Sokola k
návrhu, který vyplývá ze společné
zprávy k § 5 odst. 2, zastávám stejný
názor. Domnívám se, že je třeba
respektovat rovnocennost obou složek státní
moci, tedy složky zákonodárné a složky
výkonné. Požadavek, který vyplývá
ze společné zprávy, přece jenom přesahuje
určitým způsobem kontrolní pravomoci
parlamentu.
Pro úplnost jste byli informováni o tom, jaký
dopad může mít tento zákon z hlediska
personálního. Dovolím si vás informovat,
že pokud tento návrh zákona bude přijat
v navrhovaném znění, bude se týkat
zřejmě 300 až 400 příslušníků
Sboru nápravné výchovy. Tolik úvodem,
děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
pane ministře. Než požádám společného
zpravodaje výborů, konstatuji, že jste ve svém
úvodním slově přednesl jeden pozměňovací
návrh, což jste smísil svoji roli poslance
a zástupce vlády, a proto vás poté
v rozpravě ještě vyzvu, abyste návrh
zopakoval, neboť pořádek musí být.
Prosím pana společného zpravodaje, pana poslance
Jiřího Fiedora, aby se ujal svého úkolu.
Poslanec Jiří Fiedor: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové. Návrh
zákona o některých dalších předpokladech
pro výkon některých funkcí obsazovaných
ustanovením nebo jmenováním příslušníků
Policie České republiky a příslušníků
Sboru nápravné výchovy České
republiky nepřímo vychází z již
Federálním shromážděním
přijatého zákona, kterým se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích ČSFR, České
republiky a Slovenské republiky.
Podle tohoto zákona však vzhledem k platným
kompetencím není možno posuzovat členy
bezpečnostních sborů republik, neboť
patří výlučně do působnosti
České republiky a Slovenské republiky zřizovat
své bezpečností složky a upravovat jejich
postavení, oprávnění a ostatní
poměry. Vzhledem k společenské nutnosti provést
očistu orgánů státní správy
a státních podniků od zkompromitovaných
funkcionářů, je nezbytné obdobným
způsobem postupovat i u složek garantujících
bezpečnost občana i státu.
Po dohodě ministra vnitra s výborem petičním,
pro právní ochranu a bezpečnost ČNR
předkládá vláda v zastoupení
ministrů vnitra a spravedlnosti návrh zákona,
který by měl tento účel plnit. Z obsahu
návrhu zákona vyplývá, že se
jedná především o vymezení okruhu
funkcí, které bude moci občan či policista
vykonávat pouze v tom případě, nevztahuje-li
se na něj ustanovení § 3 odst. 1, 2, 3 a 4
a § 5 odst. 1 a 2 předkládaného zákona,
kde předkladatel prakticky přejímá
§ 2 a 3 federálního lustračního
zákona, které stanovují hranici únosnosti
pro možnost výkonu řídících
funkcí. Tato hranice respektuje dvě roviny, v nichž
se definuje, kdy policista od Sboru nebo od SNV musí
odejít nebo může zůstat, ale v jiné
než řídící funkci.
Analogicky jako v případech lustračních
zákonů pro federální policii a policii
Slovenské republiky se zde dává ministrovi
vnitra i spravedlnosti možnost udělení výjimky
pro další službu policistů, kteří
stanovená kritéria nesplňují a buďto
by s nimi musel být služební poměr ukončen,
nebo by měli být přeřazeni na jinou
funkci.
Na poradě zpravodajů však byla přijata
a do společné zprávy zakomponována
připomínka ústavně právního
výboru, jež tuto aktivitu u ministrů omezuje
pouze na příslušníky, kteří
do 17. listopadu pracovali u Státní bezpečnosti
na úseku s kontrarozvědným zaměřením,
toto v případě příslušníků
policie a bezpečnostních sborů, v případě
Sboru nápravné výchovy pak na občany,
kteří nebyli evidování v materiálech
Sboru nápravné výchovy České
republiky jako rezidenti, agenti nebo důvěrníci
vnitřní ochrany Sboru nápravné výchovy
České republiky. Výjimka se tedy nepovoluje
u náčelníků oddělení
a vyšších u Státní bezpečnosti,
agentů, rezidentů, držitelů propůjčených
bytů, držitelů konspiračních
bytů, informátorů nebo ideových spolupracovníků
StB, vědomých spolupracovníků Státní
bezpečnosti a u tajemníků okresních
výborů KSČ a jim na roveň postavených
výborů a u jiných vyšších
stranických funkcí, uvedených v § 3,
odst. 1, písm. e).
Zpravodajové výborů se domnívají,
že policisté nebo občané, kteří
vykonávali tyto, z hlediska minulého režimu
velice závažné funkce, neskýtají
záruky pro výkon vedoucích ani jiných
funkcí v současné době, zvláště
pak v ozbrojených složkách. Společná
zpráva přináší v jistých
ohledech zpřísnění původního
předkládaného návrhu zákona,
a to jak z hlediska snížení úrovně
prověřovaných funkcí, tak již
zmíněných výjimek nebo snížení
nároku na odchodné. Ukládá se zde
ministrovi také povinnost informovat příslušný
orgán ČNR v případě poskytnutí
výjimky. V této souvislosti zdůrazňuji,
že nejde o žádný zásah do rozhodovací
pravomoci ministra nebo ministrů, nýbrž o zajištění
informovanosti kontrolního orgánu o rozsahu a příčinách
udělených výjimek.
Je celkem přirozené, že oba ministři
hájí zájmy svých podřízených,
podporují návrh zákona v této liberální
podobě. Zvážíme-li však, že
se jedná o vesměs zásadní řídící
funkce v orgánech, jimž zákon svěřuje
významné represivní pravomoci, je toto zpřísnění
zcela na místě.
Chtěl bych sněmovnu ujistit, že principy, z
nichž se vycházelo při tvorbě tohoto
zákona, byly za přítomnosti ministra vnitra,
zástupců policie i policejních odborů
diskutovány na několika zasedáních
výboru petičního, pro právní
ochranu a bezpečnost v jeho bezpečnostní
komisi, kde se de facto zrodila nynější podoba
vám předkládaného návrhu zákona.
Závěrem chci sněmovnu požádat,
aby se pokud možno vyhnula diskusi o ústavnosti či
neústavnosti této právní normy s poukazováním
na souvislost s federálním lustračním
zákonem, který byl postoupen ústavnímu
soudu k posouzení. Chci zdůraznit, že pokud
ústavní soud nevyřkne jednoznačný
verdikt v neprospěch této právní normy,
musí být vnímána jako platná
a regulérně přijatá parlamentem a
mohou se od ní bez obav odvíjet právní
normy jiné.
Co se týče snížení úrovně
prověřovaných funkcí u Policie České
republiky, která by měla postihnout především
starší referenty a starší referenty specialisty,
pak se zdá argumentace pana ministra zcela logická
a přirozená. Ovšem je to pohled z jedné
strany, pohled svým způsobem zvenku. Někteří
členové našeho výboru, pokud jsem měl
možnost s nimi mluvit a nejen členové našeho
výboru, kteří mají kontakty na příslušníky,
kteří jsou nadřízení těchto
starších referentů a starších referentů
specialistů, s nimi v mnoha případech mají
velice neblahé zkušenosti. Právě na
této úrovni se objevuje spousta příslušníků,
na které by se tato předkládaná norma
vztahovala. Z diskuse o tomto problému s několika
vedoucími funkcionáři Policie vyplynulo,
že právě tito lidé na těchto
funkcích působí u police značné
zlo.
Co se týče návrhu pana ministra Nováka,
který předložil jako poslanec, v tomto se s
ním ztotožňuji a tento návrh budu podporovat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Dámy a pánové, než otevřu rozpravu
k tomuto bodu, požádal bych ověřovatelku
České národní rady o to, aby vyhlásila
výsledky voleb. Technicky chce něco říci
pan zpravodaj.
Poslanec Jiří Fiedor: Pokud budete vznášet
připomínky, chtěl bych poprosit, zda byste
mi je mohli dodat písemně.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji.
Chtěl bych také chtěl, abyste využili
této doby a rozvážili si své příspěvky
a případně se hlásili do rozpravy
písemně. Prosím, paní kolegyně.
Poslankyně Marie Stiborová: Dámy a
pánové, dovolte mi, abych jménem ověřovatelů
sdělila výsledky z obou tajných hlasování.
O výsledku tajného hlasování při
volbě viceprezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu ČR došlo k následujícím
výsledkům:
K volbě bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků, z toho bylo vydáno
138 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 138 platných hlasovacích lístků
a odevzdáno bylo nula neplatných lístků.
Počet neodevzdaných hlasovacích lístků
- nula. Počet nevydaných hlasovacích lístků
68.
Pro navržené kandidáty byly odevzdány
hlasy takto:
Pro pana Jana Herdu bylo odevzdáno 26 platných hlasů
a pro paní Irmu Zlatohlávkovou bylo odevzdáno
70 platných hlasů.
Víceprezidentkou Nejvyššího kontrolního
úřadu ČR byla tedy zvolena paní Irma
Zlatohlávková. Dovolte mi pogratulovat.
Jaké jsou výsledky tajného hlasování
při volbě členů prezidia Pozemkového
fondu ČR? K volbě bylo ověřovateli
převzato 200 hlasovacích lístků, z
toho bylo vydáno 138 hlasovacích lístků.
Odevzdáno bylo 137 platných hlasovacích lístků
a jeden neplatný lístek. Počet neodevzdaných
hlasovacích lístků - nula, počet nevydaných
hlasovacích lístků 62.