Úterý 28. dubna 1992

Poslanec Jiří Frkal: Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane místopředsedo, bezpochyby nyní projednávaný návrh zákona patří k velmi důležitým v celém procesu naší ekonomické transformace. Musím však konstatovat, že podle mého názoru jde o nejhorší návrh, jaký jsem od 1. 7. 1990, kdy v tomto parlamentu zasedám, viděl. Nechce totiž podle mého názoru nic řešit a ve všech částech tohoto zákona chybí, kdo, co, komu, jak, a za jakých podmínek. Takto deklarativně pojatý zákon by nezakládal práva a povinnosti, čímž se samozřejmě zákon liší od koncepčního materiálu. Jde tedy o vymezení subjektu příslušných právních vztahů a jejich oprávnění i povinnosti. Bez přesně stanovených nároků jedněch a odpovídajících povinností druhých by se za deklaracemi o podpoře příslušného druhu podnikání skrýval prostor pro libovůli státní byrokracie.

Chyba je již v názvu návrhu zákona. Stát musí být rozhodujícím pro podporu malých a středních podniků, ale nelze toto stanovit výlučně jako jen a jen záležitost státu. Navrhuji tedy například název: Zákon ČNR o podpoře malých a středních podniků. Tímto přístupem bude pojetí zákona územní, nikoliv jen funkčně instrumentální. Jde o to, aby byl závazný pro postup všech orgánů a organizací působících na území ČR, aby vládlo právo a ne instituce.

Stát by měl poskytovat podporu jednak přímo, na to se návrh omezuje, a jen jednou formou - podporami, ale v tržní ekonomice také nepřímo - stimulací, garancemi, daňovou politikou, celní politikou atd.

Když jsem si toto vystoupení připravoval, uvědomil jsem si, že je třeba formulovat konkrétně tyto návrhy do nových paragrafů, které by výše uvedená slova převedly do řeči právní. Když jsem s touto prací začal, uvědomil jsem si také, že by se musel vlastně předělat celý zákon, a proto jsem se rozhodli pro tento zákon nehlasovat. Zdůvodňuji to tím, že v zákoně chybí nebo nedostatečně jsou uvedeny tyto a další věci.

Tak např. v zákoně chybí další subjekty, které by měly poskytovat podporu, kromě státu ještě obce, státní a veřejně právní organizace a instituce, které jsou jen v jednom paragrafu zmíněny, soukromopodnikatelská sféra, zájmová sdružení pro podporu drobného a středního podnikání, obdobné organizace a nadace.

Za druhé nutné je přesně vymezit malé a střední podniky. Návrhem stanovená hranice 500 zaměstnanců neodpovídá podnikům, které je u nás třeba hlavně podporovat. Nediferencovaná podpora by vedla k příliš širokému záběru a rozptylování prostředků. Doporučuji kategorizaci příslušných podniků přímo zákonem a podle toho také odstupňovanou podporu, např. do 20, do 50 zaměstnanců, do 200 zaměstnanců. Pokud vím, v Evropských společenstvích je hranice pro subvence malým a středním podnikům omezena 150 zaměstnanci a ještě 15 milióny evropské měny obratu.

Za třetí podle kategorií diferencovat druhy podpory a jejich výši.

Za čtvrté předmět podpory, tak např. zákon by měl stanovit podmínky finančních podpor - ze státního rozpočtu, z fondu národního majetku, ze zahraniční pomoci aj. Např. jeden z mých kolegů navrhuje výnos sankcí protimonopolních úřadů atd. Zákon by měl hovořit o daňových podporách, o legislativních podporách, o poradenských podporách a jejich formách atd.

To jsou tedy ty důvody, které mě vedly k tomu, že nebudu pro tento návrh zákona hlasovat. Myslím si, že kdybychom nepřijali dnes tento zákon, že bychom tím vytvořili prostor pro novou vládu ke zpracování - a nový parlament - ke schválení a projednání skutečně bych řekl komplexního zákona o podpoře malým a středním podnikům, a že bychom tím pro zdárný průběh ekonomické transformace udělali více, než schválit takovýto zákon zcela nedostatečný.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Dalším přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Payne, který je posledním přihlášeným.

Poslanec Jiří Payne: Dámy a pánové, pane předsedající, já se pokusím být velice stručný. Chtěl jsem upozornit sněmovnu na § 5 odst. 3 a 4. Mne velice mile překvapilo v tomto návrhu zákona: Za prvé sankce za neplnění smlouvy a v odstavci 4 kontrola. Je to výjimka za celé toto volební období. Vidíme návrh zákona, který sleduje, také zabezpečuje kontrolní činnost. Já jsem velice mile překvapen a děkuji panu ministrovi. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji za parlamentní zdvořilost. Protože se již nikdo do rozpravy nehlásí... Hlásí, prosím, pane poslanče, máte poslední slovo.

Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové, bude to slovo velice stručné, týká se jenom stylistické otázky v § 3. Závěr tohoto odstavce zní: ... "nebo z dotací k tomu účelu založeným institucím." Zřejmě se má jednat o dotace, které poskytují tyto založené instituce, tedy má tam být ... "k tomu účelu založených institucí." Protože patrně nehodláme dotovat ty instituce, nýbrž ty instituce mají dotovat ony střední podniky.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Protože není dalších přihlášek do rozpravy, tak rozpravu uzavírám. Zeptám se pana zpravodaje, pana ministra, zda snad potřebují jakoukoliv přestávku, domnívám se, že nikoliv, ale zeptám se přesto. Ne, nikoliv. Pak tedy prosím pana ministra, zda si přeje se vyjádřit.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Pane místopředsedo, vážená sněmovno, já si myslím, že zdůvodnění zákona, které jsem zde přednesl, se snaží jednoznačně ukázat přesný obsah tohoto zákona, čili za prvé, že jde o rámcový zákon, což považuji za jeho velikou přednost. Jde o podporu malých a středních podniků státem. Kdyby si např. pan poslanec Frkal dal tu práci a přečetl si obdobné zákony bavorské, případně badensko-württemberské, nebo chcete-li japonské, přičemž Japonsko bývá uváděno jako země, ze které si máme vzít příklad, tak by viděl, že ta koncepce, která je zde navržena přesně v našich podmínkách - protože to samozřejmě nelze úplně přesně převzít - odpovídá té koncepci pro malé a střední podniky, která je v tržních ekonomikách přijatelná. Čili je to přednost toho zákona. To rámcové vymezení, zavázání vlády poskytovat v rámci možností, které poskytuje rozpočet - a takhle přesně je to vymezeno - tuto podporu.

Není předmětem tohoto zákona daňová politika. Daňová politika je podle jiných zákonů v rukou ministerstva financí a správně je v rukou ministerstva financí. Tam je možné - a děje se to - také určité daňové věci uplatňovat. Ale já osobně se domnívám, že ta průhlednost přes eventuální rozpočtovou, dotační politiku a schvalování tady ve sněmovně, potom na tuto oblast podpory je vždycky lepší, než postupovat přes daňové otázky. Ale to je věc osobní preference, která přímo nesouvisí s tímto zákonem.

Jinak přesné čtení tohoto zákona přece říká, kdo tady je zavázán tuto podporu poskytovat, přes koho - ministerstva a pak příslušnými institucemi, které tady budou založeny.

Myslím si, že tam vůbec nejde o žádnou nějakou nadměrnou libovůli nebo něco podobného, která by zůstala ministerstvu. Otázka samozřejmě je, zda my můžeme zavázat obce, aby něco takového poskytovaly. Byl bych hrozně rád, kdybych to mohl učinit, ale domnívám se, že je to i právně neprůchodné. Čili v této oblasti jde o stát, můžeme jen doporučit obcím, aby něco podobného prováděly. Ale není to podle mého názoru věcí tohoto zákona. Nechci jít do právnických detailů, právnických problémů.

Otázka hranice podniků malých a středních - souhlasím, že je to diskutabilní záležitost. Tam není možné přesné vymezení a prosil bych, abychom to takto chápali. Malý a střední podnik - víme, co to zhruba je. Ale abychom říkali, že je to 401 zaměstnanců, nebo 425, do této diskuse bych se nerad pouštěl a byla by to velice chybná záležitost. Je jisté, že v našich podmínkách začínáme, uvažovat o hranici vyšší a proto jsme ji tam navrhovali. V budoucnu stejně budeme zavázáni postupovat směrem jako země Evropského společenství. Hranici je možné upravit. To není pro tento daný okamžik důležité číslo.

Jinak některé z věcí o kterých pan poslanec Frkal hovořil: když si to přečte, tak samozřejmě např. na poradenství je tam titul uveden. Na poradenství by to mělo sloužit správně podnikům. A některé další věci, které uvedl. To by byly asi připomínky pana poslance Frkala, které uvedl. Pan poslanec Balcárek - myslím, že oběma poslancům jsem odpověděl.

Znovu opakuji, myslím, že je to svým způsobem velmi důležitý zákon a jsem překvapen, že zejména ze strany pana poslance Frkala zaznívá taková kritika tohoto zákona, když dobře víme, že podpora malých a středních podniků je legitimní v tržních podmínkách a že je potřeba, aby tento zákon byl přijat, aby byl dán jasný signál politické vlády pro vrstvu malých a středních podnikatelů. Zásadně nedoporučuji, abychom se pokoušeli do jednoho zákona nasekat všechno možné a dali potom možnost pro skutečný rej byrokracie, kdybychom chtěli rozlišit do dvaceti, dvaceti pěti, dvaceti sedmi zaměstnanců podniků. To by byl skutečně rej byrokracie. Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Nyní prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Stanislav Klimeš: Budu jen reagovat. V podstatě v rozpravě zazněly dva pozměňovací návrhy a to kolegy Frkala, který doporučoval, aby název zákona byl upraven na "Zákon ČNR o podpoře malých a středních podniků". Pan ministr už to vysvětloval, budu na to také reagovat. Vypuštění slova "státních" by tento zákon ztratil naprosto smysl. Tento zákon je deklarativní a v tomto zákoně se stát zavazuje, že bude podporovat malý a střední stav. Otázka, jak bude malý a střední stav podporovat, např. obec a jiné formy daňové atd., to je otázka samosprávy a nemůže to být předmětem zákona. To by zákon ztratil naprosto smysl, kdyby se toto slovo vypustilo v názvu.

K pozměňovacímu návrhu kolegy Effenbergera se domnívám, že nám gramatikou pomohl, je to přijatelné, nebudu to komentovat.

Nechal bych pane předsedající hlasovat o pozměňovacích návrzích tak, jak byly podány. První byl návrh kolegy Frkala ze zákona upravit na "Zákon ČNR o podpoře malých a středních podniků".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku, prosím. 2.

Kdo je proti? 42.

Kdo se zdržel hlasování? 46.

Prosím všechny pány poslance i paní poslankyně, aby nám prokázali tu čest a dostavili se do sněmovny, neboť se hlasuje. (Přicházejí poslanci.)

Pane zpravodaji, bude asi správné zopakovat návrh o, kterém hlasujeme.

Poslanec Stanislav Klimeš: Seznámím ještě jednou s návrhem kolegy Frkala, který navrhoval, aby v názvu zákona bylo vypuštěno slovo "státní" tzn., že by název zněl "Zákon ČNR o podpoře malých a středních podniků".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Kdo je pro tento pozměňovací návrh, nechť zvedne ruku, prosím. 5.

Kdo je proti? 56.

Kdo se zdržel hlasování? 46.

Děkuji. Jsme usnášeníschopni a návrh nebyl přijat.

Poslanec Stanislav Klimeš: Další návrh byl kolegy Effenbergera, který v § 3 v závěru mění nejen gramaticky, ale i význam "s dotací k tomu účelu založených institucí".

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Pokud není třeba vysvětlit či doplnit návrh, pak dám hlasovat.

Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku? 70.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 28.

Kdo nehlasoval? 4 poslanci.

Prosil bych ještě jednou návrh, který přednesl pan společný zpravodaj - kdo je pro, nechť zvedne ruku. 80.

Kdo je proti? Nikdo.

Zdržel se hlasování? 36.

Návrh byl přijat.

Poslanec Stanislav Klimeš: 36. Návrh byl přijat. Pane předsedo, tím jsme vyčerpali pozměňovací návrhy v rozpravě. Prosím o závěrečném hlasování o vládním návrhu o státní podpoře malých a středních podniků ve znění společné zprávy.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona ČNR o podpoře malých a středních podniků podle sněmovního tisku 594 ve znění společné zprávy výborů ČNR podle sněmovního tisku 757 a podle schválených pozměňovacích návrhů, nechť zvedne ruku. 110.

Kdo je proti? 2.

Zdržel se hlasování? 8.

Návrh zákona byl přijat. Děkuji oběma pánům.

Dámy a pánové, nyní podnikneme obě volby, skončíme tím, respektive budeme pokračovat v obou bodech, které jsme před chvílí přerušili. Domnívám se, že přiměřená doba 30 minut na provedení obou těchto voleb, které budou konány společně, a dalších 5 minut nezbytné potřeby osobní. 35 minut přestávky prosím. Prosím ještě o klid, je tady faktická poznámka. Pan poslanec Vondráček. Týká se nějak této volby, pane kolego? Ano. Dámy a pánové, slovo má tedy pan poslanec Vondráček má návrh na změnu pořadu schůze.

Poslanec Josef Vondráček: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, pod bodem č. 7 a 8 je projednávání návrhu zákona o České akademii a o vědě a technologii, protože pan poslanec Klener, který je zpravodajem, a předkladatelem je náš výbor, a pan poslanec Klener dnes vede mezinárodní konferenci a omlouvá se z účasti, prosím sněmovnu, aby bylo možno tyto dva body přesunout na zítra ráno. Omlouvám se, že jsem to neučinil hned při projednávání programu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Jako které body navrhujete umístit tyto dva body, které chcete odložit?

Poslanec Josef Vondráček: Záleží na tom, zda budeme projednávat bod č. 9. Hned zítra jako první dva body dopoledne.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Budeme hlasovat. Jsou námitky proti tomu, abychom hlasovali o obou bodech současně. Nikoliv. Navrhuji hlasovat o návrhu pana poslance Vondráčka.

Kdo je pro, nechť zvedne ruku. 89.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Přerušuji jednání na 35 minut.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Protože ověřovatelé nedávají najevo, že by byli ochotni vyhlásit výsledky voleb, tak budeme pokračovat dalším bodem programu.

Dalším bodem je

VII.

Vládní návrh zákona ČNR o některých dalších předpokladech pro výkon některých funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním příslušníků české policie do funkcí ministerstva vnitra a v Policii ČR a příslušníků Sboru Nápravné výchovy ČR do funkcí ve Sboru Nápravné výchovy ČR.

Konstatuji, že návrh zákona byl rozdán jako sněmovní tisk 678 a společná zpráva výborů k němu jako sněmovní tisk 763. Dámy a pánové, naposledy zopakuji svou výzvu, abyste se dostavili do jednací místnosti, neboť právě požádám pověřeného člena vlády ČR pana ministra Sokola, aby vládní návrh odůvodnil. Je připraven? Prosím tedy pana ministra, doufám, že váš sugestivní projev přiláká ty, které jsem nebyl schopen přilákat já. Slovo, samozřejmě dostane i pan poslanec Novák, bude-li si přát.

Ministr vnitra Tomáš Sokol: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, sice nevím, jestli ministr vnitra je ten pravý, který může lákat poslance do sněmovny. Zcela určitě z minulosti vím, že je ten pravý, který je tam může nahnat, pokud by k tomu došlo, ale já nejsem ten, který by poslance kamkoli honil, takže se pokusím být skutečně sugestivní a lákat. (Pro tentokrát). Pro tentokrát.

Vážené dámy a vážení pánové, tento zákona je předkládán vládou ČR v návaznosti na zákon č. 451 z roku 1990, jehož autoři předpokládali, že pokud jde o příslušníky Sboru Nápravné výchovy ČR a pokud jde o policejní sbor ČR, bude vydán samostatný právní předpis. V zastoupení vlády ČR a po dohodě s panem ministrem spravedlnosti mi tedy dovolte, abych řekl několik slov k tomuto předloženému materiálu.

Pokud bych měl rekriminovat dobu, která těsně předcházela přijetí zákona č. 451 z roku 1990 a zejména jednání, která v této souvislosti byla vedena na půdě FS, pak je třeba říci, že pro mne jako pro právníka některá argumentace byla velmi chaotická a zjevně vycházela z nejasnosti podstaty problému. Proto jsem byl velice rád, že v rámci jednání výborů ČNR bylo zcela zjevné, o co v tomto zákoně jde a pochopitelně, že se vedly diskuse o určitý rozsah nebo působnost tohoto zákona. Ale domnívám se, že podstata tohoto předpisu byla jasná.

Podle mého názoru jde o normu, právní normu, která je jednoznačně zaměřena, pokud jde o své účinky, do budoucna a má vymezit okruh lidí, kterým pro jejich minulou činnost nemůže tato společnost důvěřovat, že v určitých funkcích budou skutečně oporou této nové společnosti. Tzn., že nejde o jakýsi postih minulé viny nebo neviny a tudíž ani není třeba vést diskuse o tom, zdali někdo je nebo není vinen. Jde o preventivní opatření, které vychází z jistých zjištění, tedy především zjištění toho rázu, že některé funkce nebyly pouhým výkonem profese, tedy výkonem zaměstnání, byť ve velmi subjektivních nebo ve velmi takových nenormálních podmínkách, jaké vytvářela komunistická či socialistická společnost, tak jak byla konstruována, ale že pro výkony těchto funkcí už se ten, kdo je vykonával, musel do značné míry ztotožnit s ideologií, tedy do té míry, že pochybujeme o tom, že nebyl touto ideologií tak či onak zasažen.

To je podle mého názoru základní premisa, se kterou je třeba k této věci přistupovat. Druhou premisou je to, co bylo konstatováno, nebo resp., které funkce jsou oněmi funkcemi, které mají nějaký význam. V tomto směru jsme jakožto autoři zákona víceméně vycházeli z ideje, kterou byla vedena tvorba původního zákona č. 451 z roku 1992, tedy zasahovat skutečně funkce, které mají určitou řídící možnost, moc nebo tedy nějakým jiným způsobem mohou podstatnější měrou zasáhnout do činnosti toho kterého orgánu či resortu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP