Úterý 28. dubna 1992

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Pane předsedající, dámy a pánové, nebudu schůzi zdržovat. Jedná se o to, že při volbách do prezidia při minulých schůzích nebyl dovršen počet devíti členů. Proto jsme dodali další kandidáty. Protože první prošli třikrát volbou a neuspěli, proto máte na stolech další návrhy, které umožňují dovolit zbývající dva členy prezidia. Návrhy byly projednány jednak v příslušných výborech v ČNR, samozřejmě je schválila vláda. Nic nebrání tomu, aby mohla proběhnout volba a aby mohli být zbývající dva členové doplněni.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Do této rozpravy se nikdo písemně nepřihlásil. Pokud tak neučiní nikdo ani teď nebo nedá jakýmkoli způsobem najevo, že se hodlá přihlásit do rozpravy, rozpravu uzavírám. Táži se ověřovatelů, za jak dlouho bude možno vydávat hlasovací lístky. Je zde přítomen nějaký ověřovatel? Pan poslanec Balcárek?

Poslankyně Marie Stiborová: Učiním dotaz na Kancelář. Dozvídám se, že 30 až 40 minut.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Dovolte tedy, abych navrhl přerušení projednávání tohoto bodu. Pokračovali bychom v dalším pořadu.

Kdo je pro návrh na přerušení projednávání tohoto bodu programu, ať zvedne ruku. 88.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Dalším bodem schváleného pořadu schůze je rovněž volba, a to

V.

Volba víceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky

Podle zákona ČNR o Nejvyšším kontrolním úřadu České republiky předložil prezident tohoto úřadu pan Pavel Hussar návrh na volbu víceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, který vám byl minulý týden předán do klubů a všem rozdán prostřednictvím výborů. Ověřovatelé předkládají tímto návrh volebního řádu pro tajnou volbu, pokud nebude námitek proti tomuto způsobu volby. Doporučuji nejprve rozhodnout o způsobu hlasování.

Kdo je pro, aby víceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky byl volen tajným hlasováním, nechť zvedne ruku. 88.

Kdo je proti? Nikdo.

Považuji návrh za přijatý.

Požádám prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu pana Pavla Hussara o odůvodnění předloženého návrhu.

Pane prezidente, okamžik, je zde faktická poznámka.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, nejsem si zcela jist, ale mám dojem, má-li vystoupit nějaká osoba v ČNR, musíme o tom hlasovat.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Já jen konstatuji, že podle ustanovení § 28 zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu České republiky má prezident tohoto úřadu právo účastnit se schůzí ČNR a všech jejích orgánů a požádat je o slovo. Musí mu být uděleno.

(Potlesk.)

Prosím, pane prezidente.

Prezident Nejvyššího kontrolního úřadu ČR Pavel Hussar: Vážený pane předsedající, vážená Česká národní rado, dovolte, abych při této příležitosti poděkoval za vaši důvěru a poctu, kterou jste mi prokázali zvolením do funkce prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky. Vysoce si této pocty a důvěry vážím. Zároveň si uvědomuji odpovědnost, kterou jsem na sebe převzal.

Chci vás ujistit, že nebudu litovat sil a využiji všech svých zkušeností a poznatků, abych splnil úkoly vyplývající ze zákona 61/92 Sb., kterým byla stanovena působnost Nejvyššího kontrolního úřadu. Chci zejména dosáhnout toho, aby Nejvyšší kontrolní úřad byl nezávislým orgánem na nezbytné profesionální úrovni. Vynasnažím se, aby tento úřad České národní radě poskytoval dostatek informací, poznatků a podnětů k rozhodování v otázkách státního závěrečného účtu, státního rozpočtu.

Dále bude nutné, aby tento úřad splnil své poslání i z hlediska ochrany státního majetku ve fázi transformace naší ekonomiky na fungující tržní systém. Zákonem o Nejvyšším kontrolním úřadu České republiky, který jste svým rozhodnutím schválili, jsme udělali další krok k posílení demokracie a naplnění jednoho z předpokladů dohody o přidružení k Evropskému společenství.

V práci Nejvyššího kontrolního úřadu chceme navázat na tradice Nejvyššího účetního a kontrolního úřadu, který byl ustanoven krátce po zřízení naší republiky. Současně budeme usilovat o racionální využívání zkušeností obdobných kontrolních orgánů ve vyspělých demokratických státech, abychom se co nejdříve přiblížili jejich úrovni.

Vysoký standard Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky bude vyžadovat i žádoucí profesionalitu a morální vlastnosti nejen vedoucích funkcionářů tohoto úřadu, ale i ostatních pracovníků.

S vědomím odpovědnosti vůči vám, České národní radě, a po osobním jednání s řadou kandidátů na prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a s ohledem na odborné nároky, řídící schopnosti, morální požadavky, Vám, poslancům českého sněmu předkládám dle ustanovení § 11, zákona 61/92 Sb., návrh kandidátů na víceprezidenta. Jde o kandidáty, kteří se umístili na druhém a třetím místě při výběrovém řízení v rozpočtovém a kontrolním výboru.

Ke stručné charakteristice navrhovaných kandidátů.

Paní Zlatohlávková má více než 20letou praxi v kontrole. Má dostatek zkušeností v řídící a legislativní činnosti, má hluboké znalosti o působnosti a pravomoci nejvyšších kontrolních úřadů a komor v zahraničí a obdivuhodnou pracovní energii.

Pan Jan Herda prošel řadou právnických funkcí v podnikové sféře i ve státní správě. Z dosavadní funkce náměstka ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci získal dostatek zkušeností a poznatků z procesu transformace naší ekonomiky, zejména v oblasti malé privatizace.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, věřím, že svým hlasováním přispějete k urychlenému organizačnímu dobudování a účinnému působení Nejvyššího kontrolního úřadu v souladu se zákonem.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím zástupce skupiny ověřovatelů ČNR o odůvodnění předloženého návrhu volebního řádu.

Poslankyně Marie Stiborová: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, návrh volebního řádu pro tajné hlasování k volbě víceprezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky jste obdrželi ve svých materiálech. K tomuto návrhu volebního řádu, jak byl schválen dnes, že tato volba proběhne tajným hlasováním, ověřovatelům dosud nepřišly žádné připomínky. Jsou-li u někoho z vás určité obavy nebo návrhy, které by změnily tento návrh, prosím, aby je nyní předložil. Připomínám, že úprava volebního lístku je taková, že hlas pro kandidáta na viceprezidenta je označován kroužkem.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu, v rámci níž mohou být předneseny výhrady proti volebnímu řádu. Do rozpravy se zatím nikdo nepřihlásil. Protože se nehlásí ani teď, rozpravu uzavírám. Navrhuji, abychom hlasovali nejprve o schválení volebního řádu.

Kdo souhlasí s návrhem volebního řádu, jak byl rozdán, nechť zvedne ruku. 89.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh volebního řádu považuji za přijatý.

Pokud jde o hlasovací lístky, prosím ještě o informaci, za jak dlouho je bude možno distribuovat.

Poslankyně Marie Stiborová: Tak, aby volba proběhla současně s volbou do pozemkového fondu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Je tedy návrh na přerušení projednávání tohoto bodu do doby, než budou připraveny volební lístky pro předcházející bod. Je třeba o tom hlasovat.

Kdo je pro přerušení projednávání tohoto bodu, nechť zvedne ruku. 87.

Kdo je proti? Nikdo.

I tento návrh byl přijat.

Dalším bodem je

VI.

Vládní návrh zákona České národní rady o státní podpoře malých a středních podniků

Návrh tohoto zákona byl rozdán jako sněmovní tisk 594 a společná zpráva výborů k němu jako sněmovní tisk 757.

Žádám pověřeného člena vlády České republiky pana ministra Dybu, aby vládní návrh zákona odůvodnil.

Ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj ČR Karel Dyba: Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, jedním z nejcitelnějších ekonomických a sociálně politických důsledků centrální moci nad státním vlastnictvím minulých desetiletí byla takřka úplná likvidace malých a středních podnikatelů. Tato podnikatelská vrstva je ve všech výkonných tržních ekonomikách jednou ze záruk udržování konkurenčního prostředí a spolehlivého fungování trhu. V tržních ekonomikách představuje okolo 70 - 80 % celkového počtu firem a podílí se z velké části - často okolo 50 % - na tvorbě hrubého domácího produktu a vytváří mnoho pracovních příležitostí.

Základy důvody pro provádění podpory malého a středního podnikání jsou dva.

První v našich podmínkách vyplývá především ze skutečnosti, kterou jsem již uvedl, to je z praktické likvidace malého a středního podnikání v Československu v minulých letech, zejména soukromého podnikání.

Druhý důvod vyplývá z přirozeného hospodářsky méně výhodného postavení malých a středních podnikatelů vůči velkým firmám. Přitom jsem toho názoru, že je nutné a žádoucí, aby státní podpora byla zakotvena v zákonné normě, a to z těchto následujících důvodů:

Podpora středního stavu, to je malých a středních firem, za účelem jejich rozšíření a vzestupu jejich výkonnosti je činností, kterou vykonává stát či jím pověřená instituce prvořadě s cílem udržování konkurenčního tržního prostředí. Tato činnost je zvýhodněním určité skupiny ekonomických subjektů proti jiným subjektům. To je však v tržní ekonomice, která ze své podstaty deklaruje rovnost všech tržních ekonomických subjektů, přípustné výlučně tehdy, je-li to explicitně umožněno ze zákona. V tomto smyslu zákon vůbec umožňuje takovou podporu provádět.

Za druhé. Formou zákona je ukládána povinnost určitému orgánu státní správy, ministerstvu, permanentně po dobu platnosti zákona podporu středního stavu realizovat. To znamená, že zákon zavazuje ministerstvo k realizaci podpory v souladu se záměry hospodářské politiky vlády.

Za třetí. Forma zákona je žádoucí i proto, že podpora středního stavu, malých a středních podniků, není pouze přechodným dočasným opatřením, ale permanentní hospodářskou aktivitou státu, neboť nevýhodné postavení malých a středních firem, např. obvykle horší přístup k úvěrům, horší úrokové podmínky než velké podniky, obvykle horší přístup k novým technologiím apod. je v tržním prostředí relativně přirozeným, nutným a trvalým jevem. Podpora se realizuje nezávisle na tom, která ze stran je právě u moci.

Za čtvrté. Zákon o podpoře středního stavu je samozřejmou součástí ekonomické legislativy v zemích s fungující tržní ekonomikou, přičemž jde o zákon v jistém smyslu deklarativního typu, který vymezuje, co lze udělat, jsou-li k dispozici státní prostředky, to je určitý rozsah přípustných aktivit, zásahů státu. Tento zákon zavazuje také vládu podávat každoročně České národní radě zprávu o vývoji malého a středního podnikání.

Za páté. Zákon legalizuje existenci a činnost institucí pověřených prováděním podpory, jako je např. Českomoravská záruční a rozvojová banka.

Zákon o podpoře středního stavu je konečně zákonem, který vzniká tak, jako zákony v zemích s vyspělou právní kulturou obvykle vznikají, tj. do obecné právní normy se vkládá něco, co již je v určité konkrétní podobě realizováno a uznáno za racionální a nutné nejen v přítomnosti, ale trvale i v budoucnosti.

Vážený pane místopředsedo, vážená sněmovno, v zájmu budoucího rozvoje naší ekonomiky, doporučuji aby byl zákon schválen.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji, pane ministře. Požádám společného zpravodaje výborů ČNR pana poslance Klimeše, aby se ujal slova.

Poslanec Stanislav Klimeš: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vládní návrh zákona o státní podpoře malých a středních podniků, tisk 594, projednaly čtyři výbory, a to národohospodářský výbor, rozpočtový a kontrolní výbor, výbor pro obchod a cestovní ruch a ústavně právní výbor. Všechny výbory doporučily plénu schválit tento zákon s tím, že své pozměňovací návrhy daly do usnesení a jsou obsaženy ve společné zprávě, tisk 757. Dovolte mi, abych krátce odůvodnil některé změny obsažené ve společné zprávě k vládnímu návrhu.

Především jde o název zákona, který ústavně právní výbor a národohospodářský výbor doporučuje změnit, a to na zákon o státní podpoře malého a středního podnikání. V názvu se pak více zvýrazňuje, co stát podporuje, koho a jakými formami bude stát podporovat, je obsaženo v zákonu. Domnívám se však, že tato změna názvu zákona není meritorní záležitost tohoto zákona. Domnívám se, že název zákona není meritorní záležitostí.

Další navržená změna: § 1 odst. 1 úžeji vymezuje prostor, komu státní podpora určena, to je podnikům, které podnikají a mají sídlo na území České republiky. Tato změna má fakticky význam z hlediska daňového. Tato změna neznamená diskriminaci vůči zahraničním podnikatelům. Nic jim nebrání v tom, pokud chtějí podporu od státu, aby zde měli sídlo.

Úpravy v § 5, odst. 1 - 3 vyjadřují snahu převést odpovědnost za posuzování a výběr žádosti o poskytnutí podpory z ústředních orgánů státní správy na pověřené nestátní instituce a tím zajistit objektivnější posuzování těchto žádostí a současně snížení vlivu pracovníků státní správy v oblastech, ve kterých v mnoha případech ani oni sami kompetentně rozhodnout nemohou, například co se týče vyhodnocování podnikatelských záměrů - k tomu je daleko kompetentnější orgán, jako je banka, což se děje. Je to například Česká záruční a rozvojová banka. Vzhledem k tomu, že přijetím tohoto zákona nevznikají žádné konkrétní nároky k určitému datu, ani od určitého data a ani se nezakládá žádná instituce a orgán státní správy, navrhuje se ve společné zprávě účinnost zákona dnem vyhlášení.

Jedna připomínka k požadavku RKV, která nebyla zahrnuta do společné zprávy: požadovali, aby se snížila hranice vymezující střední stav místo 500 zaměstnanců 300 zaměstnanců. Tento požadavek nebyl zařazen. I když se o této hranici v zemích evropského společenství uvažuje, domnívám se, že pro naše podmínky v současné době vyhovuje širší vymezení, to je do 500 lidí, a to nejen z toho důvodu, že máme podstatně nižší produktivitu než je dosahována v těchto zemích, ale také pro to, že je to širší prostor. Není nikde vyloučeno, že v určitých programech velikostní hranice může být jiná. Doporučoval bych, že je lepší širší pojetí. To je vše, co se týče mé úlohy jako zpravodaje. Dovoluji si navrhnout, aby se projednával vládní návrh o státní podpoře malých a středních podniků, to je tisk 594, ve znění společné zprávy dle jednacího řádu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Otevírám rozpravu, do níž se nikdo písemně nepřihlásil.

Hlásí se do rozpravy pan poslanec Balcárek.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, možná, že jsem předběhl pana kolegu Frkala z výboru pro obchod a cestovní ruch, ale chci vznést dotaz jménem členů tohoto výboru, který projednával tento užitečný návrh zákona, za jehož přijetí se plně stavím.

Někteří členové výboru poukazovali na to, že je to příliš obecné, že tam chybí, jak stát bude pomáhat při vzniku středních vrstev a malých podnikatelů. Měly by tam být konkrétní realizační programy, třeba v příloze. Hlavně tam chybí daňová politika státu.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Promiňte, že vás přerušuji, chci zajistit klid ve sněmovně. Je tady hluk.

Poslanec Pavel Balcárek: Byl by vhodný určitý způsob úlev na daních. Proč tam tato daňová politika nebyla zohledněna? Jedině tímto způsobem může stát pomoci. Jak se to bude realizovat?

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím pana poslance Fejfara, připraví se potom pan poslanec Frkal. Omlouvám se, první je pan poslanec Frkal a připraví se pan poslanec Fejfar. Dáváte přednost panu kolegovi?

Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Pan poslanec Balcárek řekl, že mluví jménem členů výboru pro obchod a cestovní ruch. To není žádná pravda. Poprvé pan poslanec Balcárek řekl, že mluví jménem členů výboru.

Chtěl bych říci, že tyto otázky byly ve výboru diskutovány, nicméně zástupce předkladatele většině členů výboru tyto věci dostatečně objasnil. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji. Prosím tedy pana poslance Frkala, aby se ujal slova.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP