Předložený materiál představuje
výčet legislativních norem a usnesení
vlády, které k těmto otázkám
byly přijaty, avšak nehodnotí praktický
přínos, neobsahuje ani větu o tom, jaké
důsledky dvouleté působení vlády
v této oblasti přineslo. Je pravda, že při
svém nástupu do funkce v červenci 1990 vláda
České republiky deklarovala, že přestavba
obecního zřízení a reorganizace místní
správy bude složitým procesem. Tento proces
bude muset probíhat postupně a v přímé
souvislosti s průběhem ekonomické reformy.
Ze současné praxe však vyplývá,
že se nepodařilo přistoupit k řešení
problému zcela koncepčně a snažit se
od samého počátku eliminovat negativní
vlivy, které zcela zákonitě tento proces
provázal. Po schválení zákonů
o obcích, okresních úřadech, o hlavním
městě Praze a o volbách do zastupitelstev
v obcích na podzim roku 1990 se velmi brzy ukázalo,
že zákony trpí řadou nedostatků
a že je nezbytná jejich novelizace. Je ovšem
třeba přiznat, že určitý podíl
na těchto nedostatcích měla i Česká
národní rada, která v počátcích
své práce nedokázala některé
souvislosti mezi zákonnými ustanoveními a
praxí domyslet a v tomto smyslu zákonně upravit.
Bylo však na vládě, aby analyzovala vzniklou
situaci a urychleně připravila podklady pro novelizaci
těch ustanovení, která v praxi působila
problémy. Čekání na komplexní
novelizaci, kterou vláda předložila České
národní radě až koncem března
t. r., nebylo šťastné, neboť z důvodů
nedostatku času nebude možné projednat novelu
v celém komplexu ještě v tomto volebním
období České národní radě.
Postupem času se ukázalo, že existence samospráv
pouze na úrovni obcí je nedostatečná.
V důsledku toho docházelo k nekoordinovanému
vzniku různých regionálních svazků
v zásadě v rozporu s platným právním
řádem bez vědomí vlády a bez
jejího vlivu na tento proces. Je určitou chybou,
že včasnou analýzou se nepředešlo
této situaci, která ve svém důsledku
ukázala na potřebu vyššího samosprávného
orgánu. V průběhu tohoto volebního
období nedošlo mezi ČNR a vládou k jednoznačné
dohodě v tom smyslu, že tímto optimálním
vyšším samosprávným orgánem
by mohla být zemská samospráva, i když
ČNR uzná oprávněnost požadavků
územích celků Moravy a Slezska na samosprávné
postavení.
Především proto a také v důsledku
neúspěšného završení prací
na federální i republikové ústavě
ČNR v tomto volebním období otázku
vyššího samosprávného stupně
už neprojednala. Jako neúspěšný
lze považovat postup v reformě státní
správy. Po zrušení krajských národních
výborů a přechodu na dvoustupňový
systém se nepodařilo přes četné
připomínky ČNR zabránit vzniku dekoncentrovaných
pracovišť resortů v řadě odvětví.
V důsledku těchto a dalších skutečností
došlo k vysokému nárůstu pracovníků
státní správy, takže nelze hovořit
o racionální státní správě
s tím, že množství nových legislativních
úprav společně se značnou výměnou
pracovníků přineslo snížení
kvality výkonu státní správy, jak
je zřejmé z obrovské záplavy stížností
na nesprávná rozhodnutí jak obecních,
tak i okresních úřadů.
Také úroveň odměňování
ve správních orgánech způsobuje spíše
odliv zbývajících kvalifikovaných
pracovních sil, to znamená právníků,
ekonomů apod. než naopak.
Vážení kolegové, vážené
kolegyně, nechtěl jsem ve svém vystoupení
kritizovat vládu. To nebylo cílem mého vystoupení,
ale chtěl jsem upozornit na některé zásadní
problémy, o nichž se domnívám, že
je mohla vláda razantnějším způsobem
vyřešit ještě v tomto volebním
období, nebo alespoň takové řešení
jednoznačně koncepčně založit.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Hrazdírovi, pan poslanec Lom
s faktickou poznámkou.
Poslanec Petr Lom: Paní předsedkyně,
děkuji za udělení slova, nebudu vás
dlouho zdržovat. V žádném případě
nehodlám rozhojňovat polemiku, chci věcně
reagovat ve třech bodech. Nikdy jsem nebyl účastníkem
dohodovacího řízení k zdravotnímu
řádu. To zde zaznělo. Je pravda, že
tam byli několikrát poslanci jako pozorovatelé.
Považoval bych za velmi nešťastné, aby se
poslanci ČNR účastnili tvorby zdravotního
řádu.
Druhá věc je, která se týká
oněch slov o půjčce. Považoval bych
za velmi nesystematické, abych reklamoval pro zdravotnictví
jakoukoliv nesystémovou pomoc, tedy půjčku.
Dovolil jsem si s plným respektem citovat výrok
premiéra Pitharta z února 1991, kde řekl
a znovu opakuji, že nenechá zdravotnictví padnout,
kdyby si měla vláda vypůjčit. Tedy
zkratka myšlenková, že já žádám
o půjčku, je naprosto nemístná a odporuje
tomu, co já bych pro zdravotnictví chtěl.
Za třetí - poukaz na volby není poukazem
mým. Já se domnívám, že hovořím
v zájmu pacientů a nepřestal jsem se cítit
ještě lékařem, a v zájmu svých
kolegů a v žádném případě
to neuvádím do souvislosti s jakýmikoliv
volebními programy. Kdybych tak činil, hovořil
bych jinak a ne tak, jak jsem hovořil ke zdravotnickému
systému, ke zdravotnické přeměně,
nikoliv ad persona.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Lomovi, prosím pana poslance
Voláka, pak se ještě připraví
paní poslankyně Janů.
Poslanec Stanislav Volák: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, vážená vládo,
dámy a pánové, dovolte, abych vás
krátce seznámil se stanoviskem Občanské
demokratické strany k plnění vládního
prohlášení. Jak zde sdělil pan premiér,
současnost je doba bytostně přechodná.
Dá se to dokumentovat tím, že rozsah změn,
které probíhají v posledních několika
letech ve východní a střední Evropě
i na Balkáně, se dá porovnat jen se změnami
geopolitické situace po první a druhé světové
válce. Globální proměny v této
části světa se urychlily zejména v
posledních dvou letech. Rozpadlo se sovětské
impérium, došlo ke sjednocení Německa.
Balkán, zejména bývalá Jugoslávie
se opět jako 19. a na počátku 20. století
stává střediskem značné nestability.
Naši sousedé, Polsko a Maďarsko se snaží,
dá se říci, že se střídavými
úspěchy o přechod ke společnosti západního
typu.
Aby bylo možno v této době tak značných
proměn alespoň částečně
zhodnotit cestu, kterou jsme prošli, tak je nezbytné
nalézt státní rámec, kterým
budou změny za uplynulé období poměřovány.
Tímto rámcem je vývoj v ostatních,
postsocialistických zemích. Jsme jediným
postkomunistickým státem, který nejen dosáhl,
ale také stabilizoval makroekonomickou rovnováhu.
Zde dovolte malé historické srovnání.
I první republika se odlišovala od svého okolí
tím, že měla bez inflační měny
vyrovnaný rozpočet a stabilní kurs koruny
vůči cizím měnám. Tento stav
nebyl samozřejmostí od počátku republiky
a byl uskutečněn především přičiněním
prvního ministra financí. Rašínova neústupnost,
tvrdohlavost a energičnost v zápase za neinflační
vývoj, vyrovnaný rozpočet proti plýtvání
všeho druhu a žití nad poměry vtiskly
nesmazatelnou stopu do hospodářského vývoje
první republiky.
Zdá se, že se Československo a tím i
Česká republika po létech vydávají
stejným směrem, že jdou obdobnou cestou pozitivního
odlišení se od ostatních posttotalitních
států. V posledních dvou letech jsme dokázali,
i když s problémy, navázat také na tradici
stabilního demokratického systému. Nepřipustili
jsme vylučovací princip založený na
zákazu nepohodlných politických stran, který
sehrál tak osudovou úlohu před únorovým
pučem 1948. A co je snad ještě významnější,
byli jsme schopni přes zákonitou diferenciaci české
politické scény a bez explicitních koaličních
dohod udržet stabilní českou a federální
vládu.
Problematika československých vztahů nebyla
v právě končícím volebním
období uspokojivě vyřešena. Nepodařilo
se přijmout federální ústavu a v důsledku
toho ani ústavy republikové. Pokud však současný
stav porovnáváme se stavem v jiných více
národních postkomunistických státech,
rozdíl je více než významný.
V těchto zemích došlo již nejen k rozpadu
společného státu, ale navíc byl nebo
je tento rozpad provázen otevřeným nepřátelstvím
a násilím.
Nevydali jsme se jugoslávskou nebo sovětskou cestou
a jsou vytvořeny předpoklady k tomu, aby tomu tak
nebylo ani v budoucnosti. Stále je otevřen prostor
vedoucí ke společnému státu s dostatečnými
ústředními kompetencemi.
Nyní dovolte pět drobných poznámek
k činnosti vlády. Změny v právním
řádu neprobíhaly systematicky. Vládní
předlohy byly České národní
radě předkládány často ve velmi
nedokonalém stavu, což znamenalo značnou dodatečnou
práci poslanců, zejména členů
ústavně právního výboru. Je
zřejmé, že špatný stav předloh
negativně ovlivnil i celkovou úroveň přijatých
zákonů. Tato úroveň byla dále
v záporném smyslu poznamenána pozdním
předkládáním vládních
předloh parlamentu a z toho vyplývajícím
neustálým zkracováním lhůt
na projednání zákonů. Tato poněkud
chaotická legislativní praxe by neměla být
tradicí, která je hodná následování.
S bezpečnostní situací - ač bylo nesporně
vykonáno mnoho - nemůžeme být stále
spokojeni a není spokojena ani naše veřejnost,
která očekávala, že do Policie přijdou
ve větší míře než dosud
noví lidé nezatížení minulostí,
kteří projdou odpovídajícím
vzděláním a výcvikem.
Reforma státní správy založená
na nesporně dobrém principu samosprávy, na
niž je přenesen výkon státní
správy, byla zahájena bez promyšlené
koncepce, čímž byla státní správa
rozkolísána a v důsledcích se stala
nehospodárnou a neefektivní.
Ve zdravotnictví se otevřel nový prostor
přijetím zákonných norem, které
umožňují svobodnou volbu lékaře,
odborný dohled nad výkonem lékařského
povolání prostřednictvím Lékařské
komory, vytvořením zdravotní pojišťovny.
Avšak vše mohlo proběhnout bez zbytečných
napětí, pokud by byl včas předložen
scénář, který by popisoval model zdravotnictví,
k němuž chceme dospět, a zároveň
postup, jak k němu dospět s co nejmenšími
otřesy. Je třeba konstatovat, že přeměna
systému zdravotnictví měla být provedena
mnohem dál.
Po listopadu 1989 došlo ve školském systému
k několika významným změnám.
Byl změněn obsah předmětů,
kterému sloužily ideologickému ovlivňování
žáků či studentů. Školské
zákona umožnily vznik škol zakládanými
jinými subjekty než státem. Přes tyto
dílčí reformy, které byly provedeny,
se nepodařilo zahájit účinné
léčení základních nedostatků
totalitní školy, byly pouze otevřeny přístupové
cesty vedoucí k tomuto léčení. Přetěžování
žáků, a tím i negativní dopady
na jejich psychiku na většině škol pokračuje.
Zásahy, které byly udělány do obsahu
učiva, mají většinou charakter pouhé
mechanické redukce, chybí jim ujasněný
závěr.
Do kritické situace se dostalo učňovské
školství, které navíc odčerpává
značné finanční prostředky.
Základním úkolem je postupně vytvořit
takové podmínky, které umožňují
svobodnou volbu vzdělávací cesty podle individuálních
schopností a nadání každého jednotlivce
při rovné příležitosti pro všechny.
Na závěr bych chtěl říci, že
v současné době - porovnáme-li se
s ostatními postkomunistickými státy - se
nemáme za co stydět. Naopak máme velkou šanci
být první, komu se podaří přejít
od totalitní společnosti ke společnosti západního
typu a dokázat, že tento přechod je možný.
Jsem přesvědčen, že směr, kterým
jsme se v posledních dvou letech ubírali, je v zásadě
správný, většina nedostatků je
napravitelná.
Aby naše cesta ke společnosti západního
typu byla úspěšná, je nezbytné
splnit jednu podmínku. Zachovat si smysl pro to, co možné
je a co možné není, zachovat si smysl pro to,
že život i dějiny jsou cesta, neakceptovat nereálné
sliby, zachovat si kritický rozum.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Volákovi, nyní přerušuji
schůzi do půl třetí.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Přesto že je sněmovna poloprázdná,
budeme pokračovat v rozpravě. Prosím paní
poslankyni Janů.
Poslankyně Ivana Janů: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové, chtěla
bych stručně reagovat na reakci pana ministra práce
a sociálních věcí Horálka na
mé vystoupení.
Jsem přesvědčena, že tak úplně
neměl pravdu. Může být jeho názorem
- a já to tak respektuji, že není pro vytváření
dalších orgánů státní
správy a dalších pavouků, že si
raději přímo popovídá s Klubem
osamělých matek. S tímto názorem se
neztotožňuji. Myslím si, že je potřeba
vycházet z mezinárodních doporučení
v této oblasti a podívat se na to, jak to mají
jinde.
Problematikou žen a rodin se zabývá hospodářská
rada OSN, která ve svých doporučeních
všem státům doporučuje vytvoření
orgánu, který by se zabýval problematikou
žen a rodin a doporučoval nejdůležitější
doporučení do vládních programů.
Chtěla bych ještě zdůraznit, že
z úkolů, které v této oblasti byly
mezi jednotlivá ministerstva rozdány, ve zprávě
pana ministra zdravotnictví Bojara se vyskytuje požadavek,
aby byl tento orgán ustaven a ministerstvo zdravotnictví
cítí jeho nutnost a důležitost. I tímto
bych chtěla dokumentovat, že názor není
úplně jednotný.
V tom, co říkal pan ministr Horálek, je jistě
hodně pravdy. Přijal se zákon o rodičovském
příspěvku, přijal se zákon
o sociální potřebnosti, který se této
problematiky velice citlivě dotýká.
Chtěla bych k tomu podotknout, že např. zákon
o rodičovském příspěvku nepočítal
s tím, že by sociálně potřebnou
byla osoba, která pečuje o tři a více
dětí do 15 let. Hranici tam dával do 10 let.
Navrhovali jsme, aby v rodičovském příspěvku
to bylo u zdravého dítěte péče
rodiče do 6 let, ne jenom do 3 let. Bylo argumentováno
tím, že to ve světě neexistuje, že
je tam hranice 3 let. V ústavně právním
výboru jsme na to odpovídali tím, že
u nás neexistuje jednopříjmový model
rodiny, že u nás je nutno, aby žena byla zaměstnána.
I když se rodina rozhodne, aby si žena vybrala, neumožňuje
jí to model, na kterém u nás rodina stojí.
Předpokládá, aby se rodina uživila zaměstnáním
obou rodičů. Návrh ústavně
právního výboru prošel, nebyl zde ve
sněmovně odhlasován, protože to bylo
takto zdůrazněno.
Neprovázanost a absenci ministerstva, o kterém hovořím,
vidím i v tom, že když jsme při projednávání
zákona o rodičovském příspěvku
argumentovali tím, aby nám zdokumentovali, zda se
zabýval předkladatel tím, kolik stojí
náklady na dětská zařízení
u nás včetně nemocnosti dětí
a paragrafů matek, těmito výpočty
a kalkulací se ministerstvo nezabývalo. Kdyby nám
někdo zdůvodnil, o kolik je to dražší
ve srovnání s těmito náklady, celá
situace by byla možná srozumitelnější.
Je to neprovázané. Nikdo do toho nikdy tímto
způsobem nešel.
Dalším zklamáním pro mne a pro ústavně
právní výbor bylo přijímání
daňového systému, od kterého jsme
si slibovali, že tam budou otázky rodin zohledněny.
Bylo to v návrhu uděláno velice okrajově.
Ústavně právní výbor tam dělal
určité korekce, ale v tom spěchu se to nedalo
udělat pořádně.
Neříkám, že se za dva roky neudělalo
nic, udělalo se, pane ministře, dost věcí
a dost práce. Hlavní důvod, pro který
jsem se ministerstva domáhala, nebyl, abychom udělali
další obrovský orgán, ale abychom například
ze tří ministerstev stáhli lidi, kteří
by začali tuto problematiku dělat koncepčně,
zejména z hlediska duchovního, aby se začali
zabývat postavením rodin, nejen jejich hmotným
zabezpečením. Domnívám se, že
důležitost rodiny pro společnost lze propagovat
různým způsobem, nejen finančními
podporami. Např. ve sdělovacích prostředcích
hovořit o rodině, snažit se vytvářet
kult rodiny. To se neděje, víme to všichni.
Do prázdných duší, které nám
po 42 letech zůstaly, jsou dávány programy,
které určitě nepřispívají
k vyššímu duchovnímu nazírání
věci.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Janů, prosím
paní poslankyni Röschovou. Připraví
se pan poslanec Řezáč, což je poslední
písemně přihlášený do
diskuse.
Poslankyně Anna Röschová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, nemohu jinak, než několika málo
slovy reagovat na vystoupení pana poslance Müllera.
Bohužel, není přítomen, myslela jsem,
že se obrátím přímo k němu.
Řeknu to tedy vám.
Domnívala jsem se, že se zde v tomto okamžiku
koná rozprava o zprávě vlády, o plnění
jejího programového prohlášení,
a ne že se jedná o předvolební agitaci.
Zákony týkající se samosprávy,
o kterých se pan poslanec zmiňoval, nebyly na plénu
projednávány, protože tato sněmovna
nezkrátila zákonné lhůty k jejich
projednávání.
Z těchto důvodů chci upozornit na jednu drobnou
skutečnost. Poslanců ODS a ODA je dohromady v této
sněmovně asi 52, z toho jasně vyplývá,
že nezkrácení zákonné lhůty
ani nemohli vzhledem k jejich počtu významně
ovlivnit.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové,
prosím pana poslance Řezáče, dále
se přihlásil pan poslanec Chromý a Bursík.
Poslanec Vladimír Řezáč: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
když pan premiér Petr Pithart 2. července 1990
přednesl programové prohlášení
české vlády, ocenili jsme ho všichni
bouřlivým potleskem. Dnes průběh diskuse
je poněkud rozpačitější a výrazně
kritičtější. Těžko říci,
zda výsledek mohl být jiný nebo lepší.
Chtěl bych přesto připomenout, že nemůžeme
zatajit, že se nacházíme v současné
době ve vážné hospodářské
situaci bez ohledu na to, jak hodnotíme podíl úspěchů
a neúspěchů české vlády
za toto krátké dvouleté přechodné
období.
Před 22 měsíci v programovém prohlášení
uvedl pan premiér, že především
česká vláda bude usilovat o to, aby přechod
k tržnímu hospodářství byl relativně
rychlý a bezkrizový. Uvedl, že se zde česká
vláda může opírat o výchozí
stav ekonomiky, který přes všechny současné
obtíže, není ještě kritický.
Před měsícem evropská hospodářská
komise Organizace spojených národů jasně
konstatovala, že hodnotí stav československé
ekonomiky kvalitativně srovnatelně se stavem v době
velké hospodářské krize na počátku
třicátých let.
Proč se nacházíme v hospodářské
situaci, která je srovnatelná se situací
před šedesáti lety? Je to podle mého
názoru i z důvodů, které nezavinila
pouze česká vláda za krátké
období dvou let. Mám za to, že se nepodařilo
splnit všechno, co si česká vláda předsevzala
jako základní metodu plnění svého
programového prohlášení. V programovém
prohlášení bylo panem premiérem uvedeno:
Hned od počátku musíme splnit dvě
podmínky, máme-li dosáhnout úspěchu.
Především celá společnost musí
vědět, co nás čeká, jaké
budou jednotlivé kroky reformy, jak na sebe budou navazovat,
co nám přinesou dobrého a jaké obtíže
z nich vyplynou. Za druhé. K úspěchu nestačí
jen souhlas společnosti. Podmínkou je aktivní
vytrvalá spolupráce nás všech od prvního
do posledního kroku reformy.
Chtěl bych úvodem říci, že když
plníme povinnost hodnotit programové prohlášení
vlády, včetně vyhodnocení roku 1991
v rozhodujících ekonomických ukazatelích,
měli bychom si zamést nejdříve před
vlastním prahem a otevřeně říci,
že prvořadým posláním ČNR,
ke kterému měla přispět i česká
vláda, bylo přijetí nové české
ústavy. Tento základní úkol jsme nesplnili
a je to základní neúspěch tohoto parlamentu,
neúspěch, který se nepřihodil za historii
československého státu ani po roce 1918,
ani po roce 1945. Jsme prvními parlamenty, které
tento základní úkol jako ústavodárné
parlamenty nesplnily. Nebyly tak vytvořeny podmínky
ani pro vládu, ani pro jednotlivé resorty k tomu,
aby se mohlo začínat od základu, od ústavy,
ale řešily se krátkodobé a konkrétní
problémy v jednotlivých resortech, aniž se
uvažovalo o založení dlouhodobých důležitých
koncepcí.