Poslední episodou, která charakterizuje úsilí
České národní rady vyhnout se klíčovým
rozhodnutím o samosprávě, je osud čtyř
zákonů. Tří o zemské samosprávě
a jednoho o referendu. Byly předloženy v průběhu
ledna a února tohoto roku. Nejprve byl hlas poslanců
ODS a ODA vyřazen z programu vládní návrh,
poté i návrhy Křesťansko-demokratické
unie a Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost
pro Moravu a Slezsko. Nejdéle zůstal ve hře
návrh zákona o referendu, který předložili
poslanci Občanského hnutí.
Osud tohoto zákona je ovšem zvlášť
symptomatický. Občanské hnutí vycházelo
z toho, že Česká národní rada
nebyla schopna dva roky rozhodnout klíčovou otázku
postavení Moravy a Slezska. Tím ovšem zároveň
sněmovna znemožnila rozhodnout o územní
samosprávě v celé České republice
a prodloužila stav neúměrné centralizace
moci. Nejsou-li poslanci zákonodárného sboru
schopni rozhodnout, je třeba se obrátit k občanům.
Takový byl aktuální smysl návrhu zákona
o referendu, předložený Občanským
hnutím. Velmi pozoruhodná byla odpověď.
Referendum je podminováním a omezením demokracie,
je to klacek na poslance, doutnák pod demokracií,
obyvatelé České republiky by si při
referendu udělali ostudu, parlament rozhoduje odpovědněji
a racionálněji než občané atd.
Doufám, že ti poslanci, kteří ze zmíněných
důvodů zákon o referendu zablokovali, seznámí
se svými názory i svoje voliče.
Dámy a pánové, pokusil jsem se v zájmu
spravedlnosti kritizovat ne vládu, nýbrž neblahý
podíl České národní rady na
osudu samosprávy. Za dva roky jsme bohužel i naším
přičiněním, v bodě nula.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Ještě počkejte chviličku, pane poslanče,
pan ministr Bojar požádal o slovo.
Ministr zdravotnictví Martin Bojar: Paní
předsedkyně, dámy a pánové,
dovolte jenom pár vět k tomu, co zde řekl
kolega Lom, předseda výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví. Je mou povinností konstatovat,
že byť se připozdívá a větší
část z nás trpí mypoglykemií,
musím se zmínit o tom, co považuji za důležité.
Padlo zde několik závažných sdělení
a nezbývá mi nic jiného, než uvést
fakta. V červnu 1990, těsně před volbami,
byl zveřejněn první reformní program,
směřující k transformaci českého
zdravotnictví. Byl součástí širšího
programu Občanského fóra, byl vypracován
reformní skupinou, která byla tehdy touto činností
pověřena ministrem Klenerem. Po celonárodní
diskusi po řadě jednání s členy
České národní rady, s poslanci České
národní rady, členy výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, vláda v prosinci tento
reformní program schválila. V tomto reformním
programu byla zakotvena i strategie, postup utváření
jednotlivých zákonů. Byl vypracován
plán legislativních prací, s kterým
byli seznámeni i poslanci České národní
rady. V únoru roku 1991, za vydatného přispění
pana předsedy Loma, došlo na schůzi hospodářské
rady k prvnímu velmi významnému posuvu v
tomto transformačním programu.
O rok byla urychlena všeobecná zdravotní pojišťovna
a české ministerstvo zdravotnictví, na rozdíl
od slovenského ministerstva zdravotnictví, začalo
připravovat uvedení Všeobecné zdravotní
pojišťovny k 1. lednu 1992. Veškerý transformační
program v našem zdravotnictví byl minimálně
o rok, tedy v únoru 1991, urychlen.
Hovořil-li poslanec Lom o prosincové horečce,
měli bychom hovořit o horečce nikoli prosincové,
ale horečce únorové, protože vše,
o čem zde byla řeč, se datuje prosím
k únoru 1991. Namísto 18 měsíců,
jsme měli 6 měsíců na přípravu
zásad, stejná situace se objevila i při řadě
dalších zákonů. Pravdou je, že
zákonů bylo připraveno a schváleno
tolik, kolik jsme stačili.
Je nutné se zmínit o jedné velmi významné
věci, tou je podzákonná norma zvaná
zdravotní řád. Pan poslanec Lom měl
osobně příležitost se zúčastnit,
a zastupovali ho kolegové, mnoho týdnů trvajícího
dohadovacího řízení. Poprvé
v moderní historii České republiky se sešli
na půdě ministerstva zdravotnictví zástupci
vlády, nejrůznějších kategorií
pracovníků ve zdravotnictví, Všeobecné
zdravotní pojišťovny.
Jako rovnoprávní partneři, bez dominující
role vlády se domlouvali o tom, jak připravit velice
významnou podzákonnou normu, bez které není
možné zavádět jednotlivé kroky
Všeobecné zdravotní pojišťovny. Je
mi velmi líto, v posledním období se jednání
nepravidelně účastňovali dohadovacího
řízení páni poslanci, a tak jim chyběla
korektivní zkušenost. Neměli možnost vidět,
jak byla tato jednání spletitá. Poté,
co z dohadovacího řízení vzešel
návrh na Zdravotní řád, dochází
k jednomu velmi nepříjemnému zkreslení.
Musím upozornit, že zdravotní řád
podle rozhodnutí poslanců České národní
rady vychází jako nařízení
vlády. A zde mi dovolte, ač to obvykle nečiním,
abych ocitoval psaný dokument:
"Podle článku 137 ústavního zákona
o čs. federaci, o vládních nařízeních
rozhoduje vláda ve sboru, tedy v souladu s jednacím
řádem, ve schůzi vlády. Předtím
musí být dána členům vlády
možnost vyjádřit svá stanoviska a připomínky
k zpracovanému návrhu". To je v daném
případě po provedeném dohadovacím
řízení. Řádném, zdůrazňuji
řádném, meziresortním připomínkovém
řízení.
Mají-li ministři o tak závažné
věci, jakou podle mého soudu je nepochybně
zdravotní řád rozhodnout a mají-li
vůbec nést aspoň částečnou
spoluodpovědnost, musí mít také možnost
před tím, než se vyjádří
ke zdravotnímu řádu, než o něm
budou jednat, se jím zabývat.
Podle mého soudu může vláda České
republiky být sto zodpovědně naplnit to,
co jí v tomto směru ukládá ústavní
zákon o čs. federaci v čl. 135, tj. že
české vládě přísluší
veškerá vládní a výkonná
moc, vyplývající ze zákonodárné
působnosti národní rady. Představa,
která zde byla přijata v lednu t. r., která
byla formulována doporučením České
národní rady, aby zdravotní řád
byl vydán k 15. březnu, byla představou optimistickou
a nebyli jsme ji schopni naplnit. Ne pouze ministerstvo zdravotnictví,
ale zástupci jednotlivých profesních skupin
pracovníků i zástupci Všeobecné
zdravotní pojišťovny. Na závěr
projevu poslance Loma jsme slyšeli velmi důležitý,
dle mého názoru, takřka zásadní
názor, v kterém se obrací na předsedu
české vlády se žádostí,
aby byl naplněn jeho slib z února roku 1991.
Mám za to, pane poslanče, že posud nenastala
v České republice chvíle, aby byla česká
vláda práva obrátit se na zahraniční
peněžní ústav nebo český
peněžní ústav a vypsat půjčku.
Mám za to, pane poslanče, že máme-li
udržet restriktivní a transformační
politiku v oblasti zdravotnictví, musíme - a sdělil
jsem to kolegům na sněmu předsedů
lékařských komor a v tomto smyslu jsem informoval
i sjezd svazu českých novinářů
- musíme se snažit v tomto období využít
všeho, co transformační proces ve zdravotnictví
přináší.
Dle mého soudu může se ukázat na podzim
nebo v předjaří příštího
roku, že to bude skutečně nezbytné.
V tuto chvíli nelze prosím přistoupit na
požadavky, se kterými se setkáváme stále
častěji a poslední replika ve vašem
projevu mi je připomněla. Nemám zato, že
v tuto chvíli jsou problémy českého
zdravotnictví řešitelné vypsáním
půjčky nebo další velkou finanční
injekcí tak, jak o to žádá v tuto chvíli
představenstvo lékařských komor.
Zdůrazňoval jsem a znovu zdůrazňuji,
že zdravotnictví se musí, i když je to
nepříjemné, týkat restriktivní
politiky. Hovoříme o transformaci celé společnosti,
nemůžeme z ní vyčleňovat ani
sektor veřejných služeb, tím méně
zdravotnictví. Znovu opakuji, co zde bylo uvedeno, dle
mého soudu se nezakládá na pravdě,
nejde o prosincovou horečku, jde o maximálně
horečku únorovou, datující se k loňskému
roku a zcela nepochybně na to napětí, se
kterým se setkáváme působí
i virus jiné nemoci, o které bychom si mohli povídat
jinde a jindy. Nemoci, která se zove netrpělivost.
Předesílám, že pracovníci ze
zdravotnictví mají právo na pocit netrpělivosti
a frustrace, protože, prosím, a řekl jsem to
zde mnohokrát, jsou zatím jedinými pracovníky
ve veřejném sektoru, kterým se z důvodů
chybění zákonných, podzákonných
norem, které byly přijaty na sklonku loňského
roku, vyhýbala možnost nebo jim byla upírána
možnost zvýšit platy, které jak všichni
víme, ve školství, ve zdravotnictví
jsou skutečně nedostatečné. Jde ovšem
o důsledky a doufám, že větší
část z vás to připustí, zástupci
jak levé, tak pravé poloviny politického
spektra, jde o důsledky 40 let trvající nivelizační
politiky. Představa, že během dvou let tato
vláda nebo příští vláda
budou s to vyrovnat neuspokojivé platové nebo mzdové
poměry ve veřejném sektoru, je představou
naivní.
Opakuji tedy znovu - nikoli prosincová horečka,
ale horečka související s netrpělivostí.
Prosím, abyste při posuzování situace
ve zdravotnictví brali v potaz, že poslední
průzkum veřejného mínění
jednoznačně svědčí pro to,
že naši občané, tedy vaši voliči
soudí, že kvalita vůbec zdravotnických
služeb poskytovaných v České republice
se zlepšila v posledním období.
Ubylo méně stížností a v České
republice - ač je to paradoxní - naši spoluobčanů
z důvodů, které v tuto chvíli je obtížné
analyzovat, využívají méně než
občané ve Slovenské republice práva
svobodné volby lékaře či zdravotnického
zařízení. Výklad, který jsme
dostali, nevylučuje možnost, že je to dáno
tím, že se pracovníci ve zdravotnictví,
sestry i lékaři začínají chovat
v rámci změněných podmínek
k pacientům tak, jak jsme si přáli. To je
jako k partnerům, svobodným občanům,
kteří nepřicházejí o zdravotní
péči žebrat, ale kteří přicházejí
k lékařům jako jejich zcela rovnoprávní
partneři.
Omlouvám se, že jsem mluvil déle, ale uvědomil
jsem si jednu podstatnou věc. Blíží
se volby. Zdravotnictví v Británii, v Itálii
i ve Spojených státech, je velice oblíbeným
tématem předvolební kampaně. Můžeme
- budete-li samozřejmě chtít problematiku
transformace zdravotnictví zpolitizovat, mám však
za to a nadále soudím, že v tomto případě
na to doplatí ti, o které nám především
musí jít, to je naši pacienti.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministru Bojarovi. K této otázce
se chce vyjádřit také pan ministr Horálek.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Milan Horálek: Vážená
paní předsedkyně, vážené
poslankyně, vážení poslanci, a za všechny
ženy přítomné v této sněmovně.
Zde zazněla kritika, co jsme neudělili v rodinné
politice, k ochraně situace ženy. Před dvěma
lety, když mi byly jasné kontury a rýsovalo
se mi v dahrendorfovském smyslu údolí slz,
před kterými - abychom transformaci společnosti
provedli - stojíme, měl jsem o tyto otázky
veliké obavy.
Dnes po dvou letech se mohu pouze k vznesené kritice vyslovit
tak: My jsme nezapojili resorty do péče o tyto otázky
pro to, abychom snad zodpovědnost rozdrobili. My jsme zapojili
více institucí do těchto otázek pro
to, abychom při jejich konkrétních úkolech
tyto problémy rodiny a ženy udrželi v popředí
pozornosti.
Jak to dopadlo? Tato sněmovna podpořila vše,
čím došlo k tomu, že ženy mají
ne výrazně vyšší nezaměstnanost
v celkové nezaměstnanosti dnes nejmenší
v Evropě.
Za druhé, že ženy mají o 7 dnů
v roce více placeného volna a že se plní
můj dávný sen o tom, že alespoň
do tří let dítěte, může
být toto dítě v náručí
matky. To před dvěma lety nebylo.
Tyto podmínky pro zkvalitnění života
rodiny byly spolu s vámi vytvořeny a úspěšně
se realizují. Konstatuji, že v obnoveném růstu
mezd i v tom, ke kterému nyní dojde po přijetí
příslušných zákonů a nařízení
vlády, se podařilo rovněž udržet
to, aby rostly mzdy žen, aby jejich společenské
postavení vyplývající z této
otázky. nebylo dále znevýhodňováno
a neznevýhodnilo se. Obrat i v této otázce
nastal.
Před dvěma lety jsme však neslíbili
jednu věc - že vytvoříme byť malé
ministerstvo pro ženy, nějaké instituce s příslušnými
posty. Udělali jsme jinou věc - že pro rodiny,
které pomoc potřebují, jsme zvýšili
možnost, počty sociálních pracovnic
v České republice o 3 tis. lidí a že
tvrdě trváme a svými dokvalifikacemi a rekvalifikacemi
se zasluhujeme o to, aby tyto sociální pracovnice
byly kvalifikovanější a nabádáme
všechny v pověřených obcích,
magistrátech a okresních úřadech,
aby nám pro tuto činnost přijímaly
ženy s vnitřním zápalem, seberealizačním
vědomím, aby tato činnost byla dělána
se skutečně humánním nábojem.
K tomu také vítáme a podporujeme rozvoj iniciativ,
které vznikly a začínají se těmto
věcem věnovat. Skutečně jsem raději
jednal s Klubem osamělých maminek, než bych
vymýšlel "pavouky" pro vznik nového
ministerstva.
Chci říci jen na závěr, že tato
problematika bude dlouho, dlouho věcí, která
nás bude pálit, že však v tomto "údolí
slz", kterým procházíme, se nezhoršila
tato situace nějakým výraznějším
způsobem, že základní pozitivní
úroveň v této věci jsme udrželi.
Pokud jde o vypracování celkové koncepce,
z toho všeho, co jsem četl, více zavánělo
starými idejemi než něčím novým.
Proto jsem otevřel granty, spoléhám se na
spontánní výzkum. Spoléhám
na kolektivnější rozum v jaksi modifikovanějších
ženských organizacích. Ať už budu
na jakémkoliv místě, vše nové,
co z těchto výzkumů a iniciativ vzejde -
myslím, že novou ucelenější koncepci
dokážeme v budoucnosti prosadit, to, co zavánělo
starobou, užšími zájmy, politikařením,
jsem skutečně nepodpořil.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, prosím pana poslance Stibice. Připraví
se pan poslanec Hrazdíra.
Poslanec Jaromír Stibic: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená sněmovno, podle
znění kapitoly o zemědělském
a lesním hospodářství se zdá,
jakoby bylo vše v pořádku. Většina
z nás ovšem ví, že v této oblasti
vše v pořádku nebylo a ví, co se nedařilo.
Domnívám se, že znění je značně
nesebekritické.
Zemědělství je resortem, v němž
se projevovala největší koncepční
neujasněnost. Došlo k vysokým důchodovým
ztrátám hospodařících subjektů,
kterým se částečně dalo zabránit
a v důsledku toho k masové nespokojenosti zemědělců
s agrární politikou vlády. To se netýká
jen družstevníků, to už se dneska masově
týká i soukromě hospodařících
rolníků.
A dále je to oblast, ve které se nejsilněji
a asi ke škodě věci projevil vliv politických
tlaků, licitací a kalkulací na tvorbu legislativních
předloh, v nichž ministerstvo zemědělství
pohříchu šlo nezřídka proti linii
vlády.
To období bylo poznamenáno téměř
neustálými spory o koncepci. Já se domnívám,
že je možno říci, že koncepce je
v podstatě ujasnění a konkretizace postupu
a jako taková může být navržená
v podobě skici na dvou stránkách a funguje.
Já se obávám, že v této podobě
opravdu ta koncepce na mnohých místech chyběla.
Totiž agrární program vlády České
republiky byl zpracován nesmírně pozdě,
ale stejně v podstatě obsahoval velmi dobrou analýzu
stavu, ale zdaleka ne dobrou koncepci dalšího postupu,
tzn. návod jisté optimalizace těch realizačních
výstupů. Jedním z nejvýraznějších
problémů byla katastrofická důchodová
situace zemědělských podniků a částečně
i už i soukromých zemědělců.
Došlo k masivnímu přetlaku přebytků
zemědělských produktů, které
se ministerstvu zemědělství včas nedařilo
snižovat vývozem, přičemž z fondu
tržní regulace profitovaly hlavně obchodní
firmy, zatímco zemědělci prodávali
hluboko pod cenou. Přitom kolem tohoto fondu docházelo
ke chronickým sporům ministerstva zemědělství
s ministerstvem financí a federálním ministerstvem
hospodářství. My jsme tady upozorňovali
nesčíslněkrát, že částí
dobré agrární politiky, i při probíhající
a co možná nejvíce urychlené ekonomické
reformě transformaci družstev, musí být
zásada, že schopný podnikatel má mít
perspektivu rentability. Jinak není motivace ani pro soukromé
rolníky, prosím. To se tedy masově projevuje.
A je i otázka cen, které určuje potravinářský
monopol.
Dalším problémem, který souvisel s těmi
politickými tlaky a v kteréžto oblasti se tedy
odehrávaly ty spory v rámci Federálního
shromáždění, byl rozsah restituce v
zemědělství, který musíme dnes
považovat za neúnosně velký a přesahující
obecně přijatý rámec restituce. Lze
se tedy domnívat, že to bylo záležitostí
Federálního shromáždění,
ale musíme vzpomenout toho, že pan ministr Kubát
výrazně podporoval, a to v tom případě
proti linii vlády stanoviska, známá jako
tři T - poslance Tyla, ing. Tomáška a Tlustého
- která představovala opravdu krajní řešení.
Ovšem ministerstvo zemědělství ve své
resortní působnosti v této krajní
poloze výrazně pokračovalo. Takže např.
na základě zmocnění předložilo
návrh nařízení vlády o náhradách
za živý a mrtvý inventář, který
představoval opravdu neúnosné řešení.
Zdejší zemědělskopotravinářská
a lesnická komise k mému úžasu to naprostou
většinou odsoudila a vláda tento první
návrh zamítla, za což ji upřímně
děkuji, ale i to druhé opravené znění
představuje ekonomický extrém, např.
tam je kalkulována spotřeba krmiva ve výši
celoroční spotřeby, což žádný
zemědělec neměl celoroční spotřebu
v rámci svého stavení. Totiž tady jde
o to, že ty náhrady v současných cenách
znamenají, že kdyby se opravdu všichni přihlásili,
tak nejenom, že ten zbytek toho družstva nebude mít
s čím hospodařit, ale ani na všechny
žadatele se vůbec nedostane. Já nevím,
jestli vůbec někomu je tohle známo. Za další
slabinu považuji to, že jak Federální
shromáždění, ale i ministerstvo zemědělství
při řešení finančních
náhrad na restituce neprosazovalo preferenci náhrad
cennými papíry, čímž se vytváří
opravdu nepřiměřený tlak na rozpočet.
Tady bylo potřeba diferencovat a výrazně
podpořit ty, kteří opravdu budou soukromě
hospodařit a kteří bezpodmínečně
hotové prostředky potřebují. Nepříliš
slavnou kapitolou zejména v 1. roce, bylo vynakládání
dotačních prostředků, které
nebylo dostatečně zaměřeno k restrukturalizaci
a k vytváření velkých ekonomicky perspektivních
soukromých farem. Pak tedy došlo k úpravám,
ale výsledky zatím jsou problematické.
Dalším úsekem, kterého se tato sněmovna
stala důvěrným svědkem, byla záležitost
ekonomické reformy v lesním hospodářství.
Tady se jasně projevilo, že ministerstvo zemědělství
se v první fázi dopustilo prezentace naprosto nepřijatelného
pojetí ekonomické reformy, tzn. koncepce pronájmu
lesa akciovým společnostem, což nadělalo
ve veřejnosti mnoho bouře a v podstatě pouze
díky postoji ministerstva životního prostředí
a zdejšího výboru pro životní prostředí
a urbanismus, byla tato koncepce postupně přetlačována
až do dnešní přijatelné a ještě
se vylaďující podoby.
Musím vzpomenout i návrhu novely o myslivosti, která
sice je poslaneckým návrhem, ale je nám známo,
že za ním tedy stojí určité kruhy,
byla formulována do trochu krajní polohy. Já
tady jsem povinen konstatovat, že my jsme mnohokrát
během tohoto období na problémy zemědělství
a na některé vady strategie a realizace reformy
upozorňovali, avšak náprava se dělá
velice obtížně. To jednání o
ekonomické reformě v lesním hospodářství,
na rozdíl od zemědělství, považuji
za úspěch této sněmovny, která
jistým způsobem, suplovala vlastně koncepční
činnost ministerstva, a to opravdu úspěšně.
Jinak důsledky nedostatků tohoto období bohužel
přijdou - nechci být špatným prorokem.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Stibicovi, prosím pana poslance
Hrazdíru. Dávám k úvaze, že po
tomto diskusním příspěvku bych přerušila
schůzi na jednu hodinu nebo na hodinu a půl na oběd.
Pan poslanec Lom je přihlášený. Mám
ho tady zapsaného.
Poslanec Petr Lom: (z místa). Přál
bych si asi prostor dvou minut, abych mohl říci
několik důležitých korektur.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pane poslanče, jste normálně přihlášený.
Míníte to jako faktickou poznámku? Takže
vyčkáte po panu poslanci Hrazdírovi? Dobře.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně a kolegové,
dovolte mi několik slov k programovému prohlášení
vlády České republiky v oblasti místní
správy a samosprávy a částečně
navázat na vystoupení pana poslance Müllera.
Současná praxe ukazuje, že se sice podařilo
položit základy samosprávy obcí, avšak
nepodařilo se odstranit administrativně centralistický
systém řízení vlastní práce
samosprávných orgánů ani konstituovat
výkonný a racionální systém
státní správy.