Vzniká jako by nová oblast ekologie, humánní
nebo sociální ekologie, ve které rozhodující
roli sehrává rodina, která dává
základ citové, mravní občanské
výchově a k výchově k solidaritě
a připravuje mladého člověka pro plnoprávný
život. Rodinnou politiku je potřeba zaměřit
na prevenci, na podporu fungující rodiny a nečekat
na situace, kdy se rodina dostává do rozkladu. Při
řešení situace rodiny je nutné vycházet
z principu subsidiarity, zaměřit se na dobrovolné
aktivity, které jsou mnohem účinnější
a citlivěji reagují na skutečné problémy
rodin. Je nutné opustit model rodiny, kde zaměstnaná
matka je jedinou alternativou pro finanční zajištění
rodiny a vytvořit pro ženu možnost volby při
péči o děti.
Statistické a sociologické studie ukazují,
že současná rodina prochází krizí,
která se projevuje vysokou rozvodovostí, potratovostí,
kriminalitou mládeže, s přetrháním
vazeb mezi generacemi, a tím i k narušení mezilidských
vztahů. Chtěla bych závěrem říci,
že odpověď pana premiéra a odkázání
na to, které opakoval, že se předpokládá,
že zásadní koncepční záměry,
týkající se postavení žen ve
společnosti, budou konzultovány a koordinovány
na společných poradách ministrů práce
a sociálních věcí, kromě toho,
že se těmito problémy bude zabývat i
rada sociální dohody a že tento tripartitní
orgán, ve kterém jsou zastoupeny představitelé
vlád, odborů a podnikatelů, má všechny
předpoklady pro to, aby daná problematika byla posouzena
v nejširších souvislostech, takže tato představa
pana premiéra a řešení v této
velice důležité oblasti se ukázalo za
dobu dvou let i z těch předložených
zpráv jednotlivých resortů jako naprosto
nevyhovující a nedostatečné.
Komise, která na této půdě vznikla,
i když je to jenom komise, která vznikla při
výboru, tato problematika ani na této půdě
nebyla považována za tak důležitou, aby
to byla komise předsednictva České národní
rady, ukázala, že v podstatě si volala zástupkyni
ministerstva práce a sociálních věcí
ředitelku odboru dr. Voňkovou, aby se dozvěděla,
co bylo za uplynulé dva roky v této oblasti uděláno,
aby dr. Voňková blíže vysvětlila
zprávu, kterou ministerstvo práce a sociálních
věcí k této oblasti předložilo.
I na půdě této komise České
národní rady bylo
konstatováno, že v podstatě z koncepčního
hlediska pro rodinu a ženu bylo uděláno velice
málo, prakticky vůbec nic. Domnívám,
že je nutné, abychom si my všichni, hlavně
pro to příští období a ti z nás,
kteří se sem dostanou, uvědomili, že
rodina je tou nejmenší demokracií v srdcích
společnosti, ale že je tím nejdůležitějším
a nejlevnějším demokratickým prostředím,
ve kterém lze vytvářet předpoklady
pro náš další úspěšný
společenský vývoj.
Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Janů, prosím
paní poslankyni Krejčovou, připraví
se pan poslanec Ježek.
Do rozpravy je přihlášen ještě
pan poslanec Kačenka a pan poslanec Vondráček.
Poslankyně Zdenka Krejčová: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, vážená vládo, já
bych ještě stručně doplnila kolegyni
Janů o informace, které souvisejí s daným
tématem. To jest se zprávou, kterou nám vláda
podala.
Pokud jde o koncepci rodiny a s tím souvisejícím
postavení ženy ve společnosti. Komise, která
vznikla tak, jak právě popsala kolegyně Janů,
až vlastně před koncem volebního období
se sešla - to si dovoluji opravit celkem čtyřikrát,
a dospěla k jednoznačnému závěru,
že je třeba, aby česká vláda
na vládní úrovni ustavila instituci, která
by byla obdařena příslušnými
pravomocemi.
Kromě toho komise také konstatovala, že česká
vláda se nezabývala věcí, která
úzce souvisí s touto problematikou a s kterou se
komise obrátí na českou vládu v následující
36. schůzi, to jest majetkovými poměry v
ženských hnutích. Potvrzuji to, že koncepce
české vlády, která rozdělila
problematiku rodiny a ženy na jednotlivá resortní
ministerstva, se ukázala jako naprosto neúčinná.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Krejčové,
prosím pana poslance Ježka, připraví
se pan poslanec Kačenka.
Poslanec Josef Ježek: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
kolegyně a kolegové, z předcházející
diskuse je zřejmé, že jedna z největších
slabin činnosti této vlády, ale také
tohoto parlamentu, je v oblasti regionální komunální
politiky a územní správy. Domnívám
se, že bychom to měli charakterizovat tak, že
je zde nedostatečné pochopení pro decentralizaci
a pro lokální demokracii.
Domnívám se, že to vyplývá také
z faktu, že tyto dosti komplikované záležitosti
se neřešily v kontextu přípravy Ústavy
České republiky. Víme všichni, že
se tady vytvořily v podstatě dva nesmiřitelné
tábory, jedni argumentují tím způsobem,
bude-li Morava, nastane ráj, to, co se tam děje
- genocida, devastace atd., druzí argumentovali zase jinak
- důležitá je ekonomická reforma - tyto
záležitosti nejsou důležité.
Já se domnívám, že jsme ve fázi
vývoje, kdy pro zdárný průběh
celé transformace je nutný i pokrok v této
oblasti, protože ony neřešené otázky
mohou tuto transformaci dosti zkomplikovat.
Dovolil bych si navázat na vystoupení kolegy Budinského,
já jsem kdysi interpeloval předsedu vlády
ve věci zmatků ohledně rozdělování
finančních prostředků na ekologii
v Severočeské hnědouhelné pánvi,
uváděl jsem tady příklady vzniku již
téměř nekonečného množství
různých orgánů, které usilují
o pravomoci v této záležitosti, já bych
vám jenom pro dokreslení znovu připomenul,
co se tam děje - předseda vlády zřídil
úřad svého zmocněnce. Sídlí
v Teplicích. Dále vznikla hospodářská
sociální rada, kde jsou vedle obcí zastoupeny
okresní úřady, odbory a zaměstnavatelé
v jakési samozvané severočeské hospodářské
unii. Vznikl regionální ekofond, který usiluje
o peníze ze státního rozpočtu, ale
nemůže je dostat. Výsledkem jsou neustálé
spory.
Dospělo to ještě dále, asi před
čtrnácti dny jsem se dočetl v Severočeském
deníku, že v okrese Teplice uvažují o
zřízení regionální rozvojové
rady, ve které bude přednosta okresního úřadu,
šéf úřadu práce, šéf
úřadu školského, šéf úřadu
finančního. Tito pánové si velice
libují, jak vlastně jedině tento orgán
může bez účasti nějakých
pomatenců v zastupitelských orgánech rozhodovat,
navíc si budou vyměňovat informace a libují
si, že k těmto informacím mají přístup
jenom oni a nikoliv občané. Čili vidíte,
jak ono vakuum, které zde je, mezi těmi šesti
tisíci obcemi a mezi jednou republikou, je činností
těchto úředníků zdárně
vykonáváno. Vyzývám tedy vládu,
aby přesto, že jí zbývá několik
měsíců činnosti, aby v této
věci něco podnikla.
A nyní ke zprávě, kterou jsme dostali. Zde
je charakterizována iniciativa vlády v oblasti územní
správy. Víme ovšem, že většina
zákonů, které vláda připravila,
byla touto sněmovnou odmítnuta. Je to vývoj
velice neblahý. Výbor pro územní správu
- zde mohu s klidným svědomím za něho
říct, že již v lednu jsme signalizovali
panu náměstku Zářeckému, že
zřejmě tato koncepce neprojde. Přesto tato
koncepce byla dopracována a nyní v posledních
třech týdnech zde probíhalo předělávání
vládních návrhů zákona o obcích
a okresních úřadech způsobem zcela
nekulturním a necivilizovaným a uvidíme,
až se k tomuto zákonu dostaneme, co se zde bude dít.
Je zde důležitá absence informace o tom, že
vláda se snažila vypracovat zákon o regionální
politice. Zde podle mého názoru ono nepochopení
významu těchto věcí bylo jasně
zřetelné, protože zákon o regionální
politice, i když pak v té podobě vládou
schválen nebyl, byl koncipován jako vznik dekoncentrátu
ministerstva pro hospodářskou politiku a rozvoj
formou samosprávných orgánů podřízených
tomuto ministerstvu. V podstatě šlo o to každý
kdo něco ví o oblastním a územním
plánování, jako to vím já,
neb jsem v této oblasti pracoval asi dvacet let - tak vím,
že nešlo o nic jiného než o zákon,
kterým se měla zachovat moc plánovačům
z bývalé České plánovací
komise. O nic jiného tam nešlo.
Existoval kdysi zákon o národohospodářském
plánování, ten byl zrušen. Oblastní
plánování bylo upraveno jakýmsi nařízením,
které stále platí. A tito úředníci,
aby jim moc zůstala, se snažili, aby zde byl zákon
o regionální politice. Jejich skutečné
úmysly jednoduše dokazuje to, že tam, kde by
v normální zemi bylo prostorové plánování
nebo regionální plánování,
tady se mluvilo o tvorbě regionální politiky.
Čili, domnívám se, - abych mluvil pozitivně
směrem do budoucnosti - že by bylo rozumné,
abychom se pokusili případně v nějakém
usnesení, doporučit příští
vládě, příští České
národní radě, aby tyto věci byly urychleně
řešeny v rámci přípravy Ústavy
České republiky, aby tato záležitost
byla chápána nadresortně a ne resortně.
Pro Českou národní radu z toho vyplývá
případně i zřízení samostatného
výboru. Opět mohu doložit - zde se citují
různá usnesení vlády o Ostravsko-karvinské
aglomeraci, o pohraničí, ale pokud jsem se ptal,
tak žádný výbor České
národní rady takového dokumenty neprojednával.
Po jistých zkušenostech s kontakty s parlamenty v
Sasku a Bavorsku mohu říct, že takového
záležitosti jsou jedním z nejdůležitějších
politických problémů, které tyto parlamenty
řeší. Čili my jsme tady měli
schválit jakýsi velice nepovedený zákon,
ale o konkrétních opatřeních regionální
politiky jsme vlastně nebyli nikdy pořádně
informováni, až nyní.
A ještě bych měl jeden návrh.
Domnívám se, že bychom ve svém případném
usnesení měli eventuelně doporučit
nebo vyzvat příští Federální
shromáždění k tomu, aby iniciovalo podpis
a ratifikaci Evropské charty místní samosprávy.
A konečně poslední poznámku
mám k oblasti mezinárodních vztahů
České republiky. Víme všichni, jak se
tato oblast vyvíjela, zahraniční výbor
se snažil, po dohodě s premiérem iniciovat
minulý rok vznik ministerstva mezinárodních
vztahů. Jeho iniciativa byla v podstatě zesměšněna,
i když oprávněně, protože tam byly
určité nedostatky, ale domnívám se,
že v této věci měla vláda překonat
své kompetenční rozpory, resp. překonat
kompetenční rozpory uvnitř vlády a
tento zákon předložit výrazně
dříve.
Domnívám se, že ona zdůrazňovaná
kontinuita, která je na konci kapitoly "vnější
kontakty vlády" je přesně to, co by
nemělo být. V této oblasti se přimlouvám
za maximální diskontinuitu.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Ježkovi, prosím pana poslance
Kačenku, připraví se pan poslance Vondráček.
Poslanec František Kačenka: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, kolegové, kolegyně, Federální
shromáždění a Česká národní
rada ve svých usneseních označují
zrušení země Moravskoslezské za akt
nedemokratický, za akt, kterým se projevila totalitní
zvůle tehdejšího komunistického režimu.
Právo na rovnoprávné a samosprávné
postavení Moravy a Slezska vyplývá pro ně
i z mezinárodních smluv, kterými je garantována
suverenita Československa. Přesto řada poslanců,
kteří pro usnesení sami hlasovali a politiků,
se snaží zabránit rehabilitaci země
Moravskoslezské. Je jim k tomu dáván široký
prostor ve sdělovacích prostředcích,
což bohužel neplatí v případě
prezentace názorů opačných. Proto
je nutné obrátit se k historii a poučit se
z ní. Považuji v této souvislosti za nutné
poukázat na některé podobnosti.
V roce 1946 nevyhráli komunisté v tehdejším
hlavním městě země Moravskoslezské
volby, což se nestalo v žádném jiném
velkém městě. Dostalo se tak do nemilosti
komunistických funkcionářů a například
Gottwald za celou dobu své vlády Brno nenavštívil.
V roce 1990 se situace opakovala. Vládnoucí síla
= Občanské fórum v komunálních
volbách utrpělo první výraznou porážku.
A opět politická reprezentace se v Brně sejde
někdy na společných jednáních,
ale izolace Brna a Moravy trvá dále. Pro nastupující
komunistickou moc po Únoru 1948 byla značnou překážkou
silná pozice církve na Moravě. Aby neměla
možnost ovlivňovat myšlení lidí
a působit na možné partnery, nastala záměrná
a řízená izolace moravského církevního
centra Olomouce. Nejdříve vedla ke zrušení
jeho postavení jako centra kraje a byla zakončená
úplnou devastací historického jádra
tohoto nejstaršího města u nás. Dříve
vadilo, že arcibiskupský stolec nebyl obsazen. Dnes
již více jak půl roku není obsazen a
opět, snad z obavy, aby moravský arcibiskup nepodpořil
snahy po rovnoprávném postavení, toto místo
zůstává neobsazeno.
Po celou dobu vlády jedné strany patřil k
hlavním oporám tzv. internacionalismus. Soustavně
byl při tom potlačován jakýkoli projev
vlastenectví. Dnes se opět za stejným účelem
zpochybňuje a znevažuje vztah obyvatel Moravy a Slezska
ke své zemi, opět jako v roce 1968 se manipuluje
s tzv. slezskou kartou. Dnešní politická propagace
naopak formuje univerzálního občana, jehož
domovem má být celá Evropa, ale který
má být k osudu své vlasti lhostejný.
Moravský zemský patriotismus je již tradičně
spojen s pocitem nedůvěry k počínání
svých českých kolegů. To platilo v
době Karla staršího ze Žerotína,
výrazně se to projevilo v době osvícenecké
a není tomu jinak ani dnes.
Zdá se, že moravsko-slezská politická
reprezentace, která vznikla bez souhlasu pražského
centra, musí být proto rozvrácena a vytlačena
na okraj politického dění. A k tomu jsou
všechny prostředky dobré.
Z toho, co zde bylo uvedeno vyplývá, že čeští
politici se z historie nepoučili. Rakousko-Uhersko se rozpadlo
také proto, že nedostatečně řešilo
postavení některých národů.
Stejné metody, jako používali Čechové
vůči Rakousku, použili se stejným výsledkem
sudetští Němci v roce 1938 a dnes je používají
Slováci. Zda opět dojde k rozpadu společného
státu, ukáží nejbližší
dny. Bylo by naivní se domnívat, že Moravané
a Slezané se svých spravedlivých nároků
vzdají. Silné zemské cítění
tvoří trvale součást jejich myšlení.
Má původ v jejich tisícileté historii.
Moravské vědomí se vytvářelo
paralelně s vědomím českým,
a to v době, kterou jsme zvyklí nazývat dobou
osvíceneckou. České vědomí
přerostlo v době národního obrození
v nacionální, kdežto u většiny
obyvatel Moravy přetrvává vyhraněný
zemský akcent, který se zejména projevuje
v jejich zvláštním vztahu k zemi, ve které
žijí, v přetrvávající
hrdosti nad odkazem svých předků a v touze
po co největší autonomii. Proto se vždy
najde dost těch, kteří převezmou štafetu
po těch, kteří nevydrželi a předají
ji svým následovníkům.
Občané Moravy a Slezska nepřipustí,
aby se jejich země staly součástí
Čech a nakonec se v nich rozplynuly. Mají právo
žít na slunci, mají právo na vlastní
samosprávu, mají právo být rovní
mezi rovnými.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Kačenkovi, prosím pana
poslance Vondráčka, připraví se pan
poslanec Stibic.
Poslanec Josef Vondráček: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážené kolegyně, vážení
kolegové. Děláme-li inventuru vykonané
práce české vlády chtěl bych
aspoň říct několik poznámek
k činnosti na úseku vědy, vzdělání
a kultury. Na úseku vzdělání ve školství
byly, myslím, po dobu dvouletého funkčního
období, vytvořeny legislativní předpoklady
pro účinnější práci ministerstva
školství. Byl přijat zákon o státní
správě a samosprávě ve školství,
tedy vznik odvětvového řízení,
a tím vlastně získalo ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy možnost plného
prosazování školské politiky, Střední
školy získaly a některé základní
školy získávají právní
subjektivitu, která myslím, je k prospěchu
rozvoje škol. Nově ustavené školské
úřady mohou bezprostředně poskytovat
servisní službu školám. Nový systém
rozdělování financí pro školství
pomocí normativů dle jednotlivých typů
škol zprůhledňuje tok peněz do školství.
Přijetí zákona o školských a
předškolských zařízení
dává i legislativní předpoklady k
existenci a rozvoji těchto zařízení.
A i zákon o regionálních univerzitách
dává předpoklad rozvoje vzdělání
a kultury v regionech. Myslím si, že za tyto dva roky
se pro školství udělalo hodně a zejména
v otázce legislativy byly vytvořeny dobré
předpoklady pro práci ministerstva. Zdá se
nám však, že práce ministerstva školství
je málo účinná a málo koncepční
a zejména, že jsou nedostatečné a někdy
i nepřesné a opožděné informace,
podávané do škol a do veřejnosti, což
vyvolává na školách neklid, který
se projevil v diskusi o nové koncepci školství
a zejména nyní, v naplňování
a realizaci zákona o platových poměrech pracovníků
a příspěvkových a rozpočtových
organizací. Nevyřešeným problémem
a vážným problémem zůstává
učňovské školství, zejména
jeho financování, protože dochází
k odčerpávání neúměrného
množství finančních prostředků
z rozpočtu kapitoly ministerstva školství.
Nedostatečná je podle mého názoru
i práce školských rad, jejichž činnost
je formální, a to jsme při schvalování
zákona o státní správě a samosprávě
asi nechtěli. Ministerstvo kultury zůstalo hodně
dlužno v oblasti legislativy, a teprve koncem tohoto volebního
období jsme vlastně přijímali zákon
o fondu kultury, zákon o fondu na podporu rozvoje České
kinematografie, odvedli jsme alespoň částečnou
novelu zákona o památkách, byl přijat
zákon o Českém rozhlasu a České
televizi. K vystoupení pana poslance Balcárka bych
chtěl jenom říci, že myslím,
že ministerstvo kultury sice mělo možnost předložit
návrh zákona o knihovnách, ale, i když
se tomu tak nestalo, že nic nebrání v další
existenci knihoven, záleží to jenom na rozpočtu
obcí, které jsou. A že jistě
ministerstvo kultury v tom příštím období
i tyto otázky před Českou národní
radu předloží. Toto konstatování,
které zde říkám, a v oblasti vědy
vlastně půjde teď o přijetí zákona
o vědě a technologii o České akademii
věd, toto konstatování k jednotlivým
ministerstvům patří, ale i k nám,
k poslancům České národní rady
a k jednotlivým výborům.
Myslím si, že napříště bude
na místě větší náročnost
při vyžadování koncepční
práce jednotlivých ministerstev a jejich kontrolách.
Myslím, že musí být úzký
styk mezi výbory a ministerstvy a zejména v samém
začátku přípravy legislativních
norem. Za zvážení pro budoucí Českou
národní radu dávám, a myslím,
že to bude názor i celého našeho výboru,
zda by neměly vzniknout samostatné výbory,
výbor pro kulturu a samostatný výbor pro
školství a vědu. V minulém volebním
období to bylo. Spojení těchto dvou výborů
v podstatě nedávalo našemu výboru tolik
prostoru a tolik času, aby mohl problémům
školství, vzdělání, vědy
a kultury věnovat tolik času, kolik si zasloužila.
Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Vondráčkovi, nyní
pan poslanec Müller požádal, abych mu dala přednost
jako členovi předsednictva, prosím ho proto,
aby se ujal slova. Pane poslanče, hned na vás dojde
řada.
Poslanec Jiří Müller: Paní
předsedkyně, pane předsedo vlády,
dámy a pánové, při konstituování
nové státní správy a samosprávy
si česká vláda dala za cíl odstranit
administrativně centralistický systém řízení
územně správních orgánů.
Po zrušení zákona o národních
výborech, který znal samospráv u na úrovni
obce, okresu a kraje, došlo na podzim 1990 k přijetí
zákona o obcích. Za zbývající
rok a půl však nebyl vytvořen žádný
další článek samosprávy a došlo
tak k větší centralizaci, než tomu bylo
v minulosti.
Tato situace poznamenala i státní správu,
neboť ani ta nemůže být účinně
budována nemá-li partnera v samosprávě.
Výsledek reformy místní správy je
z tohoto hlediska žalostný. Odpovědnost za
to, že nebylo splněno programové prohlášení
vlády, leží však podle mého soudu
více na České národní radě
než na vládě. Dovolil bych si toto tvrzení
ilustrovat na několika příkladech. Víme,
že politickým východiskem pro ustavení
vyšších úrovní samosprávy
je rozhodnutí o postavení Moravy a Slezska. Dne
26. dubna 1991 přijala Česká národní
rada usnesení k státoprávnímu a územně
správnímu uspořádání.
Všichni, kdo si pamatují jeho přípravu
a projednávání ví, že zákonodárný
sbor se cílevědomě vyhnul jakémukoli
rozhodnutí v otázce samosprávy. 18. srpna
1991 vláda České republiky rozhodla o přijetí
zemské samosprávy a o harmonogramu legislativních
prací, který zahrnul dvanáct souvisejících
zákonů. Nechci hodnotit obsahovou kvalitu návrhu
vlády. Chci pouze konstatovat, že vláda se,
na rozdíl od České národní
rady, pokusila jednat. Na 23. zasedání ovšem
někteří poslanci ODS a ODA kritizovali nejen
zaměření připravované reformy,
což by bylo zcela v pořádku, nýbrž
i samotnou skutečnost, že vláda pracuje, že
se vůbec snaží udělat krok dál.
Navrhly, aby jí to bylo zakázáno. Tato kuriózní
představa o tom, že vláda je výkonným
orgánem zákonodárného sboru, byla
naštěstí odmítnuta.