Zakončím svůj příspěvek
- vidím jak si mnozí po těchto mých
slovech poslanci s úlevou oddechli - připomenutím
myšlenek nejvýznamnějšího Moravana
17. století, jehož kulaté jubileum si v letošním
roce připomínáme - Jana Ámose Komenského.
Komenský byl vždy hlasatelem politické kultury.
Ta se nikdy nevyznačovala intelektuálským
kolísáním, licoměrností nebo
hrubostí. Při této příležitosti
si neodpustím poznámku - vzpomeňte si, vy
poslanci, kteří jste nás zástupce
Moravanů a Slezanů, kteří nám
dali mandát k boji na znovuzřízení
Moravskoslezské země, mnohdy uráželi
při hlasování rozpočtu České
republiky, v plénu, ve výborech, ale i jinde a jindy,
nebudu nikoho jmenovat. Politická kultura podle Komenského
se vyznačuje jasností a lidskými ohledy,
pravdou a láskou. Obě tyto zcela nezbytné
vlastnosti potřebné pro harmonické fungování
naší společnosti však tato sněmovna
ve svém nynějším složení
bohužel většinou postrádá. Chci
doufat a pevně věřím, že příští
parlament, vzešlý z blížících
se voleb, tyto tak potřebné vlastnosti opět
znovu nalezne a že heslo, které se v podtextu téměř
všeho, co zde projednáváme velice často
objevuje, totiž heslo "Kdo nejde s námi, jde
proti nám", v politické praxi nově zvoleného
parlamentu zcela ztratí své místo. Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Prosím
pana poslance Krause, připraví se pan poslanec Květ.
Poslanec Michal Kraus: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
vážená sněmovno. Jsem zástupcem
opoziční strany a možná by se očekávalo,
že m oje vystoupení bude za každou cenu opoziční,
možná by se očekávalo, že tedy
budu kritický snad za každou cenu. Nemyslím
si, že je to nutné. Jsou oblasti, kterých se
vláda zhostila určitě s úspěchem.
V názvu naší strany je práce, a proto
jsme zejména sledovali oblast zaměstnanosti, velmi
urputný boj a nutno dodat, že relativně velmi
úspěšný postup resortu pana ministra
Horálka s touto problematikou. Myslím si, že
jsou i resorty, kde dochází ke konsolidaci, ať
už je to ministerstvo vnitra, spravedlnosti, obchodu a cestovního
ruchu.
Také některé další resorty přispěly
k tomu, že svou činností nedobré dědictví
minula ještě více nezkomplikovaly a naopak
přispěly k postupnému vytváření
tendencí i ke zlepšování současné
situace. Jsou však i resorty, kde i při největší
shovívavosti nelze nekritizovat. Nejsem odborníkem
na zemědělství a ani na kulturu a nebudu
proto hodnotit výsledky těchto resortů, které
dle odborné obce nevyužily svých možností
k transformaci řízené oblasti do obecně
prospěšných podmínek. Nejsem odborníkem
na školství, abych hodnotil protesty učitelů
k řízení ministerstva. Jsem však odborníkem
na problematiku mládeže a tělovýchovy
a je škoda, že pan ministr Vopěnka teď zrovna
nesedí tam, kde by sedět měl, možná
by mi za chvíli zase odpověděl.
Ve světě, ve vyspělém světě
je obvyklé, že tato oblast je oblastí, které
vlády věnují velkou pozornost. Ovšem,
pane ministře Vopěnko, pokud mě na chodbě
slyšíte, v této oblasti vaše ministerstvo
kromě obecných proklamací nedokázalo
prakticky nic. Nepodařilo se dokonce vytvořit ani
legislativní základy pro oblast státní
péče o děti a mládež, státní
správy v této oblasti, v oblasti tělovýchovy
atd., tak jak je to ve světě zcela obvyklé.
A to dokonce i přesto, že v původním
legislativním plánu vlády tyto návrhy
zákonů byly zakotveny. Možná je to i
tím, že tato oblast je natolik specifická,
že by asi neměla být spojována s ministerstvem
školství a zřejmě by zasloužila
i své vlastní ministerstvo.
Závěrem mi dovolte říci, dnes na tomto
místě již nezastupuji KSČM a na stanovisku
jejího klubu jsem se nepodílel. Ale zejména
po prvním vystoupení pana ministra Vopěnky
musím konstatovat, že v jeho případě
určitě platí pořekadlo, že potrefená
husa nejvíce křičí.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci. Pan ministr Vopěnka chce odpovědět.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Vopěnka: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
myslím, že to vystoupení nestojí za
odpověď.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Prosím pana poslance
Květa, připraví se pan poslanec Holomek.
Poslanec Jan Květ: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo.
Ve svém vystoupení se chci krátce zmínit
o jednom oboru, který nenašel zvláštní
místo v obsáhlé zprávě o plnění
programového prohlášení vlády
České republiky, ale přesto je to obor nesmírně
důležitý a bohužel je zmíněn
tak nějak útržkovitě. Hledal jsem ho
zejména v kapitolách "Transformace ekonomiky
a ochrana životního prostředí".
Jde o energetiku. Ve vyřešení energetické
koncepce našeho státu, a zejména České
republiky, která produkuje velkou část energie
pro celou čs. federaci, vidím totiž jeden z
hlavních klíčů, ne-li hlavní
klíč k vyřešení velké
části problémů, které máme
se svým životním prostředí. Vysoká
energetická náročnost našeho národního
hospodářství a dosud trvající
plýtvání energií na mnoha místech
je samozřejmě příčinou velkého
znečištění životního prostředí,
je příčinou plýtvání
surovinami, materiálem a i lidskými silami.
Vím, že energetika je primárně v kompetenci
federace. A federální vláda také předkládala
návrhy různých energetických koncepcí,
které však jsou do značné míry
poplatný minulému pojetí z totalitního
období, jsou založeny na předpokladu stále
rostoucí spotřeby energie a tomu potřebných
"zdrojů" vytváření energetických
zdrojů, které je stále třeba budovat,
a lze jenom s velkou nadsázkou předpokládat,
že tyto zdroje budou šetrné vůči
našemu životnímu prostředí. Pokud
se ve federální energetické koncepci hovoří
o ozdravění naší ekonomiky, dělá
se to pomocí rozvoje jaderné energetiky, kde zejména
otázka jaderného odpadu a zacházení
s ním je pochopitelně ještě zcela nevyřešena.
České ministerstvo životního prostředí
na přelomu roku 1990 a 1991 vypracovalo návrh energetické
koncepce České republiky, ke které se také
vláda České republiky přihlásila,
ale podle mého názoru se k této koncepci
vláda chovala stydlivě a chová se k ní
stydlivě dosud a měla by se za ni co nejdůrazněji
postavit. Je také podle mého názoru chyba,
že si pro tuto koncepci vláda nevyžádala
podporu České národní rady, protože
potom by tato koncepce byla velmi kvalifikovanou oponenturou koncepce
vlády federální - pozitivní oponenturou.
Snad jenom pro úplnost zopakuji hlavní zásady,
na kterých tato koncepce spočívá.
Především spočívá na zásadě,
že úspor energie je možno docílit ve výši
asi 30 % současné spotřeby energie, především
modernizací našeho národního hospodářství,
zavedením energeticky šetrných výrobních
postupů dopravy atd., a že na toto by mohly stačit
finanční prostředky, které federální
koncepce chce věnovat právě extenzívnímu
rozvoji energetických zdrojů.
Za druhé - je koncepce ministerstva životního
prostředí a snad tedy i české vlády
založena na zvýšení podílu malých
vodních elektráren, nekonvenčních
a alternativních energetických zdrojů až
asi na 10 %. Dále na důsledném zavedení
kombinované výroby tepla a elektřiny, kde
energetická účinnost tepláren nebo
tepelných elektráren se dá zvýšit
až na 70 % ze současných zhruba 30 %, čili
více než zdvojnásobit.
A konečně je založena na modernizaci těch
tepelných elektráren, zejména na severu Čech,
které za to stojí, kde je možno zavést
moderní technologie, fluidní spalování
uhlí například, a další. Vím,
že je v tomto směru snaha dost dělat, ale podle
mého názoru česká vláda tyto
svoje snahy málo prodává, málo uplatňuje.
Jako odkaz další české vládě
bych doporučoval větší nezávislost
při uplatňování právě
této energetické koncepce. Odpovídá
také koncepci trvale udržitelného žití
nebo setrvalého rozvoje, kterou jsme si připomínali
při nedávném Dnu Země a kterou i zde
připomínal ministr Dejmal při loňském
Dnu Země. Za tuto koncepci se v podstatě stavěla
velká část naší veřejnosti
v listopadu a krátce v polistopadových dnech a myslím,
že povinností této i další vlády
České republiky je, dělat všechno proto,
ne aby tato koncepce byla zapomenuta, ale aby byla uvedena ve
skutek.
Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Květovi. Prosím pana
poslance Holomka, připraví se pan poslanec Štindl,
který tady teď není momentálně.
Poslanec Karel Holomek: Vážená paní
předsedkyně, vážená vládo,
dámy a pánové. Chci se zmínit o tom,
co je nazváno ve zprávě vlády o plnění
programu jako svobodný rozvoj kulturní a umělecké
tvorby a specifikováno jako uspokojování
kulturních potřeb národnostních menšin.
Zdá se mi však, že zužovat problémy
menšin pouze na kulturní potřeby je nepřijatelným
zjednodušením. Úroveň demokracie a úroveň
společnosti se měří vždy a všude
ve světě postojem vůči menšinám
a bezbranným. V naší společnosti se
skutečně demokracie teprve rodí, alespoň
doufám. Rodí se a vytváří i
skutečný vztah k menšinám. Rozhodně
není v popředí našeho zájmu,
což je přirozené. Teprve vytváření
podmínek pro skutečné naplňování
práv menšin bude tím dalším skutečným
krokem do Evropy, uprostřed níž naše země
leží. Vstup do ní však nesměřuje
pouze na západ, ale i na východ a také na
sever a na jih. A to nikoliv pouze ve smyslu geografickém.
Jednak bychom se měli pokoušet vytvářet
záruky vůči okolním státům,
v nichž mají některé naše menšiny
zdroj své identity. Současně se však
obracejme s výhradami tam, kde principy humánní
společnosti se zatím neprosadily. A jsou a mohou
být zdrojem vnitřního a mezinárodního
napětí, které narušuje mír a
klid v Evropě. Právě nyní ho i my
bolestně postrádáme na Balkáně
a v zemích bývalého Sovětského
svazu. To jsou ty vnitřní i vnější
souvislosti menšin, které mohou sehrávat svoji
důležitou roli. Jen chvílemi se nám
může zdát, že tomu tak není.
Smlouva s Německem a poslední restituční
zákon vůči občanům německé
a maďarské národnosti ukazují, jak citlivé
a nevyrovnané jsou to otázky. I jimi se poměřuje
vztah k menšinám. Zdaleka nejsou vyjasněny
naše vztahy vůči východním sousedům
a vraždícím se Slovanům i jiným
národům na Balkáně. Zdá se
mi také, že v nás není dosti vůle
naslouchat jinému, kdo je jiný než jsme my.
Státoprávní jednání mezi Čechy
a Slováky dopadly, jak dopadly právě pro
tuto nechuť. Ta se může projevovat a také
se projevuje i vůči menšinám, nedáme-li
si na to pozor.
Mluvíme-li tedy o menšinách a přístupu
majority k nim, pak hovořme i o prostoru pro všestranný
rozvoj těchto menšin. Pak nutně musíme
ještě hovořit o výchovně vzdělávací
soustavě jako naprosto přirozeného doplňku
uspokojování i kulturních potřeb.
Není už také nejmenší pochyby o
tom, že i Rómové jsou národní
menšinou. Ale jak složitou a komplikovanou. Takže
souvislosti s ní zabíhají do všech oblastí
transformované společnosti. Nechci vinit vládu
z toho, že neučinila nic nebo jen málo. Bylo
by nespravedlivé, neboť cesta, jak postupovat, je
nejasná a neprobádaná a má dlouhodobý
charakter.
A Rómové sami nemají jasno, i když si
myslí, že jasno mají. Obecné obrysy
jsou ovšem zřejmé a jsou dány zásadami
vlády České republiky a ostatně i
zásadami vlády federální a vlády
Slovenské republiky. K jejich naplnění vede
dlouhá a trnitá cesta s mnoha úskalími.
Najde se právě nyní mnoho Rómů,
kteří budou říkat, že jejich
situace je nepoměrně horší než
dříve. Budou mít bezpochyby pravdu. Ale ukazuje
to jen část mince. Druhá část
říká, že se i tady začalo způsobem,
který dává šanci rozetnout ten začarovaný
kruh. Bez vzájemného smíru to ovšem
nepůjde, ale k tomu musí přiložit ruce
obě strany. Je dobré si to uvědomit právě
teď, i ve světle formující se politické
scény, kterou tu máme a zítra budeme mít.
Skončí veliká show a pozitiva se budou rodit
jenom z tvrdé a úporné práce.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Holomkovi, prosím pana poslance
Štindla, připraví se pan poslanec Hofhanzl.
Poslanec Karel Štindl: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane předsedo vlády, vážená česká
vládo, dámy a pánové. Dovolte mi spíše
obecnou poznámku, která z části reaguje
i na to co již bylo řečeno. Řeknu tu
obecnou poznámku z hlediska programu Liberálně
demokratické strany, kterou tady v České
národní radě uplatňoval klub LDS,
který na začátku tohoto měsíce
zanikl. Současně to říkám s
vědomím, že mluvím o věcech,
které nejsou pouze záležitostí české
vlády, ale jsou, resp. i byly a budou záležitostí
tohoto parlamentu, politických stran a konec konců
i politicky angažovaného obyvatelstva. Všechny
tyto věci v normálním systému demokracie
parlamentní jsou záležitostí součinnosti
těchto činitelů.
Domnívám se, že naše činnost společná
po sobě nechává zhruba čtyři
dluhy, potažmo tedy úlohy pro další českou
vládu, pro další parlament, prostě pro
příští období. Je to především
ještě nedokonalá vazba uvnitř parlamentní
demokracie. Vazba mezi parlamentem plnění její
kontrolní funkce vůči vládě,
vazba mezi parlamentem a vládou. Pan premiér na
to upozornil, má v tom pravdu.
Zdá se, že zpomalení tohoto vývoje má
svůj počátek již v samém začátku
listopadové revoluce, ale do detailu zde nechci zacházet.
Druhý rozsáhlý dluh je otázka státoprávního
uspořádání. Domnívám
se, že ani tento parlament ani vláda od samého
počátku si neuvědomovala dostatečně
zcela rovnocennou závažnost práv individuálních
a práv kolektivních. Na základě tohoto,
řekl bych nedorozumění jsme nebyli úspěšní
v jednání se slovenskou politickou reprezentací
a byli jsme také neúspěšní v
řešení samosprávy moravské i
samosprávy jako takové. Třetí dluh
se domnívám je všeobecně vzato samospráva.
Celé dva roky jsme nedokázali samosprávné
principy regulace společnosti dotáhnout důsledněji
a do efektivnějších poloh. To se týká
také menšin, které zde již byly zmíněny.
Čtvrtý dluh, který zůstává,
se dá shrnout pod pojmem zúčtování
s minulostí.
Celé dva roky jsme zápasili s nedostatky a s důsledky
nerozhodnosti listopadové revoluce v této věci
a velký díl této úlohy rovněž
ponecháváme příštím. Co
chci říct hlavně, a to je právě
to obecné. Domnívám se, že tato vláda
a potažmo i parlament a některé politické
strany, byly v podstatě úspěšné
v ekonomické oblasti. Při všech výhradách,
které tady byly kdy vzneseny. Tato ekonomická ovšem
oblast, otázka zásadovosti a rychlosti ekonomické
transformace, se v těchto volbách poněkud
dostává ke svému kritickému bodu,
protože její pokračování bude
potřebovat velmi důslednou podporu politickou, politických
stran a tohoto parlamentu.
Co zůstává obecně vzato dluhem, je
budování politického systému jako
takového. Všechny čtyři body, které
jsem zmínil a pravděpodobně byste dokázali
doplnit i další, spadají v podstatě
do oblasti budování politického systému.
To je věc velmi závažná, protože
jako liberál si nedovedu představit, že by
se od sebe mohly odtrhnout nějak významněji
otázky ekonomické a politické. Řekl
bych tedy stručně, že mám pocit, když
odcházím z tohoto parlamentu, že tato vláda
i tento parlament poměrně hodně vykonaly
v oboru ekonomické transformace, ale zůstává
nám mnoho dluhů politických.
Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Štindlovi, prosím pana
poslance Hofhanzla, který se vzdává svého
příspěvku a prosím tedy pana poslance
Zemana.
Poslanec Vladimír Zeman: Vážená
sněmovno, vážená vládo. Hned
z počátku jednání této schůze
jsme již svědky pokračujícího
se a zvětšujícího se jiskření
mezi zastánci různých politických
směrů. Pro zklidnění mi dovolte citovat
z velikonočního pastýřského
listu biskupů Slovenska, s kterým se plně
ztotožňuji. Téměř všichni
věřící i nevěřící
konstatujeme, že v naší společnosti není
všechno v pořádku, anebo je jen velmi málo
pořádku. Velmi jsme ztratili smysl pro lidské
i křesťanské hodnoty, odtud tedy mezilidské
vztahy, člověk k člověku se nechová
jako člověk.
Posláním politických stran a hnutí
je budovat společné dobro. Měly by se proto
svými programy a činnostmi doplňovat a nikoli
rozdělovat a soupeřit. Ta strana nebo hnutí,
která toto nechce uznat už stojí proti společnosti
a nemá zájem o společné dobro. V demokratické
společnosti nestojí strany proti sobě, ale
navzájem se doplňují. Kdo nás sjednotí,
rozhodně ne nějaký zázračný
politik. Bude to láska, porozumění, odpouštění,
uznání hodnot druhého člověka.
Děkuji za pozornost a snad slova z pastýřského
listu slovenských biskupů dopadnou na úrodnou
půdu.
Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Zemanovi, prosím paní
poslankyni Janů.
Poslankyně Ivana Janů: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, dámy a pánové. Chtěla
bych ve svém vystoupení reagovat na zprávu
vlády v části, která se dotýká
postavení rodiny. Domnívám se, že to,
co je uvedeno ve zprávě vlády k této
oblasti je velice nedostatečné. Chtěla bych
připomenout, že jsem právě tuto oblast
a její institucionální zajištění
na této půdě interpelovala už v listopadu
roku 1990. Dostala jsem odpověď od pana premiéra
v lednu 1991, sněmovna tuto odpověď nepřijala.
Další odpověď byla z dubna 1991, opět
jste tuto odpověď nepřijali. Považovali
jste ji za nedostatečnou. Současně s mojí
interpelací interpeloval i pan poslanec Macháček
a zatímco já jsem navrhovala nutnost vytvoření
orgánu státní správy "Vládního
výboru pro ženu a rodinu", on doplňoval
můj návrh ještě o to, aby i na půdě
České národní rady vznikla komise
pro otázky rodiny a ženy nebo ženy a rodiny.
Další postup byl v této oblasti takový,
že se nedělo vůbec nic, byly tam ty dvě
odpovědi, a to vaše nepřijetí těchto
odpovědí a můj nesouhlas, pak došlo
k tomu, že 30. 1. 1992 jsme byli požádáni,
abychom předložili druhou periodickou zprávu
o plnění mezinárodní úmluvy
o odstranění diskriminace žen ve výboru
pro odstranění diskriminace žen v New Yorku,
bylo to 30. ledna 1992. Tuto zprávu za naší
republiku tam podávala paní poslankyně Ryšlinková.
Komise, která je složena ze 23 expertů z celého
světa byla nad touto zprávou velice zklamána
a považovala ji za nedostatečnou. Na základě
toho požádala federální ministerstvo
zahraničních věcí, aby někdo
z půdy České národní rady se
zúčastňoval prací v oblasti otázek
žen. Byla jsem proto v únoru 1992 předsednictvem
České národní rady zvolena, abych
se těchto prací na federálním ministerstvu
zahraničních věcí zúčastnila.
Jednání se zúčastnilo více
pověřených zástupkyň a na tomto
jednání bylo opět opakováno a zdůrazňováno,
že v této oblasti naprosto chybí výkonný
orgán pro otázky žen a rodin. Nakonec došlo
k tomu, že na půdě České národní
rady byla vytvořena aspoň komise pro otázky
žen, rodiny tam vůbec neprošly, to bylo v březnu
t. r. Komise se zatím sešla dvakrát.
Chtěla bych říci, že tato oblast je
velice podceněna a zajišťována velice
špatně, a proto je nutno říci, že
zpráva, která se objevuje k této problematice
ve vládní zprávě, mne naprosto neuspokojuje.
Domnívám se, že důvody, které
mne už v tom listopadu 1990 vedly k tomu, aby na půdě
České národní rady, tento orgán
jako výkonný orgán jako malé rodinné
ministerstvo vznikly, se nezměnily.
Je stále nutno postavit problematiku rodiny a její
ochranu a vytváření podmínek pro její
zdraví vývoj na přední místo
v této společnosti, vzhledem k jejímu poslání
a významu. Je naprosto známo, že devastace
v mezilidských vztazích je méně zřetelná
než poškození životního prostředí,
ale její důsledky jsou pro společnost závažnější
a dlouhodobější. Je víc víc než
známo, že rodina nese těžké stopy
kolektivistického pojímání na jedné
straně a konzumního pojetí života na
straně druhé.