Takže vrátíme jen to, co se vládnoucí
síle hodí nebo nehodí, hodí se především
zneužívat ekonomiku Moravy a Slezska, například
proto, aby se mohl navrátit majetek někomu, kdo
na něj nemá právo v rámci širokých
restitucí, přičemž vůbec neuvažujeme
o tom, jak tento majetek byl kompenzován reparacemi. Závěrem
bych chtěla jednoznačně požádat
tento parlament, aby revokoval své usnesení o návrhu
zákona o zemské samosprávě a návrhu
zákona o referendu. Mám zato, že povinností
tohoto parlamentu i vlády je splnit to, co bylo slíbeno
v programovém prohlášení vlády
a potvrzeno usnesením České národní
rady z července roku 1990. jenomže tento parlament
ani tato vláda zřejmě již svůj
úkol nesplní. Řekla bych, že je to něco
jako špatné maturitní vysvědčení.
Hodnotím je na dostatečnou. Pouze kvalitní
práce může být hodnocena na výbornou.
Ale tuto známku bych s dobrým svědomím
nám všem dát nemohla. Náprava musí
být věcí již příštího
parlamentu, je to náš velký a obrovský
dluh vůči Moravě a Slezsku.
Děkuji vám.
(Potlesk).
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji
paní poslankyni Mazalové a dalším přihlášeným
poslancem do rozpravy je již přiševší
pan poslanec Heřman Chromý.
Poslanec Heřman Chromý: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
premiére, vážená vládo, dámy
a pánové, dovolte mi také několik
poznámek k předložené zprávě
o plnění programového prohlášení
vlády České republiky a zprávy vlády
České republiky o vývoji národního
hospodaření v roce 1991. Za prvé jsem názoru,
že bez vnímání, bez reflexe politického
vývoje po červnových volbách je hodnocení
programového prohlášení dílčí,
neúplné, snadno sklouzávající
k povrchnímu pohledu, účelové politizace
a podobně. Bez něho nelze vyvodit politickou odpovědnost
za plnění programového prohlášení,
v něm také spočívá část
politické odpovědnosti nás poslanců.
Jsem si ovšem vědom, že pokus o takové
zhodnocení nutně překračuje rámec
této rozpravy. Přesto považuji za nutné
alespoň konstatovat, zásadní a určující
bod politického vývoje po volbách v roce
1990, který je třeba zaznamenat při pohledu
na programový dokument vlády.
Podle mého soudu jím byl rozpad Občanského
fóra, ale samozřejmě ne samotný tento
fakt, ale skutečnost, že tato politická diferenciace
nebyla potvrzena, jak se později potvrdilo a potvrzuje
i teď důslednými a logickými kroky nově
vzniklých stran a hnutí z Občanského
fóra. To jest předložením nových
programů, vyhlášením nových voleb
a na základě jejích výsledků
sestavení nové vlády a nového programového
prohlášení.
Již tehdy na začátku loňského
roku se octlo programové prohlášení
v politickém vakuu. Nebylo totiž síly, která
by je dokázala dostatečně hodnověrně
prosazovat a obhajovat v praxi. Politická odpovědnost
za tento politický faul proti voličům nepadá
však jen na dvě hlavní síly bývalého
Občanského fóra. I další parlamentní,
ale i mimoparlamentní politické strany a hnutí
pracovaly chutě a čile na této katarzi. Měla
přispět ke zčitelnění, větší
operativnosti a pružnosti práce parlamentu, ale podle
mého názoru skutečnost přinášela
pravý opak.
Parlamentní síly se snažily v nově vzniklém
prostoru získat a uplatnit větší politický
vliv či zisk, mimoparlamentní síly prokazovaly
svou nezralost, protože nedokázaly adekvátně
politicky reagovat a být na tuto situaci připravené.
Málo platné bylo i to, že se nové subjekty
více či méně hlasitěji odvolávaly
na původní program Občanského fóra.
Nejen tato sněmovna, ale i veřejnost byla často
svědkem rozporuplné skutečnosti, z níž
nebylo jasné, kdo patří k vládnoucí
koalici, kdo k opozici a jakou politiku a program vlastně
obhajuje. Vystoupení některých členů
vlády k tomuto faktu, podle mého názoru,
také občas přispělo. Z tohoto zorného
úhlu se ukazuje, že programové prohlášení
vlády České republiky nemohlo naplnit ono
zásadní očekávání, ke
kterému se stále upíraly a upírají
zraky celé naší společnosti, a kterým
stále zůstává tempo, dynamika transformace
celého státu, jinak řečeno rychlost
hlubokých polistopadových změn, které
jsou apriori dány přechodem od direktivně
řízené a totalitou poznamenané společnosti,
ke společnosti s tržním systémem. Došlo
ke zpomalení, které má celou řadu
příčin. O jedné z nich, podle mého
názoru zásadní, nerespektování
politického spektra, jsem se zmínil.
Nejde však jen o časový posun a odklad některých
transformačních kroků. V této podstatě
nedemokraticky, bez oné voličské důvěry
proběhnuvší krystalizace se značně
promrhala důvěra občanů. Není
snad třeba dále rozvádět neúspěšné
pokusy o nalezení státoprávního a
územněsprávního uspořádání
a ztroskotání při tvorbě nových
ústav. Za varující považuji skutečnost
obecně se rozmáhající i v tomto čase
před volbami, že se vytrácí potřeba
takového dialogu, potřeba analýzy, respektující
pluralismus idejí a myšlenkových konceptů.
Konstatuji a konstatoval jsem během uplynulých dvou
let spíše opačné vyznění
slov programového prohlášení z roku
1990, kde se hovoří, cituji: "Dopustíme-li
se chyby, přiznáme to včas, všechna
prestižní hlediska musí jít stranou."
Tento stav pochopitelně přispívá také
k onomu rozdělování občanů
a jejich nálepkování a nikoli k onomu soupeření
názorů o přirozenou autoritu demokratickými
způsoby a v daném ústavním rámci.
Ideologizace a politizace postoupila dnes tak daleko, že
jsou slyšet hlasy, které se ohánějí
strašákem zvratu změn, které jsme po
listopadu 1989 nastoupili.
Tato skutečnost je v příkrém rozporu
se slovy, která jsme také s důvěrou
přijímali v programovém prohlášení
a která hovoří o aktivní vytrvalé
spolupráci nás všech od prvního do posledního
kroku reformy, včetně oněch slov, slibujících
si dokázat bez kličkování a zastírání
označit chybu a hledat vzápětí cestu
k nápravě. Občané se cítí
právem nespokojeni. Další konflikt vidím
v tom, že i jejich nespokojenost slouží k politické
manipulaci, k zosobněné a nikoliv věcně
a široce veřejně uplatňované
diskusi, v níž zaznívají pokud možno
všechny názory.
Ukazuje se, že se zájem všech občanů
po všech státoprávních a lustračních
peripetiích nutně soustředí na otázky,
které se bezprostředně dotýkají
většiny občanů, na otázky kolem
ekonomické reformy, potažmo hospodářské
politiky státu. I zde jsem se v průběhu
těchto dvou let daleko více střetával
než se zaujatou, spíše jednostranně vedenou
diskusí, oč méně se v takové
diskusi pojmenovával stav věcí a hledala
se východiska o to více se kádrovalo a vynášely
závěry, které společnost rozlaďovaly.
Přitom ani u radikální ekonomické
reformy nešlo a nejde opět o nic jiného, než
slovy programového prohlášení důkladně
zvažovat, pečlivě připravovat její
jednotlivé kroky, jejich pořadí a logickou
provázanost, včetně návaznosti na
vládní prohlášení České
a Slovenské Federativní Republiky, kde se mimo jiné
hovoří o skutečnosti, která se podle
mého soudu právě na republikové úrovni
silně podcenila, t. j. cituji: "že stát
má nezastupitelnou úlohu v podpoře strukturálních
změn a v konkrétní průmyslové,
dopravní, spojové, energetické, zemědělské
a surovinové politice".
Jsme však svědky zcela něčeho jiného,
skutečnosti, kdy nyní cituji z knihy Ekonomická
věda a ekonomická reforma vydaná v roce 1991
Václavem Klausem, kdy z pěti zde uváděných
základních škol nemarxistické ekonomické
teorie se v dnešní praxi uplatňuje, podle mého
názoru často velmi nekriticky, varianta friedmanovského
monetarismu, vycházející z víry, že
ekonomika je stabilní bez státní intervence,
že je stabilní i v tom smyslu, že se po jakémkoli
vychýlení vrací k rovnováze. Pokračující
stagnace výroby, jak se o ní již zmiňuje
programové prohlášení z roku 1990.
Platební neschopnost, která je vnějším
projevem hlubokých strukturálních, nákladových
i odbytových problémů nemalé části
našich podniků, která si vyžaduje jasnou,
srozumitelnou a efektivní reakci, jak zaznívá
z hodnocení programového prohlášení
vládou z února loňského roku, ale
i konečně poslední hodnocení vývoje
národního hospodaření z roku 1991,
kde se konstatuje po několikáté v průběhu
dvou let, tentokráte ovšem jemněji, že
pokles hospodářské aktivity vyústil
v poněkud větší propad vyrobeného
produktu, než s jakým se počítalo. To
jsou skutečnosti, svědčící
opět o něčem jiném, nebo resp. dávající
za pravdu, abych se opět držel knihy, kterou jsem
zde jmenoval, jiným teoriím, kupř. teorii
neoklasické syntézy, která v sobě
spojuje neoklasickou mikroekonomickou analýzu s keynesiánskou
makroekonomií.
Ta ovšem předpokládá opět státní
intervenci ve smyslu stabilizační politiky, která
vychází z rozsáhlých modelů,
zatímco monetaristům stačí modely
malé, řečeno opět slovy autora této
knihy.
Omlouvám se za rozsáhlejší citace, ale
chtěl jsem pouze ilustrovat, jak lze velice snadno bez
určité nebo dejme tomu základní znalosti
těchto poměrně teoreticky náročných
ekonomických disciplín rozdávat nálepky,
hovořit o třetích cestách, strašit
občany a hlavně je mást a nekonstatovat to
zásadní, že i oněch základních
ekonomických, a zdůrazňuji, nemarxistických
cest k tržní společnosti, je několik.
Navíc se také ukazuje, i proto jsem se držel
citace, že sebelepší teoretický návod
nedokáže postihnout onu paradoxní jedinečnost
našeho přechodu společnosti a ekonomiky od
direktivně řízeného způsobu
ke společnosti tržní. A že schází
onen přístup, o kterém zde již byla
řeč, který staví na analýze
jednotlivých kroků reformy, včetně
důsledného přiznání chyb a
nacházení východisek.
Poslední zpráva o vývoji národního
hospodaření vedle nesporných pozitiv sice
konstatuje negativa a hovoří již o přistoupení
k omezené, obezřetně orientované a
v převážné míře návratně
financované podpoře růstových prvků
v ekonomice, příp. k účelnému
zmírnění restrikce, ale z celého dosavadního
postupu vlády se lze domnívat, že se stále
jedná pouze o dílčí korekce, které
však nedokázaly zastavit další pokles
ekonomiky, neorientují hospodářský
růst směrem k mikroekonomické politice, neanalyzují
odvětvovou strukturu, nevedou k reálnému
ocenění privatizovaného majetku, činí
z vnitřní směnitelnosti pouze jednosměrnou
záležitost, která netlačí na
to podstatné - na výrobu vnitřně směnitelné
produkce. A i další teze z programového
prohlášení roku 1990, kde se říká,
že vycházíme ze základní teze
moderní Evropy, že hospodářská
politika musí být zároveň politikou
sociální, podle mého názoru začíná
pokulhávat za skutečností.
Proto také nevidím váhu svého vystoupení
ve vypočítávání negativ a kladů
programového prohlášení, ale především
v politické odpovědnosti otevřít,
zhodnotit klidně a střízlivě před
občany naší společnosti stav společnosti,
ale zejména východiska, neupadnout do předvolební
křeče, v níž se neusiluje, ale bohužel
často bojuje všemi un fair prostředky o vítězství,
na které ovšem ve svých důsledcích
mohou doplatit jen občané.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Chromému. Přeje si odpovědět
pan ministr Vopěnka.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Vopěnka: Vážená paní
předsedkyně, vážené poslankyně,
vážení poslanci. Já bych odpověděl
jenom velmi krátce. Myslím, že zásadní
omyl je v tom - vy jste, pane poslanče, mluvil o různých
cestách k tržní ekonomice - to nejsou cesty,
to jsou různé ekonomické politiky v tržních
společnostech. Cesta k tržní ekonomice je to,
co tady proděláváme naprosto originálně
a co dosud z toho způsobu hospodaření, jaký
zde byl předtím, přechod k té tržní
ekonomice, nikde jinde uděláno nebylo.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová
Děkuji panu ministrovi. Prosím pana poslance Janečka,
připraví se pan poslanec Balcárek.
Poslanec Josef Janeček: Vážená
paní předsedající, dámy a pánové.
Já nebudu komentovat, ani opakovat slova, která
řekl dr. Lom, jenom bych chtěl říci,
že zůstává faktem, že dosud nebyl
jasně definován cílový stav ve zdravotnictví
a nebylo definováno ekonomické prostředí.
To jsou tedy věci, které jsou nutné k tomu,
aby ta transformace skutečně mohla v klidu projít.
Tato nejistota vyvolává jaksi neklid jak ve zdravotnické
veřejnosti, tak mezi občany. Myslím si, že
k tomu aby k uklidnění došlo, má vláda
ještě možnosti, myslím si, že kdyby
se opravdu aktivně začala touto problematikou zabývat,
takže to vše stihne ještě napravit a já
bych ji chtěl tímto k tomuto kroku vyzvat.
Protože se to dá stihnout a protože víme,
že tato nejistota je využívána skutečně,
nechci říci komunistickými silami, ale různými
nepřátelskými silami jako destabilizující
faktor a ve volbách by mohla být velice nebezpečně
zneužita. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Janečkovi. Prosím pana
poslance Balcárka, připraví se pan poslanec
Michal Kraus.
Poslanec Pavel Balcárek: Vážená
paní předsedkyně, vážený
pane premiére, vážená vládo,
vážené dámy a pánové.
Uplynulé dva roky prokázaly, že naše celá
federace je zmítána krizí. Tato krize, nejen
podle mého mínění, ale zejména
podle mínění mých voličů,
pramení z toho, že se nová vládnoucí
garnitura zpronevěřila původním ideálům.
To souvisí i s neplněním programového
prohlášení vlády České
republiky v některých bodech, jak již tady
bylo na tomto plénu poukázáno. Tato situace
je vyvolána zájmy úzké elitní
skupiny politiků soustředěné ve vládnoucí
koalici, která ve státě hospodaří
doslova jako na dobytém území. Tato slova
mých voličů jsou možná až
příliš tvrdá, ale dá se říci,
že výstižná, i když se vztahují
taktéž na federální vládu a na
Federální shromáždění.
Katastrofická ekonomická situace charakterizovaná
rekordním poklesem výroby a životní
úrovně většiny lidí, prudká
inflace, nezaměstnanost, růst zahraniční
zadluženosti, proces sociální nespravedlnosti
ve prospěch spekulantů, podvodníků
a korupčníků všeho druhu, včetně
počínající zahraniční
kolonizace našeho národa německým kapitálem,
aniž by byly parlamentem přijaty proti této
hrozbě, jak jsem to navrhoval, výbor národohospodářský
to tehdy přijal do usnesení, patřičné
legislativní záklopky.
To je skutečnost dnešních dnů - smutná
a varující. I když to někteří
poslanci mohou zesměšňovat, jak se tady teď
děje. K těmto jevům se druží
nebývalá stále narůstající
kriminalita, hrozící ztráta národní
kultury, na jejíž financování nedokáže
vládnoucí garnitura najít smysluplné
finanční prostředky. Zde bych rád
poukázal na zvláště "vstřícný
vztah", např. ministra kultury Uhdeho. Jeho politika
likvidující fakticky systém veřejného
knihovnictví doufám, že zde bude ještě
zmíněna.
V této směsici nejrůznějších
debaklů se těžko odlišuje, co je důsledkem
packalství a diletantství a co již představuje
záměrné záškodnictví nové
vládnoucí elity, která se snaží
svádět na kde koho dědictví a působení
starých struktur, až po nezbytné průvodní
jevy rodící se demokracie.
Ti, kteří v současnosti ničí
základy toho, co budovali Masaryk a Beneš, jichž
se mnohdy farizejsky dovolávají, lidé pravé
vůle, kteří svými postoji jednoznačně
prokazují, že jsou představitelé zájmů
šlechty, katolické církve, cizích monopolů
a zbohatlíků, bez zohlednění poctivosti
způsobu nabytí majetku (potlesk), ti nyní
křičí, že budoucí osud naší
demokracie závisí výhradně od toho,
zůstanou-li nadále u moci. To je protismyslné
a k obnově demokracie u nás to absolutně
přispět nemůže.
A nyní konkrétně k tomu, co mě především
trápí a co padá na vrub této sněmovny.
Pohrobci bývalého OF pohřbili díky
většině svých hlasů v této
sněmovně návrhy zákonů týkajících
se zemské samosprávy, jež je zakotvena jak
v programovém prohlášení vlády,
tak v usnesení České národní
rady z 3. července 1990, v němž si Česká
národní rada jednoznačně vyhradila
právo rozhodovat o těchto otázkách
formou vstřícných návrhů. Podařilo
se jim v předsednictvu nejprve shodit se stolu vládní
návrh zákona o zemské samosprávě,
podaný záměrně s tak velkým
zpožděním, že je již téměř
nebylo možno projednávat, kterážto skutečnost
posloužila stejným poslancům rekrutujícím
se z vládnoucí koalice, aby ve výborech prosadili
neprojednávání obou poslaneckých návrhů
na toto téma, a to alibistickou argumentací, že
poslanecké návrhy zákonů není
možno projednávat, není-li k dispozici pro
srovnání vládní návrh zákona.
Fascinující argumenty nejenom premiéra Petra
Pitharta, poté co oba poslanecké návrhy smetla
česká vláda se stolu, o protiústavnosti
poslaneckého návrhu HSD - SMS a dalších
poslanců, kteří tento návrh podpořili,
zákona řešícího dnes již
zcela neúnosnou problematiku zbytnělé státní
správy narůstající takřka geometrickou
řadou díky nekoncepčně zcela živelně
zakládaným detašovaným pracovištím,
tzv. D koncentrátům pražských ústředních
úřadů po celém území
republiky, přinesl užaslé veřejnosti
i ústavně právní výbor České
národní rady. Poslanecký návrh HSD
- SMS a jeho spojenců, který vznikal ve spolupráci
s brněnskou právnickou fakultou Masarykovy univerzity,
označil za návrh protiústavní, tj.
jinými slovy za návrh odporující socialistické
ústavě z doby komunistického totalitního
režimu.
Jsem proto na pochybách, stejně tak jako moji voliči,
byla tady vůbec nějaká byť sametová
revoluce? Či jsem v parlamentu z počátku
60. let tohoto stolení, v kterémžto období
by tato argumentace odpovídala lépe Často
se též ptám, zda-li v této sněmovně
nesedí převážně převlečení
komunisté, převlékači kabátů,
prostě exponenti bývalého totalitního
režimu, kteří doposud nedokázali, mimo
toho, že odložili svoji stranickou legitimaci, změnit
též svůj totalitní způsob myšlení.
Vrátím se však ještě několika
myšlenkami k problematice decentralizace ústřední
moci k základnímu problému tohoto parlamentu,
který tato sněmovna nedokázala za celé
volební období vyřešit. Jenom na Moravě
mají expozitury pražských ústředních
orgánů více než 2 tisíce pracovníků.
Ještě problematičtější však
je ta skutečnost, že tato pracoviště fungují
bez jakékoliv kontroly volených zastupitelských
sborů, což je jev ve veškerém civilizovaném
světě zcela ojedinělý. Pštrosí
politikou odsouvat řešení této veledůležité
otázky, vč. problematiky státoprávního
uspořádání, v němž i vláda
ve své převážné většině
lpí na stanoviscích konzervujících
nefunkční systém dvoufederace až na
nový parlament, jak vláda ČSR, tak tento
náš parlament zcela zklamal.
Jsem pro společný stát, ale stát funkční,
nikoliv takový, jaký si představuje současná
reprezentace. Pro stát, kde budou racionálně
rozděleny pravomoci, od schopné - podtrhuji schopné
ústřední vlády odborníků,
přes orgány zemské a na Slovensku národní,
přes města a obce až k občanovi. To,
že vláda nechce řešit demokraticky tyto
otázky dosvědčuje i fakt, že na svém
posledním zasedání 15. 4. odmítla
návrh zákona o zavedení institutu referenda,
tj. institutu přímé demokracie běžného
ve vyspělých opravdu demokratických zemích.
Odmítla jej mimo jiné, pochybnou argumentací,
která měla najít spíše svoje
místo viz projev ministra financí Špačka
v diskusi o návrhu zákona předminulou středu
v České národní radě o navrácení
majetku poškozeným dekrety Eduarda Beneše, že
průzkum mínění je pro vládu
České republiky příliš drahý.
Nyní se vracím k programovému prohlášení
vlády z července 1990 k pasáži, která
mi leží jako obyvateli města Brna zvláště
na srdci. Mám na mysli citace z tohoto prohlášení,
str. 4 česká vláda zde slibuje, "po
dohodě s federálními orgány chceme
umístit do Brna instituce celostátního významu.
Velmi vážně pomýšlíme učinit
z Brna obchodní centrum republiky umístěním
ústředních institucí, zabývajících
se obchodní činností." Sliby chyby,
opak je pravdou.
Brno ve skutečnosti dále chátrá, nejenom
díky tomu, že česká vláda neuskutečnila
nic z těchto slibů z programového prohlášení
vlády, má totiž nadále celkem 5krát
méně prostředků pro svůj rozvoj
než Praha. Některé tradiční veletržní
aktivity jsou z Brna dokonce odstraňovány, např.
autosalón, přehlídka výpočetní
techniky apod. Takže v Brně, díky nesplněným
slibům i díky úporné snaze vládnoucí
garnitury postavit za jakoukoliv cenu na nohy pražské
výstaviště s jeho aktivitami zcela zruinované
nesmyslnou monstrakcí Všeobecné jubilejní
výstavy z minulého roku, na niž naši občané
budou doplácet ještě celou řadu let,
převládají obavy, že Praha hodlá
obchodní aktivity bývalé moravské
metropole podstatně omezit.
V Brně byla kdysi přece ještě v době
první republiky řada honorárních konzulárních
zastupitelských úřadů. Podle mne by
neměl být žádný problém,
aby byly tyto úřady v intencích slibů
o povznesení úlohy Brna v našem státě
obnoveny. Stejně tak se měla česká
vláda ve spolupráci s vládou federální
daleko razantněji zasadit o modernizaci brněnského
letiště, které je fakticky vstupní branou
pro jeho návštěvníky z obchodního
světa. Aby se Brno opravdu stalo důstojným
centrem obchodu, tak jak to proklamovalo programové prohlášení
vlády, měla by mu býti přiznána
možnost vybudování bezcelní zóny
v Brně, o níž usiluje bezúspěšně
brněnská radnice již delší dobu.
Nikoliv tedy planá slova a patetická gesta. Rozhodují
činy, vstřícný postoj a plnění
učiněných slibů daných vládou
- licoměrné postoje nemám rád.