Paní předsedkyně, paní poslankyně,
páni poslanci, vláda, která vám vydává
počet ze svých skutků, je vládou koaliční.
V průběhu jejího funkčního
období a zejména v jeho druhé polovině
nedocházelo mezi koaličními politickými
stranami k rozporům. Přitom nebyla a dosud nejsou
k dispozici pravidla řešení koaličních
sporů. Mezi některými stranami dokonce nastalo
určité ochlazení, ne-li odcizení.
Do činnosti vlády se to však nepromítlo.
Vláda si zachovala svůj vlastní komunikační
prostor a nepřestávala fungovat jako kooperující
tým. Nepodlehla předvolební horečce,
ačkoliv pokušení něčeho takového
existuje jistě několik měsíců.
Dovolte, abych to mohl pokládat za přednost této
vlády. Rozhodování jejích členů
se opravdu jen výjimečně řídilo
jejich stranickou příslušností. V naprosté
většině případů se ministři
rozhodovali na základě věcných důvodů.
Ve vládě se zatím podařilo udržet
takovou atmosféru, v níž vláda dokázala
překonat vlastními silami případné
konflikty mezi svými jednotlivými členy.
K těm počítám i takový konflikt,
jaký by se v zemích s vypracovanější
politickou kulturou řešil zpravidla demisí
a nebo - kdyby byl předseda vybaven příslušnými
pravomocemi - odvoláním člena vlády.
Poslední zatěžkávací zkouška
vládu teprve čeká. Bude jí vlastní
předvolební období. Nemusím snad přesvědčovat
o tom, že bych si přál, aby vláda obstála
i za těchto okolností, aby pracovala až do
poslední minuty.
Vážená paní předsedkyně,
vážená Česká národní
rado, jsem přesvědčen, že za stávajících
okolností - a ty byly dány rozložením
politických sil, mírou společenského
konsensu, stavem, v němž jsme tuto zemi převzali
po pádu komunistického režimu a v neposlední
řadě mírou zkušeností a dovedností
nás všech - tedy, že za těchto okolností
vláda svůj úkol v oblasti politické
i ekonomické splnila. Věřím, totiž,
že kroky, které učinila v procesu obnovy demokracie
a v ekonomické transformaci, jsou nezvratné.
Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu předsedovi vlády a otevírám
rozpravu. Jako první se přihlásil do diskuse
pan poslanec Budinský, což jsem rozluštila po
velké námaze. Prosím, abyste laskavě
písemné přihlášky do diskuse
podávali tak, aby byl podpis k přečtení.
Prosím pana poslance Budinského.
Poslanec Vladimír Budinský: Vážená
paní předsedkyně, vážená
vládo, vážená česká národní
rado. Vláda nám ve svém programovém
prohlášení slíbila věnovat zvláštní
pozornost devastovaným územím, zejména
severním Čechám. Musím prohlásit,
že stupeň pozornosti, který tato vláda
poškozeným regionům a regionu severních
Čech věnovala, byl značně a značně
vyšší než vlády dřívější
a v tomto oceňuji, že část slibu z programového
prohlášení byla splněna. Přesto
se domnívám, že v přístupu k
severním Čechám se nepodařilo překročit
stín dřívějších řešení
a dřívějších přístupů,
takových socialistických a plošných
přístupů.
Řekl bych, že se to projevilo i v přijetí
vládního usnesení č. 287/1990, které
řadu těchto plošných přístupů
obsahovalo, neadresných kompenzací, neadresného
přidělování prostředků
a tento plošný přístup se velice záhy
ukázal být nad možnosti rozpočtu České
republiky a nad faktické možnosti české
vlády.
Vláda se k tomuto svému usnesení postupně
vracela a některá opatření musela
opouštět. Přesto si myslím, že
v příštím období bude nutno regionální
politiku směrem k poškozeným oblastem a tedy
i k severním Čechám rozšířit
naprosto cíleně. Takový ten plošný,
rozsévačský způsob kompenzací,
dotací a příspěvků opustit
a bude nutno zaměřit se na ty skupiny obyvatelstva,
na ty jednotlivé projekty, které přesně
dotace budou potřebovat.
Chtěl bych se tady znovu zmínit o tom, že veškeré
tyto projevy, veškeré tyto záležitosti
se projevují při schvalování rozpočtu.
Zde bylo necitlivé vůči těm postiženým
regiónům to řešení, které
bylo přijato a navrženo vládou v roce 1990
k rozpočtu 1991.
Myslím tím tu jednoprocentní rezervu a už
vůbec nelze hovořit o jakékoliv spokojenosti
s dělením prostředků na tzv. ekologickou
miliardu a na 420 miliónů, které jsou určeny
k dostavění akcí, zahájených
z ekologické miliardy v letošním roce. Tam
se projevuje nesprávný a nedobrý přístup
k dělení prostředků, kdy vlastně
přednostové okresních úřadů
zastupují jakousi politickou moc a licitují o tom,
kolik peněz přijde do jednotlivých okresů
místo toho, aby správnou regionální
politikou byly už vytipovány konkrétní
projekty, na které peníze z rozpočtu přijdou.
Čili abych to v závěru shrnul. Domnívám
se, že vláda pozornost Severočeskému
kraji věnovala, nedomnívám se ovšem,
že ta pozornost by se měla označit za pozornost
zvláštní a věřím tomu,
že regionální politika, kterou musí
vláda České republiky postiženým
oblastem věnovat a vypracovat, je věcí celé
vlády, nikoliv jednoho jejího ministerstva a je
potřeba přistupovat k tomuto problému koordinovaně.
Děkuji vám za pozornost a omlouvám se, že
moji přihlášku nebylo možné přečíst.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Budinskému, prosím pana
poslance Ortmana, dále se přihlásil do diskuse
pan poslanec Lom, paní poslankyně Mazalová
a pan poslanec Chromý.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážená paní
předsedkyně, vážený pane předsedo
vlády, dámy a pánové kolegové,
dovolte, abych vás ve svém vystoupení seznámil
se stanoviskem klubu poslanců KSČM v České
národní radě ke zprávě o plnění
programového prohlášení vlády
České republiky.
V červenci 1990 předstoupil premiér české
vlády Petr Pithart před tuto sněmovnu s programovým
prohlášením vlády, které však
nepřesáhlo rozsah obecných programových
záměrů. V náznacích systémových
změn chyběla explicitní vyjádření
a tedy i kontrolovatelná míra jejich vlivu a důsledku
v reálném čase. Z tohoto důvodu poslanci
KSČM programové prohlášení nepodpořili.
Dnes se ukazuje, že červencový dokument byl
zřejmě prvním a také posledním
významnějším konsensem, který
byl v české vládě dosažen, aniž
by byl v zápětí jednotlivými resorty
či politickými stranami vládní koalice
odlišně interpretován. Politickým štěpením
se vláda dobrovolně vzdala své aspirace na
systémová řešení. Výstup
její činnosti v oblasti výkonné moci
i v oblasti zákonodárných iniciativ spíše
časově doháněly a věcně
pouze balancovaly úroveň politické celospolečenské
reality. Za dva roky se této vládě nepodařilo
výrazně profilovat v oblastech bytové, obecní
a samosprávní, agrární, zdravotněsociální
i školské politiky. Zpráva o plnění
programového prohlášení je pouhým
výčtem resortních kroků, chybí
hlubší analýza i ucelená charakteristika
dosažené úrovně práce.
Dámy a pánové, jaký je stav společnosti
ekonomiky v polovině roku 1992, téměř
35 % domácností je v pásmu životního
minima s výrazným zúženým manévrovacím
prostorem, to znamená, že se v této situaci
nachází více než 3 mil. našich
spoluobčanů. Přes tvrdou restriktivní
rozpočtovou politiku, na samé hranici udržení
základních funkcí rozpočtové
sféry skončil rozpočet České
republiky v roce 1991 schodkem 10,8 miliardy korun, tento deficitní
trend pokračuje a v letošním roce a podle prognóz
státní banky dosáhne schodek rozpočtové
soustavy ke konci roku hodnotu 30 miliard korun. V průmyslu
České republiky došlo ke snížení
výroby za období leden 1991 až leden 1992 ve
srovnatelných cenách o 49 %, ke snížení
odbytu o 47 %, ke snížení zisku o 77 %. Celková
platební neschopnost podniků dosáhla tedy
k 31. lednu 1992 úrovně 87,2 miliardy korun. Zemědělská
výroba v roce 1991 vykázala ztrátu ve výši
5 miliard korun, když ještě v předcházejícím
roce byla zisková s 6,6 miliardami korun.
Tento propad dokumentuje absenci agrární politiky
pro všechny hospodářské subjekty tohoto
odvětví, bez ohledu na vlastnické formy i
nekoncepčnost práce ministerstva. Výrazně
se zhoršila bezpečnostní situace, a to i přes
významné personální posílení
příslušného resortu. Strmý nárůst
kriminality například 60 % zvýšení
počtu krádeží vloupáním,
téměř 50 % nárůst počtu
u majetkových trestných činů a více
než 40 % zvýšení obecné kriminality,
vše proti roku 1990 však svědčí
o tom, že příčiny a řešení
tohoto stavu je třeba hledat i v jiných oblastech.
Přestavba obecního a samosprávního
řízení, a reorganizace státní
správy nebyly řešeny koncepčně.
Po zrušení krajských národních
výborů a při absenci zemské samosprávné
úrovně se nepodařilo vládě
zabránit vzniku dekoncentrovaných pracovišť
ústředních orgánů státní
správy.
Přes nárůst pracovníků v této
oblasti v roce 1991 zde pracovalo 10 451 lidí a v tomto
roce je rozpočtováno 22 141 i přes růstový
index 241 % v neinvestičních výdajích,
nedošlo ke zvýšení kvality práce.
Kritický stav ve školství je důsledkem
neexistence školské politiky a nekvalifikovaného
řízení tohoto resortu. Postup vlády,
kdy problémy byly řešeny na úkor pedagogické
obce, rodičů a budoucnosti, ohrožuje schopnost
české společnosti podchytit moderní
civilizační trendy. V oblasti kultury vyvolává
oprávněné znepokojení neschopnost
vlády přijmout odpovídající
opatření v zájmu ochrany kulturního
dědictví a kultury samotné.
Dámy a pánové, poukázali jsme na ty
oblasti, které považujeme za klíčové.
Na mnohé z těchto problémů jsme upozorňovali
i ve vystoupeních, a to nejen při průběžném
hodnocení plnění programového prohlášení
vlády na 14. schůzi České národní
rady. Jen na okraj uvádíme, že námi
citované číselné údaje byly
převzaty z oficiálních publikací české
vlády i jejích jednotlivých resortů.
Fakta potvrzují, že se české vládě
nepodařilo realizovat svá předsevzetí
programových záměrů. Mnohé
z nich zůstaly jen u pouhých slibů nebo na
papíře. Klub poslanců KSČM konstatuje,
že česká vláda své programové
prohlášení nesplnila.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji, nyní si přeje vystoupit pan ministr
Vopěnka.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Petr Vopěnka: Vážená paní
předsedkyně, dámy a pánové,
páni poslanci komunistické strany, tato vláda
po dva roky hasila to, co nám zůstalo jako dědictví.
Když jsme nastoupili do těchto funkcí, zjistili
jsme s hrůzou, v jakém stavu je naše společnost,
zjistili jsme, jak jste kádrovali učitele, kteří
mají chodit na školy, jak jste všude tyhle ty
věci drželi ve svých rukou. Teď všechno
co jsme dělali, celé tyto dva roky jsme se snažili
a o nic jiného nám nešlo, nežli zachránit
to, abychom se nedostali do situace, do jaké se dostaly
jiné státy, které byly podle vás naším
vzorem. (Potlesk).
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Prosím pana poslance Loma.
Poslanec Petr Lom: Vážená paní
předsedkyně, vážené poslankyně,
vážení poslanci, vážená
vládo České republiky, domnívám
se, že příležitost poslední schůze,
nebo jedné z posledních schůzí, je
vhodnou příležitostí k tomu, abychom
se zamysleli nad tím, co bylo uděláno a co
uděláno nebylo, abychom mohli inventarizovat naše
dluhy a předat je jako určité poselství
příští České národní
radě a příští vládě
České republiky. Nebudu se vracet k časové
rovině programového prohlášení,
které jsem jako jeden z prvních výrazně
v dobré víře podpořil.
Ale jsem povinen se vyjádřit k práci pověřeného
resortu vlády ve zdravotnictví. Dlouho jsem přemýšlel
o tom, kde se stala chyba, že za tak dlouhou dobu jsme v
přeměně našeho zdravotnictví
učinili tak málo. Domnívám se, že
vyčnívající špičkou ledovce
této problematiky je nedostatečná legislativa.
První zdravotnický zákon předložený
vládou jsme přijali po 18 měsících.
Domnívám se, že tato rekordní doba těhotenství
je zcela nepřiměřená důležitosti
strukturálních změn, které ve zdravotnictví
musíme provést.
Po krátké sérii jedné novely, nepočítám-li
novelu o regresních řízeních, a tří
zákonů přijatých v prosinci 1991,
následoval po 3 měsících návrh
zákona o zdravotní péči v nestátních
zdravotních zařízeních, a to bylo
vše. Na resort, který má být strukturálně
přestaven a který má být funkční,
je to málo. Zanecháváme příštímu
parlamentu velký dluh. Zanecháváme dluh zákona
o léku, zanecháváme dluh zákona o
lázeňské péči, protože
současné otevřené dveře privatizace
v lázeňství nejsou sledovány zákonnými
normami. A zanecháváme velký dluh strukturální
přestavbě hygienické služby, kde musí
být rovněž umožněna privatizace.
Jsme nyní svědky tzv. prosincové horečky
předkládání návrhů zásad
zákonů z nejrůznějších
zdravotnických úhlů. Tyto návrhy zásad
zákona však mohou být jen registrovány
v Kanceláři ČNR, protože výbory
je již nemohou projednat tak, aby mohlo být v tomto
mandátovém období přijato paragrafované
znění zákona. Představa o tzv. nepřetržité
legislativní práci, kdy jeden parlament projedná
a přijme zásady zákona a druhý parlament
projedná a přijme zákon, je mylná.
Domnívám se, že tyto zásady u zákonů,
které jsou nyní předkládány,
nejsou přehlídkou splněné, ale nesplněné
práce. Toto ovšem není vše.
Katastrofální je absence podzákonných
norem, kterou považuji v současné zdravotní
situaci za rozhodující, za limitující
a za zcela zásadní. Zdravotní řád,
který Česká národní rada svým
usnesení doporučila vydat do 15. března a
tento termín byl 31. ledna, kdy jsme usnesení přijímali,
uznán za reálný, byl projednán vládou
8. dubna a teprve včera po urgencích jsem dostal
kurýrní poštou z ministerstva první
výtisk na stůl. Tento zdravotní řád
obsahuje mnohá ustanovení, která, jak předpokládám,
vyvolají okamžitě další dohodovací
řízení, protože v sobě obsahují
taková ustanovení, která nemůže
Všeobecná zdravotní pojišťovna splnit
a které tam nebyly, když dohodovací řízení
bylo skončeno.
Dále chybí důležitý seznam léčebných
výkonů s bodovými hodnotami, onen legendární
ceník. Chybí vyhláška o kategorizaci
prostředků zdravotnické techniky, tj. kategorizaci
zejména léků ačkoli zákon o
nestátním zdravotnickém zařízení.
Je již měsíc v platnosti. Tyto podzákonné
normy stále chybí.
Domnívám se, že to zcela blokuje jakoukoli
privatizaci. Bez oněch podzákonných norem
nelze ani pomyslet na privatizovanou praxi, ačkoli jsme
jí zákonem otevřeli, a samozřejmě
to zcela blokuje poskytování léčebně
preventivní péče v podmínkách
všeobecného zdravotního pojištění.
Česká národní rada musí odmítnout
odpovědnost za tento stav, který nastal a který
trvá navzdory usnesením České národní
rady, navzdory výzvám, ba i žádostem.
Příští Česká národní
rada musí zaujmout po dvouletém hledání
svoji pevnou pozici. Zakončím vzpomínkou
a dovoluji se obrátit se osobně na předsedu
vlády ČR pana dr. Pitharta.
V únoru 1991 výbor pro zdravotnictví a sociální
politiku svolal veřejný seminář o
finanční krizi ve zdravotnictví. Tento seminář
byl zastoupen všemi - zástupci zdravotnických
organizací, zdravotnické veřejnosti a na
něm byly diskutovány nové cesty k nápravě
tohoto stavu. Přítomný premiér Pithart
v závěru tohoto semináře slíbil,
že nenechá zdravotnictví padnout, i kdyby si
vláda měla vypůjčit. Připomínám
tento slib ve chvíli pro zdravotnictví skutečně
nejkritičtější a žádám,
aby tato vláda ještě dříve, než
skončí svoji činnost, mohla tento slib naplnit.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda ČNR Jan Kalvoda: Děkuji,
další přihlášenou poslankyní
je paní Mazalová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno. Především
bych chtěla říci, že nehovořím
za žádný klub, pouze jako nezávislá
poslankyně volená na Moravě. Vláda
dnes podává výčet ze své dvouleté
práce. My, jako poslankyně a poslanci zákonodárného
sboru, bychom měli učinit totéž. Měli
bychom se zamyslet nad tím, jak jsme plnili své
volební programy, jak jsme dostáli svým slibům
daným našim voličům.
Již více než dva roky usiluje velká část
obyvatel Moravy a Slezska o obnovení moravskoslezské
zemské samosprávy v rámci federálního
nebo spolkového státu, která byla zrušena
totalitní mocí k 1. 1. 1949. Obnovu moravskoslezské
zemské samosprávy převzaly do svých
programů téměř všechny politické
strany, hnutí i občanská sdružení,
působící na Moravě a ve Slezsku. Toto
přání společně deklarovaly
při společném zasedání u moravskoslezských
kulatých stolů.
2. a 3. července 1990 při projednávání
Programového prohlášení vlády
ČR, v němž bylo hovořeno o Moravě
a Slezsku velmi krátce, mlhavě a prakticky bez časového
horizontu, jsem zde tehdy vystoupila s vyslovením nedůvěry
vládě v případě, že se
nebude zabývat oprávněnými požadavky
Moravy a Slezska. Tehdy došlo k přerušení
plenárního zasedání a v klubu HSD
SMS za přítomnosti pana premiéra Petra Pitharta
vzniklo společnou prací usnesení samostatné
přílohy k prohlášení vlády.
Toto usnesení obsahovalo požadavek na vytvoření
zemské hranice mezi územím Čech a
Moravy, na vnitřní úpravu územního
členění a na stanovení časového
přechodu od zrušení KNV k vlastnímu
zemskému zřízení. Usnesení
zůstalo dodnes na papíře, stejně jako
usnesení Federálního shromáždění,
stejně tak jako všechny sliby a naděje. Následovalo
neustálé podávání zásad
návrhů zákonů a jejich shazování
ze stolů.
22. 11. roku 1990 přijetí u pana premiéra
Pitharta, jeho slib zemského úřadu k 1. 1.
1991 a zřízení hraniční komise
údajně do čtvrt roku. Není dodnes
splněno.
27. 11. 1990 při výjimečné návštěvě
pana prezidenta Václava Havla ve výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví v České národní
radě na mé tři dotazy se pan prezident vyjadřuje
neurčitě a mlhavě.
Vždycky fandil Moravě, věří v
její práva, nicméně teď je již
snad pozdě, promeškaná příležitost,
snad po komunálních volbách. Zapomněla
jsem se tehdy bohužel zeptat, po kterých. Následují
rozpočty, jejichž výsledek dopadl tak negativně
pro Moravu a Slezsko, hlasování v poměru
145: 25. Nový rok 1991 nám začal projevem
pana prezidenta Václava Havla, který opět
oslovuje pouze Čechy a Slováky bez Moravanů
a Slezanů. Všichni musíme lépe pracovat,
aby národy Čechů a Slováků
mohly lépe žít. Národu milionu a půl
Moravanů se to zřejmě netýká.
Prvního února 1991, první pracovní
schůzka poslanců, volených na Moravě
a ve Slezsku, na ní zvítězila ze dvou variant
jednoznačně varianta zemská. 24. a 26. dubna
1991 v České národní radě řešeno
státoprávní uspořádání.
Pan premiér Petr Pithart hlasuje proti svému vlastnímu
návrhu, stejně tak i paní předsedkyně
Burešová. Mohla bych takto pokračovat, ale
vyplynulo by ze všeho tohoto jedno jediné, tam kde
chybí dobrá vůle, není možná
dohoda, tam kde hovoří pouze jeden, není
možný dialog. Ve svém projevu ze dne 24. 4.
1991 pan premiér hovořil o stavbě domu od
základu, o tom, že někde jsou nejdůležitější
stavební kameny dokonce skryty pod zemí. Hovoří
zde o mostu, můstku do střední Evropy, nemám
pocit, že bych žila na Kamčatce, nemám
touhu chodit do Evropy, myslím si, že jsem z ní
nikdy neodešla, že v ní žiju stále.
V dalším projevu, který tak pobouřil
část republiky, hovořil o dvojdomku, samozřejmě,
že pouze pro Čechy a Slováky, ale možná,
že jsem se jenom přeslechla. Někde pod zemí,
tam kde jsou skryty ty nejdůležitější
kameny, snad tam bude i kousek míst pro Moravany a Slezany.
Vláda i parlament hledají cestu, hledají
dlouho a důkladně. Hledá se cesta, jak udržet
Moravu a Slezsko v tomto tak nedůstojném postavení
co nejdéle.
Restituce platí v tak širokém měřítku,
že se navrací práva, majetek od posledního
kozího chlívku, až po obrovská panství,
hrady a zámky. Ale restituce neplatí pro zemi, která
byla 1. 1. 1949 okradena o svá základní a
přirozená historická práva, o svůj
majetek. Vše se vyvíjí, vyvíjí
se i státoprávní uspořádání.
Do roku 1949 byly zemí i Slovensko i Čechy, dnes
jsou to republiky. Stejné právo být republikou,
by mělo náležet i Moravě a Slezsku.
Je to nespravedlnost, která se prolíná celou
dobu vlády tohoto parlamentu a nemůže ji nic
odčinit. Konstatuji rozhořčeně, že
programové prohlášení vlády v
tomto směru se ani nepokusilo tuto situaci řešit.
Musím svým kolegyním v parlamentu připomenout,
že zástupci Moravy a Slezska na jednáních
a státoprávních uspořádáních,
zejména v Papierničkách, se alespoň
pokusili připomenout tomuto zákonodárnému
sboru jeho nejdůležitější povinnost.
Byli odmítnuti, jako bylo odmítnuto všechno,
co souviselo s požadavkem rovnoprávnosti pro oblast
Moravy a Slezska. Dále konstatuji, že tato vláda
a parlament se bojí referenda na Moravě a ve Slezsku,
protože i tak spravedlivý průzkum veřejného
mínění, který by musel být
respektován, byl odmítnut.