Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 65.
Kdo je proti? 18.
Kdo se zdržel hlasování? 58.
58, návrh pana poslance Balcárka nebyl přijat.
Vážení páni poslanci, teď stojím
před otázkou, zda vám mám znovu přečíst
všechno to, o čem jsme se nyní v přesunech
dohodli. Přejete-li si to, učiním to, samozřejmě,
pokud nikoliv, slibuji, že Kancelář rozmnoží
pro vás schválený pořad a že
budeme teď hned hlasovat o přijetí programu
jako celku se všemi schválenými změnami,
k nimž právě nyní došlo. Domnívám
se, že bychom ztráceli čas tím, kdybych
znovu četla všechno to, co jsem tu ve spolupráci
s vámi doplnila v programu. Souhlasíte s tím,
že dám hlasovat o návrhu pořadu jako
o celku?
(Ano.)
Dávám tedy hlasovat o návrhu pořadu
jako o celku se schválenými změnami.
Kdo je pro přijetí tohoto programu, ať zvedne
ruku. 102.
Návrh programu byl přijat.
Prvním bodem jsou
K tomuto bodu vám byly rozdány sněmovní
tisky 772 - 774 a 776 - 778. Protože podle § 75 jednacího
řádu České národní rady
se o takovém návrhu hlasuje bez rozpravy, přejdeme
ihned k hlasování. Navrhuji hlasovat o každém
sněmovním tisku zvlášť. Má
někdo jiný návrh? Nemá.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60denní lhůty k projednání návrhu
zákona České národní rady podle
sněmovního tisku 772, to se týká zaměstnanosti,
ať zvedne ruku. 101. Děkuji.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60denní lhůty k projednání návrhu
zákona České národní rady podle
sněmovního tisku 773, týká se platových
poměrů na Nejvyšším kontrolním
úřadě, ať zvedne ruku. 86.
Návrh byl přijat.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60denní lhůty k projednání návrhu
zákona České národní rady podle
sněmovního tisku 774, to se týká jednacího
řádu, ať zvedne ruku. 74.
Kdo je proti? 10.
Musím dát hlasovat kontrolně i kdo se zdržel
hlasování, protože je nás kolem 142
- 146, střídavě. 47.
Návrh byl přijat.
Kdo souhlasí se zkrácením 60denní
lhůty k projednání návrhu zákona
České národní rady podle sněmovního
tisku 776, to se týká katastrálního
zákona, ať zvedne ruku. 74.
Návrh byl přijat.
Kdo dále souhlasí se zkrácením zákonné
60denní lhůty k projednání návrhu
zákona České národní rady podle
sněmovního tisku 777, to se týká zeměměřičských
a katastrálních orgánů, ať zvedne
ruku. 74.
I tento návrh byl přijat.
Kdo souhlasí se zkrácením zákonné
60denní lhůty k projednání návrhu
zákona České národní rady podle
sněmovního tisku 778, to se týká názvů
vysokých škol, ať zvedne ruku. 74.
I tento návrh byl přijat.
Děkuji.
Dalším bodem je zpráva vlády České
republiky o plnění jejího programového
prohlášení, včetně zprávy
vlády - pardon, jako bod 2 byl zařazen bod, který
navrhla paní poslankyně Kolářové.
Prosím jí, aby se ujala slova.
Poslankyně Daniela Kolářová:
Vážená paní předsedkyně,
vážená vládo, vážená
sněmovno. V době, kdy šest přímých
potomků, občanů České republiky,
soustřeďovalo veškeré potřebné
podklady k uplatnění nároků na naturální
restituci rodinného majetku firmy František Otta od
dubna 1991, se z denního tisku dozvěděli,
že byla podepsána smlouva mezi ministerstvem pro privatizaci
a správu národního majetku ČR a americkou
firmou Procter and Gamble o prodeji akciové společnosti
Rakony.
Přes okamžité upozornění pověřeným
členem rodiny ing. Bartošem, jak ministra Ježka,
tak ministra Kubáta, tak předsednictva vlády
České republiky a přes podání
výzvy k vydání věci dne 18. 7. 1991
podle § zákona č. 87/1991 Sb. a č. 92/1991
Sb. a přes určenou lhůtu, končící
až dnem 30. 9. 1991, česká vláda dne
21. 7. 1991 prodej akciové společnosti Rakony firmě
Procter and Gamble schválila, bez důkladně
podložené jistoty, zda na tento majetek je či
není nebo může být vznesen oprávněný
či neoprávněný nárok občanů
ČR.
Termín podání dědiců firmy
František Otta je 26. 7. 1991 po kompletní základní
dokumentaci a tedy v době, kdy tento majetek vlastní
firma Procter and Gamble. To tedy znamená, že vláda
schválila prodej v době, kdy neměla k dispozici
kompletní dokumentaci oprávněných
osob.
I následující další kroky oprávněných
osob byly bez výsledku. Až 5. 8. 1991 na ministerstvu
pro privatizaci ČR dr. Fišer a dr. Vodička
doporučili zástupcům oprávněných
osob obrátit se na soud. Přes další
úpornou snahu, hlavně prosbu pro setkání
s panem ministrem Ježkem, s nulovou odezvou, dne 22. 11.
1991 podávají oprávněné osoby
žalobu k soudu v Praze. Šest občanů této
země uplatnilo nárok na majetek svých přímých
předků v pevné a dobré víře,
že jejich causa bude posuzována tak, jak bylo ze zákonné
lhůty stanoveno pro všechny občany ČR,
kteří v termínu a řádně
dokumentované žádosti o navrácení
majetku podali. Jejich důvěra ve slušnost a
zákonný postup české vlády
byla tak pevná, že až do možných
mezí chtěli jednat diskrétně a bez
skandalizování postupu české vlády
v tisku a v mediích, ale případ s nakládáním
majetku dědiců pokračuje dál. Rodině
Ottů byl navrácen v Rakovníku dům,
ale jeden z pozemků, na nějž rodina také
uplatňuje nárok, byl 14. 2. 1992 prodán v
aukci. Nemám ověřeno, zda to bylo přes
protest okresní privatizační komise, zato
na přímý příkaz ing. Zemana
z ministerstva pro privatizaci. To je potřeba ověřit.
Další pozemek rodiny Ottů je zahrnut do jiného
privatizačního projektu, i když konečný
termín pro podání výzvy na vydání
je až 31. prosinec 1992. Dne 22. 1. 1992, měsíc
po podání žaloby, náměstek Muroň
podává navrhovatelům vyjádření.
Mimo jiné zní, cituji:
"V případě, že by soud dospěl
k závěru, že nárok uživatelů
je v souladu s právem, bylo by potřeba uvedený
nárok vypořádat podle paragrafu 47 zákona
92/91 Sb. formou doplňku k již vládou schválenému
privatizačnímu projektu. Odškodnění
navrhovatelů by bylo možno provést finanční
náhradou z akcií restitučního investičního
fondu."
Tedy až 6 měsíců od podání
žádosti k navrácení majetku pan náměstek
Muroň připouští možnost, že
by soud mohl dospět k závěru, že nárok
uživatelů je v souladu s právem. Bez omluvy
a bez začervenání. Vážená
sněmovno, patřím k občanům,
kteří chtějí věřit,
že před zákonem jsme si všichni rovni.
Chci věřit v právní cestu, kterou
se má proces malé a velké privatizace ubírat
a především chci věřit ve slušnost
a serióznost své vlády. Proto považuji
obsah své interpelace za nesmírně závažný,
a to nejen pro přítomnost, ale hlavně do
budoucích dnů a měsíců. jde
o vážnou věc, totiž o etiku vládnutí,
o respektování práv občanů
České republiky, jako zásady prioritní
v zemi, která chce právním státem
být.
Vznáším otázky, na které bych
prosila vládu o odpověď:
1. Kdy, kde a kým byl privatizační projekt
prodeje 100% akcií a. s. Rakony firmě Procter and
Gamble odsouhlasen?
2. Podle čeho byla vypracována osnova projektu?
3. Jaké byly předloženy konkurenční
privatizační projekty a jaká byla majetková
účast státu na a. s. Rakona a kdy a. s. Rakona
vznikla?
4. Jaký byl v privatizačním projektu podíl
ceny továrny a tržní sítě na
celkové částce a jak byl vůbec proveden
odhad ceny Rakony při prodeji?
5. Základní filozofie restituce byla naturální
restituce. Ministerstvo pro privatizaci a správu národního
majetku ČR připouští, že by eventuálně
nezávislý soud mohl přiznat právní
nároky rodiny Ottů. Vylučuje však možnost
naturální restituce. Znamená to, že
zájem firmy Procter and Gamble je pro naši vládu
zájmem vyšším, než nároky
těžce postižené rodiny Ottů?
6. Je správné, že o způsobu vypořádání
oprávněného nároku na restituci rozhoduje
na základě zákona č. 92/91 Sb.
ministerstvo pro privatizaci a správu národního
majetku ČR podle vyhlášek, které si
samo vydává a podle potřeby mění?
Navrhuji proto sněmovně ČNR k přijetí
text tohoto usnesení: "Česká národní
rada po vyslechnutí závažných a sporných
skutečností v případě prodeje
a. s. Rakona americké firmě Procter and Gamble českou
vládou dne 21. 6. 1991 ukládá české
vládě k přezkoumání postup
svého postupu při schválení smlouvy
o prodeji akcií akciové společnosti Rakona
firmě Procter and Gamble z těchto hledisek: V době
schválení smlouvy o uplatnění nároku
oprávněných osob věděli premiér
a dva ministři české vlády. Postupem
vlády byla tak
a) zkrácena možnost rodiny vypořádat
ji naturální restitucí,
b) vypořádat rodinu akciemi nově vzniklé
společnosti,
c) možnost rodiny vypracovat konkurenční privatizační
projekt.
Jako bod II.
a) Česká národní rada požaduje
písemnou odpověď, a to do 8 dnů, a údaje
o tom, kdo všechno prováděl odhad majetku a
jaký byl a podle čeho byla určena prodejní
cena,
b) jakým způsobem byl proveden výběr
partnera.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Kolářové
a táži se jí, zda si přeje, aby sněmovna
rozhodla o tom, že tato interpelace má být
pojednána jako naléhavá a o tomto musím
dát tedy hlasovat.
(Souhlas.)
Kdo je tedy pro, aby interpelace paní poslankyně
Kolářové byla označena jako naléhavá,
ať zvedne ruku. 114.
Děkuji. Jednoznačně přijato.
Takže do 8 dnů podá vláda odpověď.
Domnívám se, že můžeme o usnesení,
které navrhla paní poslankyně Kolářová
hlasovat teprve potom, kdy dostaneme od vlády odpověď.
Souhlasí paní poslankyně Kolářová
s tímto navrženým postupem?
Poslankyně Daniela Kolářová:
Vzhledem k závažnosti této interpelace jsem
vznesla otázky, na které by měla sněmovna
dostat odpověď, a to by mělo být částí
tohoto usnesení, protože bych nechtěla odpověď
pouze obecnou či vládní, ale přesně
na body, které byly položeny jako dotazy. Chtěla
bych odpověď do 8 dnů.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Tak jsem tomu také rozuměla. Vzhledem
k tomu, že na odpovědi na otázky se váže
i usnesení sněmovny, domnívám se,
že bychom se měli k usnesení vrátit
až po odpovědi české vlády, které
dojde do 8 dnů. Do té doby budeme nepochybně
schůzovat. Mohu tedy tento bod pokládat za uzavřený.
Dalším bodem je
K tomuto bodu jste v časovém předstihu dostali
písemný podklad k projednání v poslaneckých
klubech a ve výborech. Prosím nyní předsedu
české vlády pana Petra Pitharta, aby zprávu
uvedl.
Předseda vlády Petr Pithart: Vážená
paní předsedkyně, paní poslankyně,
páni poslanci, vážená Česká
národní rado, dne 16. dubna obdržel každý
z vás Zprávu o plnění Programového
prohlášení vlády ČR. Na rozdíl
od původního Programového prohlášení
je koncipována tak, že informuje o konkrétních
tématických okruzích, které jsou v
péči jednotlivých ministerských resortů.
V tomto krátkém projevu se nebudu vyjadřovat
k jednotlivým bodům Zprávy, protože
její text dobře znáte. Dovolte mi však,
abych obrátil svou i Vaši pozornost k fungování
vlády ČR jako celku.
Jsem hluboce přesvědčen, že svůj
základní a nejobtížnější
úkol tato vláda, nazvaná svého času
vládou národní oběti, splnila prostě
tím, že fungovala, že vytrvala jako akceschopný
tým. Při posuzování své situace
býváme často zahleděni do svých
bezprostředních dojmů a pocitů, a
proto nám chybí nezbytný relativizující
nadhled. Rozhlédneme-li se po zemích rozpadlého
socialismu, nevidíme často, žo by se táž
vláda udržela po celé své funkční
období, byť by bylo dvouleté. A vzpomeneme-li
počátků našeho státu po roce
1918, zjistíme, že ve srovnatelném časovém
období se vystřídaly dokonce vlády
tři, z toho jedna úřednická.
Tato vláda však zůstala vládou a pracovala,
třebaže její funkční období
bylo časem fundamentálních proměn.
Nevládla sice pokaždé bezkonfliktně,
vždy ke spokojenosti všech, ale svůj kurs v těch
dvou nejdůležitějších ohledech
politickém a ekonomickém - měnit nemusela.
A to není samozřejmost. Svému slibu
vybudovat základy demokracie a vytvořit předpoklady
pro ekonomickou transformaci, dostála.
Kdyby vláda vládla špatně, vznikly by
tu takové politické tlaky, které by ji nepochybně
smetly. Nikdy však nebyla vznesena otázka důvěry
vládě. A po celé funkční období
se těšila důvěře naší
veřejnosti. Třebaže se u nás dnes a
denně zjišťují měnící
se názory na kdeco, vyslovilo se pro tuto vládu
pokaždé více než 50 % dotazovaných
občanů České republiky. Na žebříčku
důvěry občanů zaujímala vláda
České republiky mezi sedmi ústavními
orgány federace trvale druhé místo hned za
prezidentem republiky. Toto budiž důkazem, že
vláda dovedla vytvořit dosti široký
společenský konsensus a že se o něj
dovedla opřít.
I proto mohu konstatovat, že její program byl v těch
základních rysech splněn. Ano, zůstaly
nesplněné položky. Některé problémy
dosud nedozrály ke svému řešení.
A některé si vyžádaly mnohem
složitější postupy, než byl kdokoliv
schopen předem předpokládat. Tu je třeba
znovu připomenout, že dva roky jsou dobou příliš
krátkou.
Jedním z důvodů, proč neproběhlo
všechno podle našich představ, byla neadekvátní
ústavní situace České republiky. Ústavní
pořádek jsme zdědili po bývalém
režimu. Byl koncipován tak, aby nezaručoval
nedemokratické poměry, přesněji řečeno
tuhý centralismus. V nejmenším nepřál
tomu, čemu se říká oddělení
mocí, zejména moci zákonodárné
a výkonné. Neměl bych však mluvit v
minulém čase, protože tento systém platí
neustále, podvazuje akceschopnost zákonodárných
sborů, tedy i České národní
rady. A protože jsme nebyli s to na něm něco
změnit, převezmou jej bohužel i ti, kteří
přijdou po volbách.
Tento systém neumožňuje, aby vyžadovaná
odpovědnost byla spojena s patřičnou mírou
pravomoci. Budu, pokud možno, konkrétní. Od
předsedy vlády se očekává,
že bude zodpovídat za činnost celé vlády
i jednotlivých ministrů. On však nemá
příslušnou pravomoc, protože nemůže
rozhodovat o složení vlády, zejména
o ustanovení, případně o odvolání
jednotlivých ministrů. O tom rozhoduje jiný
orgán, vám důvěrně známý,
který však za činnost vlády přímo
odpovědný není. Je to situace absurdní,
a přitom vžitá po 40 let.
Znovu zdůrazňuji: specifičnost demokratického
parlamentního systému spočívá
mimo jiné v co největší nezávislosti
moci zákonodárné, výkonné a
soudní - a zároveň v možnosti vzájemné
kontroly a brzdících mechanismů. Náš
stále platný ústavní pořádek
je zejména v ohledu, o němž jsem se zmínil,
nedemokratický.
U této příležitosti chci zmínit
další skutečnost, která s tou předchozí
souvisí. A tou je sama struktura našeho vládního
tělesa, kterou opět převezmou ti, co zasednou
v příští vládě. Mám
na mysli zejména instituci několika místopředsedů
vlády bez vlastního ministerstva, tedy i bez vlastního
aparátu a s kompetencemi jen nejasně určenými.
I tuto zvyklost jsme převzali z minulé brežněvovské
praxe. I ona měla sloužit systému převodných
pák, tedy centralismu.
Snad si vzpomenete, že před minulými parlamentními
volbami patřila k mé funkci českého
premiéra automaticky - a zcela nesmyslně - i funkce
místopředsedy federální vlády.
Této zbytečné funkce, koncipované
v duchu demokratického centralismu, jsem se naštěstí
včas vzdal, na úrovni republikových vlád
však tato nadbytečnost trvá nadále.
Podle mého názoru by bylo účelnější,
kdyby vláda měla třeba i o 2 ministry navíc,
pokud by spravovali jasně a zřetelně definované
resorty, disponovali náležitým aparátem,
a zejména jednoznačně ohraničenou
odpovědností a pravomocí, zatímco
by postačil jediný místopředseda,
jímž by měl být některý
z ekonomických ministrů.