Středa 15. dubna 1992

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Dále se do rozpravy přihlásil pan poslanec Výborný, kterému dávám slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo, dámy a pánové, naprosto mě nepřekvapuje, že projednávání tohoto návrhu zákona je politizováno, zejména některými poslanci některých klubů, ale co mě velmi rozrušuje je to, že projednávání tohoto zákona je nacionalizováno.

Vždy jsem byl přesvědčen, že jsme Česká národní rada ne proto, že bychom byli parlamentem Čechů, Moravanů a Slezanů, ale proto, že jsme parlamentem všech občanů České republiky.

(Potlesk)

Byl bych zděšen, kdyby tento zákon chtěl revidovat Benešovy dekrety. Na ně může pohlížet historie různým způsobem, ale právo na ně musí pohlížet jako na platné prameny práva. Tento zákon v žádném případě nezpochybňuje to, co se Benešovými dekrety a dalšími zákony tehdy stalo. Naopak. Myslím, že velmi přesně to řekl pan kolega Chromý.

Mám několik pozměňovacích návrhu, ale považoval bych za seriozní, přednést je poté, kdy bych je ještě konsultoval s ústavně právním výborem, neboť se v podstatě jedná o legislativní úpravu, která by uvedla navrhovaný zákon do souladu s textem zákona o půdě, tzn. tiskem federálním. Byl bych nerad, kdyby došlo k nějakým nesrovnalostem, víceméně v důsledku technické nedokonalosti tohoto zákona, za kterým jinak stojím a za který, jak jsem přesvědčen, bude hlasovat většina sněmovny, neboť jde o zákon, který dává spravedlnost.

Prosím, aby bylo hlasováno o mém procedurálním návrhu, aby se sešel ústavně právní výbor, který by zaujal stanovisko k tomuto tisku.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, ten je již zdvojen, mám ho již poznamenán. To byla poslední přihláška do rozpravy. Ještě se hlásí pan poslanec Šimeček.

Poslanec Josef Šimeček: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, nedávní marxisté, leninci, proletářští internacionalisté se nám dnes představili jako nacionalisté, jako obhájci zájmů našeho národa. Nezlobte se.

Donedávna hlásali třídní nenávist, a když jim to nevyšlo a nevychází to dnes, snaží se vyvolávat alespoň na nenávist národnostní. Domnívám se a myslím, že s většinou z vás, že lidé, kteří hlásali nenávist a neustále se k nenávisti vracejí, nemají právo na existenci v budoucí Evropě.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Šimečkovi. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Pan ministr Špaček požádal o slovo.

Ministr financí ČR Karel Špaček: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem zde vlastně vyvolán a tak chci promluvit ke dvěma otázkám.

Pokud jde o § 10, je skutečně třeba, aby tuto celou akci zajišťovalo ministerstvo zemědělství, protože ministerstvo financí nemá možnost tyto věci zajišťovat. Jak jsem viděl, má pan ministr Kubát stejný názor, čili jak zazněly pozměňovací návrhy, prosím, aby v tomto směru to bylo upraveno.

Za druhé. Samozřejmě, že realizace tohoto zákona přinese některé administrativní obtíže. Např. z hlediska mimosoudních rehabilitací vím, že tam máme 50 tisíc žádostí, z toho zhruba polovina není oprávněna, je zde velký nárok, abychom tyto věci včas vyřídili, jistě takovéto komplikace se vyskytnou i při realizaci tohoto zákona. Jestliže je 25 tisíc oprávněných osob, jistě že žádostí bude ještě více, protože některé budou neoprávněné a bude to spojeno s komplikacemi. Na to upozorňuji pro pořádek, protože jinak si myslím, že je skutečně třeba tyto věci posuzovat z hlediska spravedlnosti. Nemáme spočítáno nemohu vám říci nějaký spolehlivý údaj, ale myslím, že tyto věci se skutečně musí posuzovat z hlediska spravedlnosti a spravedlnost nelze posuzovat z hlediska nároku na rozpočet.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Špačkovi. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Balcárek.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové. Pouze jenom jednu větu k příspěvku pana kolegy, poslance Šimečka z výboru pro obchod a cestovní ruch.

Hlasatelé třídní nenávisti, šovinisté, kteří nemají právo na existenci ve sjednocené Evropě - myslím si, bohužel, že právě tím, že nejsme schopni udělat tu tlustou čáru, po které volal pan prezident Havel ve svém novoročním projevu v roce 1990, a když přijímáme tento zákon, který rozdmýchá politické vášně, takže děláme velmi negativní vklad pro další vývoj této společnosti. Z toho důvodu nebudu hlasovat pro tento návrh zákona.

Nechtěl bych, aby se z toho stalo politikum, myslím si, že je to velice nemoudré, a že bychom neměli tento zákon projednávat, přinejmenším bychom to měli dát federálu. Když už jste se rozhodli neprojednávat smlouvu s Německem, tak je podivné projednávat tohle, to je alibismus, to s tím souvisí. Odmítli jste projednávat smlouvu s Německem, která řeší podobné problémy a o tomto zde vášnivě diskutujete a projednáváte to.

Děkuji za slovo.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Dávám slovo paní poslankyni Kalousové.

Poslankyně Eva Kalousová: Pane předsedající, dámy a pánové, trochu jsem byla vyprovokována otázkou svého kolegy, který se zeptal, kolik to bude stát. Dovolím si v této sněmovně vznést několik dalších otázek. Kdo se ptal těch, kteří byli okradeni, jak velký majetek jim byl zcizen, a např. jak velké výnosy z pozemků by do dnešních dnů tehdejším majitelům přinesl.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Kalousové a předávám slovo panu kolegovi Gjuričovi.

Poslanec Andrej Gjurič: Dámy a pánové, už jsem to skutečně nevydržel, ale budu velice stručný. Považuji za příznačné, že tyto dvě strany (ukazuje nalevo) hlasují tak, jak hlasují, co ale považuji za těžko snesitelné, ať si tedy hlasují jak chtějí, ale to, co mnohý z nich řekl, nemohu snést. Už jenom dikce těch dokumentů, které citoval pan kolega Moskal, už jenom jejich fanatické verbální klišé mluví zde za sebe. Měli byste je slyšet znovu, rád bych zde kazetu pustil.. Ale my jsme o půl století dál.

V tehdejší době snad je bylo možno pochopit a omluvit, ale když je zde slyším dnes po padesáti letech znova, tak mně připadá, že se propadám jakýmsi vírem událostí padesát let zpátky. Tehdy nejnižší lidské pudy v této situaci byly vyzvednuty a dokonce označovány jako vlastenecké a dnes je zde slyším po padesáti letech od některých poslanců znovu.

Nebudu rozšiřovat debatu směrem tam, kam bych ji rozšiřovat chtěl, směrem, kterým již byla načata, tedy k naší krátké historické paměti, jak o tom hovořil kolega Hofhanzl, k určité skvrně na naší minulosti. Ale i když se budeme držet merita věci, toho, o čem hovoří předkládaný zákon, tak ještě jednu větu na závěr: Domnívám se, že to, co teď činíme, musíme učinit nikoliv kvůli našim německým spoluobčanům, ale sami kvůli sobě.

(Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Zdá se, že se do rozpravy již nikdo nehlásí. Je zde návrh poslance Žáka a poslance Výborného, aby se sešel ústavně právní výbor bez toho, že by byla přerušena rozprava. Ptám se, kolik času žádá úst vně právní výbor? (Hlasy: 30 minut.) Tím pokládám tento čas využitelný i pro kluby, podle návrhu pana poslance Zajíčka, takže se sejdeme v 17.40 hodin a začínáme přesně.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Prosím předsedu ústavně právního výboru dr. Výborného, aby nás seznámil s výsledky jednání ÚPV. Ostatní prosím o klid.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedající, pane premiére, dámy a pánové. (Z pléna poznámka: nahlas). Promiňte, já asi nebudu moci více nahlas.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Budete se muset ztišit, pokud budete chtít slyšet dr. Výborného.

Poslanec Miloslav Výborný: Dovolil bych si vám doporučit, abyste si vzali k ruce společnou zprávu, a to její 3. stranu, kde ústavně právní výbor navrhuje změnit tam navržený text § 4 i § 6. Jde o to, že považujeme za žádoucí, aby tento český restituční zákon, k němuž nám zmocnění dalo ustanovení § 7 odst. 2 zákona o půdě v novelizovaném znění, byl pokud možno při definování povinných osob co nejblíže zákonu federálnímu, ba aby byl totožný se zákonem federálním, aby nevznikly problémy při restitucích podle tohoto zákona a při restitucích podle zákona o půdě.

Ústavně právní výbor svým usnesením, které tlumočím, navrhuje toto znění § 4. Je to pozměňující návrh ke společné zprávě: Povinnými osobami jsou stát nebo právnické osoby určené zvláštním předpisem. Následuje odkaz, který bude zřejmě čtvrtým a odkazy další se přečíslují. Odkaz bude § 5 zákona č. 229/91 Sb. K tomu věta druhá: Povinnými osobami však nejsou podniky se zahraniční a majetkovou účastí a obchodní společnosti, jejichž společníky nebo účastníky jsou výhradně fyzické osoby, které nabyly nemovitost v období od 24. června 1991 do 27. února 1992. Touto větou jsou řešeny následující situace. V období od 24. 6. 1991, tedy od účinnosti zákona o půdě do přijetí novely zákona o půdě, kterákoliv obchodní společnost, resp. společnost se zahraniční majetkovou účastí mohla jaksi bez obav nabývat tyto nemovitosti, neboť mohla být ve vnitřním přesvědčení, že k takovémuto zákonu nedojde, neboť ho tehdy zákon o půdě nepředpokládal. Ale po novele už toto přesvědčení být nemohlo.

Dále navrhuje ÚPV § 6 odst. 1 - dojde-li k souběhu nároku oprávněných osob podle zvláštního předpisu, odkaz čtvrtý, správně už nyní pátý, a oprávněných osob podle § 2 tohoto zákona, náleží právo na vydání původních nemovitostí té z nich, která svého vlastnictví pozbyla v důsledku jednostranného aktu státu. Pokud tímto způsobem pozbylo svého vlastnictví postupně více oprávněných osob, náleží toto právo té z nich, která vlastnictví pozbyla dříve, pokud se nedohodnou jinak.

To by byl první odstavec, který v podstatě kopíruje ustanovení § 12 zákona o půdě.

Druhý odstavec navrhujeme rovněž v § 6 v tomto znění: Ustanovení odstavce jedna se neužije, uplatnila-li před účinností tohoto zákona právo na vydání nemovitosti osoba oprávněná podle zvláštního předpisu, odkaz na zákon o půdě, právo na vydání nemovitosti náleží v takovém případě této osobě. Tento druhý odstavec § 6 řeší případy, kdy někdo uplatnil nárok podle zákona o půdě a nyní by byl jakoby předběhnut jiným oprávněným. To nemůžeme připustit, abychom teď oprávněné osoby toho oprávnění vlastně dalším zákonem zbavovali.

Konečně navrhuje ÚPV změnu třetí, která je jednoduchá a spočívá pouze v tom, že paragraf pátý by byl až za paragrafem šestým. Tam jsou totiž řešeny a obdobně i v § 12 i mimo jiné i ty případy, kdy nelze nemovitosti vydat pro souběh nároků. Tak, jak je to třeba v zákoně o půdě, čili odkazujeme tam na zákon o půdě. To jsou tři návrhy ústavně právního výboru ke změnám ve společné zprávě a tím i k předloženému zákonu.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Výbornému. S faktickou poznámkou se přihlásili pan poslanec Procházka, takže mu uděluji slovo.

Poslanec Kamil Procházka: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, měl jsem za to, že jste předchozí přerušení jednání sněmovny navrhl z těchto důvodů. Za prvé, aby se sešly kluby, za druhé, aby byl vytvořen časový prostor pro rozdání stanoviska vlády k tomuto návrhu zákona každému poslanci. Já nemohu říci, že by tento bod byl splněn. Tak jsem tomu rozuměl. Považuji to za důležitou náležitost, aby poslanci byli seznámeni se stanoviskem vlády k tomuto návrhu zákona. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji. Pane poslanče, já jsem vám nic takového nesliboval, pokud si dobře vzpomínám, nicméně respektuji to, o co jste požádal, tzn. o to, aby bylo možné se seznámit se stanoviskem vlády. Tento požadavek tady zazněl opakovaně. Ptám se, co vláda navrhuje, jakým způsobem postupovat. Hlásí se pan místopředseda Baudyš. Ne. Takže dáme vládě oddechový čas? Bude hovořit pan premiér Pithart.

Předseda vlády Petr Pithart: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno. Nebudu ani tak hovořit, jako řeknu spíš několik slov. Já se o tom dovídám v tuto chvíli. Vláda rozhodovala o svém stanovisku k tomuto návrhu před polednem. Je prostě potřeba technicky zajistit, aby se tu stanovisko ocitlo namnožené pro vás pro všechny. Vláda nevěděla, že ještě téhož dne bude stanovisko vyžádáno. Chci říci předem, že vláda se sice nepostavila za návrh, ale vlastně nezaujala meritorní stanovisko, protože vládě nebylo jasné, kolika občanů se návrh týká, jaké zvýšení aparátu, zejména na ministerstvu financí si to bude vyžadovat, jaké náklady to ponese. Prostě vláda neměla odpověď na některé důležité otázky, a proto stanovisko nezaujala. Zároveň ale konstatovala, že morálně nesporně je nárok, který je s tímto návrhem spojen, oprávněný. Přesné znění stanoviska vlády přivezeme, rozmnožíme, rozdáme, takže se omlouvám. Vláda před několika hodinami to měla teprve na stole.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji, pane premiére, zdá se, že pan poslanec Šabata má vaše stanovisko v kopii. Je-li tomu tak, tak je možno ho přečíst a celou věc tímto způsobem vyřešit nebo alespoň podstatné části z něj.

Předseda vlády Petr Pithart: Jsem rád, je to tady, ano.

Vláda ČR projednala a posoudila na své schůzi dne 15. 4. návrh zákona ČNR, kterým se upravují některé otázky související se zákonem atd. Vláda respektuje morální nárok těch státních občanů ČSFR, kteří ztratili majetek podle dekretu prezidenta republiky č. 12 z roku 1945 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců, Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa nebo č. 108/45 Sb., o konfiskaci nepřátelského majetku a Fondu národní obnovy a kteří se neprovinili proti československému státu.

Vláda si je rovněž tak vědoma nutnosti stanovit příslušný orgán České republiky k provádění některých ustanovení zákona č. 229 z roku 1991 ve znění zákona č. 93 z roku 1992 Sbírky. Vláda však po posouzení uvedeného návrhu jeho přijetí nemůže doporučit, neboť nemá k dispozici bližší specifikaci možných restitučních nároků co do počtu dopadů na státní rozpočet a vliv na probíhající transformaci československé ekonomiky. Stejně tak bez důkladného rozboru nelze odsouhlasit stanovení příslušného orgánu ČR k, provádění některých ustanovení zákona 229. Obecně zastává vláda stanovisko, že věcně příslušným orgánem v těchto otázkách by mělo být ministerstvo zemědělství ČR.

Snad není třeba to stanovisko rozmnožovat a doručovat ho vám všem. Vidíte, že to vlastně není meritorní stanovisko, že vláda prostě postrádala určitá fakta, bez nichž si netroufla doporučit tento návrh. Vláda není za jistých okolností proti.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu premiérovi za jeho vystoupení a za přečtení stanoviska vlády. Připomínám poslancům a poslankyním, že rozprava nebyla uzavřena, takže se ptám, kdo se hlásí dále do rozpravy? Pan poslanec Nerad se hlásí.

Poslanec František Nerad: Pane předsedající, vážená vládo, vážení přítomní, já jsem tady při předkládání změn navrhl jeden doplňující návrh a předložil jsem jeden návrh usnesení. Jsem si vědom, že jsem udělal procedurální chybu. Požádal bych vás, vážený předsedající, vážení kolegové a kolegyně, jestli byste mě podpořili, aby toto usnesení bylo předloženo jako samostatný bod programu této schůze.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Neradovi. Bude na poslancích, aby vás podpořili nebo nepodpořili, ale až po skončení tohoto bodu.

Hlásí se pan ministr Kubát, pak registruji přihlášku pana poslance Balcárka, pan poslanec Palkoska se rovněž hlásí.

Ministr zemědělství Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, mne trošku mrzí, že tady vznikla možná taková poněkud zvláštní situace kolem toho, že vláda byla teď přizvána sem v podstatě za jiným účelem. My s panem ministrem Špačkem jsme byli přítomni celého projednávání, proto bych si dovolil víceméně v tuto chvíli tady tímto veřejným způsobem vládu informovat, že celá řada nejasností byla objasněna. Hovořili jsem i o tom, o jaké náklady asi zhruba půjde - kolem 700 milionů. Naprosto jednoznačně jsme řekli, že naše ministerstvo, ministerstvo zemědělství, převezme na sebe ty úkoly, které z tohoto zákona vyplynou a samozřejmě i - tak, jak se vyjádřil pan ministr Špaček, nelze hledět při hledání spravedlnosti a spravedlivých restitučních nároků na státní rozpočet. jinými slovy - obě ministerstva - jsme připraveni zhostit se svých úkolů.

Chtěl bych říct, že teď při té půlhodinové pauze jsme opět si některé věci ujasnili na výboru, na jednání ústavně právního výboru. Čili tam především se jedná - nebo to, co jsme probírali a to, co vám teď tady bylo na začátku rozpravy po přestávce předneseno, to je právě ta záležitost, která se týká přídělců a zbytkových statků, která je nesmírně důležitá a která v podstatě blokuje průběh restituce podle zákona 229.

Proto bych si dovolil zde i za účasti vlády přednést stanovisko našeho resortu k tomu, že v podstatě z tohoto pohledu je tento zákon s těmito připomínkami v podstatě realizovatelný a schůdný a umožní nám prostě průběh restitucí.

Tolik pro informaci jednak pro členy vlády, kteří teď dojeli, a jednak tedy k výsledku připomínkového řízení během půlhodinové přestávky. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jan Kasal: Děkuji panu ministru Kubátovi, slova se ujme pan poslanec Balcárek, připraví se poslanec Palkoska.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, já sám se nedomnívám a se mnou řada dalších poslanců, že by byla fakta zcela jasná. Postrádám stejně tak jako vláda některá fakta, která by měla nás opravňovat k tak závažnému rozhodnutí a navrhuji jako procedurální návrh přerušení projednávání tohoto návrhu zákona, až ten přesný rozbor dostaneme na stůl, co by to obnášelo ohledně finančních nákladů. Já jsem tady hovořil o 50 miliardách, které máme do deseti let vrátit. Je to precedens, poukazuji znovu na další nápady. Tady budou určité ještě další požadavky potom. Máme tady třetí odboj, to také je prostě předmět rozhodování ve federálu, nároky židovských rodin, o tom jsme se bavili před chvilkou s panem poslancem Holomkem. To je prostě bod tak neuralgický - raději tu tlustou čáru a neprojednávat nic. To zneuralgizuje tuto společnost přijetí tohoto návrhu zákona.

Jsem pro přerušení projednání, až dostaneme přesná fakta o tom, co to bude obnášet finančně.

Děkuji.

(Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP