Středa 15. dubna 1992

ČNR doporučuje, aby byly odstraněny i další majetkové křivdy spáchané na občanech na základě některých právních předpisů, zejména zákona č. 169/49 Sb., zákona o vojenských újezdech. Tento zákon je v působnosti FS ČSFR.

V souvislosti s tím upozorňujeme na usnesení č. 286 ČNR z 15. ledna 1991, ve kterém byla vláda ČR žádána o řešení majetkoprávních vztahů, které na základě zákona 169/49 vznikly.

Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Neradovi, předávám slovo panu poslanci Balcárkovi, připraví se pan poslanec Hofhanzl.

Poslanec Pavel Balcárek: Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené dámy a pánové, ztotožňuji se zejména s příspěvky kolegů poslanců Kamila Procházky a s příspěvkem poslance Václava Moskala. Jako historik chci vám říci těchto několik řádků. Nehovořím za klub, ale hovořím za sebe.

Předložený návrh zákona požaduje návrat majetku osobám a jejich dědicům, kterým byl odňat majetek po válce, které nebyly právoplatným rozhodnutím tehdejšího Zemského národního výboru nebo rozsudkem soudu uznány za nepřítele českého a slovenského národa.

Totéž se má týkat osob, které nabyly československé státní občanství do roku 1953. Zmíněný požadavek je bez jakýchkoli pochybností zaměřen na návrat majetku odsunutým sudetským Němcům, zrádcům a kolaborantům, kterých se týkal tzv. malý dekret prezidenta Beneše, jakož i všech dalších prokazatelně spolupracujících s okupační nacistickou správou. Podotýkám, že většina z nich byla postižena na základě zákonů tehdejší republiky, kterou nelze označit za infikovanou totalitní ideologií.

Návrh zákona skupiny poslanců tedy objektivně zpochybňuje, jak už tady naznačili i předcházející řečníci, závěry postupimské konference vítězných mocností a jejich rozhodnutí o odsunu sudetských Němců, ale stejnou, ne-li větší měrou napadá i prezidentské dekrety Eduarda Beneše. Návrat majetku zrádcům, kolaborantům a rozbíječům republiky je v tomto návrhu zákona maskován smysluplnou humanitou, nepřijatelností údajné kolektivní viny, přestože z odsunu bylo vyjmuto na 100 000 německých antifašistů a o kolektivní vině tedy hovořit nelze, jakož i snahou o jakousi nápravu křivd, "spáchaných zřejmě Eduardem Benešem, vítěznými mocnostmi v Postupimi a dalšími antihumanisty".

Cílené zaměňování příčiny a následků se v naší mocensko-politické špičce stalo v mnoha případech - bohužel - zcela běžným zvykem a programem. Iniciativní předkladatelé tohoto návrhu, je příznačné, že mezi nimi najdeme jméno pana poslance Piverky, který se mnohokrát při nejrůznějších příležitostech doma i v zahraničí více než aktivně angažoval ve prospěch sudetských Němců, hodnotí historický vývoj nejtragičtější etapy našich moderních dějin podle vlastního subjektivního hlediska, zpochybňujícího dekret prezidenta Eduarda Beneše.

Považuji tento návrh za akt politické sebevraždy. Federace, připomínám, vyrobila dluh budoucím generacím, vyrobila deficit 50 miliard Kčs, který je nutna a povinna uhradit do deseti let. Z čeho máme tyto peníze brát? Z prázdných obecních pokladen, z kapes daňových poplatníků? Nesouhlasím, rozhodně tento návrh zákona nepodpoříme. Děkuji za pozornost. (potlesk)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Balcárkovi. Předávám slovo panu poslanci Hofhanzlovi, připraví se pan kolega Budinský.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážené dámy, vážení pánové, jestli mne něco trápí na současném stavu, je to neexistence historické paměti v této zemi a u našeho národa. Trápí mne to, jak naše společenství se usilovně snaží stáhnout si znovu pásku přes oči, neslyšet a nevidět. Proto jsem se připojil k iniciativní skupině poslanců, která podala návrh zákona o restituci Němců a Maďarů. Jedná se o československé občany, kteří se neprovinili kolaborací a zločiny proti našemu státu. Myslím, že je naší povinností napravit nespravedlnost i u této skupiny občanů.

Měli bychom si rovněž uvědomit, že jestliže naše pohraniční oblasti nezaplníme podnikatelskou aktivitou občanů našeho státu, dříve nebo později tam přijde cizí kapitál a aktivity od západního souseda. Ve společné Evropě tomu pak těžko bude možno zabránit. Děkuji. (potlesk)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi, předávám slovo panu poslanci Budinskému. Připraví se pan poslanec Stodůlka.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane předsedající, vážený pane prezidente Nezávislého kontrolního úřadu, vážená vládo, očekával jsem, že tento zákon bude zákonem navýsost politickým. Soudím ovšem, že politická zaslepenost stoupenců levice by neměla nikomu bránit číst předlohu zákona a přemýšlet. Chtěl bych jenom citovat § 2, a to jeho začátek: Oprávněnou osobou je státní občan ČSFR trvale žijící na území ČR. Nechápu argumentaci levice kolem občanů Spolkové Republiky Německo, nebo mě přímo udivilo, proč se pan kolega Ortman odvolává na smlouvu o přátelství mezi SRN a Československem, neboť tato smlouva se majetku netýká a odvolávat se na ni je v této souvislosti absolutně bezpředmětné.

Chtěl bych podtrhnou i druhou část § 2, který doufám pozorně přečtou všichni poslanci, kteří budou o předloze zákona rozhodovat. Tam se hovoří, že oprávněnou osobou je ten, kdo se neprovinil proti československému státu a nabytí zpět občanství podle zákona 245 z roku 1948 o státním občanství osob maďarské národnosti, zákona č. 194 z roku 1949 o nabývání a pozbývání československého státního občanství nebo zákona č. 34 z roku 1953, jímž některé osoby nabývají československého státního občanství. Domnívám se, že těmto občanům byla v 50. letech přiznána práva občanů Československa, bylo tím fakticky prokázáno, že na ně byly tyto dekrety uplatněny nespravedlivě. Chtěl bych apelovat na to, že přijetí tohoto zákona dnes a námi, jako ČNR zvolenou v roce 1990, je velice důležité. Jistě dobře víte, že běží lhůty, které vyplývají ze zákona 229 ve znění zákona 93 a ze znění zákona 42 z roku 1992 o transformaci družstev. Lhůta k uplatnění nároku pro transformaci družstev končí 28. dubna. Pokud tento zákon nebude přijat ČNR a neumožní tak alespoň podle zákona o půdě domnělé uplatnění tohoto nároku skrytého pod termínem "uplatnění domnělého vlastnictví", znemožníme těmto lidem, aby se přihlásili do transformace a způsobíme svojí liknavostí a politickým kalkulováním s předvolebním časem to, že se ti lidé nepřihlásí do transformace a utrpí další křivdu.

Chtěl bych proto říci, že v žádném případě se nedomnívám, že tento zákon posunuje hranici restituce před to magické datum února 48. Tento zákon pouze se vztahuje na ty případy, kdy dekrety prezidenta republiky byly uplatněny paušálně, nespravedlivě a kdy byl sebrán majetek občanům německé národnosti pouze z tohoto titulu, že to byli Němci. Děkuji vám za pozornost. (potlesk)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Budinskému. Dávám slovo panu poslanci Stodůlkovi. Připraví se pan kolega Kraus.

Poslanec Zbyšek Stodůlka: Vážený pane předsedající, vážená vládo, kolegové, kolegyně, na rozdíl od všech, kteří tady o té otázce mluvili, se mne tato otázka dotýká takřka bytostně, bydlím totiž na Hlučínsku, na tzv. Prajské, na území, které k Československé republice bylo připojeno v roce 1920, kdy připojením k Československu došlo k přetrhání veškerých hospodářských vazeb. V roce 1938 došlo k připojení toho území k Německé říši, přičemž Hitler prohlásil, že na tomto území žijí pouze Němci.

Jiná národnost než Němci se tam prostě nepřipouští. Tito lidé narukovali do německé armády, ze zajetí se vrátili v roce 1946-47 a v roce 1953 většinou dostali zpět Československé státní občanství. Pochopitelně, majetek, který v té době měli, propadl podle dekretu prezidenta republiky ve prospěch státu a dneska je tam situace, že obce buďto obcházejí zákon tím, že například domy prodávají za jakousi symbolickou cenu zpět těmto původním majitelům, protože to sami považují za křivdu, anebo se obracejí na poslance s tím, že je tuto otázku třeba řešit, protože jim samým to dělá problémy.

Chtěl bych upozornit, že ne všechno, co se dělo v Brně, v Praze, popřípadě někde jinde, se dá vztahovat i na tato okrajová území, a to se nejedná jenom o Hlučínsko, to se třeba týká i Těšínska, kde je aktuální otázka tzv. "volksistářů" (?), - pokud by někdo nevěděl, kdo to je, je to přihlášení k německé národnosti, které se tam provádělo velmi surovým způsobem, pod nátlakem - a z těchto úkonů, z této účelové aplikace Benešových dekretů jsou závazky, se kterými se tato republiky nevypořádala doposud.

Proto já osobně tento návrh zákona budu podporovat.

(Potlesk).

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Stodůlkovi, předávám slovo panu poslanci Krausovi, připraví se pan poslanec Jiří Dušek.

Poslanec Petr Kraus: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, dovolil bych si jen několika slovy uvést na pravou míru argumenty pana poslance Moskala. Pan poslanec Moskal se zde zmínil o možnosti odvolání občanů německé národnosti proti rozhodnutí o konfiskaci majetku. Obrátilo se na mě několik občanů, kteří po roce 1945 obdrželi osvědčení o bezúhonnosti a přesto jim byl posléze majetek na základě dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. konfiskován, některým z nich dokonce až po roce 1948, jen proto, že o jejich majetek měl zájem některý z tehdejších zlatokopů. Dovolí si v této chvíli někdo tvrdit, že ti lidé nebyli okradení? Na jejich řádné odvolání k soudům, dokonce v některých případech ani k Nejvyššímu soudu, nebylo vůbec odpovězeno. Jen málo z uvedených občanů obdrželo až v druhé polovině padesátých let rozhodnutí KNV o bezpředmětnosti jejich odvolání. Děkuji za pozornost. (Potlesk).

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Krausovi a předávám slovo panu poslanci Jiřímu Duškovi.

Poslanec Jiří Dušek: Pane místopředsedo, vážená vládo, dámy a pánové, bylo tady řečeno, že se jedná o politikum. Tento zákon je politikum. Jsem přesvědčen o tom, že tomuto státu, pakliže se chceme dostat zpět mezi vyspělé evropské státy, nezbývá nic jiného, než vrátit majetek těm, kterým majetek patří. Tento zákon mluví o tom, že vrací majetek lidem, kteří se neprovinili proti zákonům tohoto státu. Není třeba tady plést a počítat dohromady jablka a hrušky. Je to jasně vyjádřeno. Nelze se uzavřít před světem a předvádět to, že nám naprosto nezáleží na tom, co si o nás svět pomyslí, jestliže na jedné straně vracíme a na druhé straně tvrdošíjně stojíme na tom datu 25. 2. 1948. Jde o princip a ne o datum!

Chtěl bych poznamenat k tomu tolik: všichni ti, kteří byli v pohraničí, kterým byl majetek zabrán, lidé odtamtud odešli s 50 kg, přišli tam národní správci, soudruzi, kteří se postavili do chalup, vlezli do čistých peřin, dostali se k uzenému v komíně, dobytek bylo potřeba jen poklidit a podojit. Dneska budeme mluvit o tom, že nechceme zpátky šidit naše lidi. Domnívám se, že to, co se stalo s vyhnáním Němců, je naprosto stejné s tím, co se stalo předtím s Čechy v pohraničí. Není třeba se o tom dál šířit. V tomto případě jestli českoslovenští občané, kteří dokázali vlastizradu, německé národnosti není důvod, proč bychom se měli s nimi vyrovnávat. Ale na druhé straně tady bylo řečeno jasně, že se jedná o lidi, kteří se neprovinili proti těmto zákonům.

Uvažujme, že případ od případu je jiný! Je nutno je tak považovat. V zemědělství speciálně, ať se podíváte na vnitrozemí nebo kdekoli jinde, jsou to případy, které nelze dělat podle jednoho kopyta. Co kus, co případ, co kauza, to naprosto odlišný případ. Proto jsou problémy s vracením, s restitucemi i nakonec s restrukturalizací zemědělství.

Chtěl bych říci, že pro budoucí život v Evropě nám nezbývá nic jiného, než uvažovat o tom, že sem kapitál musí přijít. Bez cizího kapitálu - myslím, že jsme se na tom shodli, - tato republiky není schopna se postavit sama na vlastní nohy, aspoň ne ze začátku.

Tady se nikdo nebude vracet zpátky, aby se stěhoval zpátky do těch chalup, které jsou na horách. Jsem o tom přesvědčen. Prosím vás, kdo by tam šel? Ti lidé dnes jsou zabydleni jinde, mají svůj majetek a rozhodně nebydlí hůř, nebo že by šli do bonity půdy, která vlastně je kolem 35 a výše pro určení ekonomické skupiny. Tam kde vlastně bylo víc kamení nežli půdy.

Nehrajme si na to, že se můžeme zachránit sami! A že nám na tom nezáleží, jak se na nás svět dívá!

Nechci o tom dále polemizovat, podporuji zákon a postavím se za něj.

Děkuji za pozornost!

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Duškovi. Hlásí se, prosím ještě někdo do rozpravy? Pan poslanec Chromý.

Poslanec Heřman Chromý: Vážený pane předsedající, vážení páni ministři, vážená sněmovno, dovolil bych si několik poznámek k tomu, co jsem zde vyslechl. Nejdříve však obecně bych chtěl říci, že restituce, navrácení majetku jako obecný princip, který zmírňuje majetkové a jiné křivdy, k nimž došlo v letech 1948 - 1989, byly jedním z nejzávažnějších politických rozhodnutí po listopadu 1989. Jeho politický a ekonomický dosah bude jistě na dlouhá léta bezpochyby předmětem úvah politologů, ekonomů, historiků, ale i citlivého zájmu všech našich občanů. Dá se možná říci, že tento nesmírně závažný krok je bez nadsázky celonárodní zkouškou opravdovosti naší vůle po spravedlnosti.

Na druhé straně každá takováto zákonná úprava vyvolává vzedmuté vlny lidsky přirozených emocí, obav, na kterých se však bohužel vydatně přiživují političtí spekulanti, demagogičtí tribunové. Zde nechybí iracionalita, zaslepené paušální soudy a odsudky, které se často záměrně vyhýbají základním faktům a argumentům. A k těm bych chtěl přece jenom upřít pozornost.

Část těchto argumentů jednoznačně zazněla ve vystoupení pana předkladatele, ale i některých pánů poslanců. Neustále - a teď mám na mysli to, co zaznělo, myslím, ve vystoupení pana poslance Procházky, ale i ve stanovisku KSČM, - se objevuje výtka, že se jedná o zpochybnění nebo revizi Benešových dekretů.

Když ovšem z těchto dekretů budeme skutečně věcně citovat paragrafy, které skutečně vedly k návrhu tohoto zákona, naopak dojdeme k tomu, že se jedná o důsledné uplatnění Benešových dekretů, jako je například dekret presidenta republiky z 21. 6. 1945, kde se v § 1 odst. 2 říká, že osobám německé a maďarské národnosti, které se aktivně zúčastnily boje za zachování celistvosti a osvobození Československé republiky, se zemědělský majetek podle odst. 1 nekonfiskuje.

Totéž vlastně zaznívá v ústavním dekretu presidenta republiky ze 2. 8. 1945, kde zejména v paragrafech 3 a 4, týkajících se navrácení, nebo pozbývání československého státního občanství, se říká, že na všechny osoby, které požádaly do 6 měsíců o navrácení československého státního občanství, že až do rozhodnutí o jejich žádostech je nahlíženo jako na československé státní občany.

Znovu připomínám, že o takové občany, trvale žijící na území, kteří je neopustili a de facto ani neztratili československé státní občanství, myslím, že i z vystoupení pana poslance Krause dokonce zaznělo, že tato osvědčení získali, navrhovatelům zákona jde a jedině může jít.

Překvapuje mě též, že ve stanovisku KSČM opět dochází k určitému zpolitizování v souvislosti se smlouvou o spolupráci mezi ČSFR a SRN.

Chtěl bych upozornit v této souvislosti, pokud tady vůbec byly vysloveny nějaké pochybnosti o možných nárocích sudetských Němců, že náš návrh zákona samozřejmě respektoval a respektuje všechny přijaté právní normy v minulosti, ale i chystanou smlouvu. Tyto právní akty totiž vylučují všechny absurdní konstrukce, které jsou navrhovatelům zákona připisovány a podsouvány.

Pro ilustraci zde uvádím, že již zákony rady spojenecké komise z roku 1945 a 1951, nebo rozhodnutí spolkového soudu SRN z roku 1953 nepřipouštějí kupříkladu v uplatňování nároků sudetoněmeckého majetku, vznášení žádných námitek vůči opatřením proti německému či jinému majetku, který byl zabaven pro účely reparace, restituce atd.

Také z vystoupení pana Moskala, když hovořil o tom, že by se případné nároky mohly řešit individuálními žádostmi na ministerstva, jsem nepochopil smysl, že by snad tento zákon měl být jakýmsi paušálním dekretem. To vůbec nepřichází v úvahu. Tento zákon samozřejmě může být přijat opět v souladu se zákonem č. 229 z roku 1991 Sb., tzn. jedině na základě individuálních žádostí.

Pan poslanec Procházka ve svém velmi bojovném vystoupení se ptal, komu je to dobré.

Jak již jsem řekl, cesta ke spravedlnosti je v případě restitucí bezpochyby obtížná. Byla-li ale nastoupena, potom i v tomto směru nelze obejít spravedlivě uplatňovaný nárok, byť jediného občana. Tato cesta, kterou jsme nastoupili, by se neměla stát cestou k dalším křivdám, polopravdám, nebo nástrojem politické demagogie, jak na mě vystoupení pana poslance Procházky zapůsobilo, ale v žádném případě prostředkem účelově vedené předvolební kampaně.

Děkuji vám za pozornost.

(Potlesk)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Chromému. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan ministr Kubát.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, zazněla zde celá řada nejrůznějších vysvětlení, zaznělo tady i stanovisko vlády. Na základě toho, jak jsem se vyjadřoval ve vládě, chci jenom podotknout, že kromě některých paragrafů, které zde byly silně diskutovány, je celá řada paragrafů, které vlastně zprůchodňují restituce a umožňují je vůbec realizovat. V návrhu tohoto zákona je také řešen problém k řešení přídělců. Bez zákonné normy k řešení této problematiky nejsme v některých oblastech schopni pohnout s restitucemi.

Z toho důvodu chci říci, že tento zákon je nesmírně významný, důležitý a jeho přijetí by v podstatě umožnilo realizovat velmi rychle průběh mnoha restitucí v mnoha oblastech.

K připomínkám, které zde zazněly, chci podotknout, že přenesení odpovědnosti na ministerstvo zemědělství není na závadu. Tento závazek samozřejmě přijmeme v případě, že tento zákon bude odhlasován. Tolik stanovisko našeho resortu. Děkuji.

(Potlesk).

Předsedající Jiří Vlach: Děkuji panu ministru Kubátovi. Předávám slovo panu poslanci Čundrlemu.

Poslanec Václav Čundrle: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegové, rozprava se rozběhla a chtěl bych ještě poprosit o možnost, aby se vyjádřil pan ministr financí, kolik to vlastně bude stát tento stát, jak to bude hrazeno z rozpočtu a jaký to bude mít dopad na současnou ekonomiku.

Dále bych chtěl požádat a jsem o tom přesvědčen, že bychom měli vyslechnout stanovisko vlády ke společné zprávě před ukončením rozpravy.

Konečně bych chtěl říci, že věřím, že pan místopředseda vede v patrnosti procedurální návrh o jmenovitém hlasování tohoto zákona.

Děkuji.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP