Středa 15. dubna 1992

Za druhé chci tento případ dát do kontrastu s tím, který se odehrál později - v období od začátku kolektivizace zemědělství až do doby před 5 - 7 lety. Při prodeji domku na vesnici byly nutné souhlasy MNV s kupní smlouvou mezi fyzickými osobami, s odkazy na prodej pozemků za symbolickou cenu, event. její bezplatný převod s odůvodněním, že jsou vázány na usedlost.

V zákoně 229/1991 Sb. se dosud nenašel způsob, jak v takových případech řešit majetkovou újmu vzniklou původním majitelům. Mnoha lidem, kteří takové "prodeje" uskutečňovali, nechť byly pohnutky různé, určitě dlouho zněly v uších formulace, jež museli podepisovat, kupř. "pozemky se bezplatně převádějí do užívání JZD". Že se jednalo o dědictví, vzniklé z tvrdé práce, je zbytečné zdůrazňovat. V tehdejší době se to nebralo jako něco výjimečného, s ohledem na tehdy samozřejmá mnohá bezpráví, a i z toho důvodu, že byli občané de facto zbaveni možnosti hospodařit samostatně a kolektivní způsob měl být nástupem k vysněnému komunismu. Rovněž i cena pozemku byla z právního pohledu paskvilem, protože ani zdaleka neodpovídala ročnímu výnosu z prodávané půdy, zatímco při vyjmutí půdy z Pozemkového fondu bylo nutno zaplatit čtyřnásobkem. Dnes se takto poškozeným lidem při domáhání se svých práv dostává vysvětlení, že kupní smlouva byla uzavřena podle práva, a že poškozený nemá právo na nic - zdůrazňuji, že podle ještě dnes platného práva. A že se nejedná o hodnoty zanedbatelné, lze dokumentovat kupř. tím, že čtyři hektary půdy o průměrné bonitě dnes představují částku čtvrt mil. Kčs, v údolních oblastech až dvojnásobek. A to ještě není případ rolníka, spíše kovozemědělce, podle tehdejší terminologie, resp. podle starší, něco mezi podsedníkem a čtvrtláníkem. Bez narovnání újmy takto poškozeným lidem nemohu hlasovat pro přijetí zákona v předložené verzi obou tisků proto, že naším prvořadým úkolem bylo vypořádat se s nepravostí na vlastnících půdy vzniklých za období totality, tedy na těch lidech, kteří se svým majetkem podíleli a často za směšnou odměnu pracovali na budování a rozvoji zemědělských družstev.

V případě vesnických lidí neváhám bez nadsázky říci, že dřeli, protože tak tomu byli navyklí. Bohužel, dosud marně čekají, že po sametové revoluci se něco na jejich nezáviděníhodné situaci změní. Přitom z jejich majetkové újmy a práce by měl podle dnešního práva prospěch bezpracně zbohatlý a z bezprávní situace po roce 1948 těžící jedinec. A to dokonce dvakrát, jednou z nabytého majetku a podruhé z podílu na transformaci družstev. Neřešit tyto případy prioritně, nebo alespoň s těmi, které jdou před období roku 1948, připadal bych si jako snílek, zahleděný do dálky, který nevnímá realitu ve své blízkosti.

Vzhledem k tomu, že uznávám potřebu přijetí novely zákona, aby nebyl narušen průběh transformace družstev, předkládám návrh na změnu znění § 2, odst. 1, a to takto:

"Oprávněnou osobou je státní občan ČSFR trvale žijící na území naší republiky, který přišel o majetek v tísni a pod nátlakem a v rozsahu určeném zvláštním předpisem - 1/ přešel na stát - pod čarou odkaz 1 škrtnout a ostatní odkazy přečíslovat.

Další návrh se týká § 10, v němž pověřenou působnost v odst. 1, kde je navrhováno ministerstvo financí České republiky, navrhuji změnit na ministerstvo zemědělství České republiky.

Jako další krok považuji za potřebné, aby Česká národní rada dala podnět FS k pozastavení oprávněnosti manipulace s pozemky, k nimž se původní vlastníci hlásí u soudů, a které byly v tísni převedeny nebo pod nátlakem na jiné vlastníky, a to jak při případném dalším převodu nebo rozhodování o podílech na základě transformace družstev takto vzniklých, do předem stanoveného termínu.

K tomuto kroku připravím návrh usnesení České národní rady na přijetí zákonného opatření předsednictvem FS do příští schůze.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Smělíkovi. Dále je přihlášen do rozpravy pan poslanec Ortman. Dovolte, abych mezi námi přivítal prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu pana Pavla Hussára.

(Potlesk.)

Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak předkladatel, tak zpravodaj nás seznámili s určitými úpravami i s prvním stanoviskem české vlády k předložení. Domnívám se, že by bylo žádoucí, aby byla seznámena Česká národní rada se stanoviskem vlády, které zaujala ke společné zprávě výborů České národní rady, k tisku č. 649, který máte před sebou. Současně se domnívám, že by ministr Špaček se měl vyjádřit, jakým způsobem by chtěla vláda zabezpečit rozsah restitucí, které jsou uplatňovány v předloze.

Nyní mi dovolte, abych vás seznámil se stanoviskem klubu poslanců KSČM České národní rady:

Vážení kolegové, k návrhu poslance Piverky a dalších je nutno zdůraznit, že bychom měli rozlišovat právní a politickou rovinu problému a při právním rozboru pak vnitrostátní a mezinárodní dosah této úpravy. Jsme poslanci České národní rady a je naším úkolem vycházet z národních zájmů České republiky i jejích občanů.

Dovolte mi citovat slova Martina Palouše, náměstka ministra zahraničních věcí z 13. dubna 1992 v Rudém právu: "Musíme brát v úvahu naše národní zájmy, přijaté principy, pokud jde o vyrovnání se s minulostí. Co se týče navrácení majetku, termín, od něhož se restituce provádějí, je 25. února 1948 a jít před něj by byla velice závažná věc s mnoha důsledky. Nemůžeme zpochybňovat rozhodnutí učiněná po druhé světové válce, ať jsou to Benešovy dekrety nebo jakékoli jiné kroky."

Ve volebním programu žádné politické strany a hnutí kandidujících ve volbách v roce 1990 nebyly obsaženy restituce, jdoucí přes rozhodné období s datem 25. 2. 1948. Chci vám oznámit, že poslanci klubu KSČM jsou proti přijetí předloženého návrhu.

Pro návrh nemůžeme hlasovat ani s ním souhlasit i vzhledem k obsahu Smlouvy mezi ČSFR a Spolkovou republikou Německo. Tato parafovaná, podepsaná a dosud neratifikovaná smlouva neuznala nulitu Mnichovské dohody od samého počátku. To má za následek, že německá strana může kdykoli v budoucnu uplatnit majetkové nároky sudetských Němců s odůvodněním, že jim byl konfiskován majetek dekrety prezidenta doktora Beneše.

K tomu přispívá i nesprávný pojem "vyhnání", který je v rozporu s pojmem "odsun", jak je uveden v čl. 13 usnesení Postupimské konference z 2. 8. 1945. Toto usnesení je přitom stále platným dokumentem mezinárodního práva veřejného.

Zpochybnění dekretu prezidenta dr. Beneše by za této situace bylo nebezpečným precedentem pro kohokoliv, včetně sudetských Němců.

Vážení kolegové, obracím se tedy na vás se žádostí, abyste se zamysleli nad významem tohoto návrhu, tohoto hlasování i své vlastní odpovědnosti. Navrhuji proto jménem klubu, aby hlasování o přijetí zákona bylo hlasování podle jmen.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Ortmanovi. Do rozpravy se dále přihlásila paní poslankyně Janů, které dávám slovo.

Poslankyně Ivana Janů: Pane místopředsedo, dámy a pánové, chtěla bych tlumočit stanovisko klubu KDU, který se neztotožňuje plně s názorem pana poslance Smělíka, který zde tlumočil svůj vlastní názor. Domníváme se, že zmíněný návrh zákona, který vychází ze zmocnění federální úpravy nezpochybňuje dekrety prezidenta Beneše.

Jsme přesvědčeni, že co bylo nespravedlivě odňato, ukradeno, musí být vráceno bez ohledu na národnost Čech nebo Němec.

K vlastnímu zákonu mám pozměňovací návrh k § 10 část čtvrtá, kde doporučuji změnu v názvu - plurál změnit na singulár - "Působnost orgánu České republiky". V prvním odstavci "ministerstvo financí" zaměnit za "ministerstvo zemědělství České republiky". Dále zůstává vše stejné, ruší se odstavec dvě, škrtá se celá věta "Ministerstvo zemědělství České republiky" a pokračuje dál po g), e) a další. Nebudou to tedy dva odstavce, nepůjde o dělenou působnost mezi ministerstvo financí a zemědělství, bude mít zde působnost pouze jedno ministerstvo - zemědělství. Děkuji.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Janů, předávám slovo panu poslanci Kamilu Procházkovi. Připraví se pan poslanec Moskal.

Poslanec Kamil Procházka: Vážený pane předsedající, pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, zákon č. 93/1992 Federálního shromáždění nás zmocňuje k nápravě křivd podle prezidentských dekretů 12/45 a 108/45. Při studiu latiny a zásad římského práva tohoto bezkonkurenčního zákonodárného vzoru dalším generacím jsem se mimo jiné naučil také třem pojmům: "Status nascendi", "Modus vivendi", "Cui bonum" - čili jak se dílo zrodilo, jakou má šanci k životu a komu je dobré. Komu je dobré! Tedy zmocnění k vytvoření zákona, které zcela jednoznačně patří do působnosti Federálního shromáždění. Tato dojemná ohleduplnost od nejvyššího zákonodárného sboru mně přinejmenším musí udivit, zvlášť když vím, že mi není znám případ, že by Federální shromáždění přihlédlo k připomínkám k federálním zákonům, které přišly od poslanců České národní rady. A nyní toto mimořádné zohlednění našeho zákonodárného sboru. Jako politikovi mi dovolte, abych v tom eventuálně také viděl snahu o přesunutí nepopulárních rozhodnutí na jiný zákonodárný sbor.

Domnívám se, že posouzení návrhu tohoto zákona je zcela jasné. Všichni - zdůrazňuji slovo všichni - jsme se shodli na tom, že restitucemi napravíme křivdy spáchané po 25. 2. 1948 1.00 po půlnoci. O křivdách spáchaných prezidentskými Benešovými dekrety nebyla řeč a ani řeč být nemohla.

Dále musím uvést: V České republice je na 4,5 mil. ha 3,7 mil. vlastníků půdy. Tento zákon, pokud by byl schválen, by se přímo nebo nepřímo dotkl velikého procenta těchto vlastníků. Domnívám se, že dnes není možné jim říct, že vlastně žádnou půdu nevlastní.

Dále: Návrh zákona v důvodové zprávě jasně říká, že v rozpočtech republik ani federace není s částkou na nápravy křivd počítáno. Protože důvodová zpráva neobsahuje základní náležitosti každého návrhu, totiž ekonomický rozbor, dovoluji si tyto úhrady odhadnout řádově mezi desítkami až stovkou miliard korun.

Za další: Schválení návrhu by jednoznačně znamenalo zahlcení soudů těmito spory o prvního vlastníka, protože za těch skoro padesát let vlastnictví nabylo několik osob.

Za další: Musím konstatovat, že tento zákon představuje precedens pro porušení magické hranice 25. 2. 48 a že představuje precedens pro porušení hranice i z roku 1945, protože zcela zákonitě a logicky se objeví nároky, které půjdou až do první Masarykovy pozemkové reformy.

Za další: Musím konstatovat, jak se domnívám za svou osobu, že jde o precedens pro požadavky k navrácení majetku sudetských Němců.

Vzhledem ke všem těmto důvodům považuji návrh zákona za ekonomický nesmysl a politickou sebevraždu těch, kteří by ho doporučili a schválili. Musím ho kvalifikovat jako návrh zákona, který se příčí životním zájmům českého a slovenského národa a proto podávám procedurální návrh, aby byl vrácen k přepracování, stažen z programu a dál o něm nebylo hlasováno.

Děkuji za pozornost.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Procházkovi. Pan poslanec Žák se hlásí s faktickou poznámkou? /Ano./ Tady je ještě několik přihlášek do rozpravy, takže já si vás poznamenám a zařadím do pořadí. Nejprve, ale než předám slovo panu poslanci Moskalovi, musím se vyrovnat s procedurálním návrhem, který právě v rozpravě zazněl. Pan poslanec Kotrlý se hlásí s faktickou poznámkou?

Poslanec Zdeněk Kotrlý: Podle jednacího řádu má pan poslanec Žák jako člen předsednictva přednost před ostatními poslanci.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já znám jednací řád, děkuji za upozornění, pokud pan kolega Žák bude trvat na tom, aby byl upřednostněn a zařazen na čelo fronty, prosím.

Poslanec Václav Žák: Mám skutečně jen faktickou poznámku. Požádal bych, aby potom, jak se vyčerpají přihlášky do rozpravy, byla rozprava přerušena a k problematice se znovu sešel ústavně právní výbor.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji, znamenám si tento návrh. Nicméně teď se musím vypořádat s procedurálním návrhem, který zazněl z úst pana poslance Procházky, který navrhnul, aby bylo projednávání tohoto bodu přerušeno, a to je tak vše, co se dá z jeho návrhu akceptovat, protože o vrácení k přepracování apod. není možné teď rozhodnout hlasováním.

Ptám se tedy, kdo je pro přerušení projednávání tohoto bodu, ať zvedne ruku! 38.

Kdo je proti? 62.

Tento návrh nebyl přijat, budeme pokračovat v rozpravě. Předávám slovo panu poslanci Moskalovi, připraví se pan poslanec Nerad.

Poslanec Václav Moskal: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych jako pamětník poválečných dvou let vyslovil několik obecných připomínek k návrhu zákona č. 628. V souladu se stanoviskem vlády ČR ze dne 1. 4. 1992 nedoporučuji přijetí tohoto návrhu zákona z těchto důvodů.

Návrh se týká dekretu prezidenta republiky č. 16 z 19. června 1945 o potrestání nacistických zločinců, zrádců a jejich pomahačů a o mimořádných lidových soudech. Cituji: O přísnou spravedlnost volají neslýchané zločiny, kterých se dopustili nacisté a jejich zrádní spoluviníci na Československu. Především prvních 11 paragrafů jsou různé kategorie trestných činů, které byly trestány většinou od 5 do 20 let vězení nebo doživotním vězením nebo trestem smrti.

Kdo nezažil válku, to je období strachu o život, útrapy a hrůzu z toho, zda vás někdo neudal a ráno zda pro vás nepřijdou, ten těžko asi chápe tu hrůznou minulost války. Tyto dekrety z našich občanů v té době snad nikdo nezpochybňoval.

V dekretu č. 8 se pojednává o konfiskaci nepřátelského majetku. Fyzické osoby německé a maďarské národnosti podle § 1 odst. 2, které prokázaly, že zůstaly věrny Československé republice a nikdy se neprovinily proti českému a slovenskému národu, nebyly zahrnuty do této konfiskace. Osoby, které se necítily vinny, mohly se proti rozhodnutí ONV odvolat k Zemskému národnímu výboru. Byla možnost odvolání k ministerstvu vnitra.

Dekret č. 12 prezidenta republiky ze dne 21. června 1945 pojednával o konfiskaci a urychleném rozdělení zemědělského majetku Němců a Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel českého a slovenského národa. V případě nesouhlasu s rozhodnutím ONV měl občan možnost odvolat se opět k Zemskému národnímu výboru nebo až k ministerstvu zemědělství.

§ 3 tohoto dekretu vymezoval, které osoby je možno považovat za zrádce a nepřátele Československé republiky. Obecní úřady v té poválečné době, především v prvních měsících roku 1945, pro občany vydaly vysvědčení o bezúhonnosti. Za války občané Čech a Moravy ve svém okolí dobře věděli, kdo je nepřítel republiky nebo zrádce.

Domnívám se, že přijetí tohoto návrhu zákona by mělo nedozírné morální a hmotné následky pro naše občany, neboť by mnohdy šlo nejen o poskvrnění a zneuctění obětí německého nacismu a fašismu, ale navrácení majetku Němcům a Maďarům, ale i kolaborantům.

Odhaduji, že oprávněných a poctivých žadatelů by bylo málo, avšak poměrná nebo absolutní čísla lze poměrně špatně odhadnout, zejména, když se jedná o tak rozsáhlá území v pohraničí. Desetitísíce našich občanů by musely vracet majetek. Mám dojem, že němečtí nebo maďarští občané, ale i občané Čech a Moravy, kteří se cítí ukřivdění nebo poškození, se mohou přihlásit české vládě nebo českému ministerstvu, aby se tyto případy řešily podle práva individuálně. Nelze na to schvalovat zákon, jestliže jde o tak časově vzdálené období a současníci toto minulé období nemohou posoudit.

Domnívám se, že na základě zkušeností z minulosti bychom měli být odpovědni nejen za současnost, ale hlavně nekomplikovat a neztížit život našich občanů příštích generací. Děkuji vám.

(Potlesk).

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Moskalovi, předávám slovo panu poslanci Neradovi, připraví se pan kolega Balcárek.

Poslanec František Nerad: Vážený pane předsedající, vážení přítomní, podávám pozměňovací návrh pro § 7, který byl nově očíslován, nebo změněno číslo v tomto znění:

Smlouvy o darování a prodeji nemovitostí uzavřené v době od 25. února 1948 do 1. ledna 1990, kterými fyzická osoba darovala nebo prodala nemovitosti státu nebo jiné osobě, jsou považovány za akty učiněné v tísni, pokud se tyto nemovitosti nacházely v prostorech užívaných německými armádami jako vojenské střelnice.

Tento svůj návrh bych chtěl zdůvodnit dvěma citáty z opisu záznamu schůze, konané dne 7. ledna 1952 na ONV v Hořovicích. Tento opis byl pořízen z Vojenského historického ústavu v Karlíně. Z tohoto důvodu musí armáda trvat na svém požadavku úpravy prostoru Brdy, spočívajícím v úplném vysídlení pěti obcí, jak je přítomným známo. Čerpáme ze zkušeností 2. světové války a chceme předejít každému překvapení. Podle zkušeností slavné sovětské armády musí mít voják možnost cvičit neustále v zimě i v létě, v podmínkách, jaké jsou ve válce, a k tomu potřebujeme prostory. Vedení armády dlouho zkoumalo všechny možnosti, jak takové prostory získat, aniž by se muselo přikročit k novému vysídlení obcí. Nakonec se ukázalo, že je nezbytným rozšířit prostory, které k tomu účelu už máme tak, aby odpovídaly zvýšeným požadavkům výcviku vojsk. Dále vysvětlil ve svém projevu, že za ztrátu svého majetku nebude nikdo poškozen. Bude mu poskytnuta náhrada v plné výši podle zákona o vojenských újezdech číslo 169/49 Sb., tj. odhadní obecná cena stanovená smíšenou komisí, v níž budou zástupci lidové správy. Provedení odhadu bude zaměřeno třídně, což prospěje velké většině obyvatel dotčených obcích, kde bydlí převážně drobný pracující člověk.

A druhý citát: Soudruh Leubekolbín? se táže, co se stane, jestliže všechno obyvatelstvo postižených obcí se postaví proti vystěhování. Soudruh plukovník Kodeš odpovídá, že snahou přesvědčovacích akcí za pomoci strany a funkcionářů lidové správy bude docíleno nakonec souhlasu občanů. Funkcionáři musí bojovat a pomáhat nebát se. Ve stejném smyslu byl zodpovězen podobný dotaz soudruha Fábery z Kolvína, který poukazoval na bouřlivý průběh schůze, konané 27. 12. 1951 a na strach před lidmi.

Jsem si plně vědom, že tyto věci se týkají i zákona 169/49, nejsou i tedy plně pravděpodobně v kompetenci zmocňovacího návrhu ze zákona FS. Jestli dovolíte, pane předsedající, ještě bych přečetl návrh na usnesení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP