Poslanec Josef Ježek: A konečně poslední
pozměňovací návrh pana poslance Kačenky.
K § 6 odst. 2, písm. "e", je to na straně
12 společné zprávy. Pan poslanec Kačenka
navrhuje, abychom to, co my doplňujeme vlastně do
textu zákona, respektive co navrhujeme doplnit, abychom
to opět vypustili. Znovu připomínám,
že se jedná o legalizaci postupu, který byl
obvykle používán.
Výklad, který se používal, my vlastně
dáváme do textu zákona, čili by to
nemělo činit nějaké veliké
problémy.
Výbor doporučuje tento pozměňovací
návrh tedy neschválit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, pan poslanec Kačenka se hlásí
s faktickou poznámkou.
Poslanec František Kačenka: Nenavrhoval jsem
vypustit celé znění, ale jen "vztahující
se k působnosti obecního zastupitelstva". První
část věty jsme v ústavně právním
výboru doporučili zařadit, proti té
nic nemám. Na víc je tam přidáno "vztahující
se k působnosti obecního zastupitelstva". To
chci vypustit, nic jiného. První čtyři
slova by tam zůstávala, tak by to odpovídalo
i původnímu znění a nezpochybňovali
by se ti, kteří odešli.
Poslanec Josef Ježek: Pan poslanec Kačenka
navrhuje vypustit "vztahující se k působnosti
obecního zastupitelstva". Domnívá se
tedy, že "vykonávajícího přímo
státní správu" stačí.
Naopak, výbor pro územní správu se
domnívá, že to nestačí a navrhuje
to zpřesnit.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto
pozměňovacího návrhu, ať zvedne
ruku. 23.
Kdo je proti? 21.
Tento návrh nebyl přijat.
Domnívám se, že to byl poslední pozměňovací
návrh?
Poslanec Josef Ježek: Byl to poslední pozměňovací
návrh a já bych chtěl přes všechna
nedorozumění pogratulovat kolegovi Payneovi a kolegyni
Marvanové, že jejich iniciativní návrh
konečně touto sněmovnou prošel.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ještě neprošel. (smích v sále)
Byl projednán, včetně pozměňovacích
návrhů. Děkuji za toto zvláštní
závěrečné konstatování.
Budeme tedy hlasovat o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s návrhem poslanců Jiřího
Payna a Hany Marvanové na vydání zákona
ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích
a místním referendu podle sněmovního
tisku 394 ve znění společné zprávy
výborů ČNR podle sněmovního
tisku 699, (dodávám, že tisk 394 A je
součástí společné zprávy)
a podle schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 88. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh zákona byl přijat.
(Teď je ta správná chvilka.)
Poslanec Josef Ježek: Jenže teď vás
požádám o shovívavost pro jisté
výstřelky, které se v mé práci
vyskytly.
(Potlesk)
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji, tím jsme projednali předposlední
návrh zákona této schůze a přejdeme
k dalšímu bodu, což je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 628 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 695.
Prosím, aby pověřený zástupce
skupiny poslanců pan poslanec Piverka předložený
návrh odůvodnil.
Ještě poznámka - stanovisko vlády k
tomuto návrhu bylo podle mé poslední zprávy
množeno tak, aby každý poslanec ho měl
k dispozici.
(Hlasy z pléna: nemáme.)
Bude tedy rozdán zřejmě v nejbližších
minutách. Zpravodaj vás jistě seznámí
minimálně ústně s tímto stanoviskem.
Poslanec Walter Piverka: Vážený pane
předsedající, vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
vážení hosté, předstupuji před
sněmovnu za skupinu poslanců Litomiského,
Hofhanzla, Stibice, Kolářové, Chromého
a Piverky s návrhem zákona, kterým se upravuje
zmírnění některých dalších
majetkových křivd.
Zmocnění k vydání tohoto zákona
vychází z § 7 federálního zákona
č. 93/92 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 229/1991 Sb. o úpravě vlastnických
vztahů k půdě a jinému zemědělskému
majetku.
§ 7 zákona č. 93/92 Sb. zní:
"1. Zmírnění některých
dalších majetkových křivd, vzniklých
v důsledku platnosti nebo zvláštního
použití některých právních
předpisů, nebo na základě jiných
důvodů jen na území České
republiky nebo Slovenské republiky upraví Česká
národní rada nebo Slovenská národní
rada zvláštním zákonem.
2. Česká národní rada se zmocňuje,
aby zákonem upravila restituci majetku československých
občanů, trvale žijících na území
České republiky, kteří ztratili majetek
podle dekretu prezidenta republiky č. 12/1945 Sb. o konfiskaci
a urychleném rozdělení zemědělského
majetku Němců, Maďarů, jakož i
zrádců a nepřátel českého
a. slovenského národa, nebo číslo
108/1945 Sb. o konfiskaci nepřátelského majetku
a Fondech národní obnovy, neprovinili se proti československému
státu a nabyli zpět občanství podle
zákona č. 245/1948 Sb. o státním občanství
osob maďarské národnosti, zákona č.
194/1949 Sb. o nabývání a pozbývání
Československého státního občanství,
nebo zákona č. 34/1953 Sb., jímž některé
osoby nabývají Československého státního
občanství, pokud se tak nestalo již ústavním
dekretem prezidenta republiky č. 33/1945 Sb. o úpravě
Československého státního občanství
osob národnosti německé a maďarské."
Vážené poslankyně a poslanci, četl
jsem celý § 7 právě proto, že jeho
citace vyjadřuje vlastně současně
filozofii předloženého zákona ve sněmovním
tisku 628 ve znění společné zprávy
695, kterou projednáváme. Říkám
to proto, abych upozornil na literu zákona č. 93/92
Sb. Tento předložený zákon České
národní rady nepředstavuje tedy nic jiného,
než naplnění tohoto právě citovaného
zákona.
Logika je prostá: dostane-li občan občanství
kteréhokoli státu, stává se právoplatným
občanem tohoto státu. Jinak tomu samozřejmě
bylo u nás. Občanství se vrátilo,
ale všechny k tomu náležející věci,
včetně majetku, už ne.
Všichni, jak tu sedíme, se pravděpodobně
shodneme na tom, že v minulosti došlo ke křivdám,
které chceme napravit. Návrh zákona ČNR,
který jsme původně nazvali "zákonem,
kterým se upravuje zmírnění následků
některých dalších majetkových
křivd", je od počátku svého vzniku
velmi diskutován. Mezi námi poslanci, v politických
stranách a hnutích, ve sdělovacích
prostředcích a hlavně mezi občany.
Nejčastěji se vyskytly názory, že chceme
vracet majetek fašistům, zrádcům, kolaborantům
a nepřátelsky orientované šlechtě.
Záměrně nebudu opakovat, co je uvedeno v
důvodové zprávě, kterou jste všichni
obdrželi. Každý, kdo chce chápat, pochopí,
že v roce 1945, po mnoha letech utrpení, někteří
občané naší země nedělali
rozdíly mezi Němci. Byla to doba, kdy byla totální
presumpce kolektivní viny. Dekret prezidenta republiky
č. 12/1945 Sb. o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa. Dekret
nedělá žádné rozdíly.
Jednoduše řečeno: jsi Němec, tedy jsi
vinen. Dokonce se německá národnost dává
na stejnou úroveň, jako zrádci a nepřátelé
českého a slovenského národa. Nevadilo,
že se to týká i Němců, kteří
byli vězněni v koncentračních táborech.
Někteří z nás se pamatují,
jiní mají znalost od rodičů nebo z
literatury. Velmoci po válce rozhodly o transferu Němců
z území Československé republiky.
Výjimka se vztahovala pouze na smíšená
manželství, na antifašisty a další
Němce, kteří po důkladné prověrce
obdrželi osvědčení, že se neprovinili
proti národům českému a slovenskému.
Došlo i k takovým křivdám, kdy židovský
majetek, který přešel na německý
stát, přešel jako německý majetek
na Československý stát a byl takto zařazen
a konfiskován podle dekretů.
Zřejmě sám prezident Beneš si začal
uvědomovat některé právní aspekty
a proto vydal dekret č. 33/1945 Sb., ve kterém vrací
některým lidem občanství. Na víc
už asi sílu neměl a po roce 1948 si nikdo už
problém s nějakým majetkem pochopitelně
nedělal, zvláště u občanů
německé národnosti, kteří mezi
tím postoupili do další kategorie tzv. "nepřátel
lidu" tím, že zákonitě každý
z nich měl někoho na kapitalistickém západě.
Chci také říci, že zákon sám
dost jasně vyspecifikuje okruh lidí, kterých
se týká a jsou to právě ti, kterým
občanství bylo vráceno a "žijí"
v této republice. Opakuji "žijí",
úmyslně se nepoužil výraz jinak obvyklý
- "mají pobyt". Kdo zná legislativu nabytí
občanství ví, že termín do 31.
12. 1992 pro přihlášení se o majetek
nelze tedy rychlým přistěhováním
do republiky stihnout. Lhůta pro získání
občanství je pobyt v zemi pět let.
Fašistům se tedy nic vracet nebude, protože ti
neobdrželi osvědčení o své zachovalosti
vůči Československému státu
a také ostatní byli odsunuti.
V této souvislosti se v diskusích vyskytly i obavy,
že podle našeho návrhu zákona bude možno
vracet majetek i šlechtě. Domnívám se,
že v právním státu nelze dělat
rozdíly mezi šlechtou, sedláky a chalupníky.
Jestliže je někde šlechta zahrnuta do restituce,
tak určitě ne tímto zákonem, neboť
oprávněné osoby jsou vlastně taxativně
vyjmenované a tam žádná majetná
šlechta žijící v ČR není.
Vycházíme-li z počtu cca 100 000 občanů
německé národnosti, z nichž jen asi
jedna čtvrtina měla majetek, který spadá
do působnosti tohoto zákona, pak se jedná
o počet cca 25 00 osob, finanční odhad je
kolem 700 miliónů korun. Odkud někteří
poslanci, jak jsem se dočetl v tisku, přišli
na cifru 150 miliard, nevím a domnívám se,
že takové údaje mají vytvořit
spíše dusno už předem ve sněmovně.
Abych nemluvil příliš dlouho, dovolte už
jen několik poznámek. V našem původním
návrhu je ustanovení, že darovací smlouvy,
kterými vlastnictví fyzických osob přešlo
v období od 25. 2. 1949 do 31. 12. 1990 na stát,
jsou právními akty učiněnými
v tísni. Domnívám, se, že každý
člověk, i když se může vyskytnout
výjimka, který vlastní něco, co mu
slouží, se takového majetku nevzdá.
Bylo by to proti přirozenosti i logice. Pokud někdo
svoje vlastnictví daruje státu, je to téměř
vždy v tísni, protože svého majetku nemůže
využívat, protože mu tento majetek nemůže
sloužit.
Původní § 5 jsme z návrhu vypustili,
abychom vyhověli požadavku vlády České
republiky.
Druhá poznámka, kterou vám musím sdělit
je, že zákony číslo 229/1991 Sb. ve
znění zákona č. 93/92 Sb., stejně
jako zákon č. 42/92 Sb. stanoví restituční
nároky, ale přenechaly republikám, aby svými
zákony určily, kdo bude jménem republiky
pověřeným orgánem státu. Ve
slovenské republice platí zákon, který
upravuje tyto působnosti již více než
půl roku.
Byl jsem v neděli v Jihlavě na symposiu "Zamlčená
národnost".
Myslím, že problematiku zahrnuje i obsah tohoto zákona.
Vyjádřilo se tam hodně názorů
a myšlenek. Uvedu jen dva za všechny: poslanec Werner,
předseda Ackermangemeine, cituji: "Síla národa
se projevuje v jeho postoji vůči národnostem."
Profesor Heisig, historik: "Nenávist dělí
Československo od Evropy."
Dámy a pánové, končí nám
volební období. Vyšli jsme ze svobodných
voleb a lidé nás pověřili, abychom
se zasadili o to, aby naše republika byla opět právním
státem, aby napravila křivdy, spáchané
minulým režimem. Dokažme tedy, že poslanci
ČNR stále mají politickou vůli budovat
právní stát.
Žádám vás, abyste svou účastí
na jednání o námi předloženém
návrhu zákona dali najevo svůj postoj, že
se chceme vypořádat s minulostí, a svými
hlasy předložený návrh podpořili.
Děkuji.
(Potlesk)
Předsedající Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Piverkovi. Prosím nyní
společného zpravodaje výborů ČNR
pana poslance Miloslava Šabatu, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Šabata: Dámy a pánové,
rád bych vám podal některé vstupní
informace o projednávání tohoto návrhu
zákona ve výborech ČNR.
Jistě jste si všimli na základě porovnání
všech tisků, které jste obdrželi k tomuto
návrhu zákona, že došlo k podstatné
úpravě textu návrhu zákona.
Hlavním iniciátorem změny návrhu zákona
bylo stanovisko vlády České republiky, na
jehož základě byl zákon nově
přeformulován. Návrhy vlády České
republiky byly v tomto novém znění vzaty
v úvahu. Toto nové znění jste dostali
pod číslem 695 jakožto společnou zprávu
výborů ČNR k návrhu tohoto zákona.
Při projednávání tohoto zákona
došlo ve dvou výborech k jeho schválení
a k doporučení České národní
radě, aby ho schválila v navrhovaném znění
tisku č. 695.
V národohospodářském výboru
nedošlo k tomuto doporučení na základě
hlasování 6 ku 6, což znamená, že
6 poslanců se vyslovilo pro projednání tohoto
zákona v ČNR, 6 se hlasování zdrželo,
nebo se vyslovilo proti.
Důvodem, proč polovina přítomných
členů NHV nesouhlasila s tím, aby se návrh
tohoto zákona projednal v plénu ČNR, byl
podle mého názoru, poněvadž jsem byl
účasten projednávání, nedostatek
času k jeho důkladnému prostudování.
Jenom namátkou bych uvedl několik argumentů,
které uvedli ti poslanci, kteří se zdrželi
hlasování, nebo hlasovali proti přijetí.
Jeden kolega argumentoval například tím,
že jeho soused byl kolaborant, po válce odešel
do pohraničí, kde dostal majetek. A teď
by ho měl dostat nazpět?
Dalším argumentem bylo, že tchyně jednoho
našeho kolegy má rodinný dům v pohraničí,
který by nyní musela vrátit, nyní
by se z něho musela vystěhovat.
Třetím argumentem bylo, že je zapotřebí
omezit rozsah navraceného zemědělského
majetku těmto restituentům hodnotami 250 ha půdy
veškeré a 150 ha půdy zemědělské.
Domnívám se, že pokud bude v této restituci
majetek větší, bude tomu tak jenom ve zcela
výjimečném případě,
kdy za prvé pozemkové reformy došlo k vynětí
většího rozsahu půdy, než je tento
limit, ze záboru, a to kvůli věcným
břemenům, která na této půdě
lpěla. Například to byla údržba
zámků, kostelů a jiných význačných
budov.
V některých případech skutečně
během prvé pozemkové reformy byly ze záboru
vyňaty větší plochy, než je právě
zmíněný limit 250 ha půdy veškeré
a 150 ha půdy zemědělské.
Konečně další námitka byla, že
vlastně bychom tím mohli vracet velký majetek,
který, pokud by nebyl znárodněn na základě
uvedených dekretů presidenta republiky, patřil
by pod dekrety znárodňovací. Myslím
si však, že už pan kolega Piverka tady vysvětlil,
že takovýto majetek není obsažen v restituci,
kterou předpokládá tento zákon.
K tisku č. 695 bych rád řekl ještě
několik technických drobností.
Na straně 3 v části 2, je nesprávně
označen § 6, správně má být
označen jako § 7.
Jak už řekl zástupce předkladatelů,
tento zákon je vlastně prováděcím
zákonem federálního zákona č.
229 v jeho novelizovaném znění, které
bylo přijato pod číslem 93 z roku 1992 Sb.
Nejde tudíž jen o restituci, ale jde o působnost,
o provádění zákona č. 229 v
jeho novelizované formě vůbec. Proto je zvlášť
důležité jeho neodkladné přijetí,
poněvadž pokud by nedošlo k jeho přijetí
v současné době, zastavila by se restituce
zemědělství vůbec. Nejsou totiž
jmenovány ústřední orgány státní
správy České republiky, které jsou
oprávněné k poskytnutí příslušných
náhrad a k provedení příslušných
finančních transakcí, které zákon
229 předpokládá. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu společnému zpravodaji poslanci
Šabatovi a otevírám rozpravu k tomuto návrhu
zákona.
Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec
Smělík, kterému dávám slovo.
Připraví se pan poslanec Ortman.
Poslanec Zdeněk Smělík: Vážený
pane předsedající, vážené
paní kolegyně, vážení páni
kolegové, k projednání je nám předkládán
návrh zákona podle tisku 628 a ve značně
přepracovaném znění společné
zprávy tisk 695 o zmírnění následků
některých majetkových křivd, které
vyplývají z přijatého zákona
Federálního shromáždění
93/92 Sb. o úpravě vlastnických vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku.
I když respektuji právní konstrukci zákonné
předlohy, považuji odst. 1 § 2 za politicky nepřijatelný,
a to z důvodu problematické aplikace zákona
č. 12 a 108 z roku 1945, a i proto, že jsou v tomto
odstavci vybrány případy z množství
neřešených majetkových křivd,
pouze ty, které se týkají doby před
rokem 1948, tzn. období, od něhož již
vyrostly dvě nové generace, a většina
z nás má o něm jen mlhavou představu.
Jsem toho názoru, že bez hlubšího posouzení
nelze zpochybnit rozhodování poslanců tehdejšího
Národního shromáždění
atmosférou poválečné doby a přitom
nerespektovat jejich rozhodování v situaci, kdy
museli zvažovat mnoho okolností i informací,
kterých se nám dnes nedostává. To
za prvé.