Vláda zaujala stanovisko k tomuto zákonu v říjnu.
Bylo to stanovisko negativní a máme zde i záznam
z jednání vlády České republiky
z dnešního dne k návrhu na vydání
zákona České národní rady o
volbách do zastupitelstev obcí a o místním
referendu. Je zde uvedeno: "Vláda znovu projednala
návrh poslanců České národní
rady Jiřího Payneho a Hany Marvanové na vydání
zákona České národní rady o
volbách do zastupitelstev obcí a o místním
referendu, tisk ČNR č. 394", zde kupodivu není
uvedeno 394 A, "a dnes předala důvody ke změně
stanoviska, které k návrhu přijala svým
usnesením ze dne 2. října 1991 čís.
377. Tím vláda nedoporučila přijmout
návrh tohoto zákona. Přitom vzala na vědomí,
že mezitím byl návrh zákona na základě
připomínek výborů ČNR pro územní
správu a národnosti přepracován a
jeho nové znění jako tisk č. 394 A,
omlouvám se za předcházející
poznámku, je projednáváno v ČNR.
b) Pověřila předsedu legislativní
rady vlády České republiky, aby o tomto stanovisku
vlády informoval předsedu výboru ČNR
pro územní správu a národnosti pana
doktora Antonína Hrazdíru.
Děkuji Vám.
Místopředseda Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodajovi poslanci Ježkovi
a otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona.
Jako první se písemně přihlásil
do rozpravy pan poslanec Kalfus, kterému předávám
slovo. Připraví se paní poslankyně
Röschová.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
předkládám drobný pozměňovací
návrh technického charakteru.
Domnívám se, že při jakýchkoliv
volbách je nadbytečné používat
obálky. Hlasovací lístky lze vhazovat do
hlasovacích uren přímo. Tím při
každých volbách ušetříme
řadu miliónů korun, které bychom za
tyto hlasovací obálky museli vydat.
První zmínka o těchto obálkách
je v § 26 návrhu zákona, dále v §
29, 32, 37, 38, 39, 40, 44 a 57.
Tolik můj pozměňovací návrh.
Děkuji.
Místopředseda Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci, který zřejmě předal
text svého pozměňovacího návrhu
písemně zpravodaji. Prosím dále poslankyni
Röschovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající,
vážená sněmovno, úvodem bych
chtěla říci, že velice vítám,
že konečně návrh zákona o místním
referendu se dostal na pořad plenární schůze,
protože je to v podstatě náš dluh v našem
volebním období. Všichni dobře víme,
že v zákone o obcích je tomuto problému
věnován pouze jediný paragraf, který
odkazuje na zvláštní zákon.
Dále bych chtěla říci, že tento
zákon je velmi důležitý, abychom tento
zákon přijali nyní, před volbami,
protože v případě rozdělení
obcí obce mohou o toto požádat do 1. září,
a přitom nemají regule, jak by to měly udělat.
Jinak moje pozměňovací návrhy budou
velmi drobné, budou se týkat společné
zprávy a budou více méně zpřesňující,
nebo legislativního charakteru.
První pozměňovací návrh, který
je ke společné zprávě, je na str.
2, k § 8, jak je tam doplnit nový odst. 4 ve znění
navrhuji vypustit druhou větu "Pod tuto hranici mohou
být zákonné lhůty zkráceny
pouze po dohodě s obcí, v niž se mají
konat nové volby." Navrhuji tuto druhou větu
vypustit z těch důvodů, že se domnívám,
že bychom zde mohli dát prostor různým
problémům, volební strany by nemusely stihnout
kandidáty, mohlo by zde být stanovisko obce, takže
bych byla ráda, aby toto snižování zůstalo
na nezávislém orgánu, to jest na předsednictvu
České národní rady, a tím by
všechny obce měly stejné regule.
Druhý pozměňovací návrh na
str. 3 společné zprávy k dosavadnímu
§ 21. Tam není přesné znění,
dovolila bych si upřesnit text ve společné
zprávě, a to takto: V celém § 21 vypustit
"a zapisovatel" a v nadpisu vypustit "a zapisovatelů".
Říkám to z těch důvodů,
že si nejsem zcela jistá, jestli to, co je ve společné
zprávě, by se takto mohlo vykládat. Proto
to podávám jako pozměňovací
návrh.
Na téže straně k dosavadnímu §
55, odst. 3 - tam pravděpodobně došlo k omylu,
kde se říká za slovo "předsedovi"
doplnit "místopředsedovi" nebo "zapisovateli
místní komise", mělo by se škrtnout
ve společné zprávě místní
komise - to zůstává v původním
textu zákona, a bylo by to tam dvakrát, což
je tedy legislativní úprava.
Poslední na str. 4, rovněž legislativní
úprava, k dosavadnímu § 58, tam, kde se říká,
že se připojuje nový odst. 2 v určitém
znění, vypustit slovo "volebních"
a "volební", protože již v předchozím
textu byla uvedena legislativní zkratka komise a toto se
týká nejen volební komise, ale všech
komisí
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Röschové
a předávám slovo panu poslanci Sapákovi.
Poslanec Jan Sapák: Pane předsedající,
dámy a pánové, mám drobný pozměňovací
návrh k § 11. V tabulce, jak je navržena ve společné
zprávě, si dovolím navrhnout, aby v městech
nad 200 tisíc obyvatel byla hranice upravena zvlášť,
a sice na 6 %. Zdůvodnění mám následující.
V případě velkých měst by samy
potřeby podpisů narůstaly do počtu
30 tisíc a více a domnívám se, že
ta bariéra, aby nešlo o lehkovážné
vyvolání referenda, se může pohybovat
okolo 10 tisíc podpisů, a pak zbytečně
roste organizační úsilí a závislosti
okolo celé věci. Vzhledem k tomu, že se nedá
předpokládat, že by vypisovatelé měli
k dispozici nějaký organizovaný aparát,
není tato míra vhodná.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Děkuji panu poslanci Sapákovi. Podařilo
se zpravodaji zachytit přesně tato čísla?
(Zpravodaj: Ano.) Dále mluví pan poslanec Zajíček.
Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolil bych si stručně zareagovat na návrhy
kolegy Kalfuse, jestli se nemýlím, tak mě
pane kolego opravte, pan kolega navrhl, abychom vypustili z tohoto
návrhu zákona ustanovení, týkající
se použití obálek k referendu. Obávám
se, že to není dost dobře možné,
protože bez uvedení návrhu, jakým způsobem
by byla zaručena autenticita lístků, která
jsou při referendu vhazována do uren. V případě,
že se používá obálek, jsou vydávané
příslušnou komisí, která dohlíží
na řádný průběh referenda,
je zajišťováno, že autentický text,
který má účastník hlasování
nebo referenda, je také dopraven do volební urny,
a je tedy zajištěno, že tam někdo nevhodí
více lístků apod. Znamená to, že
by se muselo přistoupit k tomu, že by lístky
komise na místě razítkovala nebo nějakým
jiným způsobem označovala, a zajišťovala
to, že jeden volič nebo účastník
referenda má jeden hlasovací lístek, a to
jeden hlasovací lístek upravený způsobem,
který předepisuje zákon.
Čili dávám toto k úvaze při
posuzování návrhu pana kolegy Kalfuse.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Předávám
slovo panu poslanci Paynovi.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl jsem vystoupit
v podstatě s obdobnou připomínkou, jakou
uváděl kolega Zajíček. V případě,
že by měly být vypuštěny všechny
odkazy na obálky, v nichž jsou obsaženy hlasovací
lístky, potom by bylo nutné provést ještě
následné změny v tom, že není
možné doručovat volební lístky
předem občanům tak, jak je to stanoveno ve
větších obcích, protože pak by
skutečně nebylo zajištěno to, že
nikdo nebude mít pět hlasovacích lístků
za celou rodinu, a že je tam nevhodí najednou. Pak
by nebylo zajištěno to, že každý
hlasuje osobně, což je v naší zemi podmínkou
pro volby.
Pokud by tedy tento návrh měl být skutečně
odhlasován, chtěl bych upozornit, že by toto
znamenalo provedení celé řady dalších
změn. O tomto problému jsme diskutovali již
při projednávání zásad a výbory
se shodly na tom, že by obálky měly zůstat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Paynovi. To byla poslední přihláška
do rozpravy. Prosím, ještě se hlásí
pan poslanec Kačenka.
Poslanec František Kačenka: Pane předsedající,
dámy a pánové, mám jenom jeden krátký
pozměňovací návrh k § 6, odst.
2, písm. e). Navrhuji vypustit "vztahující
se k působnosti obecního zastupitelstva". Je
to z toho důvodu, že v návrhu zákona
o obcích, v § 95 se říká, že
zastupitelstva v obcích zvolená podle zákona
368 se považují za zastupitelstva zvolená podle
tohoto zákona. V řadě obcí došlo
k nástupu náhradníků a ti byli vyloučeni
z toho důvodu, že tam toto omezení nebylo a
bylo by nespravedlivé, kdyby po jednom nebo dvou letech
volebního období byly tyto obce znevýhodněny,
či nástupníci, kteří nastoupit
nemohli, protože přímou zprávu v působnosti
obecního zastupitelstva nevykonávali. Byla by to
určitá diskriminace v náhradnících
a v obsazování jejich míst.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Kačenkovi. Přeje
si ještě někdo vystoupit v rozpravě.
(Nikdo se nehlásí.) Rozpravu tedy končím
a chci se zeptat pana společného zpravodaje, příp.
zástupce navrhovatelů, zda potřebují
nějaký čas na zpracování připomínek,
nebo zda můžeme pokračovat bez přerušení.
Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, domnívám se,
že tady byly navrženy minimálně dva velice
zásadní pozměňovací návrhy.
To je otázka oněch obálek, k nimž vystoupil
kolega Payne. Je to velice problematický pozměňovací
návrh, protože zatím v aktu voleb obálka
byla ten nejdůležitější dokument.
Hlasovacích lístků bylo, kolik kdo chtěl.
Pokud bychom se rozhodli toto vypustit, pak si uvědomte,
že musíme schůzi přerušit a předělávat
celý návrh zákona.
Druhá věc, která je velmi složitá,
je to, co přednesl pan poslanec Kačenka. On je veden
úvahou, že je nespravedlivé, abychom uprostřed
volebního období najednou do problému neslučitelnosti
zasahovali, takže někteří, kteří
dosud museli odejít, po schválení tohoto
znění odejít resp. nastoupit jako náhradníci
nebudou moci. To je skutečně složitá
věc a v podstatě se jedná o politické
rozhodnutí.
Doporučoval bych, vzhledem k tomu, že se jedná
o zákon volební a zákon o referendu, kdybyste
nám a výboru pro územní správu
dali nějaký čas na to, abychom se mohli velice
pečlivě pro hlasování o těchto
návrzích připravit. Skutečně
jedná se o zákon o volbách a referendu, prosím
o vaši trpělivost. Domnívám se, že
by snad 30 minut mohlo stačit, aby se sešel výbor
společně s předkladateli k posouzení
této věci.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Chápu to jako procedurální
návrh. Rozhlížím se po sněmovně,
zda si mohu dovolit navrhnout, abychom pokračovali v projednávání
dalšího bodu a uvolnili výbor pro územní
správu a národnosti. Jsem si ale takřka jist,
že to možné není. Takže přerušuji
schůzi do 15.10 hodin. Výbor pro územní
správu a národnosti se sejde s navrhovateli ve státních
aktech.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, zahajuji přerušené jednání
a předávám slovo společnému
zpravodaji, který nás seznámí, zřejmě
z pověření výboru pro územní
správu a národnosti, se stanoviskem tohoto výboru
k jednotlivým pozměňovacím návrhům.
Prosím pana poslance Ježka, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
místopředsedo, dámy a pánové,
výbor pro územní správu a národnosti
společně s předkladateli projednal
všechny pozměňovací návrhy. Čili
jsem oprávněn u každého pozměňovacího
návrhu vám sdělit stanovisko výboru.
První pozměňovací návrh přednesl
pan poslanec Kalfus.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Prosím pan poslanec Kalfus se hlásí s faktickou
poznámkou.
Poslanec Jiří Kalfus: Vážený
pane předsedající, po vzájemných
konzultacích žádám o stažení
tohoto návrhu.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. O tomto návrhu jsem povinen dát hlasovat.
Ptám se, vzhledem k tomu, že skončila rozprava,
kdo je pro, aby tento pozměňovací návrh
byl stažen, ať zvedne ruku. 90.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Prosím o stanovisko k dalším návrhům.
Poslanec Josef Ježek: Další pozměňovací
návrhy přednesla paní poslankyně Röschová.
První se týká § 8 odst. 1 písm.
b, je to strana dvě společné zprávy.
Paní poslankyně navrhovala vypustit z nového
odstavce 4 tuto větu: Pod tuto hranici mohou být
zákonné lhůty zkráceny pouze po dohodě
s obcí, v níž se mají nové volby
konat. Tady výbor vám nedoporučuje tento
pozměňovací návrh schválit.
Můžeme hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Já jsem tu proceduru, pane kolego, chápal trochu
jinak, že nás teď seznámíte stručně
se stanoviskem výboru, případně, že
to bude odůvodněno. Pak se musím zeptat zástupkyně
navrhovatelů, zda si přeje ještě vystoupit
se závěrečným slovem a pak přistoupíme
k závěrečnému hlasování.
Pokud se domníváte, mohli bychom to samozřejmě
udělat tak, že stanovisko výboru by zaznělo
až v rámci vašeho závěrečného
vystoupení, ale pak bychom se museli zeptat zástupkyně
navrhovatelů, zda si přeje ještě před
vaším závěrečným slovem
vystoupit.
Poslanec Josef Ježek: Takže já
se omlouvám.
Místopředseda ČNR Jiří
Vlach: Přeje si paní poslankyně Marvanová
vystoupit? Pak by asi bylo logické, abyste si na chvilku
ta místa vyměnili.
Poslankyně Hana Marvanová: Vážený
pane předsedající, vážená
sněmovno, já bych se za navrhovatele ráda
vyjádřila k některým nejdůležitějším
pozměňovacím návrhům, které
zazněly v rozpravě.
Pokud jde o návrh pana poslance Kalfuse, ten byl stažen,
takže k němu se již vyjadřovat nebudu.
Pokud jde o návrh paní poslankyně Röschové,
týkající se vypuštění
druhé věty v § 8 odst. 4, věty, která
je obsažena ve společné zprávě
- paní poslankyně navrhuje vypustit tu větu,
jak už zde přednesl pan zpravodaj výboru pro
územní správu a národnosti, tuto změnu
nedoporučuje.
Podle názoru navrhovatelů je to věc názoru.
Navrhovatelé se naopak přiklánějí
k tomu, že z hlediska právní jistoty jak občanů,
kteří volí v obcích zastupitelstva,
tak z hlediska těch, kteří hodlají
kandidovat do obecních zastupitelstev, zejména nezávislých
kandidátů, je vhodné, aby v zákoně
byla stanovena fixní hranice, pod kterou již nelze
lhůty uvedené v zákoně zkracovat.
Tou fixní lhůtou by byla lhůta o jednu třetinu
kratší, než jsou lhůty, které jsou
zde uvedeny. To byl důsledek návrhu paní
poslankyně Röschové, ale navrhovatelé
zákona se k němu vyslovují kladně.
Pokud jde o návrh pana poslance Sapáka, který
doporučoval v § 1 doplnit ustanovení, že
v obcích nad 200 tis. obyvatel je zapotřebí
ke konání referenda petice alespoň 6% oprávněných
občanů, s tím navrhovatelé také
souhlasí. Jde vlastně o doplnění křivky,
která už ve společné zprávě
je naznačena u obcí menších pod 20 tis.
obyvatel.
Pokud jde o pozměňovací návrh pana
poslance Kačenky, navrhovatelé se nedomnívají,
že by ustanovení, které bylo doporučené
ve společné zprávě v § 6 odst.
2 mělo způsobit nějaký problém,
naopak si myslím, že praxe a výklad zákona
o volbách do zastupitelstev v obcích odpovídá
i nyní tomu, co vlastně precizujeme tímto
návrhem. Tzn. nedomníváme se, že by
to způsobilo problémy. Tolik stanovisko k pozměňovacím
návrhům.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji paní poslankyni Marvanové a nyní
předávám slovo panu poslanci Ježkovi.
Poslanec Josef Ježek: Čili bychom měli
hlasováním rozhodnout o pozměňovacím
návrhu paní poslankyně Röschové,
který se týkal § 8, odst. 1 písm. b.
Jelikož to tady bylo vysvětleno už dvakrát,
nebudu k tomu už nic dodávat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji.
Ptám se, kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 70.
Kdo je proti? 4.
Já vidím více rukou.
Kdo je proti? Ještě jednou, prosím. 7.
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Prosím další návrh.
Poslanec Josef Ježek: Další tři
návrhy paní poslankyně Röschové
jsou vysloveně legislativně technického charakteru.
Výbor vám doporučuje o nich nehlasovat, neb
je možné to vyřešit úpravou textu
bez hlasování.
K vysvětlení k onomu návrhu § 21, §
20, odst. 6 společné zprávy na stránce
3 je napsáno: Zapisovatel je členem komise s hlasem
poradním a může komisi podávat návrhy.
Čili tam je řečeno, že on je členem
komise, ten zapisovatel.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Má někdo jiný návrh? Paní poslankyně
Röschová akceptuje toto řešení?
Můžeme tedy přistoupit k dalšímu
návrhu.
Poslanec Josef Ježek: Další pozměňovací
návrh je návrh pana poslance Sapáka. K tomu
chceme jenom říci, že doslovné znění
jeho návrhu opět není legislativně
zcela perfektní, po případném odhlasování
tohoto návrhu zároveň bych žádal
sněmovnu, aby současně odhlasovala souhlas
s legislativními úpravami velikostní
stupnice, která je. Je to na straně 2, § 11.
Tam přibude jeden řádek - nad 200 000 obyvatel
6 % oprávněných občanů. A bude
nutno v řádku předchozím - nad 20
000 obyvatel doplnit do dvou set tisíc obyvatel, což
ale nebylo navrženo.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ale to je možno považovat - domnívám
se - za technickou úpravu, o které není třeba
hlasovat.
Poslanec Josef Ježek: Podstata pozměňovacího
návrhu je, aby ve městech nad 200 000 obyvatel mohlo
podat pouze 6 % oprávněných občanů
návrh, aby mohlo podpořit návrh na konání
referenda, přesně řečeno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 94. Děkuji.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.