Středa 15. dubna 1992

Vláda zaujala stanovisko k tomuto zákonu v říjnu. Bylo to stanovisko negativní a máme zde i záznam z jednání vlády České republiky z dnešního dne k návrhu na vydání zákona České národní rady o volbách do zastupitelstev obcí a o místním referendu. Je zde uvedeno: "Vláda znovu projednala návrh poslanců České národní rady Jiřího Payneho a Hany Marvanové na vydání zákona České národní rady o volbách do zastupitelstev obcí a o místním referendu, tisk ČNR č. 394", zde kupodivu není uvedeno 394 A, "a dnes předala důvody ke změně stanoviska, které k návrhu přijala svým usnesením ze dne 2. října 1991 čís. 377. Tím vláda nedoporučila přijmout návrh tohoto zákona. Přitom vzala na vědomí, že mezitím byl návrh zákona na základě připomínek výborů ČNR pro územní správu a národnosti přepracován a jeho nové znění jako tisk č. 394 A, omlouvám se za předcházející poznámku, je projednáváno v ČNR.

b) Pověřila předsedu legislativní rady vlády České republiky, aby o tomto stanovisku vlády informoval předsedu výboru ČNR pro územní správu a národnosti pana doktora Antonína Hrazdíru.

Děkuji Vám.

Místopředseda Jiří Vlach: Děkuji panu společnému zpravodajovi poslanci Ježkovi a otevírám rozpravu k tomuto návrhu zákona.

Jako první se písemně přihlásil do rozpravy pan poslanec Kalfus, kterému předávám slovo. Připraví se paní poslankyně Röschová.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládám drobný pozměňovací návrh technického charakteru.

Domnívám se, že při jakýchkoliv volbách je nadbytečné používat obálky. Hlasovací lístky lze vhazovat do hlasovacích uren přímo. Tím při každých volbách ušetříme řadu miliónů korun, které bychom za tyto hlasovací obálky museli vydat.

První zmínka o těchto obálkách je v § 26 návrhu zákona, dále v § 29, 32, 37, 38, 39, 40, 44 a 57.

Tolik můj pozměňovací návrh.

Děkuji.

Místopředseda Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci, který zřejmě předal text svého pozměňovacího návrhu písemně zpravodaji. Prosím dále poslankyni Röschovou, aby se ujala slova.

Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedající, vážená sněmovno, úvodem bych chtěla říci, že velice vítám, že konečně návrh zákona o místním referendu se dostal na pořad plenární schůze, protože je to v podstatě náš dluh v našem volebním období. Všichni dobře víme, že v zákone o obcích je tomuto problému věnován pouze jediný paragraf, který odkazuje na zvláštní zákon.

Dále bych chtěla říci, že tento zákon je velmi důležitý, abychom tento zákon přijali nyní, před volbami, protože v případě rozdělení obcí obce mohou o toto požádat do 1. září, a přitom nemají regule, jak by to měly udělat.

Jinak moje pozměňovací návrhy budou velmi drobné, budou se týkat společné zprávy a budou více méně zpřesňující, nebo legislativního charakteru.

První pozměňovací návrh, který je ke společné zprávě, je na str. 2, k § 8, jak je tam doplnit nový odst. 4 ve znění navrhuji vypustit druhou větu "Pod tuto hranici mohou být zákonné lhůty zkráceny pouze po dohodě s obcí, v niž se mají konat nové volby." Navrhuji tuto druhou větu vypustit z těch důvodů, že se domnívám, že bychom zde mohli dát prostor různým problémům, volební strany by nemusely stihnout kandidáty, mohlo by zde být stanovisko obce, takže bych byla ráda, aby toto snižování zůstalo na nezávislém orgánu, to jest na předsednictvu České národní rady, a tím by všechny obce měly stejné regule.

Druhý pozměňovací návrh na str. 3 společné zprávy k dosavadnímu § 21. Tam není přesné znění, dovolila bych si upřesnit text ve společné zprávě, a to takto: V celém § 21 vypustit "a zapisovatel" a v nadpisu vypustit "a zapisovatelů". Říkám to z těch důvodů, že si nejsem zcela jistá, jestli to, co je ve společné zprávě, by se takto mohlo vykládat. Proto to podávám jako pozměňovací návrh.

Na téže straně k dosavadnímu § 55, odst. 3 - tam pravděpodobně došlo k omylu, kde se říká za slovo "předsedovi" doplnit "místopředsedovi" nebo "zapisovateli místní komise", mělo by se škrtnout ve společné zprávě místní komise - to zůstává v původním textu zákona, a bylo by to tam dvakrát, což je tedy legislativní úprava.

Poslední na str. 4, rovněž legislativní úprava, k dosavadnímu § 58, tam, kde se říká, že se připojuje nový odst. 2 v určitém znění, vypustit slovo "volebních" a "volební", protože již v předchozím textu byla uvedena legislativní zkratka komise a toto se týká nejen volební komise, ale všech komisí

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Röschové a předávám slovo panu poslanci Sapákovi.

Poslanec Jan Sapák: Pane předsedající, dámy a pánové, mám drobný pozměňovací návrh k § 11. V tabulce, jak je navržena ve společné zprávě, si dovolím navrhnout, aby v městech nad 200 tisíc obyvatel byla hranice upravena zvlášť, a sice na 6 %. Zdůvodnění mám následující. V případě velkých měst by samy potřeby podpisů narůstaly do počtu 30 tisíc a více a domnívám se, že ta bariéra, aby nešlo o lehkovážné vyvolání referenda, se může pohybovat okolo 10 tisíc podpisů, a pak zbytečně roste organizační úsilí a závislosti okolo celé věci. Vzhledem k tomu, že se nedá předpokládat, že by vypisovatelé měli k dispozici nějaký organizovaný aparát, není tato míra vhodná.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Sapákovi. Podařilo se zpravodaji zachytit přesně tato čísla? (Zpravodaj: Ano.) Dále mluví pan poslanec Zajíček.

Poslanec Stanislav Zajíček: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolil bych si stručně zareagovat na návrhy kolegy Kalfuse, jestli se nemýlím, tak mě pane kolego opravte, pan kolega navrhl, abychom vypustili z tohoto návrhu zákona ustanovení, týkající se použití obálek k referendu. Obávám se, že to není dost dobře možné, protože bez uvedení návrhu, jakým způsobem by byla zaručena autenticita lístků, která jsou při referendu vhazována do uren. V případě, že se používá obálek, jsou vydávané příslušnou komisí, která dohlíží na řádný průběh referenda, je zajišťováno, že autentický text, který má účastník hlasování nebo referenda, je také dopraven do volební urny, a je tedy zajištěno, že tam někdo nevhodí více lístků apod. Znamená to, že by se muselo přistoupit k tomu, že by lístky komise na místě razítkovala nebo nějakým jiným způsobem označovala, a zajišťovala to, že jeden volič nebo účastník referenda má jeden hlasovací lístek, a to jeden hlasovací lístek upravený způsobem, který předepisuje zákon.

Čili dávám toto k úvaze při posuzování návrhu pana kolegy Kalfuse.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Zajíčkovi. Předávám slovo panu poslanci Paynovi.

Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající, dámy a pánové, chtěl jsem vystoupit v podstatě s obdobnou připomínkou, jakou uváděl kolega Zajíček. V případě, že by měly být vypuštěny všechny odkazy na obálky, v nichž jsou obsaženy hlasovací lístky, potom by bylo nutné provést ještě následné změny v tom, že není možné doručovat volební lístky předem občanům tak, jak je to stanoveno ve větších obcích, protože pak by skutečně nebylo zajištěno to, že nikdo nebude mít pět hlasovacích lístků za celou rodinu, a že je tam nevhodí najednou. Pak by nebylo zajištěno to, že každý hlasuje osobně, což je v naší zemi podmínkou pro volby.

Pokud by tedy tento návrh měl být skutečně odhlasován, chtěl bych upozornit, že by toto znamenalo provedení celé řady dalších změn. O tomto problému jsme diskutovali již při projednávání zásad a výbory se shodly na tom, že by obálky měly zůstat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Paynovi. To byla poslední přihláška do rozpravy. Prosím, ještě se hlásí pan poslanec Kačenka.

Poslanec František Kačenka: Pane předsedající, dámy a pánové, mám jenom jeden krátký pozměňovací návrh k § 6, odst. 2, písm. e). Navrhuji vypustit "vztahující se k působnosti obecního zastupitelstva". Je to z toho důvodu, že v návrhu zákona o obcích, v § 95 se říká, že zastupitelstva v obcích zvolená podle zákona 368 se považují za zastupitelstva zvolená podle tohoto zákona. V řadě obcí došlo k nástupu náhradníků a ti byli vyloučeni z toho důvodu, že tam toto omezení nebylo a bylo by nespravedlivé, kdyby po jednom nebo dvou letech volebního období byly tyto obce znevýhodněny, či nástupníci, kteří nastoupit nemohli, protože přímou zprávu v působnosti obecního zastupitelstva nevykonávali. Byla by to určitá diskriminace v náhradnících a v obsazování jejich míst.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Kačenkovi. Přeje si ještě někdo vystoupit v rozpravě. (Nikdo se nehlásí.) Rozpravu tedy končím a chci se zeptat pana společného zpravodaje, příp. zástupce navrhovatelů, zda potřebují nějaký čas na zpracování připomínek, nebo zda můžeme pokračovat bez přerušení.

Poslanec Josef Ježek: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, domnívám se, že tady byly navrženy minimálně dva velice zásadní pozměňovací návrhy. To je otázka oněch obálek, k nimž vystoupil kolega Payne. Je to velice problematický pozměňovací návrh, protože zatím v aktu voleb obálka byla ten nejdůležitější dokument. Hlasovacích lístků bylo, kolik kdo chtěl. Pokud bychom se rozhodli toto vypustit, pak si uvědomte, že musíme schůzi přerušit a předělávat celý návrh zákona.

Druhá věc, která je velmi složitá, je to, co přednesl pan poslanec Kačenka. On je veden úvahou, že je nespravedlivé, abychom uprostřed volebního období najednou do problému neslučitelnosti zasahovali, takže někteří, kteří dosud museli odejít, po schválení tohoto znění odejít resp. nastoupit jako náhradníci nebudou moci. To je skutečně složitá věc a v podstatě se jedná o politické rozhodnutí.

Doporučoval bych, vzhledem k tomu, že se jedná o zákon volební a zákon o referendu, kdybyste nám a výboru pro územní správu dali nějaký čas na to, abychom se mohli velice pečlivě pro hlasování o těchto návrzích připravit. Skutečně jedná se o zákon o volbách a referendu, prosím o vaši trpělivost. Domnívám se, že by snad 30 minut mohlo stačit, aby se sešel výbor společně s předkladateli k posouzení této věci.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Chápu to jako procedurální návrh. Rozhlížím se po sněmovně, zda si mohu dovolit navrhnout, abychom pokračovali v projednávání dalšího bodu a uvolnili výbor pro územní správu a národnosti. Jsem si ale takřka jist, že to možné není. Takže přerušuji schůzi do 15.10 hodin. Výbor pro územní správu a národnosti se sejde s navrhovateli ve státních aktech.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, zahajuji přerušené jednání a předávám slovo společnému zpravodaji, který nás seznámí, zřejmě z pověření výboru pro územní správu a národnosti, se stanoviskem tohoto výboru k jednotlivým pozměňovacím návrhům. Prosím pana poslance Ježka, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, výbor pro územní správu a národnosti společně s předkladateli projednal všechny pozměňovací návrhy. Čili jsem oprávněn u každého pozměňovacího návrhu vám sdělit stanovisko výboru.

První pozměňovací návrh přednesl pan poslanec Kalfus.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím pan poslanec Kalfus se hlásí s faktickou poznámkou.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, po vzájemných konzultacích žádám o stažení tohoto návrhu.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. O tomto návrhu jsem povinen dát hlasovat. Ptám se, vzhledem k tomu, že skončila rozprava, kdo je pro, aby tento pozměňovací návrh byl stažen, ať zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat.

Prosím o stanovisko k dalším návrhům.

Poslanec Josef Ježek: Další pozměňovací návrhy přednesla paní poslankyně Röschová.

První se týká § 8 odst. 1 písm. b, je to strana dvě společné zprávy. Paní poslankyně navrhovala vypustit z nového odstavce 4 tuto větu: Pod tuto hranici mohou být zákonné lhůty zkráceny pouze po dohodě s obcí, v níž se mají nové volby konat. Tady výbor vám nedoporučuje tento pozměňovací návrh schválit. Můžeme hlasovat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Já jsem tu proceduru, pane kolego, chápal trochu jinak, že nás teď seznámíte stručně se stanoviskem výboru, případně, že to bude odůvodněno. Pak se musím zeptat zástupkyně navrhovatelů, zda si přeje ještě vystoupit se závěrečným slovem a pak přistoupíme k závěrečnému hlasování. Pokud se domníváte, mohli bychom to samozřejmě udělat tak, že stanovisko výboru by zaznělo až v rámci vašeho závěrečného vystoupení, ale pak bychom se museli zeptat zástupkyně navrhovatelů, zda si přeje ještě před vaším závěrečným slovem vystoupit.

Poslanec Josef Ježek: Takže já se omlouvám.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Přeje si paní poslankyně Marvanová vystoupit? Pak by asi bylo logické, abyste si na chvilku ta místa vyměnili.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, já bych se za navrhovatele ráda vyjádřila k některým nejdůležitějším pozměňovacím návrhům, které zazněly v rozpravě.

Pokud jde o návrh pana poslance Kalfuse, ten byl stažen, takže k němu se již vyjadřovat nebudu.

Pokud jde o návrh paní poslankyně Röschové, týkající se vypuštění druhé věty v § 8 odst. 4, věty, která je obsažena ve společné zprávě - paní poslankyně navrhuje vypustit tu větu, jak už zde přednesl pan zpravodaj výboru pro územní správu a národnosti, tuto změnu nedoporučuje.

Podle názoru navrhovatelů je to věc názoru. Navrhovatelé se naopak přiklánějí k tomu, že z hlediska právní jistoty jak občanů, kteří volí v obcích zastupitelstva, tak z hlediska těch, kteří hodlají kandidovat do obecních zastupitelstev, zejména nezávislých kandidátů, je vhodné, aby v zákoně byla stanovena fixní hranice, pod kterou již nelze lhůty uvedené v zákoně zkracovat. Tou fixní lhůtou by byla lhůta o jednu třetinu kratší, než jsou lhůty, které jsou zde uvedeny. To byl důsledek návrhu paní poslankyně Röschové, ale navrhovatelé zákona se k němu vyslovují kladně.

Pokud jde o návrh pana poslance Sapáka, který doporučoval v § 1 doplnit ustanovení, že v obcích nad 200 tis. obyvatel je zapotřebí ke konání referenda petice alespoň 6% oprávněných občanů, s tím navrhovatelé také souhlasí. Jde vlastně o doplnění křivky, která už ve společné zprávě je naznačena u obcí menších pod 20 tis. obyvatel.

Pokud jde o pozměňovací návrh pana poslance Kačenky, navrhovatelé se nedomnívají, že by ustanovení, které bylo doporučené ve společné zprávě v § 6 odst. 2 mělo způsobit nějaký problém, naopak si myslím, že praxe a výklad zákona o volbách do zastupitelstev v obcích odpovídá i nyní tomu, co vlastně precizujeme tímto návrhem. Tzn. nedomníváme se, že by to způsobilo problémy. Tolik stanovisko k pozměňovacím návrhům.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Marvanové a nyní předávám slovo panu poslanci Ježkovi.

Poslanec Josef Ježek: Čili bychom měli hlasováním rozhodnout o pozměňovacím návrhu paní poslankyně Röschové, který se týkal § 8, odst. 1 písm. b. Jelikož to tady bylo vysvětleno už dvakrát, nebudu k tomu už nic dodávat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji.

Ptám se, kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 70.

Kdo je proti? 4.

Já vidím více rukou.

Kdo je proti? Ještě jednou, prosím. 7.

Děkuji, tento návrh byl přijat.

Prosím další návrh.

Poslanec Josef Ježek: Další tři návrhy paní poslankyně Röschové jsou vysloveně legislativně technického charakteru. Výbor vám doporučuje o nich nehlasovat, neb je možné to vyřešit úpravou textu bez hlasování.

K vysvětlení k onomu návrhu § 21, § 20, odst. 6 společné zprávy na stránce 3 je napsáno: Zapisovatel je členem komise s hlasem poradním a může komisi podávat návrhy. Čili tam je řečeno, že on je členem komise, ten zapisovatel.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Má někdo jiný návrh? Paní poslankyně Röschová akceptuje toto řešení? Můžeme tedy přistoupit k dalšímu návrhu.

Poslanec Josef Ježek: Další pozměňovací návrh je návrh pana poslance Sapáka. K tomu chceme jenom říci, že doslovné znění jeho návrhu opět není legislativně zcela perfektní, po případném odhlasování tohoto návrhu zároveň bych žádal sněmovnu, aby současně odhlasovala souhlas s legislativními úpravami velikostní stupnice, která je. Je to na straně 2, § 11. Tam přibude jeden řádek - nad 200 000 obyvatel 6 % oprávněných občanů. A bude nutno v řádku předchozím - nad 20 000 obyvatel doplnit do dvou set tisíc obyvatel, což ale nebylo navrženo.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ale to je možno považovat - domnívám se - za technickou úpravu, o které není třeba hlasovat.

Poslanec Josef Ježek: Podstata pozměňovacího návrhu je, aby ve městech nad 200 000 obyvatel mohlo podat pouze 6 % oprávněných občanů návrh, aby mohlo podpořit návrh na konání referenda, přesně řečeno.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 94. Děkuji.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat.

Prosím další návrh.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP