Středa 15. dubna 1992

Vcelku jsme se snažili o jednoznačnost jak příloh, tak celého návrhu zákona. Vzhledem k tomu, že splňuje čtyři základní požadavky osvíceného ekologického zákonodárství v demokratickém systému, totiž zásadu prevence, odborného posouzení, uplatnění veřejnosti a zodpovědného zhodnocení širších souvislostí, navrhuji vám, vážení páni poslanci a paní poslankyně, návrh zákona podle tisku 658 ve znění podle společné zprávy tisk 705, ke schválení.

Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu společnému zpravodaji. Jako první se přihlásil do rozpravy pan poslanec Effenberger.

Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové, dovolte, abych bezprostředně navázal na projev pana zpravodaje. Chtěl bych úvodem podotknout, že text, se kterým vás nyní seznámím, odráží názor širší skupiny poslanců výboru pro ochranu životního prostředí a urbanismus.

Tento projednávaný návrh zákona stojí v podstatě na třech pilířích. Je to 1) zásada prevence, podle níž možná ekologická rizika zamýšlených projektů mají být rozpoznána a posouzena ještě před zahájením vlastního správního řízení o povolení či zákazu činnosti. 2) Je to zásada předchozího odborného ekologického posouzení zamýšleného projektu. To je zajištěno zejména ustanovením o dokumentaci projektu a posudku k němu. 3) Je to zásada účasti veřejnosti na projednávání zamýšlených projektů. Ta bude zajištěna především přijetím doplňků textu zákona, jak jsou obsaženy ve společné zprávě. Týkají se účasti občanských iniciativ a veřejného slyšení.

A nyní bych právě k tomuto třetímu bodu rád obrátil vaši pozornost. Bohužel ani vlastní text zákona ani společná zpráva neobsahují jedno z nejvýznamnějších procedurálních práv pro veřejnost, tj. právo účastnit se v kvalifikovaných případech a po splnění určitých podmínek správních řízení, v nichž se rozhoduje o konkrétní podobě, podmínkách a předpokladech realizace činnosti. Máme-li dosáhnout v této věci optimálního řešení a také naplnit standard evropského a zámořského práva, je třeba přiznat veřejnosti právo účasti na řízeních, ve kterých se nakonec rozhoduje o povolení a podmínkách činností, které jsou v příloze 1 a 2 tohoto zákona.

Proto navrhuji doplnit nový § 8, jak jej uvádí text společné zprávy, o další odstavec - č. 5 a zároveň přijmout název tohoto nového § 8. Takže návrh, který předkládám, má dva body:

1) opatřit § 8 názvem "Účast občanské iniciativy a občanského sdružení",

2) v § 8 doplnit nový odstavec 5 ve znění: "Založí-li většina osob uvedených v odst. 2 k další podpoře vyjádření občanské iniciativy občanské sdružení podle zvláštních předpisů," - nyní by následoval pod čarou odkaz na zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů "je takové sdružení účastníkem správního zřízení, rozhoduje-li se v tomto řízení o povolení stavby, činnosti nebo technologie posuzované podle tohoto zákona. Účastníkem stejného správního řízení je i občanské sdružení již vzniklé, které podalo vyjádření podle § 7 odst. 1."

Nyní mi ještě dovolte krátké odůvodnění. Domnívám se, že přijetí této formulace vyhovuje jak cílům a účelu přijímaného zákona, tak i požadavku na soulad s ostatními předpisy. Tím, že připouští účast občanských iniciativ v podobě transformované na občanská sdružení, odstraňuje se pochybnost o vnitřní názorové i organizační konzistenci občanských iniciativ, která byla při pokusu o formulaci tohoto odstavce někdy namítána. Bude tedy jasná právnická osoba občanské sdružení, které se řídí pravidly zákona č. 83/1990 Sb., a nemůže být pochyb o jeho schopnosti a možnosti vystupovat v příslušném správním řízení. Podotýkám, že samotná účast na řízení neznamená přenos žádných rozhodovacích kompetencí na občanská sdružení. Znamená toliko práva podávat návrhy, účastnit se jednání, nahlížet do spisů, navrhovat provedení důkazů atd., jak to vyplývá z našeho správního řádu.

Děkuji vám za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Effenbergerovi. Není nikdo přihlášen písemně do rozpravy. Hlásí se ještě někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásí.) Pokud tomu tak není, rozpravu končím. Můžeme přikročit k závěrečné řeči navrhovatele a společného zpravodaje.

Ministr životního prostředí Ivan Dejmal: Jen krátce návrh pana poslance Effenbergera beru, je pro nás akceptovatelný.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Pan poslanec Květ.

Poslanec Jan Květ: Vážená paní předsedkyně, pane ministře, kolegyně a kolegové, v rozpravě zazněly dva doplňující návrhy, které ovšem spolu souvisí. Přednesl je oba pan poslanec Effenberger.

Nejdřív zazněl návrh na pojmenování § 8, neboť zatím § 8 ve společné zprávě název nemá, a to názvem "Účast občanské iniciativy a občanského sdružení".

Druhý návrh vlastně vysvětluje tuto změnu názvu a jde o doplnění 5., posledního odstavce § 8 - ještě jednou bych přečetl text navrhovaného nového odstavce: "Založí-li většina osob uvedených v odst. 2) k další podpoře vyjádření občanské iniciativy občanské sdružení podle zvláštních předpisů" - a zde je odkaz na zákon č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů pokračuje odstavec - "je takové sdružení účastníkem správního řízení, rozhoduje-li se v tomto řízení o povolení stavby, činnosti nebo technologie posouzené podle tohoto zákona. Účastníkem stejného správního řízení je i občanské sdružení již vzniklé, které podalo vyjádření podle § 7 odst. 1."

Tolik oba návrhy. Doporučuji, paní předsedkyně, aby se o obou návrzích hlasovalo společně, neboť spolu souvisí.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o těchto obou návrzích společně, ale prosím kolegy, kteří jsou na chodbě, aby se dostavili do sněmovny, protože to skutečně vypadá, že bychom nebyli usnášeníschopni. Prosím pracovnice Kanceláře, aby se pokusili nás sečíst.

(109 přítomných poslanců.)

Děkuji.

Dávám hlasovat o obou návrzích en bloc, neboť, jak pan poslanec Květ vás informoval, spolu zcela absolutně souvisí.

Kdo je pro přijetí těchto pozměňovacích návrhů pana poslance Effenbergera, ať zvedne ruku. 75.

Kdo je proti? 5.

Kdo se zdržel hlasování? 18.

Chybí 3 poslanci, kdo nehlasoval? 3.

Děkuji. Pozměňovací návrh byl přijat. Prosím poslance, aby využili svého práva, aby se případně zdrželi hlasování a neuchylovali se k tomu nehlasovat, což je sice jejich právo, ale velice nám to komplikuje jednání ve sněmovně, zvlášť když jsme v takovém časovém stresu jako teď.

Poslanec Jan Květ: Vážená paní předsedkyně, jelikož dvojjediný doplňující návrh pana poslance Effenbergera byl přijat, nic nebrání tomu, abychom mohli nyní hlasovat o přijetí celého návrhu zákona České národní rady o posuzování vlivů na životní prostředí, tisk 658, ve znění společné zprávy, tisk 705, a přijatého doplňujícího návrhu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o přijetí zákona jako celku.

Kdo je pro přijetí, ať zvedne ruku. 86.

Kdo je proti? Nikdo.

Kdo se zdržel hlasování? 18.

Děkuji. Zákon byl přijat.

(Potlesk.)

Nyní prosím pana ministra Dejmala.

Ministr životního prostředí ČR Ivan Dejmal: Děkuji všem a děkuji za přírodu.

Poslanec Jan Květ: Já se připojuji s díky za náš celý výbor. Pravděpodobně je to poslední ekologický zákon, který tato sněmovna přijala. Je to důstojné zakončení.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji oběma, panu navrhovateli i panu zpravodaji. Přerušuji nyní schůzi do dvou hodin odpoledne, ale prosím ještě výbor pro územní správu a národnosti, aby se sešel a vyjádřil k poslaneckému návrhu pana poslance Payna a paní poslankyně Marvanové o volbách do zastupitelstev a o místním referendu. Pan poslanec Kozánek.

Poslanec Petr Kozánek: Žádám členy rozpočtového a kontrolního výboru, aby se sešli v místnosti č. 104 - v místnosti předsednictva ve 13.30 hodin. Děkuji.

Poslanec Antonín Hrazdíra: Já bych požádal členy výboru pro územní správu a národnosti, abychom se sešli na chvilku u klavíru.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, jsou to veškerá sdělení, odpoledne se zde sejdeme ve dvě hodiny.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte abych zahájil naše přerušené jednání. Chtěl bych vás pozvat do jednací síně. Jako další bod budeme projednávat

XIX.

Návrh poslance Jiřího Payne a Hany Marvanové na vydání zákona ČNR o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu, sněmovní tisk 394 a 699.

Prosím, aby se paní poslankyně Marvanová, jako zástupkyně navrhovatelů, ujala slova. Předtím ještě faktická poznámka pan poslanec Kalfus.

Poslanec Jiří Kalfus: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych se zeptat, máme tisk 394a), jaký to má vztah, jestli to je stejné.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Prosím zástupkyni navrhovatele, aby objasnila i tuto záležitost. Asi by bylo dobře tuto záležitost vyjasnit hned na začátku, aby poslanci věděli, s kterým tiskem mají pracovat.

Poslankyně Hana Marvanová: Tisk 394a) je vlastně součástí společné zprávy, protože výbory, jak vyplývá ze společné zprávy doporučily projednávání tisku 394 ve znění tisku 394a).

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Ano, děkujeme za toto vysvětlení a prosím, pokračujte.

Poslankyně Hana Marvanová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh zákona zpracovává společnou problematiku voleb do zastupitelstev v obcích a místního referenda. Institut místního referenda je zatím v našem právním řádu zakotven v článku 86, odst. 3 ústavního zákona 100/1960 Sb., podle něhož o věcech místní samosprávy rozhodují občané na obecních shromážděních nebo referendem, anebo prostřednictvím zastupitelstva obce.

Místní referendum je dále zakotveno také v zákoně o obcích a v zákoně o hlavním městě Praze a to v § 26 a 21, kde se uvádí, že místní referendum upravuje zvláštní zákon. Předložený návrh zákona je tedy tímto zvláštním zákonem.

Referendum podle předloženého návrhu zákona se může konat pouze o otázkách spadajících do samostatné působnosti obce. Podle předloženého návrhu se nepočítá s možností tzv. plebiscitu, to je hlasování z iniciativy orgánu, který by byl jinak oprávněn věc rozhodnout, což je v případě obce zastupitelstvo.

Právo iniciovat místní referendum je podle tohoto návrhu výhradně svěřeno občanům obce. Výjimečně se zakotvuje obligatorní referendum a to v případě rozdělení obce, nebo fakultativní referendum v případě sloučení obce.

Předložený návrh zákona plně vychází ze zásad zákona o místním referendu, který projednala ČNR a vláda ČR na podzim loňského roku a který byl Českou národní radou i vládou doporučen.

Zásadním rozdílem oproti předloženým zásadám zákona o místním referendu je změna v systematice zákona. Na základě připomínek výborů České národní rady bylo totiž doporučeno, aby procedura hlasování při volbách a při místním referendu byla pokud možno stejná a odlišovala se jenom tehdy, kdyby pro to existovaly věcné důvody. Proto navrhovatelé přistoupili ke zpracování společného zákona o volbách do zastupitelstev v obcích a o místním referendu. Učinili tak z praktických důvodů, protože jedině společný zákon umožní skutečně stejná ustanovení pro hlasování při volbách či při místním referendu. Zároveň je usnadněna situace v případě, že bychom přistoupili k novelizaci některých ustanovení, týkajících se hlasování při volbách či při referendu. Je to zároveň podle našeho názoru jednodušší i pro občany, kteří mají hlasovat podle tohoto zákona a je to jednodušší i pro orgány obce, které mají tyto zákony a nyní tento společný zákon realizovat.

Inspirovali jsme se v případě systematiky tohoto zákona zahraničními zkušenostmi, zejména švýcarským zákonodárstvím.

Pokud jde o zpracování tisku 394a), tedy určité nové verze tisku 394, k tomu jsme přistoupili v průběhu projednávání tisku 394 ve výborech ČNR a při projednání ve výboru pro územní správu a národnosti, který zpracoval připomínky, které se objevily v souvislosti se zkušenostmi po prvních volbách do zastupitelstev v obcích na podzim roku 1990. Objevila se totiž potřeba novelizovat některá ustanovení zákona o volbách tak, aby lépe řešila problematiku voleb do zastupitelstev v obcích, z toho důvodu, že to činí problémy při konání nových voleb, které ČNR v obcích v případě potřeby vyhlašuje.

Dále do této nové verze tisku 394a) byly zapracovány některé odůvodněné legislativní připomínky vlády České republiky.

Na závěr své předkládací zprávy bych ráda ještě zdůraznila, že přijetí tohoto zákona ještě v tomto volebním období je nutné zejména z toho důvodu, že s místním referendem se počítá při rozdělování a slučování obcí. Předložený vládní návrh zákona o obcích nebo novela zákona o obcích předpokládá, že obce mohou požádat na základě výsledků místního referenda o rozdělení obce do 30. 9. Pokud bychom v tomto volebním období neschválili zákon o místním referendu, opět by byl velký problém, aby se obce mohly v tomto termínu rozhodnout pro rozdělení a tedy uskutečnit místní referendum.

Z toho důvodu vás za navrhovatele prosím o schválení tohoto zákona.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Marvanové a prosím společného zpravodaje výborů ČNR pana poslance Josefa Ježka, aby se ujal slova.

Poslanec Josef Ježek: Vážený pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, jak je mým dobrým zvykem, vždycky když jsem zpravodajem, nemám příslušné brýle, ale doufám, že to opět nějakým způsobem zvládnu. Nebudu nijak dlouze komentovat vystoupení předkladatelky paní kolegyně Marvanové, chtěl bych jenom připomenout tyto věci.

Ze společné zprávy je zřejmé, že většina v této sněmovně se kloní k navrhovanému pojetí místního referenda. Souhlasím s tím a znovu připomínám, že zákon o místním referendu by měl být přijat ještě touto Českou národní radou, viz. zmíněný termín 30. 9.

Chci pouze upozornit na nejzásadnější věci, které vyplynuly z projednávání zákona. Je zde pokus zpřesnit přece jen ono problematické ustanovení o neslučitelnosti členů obecních zastupitelstev s výkonem státní správy v úřadech, které mají obec ve svém územním obvodu. Jedná se o § 6, odst. 2, písm. e, kde se doplňuje "vykonávajícího přímo státní správu, vztahujícího se k působnosti obecního zastupitelstva".

Dále chci upozornit na další schválené závažné doporučení. Byly určité pochybnosti o tom, zda 10 % oprávněných občanů v každé obci je přesně ona hranice, která má vést k tomu, že referendum se musí uskutečnit. Navrhuje se tudíž určité odstupňování podle velikostních kategorií obcí. Tato poznámka se týká § 11.

Ještě bych rád vysvětlil stanovisko výboru pro územní správu a národnosti, výboru gesčního, které je uvedeno v závěru společné zprávy. Jde o požadavek, abychom zákon o místním referendu projednávali až po novele zákona o obcích a okresních úřadech.

Tento náš výbor totiž projednával jeden den novelu zákona o obcích, dále zákon o místním referendu a novelu zákona o okresních úřadech. Zjistili jsme tam celou řadu souvislostí. Navíc jsme zjistili, že ze strany statutárních měst jsou předkládány určité návrhy, které bychom měli formou připomínek poslanců k vládnímu návrhu zákona tam inkorporovat. Toto celé je záležitostí natolik složitou, že jsme dospěli k závěru doporučovat vám toto řešení.

Jedná se o názor, který říká, že by mělo být nejdříve perfektně upraveno rozdělování obcí v zákonu o obcích, okresních úřadech a na základě toho bychom měli v návaznosti na to projednávat zákon o místním referendu a o volbách.

Upozorňuji vás na tyto problematické souvislosti. Jsou v tisku 394 A, § 9., odst. 6., ze kterého vyplývá de facto možnost jakéhokoliv vymezení městské části.

Totéž se de facto opakuje v § 12, § 1 písm. A, § 13., odst. 1, písm. a.

Na další straně se poprvé objevuje obecní rada, aniž následuje legislativní zkratka, protože v některých obcích obecní rada není a tam je potřeba rozhodnout, zda kompetenci obecní rady má zastupitelstvo, nebo starosta.

Dále je možná problematické ustanovení § 16, kde by měla být podle mého názoru navržena legislativní zkratka pro hlasování při volbách a referendu.

Dále v § 19 je uveden pojem "organizace", který by pravděpodobně ještě mohl být nahrazen.

Chci Vám pouze dokázat, že skutečně výbor pro územní správu nerozhodl téměř jednomyslně zcela lehkomyslně o návrhu na daný postup projednávání tohoto zákona.

Ještě bych upozornil na poslední složitost, kterou je stanovisko vlády České republiky.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP