(Oznámen výsledek sčítání
na předchozí otázku, kdo s návrhem
souhlasí.) 71. Děkuji.
Kdo je proti. Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? Zjistíme alespoň,
zda se nám nerozmnožil počet poslanců.
24.
Návrh pana poslance Výborného byl přijat.
Prosím, aby si odvedl své poslance do kouta a aby
se poradili. My mezitím můžeme pokračovat
ve schůzi. Prosím pana poslance Němečka,
aby pokračoval, pokud je co k pokračování,
ale já myslím, že jsme materii vyčerpali.
(Souhlas.)
Prosím poslance, aby setrvali ve svých lavicích
a vyčkali kratičkého rozhodování
poslanců, kteří se shromáždili
okolo pana poslance Výborného, aby se poradili.
(Po krátké přestávce:)
Prosím pana poslance Výborného, aby se ujal
slova. Mějte ohled na jeho hlasovou indispozici a buďte
prosím ticho.
Poslanec Miloslav Výborný: Dámy a
pánové, ústavně právní
výbor nemá pochybnost o tom, že zvířata
jsou živými tvory, schopnými na různém
stupni pociťovat bolest a utrpení a domnívá
se, přednesená návrhem poslankyně
Röschové se změnou § 1, tak jak již
byla sněmovnou přijata, je zcela v pořádku.
Naproti tomu ústavně právní výbor
svým stanoviskem, které bylo odhlasováno
poměrem hlasů 12 pro a 3 se zdrželi hlasování,
nedoporučuje přijetí preambule tak, jak ji
navrhl poslanec Bursík a naopak má za to, že
by sněmovna měla revokovat své usnesení,
neboť návrh poslance Bursíka mj. konstatoval,
že zvíře má právo. Zvíře
nemůže být nositelem práva, stejně
jako nemůže být nositelem povinnosti. Jakákoliv
jiná formulace v zákoně by byla zcela chybná
a byla by i v rozporu s tím, co za práva chápe
jurisprudence již několik tisíc let. Závěr
je ten - ústavně právní výbor
doporučuje, aby usnesení ve vztahu k návrhu
poslance Bursíka bylo revokováno a posléze
až o něm bude hlasováno, zamítnuto.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Závěr návrhu je, aby tato preambule byla
vypuštěna vůbec, pane poslanče, pokud
tomu dobře rozumím. (Souhlas.) Dávám
tedy o tomto návrh hlasovat. Hlásí se pan
ministr Dejmal.
Ministr pro životní prostředí Ivan
Dejmal: Vážená paní předsedkyně,
vážená sněmovno, já vím,
že je něco jako právní řeč
a snažíte se držet v zákonech právní
čistotu pojmů. Ale když se tu říká
v preambuli, že zvíře má právo,
pak tím říkáme něco jiného,
než že půjde se svým advokátem
k soudu. (Potlesk v části sálu.) Říkáme
tím, že uznáváme v živých
tvorech součást přírody, jejíž
součástí jsme i my sami, a že ji chceme
dále respektovat. Což - abych znovu řekl -
nebylo - jak říkal pan poslanec Výborný
- po celou historii práva, ale i po celou historii lidstva
samozřejmě respektováno. Proto to vyzdvihujeme
a říkáme v preambulí zcela jasně,
že se zbavujeme dosavadní praxe a chceme jednat jinak.
Možná, že by to tam mohlo být v jiné
formě, nežli jako právo, třeba jako
nárok. Nevím jestli by to právní puristy
uspokojilo, ale já si myslím, že formulace,
že zvíře má právo, znamená
daleko víc, nežli že chceme vzít advokáta
a odvést ho k soudu. (Potlesk.)
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi. Pan ministr otevřel rozpravu.
Hlásí se pan poslanec Žák.
Poslanec Václav Žák: Vážená
paní předsedkyně, vážená
sněmovno, není všemi bohulibými úmysly
dlážděná cesta do nebes a nemělo
by se pro dobrý účel myslet si, že ten
účel posvětí prostředky jakými
toho chceme dosáhnout. Námitka doktora Výborného
a hlasování ústavně právního
výboru je závažné. Je pravda, že
se v současné době přemýšlí
v rámci Evropských společenství v
návaznosti na zákon o ochraně zvířat
o tom, že zvíře bude mít z hlediska
práva zvláštní statut.
Tato novela je připravována a diskutuje se o ní
několik let - týká se občanského
zákoníku, kompletní úpravy nebo porušení
tradice, která do té doby platila. Neměli
bychom ale rozkolísávat terminologii a právní
stav tím, že se toto budeme snažit preambulí
k tomuto zákonu. Poprosil bych kolegu Bursíka, aby
svůj návrh stáhl a zjednodušil další
projednávání.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím pana poslance Bursíka.
Poslanec Martin Bursík: Mně se tento obrat
také vybavil jako ministru Dejmalovi tím, že
zvíře půjde před soud, ale dokázal
bych si to představit i bez toho advokáta. Panu
kolegovi Žákovi ale takovou radost neučiním,
abych návrh stáhl. Respektuji argumentaci ústavně
právního výboru a nejsem natolik pyšný,
abych se snažil předběhnout progresivní
legislativu spolkové republiky a myslím, že
by kompromisem mohlo být to, kdybychom nahradili v preambuli
slova "mají pro to právo" slovy "zasluhují
si proto pozornost, péči a ochranu ze strany člověka".
/Potlesk./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
V tomto případě musíme stejně
postupovat tak, že musím dát hlasovat o revokaci
preambule, jak jsme ji přijali a poprosím pana poslance
Bursíka, aby odevzdal svůj návrh písemně
panu společnému zpravodaji.
Dávám tedy hlasovat o revokaci nikoliv o záměně
pojmů právo a nárok, nýbrž o
revokaci preambule jako takové, rozpravu končím.
Kdo je pro revokaci tohoto usnesení? 108.
Kdo je proti? 1.
Návrh na revokaci byl přijat.
Prosím o přednesení dalšího návrhu.
Poslanec Rudolf Němeček: Návrh
preambule zní: "zvířata jsou stejně
jako člověk živými tvory, schopnými
na různém stupni pociťovat bolest a utrpení
a zasluhují si proto pozornost, péči a ochranu
ze strany člověka".
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, nechť
zvedne ruku. 84.
Kdo je proti? 7.
Kdo se zdržel hlasování? 21.
Návrh byl přijat.
Poslanec Rudolf Němeček: Jelikož
byly vyčerpány všechny pozměňovací
návrhy, žádám paní předsedkyně,
abyste dala hlasovat o vládním návrhu zákona
o ochraně zvířat proti týrání
- sněmovní tisk 615 a společné zprávy
702 ve znění pozměňovacích
návrhů, jak byly předneseny.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o celém návrhu
zákona.
Kdo je pro jeho přijetí, nechť zvedne ruku.
108.
Kdo je proti? Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? 6.
Zákon byl přijat.
/Potlesk./
Slovo má pan ministr Kubát.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Vážená sněmovno,
uctivě děkuji a děkuji i za své čtyřnohé
přátele. /Potlesk./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dalším bodem programu je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 658 a společnou zprávu výborů
jako sněmovní tisk 705.
Prosím pověřeného člena vlády
ČR pana ministra Ivana Dejmala, aby vládní
návrh zákona odůvodnil.
Ministr životního prostředí ČR
Ivan Dejmal: Vážená paní předsedkyně,
vážená sněmovno, předkládám
návrh zákona o podrobnější úpravě
posuzování vlivu činnosti na životní
prostředí. Návrh zákona byl zpracován
v rozsahu zmocnění uvedeného v § 21
zákona č. 17/1992 Sb. o životním prostředí.
Tímto ustanovením je Česká národní
rada zmocněna zákonem určit příslušné
orgány státní správy jakož i
upravit podrobnosti o posuzování vlivu činnosti
na životní prostředí, včetně
možnosti rozšířit a konkretizovat seznam
činností uvedených v příloze
č. 1 zákona o životním prostředí
a zpřísnit požadavky na obsah dokumentace o
hodnocení vlivu na životní prostředí.
Návrh zákona vymezuje okruhy činností,
u kterých se posuzování bude provádět.
Jedná se o takové činnosti, u nichž
se nejčastěji předpokládají
nepříznivé vlivy na životní prostředí.
Návrh zákona řeší posuzování
staveb a jejich změn včetně technologií,
které jsou součástí staveb a jiných
zásahů či opatření, které
představují závažný zásah
do životního prostředí. Dále
technologií, které nejsou součástí
staveb, rozvojových záměrů a programů
například energetická, zemědělská
a dopravní koncepce apod. s tím, že jejich
povinnou součástí je posouzení jejich
vlivu na životní prostředí a nakonec
i tuzemských a dovážených výrobků
kromě potravin.
Návrh zákona upravuje procesní postup a úzké
účastníky tohoto specifického řízení.
V souladu s úpravou zákona o životním
prostředí je zabezpečena součinnost
obcí, veřejnosti a dotčených orgánů
státní správy. Výsledkem tohoto řízení
je stanovisko, které nemá charakter správního
rozhodnutí, nelze však bez něj vydat rozhodnutí
nebo opatření v navazujících správních
řízeních. V tomto smyslu je příslušnému
subjektu dána možnost odvolání proti
stanovisku v rámci těchto navazujících
řízení. Orgány příslušné
k posuzování vlivů činnosti na životní
prostředí jsou ministerstvo životního
prostředí ČR, Česká inspekce
životního prostředí a okresní
úřady.
Tento zákon je důležitý zejména
dnes, v době transformace naší ekonomiky a
vznikání nových hospodářských
subjektů, protože jednak vytváří
nové podmínky pro jejich další hospodářský
život a jednak jim vůbec umožňuje do něj
vstoupit, protože většina subjektů hospodářských
bude začínat se změnami technologií,
s úpravami staveb a protože již platí
zákon o životním prostředí, ale
není k němu prováděcí předpis,
který by ustanovení o hodnocení vlivu podrobně
upravil, tak nelze vést tato řízení
o povolení změny technologie nebo povolení
stavby.
Z tohoto hlediska je to i zákon důležitý
pro hospodářské změny, které
u nás probíhají. Jinak pro hospodářské
subjekty obecně nevztaženo k naší konkrétní
situaci, má význam nesmírný, protože
všechno to, co dosud vyplynulo až z praxe, totiž
chyby, které vznikly při hospodářské
a jiné činnosti člověka, se snaží
odhadnout předem tím, že se ten pokus neodehraje
ve skutečnosti, ale přenese se do roviny mentální,
do roviny posouzení toho, jaké všechny další
dopady činnost vyvolá.
Proto bych Vás žádal, abyste zákon schválili.
Pokud se týče změn a doplňků,
které s sebou přináší společná
zpráva, s těmito dalšími změnami
a doplňky se ztotožňujeme a doporučuji
tedy přijmout tento zákon ve změnách
a doplňcích společné zprávy.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu ministrovi, prosím pana poslance Květa,
jako společného zpravodaje.
Poslanec Jan Květ: Vážená paní
předsedkyně, páni ministři, paní
kolegyně a páni kolegové, vládní
návrh zákona ČNR o posuzování
vlivů na životní prostředí, tisk
658, doplňuje naše zákonodárství
na ochranu životního prostředí v oblasti,
která dosud zákonnými normami v našem
právním řádu není pokryta.
Dosáhne se tak významného preventivního
účinku při komplexním posuzování
možných důsledků různých
aktivit a působení některých výrobků
na životní prostředí v jeho celistvosti,
nejen odděleně po jeho jednotlivých složkách.
Jde tedy o kvalitu životního prostředí,
a tím i o kvalitu života.
Návrh zákona vymezuje okruhy činností,
které nejčastěji působí na
životní prostředí. Návrh zákona
ČNR také vychází z federálního
zákona č. 17/92 Sb., o životním prostředí,
který v § 20 - 23 a v přílohách
1 a 2 vymezuje z hlediska ochrany životního prostředí
způsob posuzování záměrů
na uskutečňování činností,
uvedených v § 17, odst. 2 a 3 téhož zákona.
Cituji:
"Odstavec dva - každý kdo využívá
území nebo přírodní zdroje,
projektuje, provádí nebo odstraňuje stavby,
je povinen takové činnosti provádět
jen po zhodnocení jejich vlivu na životní prostředí
a zatížení území, a to v rozsahu
stanoveném tímto zákonem a zvláštními
předpisy.
Odstavec tři - každý, kdo hodlá zavést
do výroby, oběhu, či spotřeby technologie,
výrobky a látky, či kdo je hodlá dovážet,
je povinen zabezpečit, aby splňovaly podmínky
ochrany životního prostředí a aby v
případech stanovených tímto zákonem
nebo zvláštními předpisy byly posouzeny
z hlediska jejich možných vlivů na životní
prostředí." Tolik tedy federální
zákon.
Návrh zákona ČNR v souladu s vymezením
kompetencí mezi federací a republikami upřesňuje
uskutečňování postulátů
federálního zákona. Dále zákon
ČNR vychází ze směrnice Evropského
společenství č. 85/337 z roku 1986. Nabývá
tím významu jak ekologického, tak i ekonomického,
neboť mimo jiné usnadní uplatnění
našich výrobků a technologií na evropských
trzích, umožní začleňování
ekologických hledisek do programu transformace naší
ekonomiky.
Uvádí způsoby využívání
našich přírodních zdrojů do bližšího
souladu s evropskými normami.
Přijetím zákona rovněž prokážeme
zodpovědnost při přijímání
zahraniční pomoci, která často je
zaměřena právě na zlepšování
našeho životního prostředí a na
omezení těch vlivů našich provozních
jednotek na životní prostředí, které
překračují hranice našeho státu.
Vládní návrh zákona, kterým
se nyní zabýváme, projednaly výbory
ČNR pro ochranu životního prostředí
a urbanismus jako garanční výbor, a výbor
ústavně právní, a věnovaly
mu značnou pozornost ze všech hledisek.
Připomínky a pozměňovací návrhy
vzešlé z obou výborů obsahuje společná
zpráva tisk 705. Ve společné zprávě
je uveden větší počet úprav,
zpřesňujících znění
zákona, respektive uvádějících
některé formulace do souladu s formulacemi federálního
zákona č. 17/92 Sb., o životním prostředí.
Tyto připomínky není však třeba
zde blíže zdůvodňovat a vysvětlovat.
Některé navrhované úpravy jsou závažnější
a podle našeho názoru zlepšují vládní
návrh zákona. To se týká zejména
těchto paragrafů: 6, odst. 4, kde soudíme,
že šestiletá praxe je postačující,
zejména také proto, že naše univerzity
zavedly studijní směry, zaměřené
na ochranu životního prostředí, poměrně
nedávno. Požadavek na praxi 12 let by ještě
dlouho znemožňoval uplatnění mnoha absolventů
tohoto studia v činnostech, pro které jsou kvalifikováni.
Mimo to někteří odborníci nemohou
mít dlouhou praxi i proto, že byli nadlouho vyřazeni
z politických důvodů z odborné činnosti.
K § 7. Lhůty na posouzení záměrů
jsme upravili tak, aby jak samospráva, tak i veřejnost
a státní správa měly na její
posouzení stejně dlouhou dobu 50 dnů. Lhůtu
pro uplatnění vyjádření veřejnosti
navrhujeme prodloužit na 30 dnů v souladu se zákonodárstvím
v jiných zemích, kde tato lhůta je různá,
od 30 do 60 dnů. V § 7 rovněž navrhujeme
nahradit slova "... písemné připomínky"
slovy "vyjádření veřejnosti".
Tato navrhovaná změna souvisí s dalšími
paragrafy 8 a 10, které společná zpráva
navrhuje zařadit, a s jejichž zařazením
předkladatelé souhlasí.
Nový § 8 stanoví pravidla k vytváření
občanských iniciativ k otázce posuzování
vlivů na životní prostředí, dává
jim potřebný právní rámec a
působí i preventivně proti nezákonným
a chaotickým postupům různých samozvaných
skupin. Občanské iniciativy mohou vznikat i mimo
bezprostředně dotčené území
a § 8 právě těmto iniciativám
v širším území vymezuje určité
mantinely.
Nový § 10 nezávisle na § 8 vymezuje postup
veřejného projednání, obsah posudku
a připomínek veřejnosti, což je jak
v souladu s praxí uplatňovanou při posuzování
vlivu činností na životní prostředí
i v jiných evropských zemích a Severní
Americe, tak i s naší zásadou demokratizace
projednávání otázek, které
se týkají široké veřejnosti.
Protokol z veřejného projednání je
jedním z důležitých podkladů
pro vypracování konečného stanoviska.
jež se posléze stane podkladem pro správní
rozhodnutí.
K § 8 a 18. Zde navrhované úpravy na sebe navazují
a umožňují orgánům ochrany životního
prostředí účinně zasáhnout
proti výrobkům, které neobdržely certifikát
a kde uplatnění pokut vůči jejich
distributorům bylo neúčinné. Zákon
tím dostává potřebné "zuby",
by se dalo říci, a přitom nezasahuje do kompetencí
jiných státních orgánů, posuzujících
také, z jiných hledisek, výrobky uváděné
do oběhu nebo do užívání.
K § 22 - navrhujeme účinnost zákona
od 1. 7. 1992, abychom omezili na nezbytné minimum zneužití
§ 20, nově § 22, podle nějž nejsou
tímto zákonem dotčena správní
řízení zahájená před
jeho nabytím účinnosti. Předkladatelé
s tímto návrhem účinnosti zákona
souhlasili. Přitom je ovšem důležité,
že není dotčena působnost § 34
federálního zákona 17/92 Sb., o životním
prostředí, podle nějž využívání
území, přírodních zdrojů,
staveb, technologie, výrobků a látek, které
neodpovídá ustanovením federálního
zákona, musí být uvedeno do souladu s předpisy
ve stanovených lhůtách.
Na závěr ještě několik připomínek
k přílohám. Oceňujeme úsilí
předkladatelů věnované vypracování
těchto příloh, zejména příloh
č. 1 a 2. Přesto jsme navrhli některá
upřesňující ustanovení, a to
jak zpřísňující, tak zmírňující
povahy, vzešlá z rozpravy a hlasování
v garančním výboru. Také doporučujeme
některé přesuny kompetencí mezi okresními
úřady a ministerstvem a naopak, jednak na základě
svých zkušeností, jednak s přihlédnutím
k příloze návrhu obdobného spolkového
rakouského zákona. Rovněž jsme brali
v úvahu praktičnost ustanovení obsažených
ve všech přílohách. Zde však prosíme
o jistou míru vaší důvěry, ovšem
s tím, že teprve při uplatňování
zákona se může ukázat potřeba
některých korekcí.