Ministerstvo zemědělství by mělo mít
možnost vydat předpis, aby pokusy byly v souladu s
evropskými konvencemi o ochraně zvířat.
Dovoluji si podotknout, že jsem na základě
konzultací vypracoval připomínky, ovšem
těch připomínek je 6 stránek a nevím,
jestli je budu přednášet. Děkuji vám.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Moskalovi. Paní kolegyně
Röschová se přihlásila do diskuse.
Poslankyně Anna Röschová: Vážení
kolegové, já jsem původně chtěla
vystoupit s jednou malou věcnou připomínkou,
na kterou jsem zapomněla ve svém prvním vystoupení.
Teď bych drobně zareagovala na vystoupení pana
poslance Moskala. Domnívám se, že odborníci,
s kterými pan poslanec Moskal konzultoval tento návrh
zákona, pravděpodobně zákon nepřečetli
celý. Takže tím končím. Neuvědomila
jsem si, že v případě, že by byl
přijat můj návrh na změnu § 5,
to je úplně nový text zákona, vypadne
tam slovo "bez přiměřeného důvodu",
což právě vzbuzovalo obavy ústavně
právního výboru, že by byl zásah
do vlastnického práva. V případě,
že by byl přijat tento návrh, v § č.
1, kde je stanoven účel zákona, musí
slovo "přiměřeného" také
vypadnout. Účelem zákona je ochrana zvířat
před bolestí, utrpením, poškozováním
jejich zdraví a jejich usmrcení bez důvodu
- by tam mělo být. Takže dávám
návrh na vypuštění slova "přiměřeného".
Jinak bych chtěla upozornit, že v případě,
že by byl přijat můj pozměňovací
návrh na § č. 5 vyloučil by se vlastně
pozměňovací návrh pana poslance Bursíka.
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Prosím paní poslankyni Janů,
připraví se pan poslanec Bárta.
Poslankyně Ivana Janů: Paní předsedkyně,
dámy a pánové, chtěla bych se přiklonit
k těm, kteří předložený
návrh zákona označili za celkem zdařilý.
Zcela bezchybná je část týkající
se pokusných zvířat a také proti opatření
na ochranu hospodářských zvířat
nelze mít vážnější výhrady,
podle posudku odborníků. Bylo by namístě
určité omezení obchodu a jeho kontrola, pokud
jde o vývoz do zahraniční pro nehumánní
účely nebo do pochybného prostředí,
ale to se patrně vymyká současným
možnostem.
Nejproblematičtější jsou otázky
zájmového chovu, protože v tomto oboru je nesmírně
obtížné zajistit kontrolu. Účast
občanstva je problematická, reakce nejsou vždy
objektivní, a většina nechce v zájmu
zvířat riskovat sousedské vztahy. Velké
obce, které mají značný příjem
například z daní ze psů, by měly
z těchto zdrojů zajistit inspekční
orgány, a útulky pro zvířata. U nás
totiž chybějí a ještě dlouho budou
chybět finančně silné a vlivné
dobrovolné organizace na ochranu zvířat,
jako je americká ISPA, řada specializovaných
organizací anglických, německých a
jiné. Opatření, které umožňuje
orgánům veterinární správy
nařídit odebrání zvířete,
je dosti iluzorní, dokud nebude vybudována odpovídající
síť útulků pro tyto a podobné
případy, protože v současné ekonomické
situaci lze stěží někoho přimět,
aby se ujal týraného zvířete, zvláště
je-li ve vážném stavu.
Tento zákon se mi jeví jako dobré východisko
i pro další zákonné úpravy nebo
opatření, například pro úpravy
předpisů o dopravě zvířat veřejnými
i soukromými dopravními prostředky - tam
je celá řada nedostatků - dále předpisů
týkajících se zřizování
soukromých zoologických zahrad, zookoutků
a podobných atrakcí a vůbec využívání
zvířat v zábavných podnicích.
Pokud jde o konkrétní návrhy na změnu,
doporučuji změnu v § 29 - přestupky
a doporučuji vypustit z odst. 1 písm. c) slovo "důležitou",
která se do textu skládá na základě
společné zprávy. Myslím, že přestup
by měl být založen, jak bylo původní
znění - porušení jiné povinnosti
- a nemusí být tato povinnost "důležitá".
Dále v odst. 2 téhož § 29 bych navrhovala,
aby pokuty byly zvýšeny a to z 3 tis. Kčs na
5 tis. Kčs a pokuta 5 tis. Kčs na 10 tis. Kčs.
Vede mne k tomu skutečnost, že je prokázáno,
že například hodnota chráněných
žab se pohybuje kolem 1 tis. Kčs až 1 500 Kčs,
stromové užovky 5 tis. Kčs, zahradní
plch 5 tis. Kčs a vydry říční
25 tis. Kčs. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Janů a prosím
pana poslance Bártu, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Bárta: Dámy a pánové,
dovoluji si reagovat na kolegu Moskala, který se kriticky
vyjádřil k citovému hledisku, s kterým
je k ochraně zvířat přistupováno.
Jsem přesvědčen, že k plnosti lidství
patří právě také emotivní
složka naší bytosti a proto dovolte, abych se
pokusil trochu pledovat i pro citové hledisko.
Před 5 lety mě kapitán státní
bezpečnosti kulovou zbraní zastřelil psa,
který byl na zahradě. Střílel do zahrady,
kde byly také děti. Neměl jsem možnost
se proti tomu bránit. Měl jsem pocit, že
událost souvisí s komunistickým režimem
a byl jsem přesvědčen, že až padne,
jednou z prvních věcí bude i jiný
vztah naší společnosti ke zvířatům.
Před půl rokem mě hloupý, nevzdělaný
a zlý traktorista záměrně přejel
dalšího psa. Před tímto půl rokem
jsem si uvědomil, jak obrovskou díru v zákonech
máme, jaký dluh jsme právě vůči
naší emotivní složce naší
osobnosti ve společnosti ještě nesplnili. Proto
si myslím, že i případné vysoké
finanční nároky, které tento zákon
přinese, v zákoně je to řečeno
tak, že okamžité nároky nebudou, ale i
kdyby byly, jsem přesvědčen, že vztah
ke zvířatům je tak důležitá
věc, že ji musíme okamžitě změnit.
Proto se plně stavím za přijetí tohoto
zákona a prosím vás, abychom své volební
období zakončili tímto vysoce humanistickým
aktem.
/Potlesk./
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Bártovi. Do rozpravy je
přihlášen pan poslanec Žák.
(Poslanec Žák: vzdávám se slova.)
Pan poslanec Žák se vzdává slova. Prosím
pana poslance Loma.
Poslanec Petr Lom: Dámy a pánové,
zdá se, že mé vystoupení bude nadbytečné,
ale vzhledem k našemu malému počtu ve sněmovně
budeme počítat každý hlas. Sleduji proto
tento zákon a přihlásil jsem se proto, že
určitou pozornost vzbudila stať poslance, který
pledoval k celému komplexu používání
zvířat k laboratorním účelům.
Domnívám se, že každému z nás
je známo, že tyto účely v laboratorním
prostředí jsou nezbytné pro poznání
i nových terapeutických metod pro vyvíjení
léků a tím pro obecné a veřejně
prospěšné účely.
Rád bych se zastavil jenom u § 4 písm. e),
který vyjadřuje zákaz podávání
dopingových látek a blahopřeji tvůrcům
tohoto zákona, že vtělili tak moudré
rozhodnutí do zákonné formy, kterou v humánním
oboru postrádáme. U nás je podávání
dopingových látek považováno - podle
vyjádření etické komise - za pouhé
etické pochybení. Činím na tom sněmovnu
pozornu, protože se obávám, že v průběhu
této schůze se budeme muset otázkou dopingu,
otázkou odpovědi na interpelaci o dopingu zabývat.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu poslanci Lomovi. Do rozpravy již není
nikdo přihlášen. Táži se pana poslance
Němečka, zdali si přeje, abych dala hlasovat
o jeho procedurálním návrhu o tom, že
ještě před zpracováním zprávy
se mají sejít výbory ústavně
právní, národohospodářský,
církevní a humanitární plus ještě
další.
Poslanec Rudolf Němeček: Z rozpravy vyplývá,
že není nutno, aby se tyto dva výbory scházely.
Stahuji tento návrh, ale prosím po skončení
rozpravy, abychom měli přestávku na zpracování.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Končím rozpravu a táži se, jak dlouhou
přestávku si pan zpravodaj přeje. /Poslanec
Němeček: 30 minut./
Přerušuji schůzi na dobu 30 minut - sejdeme
se přesně v 10.50 h.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážení paní poslankyně, vážení
páni poslanci, pan navrhovatel a zpravodaj jsou připraveni
ujmout se závěrečného slova. Uzavírám
tedy rozpravu, protože nemám žádné
přihlášky do diskuse a prosím pana navrhovatele,
aby se ujal slova.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Vážená sněmovno, dovolte,
abych požádal o otevření rozpravy, protože
tak, jak jsme projednávali připomínky, především
paní poslankyně Röschové a Vorlové,
tak jsme se dopracovali k daleko lepšímu znění,
které ovšem bohužel tady nezaznělo. To
zahrnuje také připomínku pana Bursíka,
čili bych prosil, jestli by bylo možno otevřít
rozpravu z tohoto důvodu, abychom naformulovali přesně
toto znění, které je velice dobré
a přijatelné.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Pane navrhovateli, právě jste to učinil a
máte právo tak učinit kdykoliv. Hlásí
se paní poslankyně Vorlová a paní
poslankyně Röschová.
Poslankyně Milada Vorlová: Vážení
poslanci, ze složité porady nakonec vyplynula velice
jednoduchá úprava, která vyřeší
ten problém, který jsem nanesla, a to ve společné
zprávě na straně 2 nahoře v §
4, písm. g) vkládá se jedno slovo ".....
z jiných než zdravotních, hospodářských
nebo pokusných důvodů...", vkládá
se tedy slovo "hospodářských".
Pak chci ještě využít toho, že mám
slovo a doplnila bych do § 18 návrhu zákona,
nikoliv společné zprávy, je to strana 11,
§ 18, odst. 1 v návětí "... chovná
a dodavatelská zařízení jsou povinna
vést a uchovávat po dobu 3 let záznamy."
Vsuvka tedy je "... uchovávat po dobu 3 let."
Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Vorlové, prosím
paní poslankyni Röschovou.
Poslankyně Anna Röschová: Paní
předsedkyně, vážená sněmovno,
dovolila bych si přednést pozměňovací
návrh, který do jisté míry řeší
i to, co chtěl pan poslanec Bursík vyjádřit
ve své předložené preambuli. Abych se
nepyšnila cizím peřím, vymyslel to pan
zpravodaj Němeček v dohodě s panem poslancem
Výborným, vzhledem k tomu, že pan poslanec
Výborný je hlasově indisponován, tak
to přednáším já,
Takže bych chtěla dát takový návrh,
aby se § 1 - účel zákona změnil
tímto způsobem: škrtl by se začátek
věty "Účelem zákona je ochrana
zvířat před bolestí a utrpením..."
to by se vypustilo a nahradilo by se to slovy: "Účelem
zákona je chránit zvířata, jež
jsou živými tvory schopnými pociťovat
bolest a utrpení před týráním..."
a pokračovala by věta jak je v § 1.
Dále bych potom dala další pozměňovací
návrh t. j. k § 4 písm. f), kde navrhuji vypustit
slova "... nebo lovecký výcvik, jehož
podmínky upravují zvláštní předpisy"
včetně odkazu, neboť vyhláška,
na kterou je odkázáno, neupravuje podmínky
loveckého výcviku. -Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji paní poslankyni Röschové. Pan
poslanec Němeček bude chtít jistě
písemný podklad, může se pan poslanec
Němeček již nyní ujmout slova? Pan ministr
má právo promluvit. Nikdo se tedy nehlásí
do rozpravy, uzavírám rozpravu a prosím pana
navrhovatele, aby se ujal závěrečného
slova, pokud to ovšem pokládá za vhodné,
samozřejmě.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Velmi stručně bych se chtěl
vyjádřit k těm připomínkám,
které vlastně touto kratičkou rozpravou byly
završeny.
My, jako předkladatelé naprosto souhlasíme
s připomínkami paní poslankyně Röschové,
které jsou uvedeny v podkladu ústavně právního
výboru, jedná se především tedy
o vypuštění § 19 v plném rozsahu,
včetně odst. 4, který nás uváděl
do určitých kompetenčních problémů,
s tím naprosto souhlasíme. Stejně tak akceptujeme
všechny další připomínky, které
tady zazněly. Tím, že akceptujeme i připomínku
k § 5, odpadá jedna připomínka pana
poslance Bursíka, čímž předpokládám,
že § 5 je vyřešen.
Dále akceptujeme i připomínku paní
poslankyně Vorlové, tak tedy tu původní,
i tu závěrečnou, které jsou pro nás
přijatelné.
Dále bych chtěl říci, že plně
akceptujeme připomínku pana poslance Cabala, je
to otázka § 4, písm. e), je to formulace připomínky,
která byla navržena v souvislosti s vedením
porodů.
Tím se dostáváme k připomínkám
pana poslance Bursíka, který v podstatě tu
první připomínku vzal zpět, druhá
byla vyřešena připomínkami paní
poslankyně Röschové, takže záležitost
preambule byla tedy vyřešena změnou §
1. Vycházím z toho, že pan poslanec Moskal
ve svém vystoupení v podstatě nepřednesl
žádnou pozměňující připomínku,
chci ho jenom ujistit, že vlastně podle tohoto zákona
nemůže dojít k ohrožení výroby,
nemůže dojít v podstatě k nějakým
zásadním neproveditelným změnám
v chovech zvířat, protože v jednotlivé
prováděcí vyhlášce lhůty
budou až 15 let, jedná se vlastně o průběžný
přechod technologií k takovým, které
nebudou poškozovat zvířata a naopak, které
budou zlepšovat hospodářský výsledek.
Každé týrání hospodářského
zvířete, každý život ve špatných
zoohygienických podmínkách vede současně
i k poškozování hospodáře. Je
to záležitost velmi úzce související
samozřejmě s privatizací.
Dále tady máme připomínky paní
poslankyně Janů, které velmi rádi
akceptujeme, je to tedy § 29, odst. 1, písm. c), kde
se jedná o vypuštění slova "důležitou",
s tím samozřejmě souhlasíme a potom
§ 29, odst. 2, kde se jedná o doporučení
na zvýšení pokut, které také
akceptujeme.
Dále bych chtěl říci, že poslední
dvě připomínky, které zazněly
jednak od paní poslankyně Vorlové, jednak
od paní poslankyně Röschové také
samozřejmě přijímáme. Čili
děkuji. Toť vše.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu navrhovateli, prosím pana společného
zpravodaje.
Poslanec Rudolf Němeček: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
dovolte mi, abych předložil pozměňující
návrhy, které vyplynuly z rozpravy. Celkem vystoupilo
deset poslanců a pozměňující
návrhy byly v tomto pořadí:
Paní poslankyně Röschová - k §
4 písm. f) - vypustit slova "jehož podmínky
upravují zvláštní předpisy"
včetně čárky před slovem "jehož"
a odkazu 1). Ostatní odkazy přečíslovat.
Citované předpisy dosud tuto problematiku neupravují.
Doporučujeme.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 99.
Kdo je proti? Nikdo.
Pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Rudolf Němeček: Dále
upravit § 5 takto: "Nikdo nesmí bez důvodu
usmrtit zvíře. Důvody usmrcení stanoví
vyhláškou ministerstvo zemědělství
České republiky (dále jen "ministerstvo")."
Úpravou se vypouští demonstrativní výčet
důvodů usmrcení zvířete a tím
se navrhované ustanovení dává do souladu
s Listinou základních lidských práv
a svobod. Doporučujeme.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 90.
Kdo je proti? Nikdo.
I tento návrh byl přijat.
Poslanec Rudolf Němeček: V §
10 vypustit slova "(dále jen "ministerstvo")".
Jedná se o legislativně technickou připomínku.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro? 103.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Rudolf Němeček: Dále upravit
§ 13 odst. 3) takto: "Chov nebezpečných
druhů zvířat a to jedinců i skupin
mimo zařízení zoologických zahrad
registrovaných státem podléhá schválení
okresní nebo městské veterinární
správy příslušné podle místa
chovu zvířete." Zde se opět jedná
o legislativně technickou připomínku. Doporučujeme.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu.
Kdo je pro, ať zvedne ruku. 94.
Kdo je proti? 1.
Návrh byl přijat.
Poslanec Rudolf Němeček: Velice rozporný
byl § 19. Dovolte mi tedy navrhnout § 19 vypustit bez
náhrady a ostatní paragrafy přečíslovat.
Toto ustanovení nepřímo novelizovalo federální
předpisy, zejména zákon č. 455/91
o živnostenském podnikání, živnostenský
zákon. Vypustit to i se 4. odstavcem společné
zprávy. Doporučujeme toto vypuštění.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 97.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Poslanec Rudolf Němeček: Podle §
3 odst. 1 písm. e) upravit takto: "Schvalují
chov nebezpečných druhů zvířat
podle § 13 odst. 3) tohoto zákona." Navrhovaná
úprava navazuje na úpravu § 13 odst. 1. Doporučujeme.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Dávám hlasovat o tomto návrhu: