Středa 15. dubna 1992

Ministerstvo zemědělství by mělo mít možnost vydat předpis, aby pokusy byly v souladu s evropskými konvencemi o ochraně zvířat.

Dovoluji si podotknout, že jsem na základě konzultací vypracoval připomínky, ovšem těch připomínek je 6 stránek a nevím, jestli je budu přednášet. Děkuji vám.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Moskalovi. Paní kolegyně Röschová se přihlásila do diskuse.

Poslankyně Anna Röschová: Vážení kolegové, já jsem původně chtěla vystoupit s jednou malou věcnou připomínkou, na kterou jsem zapomněla ve svém prvním vystoupení. Teď bych drobně zareagovala na vystoupení pana poslance Moskala. Domnívám se, že odborníci, s kterými pan poslanec Moskal konzultoval tento návrh zákona, pravděpodobně zákon nepřečetli celý. Takže tím končím. Neuvědomila jsem si, že v případě, že by byl přijat můj návrh na změnu § 5, to je úplně nový text zákona, vypadne tam slovo "bez přiměřeného důvodu", což právě vzbuzovalo obavy ústavně právního výboru, že by byl zásah do vlastnického práva. V případě, že by byl přijat tento návrh, v § č. 1, kde je stanoven účel zákona, musí slovo "přiměřeného" také vypadnout. Účelem zákona je ochrana zvířat před bolestí, utrpením, poškozováním jejich zdraví a jejich usmrcení bez důvodu - by tam mělo být. Takže dávám návrh na vypuštění slova "přiměřeného". Jinak bych chtěla upozornit, že v případě, že by byl přijat můj pozměňovací návrh na § č. 5 vyloučil by se vlastně pozměňovací návrh pana poslance Bursíka.

Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Prosím paní poslankyni Janů, připraví se pan poslanec Bárta.

Poslankyně Ivana Janů: Paní předsedkyně, dámy a pánové, chtěla bych se přiklonit k těm, kteří předložený návrh zákona označili za celkem zdařilý. Zcela bezchybná je část týkající se pokusných zvířat a také proti opatření na ochranu hospodářských zvířat nelze mít vážnější výhrady, podle posudku odborníků. Bylo by namístě určité omezení obchodu a jeho kontrola, pokud jde o vývoz do zahraniční pro nehumánní účely nebo do pochybného prostředí, ale to se patrně vymyká současným možnostem.

Nejproblematičtější jsou otázky zájmového chovu, protože v tomto oboru je nesmírně obtížné zajistit kontrolu. Účast občanstva je problematická, reakce nejsou vždy objektivní, a většina nechce v zájmu zvířat riskovat sousedské vztahy. Velké obce, které mají značný příjem například z daní ze psů, by měly z těchto zdrojů zajistit inspekční orgány, a útulky pro zvířata. U nás totiž chybějí a ještě dlouho budou chybět finančně silné a vlivné dobrovolné organizace na ochranu zvířat, jako je americká ISPA, řada specializovaných organizací anglických, německých a jiné. Opatření, které umožňuje orgánům veterinární správy nařídit odebrání zvířete, je dosti iluzorní, dokud nebude vybudována odpovídající síť útulků pro tyto a podobné případy, protože v současné ekonomické situaci lze stěží někoho přimět, aby se ujal týraného zvířete, zvláště je-li ve vážném stavu.

Tento zákon se mi jeví jako dobré východisko i pro další zákonné úpravy nebo opatření, například pro úpravy předpisů o dopravě zvířat veřejnými i soukromými dopravními prostředky - tam je celá řada nedostatků - dále předpisů týkajících se zřizování soukromých zoologických zahrad, zookoutků a podobných atrakcí a vůbec využívání zvířat v zábavných podnicích.

Pokud jde o konkrétní návrhy na změnu, doporučuji změnu v § 29 - přestupky a doporučuji vypustit z odst. 1 písm. c) slovo "důležitou", která se do textu skládá na základě společné zprávy. Myslím, že přestup by měl být založen, jak bylo původní znění - porušení jiné povinnosti - a nemusí být tato povinnost "důležitá".

Dále v odst. 2 téhož § 29 bych navrhovala, aby pokuty byly zvýšeny a to z 3 tis. Kčs na 5 tis. Kčs a pokuta 5 tis. Kčs na 10 tis. Kčs. Vede mne k tomu skutečnost, že je prokázáno, že například hodnota chráněných žab se pohybuje kolem 1 tis. Kčs až 1 500 Kčs, stromové užovky 5 tis. Kčs, zahradní plch 5 tis. Kčs a vydry říční 25 tis. Kčs. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Janů a prosím pana poslance Bártu, aby se ujal slova.

Poslanec Zdeněk Bárta: Dámy a pánové, dovoluji si reagovat na kolegu Moskala, který se kriticky vyjádřil k citovému hledisku, s kterým je k ochraně zvířat přistupováno. Jsem přesvědčen, že k plnosti lidství patří právě také emotivní složka naší bytosti a proto dovolte, abych se pokusil trochu pledovat i pro citové hledisko.

Před 5 lety mě kapitán státní bezpečnosti kulovou zbraní zastřelil psa, který byl na zahradě. Střílel do zahrady, kde byly také děti. Neměl jsem možnost se proti tomu bránit. Měl jsem pocit, že událost souvisí s komunistickým režimem a byl jsem přesvědčen, že až padne, jednou z prvních věcí bude i jiný vztah naší společnosti ke zvířatům.

Před půl rokem mě hloupý, nevzdělaný a zlý traktorista záměrně přejel dalšího psa. Před tímto půl rokem jsem si uvědomil, jak obrovskou díru v zákonech máme, jaký dluh jsme právě vůči naší emotivní složce naší osobnosti ve společnosti ještě nesplnili. Proto si myslím, že i případné vysoké finanční nároky, které tento zákon přinese, v zákoně je to řečeno tak, že okamžité nároky nebudou, ale i kdyby byly, jsem přesvědčen, že vztah ke zvířatům je tak důležitá věc, že ji musíme okamžitě změnit. Proto se plně stavím za přijetí tohoto zákona a prosím vás, abychom své volební období zakončili tímto vysoce humanistickým aktem.

/Potlesk./

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Bártovi. Do rozpravy je přihlášen pan poslanec Žák.

(Poslanec Žák: vzdávám se slova.)

Pan poslanec Žák se vzdává slova. Prosím pana poslance Loma.

Poslanec Petr Lom: Dámy a pánové, zdá se, že mé vystoupení bude nadbytečné, ale vzhledem k našemu malému počtu ve sněmovně budeme počítat každý hlas. Sleduji proto tento zákon a přihlásil jsem se proto, že určitou pozornost vzbudila stať poslance, který pledoval k celému komplexu používání zvířat k laboratorním účelům.

Domnívám se, že každému z nás je známo, že tyto účely v laboratorním prostředí jsou nezbytné pro poznání i nových terapeutických metod pro vyvíjení léků a tím pro obecné a veřejně prospěšné účely.

Rád bych se zastavil jenom u § 4 písm. e), který vyjadřuje zákaz podávání dopingových látek a blahopřeji tvůrcům tohoto zákona, že vtělili tak moudré rozhodnutí do zákonné formy, kterou v humánním oboru postrádáme. U nás je podávání dopingových látek považováno - podle vyjádření etické komise - za pouhé etické pochybení. Činím na tom sněmovnu pozornu, protože se obávám, že v průběhu této schůze se budeme muset otázkou dopingu, otázkou odpovědi na interpelaci o dopingu zabývat.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Lomovi. Do rozpravy již není nikdo přihlášen. Táži se pana poslance Němečka, zdali si přeje, abych dala hlasovat o jeho procedurálním návrhu o tom, že ještě před zpracováním zprávy se mají sejít výbory ústavně právní, národohospodářský, církevní a humanitární plus ještě další.

Poslanec Rudolf Němeček: Z rozpravy vyplývá, že není nutno, aby se tyto dva výbory scházely. Stahuji tento návrh, ale prosím po skončení rozpravy, abychom měli přestávku na zpracování.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Končím rozpravu a táži se, jak dlouhou přestávku si pan zpravodaj přeje. /Poslanec Němeček: 30 minut./

Přerušuji schůzi na dobu 30 minut - sejdeme se přesně v 10.50 h.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Vážení paní poslankyně, vážení páni poslanci, pan navrhovatel a zpravodaj jsou připraveni ujmout se závěrečného slova. Uzavírám tedy rozpravu, protože nemám žádné přihlášky do diskuse a prosím pana navrhovatele, aby se ujal slova.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Vážená sněmovno, dovolte, abych požádal o otevření rozpravy, protože tak, jak jsme projednávali připomínky, především paní poslankyně Röschové a Vorlové, tak jsme se dopracovali k daleko lepšímu znění, které ovšem bohužel tady nezaznělo. To zahrnuje také připomínku pana Bursíka, čili bych prosil, jestli by bylo možno otevřít rozpravu z tohoto důvodu, abychom naformulovali přesně toto znění, které je velice dobré a přijatelné.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pane navrhovateli, právě jste to učinil a máte právo tak učinit kdykoliv. Hlásí se paní poslankyně Vorlová a paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, ze složité porady nakonec vyplynula velice jednoduchá úprava, která vyřeší ten problém, který jsem nanesla, a to ve společné zprávě na straně 2 nahoře v § 4, písm. g) vkládá se jedno slovo "..... z jiných než zdravotních, hospodářských nebo pokusných důvodů...", vkládá se tedy slovo "hospodářských".

Pak chci ještě využít toho, že mám slovo a doplnila bych do § 18 návrhu zákona, nikoliv společné zprávy, je to strana 11, § 18, odst. 1 v návětí "... chovná a dodavatelská zařízení jsou povinna vést a uchovávat po dobu 3 let záznamy." Vsuvka tedy je "... uchovávat po dobu 3 let." Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Vorlové, prosím paní poslankyni Röschovou.

Poslankyně Anna Röschová: Paní předsedkyně, vážená sněmovno, dovolila bych si přednést pozměňovací návrh, který do jisté míry řeší i to, co chtěl pan poslanec Bursík vyjádřit ve své předložené preambuli. Abych se nepyšnila cizím peřím, vymyslel to pan zpravodaj Němeček v dohodě s panem poslancem Výborným, vzhledem k tomu, že pan poslanec Výborný je hlasově indisponován, tak to přednáším já,

Takže bych chtěla dát takový návrh, aby se § 1 - účel zákona změnil tímto způsobem: škrtl by se začátek věty "Účelem zákona je ochrana zvířat před bolestí a utrpením..." to by se vypustilo a nahradilo by se to slovy: "Účelem zákona je chránit zvířata, jež jsou živými tvory schopnými pociťovat bolest a utrpení před týráním..." a pokračovala by věta jak je v § 1.

Dále bych potom dala další pozměňovací návrh t. j. k § 4 písm. f), kde navrhuji vypustit slova "... nebo lovecký výcvik, jehož podmínky upravují zvláštní předpisy" včetně odkazu, neboť vyhláška, na kterou je odkázáno, neupravuje podmínky loveckého výcviku. -Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Röschové. Pan poslanec Němeček bude chtít jistě písemný podklad, může se pan poslanec Němeček již nyní ujmout slova? Pan ministr má právo promluvit. Nikdo se tedy nehlásí do rozpravy, uzavírám rozpravu a prosím pana navrhovatele, aby se ujal závěrečného slova, pokud to ovšem pokládá za vhodné, samozřejmě.

Ministr zemědělství ČR Bohumil Kubát: Velmi stručně bych se chtěl vyjádřit k těm připomínkám, které vlastně touto kratičkou rozpravou byly završeny.

My, jako předkladatelé naprosto souhlasíme s připomínkami paní poslankyně Röschové, které jsou uvedeny v podkladu ústavně právního výboru, jedná se především tedy o vypuštění § 19 v plném rozsahu, včetně odst. 4, který nás uváděl do určitých kompetenčních problémů, s tím naprosto souhlasíme. Stejně tak akceptujeme všechny další připomínky, které tady zazněly. Tím, že akceptujeme i připomínku k § 5, odpadá jedna připomínka pana poslance Bursíka, čímž předpokládám, že § 5 je vyřešen.

Dále akceptujeme i připomínku paní poslankyně Vorlové, tak tedy tu původní, i tu závěrečnou, které jsou pro nás přijatelné.

Dále bych chtěl říci, že plně akceptujeme připomínku pana poslance Cabala, je to otázka § 4, písm. e), je to formulace připomínky, která byla navržena v souvislosti s vedením porodů.

Tím se dostáváme k připomínkám pana poslance Bursíka, který v podstatě tu první připomínku vzal zpět, druhá byla vyřešena připomínkami paní poslankyně Röschové, takže záležitost preambule byla tedy vyřešena změnou § 1. Vycházím z toho, že pan poslanec Moskal ve svém vystoupení v podstatě nepřednesl žádnou pozměňující připomínku, chci ho jenom ujistit, že vlastně podle tohoto zákona nemůže dojít k ohrožení výroby, nemůže dojít v podstatě k nějakým zásadním neproveditelným změnám v chovech zvířat, protože v jednotlivé prováděcí vyhlášce lhůty budou až 15 let, jedná se vlastně o průběžný přechod technologií k takovým, které nebudou poškozovat zvířata a naopak, které budou zlepšovat hospodářský výsledek. Každé týrání hospodářského zvířete, každý život ve špatných zoohygienických podmínkách vede současně i k poškozování hospodáře. Je to záležitost velmi úzce související samozřejmě s privatizací.

Dále tady máme připomínky paní poslankyně Janů, které velmi rádi akceptujeme, je to tedy § 29, odst. 1, písm. c), kde se jedná o vypuštění slova "důležitou", s tím samozřejmě souhlasíme a potom § 29, odst. 2, kde se jedná o doporučení na zvýšení pokut, které také akceptujeme.

Dále bych chtěl říci, že poslední dvě připomínky, které zazněly jednak od paní poslankyně Vorlové, jednak od paní poslankyně Röschové také samozřejmě přijímáme. Čili děkuji. Toť vše.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu navrhovateli, prosím pana společného zpravodaje.

Poslanec Rudolf Němeček: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, dovolte mi, abych předložil pozměňující návrhy, které vyplynuly z rozpravy. Celkem vystoupilo deset poslanců a pozměňující návrhy byly v tomto pořadí:

Paní poslankyně Röschová - k § 4 písm. f) - vypustit slova "jehož podmínky upravují zvláštní předpisy" včetně čárky před slovem "jehož" a odkazu 1). Ostatní odkazy přečíslovat. Citované předpisy dosud tuto problematiku neupravují. Doporučujeme.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto pozměňovacím návrhu.

Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 99.

Kdo je proti? Nikdo.

Pozměňovací návrh byl přijat.

Poslanec Rudolf Němeček: Dále upravit § 5 takto: "Nikdo nesmí bez důvodu usmrtit zvíře. Důvody usmrcení stanoví vyhláškou ministerstvo zemědělství České republiky (dále jen "ministerstvo")." Úpravou se vypouští demonstrativní výčet důvodů usmrcení zvířete a tím se navrhované ustanovení dává do souladu s Listinou základních lidských práv a svobod. Doporučujeme.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Dávám hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? Nikdo.

I tento návrh byl přijat.

Poslanec Rudolf Němeček: V § 10 vypustit slova "(dále jen "ministerstvo")". Jedná se o legislativně technickou připomínku.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro? 103.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Rudolf Němeček: Dále upravit § 13 odst. 3) takto: "Chov nebezpečných druhů zvířat a to jedinců i skupin mimo zařízení zoologických zahrad registrovaných státem podléhá schválení okresní nebo městské veterinární správy příslušné podle místa chovu zvířete." Zde se opět jedná o legislativně technickou připomínku. Doporučujeme.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu.

Kdo je pro, ať zvedne ruku. 94.

Kdo je proti? 1.

Návrh byl přijat.

Poslanec Rudolf Němeček: Velice rozporný byl § 19. Dovolte mi tedy navrhnout § 19 vypustit bez náhrady a ostatní paragrafy přečíslovat. Toto ustanovení nepřímo novelizovalo federální předpisy, zejména zákon č. 455/91 o živnostenském podnikání, živnostenský zákon. Vypustit to i se 4. odstavcem společné zprávy. Doporučujeme toto vypuštění.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 97.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat.

Poslanec Rudolf Němeček: Podle § 3 odst. 1 písm. e) upravit takto: "Schvalují chov nebezpečných druhů zvířat podle § 13 odst. 3) tohoto zákona." Navrhovaná úprava navazuje na úpravu § 13 odst. 1. Doporučujeme.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Dávám hlasovat o tomto návrhu:

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP