Středa 15. dubna 1992

Ústavně právní výbor ČNR po rozpravě přijal usnesení, v němž konstatuje, že úprava vlastnictví není v kompetenci České národní rady, ale Federálního shromáždění. Jde zejména o zásahy do výkonu vlastnického práva patřící do druhé části Občanského zákoníku. Proto ústavně právní výbor ČNR nedokončil projednávání tohoto vládního návrhu zákona ČNR a nedoporučil jej ke schválení.

Národohospodářský výbor ČNR s ohledem na usnesení ústavně právního výboru ČNR č. 662 ze dne 1. 4. 1992 po projednání vládního návrhu zákona ČNR tisk 615 přerušil.

Ostatní výbory, tj. výbor ČNR pro ochranu životního prostředí a urbanismus, výbor církevní a humanitární, výbor ČNR pro obchod a cestovní ruch po projednání vládního návrhu zákona - tisk 615 doporučují České národní radě, aby předložený návrh zákona schválila s úpravami uvedenými ve společné zprávě. Z navrhovaných úprav chci zdůraznit zejména:

V § 3 je nezbytné definovat pojem "nebezpečný druh zvířete", protože bylo nepraktické resp. neproveditelné předvídat, zda se zvíře stane nebezpečným či nikoliv. Nebezpečí lze předvídat pouze u určitých druhů zvířat, např. u šelem nebo u jedovatých plazů.

V § 4 z hlediska ochrany zvířete se zákaz používání dopingových látek doporučuje rozšířit i o jiné látky povzbuzující organismus, které jsou podávány z jiných důvodů, než za účelem změnit výkon nebo vzhled zvířete. Do § 15 vložit nový odstavec 5, který zní: "Provádět na zvířatech pokusy za účelem vývoje zkoušení zbraní, munice a k nim příslušných zařízení je zakázáno." Návrh tohoto ustanovení recipuje ustanovení směrnic Rady Evropy na ochranu zvířat.

Účinnost zákona pak navrhuji, aby se stala dnem vyhlášení proto, že je nezbytné v co nejkratší době zakotvit v čs. právním řádu kvalifikovanou ochranu zvířat proti týrání, kterou vyžaduje reprodukovatelnost výsledků vědy a výzkumu, jejich aplikaci a ekonomické aspekty privatizace zemědělství.

Z navrhovaných úprav vládního návrhu zákona o ochraně zvířat proti týrání jednoznačně vyplývá, že se jedná o předpis nesmírně důležitý a potřebný. Vstup Československa do Rady Evropy zavazuje k tomu, aby naše společnost krom snahy o vyrovnání hmotné úrovně se vyrovnala i s evropskou kulturou myšlení, která vychází z toho, že tak jako člověk musí být chráněny i všechny ostatní formy života.

Zvíře mělo u nás v posledních více než 40 letech postavení převážně "výrobního prostředku", přičemž mnohdy nebyly vůbec respektovány jeho životní podmínky a potřeby. Tím došlo k tomu, že i dosud přežívá názor, že zvíře je pouhou věcí tak jako každá neživá věc a nepotřebuje proto žádnou zvláštní ochranu.

Vzhledem k nutnosti přijetí projednávaného tisku doporučuji, aby ještě v průběhu této schůze se sešel ústavně právní výbor ČNR spolu s národohospodářským výborem ČNR k posouzení připomínek přijatých výbory ČNR pro ochranu životního prostředí a urbanismus, církevním a humanitárním a pro obchod a cestovní ruch.

V poznámce mi dovolte prosím, aby poslanci opravili chybu, kde je uveden poslanec Procházka jako předseda výboru církevního a humanitárního, ale víme, že byl zvolen pan poslanec Zahradníček jako předseda, což je na společné zprávě. Děkuji vám za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji. Pane zpravodaji, mám tento návrh chápat jako návrh procedurální a dát o něm hlasovat hned teď, abych přerušila ještě před zahájením rozpravy schůzi na zasedání výborů? Tak jste to patrně nemyslel.

Poslanec Rudolf Němeček: Ne, prosím, mohla by být zahájena rozprava.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji, zahajuji rozpravu, zatím se písemně přihlásila paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážená paní předsedkyně, vážená sněmovno, ráda bych jako členka ústavně právního výboru zdůvodnila usnesení, kterým ústavně právní výbor nedoporučil projednávání tohoto návrhu zákona. Ústavně právní výbor, jak již zde bylo řečeno, se domnívá, že zákon tím, že poměrně značně omezuje vlastnictví, zasahuje tím do kompetence federální a tudíž může být protiústavní. Bohužel, v občanském zákoně je zvíře bráno právně jako věc, takže do jisté míry je to věc právního posouzení, ale myslím, že ústavně právní výbor měl pravdu.

Dále, samozřejmě, se ústavně právní výbor obával, že tímto návrhem zákona se v určitých paragrafech nepřímo novelizuje zákon o živnostenském podnikání, což je rovněž federální kompetence. Domnívám se proto, že je třeba v souladu s názorem ústavně právního výboru vypustit, popř. upravit ta ustanovení, která ingerují do federální kompetence nebo vyžadují úpravu z hlediska legislativního i odborného.

Dovolte mi, abych k jednotlivým ustanovením návrhu zákona předložila tyto pozměňující návrhy. Vážení kolegové, nebude jich málo, prosila bych jestli byste si je nemohli poznamenat.

K § 4 písm. f) vypustit slova: "jehož podmínky upravují zvláštní předpisy." Včetně čárky před slovem "jehož" a odkazu 1. Tento odkaz 1 rovněž vypustit, ostatní odkazy přečíslovat. Citované předpisy totiž tuto problematiku neupravují.

Dále § 5 upravit takto: Nikdo nesmí bez důvodu usmrtit zvíře. Důvody usmrcení stanoví vyhláškou ministerstvo zemědělství ČR (dále jen ministerstvo). Touto úpravou se vypouští demonstrativní výčet důvodu usmrcení a tím se navrhované ustanovení dává do souladu s Listinou základních práv a svobod a tím i s občanským zákoníkem, protože tím pádem neomezuje vlastnictví.

V § 10 vypustit slova: "dále jen ministerstvo", protože bychom legislativní zkratku zavedli dříve. To je v podstatě legislativně technickou připomínkou.

Dále upravit § 13, odst. 3 takto: Chov nebezpečných druhů zvířat, a to jedinců i skupin mimo zařízení zoologických zahrad registrovaných státem podléhá schválení okresní nebo městské veterinární správy příslušné podle místa chovu zvířete.

§ 19 - vypustit celý bez náhrady a ostatní paragrafy přečíslovat. Toto ustanovení skutečně nepřímo novelizovaly federální předpisy, jak jsem řekla, zejména zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání.

§ 23 - odst. 1, písm. e) upravit takto: Schvalují chov nebezpečných druhů zvířat podle § 13, odst. 3 tohoto zákona. Navrhovaná úprava navazuje na úpravu § 13, odst. 1. V § 23, odst. 1 vypustit písm. b) a d) a ostatní písmena přečíslovat. Tato úprava je nezbytná vzhledem k návrhu na vypuštění § 19. Rovněž se jedná o nepřímou novelu zákona o živnostenském podnikání.

Dále v § 23, odst. 2 vypustit písm. a) a zbývající ustanovení legislativně upravit. Navrhovaná úprava navazuje na úpravu odst. 1 téhož zákona.

§ 30 - vypustit bez náhrady. Toto ustanovení představovalo rovněž závažný zásah do vlastnického práva, který není v působnosti republik.

Dále mi dovolte, to jsou všechny pozměňovací návrhy, a dovolte mi pár slov na závěr. Toto přijetí návrhu zákona je nezbytné i z řady ekonomických důvodů. Jedním z nich je privatizace zemědělství. V důsledku vstupu ČSFR do Rady Evropy je přizpůsobení čs. právního řádu vyspělým evropským zemím, zejména zapracování ustanovení směrnic Rady Evropy. Tím vznikne subjektům podnikajícím v zemědělství povinnost přizpůsobit nebo změnit technologická zařízení používaná v chovu zvířat. V současné době podnikatelé v zemědělství nakupují jak z poskytovaných subvencí a dotací, tak z vlastních prostředků technologická zařízení vyráběná v evropských zemích. Tato zařízení často nevyhovují podmínkám požadovaným směrnicemi Rady Evropy a normám Rady Evropy. Takže pro morální zastaralost a zákaz v zemích ES budou muset být nejdéle do pěti let vyřazeny. Tato skutečnost by se mohla stát jednou z brzd podnikání v zemědělství.

Druhým neméně závažným důvodem je, že v čs. právním řádu nejsou upraveny a garantovány optimální a standardní podmínky nezbytné pro výsledky pokusné práce. Zejména není stanoven stupeň definovanosti a standardnosti používaného pokusného zvířete. Tato skutečnost se projevuje zvlášť negativně při testaci léčiv a přípravků, které mohou být vyváženy pouze za velice nevýhodných podmínek, cca za 20 % ceny nemohou být do vyspělých zemí vyváženy vůbec.

Rovněž tak je důležité upozornit na to, že garanty mohou být poskytnuty pouze tehdy, je-li příslušným státním orgánem zaručena akreditace pracoviště a zvláštní odborná způsobilost pracovníků a je-li provádění pokusů v souladu s konvencemi o ochraně obratlovců používaných pro pokusné a jiné vědecké účely.

Vzhledem k absenci této právní úpravy v čs. právním řádu se např. v programu farem nemohou československá vědecká pracoviště zúčastnit žádného garantu, jehož součástí je práce na pokusných a laboratorních zvířatech.

Ještě bych chtěla podotknout, že Československo přistoupilo k mezinárodní konvenci v roce 1986 na ochranu zvířat a mělo toto promítnout do vnitřního zákonodárství do pěti let. Doba pěti let končila 31. 12. 1991, proto se připojuji k tomu. Domnívám se, že je naléhavé tento návrh zákona přijmout s úpravami, která jsem zde přednesla a v duchu společné zprávy. Přimlouvám se za přijetí tohoto zákona.

Děkuji vám za pozornost, doufám, že jsem vás dlouho nezdržela.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Röschové. Paní poslankyně Krejčová se přihlásila do rozpravy. Zatím není přihlášen nikdo další.

Poslankyně Zdenka Krejčová: Paní předsedkyně, dámy a pánové, myslím, že vlastně všechno o nutnosti přijetí tohoto zákona bylo řečeno předkladatelem panem ministrem Kubátem a zpravodajem kolegou Němečkem. Přesto bych ráda řekla několik slov.

Především bych ráda poděkovala ústavně právnímu výboru za neobyčejně vstřícný přístup k této záležitosti, ve které se - jak právě paní dr. Röschová konkrétně nám sdělila podařilo překonat formální překážky hrozící kolizí mezi federální a republikovou kompetencí.

Ráda bych citovala z otevřeného dopisu Českého centra mezinárodního PEN klubu, který nedávno citoval Ghandího, který říkal, že velikost národů se měří i tím, jak nakládají se zvířaty. Já bych se s vámi ráda rozdělila o velice dobrý pocit, že Česká národní rada navzdory návalu návrhů zákonů, který na konci našeho volebního období se opravdu zvýšil na vysokou míru, si našla čas na to, aby se věnovala i této zákonné normě, která je naprosto nutná.

Takže je mi potěšením, že Česká národní rada bude projednávat a samozřejmě, že doufám, že i schválí nejenom ekonomické zákony, nejenom zákony týkající se státní správy, ale také oblasti, která doufám že pomůže transformaci našich duší. Děkuji vám za porozumění a podporuji tento zákon.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Krejčové. Nikdo už není přihlášen do rozpravy. Hlásí se paní poslankyně Vorlová. Prosím ale o písemné přihlášky.

Poslankyně Milada Vorlová: Vážení poslanci, nejsem na toto vystoupení příliš připravena, tak se omlouvám. Chci jenom upozornit na jednu - zřejmě - chybu, která se nám dostala do společné zprávy, na straně 2 k § 4, písmeno g).

Doporučuje se v této společné zprávě, aby se upravilo písmeno g) v tom znění, jak je tady uvedeno. Myslím si, že tady došlo k nepochopení, které zřejmě zavinila čeština se svými zápory.

Konec této věty v písmenu g) zní: "... nejde-li o případy uvedené v § 7, odstavec 3, písmeno a - g". V § 7 se říká, že zásahy na zvířatech se mohou vykonávat po znecitlivění a dále je uvedeno, kdy se znecitlivění nepožaduje. Kdybychom přijali tento § 4, písmeno g), jak je tady uvedeno, čili s výjimkou, nesměla by se amputovat část těla nebo poškozovat tkáň s výjimkou těch, u nichž se nepožaduje znecitlivění, čili § 7, písmeno a - g. Tak bychom nemohli například provádět kastraci zvířat starších 8 týdnů. Myslím, že na tuto chybu by se vzápětí přišlo. Ale měli bychom to asi ještě napravit teď. Sama to přesně nedovedu. Samozřejmě, že souhlasím s tím, jak je začátek písmene g) napsán, že "... bez zdravotních nebo pokusných důvodů se nemají amputovat části těla." Prosila bych tedy někoho, snad z ústavně právního výboru, aby mně s tím pomohl, aby tato chyba tady nebyla uvedena.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji paní poslankyni Vorlové. Nyní se přihlásil pan poslanec Cabal.

Poslanec Jaroslav Cabal: Vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych navrhl trochu. lepší formulaci § 3, písmeno 1), kde navrhuji doplnit za slova "způsobem, který" slova "neodpovídá obtížnosti porodu". Porody mají různou obtížnost a někdy jde při tomto procesu o zdraví matky i plodu. Ta formulace je tam trochu nepřesná a bylo by potřeba těmito slovy ji upřesnit. Děkuji.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Cabalovi. Zdá se, že se nehlásí nikdo. Pan poslanec Bursík a potom pan poslanec Zajíček.

Poslanec Stanislav Zajíček: Prosil bych pana poslance Cabala, aby ještě jednou přednesl svůj pozměňovací návrh.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pane Cabale, pan poslanec Zajíček prosí, abyste ještě jednou přednesl pozměňovací návrh. Doporučovala bych umožnit panu poslanci Cabalovi, aby se dohodl s navrhovatelem a potom odpověděl panu poslanci Zajíčkovi. Prosím pana poslance Bursíka.

Poslanec Martin Bursík: Děkuji paní předsedkyně. Dámy a pánové, mám několik pozměňovacích návrhů. Bohužel jsem se nemohl účastnit projednávání ve výboru, ačkoliv jsem shromáždil připomínky ochranářských organizací a nechal jsem si je také zpracovat do právnického jazyka.

První pozměňovací návrh se týká § 4, kde navrhuji, aby mezi odstavce 1 a 2 byl vložen nový odstavec tohoto znění:

"Zvíře smí usmrtit jen ten, kdo k tomu má nutné znalosti a schopnosti, vyjma případu krajní nouze."

Na odůvodnění dodávám, že to je ustanovení, které je zařazené v zákonech evropských zemí na ochranu zvířat a zabraňuje usmrcování zvířat, které by bylo svěřováno těm, kteří nemohou usmrcení řádně podle § 2, písmeno o), tak jak návrh zákona vyžaduje, zvládnout.

Pravděpodobně víte, že okolo usmrcování zvířat v hromadných chovech byly velké otazníky a je to problém klíčový a zásadní.

Druhý pozměňovací návrh se týká § 4, odstavec 2. V tomto § se uvádí jako argument opravňující k usmrcení fakt, že se jedná o zvířata škodlivá. Tuto diskusi jsme už vedli při projednávání zákona o ochraně přírody, stejně tak, při projednávání zákona o myslivosti, a měl jsem dojem, že došlo ke všeobecné shodě, že nelze taxativně vymezit nějaký druh zvířat, živočichů, který by byl obecně škodlivý. Dá se pouze určit, zdali v daném momentě je daný druh škodící. Záleží to samozřejmě na ekosystému, na jeho rovnováze a vyváženosti, ale myslím, že by nemělo býti oprávněním k usmrcení zvířete nějaké taxativní vymezení skupiny.

Čili navrhuji, aby se slova "škodlivých" nahradila slovem "škodících", v § 4, písmeno b), vycházím z návrhu zákona.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Pane poslanče, v § 5 odst. 2 písm. b) ve společné zprávě už je nahrazeno slovo "škodlivý" slovem "škodící". Na to se vás snažím poslanci z pléna upozornit.

Poslanec Martin Bursík: Omlouvám se sněmovně. Poslední pozměňovací návrh, který dávám ke zvážení, se týká preambule zákona. Domnívám se, že by nebylo nad rámec zákona, kdyby se v preambuli objevil vztah společnosti ke zvířatům, podobně jako jsme jej vyjádřili ve Federálním shromáždění v zákonu o životním prostředí apod., jak byl přijat zákon o ochraně přírody, a navrhuji, aby byla doplněna preambule zákona o jedné větě, která by zněla takto: Zvířata jsou stejně jako člověk živými tvory, schopnými na různém stupni pociťovat bolest a utrpení a mají proto právo na pozornost, péči a ochranu ze strany člověka. Děkuji za pozornost.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Bursíkovi. Nyní je na řadě s faktickou poznámkou pan poslanec Cabal, který má odpovědět panu poslanci Zajíčkovi, pak se hlásí pan poslanec Moskal a paní poslankyně Röschová.

Poslanec Jaroslav Cabal: Musím se také sněmovně omluvit, můj pozměňovací návrh se týkal § 4 písm. 1) a navrhuji zařadit za slovo "který" slova "neodpovídá obtížnosti porodu", dále to písmeno pokračuje stejně jako v textu.

Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová: Děkuji panu poslanci Cabalovi. Prosím pana poslance Moskala, připraví se paní poslankyně Röschová.

Poslanec Václav Moskal: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, můj příspěvek pravděpodobně bude trochu odlišný a budu se na věc dívat jako zootechnik. Navrhovaný zákon o ochraně zvířat proti týrání vychází z potřeby upravit vztah člověka ke zvířatům, aby byly respektovány konvence v zabezpečování ochrany živočichů před týráním - podle evropských konvencí. Jedná se o specifický druh společenských vztahů a nutno podotknout, že tento zákon úzce souvisí ze zákonem o veterinární péči. O ochraně zvířat proti týrání proběhlo v denním i odborném tisku několik pojedná, která se však netýkala tak odborné náplně, ale byla naplněna spíše citovými hledisky. Některé hlasy veřejnosti po přísnější ochraně by se mohly vymykat právním standardům v Evropě obvyklým, ale vyžádalo by si to i neúměrné finanční náklady. Na druhé straně se ozývají hlasy občanů, že požadavky ochránců zvířat nejsou adekvátní, jestliže jsou zvířata využívána jako pomocník člověka, nebo dokonce jsou nezbytným faktorem pro zachování či zlepšení úrovně zdraní lidí. Proto jde o to, aby tento zákon zahrnoval i vyřešil různorodost názorů, ale přitom přispěl ke zlepšení vztahu ke zvířatům a aby se právní normy přibližovaly nebo byly souhlasné se světovými či evropskými. Za účelem získání připomínek svolal jsem dne 13. 9. 1991 chovatelské konsorcium a pak jsem ještě tento návrh konzultoval s odborníky, zejména s vědeckovýzkumnými pracovníky, kteří provádějí pokusy na zvířatech. Na základě těchto konzultací mám k zákonu vážné a věcné připomínky a to:

Terminologie některých pojmů je u nás neobvyklá nebo neznámá a pro oblast živočišné výroby jsou některé pojmy či definice nesrozumitelné. Na základě konzultací jsem došel k závěru, že značná část návrhu zákona se netýká tak ochrany zvířat, jako spíše způsobu chovu. V návrhu zákona jsou v § 15 až 19 uvedeny některé zásady o chovu pokusných zvířat. Tyto zásady zasahují do metodických postupů, které vypracovávají buď jednotliví pracovníci, nebo celé týmy vědeckovýzkumných pracovníků a schvalují vědecké rady. Tyto zásady nemohou být pravidly pro vedení pokusů, neboť nezahrnují celou odbornou problematiku cílů a postupů na pokusech zvířat. Za čtvrté takové předem stanovené metodické zásady mohou být zábranou pro obsáhnutí celého rozsahu problematiky cíle pokusu, a to je zejména nebezpečné pro pokusy v medicíně a veterinární medicíně. Takové pozastavení pokusů může učinit např. 19letý ochránce zvířat, který se může řídit citovými vztahy ke zvířatům, ale ne odborným, kvalifikovaným posouzením zákroku. Není stanoven způsob získávání kvalifikace ochránce zvířat. Nejsem toho názoru, že ochránce zvířat je nadřazen veterinárnímu lékaři, u kterého se předpokládá znalost biologie, fyziologie a chování zvířat. Za sedmé v návrhu nejsou uvedeny finanční prostředky, které by mohly vést do stamiliónů, na změnu technologie v zemědělských podnicích, na výpadky ve výrobě, případně pozastavení výroby. Při zrušení výroby by bylo nutno vyčíslit finanční náklady, které by spotřebitelé museli vynaložit na dražší zahraniční výrobky, a sociální dopad na pracovníky v živočišné výrobě a vyhledávání náhradních zaměstnání.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP