Místopředsedové ČNR J. Kalvoda, J.
Kasal, Z. Malík, J. Vlach a 167 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády P. Pithart, místopředsedové
vlády A. Baudyš, M. Lukeš, ministr životního
prostředí I. Dejmal, ministr zemědělství
B. Kubát, ministr vnitra T. Sokol, ministr práce
a sociálních věcí M. Horálek,
ministr kultury M. Uhde, ministr financí K. Špaček,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
P. Vopěnka, ministr zdravotnictví M. Bojar, ministryně
obchodu a cestovního ruchu V. Štěpová,
ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj K. Dyba,
ministr vlády J. Šabata, prezident Nejvyššího
kontrolního úřadu P. Hussar.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vážení hosté,
zahajuji druhý den 34. schůze České
národní rady a všechny vás srdečně
vítám. Vítám také přítomné
členy vlády České republiky.
Ze schváleného pořadu 34. schůze ČNR
zbývají k projednání tyto body:
Vládní návrh zákona České
národní rady o státní statistice -
sněmovní tisk 586 a 700,
Vládní návrh zákona ČNR
na ochranu zvířat proti týrání
- sněmovní tisk 615 a 702,
Odpovědi členů vlády České
republiky na interpelace, otázky a podněty poslanců
ČNR,
Vládní návrh zákona ČNR
o posuzování vlivů na životní
prostředí - sněmovní tisk 658 a 705,
Zpráva o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 17. března do 13.
dubna 1992 - sněmovní tisk 694,
Návrh poslance W. Piverky a dalších na vydání
zákona ČNR, kterým se upravuje zmírnění
některých dalších majetkových
křivd - sněmovní tisk 628 a 695,
Návrh poslanců J. Payna a H. Marvanové na
vydání zákona ČNR o volbách
do zastupitelstev v obcích a o místním referendu
- sněmovní tisk 394 a 699.
Přistoupíme k projednávání
našeho pořadu.
Prvním bodem dnešního jednání
je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 586 a společnou zprávu výborů
jako sněmovní tisk 700.
Vzhledem k tomu, že jde o poměrně komplikovaný
a obsáhlý návrh zákona, doporučovala
bych, abyste souhlasili s tím, aby se dnešní
schůze mohl zúčastnit předseda Českého
statistického úřadu doc. Souček, jako
poradce navrhovatele a zpravodaje. Dávám o tomto
svém návrhu hlasovat.
Kdo je pro, aby sněmovna souhlasila s přítomností
pana doc. Součka na této schůzi, ať
zvedne ruku. 92.
Děkuji, protože je nás zapsáno 108,
je to většina. Sněmovna souhlasí a já
prosím pana doc. Součka, aby se zúčastnil
schůze jako poradce navrhovatele a zpravodaje.
Nyní bych poprosila pověřeného člena
vlády místopředsedu Baudyše, aby vládní
návrh zákona odůvodnil.
Místopředseda vlády Antonín Baudyš:
Vážená paní předsedkyně,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vážení hosté,
byl jsem pověřen vládou republiky, abych
v tomto shromáždění odůvodnil
vládní návrh zákona České
národní rady o státní statistice.
Příprava tohoto návrhu zákona probíhala
v souladu s legislativními pravidly vlády České
republiky, v orgánech České národní
rady byly projednávány i zásady tohoto zákona.
Předložený návrh plně respektuje
zásady rozdělení působnosti v oblasti
státní statistiky mezi federaci a republiky obsažené
v ústavním zákoně o čs. federaci
č. 143/1968 Sb. v platném znění. Vzhledem
k tomu, že podle čl. 23 odst. 1 zákon svěřuje
do působnosti federace mimo jiné úpravu podmínek
získávání statistických informací
pro posuzování vývoje federace, a pro plnění
mezinárodních závazků je účelem
tohoto návrhu zabezpečit získávání
statistických informací pro potřebu České
republiky. Je přitom zachován princip jednoty státní
statistiky v celé České a Slovenské
Federativní Republice, nezbytný pro srovnatelnost
informací o hospodářském a sociálním
vývoji v obou republikách čs. federace a
pro jejich využití pro mezinárodní účely.
Zároveň je tím sledováno hledisko
racionálnosti a efektivnosti statistické činnosti
a také hospodárnosti při vynakládání
hospodářských prostředků. Předkládaný
návrh zahrnuje principy uplatňované pro státní
statistiku v zemích Evropského společenství
a bude jím vytvořen právní rámec
statistiky kompatibilní s úpravou v těchto
zemích. Uplatňuje shodné základní
zásady jako je především nezávislosti
na ostatních ústředních orgánech
státní správy, určení zpravodajských
povinností, ochrana individuálních údajů
a zabezpečení vnitřní i mezinárodní
srovnatelnosti statistických údajů zajištěním
návaznosti metodických nástrojů statistiky
na mezinárodní standardy a jejich jednotným
uplatněním v rámci ČSFR.
Současně jsou vytvářeny právní
předpoklady pro zabezpečování objektivních
statistických informací o stavu a vývoji
ekonomiky a společnosti.
Návrh zákona respektuje rovněž princip,
že v demokratické společnosti je přirozené,
že všichni občané mají právo
být dobře informováni důvěryhodnými
statistickými informacemi při současném
zabezpečení jejich práva na ochranu individuálních
dat o jejich soukromí a o soukromých majetkových
poměrech.
Předkládaný návrh zákona byl
připravován v úzké vazbě na
přípravu zákonů obdobného obsahu
na úrovni federace a ve Slovenské republice. Tyto
tři nové zákony, pokud jde o státní
statistiku, nahradí dosud platný zákon č.
21/1971 Sb. o jednotné soustavě sociálně
ekonomických informací ve znění zákona
č. 128/1989 Sb. včetně navazujících
předpisů, na úrovni republiky pak zákon
ČNR č. 40/1972 Sb. o působnosti orgánů
České republiky v oblasti sociálně
ekonomických informací ve znění zákona
č. 171/1989 Sb.
V porovnání s uvedenými zákony jsou
v návrhu, který vám předkládám,
uplatněny tyto nové principy:
osamostatnění statistiky jako speciální
discipliny od ostatních oborů dosavadní soustavy
sociálně ekonomických informací;
znovuvytvoření České statistické
rady jako společenské záruky objektivního
rozhodování o potřebě statistických
informací,
jednoznačné vymezení obligatorních
statistických zjišťování programem
zjišťování a neomezování
možnosti získávat údaje formou statistických
zjišťování na základě dobrovolného
poskytnutí údajů,
uplatnění principů obsažených
v Listině základních práv a svobod,
ochrana individuálních dat spojená s formulací
skutkové podstaty přestupku za porušení
mlčenlivosti o individuálních údajích,
zakotvení vazeb tohoto komplexního informačního
systému, zahrnujícího údaje o všech
hospodářských subjektech na připravovaný
státní informační systém prostřednictvím
základních integračních nástrojů
- příkladem je například identifikace
živností pro účely statistiky, správu
daní, bankovní účely, evidenci vedenou
živnostenskými úřady atd.
Dále právo občanů na přístup
ke statistickým informacím o ekonomickém,
sociálním a ekologickém vývoji,
Z principů obsažených v dosavadních
zákonech je zachovávána především
základní podmínka pro získávání
statistických dat, která je shodně upravena
i v obdobných zákonech zemí Evropského
společenství a to je zpravodajská povinnost.
Především v tomto směru je v současné
době pociťováno jisté právní
vakuum a vůči nově se tvořícím
ekonomickým subjektům lze jen obtížně
uplatňovat požadavky na nezbytné statistické
údaje.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vládní návrh zákona
o státní statistice je zpracován a je vám
nyní předkládán s vědomím,
že statistické zachycení sociálního
a ekonomického vývoje společnosti je v moderním
státě naprosto nezbytným předpokladem
především pro možnost uplatnění
práva každého občana demokratického
státu být informován o stavu vývoji
a perspektivách demografických, hospodářských,
kulturních, sociálních, ekologických
i dalších charakteristik společnosti. Je nástrojem
posouzení vhodnosti postupů zvolených řídícími
orgány pro řešení nejzávažnějších
společenských úkolů. Vzhledem k tomu,
že předpokládaný návrh je moderní
právní normou, respektuje ověřené
principy úpravy této důležité
oblasti a vytváří právní rámec
pro společensky nejvýznamnější
a nejkomplexnější informační
systém - státní statistiku, doporučuji
vám jej schválit. Děkuji.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji navrhovateli a prosím společného
zpravodaje výboru ČNR pana poslance Kapustu, aby
se ujal slova.
Poslanec Jaromír Kapusta: Vážená
paní předsedkyně, vážené
paní poslankyně, vážení poslanci,
vážení hosté. Byl jsem pověřen
přednést zpravodajskou zprávu k návrhu
zákona ČNR o státní statistice včetně
pozměňovacích návrhů, které
vzešly z projednávání tohoto návrhu
zákona ve výborech ČNR. Tímto návrhem
se zabýval výbor rozpočtový a kontrolní,
výbor ústavně právní a výbor
národohospodářský. Byl tedy posouzen
poslanci, kteří k problematice státní
statistiky, jak po stránce tvorby dat, tak po stránce
jejich využití a právních garancí,
spojených s touto problematikou mají nejblíže.
S novou právní úpravou státní
statistiky byla ČNR seznámena již ve fázi
přípravy ve formě zásad, které
nám byly v dostatečném časovém
předstihu, vlastně téměř ročním,
předloženy k posouzení. Vládní
návrh zákona připomínky, které
vzešly z projednávání zásad plně
akceptoval. Souběžně jsme byli seznámeni
i s návrhem FS o státní statistice, tak že
jsme mohli plně posoudit respektování zásad
rozdělení kompetencí mezi federaci a republiky
v této oblasti, tak jak vyplývají z ústavního
zákona o Čsl. federaci v platném, znění.
Při projednávání vládního
návrhu tohoto zákona ve výborech ČNR
bylo shodně konstatováno, že jde o moderně
koncipovaný návrh zákona, který odpovídá
právní úpravě státní
statistiky obvyklé v zemích Evropského společenství.
V zákoně jsou uplatněny evropské standardy
datových fondů a získávané
statistické informace budou využitelné pro
mezinárodní srovnání. Návrhem
jsou respektovány základní principy obsažené
v Listině práv a svobod. Ve shodě s doporučeními
právních expertů Evropského společenství
a ve shodě s platnými zákony o statistice
ve vyspělých zemích s tržním
hospodářstvím - je nezbytné zdůraznit,
že i ve shodě s právní úpravou
této problematiky, platnou v období první
Československé republiky zákon obsahuje tyto
základní principy:
Za prvé stanoví zpravodajskou povinnost pro všechny
ekonomické subjekty, ať už jde o osoby právnické
nebo fyzické, garantuje ochranu dat, získané
obligatorními statistickými zjišťováními
před jejich zneužitím nebo jakýmkoliv
využitím mimo základní statistické
účely, obsahuje nástroje k zabezpečení
přiměřenosti zatížení
zpravodajských jednotek tak, aby byly v maximální
míře zabezpečeny potřeby moderního
státu a jeho občanů a zároveň
byly chráněny zpravodajské jednotky před
nadměrným nebo duplicitními statistickým
zjišťováním.
Spolu s připraveným návrhem federálního
shromáždění o statistice vytváří
právní rámec pro jednotný statistický
informační systém celé ČSFR.
Ti poslanci ČNR, kteří se tímto návrhem
zákona a obecně problematikou státní
statistiky a informačních systémů
jako celku detailně zabývali, se shodli v názoru,
že je vhodné jej s některými úpravami,
které vyplynuly z přípravného projednávání
schválit. Doporučují brát v úvahu
že v pozměňovacích návrzích
ke zpravodajské zprávě č. 700, kterých
je kolem 30, jsou shrnuty připomínky a náměty
všech poslanců, kteří dosud využili
možnosti k tomuto návrhu se vyjádřit.
Dosavadní právní úprava obsažená
v zákoně 21/71 Sb. v platném znění
a v zákoně ČNR 40/72 Sb. v platném
znění neodpovídá současným
právním podmínkám, je v mnoha směrech
překonaná a zejména je příčinou
vážného právního vakua jak ve
smyslu získávání prvotních
dat pro statistické účely, tak ve smyslu
jejího zpracování, využívání
a ochrany individuálních dat, které s moderním
pojetím statistiky bezprostředně souvisí.
Chtěl bych se ještě zmínit o společné
zprávě, t. j. tisk 700, tak vzhledem k tomu, že
došlo k vypuštění písm. d) v §
9 se promítne tato změna v § 8 v písm.
c), požádal bych proto poslance, aby si doplnili tuto
společnou zprávu.
K § 8 písm. b) slova "písm. e) až
h)" nahradit slovy "d) až g)". Je to formální
záležitost.
K § 9 písm. g) - v novém písm. g) se
písm. g) nahrazuje v textu písm. f). Plyne to všechno
z toho, že je vypuštěno písm. d) v §
9.
V závěru bych chtěl požádat poslance,
kteří budou chtít předložit pozměňovací
návrh, aby tak učinili písemně. Úplně
na závěr bych doporučil sněmovně,
aby tisk 586 ve znění společné zprávy
tisk 700 schválila. Žádám paní
předsedkyni, aby otevřela rozpravu.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu zpravodajovi, otevírám rozpravu.
Prosím poslance, aby své přihlášky
do rozpravy podávali písemně. Zatím
tu nemám žádnou přihlášku
do rozpravy. Hlásí se tedy někdo do rozpravy?
/Nikdo./ Zdá se, že tomu tak není, rozpravu
uzavírám. Navrhuji panu navrhovateli, aby mně
sdělil, zda chce ještě doplnit svou původní
zprávu, kterou předkládal sněmovně.
/Nechce./ Pan zpravodaj patrně také nikoliv? / Nechce./
Vzdávají se tedy oba závěrečných
slov a budeme tedy hlasovat o celém návrhu zákona.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
České národní rady o státní
statistice podle sněmovního tisku 586 ve znění
společné zprávy výborů ČNR
podle sněmovního tisku 700 s dnes přednesenými
pozměňovacími návrhy, ať zvedne
ruku! 101.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdržel se hlasování? 4.
Děkuji. Návrh zákona jsme přijali.
/Potlesk./
Děkuji všem pánům zúčastněným.
Můžeme přejít k dalšímu
bodu, kterým je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 615 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 702.
Nyní prosím pověřeného člena
vlády České republiky pana ministra Kubáta,
aby vládní návrh zákona odůvodnil.
Ministr zemědělství ČR Bohumil
Kubát: Vážená paní předsedkyně,
dámy a pánové, dovolte, abych velmi stručně
uvedl zákon na ochranu zvířat proti týrání.
Všichni velmi dobře víte, jakým způsobem
a jak dlouho tento zákon připravujeme, víte,
jakým způsobem byl původně připravován
na federálním ministerstvu hospodářství.
Na poradě konané dne 11. ledna 1991 k řešení
otázek souvisejících s přípravou
legislativního programu federální vlády
a dále k problému projednávání
těchto předpisů rozhodl pan dr. Rychetský,
že tento zákon bude v rámci kompetencí
předán na úroveň české
vlády a bude tedy připravován jako zákon
české vlády. Na schůzi české
vlády jsem byl pověřen přípravou
tohoto zákona já, neboli náš resort.
Z toho důvodu se také poněkud opozdilo předložení
tohoto zákona, protože celou řadu věcí
jsme museli upravovat, a vlastně se dostal na program až
teď v závěru našeho volebního období.
Domnívám se, že je zbytečné,
abych používal příliš dlouhé
úvodní slovo, protože tak, jak je zákon
koncipován do jednotlivých oblastí - do oblasti
hospodářských zvířat, laboratorních
zvířat, volně žijící zvěře
a dále do oblastí chovů, zájmových
chovů, neboli těch domácích mazlíčků
- je zcela nesporné, že tento zákon v naší
republice chybí, je velkou legislativní dírou,
kterou bohužel v naší legislativě máme.
Chtěl bych podotknout, že význam především
v oblasti hospodářských zvířat
je velmi závažný, protože dochází
nejen k hlubokým morálním chybám,
ale dochází také k obrovským ekonomickým
ztrátám vzhledem k tomu, že prostě tuto
zákonnou normu nemáme. Do jisté míry
bylo možné vycházet ze současných
veterinárních zákonů a předpisů,
ale ty jsou ve svém smyslu nedokonalé a především
hluboko zaostávají za tím, co je přijato
již dávno v jiných kulturních a solidních
rozvinutých evropských státech.
Velmi významnou oblastí je kapitola laboratorních
zvířat, protože teprve tímto zákonem
jsou stanoveny příslušné komise, které
mohou posuzovat kvalitu a zdravotní nezávadnost
laboratorních zvířat. Vlastně na základě
vydání atestů těchto komisí
je možné provádět testy léků,
které u nás vyrábíme, na základě
toho je možné na mezinárodní úrovni
obhajovat naše pokusy a vyvážet tyto léky
do zahraničí.
Přesto, že vznikly problémy při projednávání
tohoto zákona v některých výborech,
domnívám se, že zákon má přijatelnou
úroveň, je odpovídající evropskému
standardu, neboť při jeho přípravě
jsme vycházeli ze zákonů švédských,
německých a švýcarských, takže
se domnívám, že by nic nemělo bránit
tomu, abychom mohli tento zákon projednat a nahradit tu
velkou legislativní díru, kterou prostě v
našich předpisech máme.
Myslím, že nebudu dále zdržovat úvodním
slovem a poprosím, abychom přistoupili k projednání
zákona.
Předsedkyně ČNR Dagmar Burešová:
Děkuji panu navrhovateli. Nyní prosím
společného zpravodaje poslance Rudolfa Němečka,
aby se ujal slova.
Poslanec Rudolf Němeček: Vážená
paní předsedkyně, dámy a pánové,
dovolte mi předložit zpravodajskou zprávu k
vládnímu návrhu zákona ČNR
na ochranu zvířat proti týrání,
sněmovní tisk 615. Tento tisk byl přikázán
k projednání ústavně právnímu
výboru ČNR, národohospodářskému
výboru, výboru pro ochranu životního
prostředí a urbanismus, výboru církevnímu
a humanitárnímu a výboru ČNR pro obchod
a cestovní ruch.